کد خبر: ۱۹۳۷۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱
روزنامه الاخبار لبنان نوشت؛

پیام قاطع رهبر انقلاب اسلامی به بشار اسد

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی مشروح با اشاره به به پیام رهبر انقلاب به بشار اسد رییس جمهور سوریه پس از حمله صهیونیستی به این کشور، به حمایت نامحدود تهران از دمشق در همه احوال پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پس از سوء استفاده رژیم صهیونیستی از شرایط حاکم بر این کشور برای ضربه زدن به تاسیسات نظامی آن و کمک به شورشیان مسلح وابسته به جبهه النصره که با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته، به نظر می‌رسد عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت گسترده‌تر از این عضو محور مقاومت فرایند دیگری را تجربه می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی مشروح با اشاره به به پیام رهبر انقلاب به بشار اسد رییس جمهور سوریه پس از حمله صهیونیستی به این کشور، به حمایت نامحدود تهران از دمشق در همه احوال پرداخت.

به نوشته این روزنامه، پاسخ به حمله هوایی اسراییل حتمی بوده و زمینه برای هر احتمالی مهیاست تا موازنه وحشت موجود در منطقه به هم نخورد.

این جمله‌ای است که موضع تهران در زمینه حمایت کامل و نامحدود از سوریه را آشکار نمود و این بار با پیام مستقم بالاترین مقام در جمهوری اسلامی ایران به رهبری سوریه ارسال شد.

تهران عمق معادله را درک می‌کند
این روزنامه می‌نویسد: حمله هوایی اسراییل گرچه سوریه را هدف قرار داد اما منظور از آن ایران و حزب الله بود. بسیاری در تهران درباره آن سخن گفتند اما تصمیم و موضع یکی است: حمایت کامل و نامحدود از سوریه و اینکه اجازه نمی دهیم به دست دشمنان بیفتد.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی را علی اکبر صالحی به عنوان فرستاده ویژه به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ابلاغ کرد.

بر اساس این سخنان، اولویت با تقویت پیشروی در داخل سوریه و برگزاری کنفرانس فراگیر گروه‌های سوری و کنفرانس بین‌المللی دوستان ملت سوریه در تهران است.

صالحی به نام رهبر ایران پیام همبستگی و پشتیبانی فراگیر و نامحدود سیاسی، نظامی و اقتصادی را از سوریه، رهبری و ملت آن در برابر تکفیری‌ها، تروریست‌ها، اسراییل، آمریکا و تمام کسانی که قصد تعدی به این کشور را دارند، اعلام نمود.

منابع آگاه ایرانی معتقدند این پیام هم‌سو با سخنان اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بوده و اهمیت آن در این است که پیام مستقیم رهبر ایران به اسد پس از تجاوز اخیر اسراییل به دمشق است.

هشدار به دربار اردن
صالحی پیش از سفر به سوریه، توقفی کوتاه در اردن داشت و در دیدار با عبدالله دوم پادشاه این کشور این پیام آشکار را داد که «ایران با قدرت از بشار اسد و سوریه حمایت می‌کند.»

وی افزود: «ایران در زمینه دفاع از سوریه جدی بوده و اجازه نمی‌دهد سقوط کند، لذا باید متوجه باشی در صورتی که آمریکاییان تصمیم به جنگ علیه این کشور بگیرند، کشورت به باد خواهد رفت.»

صالحی خطاب به عبدالله نسبت به افتادن در دام آمریکا که باعث می‌شود تاج و تختش را از دست بدهد و اردن از نقشه حذف شود، هشدار داد.

بر اساس نوشته روزنامه الاخبار؛ صالحی خطاب به شاه اردن گفت «جمهوری اسلامی ایران آماده است آنچه به شما برای پایداری در برابر فشارهایی که در معرض آن قرار دارید و توقف روند انتقال درگیری به اردن کمک می‌کند، فراهم نماید.»

وزیر امورخارجه ایران در پایان به شاه اردن تاکید کرد که اگر امان مایل باشد که وارد بلوک ایران شود؛ جمهوری اسلامی ایران حاضر است همه گونه حمایت از این کشور را به عمل آورد.

منابع اردنی که در جریان این سفر بودند، با بیان اینکه پیام صالحی که از سوی رهبر ایران بود، قاطع اما در عین حال لطیف بود؛ افزودند: دیدار صالحی با پادشاه اردن دوستانه و نشستش با عبدالله النسور نخست وزیر و دیدارش با ناصر جوده وزیر خارجه بسیار بد بود.

منابع نزدیک به دربار اردن گفتند: پادشاه دوستانه رفتار کرد و پیام ایران را دریافت، وی به صالحی اطمینان داد که اردن هرگز در سوریه دخالت نمی‌کند.

دیدار با النسور عادی بود و در آن به همکاری اقتصادی پرداخته شد، همچنین در زمینه برگزاری نشست کمیته عالی مشترک اردن و ایران توافق حاصل شد.

به گفته این منابع؛ اما جوده خوب برخورد نکرد و در نشست رفتاری خشک داشت، سخنانش خصمانه بود و در نشست، موضوع بحرین و اختلاف ایران با امارات را مطرح نمود.

این منابع اردنی همچنین تاکید کردند که پیامدهای دیدار در آینده مشخص خواهد شد، این اولین بار بود که ایران پیشنهاد جدی برای اعطای کمک آن هم به طور رسمی و بر اساس تدابیر تشریفاتی را مطرح ساخت.

آنان یادآور شدند پیشنهادهای قبلی نمایش تلویزیونی بود، نتایج این سفر نه منفی بود و نه مثبت، پادشاه در حاشیه دیدار موضوع آوارگان سوری را مطرح کرد، صالحی نیز نسبت به کمک به آنها متعهد شد.

دستور عملیات
در ادامه این گزارش؛ نویسنده روزنامه الاخبار به نقل از منابع ایرانی نوشت که تصمیم محور مقاومت در زمینه پاسخ به تجاوز اسراییل دو نوع خواهد بود، اول: حمله در زیر کمربند در بیش از یک مکان خواه در داخل سوریه بر اساس استراتژی "محاصره، فشردن و شکستن" یا در خارج آن به گونه‌ای که موازنه وحشت را که به روز قیامت نزدیک می‌شود؛ نشکند.

الاخبار در ادامه به نقل از منابع خود می‌نویسد: تصمیم به تبدیل جولان به فضای باز، نهایی شده و این جبهه برای سوری‌ها و فلسطینیان و تمام کسانی که می‌خواهند با اسراییل بجنگند، باز شده است.

به گفته منابع، تهران از آمریکایی‌ها و روس‌ها پیامی دریافت کرده که تاکید کرده حمله هوایی اسراییل انفرادی بوده و هیچ رویکردی برای جنگ علیه سوریه در کار نیست.

آنان افزودند: به طرفین آمریکایی و روس ابلاغ شده که دستور عملیات به افسران ارتش سوریه برای پاسخ خودکار به هرگونه تجاوز به سوریه داده شده است.

منابع در این چارچوب گفتند: آنچه صبح یکشنبه در سوریه رخ داد، بخشی از تلاش برای نفوذ به دمشق، ایجاد تنش، تشنج و هرج و مرج قبل از دیدار جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه در مسکو بود اما این سناریوی کودتایی شکست خورد.

آنها یادآور شدند: اطلاعات ما نشان می‌دهد تروریست‌ها به رهبری اسراییل خواستند با این حمله تجاوزکارانه، پیشروی ارتش سوریه در القصیر و حلب را متوقف کنند.

این منابع با بیان اینکه دمشق پس از این تجاوز، شاهد 9 حمله به پایگاه‌های ارتش سوریه در اطراف پایتخت بود، تصریح کردند: نوع دوم واکنش، فراهم ساختن زمینه برگزاری کنفرانس فراگیر گروه‌های سوری در تهران است که نظام با دو وزیرش به نام‌های علی حیدر و قدری جمیل در آن شرکت می کند.

آنان یادآور شدند: سفر حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران به سوریه در این چارچوب انجام شد.

به گفته منابع مزبور، فعالیت به منظور برگزاری کنفرانس بین المللی دوستان ملت سوریه پس از دو هفته در تهران با دعوت از حدود چهل کشور انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران از طریق آن طرح جدیدش به منظور حل بحران سوریه را ارائه خواهد داد.

از میان کشورهای مزبور می توان به امارات، اردن، کویت، عمان، عربستان، کشورهای آسیای میانه، هند، مالزی، پاکستان، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد اشاره نمود.

افراد ذی ربط در تهران درباره موضع روسیه گفتند: روس‌ها در موضعشان ثابت بوده و هرگز آن را تغییر نمی‌دهند، آنان می‌خواهند ابتدا از وعده‌های کری و تعهداتش مطمئن شوند.

از مهمترین سخنان چند روز گذشته در تهران می‌توان به سخنان حسن سلامی معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره نمود که گفت: تهران مرزهای امنیت ملی خود را تا شرق مدیترانه توسعه داده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین