کد خبر: ۱۷۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۳

تهران اتهام بريتانيا را تكذيب كرد

آفتاب‌‌نیوز : • بريتانيا چه مى گويد
ايران مى گويد رويكرد سازنده ايران در ايجاد امنيت و ثبات موجب رضايت و قدردانى مقامات عراق است. اما تونى بلر نخست وزير بريتانيا به ايران هشدار داد كه «اطلاعاتى» در دست است كه اين كشور را به حملات اخير عليه نيروهاى بريتانيايى در عراق مرتبط مى كند. به گزارش بى بى سى وى گفت شواهد نشان مى دهد كه يا ايران و يا گروه تحت حمايت آن حزب الله لبنان در اين حملات دست داشته اند، هر چند كه «ما نمى توانيم از اين موضوع مطمئن باشيم.» وى به ايران هشدار داد كه «هيچ توجيهى» براى مداخله در عراق وجود ندارد.

هشدار بلر بيشتر از سخنان يك مقام بريتانيايى ديپلماتيك بود. اين مقام در روز چهارشنبه ايران را متهم كرد كه ايران در حمله به سربازان بريتانيايى دست داشته است. تونى بلر اذعان كرد كه دلايل و مدارك قاطعى براى اثبات اين اتهامات وجود ندارد، اما دست كم در اين مورد اطمينان دارد كه تسليحات به كار برده شده عليه نظاميان بريتانيايى در عراق يا از طريق حزب الله لبنان فراهم آمده يا از طريق ايران، اما نمى تواند اتهامات خود را صراحتاً متوجه يكى از اين دو طرف كند.تونى بلر كه در نشست خبرى مشتركى با جلال طالبانى رئيس جمهور عراق در لندن سخن مى گفت، در عين اينكه بر نبود دليلى براى اثبات اتهامات خود عليه ايران اذعان مى كرد، نسبت به احتمال نقش داشتن ايران در حمله به نظاميان بريتانيايى در جنوب عراق ابراز نگرانى كرد و اين نكته را نيز مطرح ساخت كه ايران به دليل موضع بريتانيا در قبال برنامه هسته اى اش ممكن است دست به اقداماتى براى مرعوب ساختن بريتانيا بزند. 

او خطاب به ايران اعلام كرد كه دولتش در مسير مطرح ساختن نكات لازم و بجا در قبال التزام ايران به عدم دستيابى به سلاح هسته اى به هيچ وجه مرعوب نخواهد شد و در مورد حضور نظامى كشورش در عراق نيز گفت: «مى خواهم اين نكته را كه قبلاً هم به دولت ايران تصريح شده، كاملاً روشن كنم كه نيروهاى بريتانيايى در عراق براساس اختياراتى كه سازمان ملل متحد به آنها داده است، در عراق حضور دارند و ما با پشتيبانى دولت عراق كه از حمايت سازمان ملل برخوردار است در اين كشور حضور داريم، هيچ توجيهى براى ايران يا هر كشور ديگرى وجود ندارد كه بخواهند در عراق دخالت كنند.» از ارديبهشت ماه گذشته تاكنون هشت نظامى بريتانيايى در جنوب عراق طى حملات شورشيان مسلح كشته شده اند و به اعتقاد دولت بريتانيا، سلاح هاى ضدزره كه براى هدف قراردادن اين سربازان به كار برده شده، از جانب گروه شيعه حزب الله لبنان كه مورد حمايت دولت ايران است، به عراق رسيده است.

مناطق عمدتاً شيعه نشين جنوب عراق از جمله شهر بصره كه ارتش بريتانيا در آن مستقر است، تا هفته هاى اخير در مقايسه با ساير نقاط عراق آرام تر بود، اما اخيراً با ناآرامى هايى دست به گريبان بوده كه به گروه هاى مسلح شيعه نسبت داده مى شود.
بريتانيا پيش از اين نيز ايران را به قاچاق اسلحه به عراق متهم كرده و در مقابل دولت ايران نيز بريتانيا را به نقش داشتن در درگيرى هاى قومى بهار گذشته در استان خوزستان متهم كرده است كه هم مرز با عراق است. در همين حال جلال طالبانى رئيس جمهور عراق گفته كه مقامات دولت وى اين مسئله را با «برادران ايرانى» شان مطرح كرده اند و آنها دخالت را تكذيب كرده اند.

با اين همه اما جك استراو وزير خارجه بريتانيا گفته انگليس اميدوار است، در اين باره با مقامات ايرانى گفت وگو كند. وى در محل دفتر وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفته ما انتظار داريم دولت ايران در كنار ما بنشيند و آنچه را كه بايد بگوييم بشنود و جايى كه مناسب است اقدام كند. اعتراضاتى به دولت ايران شده است و ما به بيان اين اعتراضات به دولت ايران ادامه خواهيم داد. سفير جمهورى اسلامى ايران در لندن در گفت وگويى با بخش خبرى شبكه چهار تلويزيون انگليس گفت كه درباره ادعاهاى «تونى بلر» نخست وزير انگليس مبنى بر حمايت ايران از گروه هاى شورشى در عراق شواهدى در دست نيست. 

• گفت وگو با سفير ايران
در خبرى ديگر كه خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى مخابره كرده است، «محمدحسين عادلى» در بخش خبرى ۳۰/۷ شبكه چهار تلويزيون انگليس كه پربيننده ترين برنامه اين شبكه است، به اتهام هاى لندن جواب داده است. عادلى گفته خوشحالم كه تونى بلر از موضع خود عدول و امروز بحث «حدس و گمان» را در اين باره مطرح كرد. «هيچ مدركى وجود ندارد كه ايران در شورش هاى عراق و مرگ سربازان انگليسى دخالت داشته است.»مجرى اين برنامه از عادلى پرسيده است، اما «شط العرب» (اروندرود) در اختيار ايران است و عبور و مرور در آن به آسانى صورت مى گيرد. عادلى پاسخ داده كه انگليسى ها به ما گفتند ظن هايى درباره ايران دارند و ما از آنها خواستيم شواهد ارائه كنند. 
•شواهد اين است كه مواد منفجره همان موادى است كه «حزب الله لبنان» گروه مورد حمايت ايران، از آنها استفاده مى كند.
شباهت اين مواد به اين معنى نيست كه ايران به عراق مواد انفجارى منتقل مى كند. ايران و عراق از «صدام حسين» ضربه خورده اند و دولت فعلى عراق از حمايت ايران برخوردار است و هيچ دليلى وجود ندارد كه بخواهيم در عراق بى ثباتى ايجاد كنيم. 
•سپاه پاسداران انقلاب در مرزهاى عراق و افغانستان مستقر هستند.
اين نيروها به دنبال ثبات در منطقه هستند و ما تنها با هوشيارى جريان هاى منطقه را نظارت مى كنيم و اين نيروها سابقه شفافى هم در افغانستان و هم در عراق دارند.
•آيا ميان موضوع دخالت ايران در عراق با مسئله هسته اى ارتباطى هست يا نه؟
اين نكته جديدى است كه امروز از سوى نخست وزير انگليس مطرح شده و نيازمند بررسى و تحليل بيشتر است.
•درباره برنامه هسته اى موضع دو طرف چطور است، خيلى بد؟
نه خيلى هم بد نيست. ابزارهاى ارتباطى براى صحبت كردن با يكديگر داريم.
•هنوز مذاكراتى وجود دارد يا مذاكرات متوقف شده است؟
نمى توانيم بگوييم كه مذاكرات متوقف شده است، گفت وگوهايى داشته ايم در اينجا و در تهران و من خوشبين هستم. هر دو طرف ادعاهايى دارند و تمايل دارند كه به ميز مذاكره برگردند، همين هفته اتحاديه اروپا ابراز تمايل كرد كه به گفت وگو برگرديم و ما هم با رويكردى مثبت گفتيم كه آماده اين مذاكرات هستيم، اما دو طرف درباره پيش شرط ها منتظر هستند.
•••
روزنامه گاردين كه در لندن منتشر مى شود روز جمعه نوشت كه هيچ سند محكمى در مورد اينكه فناورى تجهيزات انفجارى در عراق از ايران آمده باشد، وجود ندارد. سايت آفتاب كه اين خبر را مخابره كرده گزارش مى دهد كه در عراق كارشناسان نظامى بسيارى وجود دارند و اين بمب ها مى توانند توسط اعضاى سابق سرويس هاى امنيتى «صدام حسين» ساخته شده باشند. گاردين مى نويسد: بنابراين ادعاهاى مقام ديپلماتيك بريتانيا در مورد استفاده از بمب هاى ايرانى در حوادث تروريستى عراق بى اساس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین