کد خبر: ۱۷۱۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

افزایش ۴۰ تا ۱۰۰درصدی ‌هزینه‌ دندانپزشکی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی ICOIخاورمیانه از افزایش۴۰ تا 100درصدی هزینه‌ خدمات دندانپزشکی به دلیل نوسانات ارز در کشور، سهم ۹۰ درصدی مردم از این هزینه‌ها و تعریف نشدن جایگاه دندانپزشکان در برنامه پزشک خانواده انتقاد کرد.

علی تاجرنیا با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی ICOI(دندانپزشکی، زیبایی و ایپملنت) در منطقه خاورمیانه در تاریخ 25 تا 28 مهر در تهران اظهار داشت: این کنگره دندانپزشکی، زیبایی و ایمپلنت برای تبادل اطلاعات در حوزه دندانپزشکی و نشان دادن پیشرفت‌ها در این زمینه به متخصصان داخلی بر اساس رشد این حرفه در سطح جهانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مراجعه بسیاری از افراد که اغلب نیز ایرانیان خارج از کشور هستند و برای دریافت خدمات دندانپزشکی به ایران سفر می‌کنند، اظهار داشت: هزینه ارائه خدمات دندانپزشکی در ایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار مناسب‌تر است زیرا این خدمات در کشورهای دیگر دارای هزینه‌های بالایی است و به این دلیل بسیاری از افراد مایل هستند خدمات دندانپزشکی خود را در داخل ایران دریافت کنند.

تاجرنیا با بیان اینکه ایمپلنت را نباید یک درمان لوکس حساب کرد و بیشتر مربوط به بازسازی دندان‌ها است، افزود: زمانی پیش می‌آید که انجام فرآیند ایمپلنت برای برخی افراد بسیار حیاتی است زیرا مشکل جویدن می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند.

وی ادامه داد: انجام یک عمل جراحی ایمپلنت خوب با تجهیزات مناسب در حدود یک میلیون تومان هزینه بر می‌دارد و البته با نظارت‌های خوب وزارت بهداشت ایمپلنت‌های موجود نیز از استانداردهای مناسبی برخوردار است.

عدم پوشش بیمه ای

تاجرنیا با اشاره به مشکل عدم پوشش بیمه‌ای عمل جراحی ایمپلنت تصریح کرد: متأسفانه در حوزه دندانپزشکی بیمه تکمیلی پوشش مناسبی ندارد و دولت باید در این زمینه بیشتر اقدام کند.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت به دلیل آنکه با خانواده دندانپزشکی آشنا است با آمدنش به وزارت بهداشت در روزهای اول امیدی در این حوزه به وجود آمد اما متأسفانه امروز مشکلات کنونی دندانپزشکی وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد و هم اینک نیز به جز یک یا دو بیمه خاص هیچ سازمان بیمه‌ای ایمپلنت را تحت پوشش قرار نداده است در حالی که ایمپلنت درمان لوکس نیست و برای برخی بیماران نیز بسیار حیاتی است.

تاجرنیا تصریح کرد: به هر حال هیچ چیزی جای دندان را نمی‌گیرد و ایمپلنت فقط یک درمان پیشرو است و مردم نیز حق دارند با درمان‌های جدید آشنا شوند.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی ICOI در منطقه خاورمیانه ادامه داد: متأسفانه هنوز اهمیت بهداشت و درمان در ایران شناخته شده نیست و افراد همان قدر که به دردهای دیگر بدن خود اهمیت می‌دهند درد دندانی را مورد توجه قرار نمی‌دهند و این در حالی است که از نظر ما ارزش یک دندان برای سلامت یک فرد حتی بیشتر از ارزش یک بند انگشت افراد است.

90 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم از جیب پرداخت می‌کنند

تاجرنیا گفت: در حال حاضر 36 درصد هزینه خدمات بستری را در کشور مردم از جیب پرداخت می‌کنند و بقیه را دولت می‌پردازد و این در حالی است که 16 درصد هزینه‌های دارو را نیز مردم از جیب پرداخت می‌کنند و بقیه را دولت می‌پردازد ولی متأسفانه 90 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم از جیب پرداخت می‌کنند و دولت فقط 10 درصد را می‌پردازد.

وی ادامه داد: هم اینک مشاهده می‌کنیم که دفترچه‌های بیمه‌ای مردم پر از ویزیت‌های عمومی است و یخچال‌ها نیز پر شده از دارو ولی افراد به دلیل فقدان آگاهی و نبود اطلاع‌رسانی مناسب هر 6 ماه برای حفظ و ارتقاء بهداشت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

تاجرنیا گفت: دندانپزشکان بسیار مایل هستند برای ارائه خدماتشان از افراد پول نگیرند زیرا بدترین نوع رابطه با بیمار برای ارائه خدمات همین مسائل مالی است زیرا وقتی فرد متوجه هزینه بالای درمان می‌شود از ادامه روند درمانی خود منصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان حوزه سلامت را به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار داد و همان طور نیز نباید تمام حوزه سلامت در اختیار حوزه دولت باشد، افزود: این دو حوزه خصوصی و دولتی باید با همدیگر همکاری کنند و می‌توان دولت به عنوان نظارت‌کننده بر اجرای خدمات بخش‌های خصوصی عمل کند.

عدم وجود دندانپزشک در طرح خانواده

تاجر‌نیا با انتقاد از نبود دندانپزشک در تیم 17 نفره طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: حتی یک دندانپزشک نیز در این تیم وجود ندارد و این نشان می‌دهد که وزیر بهداشت هنوز به اهمیت دندانپزشکی واقف نیست و امیدواریم با اعتراض و نامه‌نگاری‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته است در اجرای طرح پزشک خانواده دندانپزشک نیز ورود پیدا کند.

وی با اشاره به وجود حدود 24 هزار دندانپزشک در کشور گفت: این تعداد دندانپزشک باید پاسخگوی کل جمعیت ایران باشد و بر اساس آمارها در سطح کشور برای هر 3 هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد و در تهران نیز برای هر هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر ورود و اشباع بازار با ایمپلنت‌های چینی اظهار داشت: بنده هیچ نوع اطلاعاتی از ایمپلنت‌های چینی ندارم زیرا بیشترین ایمپلنت‌هایی که دندانپزشکان استفاده می‌کنند اروپایی و از کشور کره جنوبی است و اگر ایمپلنتی به صورت قاچاق وارد کشور شود مبنی بر غیراستاندارد بودن آن نیست بلکه آن افراد به خاطر ندادن حق و حقوق دولتی این ایمپلنت‌ها را به صورت قاچاق وارد می‌کنند.

تاجرنیا با اشاره به اینکه بیشتر ایمپلنت‌هایی که دندانپزشکان استفاده می‌کنند باید دوره‌ها و مجوزهای آن را دریافت کرده باشند، افزود: یکی از دلایل تفاوت قیمت ایمپلنت‌ها در سطح جامعه به دلیل برند و کیفیت آن است.

به گزارش فارس،وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه مشکلات تحریم‌ها در حوزه دندانپزشکی نیز گفت: به‌هرحال با واژه تحریم در 30 سال اخیر بیگانه نیستم. این تحریم‌ها بیشتر باعث شده است تا قیمت مواد و تجهیزات گران شود ولی به دلیل عوامل اقتصادی در دنیا و مباحث تجارت فروش اقلام توسط سازندگان غربی این محصولات بازار خودش را پیدا می‌کند ولو آنکه ما دچار تحریم باشیم فقط به دلیل ایجاد واسطه‌ها هزینه‌ها گرانتر می‌شود و تاکنون نیز بر اثر این تحریم‌ها و افزایش ارز ما با مشکل کمبود مواد یا تجهیزاتی مواجه نشده‌ایم.

افزایش 100 درصدی هزینه‌های دندانپزشکی به دلیل افزایش ارز

تاجرنیا خاطرنشان کرد: متأسفانه وقتی که ارز افزایش می‌یابد اجناس نیز گران می‌شود و حتی اگر همان قیمت ارز پایین بیاید جنس مربوطه ارزان نمی‌شود و از سال گذشته تاکنون با افزایش 40 تا 100درصدی قیمت تمام شده خدمات حوزه دندانپزشکی مواجه بوده‌ایم در حالی که هنوز تعرفه‌ها افزایش نیافته است و این شرایط در نهایت به هیچ عنوان برای مردم خوب نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین