کد خبر: ۱۶۰۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷

كشف شگفت‌انگيز دانشمندان

گفت‌وگوی تلفنی حشرات با گوشی سبز درباره موضوعات هشداردهنده!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حشرات با بر جاي گذاشتن پيام‌هاي صوتي در خاك براي همنوعان خود، از گياهان به عنوان "تلفن سبز" استفاده مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، حشرات گياه‌خوار صداهاي خود را با استفاده از اثراتشان بر روي قارچ‌هاي خاك ذخيره مي‌كنند.

در ميان اين پيغام‌‌ها هشدارهايي به حشرات درباره موضوعاتي مبني بر نخوردن يك گياه سمي يا وجود كرم‌هاي برگ‌خوار در آن داده مي‌شود.

اين خدمت پيام‌رساني بي‌نظير توسط محققان موسسه اكولوژي هلند و دانشگاه واگنينگن كشف شد.

چند سال پيش دانشمندان موسسه هلندي موفق به كشف حشرات خاكزي و روزميني شدند كه قادر به برقراري ارتباط با يكديگر با استفاده از گياه به عنوان يك تلفن بودند.

حشرات ريشه‌خوار تركيبات شيميايي برگ‌ها را تغيير داده و موجب انتشار سيگنال‌هاي فرار گياه به درون هوا مي‌شوند. اين امر حشرات روزميني را به گزينش غذاي گياهي ديگر با هدف پرهيز از رقابت و همچنين فرار از تركيبات دفاعي سمي گياه وامي‌داشت.

تحقيقات جديد نشان‌دهنده اين واقعيت است كه حشرات يك ارثيه ويژه بر جا مي‌گذارند كه پس از تغذيه از گياه در خاك باقي مي‌ماند.

گياهان آتي كه بر روي همان نقطه رشد مي‌كنند اين سيگنال‌ها را از خاك گرفته و آن‌ها را به ساير حشرات منتقل مي‌كنند. اين پيغام‌ها ويژه‌اند زيرا گياه جديد را در مورد اين موضوع كه آيا حشره قبلي از كرم‌هاي برگ‌خوار يا از حشرات ريشه‌خوار رنج مي‌برده يا خير، آگاه مي‌كند.

«اوگلا كستنكو» رهبر اين تحقيق معتقد است گياهان جديد اين پيام‌هاي صوتي را رمزگشايي و در واقع حشرات گذشته را بازيابي مي‌كنند.

اين پيغام گذشته به طور شديدي بر رشد و رفتار احتمالي اين حشرات تاثير مي‌گذارد. بنابراين مي‌توان گفت جامعه امروزي حشرات تحت تاثير پيغام‌هاي نسل گذشته هستند.

محققان در اين پژوهش گياهان را در گلخانه پرورش داده و آن‌‌ها را در معرض كرم‌هاي گياه‌خوار يا لارواي سوسك ريشه‌خوار قرار دادند. آن‌ها سپس گياهان جديد را در همان خاك پرورش داده و دوباره آن‌ها را در معرض حشرات قرار دادند.

اين دانشمندان دريافتند كه تركيب قارچي موجود در خاك بسته به تغذيه يا عدم تغذيه حشرات از ريشه‌ها يا برگ‌ها به طور قابل توجهي تغيير كرد. اين تغييرات در جامعه قارچي به نوبه خود بر رشد و ساختار شيمي نسل بعد گياهان و بنابراين بر حشرات موجود وابسته به آن‌ها تاثير گذاشت. بنابراين مي‌توان ادعا كرد رشد و شادابي گياهان جديد انعكاس‌دهنده شرايط گذشته است.

محققان هم‌اكنون به دنبال پي بردن به مدت زمان ابقاي اين پيام‌هاي صوتي در خاك‌ و همچنين ميزان شيوع اين امر در طبيعت هستند.

نتايج اين پژوهش در مجله Ecology Letters انتشار مي‌يابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین