کد خبر: ۱۵۸۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱

مخترع ایرانی که سکته را پیش‌بینی می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مخترع و نوآور دارنده مدال‌های جهانی اهل مازندران با اعلام اینکه دستگاه پیش‌بینی، پیشگیری و درمان سکته‌های قلبی اختراع شد، گفت: حمایت از نخبگان مدال‌دادن نیست.

ابوالفضل الیاسی مخترع، پژوهشگر و نوآور مازندرانی است که در شهرستان آمل به دنیا آمده و تاکنون علاوه بر عنوان‌های برتر علمی و پژوهشی داخلی، بین‌المللی و جهانی توانسته پنج اختراع حیاتی و کارآمد جامعه را به ثبت رسانده و 16 مقاله برتر بین‌المللی علمی و پژوهشی را در کارنامه خود داشته باشد.

جوانی که خود را عاشق قلب می‌داند، رشته تحصیلی‌اش را نتوانسته است در حوزه پزشکی ادامه دهد، اما اختراعاتی در زمینه قلب دارد که می‌گوید می‌تواند بشریت را از آن بهره‌مند کند ولی هنوز خبری از کسی که بتواند اختراع او را به دنیا معرفی کند، نیست.

وی در معرفی خود می‌گوید: در سال 1366 در شهرستان آمل به دنیا آمدم فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی هستم.

الیاسی می‌افزاید: اختراعاتم در عرصه پزشکی و بیولوژیکی است و دستگاه نگهدارنده قلب، دستگاه قلب‌سنج، دستگاه تشخیص و درمان سکته‌های قلبی، دستگاه کمک به انقباض و انبساط قلب در آخرین مراحل نارسایی قلبی بدون پیوند قلب و دستگاه خنک‌کننده همراه نوشیدنی است.

وی درباره انگیزه خود از این اختراعات معتقد است: انگیزه‌ام برای اختراع و کار در زمینه عوامل حیاتی بدن این است که ارزش پیشگیری بالاتر از درمان است و در صنایع غذایی نیز کارهای پیشگیرانه‌ای داریم تا از ایجاد بیماری و در شرایط حساس‌تر مرگ در انسان‌ها جلوگیری شود به همین خاطر بیش از 80 درصد اختراعاتم در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی است.

الیاسی اضافه می‌کند: در مورد ایجاد انگیزه برای کار با عضویت در جمعیت جوانان هلال احمر و امدادگران هلال احمر جاده‌ای زمانی که برای نجات جان مصدومان اعزام می‌شدم و مشاهده می کردم که بیشتر مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ناشی از نارسائی‌های قلبی است جرقه اختراع در زمینه پزشکی در ذهنم ایجاد شد.

* رکورد اختراع قلب می‌شکند؟

وی با اشاره به اختراعات خود می‌گوید: نخستین اختراع من دستگاه نگهدارنده قلب است که در سال 1386 با شماره 45684 به ثبت رسید. در بسیاری از بیماری‌های قلبی در آخرین مراحل نارسایی فرد بیمار نیاز به پیوند قلب پیدا می‌کند که این دستگاه برای نخستین بار در دنیا به شکلی سازمان ‌یافته ارایه شد که توان نگهداری از قلب طبیعی را دارد.

این پژوهشگر مازندرانی ادامه می‌دهد: همیشه تعداد تقاضای قلب بیشتر از میزان اهدای آن است که این امر حتی دانشمندان دنیا را به فکر ساخت قلب‌های مصنوعی انداخته است، این مهم با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد البته قلب‌های مصنوعی نیز بعد چندین سال نیاز به تعویض دارند.

وی می‌گوید: در گذشته بیش از 72 ساعت نمی‌توانستیم قلب افرادی که دست به اهدا زدند یا دچار مرگ مغزی شدند را نگهداری کنیم، ولی برای نخستین بار در دنیا دستگاهی طراحی کردم که حدود دو ماه می‌تواند بدون هیچ آسیبی، قلب را برای پیوند به فرد بیمار نگهداری کند.

الیاسی با اشاره به اختراع دستگاه قلب‌سنج خود نیز تصریح می‌کند: امروزه یکی از خطرناک‌ترین بیماری ایست قلبی و ریوی است، در این حین به اقدامات سریع و سنجیده احیا نیاز است تا فرد بیمار دچار مرگ نشود.

وی ادامه می‌دهد: دستگاه قلب‌سنج به شماره 47326 در سال 1387 در سازمان ثبت اختراعات و اکتشافات ثبت شده، این دستگاه با جدیدترین پروتکل‌های فنی و پزشکی اختراع شده و مختص امدادگرانی است که در صحنه حادثه وجود دارد و در صورتی که کادر درمانی وجود نداشته باشد می‌تواند کمک بزرگی به مصدوم کرد.

الیاسی تصریح می‌کند: تاکنون نمونه این دستگاه را شاهد نبودیم، این سیستم به بیمار دچار سکته و یا ایست قلبی نصب می‌شود و به امدادگر کمک می‌کند تا فرد مصدوم نجات یابد.

* این ایرانی سکته را پیش‌بینی می‌کند

وی می‌گوید: دستگاه پیش‌بینی، پیشگیری و درمان سکته‌های قلبی به شماره 62400 در سال 1388 ثبت شد، این دستگاه پس از اتصال به بیمار ریتم‌های شایع قلبی که به عنوان داده در اختیار دارد را در نظر گرفته و به وسیله آن به آنالیز می‌پردازد و پس از تشخیص سکته قلبی با دستورالعمل‌هایش تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس به ما کمک کرده و حتی بعد از انتقال به بیمارستان نیز برای اقدامات طولانی مدت احیا هم نقش ایفا می‌کند.

الیاسی ادامه می‌دهد: دستگاه کمک به انقباض و انبساط قلب در آخرین مراحل نارسایی قلبی بدون پیوند قلب نیز در سال 90 با شماره 390020841 به ثبت رسیده که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای اعمال حیاتی بدن داشته باشد البته این دستگاه در صورت پیداشدن قلب برای پیوند تا قبل این عمل با پمپاژ موثر خون به انقباض و انبساط کمک می‌کند.

* آرزوی این جوان برای دنیا

وی معتقد است: همه این اختراعات قابلیت تجاری‌سازی دارند، امیدوارم در آینده این اختراعات به تعداد انبوه تولید شوند تا بیماران ما از عارضه‌های قلبی کمتر رنج ببرند و مرگ و میر ناشی از این عوارض کاهش یابد.

الیاسی درباره شاخص‌ترین مدال‌ها و افتخارات خود می‌گوید: شاخص‌ترین عنوانم کسب مدال برنز سی و هفتمین فستیوال جهانی اختراعات سال 2009 ژتو سوئیس بود که در آن برترین اختراعات پزشکی دنیا توسط مشهورترین مخترعان دنیا ارایه شده بود.

وی می‌افزاید: علاوه بر کسب رتبه‌های برتر داخلی و بین‌المللی توانستم سال گذشته در دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور که توسط ستاد ملی هفته پژوهش و معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد به عنوان پژوهشگر برتر کشور معرفی شوم.

این جوان مازندرانی می‌گوید: 16 مقاله برتر علمی و پژوهشی در زمینه مواد غذایی دارم که شاخص‌ترین آنها بسته‌بندی مواد غذایی با استفاده از نانوسیدها و غنی‌سازی نان برای رفع مشکل کم‌خونی است.

وی ادامه می‌دهد: اهمیت مقاله غنی‌سازی نان برای رفع مشکل کم‌خونی این است که نان قوت غالب مردم کشورمان است البته برای ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها جایی برای ذخیره در بدن وجود ندارد و بلافاصله آنها بعد دریافت روزانه مصرف شده و یا دفع می‌شوند بنابراین با بررسی‌های انجام شده و آگاهی از اینکه اسید فولیک یکی از مهم‌ترین علت مرگ و میرهای حین زایمان و نوزادان براثر کمبود آهن است این ریزمغذی ارزشمند با استفاده از نان در اختیار مردم قرار گیرد البته در این زمینه نیز نتایج خوبی حاصل شد.

* چه کسی این جوان را به دنیا معرفی می‌کند

الیاسی می‌گوید: هم اکنون در مرکز رشد دانشکده کشاورزی ساری مشغول تحقیق و تجاری کردن اختراعم در زمینه لیوان خنک کننده مایعات داغ هستم.

این مخترع تاکید می‌کند: از توجهات خداوند بود که زمینه همکاری مرکز رشد این دانشگاه فراهم شد که کارم را به سمت تجاری‌سازی ببرم و رئیس مرکز رشد و مسئول پارک علم و فناوری مازندران از دیدگاه حمایت در بحث مخترعان و نخبگان دارند.

الیاسی می‌گوید: هیچ اختراعی را تجاری سازی نکردم چون تا به حال با پارک آشنا نبودم، کارهای پژوهشی انجام می‌دادم، ولی آشنایی نداشتم تا کارهایم را تجاری کنم.

وی با اشاره به اینکه نبود پارک‌های علم و فناوری موجب می‌شد که کسانی که ایده یا اختراعی دارند نتوانند کار علمی خودشان را به ثمر برسانند و حمایتی وجود نداشت، تاکید می‌کند: امروز پارک‌ها یکی از قطب‌های فعال کشور شده و با راه‌اندازی آن در مازندران و در مرکز رشد استان فعالیت می‌کنم.

الیاسی ادامه می‌دهد: پارک علم و فناوری حلقه اتصال نخبگان و صنعت است، فردی که اختراعی دارد آن را در پارک یا مراکز رشد مورد حمایت مراکز قرار می‌گیرد و آن ایده ابتدا به تولید اولیه می‌رساند و پارک کمک می‌کند به مرحله تولید یا همان تجاری‌سازی می‌رساند.

این مخترع با اشاره به ضرورت وجود مراکز حمایتی از نخبگان می‌گوید: ابتدا برای حضور در پارک باید شرکت ثبت کنم و زیر مجموعه پارک می‌شوم، وقتی که در پارک وارد شدم ابتدا با تسهیلات 25 میلیون تومانی حمایت می‌کنند.

وی می‌افزاید: حتی اتاقی که می‌دهند اجاره پرداخت می‌کنی، اما اندک است و از امکانات این مجموعه بسیار خوب می‌توانی استفاده کنی و این رویکرد مثبت در کشور ایجاد شده است.

الیاسی می‌گوید: در مراکز رشد وقتی این طرح به تولید اولیه رساندید، پارک شما را به یک صنعت معرفی می‌کند یا خود می‌توانید با شرکتی که ابتدا ثبت کردید آن را تولید کنید و این تجاری‌سازی واقعی است و رویکردی است که معاونت ریاست جمهوری و صنایع دارند.

این جوان نخبه مازندرانی تاکید می‌کند: پارک در مازندران وجود نداشته و این موجب شده که نخبگان و مخترعان از فعالیت‌ها و حمایت‌های آن آگاهی نداشته باشند، این آشنایی موجب شد که اختراعاتم را به سمتی ببرم که بتوانم کارایی آنها را ایجاد کنم.

وی معتقد است: این اطلاع‌رسانی باید در سطح استان صورت بگیرد که حتی فرد عادی که ایده دارد نیازی نیست آن را بسازد بلکه وقتی یک ایده دارید که روی کاغذ است ببرید مرکز رشد و پارک حمایت می کنند تا تبدیل به اختراع شود.

* من عاشق قلبم

الیاسی اما گلایه نیز دارد و می‌گوید: بسیار به کار پژوهشی علاقه‌مندم، اما برخی اوقات دلسرد می‌شوم، با وجود تعدد زیاد در کارهای پژوهشی که در حوزه قلب دارم، عاشق قلب هستم اما نتوانستم رشته دانشگاهی خود را به یکی از زیرشاخه‌های پزشکی برسانم.

وی با بیان اینکه بارها به همه گفتم که چقدر عاشق قلب هستم دستگاه نگه‌ دارنده قلب انقلابی در عرصه پزشکی دنیا است که کسی توجهی نکرده، تصریح می‌کند: دستگاه ماساژ قلبی و عضله قلبی همه می‌تواند برای بشریت کارایی زیادی داشته باشد؛ همه را درست کردم و نمونه‌اش را دارم می‌خواهم مهندسی پزشکی بخوانم دستور رئیس‌ جمهور را برای تغییر رشته داشتم، اما وزارت علوم گفت قانونی برای تغییر رشته نداریم.

الیاسی تاکید می‌کند: دانش آموز سوم دبیرستان بودم دستگاه نگه‌دارنده قلب انسان را اختراع کردم. دیدگاه‌ها در حمایت از نخبگان تفاوت زیادی دارد و این حمایت‌ها است که سرنوشت یک فرد و یک جامعه را رقم می‌زند.

* همه چیز فدای بروکراسی اداری

وی می‌افزاید: رویکرد در کشور ما امروز تجاری سازی و تولید است و این یک نشانه مثبت است همانگونه که رهبری امسال را نامگذاری کردند این شعار می‌تواند در واقعیت کشور را به پیشرفت‌های ملموسی برساند.

الیاسی می‌گوید: این نیازمند این است که مسئولان تولید ملی را حمایت از جوانانی ایرانی بدانند که ایده خلاقانه دارند و برای کشور مفید هستند تا معضل بزرگی از کشور حل کند.

این مخترع تاکید می‌کند: این بروکراسی‌های اداری باید کم شود، باید کاتالیزوری باشد که بتواند برخی مشکلات را مرتفع کند تا جوانان بدون از شیوه‌های اداری دست و پا گیر بتوانند رشد کرده و به اهداف خود برسند.

این نخبه مازندرانی تصریح می‌کند: معتقدم کار برای نخبگان باید تسهیل شود، این فرصت را مغتنم می‌دانم که بگویم مراکز رشد و پارک‌های فناوری چه فرصت ویژه‌ای برای نخبگان است، اما مازندران در این زمینه ضعیف عمل کرده که باید پررنگ‌تر به این بخش معرفی شود.

وی می‌گوید: چرا نمی‌توان در داخل کشور از ایده‌ها و طرح‌ها حمایت کرد تا مشکل واردات حل شود و تولیدکننده‌های بزرگ شویم و به صادر کننده بزرگ در دنیا مبدل شویم.

* حمایت از نخبگان مدال دادن نیست

این نخبه مازندرانی با من موافق بود که کشور ما این ظرفیت دارد که با هزینه‌های تولید کمتر به خودکفایی دست پیدا کرد این به این دلیل است که ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که باید بیشتر اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش فارس،همه چیز در اندازه آمار و ارقام باقی مانده است، حمایت مدال دادن نیست، هیچ یک از این مقام‌ها و مدال‌ها ارزشی برای کشور ندارد بلکه وقتی نخبگان حمایت مستقیم شوند می‌توانیم کارآیی داشته باشیم تا وقتی که لوح‌ها و مدال‌ها در گنجه خاک می‌خورد این مهم میسر نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین