کد خبر: ۱۸۹۵۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
ویژگی‌های مهم رئیس جمهور آینده ایران

ویژگی‌های مهم رئیس جمهور آینده ایران

هر جامعه‌ای برای تعیین سرنوشت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود باید دو تجربه و یک آینده‌نگری را مد نظر قرار دهد و با توجه به این‌که انتخابات ریاست جمهوری و جایگاه رئیس جمهور در ایران بسیار بااهمیت و تعیین‌کننده است، در این رابطه تجربه گذشته و حال و نگاه به آینده بسیار مهم است.
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: در وضعیت فعلی، آن‌چه که برای مردم و به‌ویژه نخبگان بسیار اهمیت دارد، این است که با توجه به سوء مدیریت پیش‌آمده در کشور و چالش‌آفرینی جریان انحرافی، با ویژگی‌های یک رئیس جمهور خوب آشنا شده و فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند. ویژگی‌های مثبت یک رئیس جمهور شایسته در ایران، عبارتست از:  
 
۱. از رجال سیاسی و مذهبی کشور باشد. دو معیار مهم و تعیین‌کننده‌ای که در قانون اساسی به آن تصریح‌ شده و جزو شاخص‌های روشن شورای نگهبان و مردم برای انتخاب رئیس جمهور است. اگر رئیس جمهور آینده فاقد ملاک در موضوع رجل سیاسی و مذهبی باشد، وضعیت همان خواهد شد که فی‌الحال شاهد آن هستیم. در این رابطه با کمترین دقت در نوع رفتارهای اخیر آقای احمدی‌نژاد به‌ویژه پیام وی برای درگذشت هوگو چاوز در موضوع رجعت و انسان کامل و بوسه بر تابوت او برخلاف عرف سیاسی، می‌توان به عدم وجود این دو شرط پی برد به‌ویژه که ایشان قریب هشت سال است که در جایگاه ریاست جمهوری با ملاک و معیار قانون اساسی قرار دارد.  
 
۲. مدیر و مدبر بودن؛ دو معیار قانونی دیگری که رئیس جمهور باید آنها را دارا باشد. همه ما با توجه به گذشته، شاهدیم که چگونه ضعف تدبیر و عدم خودسازی بنی‌صدر، رئیس جمهور قانونی، کشور و نظام را در دام گروه‌ها و تشکیلات حرامی‌تر از حرام قرار داد و کارهای عجولانه، قانون‌شکنانه و خلق‌الساعه او، برای کشور و مردم مشکل‌ساز و سبب هدر رفت منابع مهم و سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی گردید. شکی نیست که پیشرفت کشور در شرایط فعلی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تأمین آرامش و رفاه مردم به نوع تدبیر و مدیریت مسئولان نظام به‌ویژه شخص رئیس جمهور و بهره‌مندی از فرصت‌ها، منابع و مواهب خدادادی بستگی دارد و عدم رعایت اسناد بالادستی نظام از قبیل چشم‌انداز، قانون برنامه، سیاست‌های اصل ٤٤ و اجرای نادرست قانون هدف‌مندی یارانه‌ها و بسیاری دیگر از سوء مدیریت‌ها در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و. . . ریشه در ضعف تدبیر و مدیریت رئیس جمهور دارد، امری که اگر در انتخابات پیش‌رو مد نظر قرار نگیرد، خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی را متوجه مردم و نظام خواهد نمود.  
 
۳. در حال حاضر مشکل مهم و اساسی کشور، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است که در این رابطه لازم است در درجه اول، سرمایه ملی کشور ترمیم و از طریق یک انتخابات خوب با مشارکت حداکثری، انسجام میان مردم به حد اعلا برسد و در مرحله دوم باید دقت نمود که فرد منتخب ملت، مسلط بر عرصه‌های جهانی و بین‌المللی باشد و مانع از اجماع جهانی علیه ایران گردد تا نه تنها تحریم‌ها شدت نگیرد بلکه با یک دیپلماسی فعال، تحریم‌‌ها برداشته شود. رئیس جمهور آینده ایران باید چگونگی رابطه با جهان و راهکار تنش‌زدایی را بداند و به‌طور جدی از ساده‌انگاری در این خصوص، بپرهیزد. رئیس جمهور آینده باید تلاش نماید تا تیم سیاست خارجی کابینه او، طوری رفتار کنند که در عمل کشورهای مسلمان و به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایه، به دوستی و رابطه با ایران افتخار کنند نه این‌که درصدد مخاصمه و جنگ با ایران، در کنار دشمنان و قدرت‌های جهانی زورگو و ظالم قرار گیرند.  
 
۴. شاکله و شخصیت رئیس جمهور منتخب باید از نظر تعقل، اعتدال، دانایی، کرامت و سلوک نفس نیز مهم و اثرگذار است. پرستیژ رئیس جمهور ایران باید شأن و عظمت ملت بزرگ ایران را در داخل و خارج به تصویر کشیده و امید و نشاط را در مردم زنده نماید. او باید برخوردار از ادبیات فاخر اسلامی ـ ایرانی بوده و از استبداد رأی و ظلم به دیگران پرهیز نماید.  
 
۵. رفتار فراجناحی از راه «جاذبه در حد عالی و دافعه در حد ضرورت»، یکی دیگر از صفات ارزش‌مندی است که رئیس جمهور آینده باید دارا باشد. این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد که مدیریت قبیله‌ای و در انحصار یک جناح خاص در امور حساس مدیریتی، سال‌هاست کشور و نخبگان را در رنج قرار داده و فضای ناامیدی و عدم امنیت شغلی را برای بسیاری از مدیران باتجربه و دل‌سوز فراهم ساخته است.  
 
۶. رئیس جمهور آینده باید در عمل، به‌معنای واقعی کلمه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب باشد چرا که اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی دو گفتمان مهم سیاسی و فرهنگی است که بنا به ضرورت نظام از متن مبانی دینی استخراج شده و نخبگان بسیاری از سر دل‌سوزی به این دو نوع گفتمان ارزشی امیدوارند لکن اتفاق نامناسبی که در میدان کارزار و عمل رخ نمود، این است که افراط‌گرایان هر دو جناح، در قالب جنگ قدرت و رفتار «حیدری ـ نعمتی»، این دو گفتمان مهم را به مسلخ بردند و در عمل آن‌را به ضد خودش تبدیل نمودند. مقام معظم رهبری، سال‌ها پیش در تأکید بر ضرورت این دو گفتمان مهم، فرمودند: «اصول‌گرایی منهای اصلاح‌طلبی تحجر و جمود و اصلاح‌طلبی منهای اصول‌گرایی ولنگاری است و راه درست، اصول‌گرایی اصلاح‌طلبانه است.»؛ نقشه راه رئیس جمهور آینده کشور و نظام باید هوشمندانه در همین راهی باشد که مقام معظم رهبری بدان اشاره نموده‌اند.  
 
۷. رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که اقتصاد و پیچیدگی‌های آن را دریابد و مهارت درست و صحیح در اقتصاد داشته باشد تا با روش‌های مناسب اقتصادی، مدیریت دانایی و گره‌گشایانه‌ای را در حوزه اقتصادی کشور سامان‌دهی نماید. داشتن یک تیم اقتصادی نیرومند از راه جلب اعتماد متخصصان و کارشناسان فنی اقتصادی، از ضروریات مهم کاری رئیس جمهور آینده کشور است و در این میان احیاء سازمان برنامه‌ریزی و شوراهای اقتصاد از نوع شورای عالی انرژی، شورای عالی پول و اعتبار، شورای اشتغال و. . . از ضروریات انکارناپذیر می‌باشد.
۸. به‌غیر از آن‌چه که بیان شد، توان‌مندی و کارآمدی رئیس جمهور آینده در رابطه با توسعه نهادهای مدنی، رونق بخش خصوصی و تعاونی، ارتقاء مشارکت قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی، دفاع مؤثر از حقوق بشر، جذب سرمایه‌های مادی و معنوی ایرانیان خارج از کشور برای پیشرفت به‌ویژه رونق اقتصاد تولیدی و ایجاد اشتغال جوانان و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی، باید مورد نظر مردم و نخبگان باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
3
سلام :
کارکنان محترم آفتاب ، سال نوی شما مبارک باشد . ضمنا"نظر قبلی را فرستادم و امیدوارم که دوباره چاپ شود . تغییرات خیلی جالب و زنده ای در کارهایتان داده اید ، ولی امیدوارم که کارکنان قبلی را کنار نگذاشته باشید که با صداقت و شفافیت ، خبرها را چاپ میکردند .
یادمان باشد : آفتاب روشن و شفافش قشنگ است .
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
3
به نام خدا :
اینجانب با توجه به عملکرد چندساله دولتها ، تعدادی از پیشنهاداتی را که عدم توجه به آنها ، مشکلات را به وجود آورده اند ، و به عنوان یک شهروند شاهد بوده ام ، بیان میکنم ، انشاءالله که مد نظر مسئولین قبلی و بعدی ، قرار گیرد.
ایمان ذاتی به پروردگار جهان ،
تشکیل شوراها و نطر گرفتن از تمامی متخصصین و دولتهای قبلی در هر تصمیم گیری و در هرزمینه ای .
گوش شنوا برای شنیدن پیشنهادات و انتقادات سازنده و عملی کردن آنها
اولویت به اهداف اولیه انقلاب ، خودکفایی و احیای شغل مقدس کشاورزی ( که آبروی هر کشور پیشرفته ای است ) ، دامپروری ، صنعت و تولیدات داخی ، که توصیه مقام محترم رهبری هم است ، که با تولید کار برای مردم ، جلوگیری از مهاجرتهای بی برنامه به تهران و شهرهای بزرگ هم می باشد و ضمنا" از فقر ، بیکاری ، تکدی گری ، فساد، قاچاق مواد مخدر و مصرف آنها ، گرانی ها و بسیاری از مشکلات دیگر جلوگیری می کند ، ضمنا" آبروی هر جامعه پیشرفته ای می باشد و جلوگیری از منکرات بسیاری ، که در جامعه فعلی وجود دارد .
تشویق و زنده کردن علاقه مردم به زادگاهها و شهرهای خود و رقابتی کردن در تمامی امور و پیشرفت در همان شهرهای خود و نه در تهران فریبنده و سراب .
تخصص در همه امور ،
جنبه در مقابل زنده باد زنده باد گفتن های مردم ، ( چون مردم خیلی احساسی داریم) .
فعالیت شبانه روزی و بازرسی های سرزده و بدون اطلاع به همه جا ،
تهران را از حالت مرکزیت درآورده و رسیدگی خیلی بیشتر به روستاهای کوچک و شهرهای کوچک
از انتقال دانشجویان و سربازان ، به خارج از شهر خود جلوگیری کرده و ضوابط بومی بودن را اجرا کنند ، که جوانان ما به علت
غربت و دوری از خانواده به افسردگی ، اعتیاد ، همجنس گرائی و فساد کشیده نشوند .
جهاد و مبارزه صددرصد با قاجاق مواد مخدر و عدم مصرف آنها توسط جوانان
عدالت و هماهنگی در حقوق معنوی و مادی مردم و مسئولین و اینکه ، عدالت را اول از خود و اطرافیان خود ، شروع کنند و جلوی هرگونه سوء استفاده از بیت المال گرفته شود .
آزادی مشروط احزاب ، و داشتن رادیو و تلویزیون و مطبوعات
همراه با خبررسانی ، با آزادی توام با صداقت و شفافیت ،
که تنها در این صورت است که دیگر شاهد اختلاس ها ،
ضایع شدن حق مردم ( حق الناس ) ، زیرمیزی ها گرفتن ها ، رانت خواری ها و بی عدالتی ها نمی شویم .
امر به معروف و نهی از منکر ، وظیفه هر مسلمانی است و
حتی یک نفرعامی هم ، رسالت خیلی مهمی دارد ، که پروردگارمان ، به تک به تک انسانها داده است و می دانیم که در قرآن بزرگ آمده است که بهترین شما پرهیزکارترین شماست .
ضمنا" مسئولین و نمایندگان باید به عنوان یک الگو ،
ساده زیستی و عدالت گرایی را از خود و خانواده خود شروع کرده تا نمونه یک انسان خوب و ایده آل ، در جامعه و در بین مردم باشند . انشاءالله .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
بعضي از همين صفات ما را به اينجا کشاند
به چه دليل بايد سر زده جايي رفت مگر دزد ميگيرند هرکس بايد کار بلد باشد کارش را بکند
ساده زيستي با آدمي که نميتواند به زندگي اش به خوبي اداره کند فرق ميکند
مثلا کجاي دنيا گفتند شما ساده باش و فيلم بازي کن . بهترين الگوي ما بايد روساي ما باشند کسي که نون خشک خورد به من و شما آب هم نميدهد
بهتره مسئولين بهترين ماشين را سوار شوند بهترين زندگي داشته باشند و کمي هم به بدبختي ما برسند
مرتضی خاکپور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
رزمندگان فراموش‌شدگان جنگ
تاریخ ایران
اگر از موضوع فراموش شده ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عبور کنیم نوبت به رزمندگان جنگ می‌رسد. آن‌هایی که هشت سال جنگیدند و امروز در غبار زمان و سختی‌های زندگی فراموش شده‌اند.
(((( جانبازان همچنان به دنبال اثبات جانبازی ))))
بهتر است برای یک بار هم شده گروهی متخصص و کار‌شناس و دلسوز دور هم بنشینند و محاسبه کنند برای بازماندگان از جنگ چه اقداماتی انجام شده، وضعیت ترویج فرهنگ ایثار چیست؟ و سوال آخر اینکه ما بعد از شهدا چه کردیم.

رسیدگی به درمان جانبازان و خانواده شهید و پرداخت مستمری حقوق به رزمنده های جبهه و جنگ هیچ بار مالی برای دولت ندارد و مجلس محترم و دولت محترم می توانند از دیگر ثروت سرزمینی به این نجات دهندگان ایران از دست اجانب رسیدگی کنند ( در یک روز . نه بیشتر ) و حتی این قشر از جامعه با این ثروت سرزمینی که در اختیارشان قرار می دهیم می توانند به کل جامعه کمک و یاری هم برسانند .
فقط باید این باور را داشته باشیم که اگر این رزمنده ها دلاوری و جانفشانی نمی کردند:
چه بر سر ایران می آمد ؟!
و این میز ها الآن در دست چه کسانی می بود .
و چند پرچم در ایران افراشته می شد ؟!
و پرچم های ایر ان چه رنگی داشتند ؟!
و پرچم های ایران چه نقشی داشتند ؟‍
بیاییم دین خود را به این رزمنده ها ادا کنیم ؟!
ما به این رزمنده ها بدهکاریم . ؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین