کد خبر: ۱۷۹۴۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸

«منشور کوروش» در آمریکا به نمایش درمی‌آید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «منشور کوروش» برای اولین‌بار در آمریکا به نمایش درمی‌آید.


به گزارش ایسنا، «منشور کوروش» به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند موزه‌ی بریتانیا در آینده نزدیک برای نخستین‌بار در آمریکا در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.


به گزارش بی‌بی‌سی، این اثر تاریخی منحصر به فرد قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد و تاریخدانان از آن به عنوان نخستین اعلامیه حقوق بشر نام می‌برند.


موزه بریتانیا دو سال قبل منشور کوروش را به موزه ملی ایران امانت داده بود. منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه‌ی کوروش نیز شناخته می‌شود، از جنس سفال است و در سال ۵۳۹ پیش از میلاد ساخته شده است.


دور تا دور این استوانه‌ی سفالین که ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد، در حدود ۴۰ خط به زبان میخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است. منشور کوروش به‌عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد. بدلی از این منشور نیز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
0
0
به نام خدا ، متاسفانه قدر کوروش بزرگ و اولین منشور آزادی حقوق بشر را کشورهای خارجی و جهانیان ، بیشتر می دانند تا بعضی از مسئولین کشورما و خیلی از مردم نا آگاه .
کوروش بزرگ ، که در آخرین کتاب خداوند ، قرآن ، با نام ذوالقرنین آمده است ( به معنی دارنده 2 شاخ شرق و غرب ، به خاطر فتوحاتش در سراسر دنیا ) ، در کتاب تورات هم به عنوان یکی از پیامبرانی که قوم بنی اسرائیل را نجات داده ، آمده است و بیشتر مردم دنیا با نام این بزرگ مرد ایرانی و نویسنده اولین منشور حقوق بشر ، آشنا می باشند و به آن افتخار می کنند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین