کد خبر: ۱۹۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۴

بی سوادی زنان ایرانی ؛عامل مرگ کودکان زیر یکسال

آفتاب‌‌نیوز : براساس نتايج منتشر شده در اين تحقيق، ميزان مرگ و مير كودكان زير يك سال در كشور براي پسران 5/34 در هزار،دختران 6/29 در هزار و براي هر دو جنس 1/32 در هزار تولد است كه  كمترين میزان مرگ و مير كودكان در استان تهران براي پسران 1/28 و دختران 3/29 و هر دو جنس 7/28 در هزار تولد و بيشترين ميزان مرگ و مير كودكان در استان سيستان و بلوچستان براي پسران 5/54، دختران 6/54 و هر دو جنس 6/54 در هزار تولد است.
همچنين، اين محققان مشخص كرده‌‏اند كه 8/24 درصد از زنان 15 تا 49 ساله كل كشور بي‌‏سواد هستند و بيشترين ميزان زنان بي‌‏سواد در سيستان و بلوچستان با 2/55 درصد و كردستان با 3/43 درصد است و كمترين آن در استان تهران با 7/12 درصد و استان اصفهان با 6/18 درصد است.
 
این محققان مي‌‏گويند: بيشترين علت مرگ نوزادان در ماه‌‏هاي اول تولد، ناشي از عارضه كمبود وزن است و در عين حال، 3/46 مرگ‌‏هاي دوران نوزادي در نوزادان كم وزن است. 

يافته‌‏هاي ديگر اين مطالعه نشان مي‌‏دهد كه افزايش درصد سزارين يكي از عوامل كاهش‌‏دهنده ميزان مرگ و مير كودكان است؛ اما در عين حال ارتباط  معناداری بین میزان مرگ و میر کودکان و خویشاوندی والدین وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین