کد خبر: ۲۱۱۳۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳

بازتاب مصاحبۀ روحانی با ان‌.بی.سی در رسانه‌های فرانسه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نگاه روزنامه‌های فرانسوی به مصاحبۀ حسن روحانی با خبرنگار NBC

لوموند : حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکۀ NBC (اولین مصاحبه‌اش با یک رسانۀ آمریکایی از زمان انتخاب‌شدنش)با تکرار موضع قبلی رهبران ایران اطمینان خاطر داد که کشورش به دنبال تولید بمب اتمی نیست. وی گفت: ما به هیچ وجه به دنبال بمب هسته ای نیستیم بلکه تنها خواهان بدست آوردن تکنولوژی صلح آمیز هسته ای هستیم؛ این در حالیست که واشنگتن همچنان به سیاست تهدید خود علیه ایران در صورت شکست دیپلماسی و تحریم ادامه می دهد.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که در پرونده هسته ای اختیار تام دارد. رئیس جمهور ایران دربارۀ سوریه شکست گزینۀ نظامی را بار دیگر تکرار و تصریح کرد که کشورش به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است.

رئیس جمهور ایران که جانشین محمود احمدی نژاد شده است از ظاهر مصالحه گری در مقایسه با رئیس جمهور پیشین برخوردار است؛ وی در این مصاحبه از لحن مثبت و سازندۀ نامۀ باراک اوباما استقبال کرد. وی گفت: من از رئیس جمهور آمریکا تشکر کردم و موضع جمهوری اسلامی ایران را برای وی تشریح کردم.

فرانس24:  رئیس جمهور ایران بار دیگر تأکید کرد که کشورش به دنبال ساخت بمب اتمی نیست. لحن مسالمت آمیز روحانی، علامت دیگری از ارادۀ همکاری و برقراری روابط دیپلماتیک در حل پرونده تلخ هسته ای ایران است.  روحانی لحن نامۀ اوباما را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: این می تواند مرحله ای ظریف برای آینده ای مهم باشد. 

این در حالیست که روز سه شنبه رهبر ایران در پیامی از لزوم انعطاف به منظور یافتن راه حلی برای رفع مشکلات با غرب سخن به میان آورده بود. روحانی تأکید کرد که دولت جدید با تمام اختیاراتش وارد میدان خواهد شد. وی گفت: من مسئولیت مذاکره پیرامون پرونده هسته ای را به وزارت خارجه واگذار کردم؛ مشکل از طرف ما نیست؛ ما به اندازۀ کافی آزادی عمل سیاسی برای حل این مشکل داریم.

این در حالیست که اوباما نیز روز سه شنبه در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرده بود که خود را برای آزمودن ارادۀ روحانی برای باز کردن گفتگوی هسته ای آماده می کند، اما از مطالبات پیشین آمریکا باز نخواهد گشت.

کارنی، اعلام کرده بود اوباما برنامه ای برای ملاقات با روحانی در سازمان ملل ندارد؛ با این حال این احتمال وجود دارد که دو طرف در راهروهای سازمان ملل یکدیگر را ملاقات کنند.

فیگارو: جانشین احمدی نژاد، روحانی پراگماتیکی که لحن سازش کارانه ای از زمان روی کارآمدنش از خود نشان داده، تاکنون در عمل چیزی از خود نشان نداده است به خصوص در مورد پرونده هسته ای ایران. این در حالیست که کاخ سفید احتمال ملاقات روحانی با اوباما در نشست مجموع عمومی سازمان ملل را رد نکرده است. حسن روحانی در مصاحبه با شبکه NBC تأکید کرد که کشورش به دنبال بمب اتمی نیست و همۀ اختیار لازم در مذاکره با غرب بر سر پرونده هسته ای ایران را دارد.

روزنامۀ لزاکو: بازیگر جدیدی در حال ورود به صحنه است. طبق اعلام کاخ الیزه، فرانسوا اولاند قصد دارد با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در 24 سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کند. موضوع این ملاقات که به درخواست رئیس جمهور ایران صورت می گیرد، پیرامون سوریه و پرونده هسته ای ایران خواهد بود.

رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه NBC گفت: همه چیز در دنیای سیاست امکانپذیر است. روحانی که همواره با ادبیات سازشکارانه و مصالحه آمیزی سخن گفته، بر احترام متقابل و برابری در گفتگوها با همتایان غربی برای برطرف کردن نگرانی های مشترک و حصول به تفاهم تأکید کرد. اظهارات رئیس جمهور ایران از سوی جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا مورد استقبال قرار گرفت.

رادیو فرانسه: رئیس جمهور ایران در یادداشتی در روزنامۀ واشنگتن پست، دست های خود را به سوی قدرتهای بزرگ غرب دراز کرد. او قصد دارد روند مذاکره میان بشار اسد و مخالفان سوریه را آسان کند. روحانی در مصاحبه با شبکۀ NBC نیز حتی از این موضع فراتر رفت و از احتمال ملاقات با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل در هفتۀ آینده سخن به میان آورد. این پیام به خوبی از سوی طرف آمریکایی دریافت شد، اما در کاخ سفید همچنان نسبت به این مسئله احتیاط وجود دارد. کاخ سفید تمایلی ندارد که دربارۀ این ملاقات احتمالی اظهارنظر کند، اما فضای موجود در حال حاضر بازتر از گذشته است.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: سخنان رئیس جمهور ایران امیدوار کننده و جالب بود، ایران رویکرد جدیدی را در پیش گرفته اما عمل بسیار مهمتر از حرف است و ما امیدواریم که این مسئله را بیازمائیم که چقدر واقعیت در این سخنان نهفته است.

گفتنی است بین اوباما و روحانی نامه هایی رد و بدل شده است؛ اوباما از زمان روی کارآمدنش در سال 2007 تمایل اش برای برقراری رابطه با ایران را پنهان نکرده است؛ اما در زمان احمدی نژاد این مسئله محقق نشد. اما کاخ سفید منتظر نشانه ای از سوی رئیس جمهور بر سر پرونده هسته ای ایران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین