کد خبر: ۱۹۰۹۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

قیمت گاز افزایش می‌یابد

معاون برنامه ریزی شرکت ملی پتروشیمی از افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در سال ۹۲ خبر داد و درباره نحوه دریافت بهای خوراک پتروشیمی‌ها به صورت ارزی و ریالی توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رمضان اولادی،‌ اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای داشتیم که در آن صحبت و قرار شد هیئت دولت پیشنهاد افزایش قیمت خوراک گاز طبیعی پتروشیمی‌ها را پس از بررسی تصویب کند.

وی افزود: بر این اساس یک گزینه از میان قیمت‌های ۱۰،۱۱،۱۳ و ۱۵ سنت برای هر مترمکعب گاز خوراک پتروشیمی‌ها انتخاب خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: قیمت خوراک گاز طبیعی حدود ۷ سنت در نظر گرفته شده بود اما الان با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت این خوراک به کمتر از ۳ سنت رسیده است.

وی اضافه کرد: درباره قیمت خوراک مایع هیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

*دریافت بهای خوراک پتروشیمی‌ها به صورت ارزی و ریالی


وی تصریح کرد: بهای محصولات صادراتی پتروشیمی‌ها به صورت ارزی و بهای فروش محصولات پتروشیمی در داخل کشور به صورت ریالی دریافت می‌شود.

اولادی با بیان اینکه راهکار‌های اجرایی برای اطمینان از میزان فروش داخل و خارج محصولات پتروشیمی را پیگیری می‌کنیم، گفت: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس برای فروش داخل این محصولات اجباری شده است و عرضه در بورس کالا و آمار شرکت ملی پتروشیمی نشان دهنده میزان محصولات فروخته شده در داخل یا صادر شده به خارج از کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت: در جلسه اخیر که مصوبات آن به هیئت دولت پیشنهاد شد آمده است که بهای خوراک محصولات صادراتی به صورت ارزی پرداخت شود که نرخ ارز درباره آن بی‌معنا می‌شود اما در فروش داخلی، بهای خوراک به ریال دریافت می‌شود که نرخ ارز برای تبدیل بهای خوراک به ریال بر اساس هر تصمیمی که دولت در زمینه نرخ ارز بگیرد و در بودجه مصوب شود تعیین می‌شود.

اولادی با بیان اینکه برای قیمت‌گذاری بهای خوراک باید به فکر توسعه صنعت پتروشیمی نیز باشیم، اضافه کرد: درست است که بهای فعلی خوراک گاز پایین است و مجتمع‌هایی که قبلا به تولید رسیده‌اند ارقام سود بسیار بالایی را ثبت کرده‌اند،اما اجرای یک پروژه جدید در شرایط فعلی به سادگی امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل بهای خوراک گاز باید به گونه‌ای متعادل در نظر گرفته شود که هم سودآوری کلان و غیرمنطقی مجتمع‌های موجود را کنترل کند و هم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ایجاد مجتمع‌های جدید ترغیب شوند.

*جزئیات دریافت بهای خوراک پتروشیمی‌ها در سال گذشته

وی در ادامه گفت: سال گذشته بهای خوراک شرکت‌های دولتی و هلدینگ خلیج فارس در بخش محصولات صادراتی به صورت ارزی دریافت شد و به شرکت ملی نفت و امثال آن پرداخت شد اما درباره شرکت‌های خصوصی هنوز این کار انجام نشده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پتروشیمی افزود: بخشی از بهای خوراک را که به صورت ریالی قرار بود دریافت شود بر اساس قیمت ارز مبادله‌ای دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: آقای وزیر معتقد بودند که از ابتدای سال گذشته بهای خوراک بر اساس ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع محاسبه شود اما لااقل از ابتدای مهر سال گذشته این بها بر اساس قیمت ارز مبادله‌ای دریافت خواهد شد.

به گزارش فارس در یکی دو سال اخیر پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها و تلاطمات ارزی مسائل مالی پتروشیمی‌ها از جمله قیمت خوراک و نحوه تسعیر ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی تبدیل به یک بحران مهم در کشور شد و بعضی تصمیمات دولت به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیچیده‌تر شدن این بحران کمک کرد.

این بحران که ابعاد مختلفی چون سود بادآورده و کلان پتروشیمی‌های گازی ناشی از قیمت ناچیز خوراک گاز، محاسبه قیمت خوراک بر اساس ارز مرجع و فروش ارز پتروشیمی‌ها در بازار آزاد به قیمت‌هایی حتی بیش از قیمت بازار، وارد نشدن بخش بزرگی از ارز صادراتی پتروشیمی ها به کشور، ممنوعیت‌های صادراتی و قاچاق محصولات پتروشیمی داشت و کارشناسان بهترین راهکار مقابله با آن را سیاست‌گذاری صحیح تحویل خوراک و قیمت‌گذاری منطقی آن از سوی دولت و مجلس می‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
1
9
بي خود اضافه ميکنيد مگر ما چکار کرديم اول حقوق را اضافه کنيد بعد ...
گوریو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
2
دیگه داره حالم بهم میخوره از این گرونی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین