کد خبر: ۲۰۱۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶

درخواست کره‌شمالی برای رفع فوری توقیف از کشتی حامل اسلحه

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد نقض تحریم‌های سازمان ملل کره شمالی اعلام کرد که تسلیحات تصرف شده کوبا در یک کشتی کره شمالی در نزدیکی کانال پاناما بخشی از یک "معامله قانونی" است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: هاوانا اعلام کرد، تسلیحات کشف شده در این کشتی در میان 10 هزار تن شکر، موشک‌ها و تجهیزات موشکی از کار افتاده دوران شوروی سابق بوده‌ که برای تعمیر به کره شمالی فرستاده شده بودند.

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این محموله مساله مهمی نیست اما تسلیحات از کار افتاده که پس از تعمیرات اساسی از پیونگ یانگ به کوبا بازگردانده شده‌اند بر اساس یک قرارداد قانونی صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات پاناما باید هر چه سریعتر اقداماتی را برای آزادسازی خدمه کشتی و خود کشتی انجام دهند.

 به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،اما پاناما روز چهارشنبه به طور رسمی از بازرسان سازمان ملل خواست این محموله را به دقت مورد بررسی قرار دهند؛ محموله‌ای که دیپلمات‌های سازمان ملل معتقدند احتمال دارد تحریم‌های جدی تسلیحاتی اعمال شده بر برنامه اتمی کره شمالی را نقض کرده باشد.

خوزه رائول مولینو، وزیر امنیت پاناما اعلام کرد: این محموله غیرقانونی است چرا که اعلام نشده بود. هر چیزی که ثبت نشده باشد حتی اگر از کار افتاده هم باشد باز هم قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس درخواست‌مان، ما منتظر رسیدن کارشناسان آمریکایی و انگلیسی و همچنین یک گروه فنی از شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

پاناما همچنین خواستار آن شده که سازمان ملل متحد بررسی کند که آیا این محموله تحریم کره شمالی را نقض کرده است یا نه.

یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: بان کی مون، دبیرکل این سازمان این اقدام انجام شده توسط پاناما را که کاملا با قوانین و ضوابطش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت مطابق دارد، تایید می‌کند. بان کی مون منتظر نتیجه این تحقیقات است و مطمئن است که کمیته تحریم‌های شورای امنیت بی‌درنگ به این مساله می‌پردازند.

کره جنوبی نیز از این اقدام پاناما استقبال کرد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن به سرعت در مورد این مساله با هاوانا مذاکره می‌کند.

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند: به احتمال زیاد تحریم‌های این سازمان نقض شده است.

پاناما می‌گوید این کشتی محموله سلاح را گزارش نکرده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته با صدور چند قطعنامه صادرات و واردات تسلیحات کره شمالی به ویژه انتقال سامانه‌های موشکی به این کشور را ممنوع اعلام کرده است.

گزارش شده که ناخدای این کشتی در هنگام بازرسی از این محموله قصد خودکشی داشته است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی پس از آن تشدید شد که این کشور در زمستان سال گذشته دست به سومین آزمایش هسته‌ای خود زد.

طی چند سال اخیر کشتی‌های کره شمالی بار‌ها در آب‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار گرفته‌ اما کشف چنین محموله بزرگی کم‌سابقه بوده است.

ساعاتی پس از اعلام کشف این محموله و توقیف کشتی دولت کوبا اعلام کرد تسلیحات جاسازی شده در کشتی به این کشور تعلق دارد.

وزارت امور خارجه کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد، قرار بوده مقادیری "تجهیزات دفاعی از کار افتاده" از جمله موتور جت‌های میگ و سیستم‌های دفاع هوایی ساخت شوروی سابق در کره شمالی تعمیر و به کوبا بازگردانده شود.

ریکاردو مارتینلی، رئیس‌جمهوری پاناما، پس از بازدید از کشتی توقیف‌ شده گفت که آن حامل تجهیزاتی بود که گمان می‌رود تجهیزات پیشرفته موشکی باشند.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه از اقدام پاناما علیه کشتی کره شمالی استقبال کرد.

۳۵ نفری که در این کشتی بودند، از جمله ناخدای آن بازداشت شده‌اند.

ظاهرا مقامات پاناما کشتی را در جست‌وجوی مواد مخدر بازرسی می‌کرده‌اند که به این محموله مشکوک سلاح برخورده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین