کد خبر: ۱۸۳۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰

جنگ لفظی میان مقام‌های عراقی شدت گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: اسامه نجیفی، رئیس پارلمان عراق به خاطر مواضع موافقش با تظاهرات معترضان در شماری از شهرهای عراق، مشروعیت خود را از دست داده است.

المالکی همچنین النجیفی را مسئول قوانینی دانست که تظاهرکنندگان در شماری از شهرهای عراق خواهان لغو آن هستند که بارزترین آن قانون مبارزه با تروریسم است.

المالکی افزود: کابینه عراق و نخست‌وزیر اختیار لغو قوانینی که پارلمان آنها را وضع می‌کند به ویژه قانون "بازپرسی و عدالت" و قانون "مبارزه با تروریسم" را ندارند.

المالکی ادامه داد: قانون عفو عمومی هنوز از سوی پارلمان عراق تصویب نشده لذا پارلمان مسئولیت کامل لغو قوانین برابری و عدالت و قانون مبارزه با تروریسم را بر عهده دارد.

در همین حال، اسامه النجیفی نیز در واکنش به انتقادات نوری المالکی وی را به قانون شکنی متهم کرد.

النجیفی در بیانیه‌ای اعلام کرد: المالکی از قانون اساسی تخطی کرده و استقلال قوه قضاییه را نقض می‌کند و به خود اجازه داده که حق آزادی بیان را از شهروندان و نمایندگان پارلمان سلب کند.

رئیس پارلمان عراق همچنین خاطرنشان کرد: اظهارات المالکی به این دلیل است که رئیس پارلمان عراق به حق تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان عراقی احترام گذاشته و با آنها در خواسته‌های قانونی‌شان همراه شده است.

همچنین صالح المطلق، معاون نخست‌وزیر عراق نیز ضمن توصیف کردن المالکی به دیکتاتور خواهان استعفای دولت وی شد.

المطلق در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: بازداشت محافظان شخصی رافع العیساوی، وزیر دارایی عراق امری غیر اخلاقی و غیر قانونی است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، معاون نخست‌وزیر عراق همچنین برگزاری انتخابات زود هنگام را در عراق خواستار شد.

از سوی دیگر، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با اعلام حمایت کشورش از تظاهرات مسالمت آمیز در عراق طرفین را در این کشور به خویشتنداری و احترام به آزادی بیان فرا خواند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین