کد خبر: ۱۵۶۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
فضای روانی بازار طلا همچنان آشفته است

تاثیر نرخ دلار در نوسان قیمت سکه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی پاکزاد: تاثیر قیمت دلار در بازار داخلی در تعیین قیمت طلا غیر قابل انکار است، دولت در ماههای گذشته با استفاده از همین اهرم توانست تب طلا را اندکی کاهش دهد که البته هزینه این درمان هم سنگین بوده است.

اما اگر بخواهیم تاثیر فضای روانی بازار و قیمت دلار در بازار کشور را بر بازار سکه بسنجیم شاید روز سه شنبه (دیروز) بهترین موقعیت باشد. 

1- در این روز قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از بین 1550 تا 1563 دلار در نوسان بوده و می توان نرخ متوسط معاملات این روز را در حدود 1560 دلار برای هر اونس در نظر گرفت. 

2- در این روز نرخ دلار بین 1625 تا 1679 تومان در نوسان بوده است که می توان متوسط قیمت دلار را برای این روز در حدود 1650 تومان برآورد کرد. 

3- طی یک سال گذشته قیمت طلا در دو مقطع دیگر نیز به همین نقطه رسیده است، یک بار در 22 تیرماه سال 90 و بار دوم در هشتم دی ماه سال 90 است. 

4- در این دو مقطع ذکر شده به ترتیب قیمت دلار در بازار تهران معادل 1137 و 1522 تومان بوده است. 

در چنین شرایطی می بینیم که قیمت هر سکه بهار آزادی به ترتیب تاریخ 427 ،606 و 647 هزار تومان بوده است، که در مقایسه با قیمت واقعی سکه در 22 تیرماه سال 90 سه هزار تومان ارزان تر از قیمت واقعی، در تاریخ هفتم دی ماه سال 90 حدود 32 هزار تومان گرانتر از قیمت (حبابی) و در تاریخ 26 اردیبهشت امسال حباب قیمتی معادل 26 هزار تومان راشاهد هستیم. این حباب قیمتی ناشی از فضای روانی حاکم بر بازار ارز است. 

حباب دلار در قیمت سکه
اگر در همین مقاطع زمانی قیمت واقعی سکه را بر مبنای قیمت دولتی محاسبه کنیم یعنی نوسان نرخ ارز را در شرایطی که ارز دو نرخی در بازار رواج پیدا کرده است را از قیمت سکه بیرون بکشیم می بینیم که قیمت سکه به مراتب پایین تر از قیمتی قرار می گیرد که امروز شاهد آن هستیم. 

در واقع قیمت مبادلاتی سکه در بازار همواره در درون خود یک حباب قیمتی ناشی از فضای روانی بازار را حمل می کند و یک حباب ناشی از نوسان قیمت دلار دو نرخی شده، این دو حباب از دی ماه به بعد قیمت سکه را بین 140 تا 180 هزار تومان گرانتر کرده است.
وقتی صحبت از کاهش قیمت سکه در دو ماه اخیر پیش می آید در واقع بانک مرکزی بخشی از حباب قیمت دلار را از دل قیمت سکه بیرون کشیده است و اما با توجه به هزینه ای که دولت برای کاهش ارزش دلار در بازار متحمل می شود نمی توان انتظار داشت که قیمت ها در بلند مدت در حدود فعلی نوسان کند. 

بازار در انتظار
برآیند تاثیر عوامل مختلف در بازار به نوعی انتظار در بازار ارز و طلا دامن زده است، به شکلی که کوچکترین خبری در حیطه تحریم ها و یا تراز بازرگانی کشور به سرعت در بازار ارز و بلافاصله در بازار طلا و سکه تاثیر می گذارد. 

به گزارش خبرآنلاین،خوشبختانه در این فضای مستعد رئیس کل بانک مرکزی بر خلاف سال گذشته سکوت اختیار کرده، زیرا هر نوع اظهار نظر وی در مورد بازار می تواند به تلاطم قیمت ها منجر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین