کد خبر: ۱۵۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹

عراق مدعی حمایت رستم قاسمی از نامزد خود برای دبیرکلی اوپک شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علیرغم اعلام وزیر نفت ایران مبنی بر معرفی نامزد ایرانی برای دبیرکل اوپک، معاون نخست وزیر عراق مدعی شد، ایران از کاندیدای مورد نظر عراق برای احراز پست دبیر کل اوپک حمایت خواهد کرد. 

حسین الشهرستانی تصریح کرد، رستم قاسمی وزیر نفت ایران حمایت این کشور از سمیر غضبان وزیر نفت پیشین عراق را به عنوان نامزد این کشور برای احراز پست دبیر کلی اوپک اعلام کرده است. 

قاسمی در سفر به عراق و در دیدار با شهرستانی بر گسترش همکاری های دو کشور به خصوص در بخش انرژی تاکید کرده است. 

شهرستانی افزود وزیر نفت ایران در این دیدار خواستار انتقال تجربیات دو کشور در بخش انرژی و سرمایه گذاری شرکتهای ایرانی در پروژههای انرژی عراق شده است. 

کابینه عراق غضبان 67 ساله را برای احراز پست دبیر کلی اوپک معرفی کرده است. وی هم اکنون مشاور ارشد نخست وزیر عراق است. 

غضبان طی سالهای 2004 تا 2005 میلادی وزیر نفت عراق بوده است. به اعتقاد کارشناسان انرژی ایران و عراق قصد دارند با اتحاد مشترک خود در نشست اوپک مانع از انتخاب نامزد معرفی شده از سوی عربستان برای احراز پست دبیر کل اوپک شوند. 

عربستان پیش از این مجید المنیف را برای احراز این پست معرفی کرده است . اکوادور نیز ویلسون پاستور وزیر نفت این کشور را برای احراز این پست معرفی کرده است. 

دومین دور دبیر کلی عبدالله البدری اهل لیبی در اوپک پایان امسال خاتمه خواهد یافت . به احتمال زیاد وزرای نفت اوپک در نشست 14 ژوئن در خصوص دبیر کل آتی این سازمان تصمیم گیری می کنند .

رستم قاسمی وزیر نفت ایران پیش از این گفت: انتخاب دبیرکل جدید اوپک یکی از موضوعاتی است که در نشست آتی این سازمان در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت و ایران نیز نامزد خود را برای این پست معرفی خواهد کرد. 

نماینده ایران در اوپک نیز گفت: در صورت موافقت وزیر نفت، ایران خود را به عنوان نامزد دبیرکلی سازمان اوپک معرفی می کند. 

محمد علی خطیبی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری میلادی مدت دبیرکلی البدری در سازمان اوپک به اتمام می رسد گفت: تا کنون کشورهای اکوادور، عربستان و عراق سه کاندیدای دبیرکلی سازمان اوپک هستند. 

به گزارش فارس، وی ادامه داد: تا آنجا که من اطلاع دارم ایران نیز قصد دارد خود را به عنوان نامزد دبیرکلی سازمان اوپک معرفی کند اما این تصمیم بستگی به نظر آقای وزیر دارد که بخواهد خود را به عنوان نامزد معرفی کند یا خیر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین