کد خبر: ۱۹۱۳۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

عینک‌های مطالعه آماده تهدیدی جدی برای سلامت

کارشناس اداره نظارت و ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: آنچه تحت عنوان عینک‌ طبی ویژه مطالعه توسط برخی عینک فروشی‌ها عرضه می‌شود، تهدیدی جدی برای سلامت چشم است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: لیلا بانشی افزود: این عینک‌ها که به شکل آماده در برخی مراکز به مراجعان عرضه می‌شود، بی‌کیفیت و غیراستاندارد بوده اغلب ساخت کشور چین و عامل صدمه زننده به بینایی است.

بانشی افزود: عینک امروزه به عنوان یکی از ملزومات بهداشتی و سلامتی بسیاری از افراد جامعه به شمار می‌رود. با این حال فرهنگ استفاده صحیح از عینک هنوز چندان نهادینه نشده و استفاده صحیح از این وسیله نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه بسیاری از بیماران در هنگام نیاز به عینک نزدیک بین یا نیاز به تعویض عینک برای صرفه جویی در وقت و هزینه، با مراجعه به برخی مراکز ارائه دهنده عینک‌های مطالعه آماده، نسبت به تهیه این عینک‌ها اقدام می‌کنند.

بانشی تصریح کرد: این عینک‌های مطالعه عینک‌هایی با نمره یکسان برای هر دو چشم هستند که برای رفع مشکل نزدیک بینی استفاده و بدون نسخه پزشک به بیماران ارایه می‌شود.

وی گفت: در هنگام ارایه این عینک‌های نامناسب به بیمار، شماره‌های مختلف عینک بر چشمان وی قرار داده می‌شود و هر شماره‌ای که دید رضایت بخشی را برای مطالعه فرد تامین نماید، در اختیار وی قرار می‌گیرد، این عینک‌های طبی بی‌کیفیت و غیراستاندارد که در اکثر موارد ساخت کشور چین هستند، سبب صدمه چشم‌ها می‌شود.

بانشی بیان کرد: عینک کالایی طبی است که به منظور مراقبت از چشم‌ها یا رفع عیوب آن استفاده می‌شود، ولی در صورتی که در انتخاب عینک دقت لازم انجام نشود، نه تنها کمکی به حفظ سلامت چشم نمی‌کند بلکه منجر به آسیب‌های چشمی خواهد شد و حوزه سلامت و بهداشت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی افزود: کارشناسان اداره نظارت و ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن کنترل و نظارت بر موسسات عینک سازی به لحاظ فنی و جلوگیری از عرضه عینک‌های غیر استاندارد، مراکز ارایه دهنده عینک‌های غیراستاندارد را جهت اقدامات قانونی به کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی امور بهداشتی درمانی معرفی می‌کنند.

رییس انجمن بینایی سنجی استان فارس نیز گفت: در گذشته‌های نه چندان دور تجویز و تهیه عینک از راه آزمایش و خطا انجام می‌گرفت، امروزه با پیشرفت‌های علمی و تخصصی، تجویز و ساخت عینک با روش‌های کاملاً علمی و صحیح توسط متخصصان امر انجام می‌گیرد.

جمال حیدری افزود: سیستم بینایی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است که به طور مستقیم عملکرد مغز و قشر بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه هر گونه نارسایی در این سیستم بر عملکرد مغز تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: اگر تجویز شماره عینک و ساخت آن بر اساس استانداردهای مربوطه نباشد، سیستم بینایی دچار اختلال شده و به دنبال آن فرد دچار کاهش تمرکز، بی حوصلگی، اختلال در یادگیری و کاهش کارایی در فعالیت‌های روزمره خواهد شد.

حیدری گفت: بروز اشکال در فعالیت های روزمره همراه با علائمی همچون سردرد‌های مزمن، سرگیجه، عدم تعادل عصبی، اختلال دید دو چشمی، تاخیر در درمان تنبلی چشم به ویژه در کودکان و... بخشی از عوارض استفاده از عینک‌های طبی غیراستاندارد است.

وی گفت: بنابراین توجه به مواردی در ساخت عینک‌های طبی دارای اهمیت است که انتخاب عدسی مناسب و استاندارد با به کارگیری رنگ‌های مناسب، تعیین صحیح فاصله کانونی عینک و انتخاب فریم مناسب به گونه‌ای که شکل‌، اندازه‌، جنس و رنگ فریم مناسب با نمره چشم فرد، سن و شکل صورت بیمار باشد، از جمله این نکات مهم است.

حیدری افزود: فاصله کانونی، فاصله بین دو عدسی عینک از یکدیگر است که لازم است برابر با فاصله دو مردمک چشم از یکدیگر باشد. یکی از اشتباهات رایج در ساخت عینک‌های طبی عدم رعایت فاصله کانونی است که سبب ایجاد اثرات منشوری ناخواسته در عینک می‌شود.

وی بیان کرد: فریم نیز بایستی به گونه‌ای برای بیمار تنظیم شود که میدان بینایی کافی را فراهم کند. مناسب بودن زاویه میان صفحه فریم با صورت بیمار از موارد دیگری است که در انتخاب فریم بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

حیدری افزود: مناسب بودن طول دسته عینک از دیگر نکات ضروری در ساخت عینک‌های طبی است. طول دسته عینک با توجه به فاصله عدسی تا چشم بیمار و همچنین فاصله کانونی عدسی لازم است، طراحی شود.

رییس انجمن بینایی سنجی استان فارس گفت: با توجه به نکات ذکر شده می‌توان به برخی مضرات عینک‌های طبی آماده موجود در بازار اشاره کرد؛ این عینک‌ها که معروف به عینک‌های مطالعه یا عینک‌های یک بار مصرف هستند، معمولاً توسط افرادی که دچار پیر چشمی هستند و شماره هر دو چشم آنها با یکدیگر برابر است، استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: عدم انطباق مراکز اپتیکی این عینک‌ها با چشم بیمار(رعایت نشدن فاصله کانونی) و ایجاد اثرات منشوری مشکلاتی مانند سر درد، چشم درد، خستگی و عدم راحتی را برای بیمار در پی خواهد داشت، همچنین این عینک‌ها از نظر کیفیت شیشه در سطح بسیار پایینی بوده و اکثر آنها موجدار هستند و در مواردی حتی نمره دو شیشه یک عینک نیز با یکدیکر متفاوت است و دلیل ارزانی قیمت آنها نیز پایین بودن کیفیت آنهاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
1
10
عینک‌های طبی بی‌کیفیت و غیراستاندارد که در اکثر موارد ساخت کشور چین هستند،

حالا چه چیز ساخت چین نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
1
2
خخخخخخخخخخخخخییییییییییییییلللللللللللللللللیییییییییییی. بد بود
نیکزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
3
آیا عینک مطالعه برای چشم سالم ضرر دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین