کد خبر: ۲۰۹۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
کنار رفتن ژاک روگ 71 ساله پس از 12 سال ریاست بر IOC

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک شد

توماس باخ به عنوان رییس جدید کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: انتخابات ریاست کمیته بین‌المللی المپیک برای تعیین نهمین رییس IOC در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار شد که توماس باخ رییس کمیته ملی المپیک آلمان و نایب رییس IOC به عنوان رییس جدید و جانشین ژاک روگ انتخاب شد.


به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، این انتخابات در دو مرحله‌ برگزار شد که در مرحله‌ی اول وو از تایوان از دور رقابت کنار رفت تا پنج کاندیدای دیگر به مرحله‌ی دوم راه یابند که در نهایت باخ آلمانی ریاست IOC را بر عهده گرفت.

کاندیداهای ریاست IOC چه کسانی بودند؟

* توماس باخ از آلمان (59 ساله)

قهرمان شمشیربازی المپیک 1976 بوده و در سال 1991 یکی از اعضای IOC شد. وی در گذشته مدیر اجرایی کمپانی آدیداس نیز بوده است و ریاست کمیته المپیک آلمان را نیز بر عهده دارد. در زمان اتهام دوپینگ ورزشکاران آلمان غربی، این اتهام نیز به او زده شد اما باخ آن را رد کرد. وی پیش از انتخابش به عنوان رئیس جدید، نایب رئیس IOC بود.

* سرگئی بوبکا از اوکراین (49 ساله)

قهرمان افسانه‌ای پرش با نیزه از اوکراین که 35 بار رکورد جهان را شکست. او اولین ورزشکار تاریخ بود که در پرش با نیزه به رکورد 6 متر رسید که رکورد 6 متر و 10 سانتی‌متری او هنوز شکسته نشده است. وی سالها برای شوروی سابق مسابقه داد و پس از فروپاشی، برای اوکراین مسابقه داد. شش طلای جهان و طلای المپیک در کارنامه بوبکا به چشم می‌خورد.

* ریچارد کریون از پورتوریکو (60 ساله)

بانکدار و سرمایه‌دار پورتوریکویی است که از سال 1990 تا به حال عضو IOC بوده است.

* ان‌جی سرمیانگ از سنگاپور (64 ساله)

دیپلمات سابق سنگاپوری که فردی متمول و تاجر است. او از سال 1998 عضو IOC بوده و از سال 2009 نایب رییس کمیته بین‌المللی المپیک شده است.

* دنیس اوسوالد از سوئیس (66 ساله)

ملی‌پوش سابق قایقرانی سوئیس است که در المپیک 1968 مدال برنز روئینگ را برده است. او رییس فدراسیون جهانی روئینگ است و حرفه وکالت را در پیش گرفته. وی در آستانه‌ی انتخابات، به شدت علیه توماس باخ انتقاد کرد و معتقد بود او از پستش در جهت منافع شخصی و کسب درآمد استفاده می‌کند.

* چینگ کو وو از تایوان (66 ساله)

هفت سال است که ریاست فدراسیون جهانی بوکس را بر عهده دارد. او بوکس زنان را هم وارد المپیک کرد. شغل او معماری است.


* ژاک روگ که بود؟

مرد 71 ساله بلژیکی هشتمین رییس کمیته بین‌المللی المپیک لقب گرفت. او در سال 2001 بر مسند ریاست نشست و پس از 12 سال به خاطر کهولت سن اعلام کرد دیگر قصد کاندیدا شدن ندارد. وی جراح ارتوپد بوده است.

او در سه دوره‌ی المپیک ملی‌پوش رشته‌ی قایقرانی بادبانی بوده و سابقه‌ی حضور در تیم ملی راگبی بلژیک را هم داشته است. روگ از سال 1989 تا 1992 رییس کمیته المپیک بلژیک بوده و از 1989 تا 2001 هم ریاست کمیته المپیک اروپا را بر عهده داشته است. وی از سال 1991 عضو IOC شد و هفت سال بعد به عضویت کمیته اجرایی درآمد.

* درباره کمیته بین‌المللی المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک 119 سال قبل یعنی در سال 1894 میلادی شکل گرفت که مقر آن در لوزان سوئیس است. " پیر بارون ده کوبرتن" پایه‌گذار IOC در سال 1894 بود. کمیته بین المللی المپیک 105 عضو فعال و 32 عضو افتخاری دارد. هر عضو IOC نیز برای یک دوره‌ی هشت ساله انتخاب می‌شود. کمیته اجرایی IOC نیز 15 عضو دارد (رییس، چهار نایب رییس و 10 عضو)

در حال حاضر کمیته بین المللی المپیک 68 فدراسیون ورزشی را به رسمیت می‌شناسد که 28 عضو آن عضو انجمن فدراسیون‌های بین‌المللی بازی‌های المپیک تابستانی (ASOIF) هستند، 7 عضو نیز در انجمن فدراسیون‌های بین‌المللی بازی‌های المپیک زمستانی (AIOWF) عضویت دارند. هم‌چنین 31 عضو در انجمن فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بین المللی المپیک (ARISF) قرار گرفته‌اند و دو عضو هم اعضای اسپورت آکورد (فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی و فدراسیون بین‌المللی سافتبال) هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین