کد خبر: ۲۰۵۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

آیا دزدان دریایی در آب‌های ایران حضور دارند؟

اقدامات دزدان دریای در آب‌های ایران از زبان فرمانده دریابانی ناجا تشریح شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دزد دریایی، گرچه بیشتر در کتاب‌ها و فیلم‌های سینمایی خوانده و دیده شد، اما برای دریانوردان افرادی آشنا هستند که گاه سرمایه چندین ساله یک تاجر را یک شبه به یغما می‌برند. 

این دزدان که در عالم کارتون و داستان افرادی با یک چشم نابینا و پایی چوبین معرفی می‌شوند، در عالم واقعی ظاهری مشابه دیگران دارند و حتی تا آب‌های سرزمینی، ایران نیز نفوذ کرده بودند. 

اما آیا ایران دزد دریایی دارد؟! و اینکه آیا این دزدان ملیت ایرانی دارند یا از کشورهای دیگر وارد آب‌های سرزمین می‌شوند. 


سردار علی محمد سلامی، فرمانده دریابانی ناجا در این باره گفت: تقریبا تا پیش از سال 89 می‌توان گفت که دزدان دریایی در قسمت‌هایی از خلیج‌فارس و نقاط دیگر از آب‌های سرزمینی ایران حضور داشتند. 
وی درباره ملیت این افراد نیز گفت: گرچه عمده آنان ایرانی نبودند، اما تا پیش از این سال برخی از ایرانیان نیز در رسیدن به اهدافشان با این افراد همکاری می‌کردند. 

فرمانده دریابانی ناجا افزود: پس از آن با اقدامات انجام شده از سوی دریابانی ناجا و سپاه و ارتش، شمار دزدان دریایی رو به کاهش رفت. به طوری که در سال 87، 12 مورد، در سال 88، هفت مورد و در سال 89 تنها چهار مورد با دزدان دریایی در آب‌های جنوب کشور برخورد شد. 
وی با بیان اینکه در سال 90 و 91 مورد دستگیری دزدان دریایی وجود نداشت، گفت: در سال 90 یک مورد از دزدان دریایی قصد نزدیک‌ شدن به یک شناور را داشتند که با آلارم آن روبرو شده و فرار کردند.
 
سلامی افزود: در سال 91 نیز دزدان دریایی سومالی در جنوب جاسک به یک کشتی چینی نزدیک شده بودند که نیروی دریایی ارتش با ورود به مسئله، تهدید دزدان دریایی را خنثی کرد.
 
به گزارش ایسنا؛ فرمانده دریابانی ناجا با تاکید بر اینکه در سال 92 شمار دزدان دریایی به صفر رسید، گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب انجام شده، تسلط خوبی بر آب‌های کشور وجود دارد و دزدان دریایی اجازه هیچ‌گونه قدرت‌نمایی را ندارند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین