کد خبر: ۲۰۶۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴

اولویت‌های دولت در بخش سلامت از زبان معاون اول روحانی: کاهش هزینه درمان مردم، گسترش بیمه

"دولت یازدهم دچار کسر بودجه زیادی است." این را برای اولین بار، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین معارفه وزیر بهداشت اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اسحاق جهانگیری در این مراسم که امروز یکشنبه در سالن همایش های رازی برگزار شد،‌ گفت: "بودجه سال 92، در تیرماه، در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار گرفته. دولت لایحه بودجه را دیر داد و بودجه تیرماه در اختیار دولت قرار گرفت. دکتر روحانی و بنده دو جلسه را با وزرای دولت دهم داشتیم و امروز اولین جلسه با وزرای دولت یازدهم داریم. در آن دو جلسه که با وزرای قبلی داشتیم، مهمترین بحثی که انجام گرفت، بودجه سال 92 بود. 210 هزار میلیارد تومان سقف بودجه مصوب است. معاون راهبردی، آقای دکتر مرادی گزارش داد بیش از 70 هزار میلیارد تومان از این بودجه، غیرواقعی است. یعنی این بودجه، یک سوم از بودجه بر اساس نظر مسئول مالی دولت، غیر واقعی است و باید لایحه ببریم که سقف بودجه واقعی شود یعنی 140 هزار میلیارد تومان. دوستان دولت دهم دولت یازدهم را ترک کردند ولی اصلاح بودجه را فرستادند. دوستان ما می گفتند بودجه واقعی از 140 هزار میلیارد تومان نیز کمتر است. ما با کسری جدی در بودجه عمومی کشور و بخش یارانه ها مواجهیم. البته اعتماد به مردم می دهیم نخواهیم گذاشت به مردم فشاری وارد شود."

جهانگیری، همچنین اولویتهای درمانی دولت یازدهم را اینطور تشریح کرد: "در بخش درمان و سلامت، دو سه هدف جدی وجود دارد. اولین هدف، کاهش هزینه های درمان از سوی مردم است. آمار تکان دهنده ای اعلام شد که بخش عمده ای از این هزینه ها بر مردم تحمیل می شود و باید راهکاری پیدا کرد این همه هزینه به مردم تحمیل نشود. در بخش درمان، هنوز کمکهای دولت، حرف اول رامی زند."

معاون اول رییس جمهور در ادامه افزود: "هدف دوم، افزایش آرامش روانی ناشی از گسترش پوشش بیمه های سلامت است. مشکلات جدی در این باره داریم و ناعادلانه است. برخی پوشش بیمه ای ندارند و برخی چند دفترچه بیمه دارند، ولی نه آنها رضایت دارند و نه کسانی که هیچ جا بیمه نیست. دولت نیز راضی نیست. پیداست در این بخش مشکلات جدی داریم و حجم وسیعی از منابع در اختیار سازمانهای بیمه گذار است و بخشی از مطالبات بیمه گذارها از سازمانهای بیمه ای وجود دارد و منجر شده بیمارستانها با عدم کارایی مناسب و صرف به موقع هزینه هنا روبرو شوند. امیدواریم در حوزه بیمه، در دولت یازدهم، کار جدی صورت گیرد."

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: "دکتر هاشمی از حمایت بخش عمده ای از نمایندگان مردم و نظام سلامت برخوردار است، تصور می کنیم با منابع مالی نمی توان این مشکلات را پشت سر گذاشت، بلکه نیاز به اصلاح مدیریت داریم. یک دغدغه جدی دولت، مشکل در واردات برخی از داروهاست. این که دست روی دست بگذاریم و نتوانیم تحریمهای دیگر را در آینده پیش بینی کنیم و خود را برای برون رفت از بحران آماده نکنیم، مردم نمی پذیرند. مردم انتظار دارند برای سال آینده، تحلیل دقیق تر و راه حل داشته باشیم. لذا یک نگرانی جدی ما، کمبود دارو در بازار است. خوشبختانه امیدواریم با تصمیمات گرفته شده، این مشکلات حل شود."

 

هاشمی: سلامت، رفاه همه جانبه مردم است.

در این پایان این مراسم، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت پشت تریبون رفت و اتفاقا کم هم حرف زد. او گفت: "معتقدیم سلامت، نداشتن بیماری نیست، بلکه برخورداری از رفاه جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی همه انسانهاست و دولت مکلف است از محل درآمدهای عمومی و مشارکت مردم، آن را فراهم کند و اولویت ملی است."

وزیر بهداشت گفت: "یک دولت خوب، دولتی است که به مسئله سلامت به اندازه آب و غذای مردم اهمیت دهد. یک گلوگاه فقر در کشور، هزینه سلامت است و همت همه را می طلبد که مردم را که در این بخش بی پناه هستند، فراموش نکنیم. سپاسگذارم خداوند متعال را که به بنده منت گذاشت و لیاقت خدمت به مردم را داد و فرصتی را فراهم کرد برای مردم محروم و فقر، قدمی برداریم و همه همت خود را به کار ببریم تا رفته رفته مشکلات به حداقل برسد."

هاشمی گفت: "نمایندگان ملت ایران در بحث سلامت، بسیار حساس و همچنین همراه هستند. از آنها و سایر مسئولان بهداشتی کشور، تشکر می کنم به بنده اعتماد کردند. همچنین از همه کارکنان حوزه سلامت، تقدیر می کنم. این مجلس برای قدرشناسی از یک خدمتگذار و آرزوی توفیق برای خدمتگذار دیگر حوزه سلامت است."

به گزارش خبرآنلاین؛در پایان این مراسم از حسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت با حضور علی اکبر ولایتی، اسحاق جهانگیری، حسینعلی شهریاری، علیرضا مرندی و سید حسن هاشمی، تقدیر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین