کد خبر: ۱۸۳۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

ارز دولتی به جیب چه کسانی می رود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی واردکنندگان خودرو که در ایران نمایندگی دارند یکه تاز شدند و هر قیمتی که دوست دارند به متقاضیان اعلام می کنند و از آنجا که شکایات مردم به جایی نمی رسد و مرجع مشخصی برای پیگیری این گرانی ها به دلیل نقص در قوانین وجود ندارد و در یک کلام گوش شنوای وجود ندارد، شرکت های وارد کننده قیمت های خود را بدون در نظر گرفتن قیمت واقعی آن به فروش می رسانند و با حذف آپشن ها سعی می کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

نکته حایز اهمیت در این حوزه دیدگاه مسولان به خریداران خودرو های خارجی است که می گویند افرادی که به دنبال خودرو های وارداتی هستند از اقشار مرفه جامعه می باشد و اگر کالایی را گران خریداری کنند اهمیتی ندارد با این نقطه نظر سرکشی به این بازار که مشتریان کمی هم ندارد صورت نمی گیرد و بازار خودروهای خارجی سر و سامانی ندارد و بعضا قیمت ها بر اساس وضعیت مالی متقاضی تعیین می شود.

حال در شرایطی که دولتی ها به بهانه جلوگیری از خروج ارز واردات خودرو ۱۶۰۰ سی سی به بالا را ممنوع کرده و فقط به خودروهای کم مصرف اجازه واردات می دهد برخی از شرکت های وارد کننده که در حقیقت در زمره مافیا خودرو هستند خودروهای پرمصرف را از طریق مرزهای زمینی وارد کشور می کنند و از آنجا که بازار با کمبود خودرو مواجه شده و عطش خرید روز به روز افزایش می یابد خودروها با قیمت های بالا به فروش می رسند.در حال حاضر بزرگترین وارد کننده خودرو با عدم عرضه محصولات به ثبت نام کنندگان در ماه اردیبهشت و خرداد سال جاری گلایه تعداد قابل توجهی از مردم را سبب شده است.داد این افراد که به هیچ کجا هم نمی رسد بر مشکلات آنها افزوده است.

ارز دولتی به کام شرکت های وارد کننده خودرو

برخی از ثبت نام کنندگان در گفت و گو با خبرنگار ما اذعان داشتند که اردیبهشت و خرداد ماه پول خودرو را واریز کردند و در حقیقت ثبت نام قطعی داشتند اما هنوز به بهانه های مختلف خودرویشان را تحویل نگرفتند و این روزها شرکت وارد کننده با محاسبه ارز آزاد می خواهد این خودروها را تحویل بدهد.خودروهای که با ارز ۱۲۲۶ وارد شده بنا است با قیمت بیش از ۳ هزار تومان فروخته شود.

ثبت نام کنندگان خاطر نشان کردند زمان عقد قرارداد قرار بود حداکثر به مدت دو ماه خودرو تحویل داده شود.اما با بالا رفتن قیمت ارز شرکت های وارد کننده ،خودروها را دپو کردند تا قیمت های نجومی را بر خودروهای خود بگذارند و از آنجا که خریداران مدت زیادی صبر کردند اکنون حاضرند قیمت های جدید را بپذیرند و متاسفانه به رغم شکایت های متعدد به سازمان حمایت هیچ مرجعی پاسخگو نبوده است.

آنها اظهار داشتند : وارد کنندگان ،قیمت خودروها را تا ۴۰ میلیون تومان بالا بردند و می گویند اگر اکنون نخرید ماه های آینده بازهم گرانتر خواهد شد شاید همین تهدیدها سبب شده که ثبت نام کنندگان به خرید این خودروها تن دهند.

یکی دیگر از ثبت نام کنندگان که ۸ماه است پول یک دستگاه خودرو توسان را داده اما هنوز به دست اش نرسیده است ،گفت:نفرات اول که در اولویت اول تحویل این خودرو بودند تا ۱۰ میلیون تومان خودرو را گران تر تحویل گرفتند و مابقی که هنوز دعوت به تحویل خودرو نشدند ساعتی قیمت هایشان افزایش پیدا می کند و البته در مقطع فعلی خبر از تحویل نیست چرا که گفته اند حدود ۴۰ میلیون تومان خودرو توسان گران تر می شود.

وی گفت:طبق بررسی های صورت گرفته تمام خودروها با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد شده است اما شرکت های وارد کننده در حق مردم اجحاف می کنند و قیمت ها را با ارز فعلی محاسبه می کنند.

قیمت های فعلی ثبت نام واقعی نیست

این خریدار تاکید کرد:در حال حاضر شرکت های وارد کننده برای خودروهای خود ثبت نام را آغاز کردند و نکته جالب این است که اکنون قیمت اصلی خودرو دریافت اما در قرارداد موضوع علی الحساب قید می شود تا بتوانند در آینده قیمت ها را بیشتر افزایش دهند.این تخلف هم مانند سایر تخلف ها مورد غفلت قرار گرفته است.

یکی دیگر از متقاضیان خودروهای خارجی گفت:خودرو توسان را با قیمت ۷۳ میلیون تومان به صورت فروش قطعی خردادماه خریداری کردم ،اما این خودرو را با قیمت ۸۶ میلیون تومان اخیرا تحویل گرفتم و قرار است سایر ثبت نام کنندگان با نرخ ۱۰۰ میلیون تومان صاحب آن شوند.

وی یادآور شد:ثبت نام های اخیر شرکت های وارد کننده با آنکه از نوع قطعی است و باید تمام پول راپرداخت کرد اما در آن کلمه علی الحساب قید شده است.بر این اساس قیمت IX۵۵ حدود ۱۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است که البته در بازار آزاد قیمت آن ۱۷۳ میلیون تومان می باشد.جنسیس هم که دربازار ۱۹۹ تومان است در ثبت نام قطعی که معلوم نیست چه زمان تحویل داده و چه میزان گران شود ۱۳۲ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد:سوناتا در بخش ثبت نام ۸۸ میلیون تومان و در بازار ۱۳۲ میلیون تومان است.IX۲۰ علی الحساب ۴۷ میلیون و در بازار بیش از ۶۳ میلیون تومان می باشد.سورنتو را شرکت وارد کننده ۱۳۰ میلیون تومان قیمت اولیه گذاشته و در بازار ۱۵۰ میلیون تومان است.سراتو ۱۶۰۰ ،۶۵ میلیون تومان ودر بازار ۸۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد:اگر قیمت ها با بازار تفاوتی نکند ،مردم نسبت به خرید خودرو از شرکت های وارد کننده اقدام نمی کنند و سراغ بازار آزاد می روند لذا آنها در ابتدا تفاوت قیمت را لحاظ می کنند و زمانیکه پول مردم را گرفتند حداقل ۸ ماه الی ۹ ماه تاخیر در تحویل دارند و نهایت امر با قیمت بازار خودرو را می دهند.این تخلف محرز قابل پیگیری نیست و از آنجا که این افراد به مراکز خاصی وصل هستند اجازه انعکاس این خبر ها داده نمی شود.

برخی از این افراد به مردم توصیه کردند از انجا که شرکت های وارد کننده خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو غرامتی نمی پردازند ،لذا در خریدها و ثبت نام دقت بیشتری داشته باشند تا پولشان مدت طولانی دست شرکت ها نباشد و متضرر نشوند.

این روزها بازارخودروهای خارجی به دلیل عدم نظارت دچار معضلات و سوءاستفاده های فراوان شده است و باید قبل از هر خریدی با آگاهی کامل از مفاد قرارداد به سراغ خرید خودرو بروید تا دچار زیان مالی نشوید .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
باید اصولا پرداخت ارز دولتی جز در مواردی مانند مواد مورد نیاز صنایع مادر و دارو و تجهیزات پزشکی به همه ی افراد قطع گردد اما تهیه ی ارز مورد نیاز به هر مقدار و به قیمت روز از بانک ها و حواله از طریق بانک برای همه و بدون قید شرط ممکن شود تا مشکل کشور حل شود
این که به دانشجوی غیر بورسیه و مسافر و بازرگان و هرکس دیگری ارز به نرخ دولتی داده شود مشکلی را حل نمی کند چرا که مثلا دانشجویانی که خود اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج کرده و بودسیه نیستند بسیاری در رشته های غیر لازم برای کشور تحصیل می کنند و اصولا چه تفاوتی با دانشجویان دانشگاه های غیرانتفاعی در داخل دارند؟ مگر به دانشجویان داخل در دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد هم ارز یا کمک هزینه ی تحصیلی داده می شود؟!
مسافر هم این که ۳۰۰ دلار ارز را حدود ۳۰۰ هزار تومان ارزان تر از بازار آزاد بخرد تفاوت آنچنانی برایش نمی کند چون اول از پس هزینه ی کمر شکن قیمت بلیط باید بربیاید که عملا قیمت آن با احتساب همان ارز آزاد هم تقریبا دو برابر مقدا معادل ارزی آن می شود!!۱ یعنی اگر کسی بتواند از یک کشور دیگر بلیط خود را تهیه کند به مراتب برایش ارزان تر است!!!
بازرگان هم خدا به کسبش برکت بدهد وقتی ارز دولتی می گیرد قیمت جنس خود را با دلار دوبرابر بازار آزاد تعیین می کند و این ارز فقط برای او به معنای سود بیشتر است و تاثیری در حال مصرف کننده ندارد!!!
دولت خیلی کارهای موثرتر از این می تواند بکند
این که پرداخت ارز دولتی را به غیر موارد مربوط به صنایع مادر و نه خودرو ساز و دارو قطع کند والبته کوشش در جهت رفع تحریم های بانکی و بازگرداندن بانک ها به چرخه ی خرید و فروش و حواله ی ارز و عرضه ی ارز به هر میزان در بازار باعث واقعی شدن قیمت ارز می شود
البته احتمالا دولت چون به فکر انباشتن جیبش با ریال است این کارها را نمی کند!!!
عليرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
به نام خدا : خب معلوم هست كه ارز دولتي به جيب دولتمردان وتعدادي ارازل واوباش كه در اطراف واكناف وزرا مي چرند ومي چرخند ميرود. مگر تا حالا نميدانستيد؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
سلام :
مثلی است که می گوید ، به شتره گفتند که پشتت کجه ، گفت
کجام راسته ، که پشتم راست باشه .
حالا شده تمامی مشکلات این نظام ، که تا سالها پیش کم و بیش بوده و حالا ، به حداکثر رسیده است .
اینها همه ، عدم شفافیت ها و صداقت ها ی بیشتر مسئولین را میرساند که با مردم رو راست نبوده اند و در خفا کارهایشان و خیانتهایشان را می کنند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین