کد خبر: ۲۱۲۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

۵ روز نیویورکی حسن روحانی در یک نگاه

سفر ۵روزه رئیس‌جمهور به نیویورک صبح امروز شنبه پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور روز دوشنبه اول مهر ماه پس از شرکت در آئین بازگشایی مدارس به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد.

وی پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: متاسفانه در طول سالهای گذشته چهره ملت ایران که ملتی بزرگ، با تمدن و با فرهنگ است به گونه دیگری تصویر شده، در حالی که امروز مرکز ثبات منطقه بوده و به دنبال صلح و امنیت بین المللی است و اولین هدف از این سفر این است که بنده و همکارانم تلاش خواهیم کرد در فرصت هایی که برایمان به وجود می آید، بتوانیم چهره واقعی ملت ایران را به عنوان ملتی صلح دوست و با فرهنگ به جهانیان معرفی کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگ سیاسی را با حضور ، نشاط و انتخاب خود آفریدند و اعلام کردند که مسیر میانه روی و اعتدال و دوری از افراط گری را قبول دارند، تصریح کرد: این پیام ملت ایران باید به گوش جهانیان برسد و در این سفر تلاش خواهیم کرد که به دنیا اعلام کنیم ملت ایران با هرگونه خشونت و افراط مخالف است.

رییس جمهور افزود: امروز در منطقه ملت ها از افراطی گری و تروریسم رنج می برند که این رنج باید با تلاش همگانی برطرف شود.

روحانی در تشریح سومین هدف از سفر به نیویورک با بیان اینکه ملت ایران در طول سالهای گذشته مورد ظلم و فشار نابجا و غیرقانونی بین المللی قرار گرفته است،‌گفت: ملت ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و تنها به دنبال پیشرفت است و در این سفر تلاش می کنیم تا ندای مظلومیت ملت ایران را به گوش دنیا برسانیم و بگوییم مسیر تحریم ، مسیر غیرقانونی و غیرقابل قبول است و دشمنان ملت ایران را به جایی نخواهد رساند.

رییس جمهور اظهار داشت: غربی ها باید مسیر گفتگو و تعامل را در قبال ملت ایران پیش رو گرفته و منافع متقابل را مد نظر قرار دهند.

دکتر روحانی گفت: در این سفر علاوه بر پیگیری اهداف مدنظر با مقامات دیگر کشورها و سازمان های بین المللی و مجامع علمی و دینی ملاقات هایی خواهیم داشت. همچنین در این سفر با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرده و با چند رسانه نیز مصاحبه خواهیم داشت.

در این سفر، محمد‌علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نیز روحانی را همراهی‌ می‌کردند.

همچنین سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان و احمدرضا دستغیب نماینده شیراز هم جزو هیئت همراه رئیس جمهور بودند.

رئیس جمهور در زمان ترک تهران مورد بدرقه رسمی حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب‌رئیس مجلس و تعدادی از وزرا و معاونین خود قرار گرفت.

** اولین سخنان روحانی پس از ورود به نیویورک

روحانی عصر دوشنبه به وقت محلی با استقبال محمد خزاعی سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و جمعی از مسوولان و کارمندان دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه جان.اف.کندی نیویورک به تشریح برنامه های خود در این سفر پرداخت.

وی در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی، در گفتگو با خبرنگاران در تشریح اهداف و برنامه های سفر خود، اظهار داشت: در جریان این سفر علاوه بر سه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس خلع سلاح و مجمع وزرای امور خارجه غیرمتعهدها ، دیدارها و ملاقات هایی با سران منطقه، مقامات اروپایی و برخی رهبران خواهیم داشت.

رئیس جمهور حضور در جمع اندیشمندان آمریکایی، مدیران ارشد رسانه‌ها، رهبران مسلمانان، رهبران ادیان آسمانی و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه‌های خود در این سفر و در راستای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دلگرمی اصلی ما در این سفر، پشتیبانی ملت ایران از دولت تدبیر و امید، حمایت های مقام معظم رهبری و دعای خیر همه مسلمانان است و امیدواریم بتوانیم در جهت تبیین اهداف نظام و احقاق حقوق ملت ایران گام‌های خوبی برداریم.

** دیدار با رئیس‌جمهور فیجی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی عصر روز سه‌شنبه در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهور اتریش دیدار کرد.

رئیس جمهور همچنین به‌عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد با رئیس جمهور فیجی که رئیس گروه 77 هم هست، دیدار کرد.

رییس‌جمهور در دیدار نخست وزیر فیجی و رییس گروه 77 با وی، با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور فیجی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و روابط دوستانه با این کشور تاکید کرد.

روحانی به نقش فیجی در گروه 77 اشاره کرد و گفت: در شرایط امروز جهانی گروههایی نظیر گروه 77 و جنبش عدم تعهد می‌توانند نقش سازنده‌ای در معادلات جهانی داشته باشند.

رییس جمهور ضمن اظهار تاسف از برخی ناآرامی‌ها در منطقه حساس خاورمیانه، تلاش‌های گروه 77 و جنبش عدم تعهد را برای برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای مفید ارزیابی کرد.

روحانی تصریح کرد: امکانات و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فیجی از جمله در زمینه صنعت توریسم وجود دارد که باید از آنها به خوبی استفاده کرد.

نخست وزیر فیجی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات با روحانی بر اهمیت روابط و تعمیق همکاری های فیمابین میان دو کشور تاکید و خواستار توسعه روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران شد.

وی همچنین با اشاره به تلاش انسان دوستانه کشور فیجی در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای اظهار امیدواری کرد این تلاشها با مشارکت و مساعی سایر کشورهای منطقه از جمله ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی همچنین با "کریستین لاگارد" رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد.

**دیدار با رئیس جمهور اتریش

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و اتریش پیش از ظهر امروز سه‌شنبه به‌وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور اسلامی ایران با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات همه‌جانبه ایران و اتریش، گفت: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم مشکلات چند سال اخیر، پیام‌های مثبتی از جانب اتریش دریافت‌کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و در آینده نیز همین‌طور خواهد بود، گفت: تمامی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با تولید، نگهداری و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مخالف بوده و معاهدات قانونی در این زمینه را پذیرفته است.

روحانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه سلاح نامتعارف از جمله سلاح شیمیایی است،‌ گفت: ایران در موضوع هسته‌ای همواره در جهت برطرف کردن نگرانی‌ها تلاش کرده است.

وی رفع نگرانی را تنها از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده امکان‌پذیر دانست و اظهار داشت: تحریم و تهدید در برخورد با ملت‌ها هرگز قابل پذیرش نبوده و جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یک‌جانبه اروپا علیه ملت ایران را در مسیر حل و فصل مسائل مضر و ناکارآمد می‌داند.

رئیس جمهور ضمن اظهار امیدواری از رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران، گفت: تحریم‌های بانکی و مهم‌تر از آن تحریم دارو عملی غیرانسانی است.

هان فیشر رییس جمهور اتریش نیز در این دیدار با اشاره به سوابق دیدارهای خود با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: اتریش در جهت مرتفع کردن مسائل موجود در روابط ایران با اتحادیه اروپا طی 6 ماه آینده تلاش خواهد کرد.

**رئیس صندوق بین‌المللی پول به روحانی چه گفت؟

یکی دیگر از برنامه های روحانی در این سفر دیدار با رییس صندوق بین المللی پول  بود.این دیدار قبل از ظهر امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد.

روحانی در این دیدار با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازنگری و حل و فصل مشکلات مرحله اول اجرای این طرح در دولت جدید، بر برنامه ریزی و زمینه سازی برای اجرای مرحله دوم آن تأکید‌ کرد و گفت: هدف دولت تدبیر و امید این است که اولاً تورم را مهار و بازار ارز را باثبات کرده و بهبودی در کسب و کار پدید آورد و سپس به اجرای مرحله دوم این طرح بپردازد.

وی همچنین از نقش فعلی رییس صندوق بین المللی پول در مدیریت بحران جهانی تقدیر کرد.

رییس صندوق بین‌المللی پول نیز در این دیدار با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در بنیان‌گذاری صندوق بین‌المللی پول، ضرورت حل مشکلات اقتصادی در خاورمیانه و نیز خطرات جنگ در منطقه و آثار آن در شرایط اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.

رییس صندوق بین‌المللی پول با مثبت ارزیابی کردن اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در ایران بر آمادگی این صندوق برای همکاری با جمهوری اسلامی در زمینه‌های مهار تورم و سیاست‌های مالی و ثبات اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی ایران در موضوع مهاجران افغانی و لزوم مسئولیت پذیری صندوق بین‌المللی پول برای حل مسائل منطقه‌ای، بزرگی و تمدن ملت ایران را مورد تمجید قرار داد.

** دیدار با اولاند

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روئسای جمهور ایران و فرانسه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود با اشاره به مناسبات طولانی میان دوکشور در زمینه های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه می‌توانند در خصوص توسعه روابط دو جانبه و مسایل و موضوعات منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.

وی با بیان اینکه فرانسه از سال 2003 تا 2005 نقش مهمی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ایفا کرده است، در خصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ایران، اظهار داشت: رویکرد غیرمنطقی و غیرقانونی که در این ارتباط وجود دارد، باید جای خود را به رویکرد سازنده ای بدهد که موجب حل و فصل مسائل گردد.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به دلایل دینی و اخلاقی هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع که ایران حق برخورداری از تکنولوژی هسته‌ای را دارد، باید از سوی همگان پذیرفته شده و زمینه‌های همکاری نیز گسترش یابد.

فرانسو اولاند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر روحانی با بیان اینکه این نخستین بار از سال 2005 میلادی است که دیداری در این سطح بین روسای جمهور فرانسه و ایران برگزار می‌شود، آن را نقطه امیدبخشی توصیف کرد و اظهار داشت: فرانسه علاقمند است روابط خوبی با ایران داشته باشد.
رییس جمهور فرانسه با اشاره به روابط طولانی فرهنگی و اقتصادی دو کشور تأکید کرد: زمینه‌های مهمی وجود دارد که ایران و فرانسه براساس علائق مشترک بتوانند در زمینه حل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای همچون موضوع سوریه و لبنان با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه فرانسه آمادگی دارد که پس از فراهم شدن مقدمات لازم در خصوص حل مسایل مربوط به موضوع هسته‌ای ایران هر چه سریع‌تر مرحله جدیدی از توسعه همکاری‌ها میان دو کشور رغم بخورد، علاقمندی خود را برای حل و فصل سریع مسایل مربوط به موضوع هسته‌ای ایران ابراز کرد تا بواسطه آن زمینه‌های همکاری مشترک اقتصادی با ایران فراهم شود.

روسای جمهوری ایران و فرانسه در این دیدار در خصوص بحران سوریه بحث و گفت‌وگو کردند و با ابراز نگرانی از ادامه جنگ داخلی و کشتار مردم غیرنظامی در سوریه ابراز داشته و بر ضرورت تلاش برای حفظ ثبات و آرامش در لبنان نیز تأکید کردند.

همچنین طرفین در این دیدار توافق کردند وزرای خارجه دو کشور ایران و فرانسه برای پیگیری و تعمیق هر چه بیشتر موضوعات مطرح شده در این دیدار، گفت‌وگوها و پیگیری‌های لازم را به عمل آورند.

 در این دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌کشورمان و محمد خزایی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل حضور داشتند.

**مشروح اولین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سوم مهر انجام شد. دراین سخنرانی اکثر روئسای جمهور کشورها حضور داشتند و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران شنیدند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور کشورمان به‌شرح ذیل است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
«الحمد للّه ربّ العالمین و الصلوة و السلام علی سیّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین»

آقای رئیس، آقای دبیرکل، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

در آغاز مایلم تبریکات صمیمانه خود را به‌مناسبت انتخاب شایسته جنابعالی به ریاست مجمع عمومی ابراز نمایم و از تلاش‌های جناب آقای بان کی مون نیز تقدیر نمایم.

آقای رئیس
جهان ما جهانی پر از بیم و امید است: بیم جنگ و مناسبات خصومت‌آمیز منطقه‌ای و جهانی، بیم رویارویی هویت‌های مرگبار مذهبی، قومی و ملی، بیم نهادینه شدن خشونت و افراطی‌گری، بیم فقر و تبعیض خُردکننده، بیم تباهی و نابودی منابع حیاتی، بیم بی‌توجهی به کرامت و حقوق انسان و بیم غفلت از اخلاق.

در برابر همه این بیمها، امیدهای جدیدی نیز وجود دارد: امید اقبال مردم و نخبگان در سراسر جهان به "آری برای صلح و نه برای جنگ"، و امید به ترجیح گفت‌وگو بر ستیز، و اعتدال بر افراط.

یک نمونه زنده، گزینش هوشیارانه امید و تدبیر، و اعتدال توسط مردم بزرگ ایران در انتخابات اخیر است؛ که با تبلور مردم‌سالاری دینی و انتقال آرام قدرت اجرائی نشان داد که ایران لنگرگاه ثبات در دریای ناآرام‌های منطقه‌ای است. اعتقاد راسخ حکومت و مردم ما به صلح پایدار، ثبات، آرامش، حل مسالمت‌آمیز مناقشات و تکیه بر آرای عمومی به‌عنوان پشتوانه قدرت، مقبولیت و مشروعیت، نقشی والا در فراهم کردن چنین محیط امنی داشته است.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان

دوران حساس انتقالی کنونی در روابط بین الملل مشحون از خطرات، و البته توأم با فرصت‌های کم‌نظیری است. هرگونه محاسبه نادرست از وضعیت خود و دیگران، آسیب‌های تاریخی را در بر دارد تا جایی که خطای یک بازیگر، اثرات منفی بر همگان خواهد داشت. آسیب‌پذیری، پدیده‌ای جهانی و فراگیر شده است.
در این گذر حساس در تاریخ مناسبات جهانی، عصر بازی‌های با حاصل جمع صفر پایان یافته است؛ ولی هنوز معدودی از بازیگران روشها و ابزارهای کهنه‌شده، و عمیقاً ناکارآمد را به‌کار می‌گیرند تا برتری و سلطه پیشین خود را حفظ کنند. نظامی‌گری و استفاده از ابزارهای نظامی و خشن برای انقیاد دیگران، نمونه ناکارآمدی از تداوم کنشهای کهنه در شرایط نوین است.

اقدامات زورمدارانه اقتصادی و نظامی برای حفظ و تداوم سلطه و برتری گذشته، با مجموعه‌ای از قالب‌های مفهومی همراه شده که همگی ضد صلح، ضد امنیت، ضد کرامت انسانی و ضد آرمان‌های بشری می‌باشند. از جمله این قالب‌های مفهومی، یکسان سازی جوامع و تعمیم ارزش‌های غربی به‌عنوان ارزش‌های جهانی است. قالب دیگر، حفظ فرهنگ جنگ سرد و تقسیم دو اردوگاهی جهان به "مای برتر" و "دیگران دون‌تر" می‌باشد. قالب دیگر مفهومی، ایجاد ترس و تهدید، از برآمدن بازیگران نوظهور در جامعه جهانی است.

در چنین فضائی، خشونت‌های دولتی و غیردولتی، مذهبی و فرقه‌ای و حتی نژادی افزایش یافته و هیچ تضمینی وجود ندارد که دوران آرامش بین قدرت‌های بزرگ نیز در دام گفتمان‌ها، رفتارها و کردارهای خشن گرفتار نیاید. تأثیر فاجعه‌بار روایت‌های افراطی و خشن را نباید دست کم گرفت.

در این میان، خشونتِ راهبردی که در تلاش برای حذف بازیگران منطقه‌ای از فضای عمل طبیعی آنها، سیاست‌های موسوم به مهار، تغییر نظام‌های سیاسی از بیرون مرزها، و تلاشی که برای برهم زدن حدود و ثغور سیاسی متبلور می‌شود، بسیار خطرناک و تنش‌آفرین است.

در گفتمان متعارف سیاسی بین‌المللی، یک مرکز متمدّن با حاشیه‌های غیرمتمدن به تصویر درآمده است. در این تصویر نسبتِ کانون قدرت جهانی و حاشیه‌ها، نسبتی آمرانه قلمداد شده است. گفتمان مرکزگرایی شمال و حاشیه‌گرایی جنوب سبب استقرار نوعی نظم تک‌گویی و مونولوگ در سطح روابط بین‌المللی شده است. ایجاد مرزهای نادرست هویتی و بیگانه ستیزی‌های خشن رایج نتیجه قهرمانی این گفتمان است. گفتمان‌های تبلیغاتی و بی‌اساس دین‌ستیزانه، اسلام‌هراسانه، شیعه‌هراسانه و ایران‌هراسانه به‌واقع تهدیدی جدی علیه ثبات جهانی و امنیت انسانی است.

این گفتمان تبلیغاتی، با طرح و القای تهدیدات فرضی و خیالی شکل خطرناکی به خود گرفته است. یکی از این تهدیدات خیالی، خطر موهوم ایران است، به‌بهانه این تهدید موهوم، چه اقدامات ناهنجار و چه جنایت‌ها در سه دهه گذشته صورت نگرفته است؟ تسلیح صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی و حمایت طالبان تنها نمونه‌ای از این جنایت‌هاست. صریحاً و با قاطعیت تمام و با استناد به مدارک و شواهد متقن اعلام می‌دارم که آنهایی که دم از تهدید ایران می‌زنند، یا خود تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی‌اند یا به تهدید دامن می‌زنند. ایران نه‌فقط تهدید نیست، بلکه در آرمان و عمل، پیوسته منادی صلحِ عادلانه و امنیت همه‌جانبه بوده است.

آقای رئیس؛ خانم‌ها؛ آقایان

در کمتر نقطه‌ای از جهان، خشونت مانند غرب آسیا و شمال آفریقا خانمان‌سوز بوده است. مداخله نظامی در افغانستان، جنگ تحمیلی صدام حسین علیه ایران، اشغال کویت، مداخله نظامی علیه عراق و رفتار خشن سرکوب‌گرانه علیه مردم فلسطین، ترور شخصیت‌های سیاسی و مردم عادی در ایران و بمب‌گذاری در کشورهای منطقه نظیر عراق، افغانستان و لبنان نمونه‌هایی از خشونت در سه دهه گذشته در این منطقه‌اند.

آنچه بر مردم مظلوم فلسطین می‌رود، چیزی جز یک خشونت ساختاری نیست. سرزمین فلسطین در اشغال است. حقوق اولیه فلسطینیان به‌طور فاجعه‌باری نقض می‌شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسی به سرزمین مادری محرومند. جنایاتی که بر مردم بی‌گناه فلسطین می‌رود، خشونت نهادینه‌ای را به نمایش می‌گذارد که برای توصیف آن، آپارتاید مفهوم و واژه کم‌وزنی به‌نظر می‌آید.

فاجعه انسانی در سوریه نمونه دردناکی از گسترش فاجعه‌آمیز خشونت و افراط در منطقه ماست. از ابتدای بحران و از زمانی که برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین المللی با سرازیر کردن منابع تسلیحاتی و اطلاعاتی و تقویت گروه‌های افراطی، سعی در نظامی کردن این بحران داشتند، ما تأکید کردیم که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد. نمی‌توان اهداف استراتژیک و توسعه‌طلبانه و به‌هم ریختن توازن و تعادل‌های منطقه‌ای را با پنهان شدن پشت کلمات بشردوستانه، تحقق بخشید.

هدف مشترک جامعه بین المللی باید خاتمه سریع به کشتار مردم بی‌گناه باشد. ما ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، از پذیرش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه استقبال می‌کنیم و بر این باوریم که دستیابی گروه‌های افراطی و تروریست به این سلاح‌ها بزرگ‌ترین خطر فراروی منطقه است که باید مدنظر قرار گیرد. همزمان استفاده غیرقانونی و غیرکارآمد از تهدید یا استفاده از زور، تنها به گسترش خشونت و بحران در منطقه دامن خواهد زد.

تروریزم و کشتن انسان‌های بی‌گناه، اوج افراط و خشونت است. تروریزم، بلائی خشن، فراگیر و فرامرزی است. اما خشونت‌ها و افراط‌هایی که تحت عنوان مبارزه با تروریزم و از جمله استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه مردم بی‌گناه صورت می‌گیرد نیز محکوم است. در اینجا باید از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط جنایتکاران نیز سخن بگویم. آنها به چه جرمی ترور شدند؟ سؤالی که از ملل متحد و شورای امنیت باید پرسید این است که آیا ترورکنندگان محکوم شدند؟
تحریم‌های غیرعادلانه، به‌عنوان جلوه دیگری از خشونت، ذاتاً ضد صلح و ضد بشری هستند که برخلاف تبلیغات تحریم‌گران، دولت‌ها و نخبگان سیاسی را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه بیش از همه، مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی خود می‌کنند. میلیون‌ها عراقی را فراموش نکنیم که در اثر تحریم‌هایی که با زَروَرق‌های حقوقی در نهادهای بین المللی پیچیده شده بودند، آسیب دیدند؛ جان باختند؛ و هنوز عده قابل توجهی از آنها در سرتاسر زندگی باید زجر بکشند. این تحریم‌ها خشونت‌آمیزند، هوشمند و غیرهوشمند و یک‌جانبه و چندجانبه ندارند. این تحریم‌ها ناقض حقوق مسلم بشری، از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت، حق آموزش و فراتر از همه حق حیات می‌باشند.

نتیجه تحریم‌ها، علی‌رغم هرگونه لفاظی و بازی با واژه‌ها، همان آتش‌افروزی و جنگ‌طلبی و نابودی انسان‌هاست. این آتش فقط دامن قربانیان تحریم را نمی‌گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردمِ جوامع تحریم‌کننده نیز، لطمه وارد می‌کند.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان

خشونت و افراط امروز نه‌تنها ابعاد مادّی، بلکه ابعاد معنوی زندگی انسان و جامعه امروز را در بر گرفته است. خشونت و افراط جایی برای مدارا و تفاهم که لازمه زندگی انسان و جامعه مدرن است نمی‌گذارد. نابردباری مسئله امروز جهان ماست؛ باید بردباری را در پرتو اندیشه‌های دینی، رویکردهای فرهنگی و ره‌یافت‌های سیاسی تقویت کرد. جامعه انسانی را باید از مرحله بردباری منفی به مرحله تعاون مشترک ارتقا داد. دیگران را نباید فقط تحمّل کرد بلکه باید با دیگران کار کرد.
مردم جهان از جنگ، خشونت و افراط خسته‌اند و این فرصتی بی‌نظیر است. آنها امید به تغییر وضعیت کنونی دارند. جمهوری اسلامی ایران باور دارد که با ترکیب هوشمندانه‌ای از امید و اعتدال می‌توان همه چالش‌ها را مدیریت کرد. جنگ‌افروزان می‌خواهند امیدها را بخشکانند، در حالی که امید به تغییر مثبت، مفهومی فطری، دینی، فراگیر و جهانی است.

زیربنای امید، باور به اراده عمومی مردم جهان برای مبارزه با خشونت و افراط، تغییرپذیری، مخالفت با ساختارهای تحمیلی، بها دادن به گزینش و عمل مسئولانه انسانی است. امید، بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند مهربان به همه انسان‌هاست. اعتدال نیز به‌معنای حرکت خردمندانه، هوشمندانه، زمان‌مند و مکان‌مند در تلفیق آرمان‌های والا، گزینش راهبردهای اثرگذار و در نظر گرفتن واقعیت‌هاست.

مردم ایران در انتخابات اخیر در حرکتی هوشمندانه به گفتمان امید و تدبیر و اعتدال رأی دادند. ترکیب امید و تدبیر و اعتدال در سیاست خارجی به آن معناست که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای نسبت به امنیت منطقه و جهان، مسئولانه برخورد می‌کند و آمادگی همکاری چندجانبه و همه‌جانبه با سایر بازیگران مسئول در این عرصه‌ها را دارد. ما از صلح مبتنی بر دموکراسی و صندوق رأی در همه‌جای جهان از جمله در سوریه و بحرین و دیگر کشورهای منطقه دفاع می‌کنیم و معتقدیم راههای خشونت‌آمیز برای بحران‌های جهانی وجود ندارد و تنها به‌کمک خرد انسانی و با تعامل و اعتدال می‌توان بر واقعیت‌های تلخ جامعه بشری غلبه کرد. لذا تضمین صلح و دموکراسی، و تأمین منافع مشروع همه کشورها در جهان، و از جمله در منطقه خاورمیانه، با نظامی‌گری محقق نمی‌شود.

ایران به‌دنبال راه‌حل مسایل و نه تولید مشکلات است. هیچ پرونده و موضوعی نیست که با امید و اعتدال، با احترام متقابل و با نفی خشونت و افراط قابل حل نباشد. اجازه دهید به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کنم. پذیرش حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران، به‌فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ساده‌ترین راه‌حل این موضوع است. این یک شعار سیاسی نیست. بلکه بر اساس شناخت عمیق وضعیت فن‌آوری در ایران، شرایط بین المللی و پایان بازی‌ها با حاصل‌جمع صفر و ضرورت یافتن اهداف و منافع مشترک برای رسیدن به تفاهم و امنیت مشترک است. به‌عبارت دیگر، ایران و دیگر کنشگران باید دو هدف مشترک را به‌عنوان دو قسمت غیرقابل تفکیکِ راه‌حل سیاسی پرونده هسته‌ای ایران دنبال نمایند.

1- برنامه هسته‌ای ایران و همه کشورهای دیگر می‌باید تنها در جهت اهداف صلح‌آمیز باشد. من اینجا به‌صراحت اعلام می‌کنم که این هدف، صرف‌نظر از مواضع دیگر بازیگران، هدف جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود. سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین مذهبی و اخلاقی ما در تعارض است. منافع ملی ما ایجاب می‌کند که هرگونه نگرانی منطقی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را مرتفع نماییم.

2- هدف دوم یعنی پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران تنها راه تأمین هدف اول است. دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و فن‌آوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به مرحله تولید انبوه رسیده است. لذا تصور اینکه با مانع شدن از برنامه هسته‌ای ایران از طریق اعمال فشارهای غیرقانونی می‌توان صلح‌آمیز بودن چنین برنامه‌ای را تضمین کرد موهوم و به‌غایت غیر واقع‌بینانه است.

لذا جمهوری اسلامی ایران ضمن پافشاری بر اعمال حقوق خود و ضرورت احترام و همکاری بین المللی در اعمال این حقوق، آماده گفت‌وگوهای بدون تأخیر برای اعتمادسازی متقابل ورفع دوسویه ابهامات از طریق شفافیت کامل می‌باشد.

ایران به‌دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده آمریکا نیز نیست. من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین المللی باید مبنا باشد؛ البته در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان
در این سالها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده است که "گزینه جنگ روی میز است" ، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد وغیرقانونی بگویم: "صلح در دسترس است". پس به‌نام جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پیشنهاد می‌کنم طرح "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری" در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهاد مدنی تلاش‌های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند.

باید به‌جای گزینه ناکارآمد "ائتلاف برای جنگ" در مناطق مختلف جهان به "ائتلاف برای صلح پایدار" در سراسر جهان اندیشید. امروز جمهوری اسلامی ایران شما و همه جامعه جهانی را به برداشتن گامی فراپیش می‌خواند؛ دعوتِ "جهان علیه خشونت و افراطی‌گری"؛ ما باید بپذیریم و بتوانیم در اینجا افقی را بگشاییم که در آن به‌جای جنگ، صلح، به‌جای خشونت، مدارا، به‌جای خونریزی، پیشرفت، به‌جای تبعیض، عدالت، به‌جای فقر، برخورداری و به‌جای استبداد، آزادی در سراسر جهان بهتر دیده شود. به‌گفته فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران؛

بکوشید نیکی به‌کار آورید چو دیدید سرما، بهار آورید
علی‌رغم همه مشکلات، من عمیقاً به آینده امیدوارم. با هم‌بستگی جهانی علیه خشونت و افراط، تردیدی ندارم که آینده روشن است. اعتدال، آینده جهان را درخشان خواهد کرد. امید من، علاوه بر تجارب شخصی و ملی، از این باور مشترک همه ادیان آسمانی نشأت می‌گیرد که جهان را سرانجامی نیکوست و روشن: «وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ».
آقای رییس، متشکرم.

**صهیونیست‌ها هنگام سخنرانی روحانی سالن را ترک کردند

مقامات رژیم صهیونیستی در زمان آغاز سخنرانی رئیس جمهور حضور نداشتند و سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به‌تبعیت از محمدجواد ظریف که در زمان سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل نشسته بود، در زمان سخنرانی رئیس جمهور ایران در سالن حضور داشت.

*** مصاحبه با CNN با طعم تحریف

  حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک برای رسانه‌های غربی حائز اهمیت بود بنابراین تعدادی از این رسانه با حسن روحانی گفت‌و‌گو کردند اما سی ان ان تر اقدامی غیر حرفه ای سخنان رئیس دولت یازدهم را تحریف کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌.ان.‌ان آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و کشتار جمعی را برخلاف باورهای دینی و مذهبی و اصول اخلاقی خود می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان به سوالاتی در خصوص مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله موضوعات مربوط به جمهوری اسلامی ایران، بویژه روابط ایران و آمریکا ، موضوع هسته ای ، تحولات منطقه خاورمیانه و مساله سوریه پاسخ گفت.

متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:

مجری: آقای رییس جمهور خوش آمدید به برنامه ما و خیلی ممنونم که به برنامه ما پیوستید.

روحانی: من هم تشکر می کنم از برنامه ای که تنظیم کردید برای این مصاحبه.

مجری: چه احساسی دارید نسبت به اینکه امسال در مجمع عمومی سازمان ملل فرد ممتاز این جلسه باشید؟به شما خیلی توجه می شود و تمرکز و افکار روی شما هست در حالی که معمولا در مورد روسای جمهوری اسلامی ایران این چنین نیست ولی در مورد شما مقداری دید خوش بینانه تری وجود دارد. احساس و نظر شما در این مورد چیست؟

روحانی:من قبل از اینکه به سوال شما پاسخ بدهم می خواهم به مردم آمریکا که مورد احترام مردم ایران هستند،درود بفرستم و وقت بخیر بگویم. برای هر رییس جمهوری جالب خواهد بود که فرصت پیدا کند نظر مردم خود را برای ملت های دیگر در مجامع بین المللی مخصوصاً در سازمان ملل متحد بیان کند. خوشحالم که این فرصت پیش آمد تا نظرات مردم را در حد فرصتی که داشتم برای نمایندگان سایر دولت ها و ملت های دیگر که در این اجتماع جمع شده بودند بیان کنم.

مجری: شاید انتظارات زیادی بود که شما و آقای اوباما حداقل امروز در سازمان ملل دستی به هم بدهید، کسی احساس نمی کرد که حالت رسمی پیدا کند ولی احساس می کردیم شاید سلامی کنید و این یخ رو بشکنید و دستی تکان دهید ولی این کار انجام نشد،چرا شما این کار را انجام ندادید؟

روحانی: صحبت هایی بود برای اینکه برنامه ملاقاتی بین پرزیدنت اوباما و من تنظیم شود که دو طرف در یک فرصتی با هم گفتگو کنند و مقدمات این کار تا حدی آماده شده بود، آمریکا اعلام تمایل کرده بود برای چنین ملاقاتی؛علی الاصول از طرف ایران هم می توانست در یک شرایطی، برنامه ای این چنینی باشد، اما فکر می کنم فرصت کم بود؛ برای اینکه ما بتوانیم همه این مسائل را هماهنگ کنیم، اما آن یخی که شما می گویید به اعتقاد من تا حدی باز شده، فضا عوض شده، این فضا را مردم ایران بوجود آورده اند، یک فضای نو در روابط ملت ایران و جهان، امید و توقع ما این است که همه ملت ها و دولت های دیگر به ملت ایران پاسخ مثبت دهند.

مجری: آیا شما اختیار دارید که مذاکرات و گفتگو را با آمریکا آغاز کنید؟ آیا رهبر ایران این اختیار را به شما داده اند؟

روحانی: فکر می کنم رییس جمهور ایران این اختیار را دارد که هر جا که منافع ملی اش اقتضا کند و لازم بداند برای احقاق حقوق ملتش با هر کسی حرف بزند و صحبت کند، البته آمریکا ویژگی خاص خودش را دارد، 35 سال است که چنین رابطه ای بین دو کشور نبوده و مقامات عالی دو دولت هیچ وقت با هم صحبت نکرده اند،آن هم در سطح بالاترین مقام دو کشور یعنی دو رییس جمهور؛ بنابراین باید به دیپلماسی ، گفتگو و فضای سیاسی فرصت بدهیم تا شرایط لازم برای این کار فراهم شود.

اگر گفتگو یا مذاکره ای برای منافع ملی کشور ضرورت داشته باشد،رهبر معظم انقلاب مخالفتی ندارند. ایشان درسخنانی به صراحت اعلام کرده اند که من نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم اما در موضوعات خاص،مقامات دولتی می توانند با طرف آمریکایی خود صحبت کنند. اگر امروز فرصتی فراهم و همه مقدمات کار آماده می شد احتمالا عمده مذاکرات پیرامون موضوع هسته ای یا منطقه خاورمیانه می بود؛ بنابراین ایشان از قبل ،این را اجازه دادند که دولت بتواند دستش در این زمینه باز باشد.

مجری: بنابراین شما این اختیار را دارید؟ رییس جمهور اوباما امروز در سخنرانی شان در سازمان ملل گفتند که به وزیر خارجه آقای جان کری اختیار دادند که در راس تیم مذاکره کننده باشند و با وزیر خارجه شما آقای ظریف در خصوص مسائل هسته ای صحبت کنند؛ آیا مسائل دو جانبه ای دیگری هم هست که بتوانید درباره آن با هم صحبت کنید و یا نماینده های شما بتوانند با آمریکا صحبت کنند و یا صرفاً درباره مسئله هسته ای و مسائل تحولات خاورمیانه است که مذاکراتی انجام خواهد شد؟

روحانی: مسائل فراوانی می تواند مورد گفتگوی دو دولت قرار گیرد؛ اما بنای من (که گمان می کنم اولویت طرف آمریکایی هم اینگونه باشد) بر این است که در ابتدا موضوع هسته ای است که می تواند آزمایش مهمی برای دو دولت و همچنین برای به ثمر نشستن و تامین منافع مشترک دو دولت باشد، فعلا موضوع هسته ای است.اگر موضوع هسته ای به حل و فصل نهایی برسد، به اعتقاد من راه برای موضوعات متعدد دیگری که می تواند بر مبنای اولویت درلیست بحث و مذاکره دو طرف قرار گیرد ، باز می شود.

مجری: شما درسخنرانی جلسه سازمان ملل صحبت از حل و فصل صلح آمیز مسائل هسته ای کرده اید، ممکن است بفرمایید که در این خصوص چارچوب یک معامله را شما چطور می بینید؟

روحانی: در موضوع هسته ای اولین مساله که برای همه جهانیان باید روشن باشد این است ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و نخواهد بود. ایران سلاح کشتار جمعی را بر خلاف باورهای دینی ، مذهبی و اصول اخلاقی خود می داند و شما می دانید که رهبری معظم انقلاب، تولید یا انباشت یا کاربرد هر گونه سلاح کشتار جمعی به ویژه هسته ای را حرام اعلام کردند؛ بنابراین اولین سخن این است که به دلیل تبلیغات سوء و غیر واقعی انجام گرفته در این زمینه باید به جهانیان این اعتماد را بدهیم که بدانند، ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست اما همچون سایر کشورها در چارچوب مقررات بین المللی خواستار اعمال حقوق حقه خود بدون تبعیض است. بنابراین اعتماد در سایه اجرای مقررات بین المللی به وجود می آید نه اینکه در سایه فشار یا در سایه ترس.

مجری: شما و سایر روسای جمهوری ایران و رهبری ایران ،همگی گفته اید که ایران سلاح هسته ای نمی خواهد اما می دانید که اینجا مساله اعتماد مطرح است و صادقانه بگویم خیلی ها این حرف را باور نمی کنند و می خواهند بدانند که شما دقیقا چگونه می توانید سطح اعتماد را بالا ببرید؛ شما واقفید که هر قطعنامه ای که درسازمان ملل از اعتماد صحبت می کند، چگونه می توانید الهام بخش آن اعتماد باشید. شما می فرمایید که می خواهید حق غنی سازی را داشته باشید از نظر شفافیت سازی چه کار می توانید انجام دهید، آیا آماده هستید که گامی فراتر از حتی NPT برداشته و شفافیتی فراتر از آن هم حتی ایجاد کنید.

روحانی: این اعتماد از دو راه امکانپذیر است، راه اصلی آن حقوقی است، راه حقوقی یعنی اجرای مقررات بین المللی؛ اصلا آژانس برای چه چیزی تاسیس شد، تاسیس آژانس برای این بود که به جهان با نظارت های خودش اعتماد بدهد. شما می دانید تمام مواد هسته ای ایران حتی میلی گرمش تحت محاسبه دقیق‌ آژانس بوده و اولین طریق برای اعتماد جهانی، این است که مواد هسته ای کشور تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. ما پادمان را امضا کردیم و مقررات آژانس بین المللی را اجرا می کنیم و بازرسان آنها مرتبا به ایران سر می زنند و گزارش تهیه می کنند،دوربین های آنها همه جا نصب شده و کلیه تحرکات را ضبط می کنند.

راه اعتماد حقوقی در جهان اصلا NPT و بعد پادمان است و همه این مقررات برای این بود که کشورهای جهان بتوانند فعالیت صلح آمیز داشته باشند و در کنار آن اعتماد هم وجود داشته باشد که در این صورت فعالیت به سمت فعالیت نظامی منحرف نمی شود.

آژانس بعد از صدها ساعت بازرسی های متنوع و کار مداوم در سال 2004 در قطعنامه به صراحت اعلام کرد که فعالیت هسته ای ایران هیچ اِوِجِنسی وجود ندارد که انحراف پیدا کرده باشد و این قطعنامه به تصویب همه اعضای شورای حکام از جمله آمریکا رسید؛ چون این قطعنامه به اتفاق آرا تصویب شد. بنابراین آژانس در این زمینه بازرسی های محکمی کرده که با اطمینان می تواند بگوید هیچ شاهد و هیچ قرینه ای برای انحراف وجود ندارد. این یک راه است و راه دوم نزدیک تر شدن از لحاظ سیاسی بین کشورهاست. وقتی بین دو کشور رابطه نیست و مذاکره ای وجود ندارد،ممکن است بی اعتمادی هایی بوجود بیاید؛ مذاکرات ما با 1+5 به این دلیل است که جزییات مساله مورد بررسی قرار گیرد و با توافقی که بین ایران و 1+5 به وجود می آید،این اعتماد علاوه بر اعتماد حقوقی از لحاظ سیاسی نیز ایجاد شود؛ بنابراین مذاکره در کنار آژانس حتما بهترین اعتماد برای افکار عمومی جهان است؛ آن هم کشوری که قربانی سلاح کشتار جمعی است.

مجری: آیا شما غنی سازی را تا سطح 20 درصد نگه می دارید، آیا حاضرید 20 درصد فعلی غنی سازی شده را بدهید و از خارج آن را تهیه کنید؟

دکتر روحانی: اینها بحث هایی است که در مذاکرات بین کشورها انجام می گیرد. چیزی را که ما می توانیم در سطح رسانه به دنیا اعلام کنیم این است که ایران مثل سایر کشورها از حقوق هسته ای خودش در زمینه های صلح آمیز برخوردار است؛ بنابراین هر مقدار اختیاری که سایر کشورها دارند، ایران هم دارد. هیچ فرقی بین ایران و سایر کشورها وجود ندارد. اینکه به طور موقت ما چه می کنیم یا چه خواهیم کرد یا آنها چه می کنند، این ها بحث هایی است که روی میز مذاکرات قرار می گیرد تا طرفین با هم بحث کنند.

مجری: یکی از مسائل اعتماد، تسهیلات فوردو است که نزدیک قم است، یکی از دلایلی که جهان خیلی تردید دارد این است که گویا اصلا کار فوردو شروع شده قبل از اینکه اعلام شود فوردویی وجود دارد، سوال این است که آیا شما می گویید که فوردو را حاضرید ببینید؟

روحانی: فوردو با سایر مراکز غنی سازی چه فرقی می کند؟ فوردو هم یک مرکزی است که در آن غنی سازی انجام می گیرد؛ مثل نطنز. در نطنز هم غنی سازی انجام می گیرد و در فوردو هم غنی سازی انجام می‌گیرد، چه حساسیتی روی فوردو وجود دارد؟ آنچه که باعث شده که نطنز و در کنارش فوردو هم فعال شود این است که ایران بیش از یک سال قبل اعلام کرد که 10 سایت دیگر شبیه نطنز و فوردو می خواهد بسازد و این ها در برابر تهدیدهایی است که ایران می شود.
شما وقتی کشوری را تهدید می کنید، پاسخ آن تهدید این هاست. وقتی کشورهایی برخلاف همه اصول مذاکراتی می گویند همه چیز روی میز است، این به معنای تهدید ملت ایران است. ما در زمینه همان اعتمادی که شما از آن سخن می گویید یک چیز بیشتر روی میز نداریم و آن مذاکره است. هیچ چیزی جز مذاکره روی میز نباید باشد تا اعتماد به وجود بیاید. وقتی در کنار مذاکره و دیپلماسی تهدید نظامی هم روی میز قرار می گیرد به این معناست که مذاکره واقعی نیست و اگر از اعتماد بحث می کنیم حتما باید دو جانبه باشد.

این ساختمان اعتماد همان کانفیدنس بیلدینگ است که باید پایه هایش را دو طرف بسازند و ساختمانش هم توسط دو طرف بناشود. ساختمان اعتماد، ساختمانی نیست که یک طرف آن را بسازد، بنابراین فرقی بین مراکز غنی سازی نیست،بحث این است که در مذاکرات ما با هم بحث کنیم و ببینیم اعتماد چگونه از دو طرف افزایش پیدا می کند، آنها چه اعتمادی می دهند و ما چه اعتمادی می دهیم.

مجری: بنابراین آن تاسیسات اراک، آب سنگین اراک که بعضی ها نگرانند که شما ممکن است پلوتونیوم را از آن بتوانید تولید کنید، آن هم باز یک خطری است برای جهان و یک نگرانی است و ظاهرا قرار است که همین بهار کارش را انجام دهد و شروع کند، آیا شما حاضرید فعالیت های اراک را به تعویق بیندازید؟
روحانی: شما می دانید که تاسیسات اراک برای تامین نیازمندی های دارویی و پزشکی کشور است و از اول هم با همین هدف اعلام شده ،بنابراین تا زمانی که اراک بخواهد شروع به فعالیت کند،هنوز یک فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد تا اراک کامل و آماده فعالیت شود؛ ممکن است در آینده بحث هایی راجع به این موضوعات هم بین ایران و 1+5 مطرح شود؛ تاکنون مساله اراک روی میز مذاکرات قرار نگرفته.

مجری: ولی می تواند قرار بگیرد

روحانی: هرچیزی ممکن است در مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.

مجری: به طور کل شما حاضرید چه کنید تا الهام بخش و نوید دهنده این اعتماد باشید؟همه مردم شفافیت کامل ایران را می خواهند، آیا ایران آماده است آن سطح اعتماد را ایجاد کند؟ و آیا آن طور که می گویید در حال انجام است؛ نه غیر از آن؟

روحانی: بیش از 40 کشور امکان غنی سازی دارند و بسیاری از آنها دارند غنی سازی را انجام می دهند. بین ایران و آن کشورها چه فرقی وجود دارد؟ البته کشورهایی هم وجود دارند که اصلا NPT را نپذیرفتند و کشورهایی هم وجود دارند که اصلا تحت نظارت آژانس نیستند. ایران NPT و پادمان را پذیرفته و به آن متعهد است و تمام فعالیت های ایران زیر نظارت آژانس است، بنابراین بحث اعتماد و خطر ایران دو مقوله است، یک مقوله تبلیغاتی است که ‌در مورد مقوله تبلیغاتی، وقتی یک عده ای تصمیم دارند بگویند ایران خطرناک است، باز هم خواهند گفت. اما زمانی ممکن است، کشوری نگرانی منطقی داشته باشد، ما حاضریم نگرانی های منطقی را رفع کنیم، نه توهماتی را به نام نگرانی. توهماتی تحت عنوان نگرانی در رسانه ها و تبلیغات وجود دارد که هیچ ارزشی ندارد، اگر کشوری از لحاظ منطقی نگرانی داشته باشد ،مذاکره 1+5 برای این است که این نگرانی رفع شود.

ما در این مذاکره بسیار جدی هستیم، به طرف مذاکراتی مان اعلام کردیم که در این زمینه جدی خواهیم بود.مسوولیت مذاکرات هسته ای را در اختیار وزارت خارجه و مسوول مذاکره را وزیر خارجه قرار دادم. بنابراین وزارت خارجه ما مسوول مذاکرات است.

1+5 هم مسوول بالای مذاکراتشان می تواند وزرای خارجه آنها باشد، کما اینکه قبلا هم در دوره ای که من مسوول پرونده بودم، طرف مذاکراتی من وزرای خارجی سه کشور اروپایی بودند . ما معتقدیم این مذاکرات سریعتر باید آغاز شود و ‌جدی تر باید ادامه پیدا کند و هر چه سریعتر به پایان برسد، به دلیل اینکه شرایط فعلی به ضرر همه است . شرایط فعلی، شرایط باخت – باخت است، همه ضرر می کنند ما باید شرایط برد – برد را فراهم کنیم که همه سود ببرند. در دنیای امروز اوضاع اقتصادی جهان با مشکلات فراوان مواجه است. منطقه ما با مشکلات بسیاری مواجه است. حل و فصل این مسائل می تواند به اقتصاد جهانی و منطقه ای و همچنین امنیت منطقه ای بیشتر کمک کند.

مجری: و شما در ازای آن چه می خواهید؟ من می دانم که شما می خواهید تحریم ها برداشته شود ،فکر می کنید یک باره این تحریم ها برداشته شود و در ازای آن چه مسائل مهمی دیگری است که بخواهید قدم به قدم برداشته شود؟

روحانی: ما هیچ چیز جز قانون و اجرای مقررات بین المللی نمی خواهیم، ما اعلام می کنیم که تحریم های یک جانبه برخلاف مقررات بین المللی است و برخلاف تجارت آزاد و توسعه بشری است. وقتی شما بانک یک کشور را تحریم می کنید،معنایش روشن است یعنی داروی مردم و تجهیزات پزشکی آن را تحریم می کنید؛ یعنی حتی غذای مردم را نیز تحریم می کنید. این کار غیرانسانی است . این کار برخلاف همه اصول و مقررات بین المللی است . بنابراین ما قانون را می خواهیم و می گوییم قانون اجرا شود ؛ می گوییم آنهایی که برخلاف قانون تحریم کردند،به قانون برگردند ، ما می گوییم با فشار به یک ملت ،کسی به جایی نمی رسد، فشاری که شما در تحریم وارد می کنید فشار به مردم ایران است و بنابراین فشار به یک ملت، غیر انسانی و ‌ناصحیح است و ثمره اش فقط ایجاد تنفر آن ملت نسبت به تحریم کنندگان است.

هر چه تنفر زیاد شود،شرایط برای ایجاد صلح ، امنیت و دوستی بین ملت ها کمتر می شود؛ بنابراین خواست ما اجرای قانون است و تحریم را غیرقانونی و غیرانسانی می دانیم ، بنابراین معتقدیم تحریم ها باید کنار گذاشته شود و معتقدیم تحریم تاثیری ندارد. هدف تحریم کنندگان هر چیزی باشد به آن هدف نخواهند رسید . راه حل اصلی مذاکرات است و باید با هم بنشینیم و مذاکره کنیم و مساله را به حل و فصل نهایی برسانیم.

مجری: شما حداقل نسبت به 8 سال گذشته،یک صورت و دید جدیدی از ایران ارائه دادید، شما آمدید و گفتید که ما می خواهیم چهره واقعی ایران را نشان دهیم، شما حداقل دفترتان از شبکه اجتماعی تویتر استفاده کردند؛ شما مصاحبه و بیاناتی داشتند ،‌حتی برخی مطبوعات می گویند استفاده از مطبوعات برای ارتقاء گفتمان شما بوده، پاسخ شما چیست؟‌شما تویت می کنید و از این اطلاعات اجتماعی استفاده می کنید، ولی مردم ایران دستیابی به این شبکه ندارند،شما گفتید که تلاش می کنید سانسور را از ایران خارج کنید، آیا این کار را می کنید؟

روحانی: همه تلاش من این است که مردم ایران به راحتی بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده و بهره برداری کنند. شبکه های اجتماعی بزرگ و شبکه های اطلاعاتی بزرگ امروز در سطح جهان وجود دارد که حق همه انسان ها و ملت هاست که از آن استفاده و بهره برداری کنند. البته ممکن است بسیاری از کشورها چارچوب هایی از لحاظ اخلاقی داشته باشند که آنها را مراعات می کنند ،حتما در ایران هم چارچوب هایی وجود دارد اما در عین حال تلاش من این است که در ماه های آینده ،همه آن قول هایی که در تبلیغات انتخاباتی به مردم داده ام را عملی کنم. البته همانطور که اشاره می کنید، در دوران تبلیغات انتخاباتی ام حامیان و طرفداران من، از این شبکه ها به طور وسیع استفاده کردند و الان هم ،حامیان، طرفداران و حتی منتقدین از این شبکه ها استفاده می کنند و من ،هم از نظرات حامیان و هم از منتقدین استفاده می کنم، چون دولت نیاز به انتقاد دارد؛ بنابراین کاستن مشکلات مردم در این زمینه جزو برنامه های دولت است که مردم بتوانند در چارچوب های اخلاقی که تنظیم می شود، اطلاعات لازم را از این شبکه ها کسب کنند.

مجری: یکی از کارهایی که شما و وزیر خارجه شما انجام داد ،این بود که تویت کردید، راشاشانا را تبریک گفتید، سال نوی یهودی ها را و تنها عضو یهودی پارلمان را با خودتان آوردید، چرا مهم بود که شما این فرد را با خودتان بیاورید؟

روحانی: ما می خواستیم به افکار عمومی دنیا بگوییم که ایران نه تنها ضد یهود نیست بلکه معتقدیم یهودی ها دارای آیینی هستند که آن آیین مورد احترام ماست، شما می دانید ما به کتاب آسمانی یهودی ها و به پیامبر آنها حضرت موسی احترام می گذاریم و می دانید که ما در پارلمان ایران با توجه به اینکه تعداد یهودیان در ایران بسیار محدود هستند و عدد زیادی نیستند اما یک نفر نماینده دارند در مجلس ایران ، آن نماینده می تواند نظرات خود و اقلیت یهودی که در ایران زندگی می کنند، را برای مردم بیان کند، بنابراین نماینده یهود می تواند بیانگر واقعیت زندگی یهودیان در ایران باشد.

افتخار ما همزیستی مسالمت آمیز با همه ادیان در ایران در طول تاریخ بوده، شما می دانید که عبادتگاه اقلیت های دینی در تهران یا در شهرستان های دیگر وجود دارد ، مردم برای برنامه ها و مراسم دینی و مدارس دینی خود و تبلیغات دینی خودشان آزادی هایی دارند و در مجلس شورای اسلامی هم نماینده ای دارند.
مجری: یکی از مسائلی که، فرد قبل از شما، در همین مکان می نشست و مطرح می کرد، این بود که هولوکاست را رد می کرد و طوری رفتار می کرد که گویا یک اسطوره بود، می خواهم بدانم موضع شما درباره هولوکاست چیست؟ و آیا قبول دارید که این هولوکاست وجود داشته و ابعادش چه بوده ؟

روحانی: من قبلا هم گفتم که تاریخ دان نیستم و ابعاد حوادث تاریخی را تاریخ دانان باید تبیین و بیان کنند و توضیح دهند، اما به طور کلی هر گونه جنایتی که در تاریخ علیه بشریت اتفاق افتاده ، از جمله جنایتی که نازی ها انجام دادند، چه نسبت به یهود و چه نسبت به غیریهود، از نظر ما کاملا محکوم است . همانطور که امروز هم اگر جنایتی علیه هر ملتی ، دین و یا هر قومیتی و اعتقادی انجام بگیرد ،ما آن جنایت و نسل کشی را محکوم می کنیم ؛ بنابراین کار نازی ها محکوم است، ‌ابعادی که شما می گویید،آن ابعاد به عهده مورخین و محققین است که ابعادش را روشن کنند،من محقق تاریخی نیستم، اما این نکته باید روشن باشد که جنایتی اگر اتفاق افتاده ،سرپوشی نشود ،برای اینکه یک ملت و یا یک گروهی بخواهند علیه دیگران جنایت یا ظلم خودشان را توجیه کنند. بنابراین اگر نازی ها جنایت کردند ،هر مقداری که بوده ما آن را محکوم می کنیم،چرا که نسل کشی و آدم کشی محکوم است.

از نظر ما،فرق نمی کند، کسی که کشته می شود، ‌یهودی ، مسیحی و یا مسلمان باشد از نظر ما هیچ فرقی ندارد،چرا که کشتن انسان بی گناه مطرود و محکوم است؛ اما این دلیل نمی شود که 60 سال مردمی را از سرزمینشان آواره کنیم برای اینکه بگوییم نازی ها جنایتی را انجام دادند که جنایتشان محکوم است؛ اشغال سرزمین دیگران هم از نظر ما محکوم است.

مجری: نکته دیگر اینکه فرد قبل از شما، اسراییل را تهدید می کرد که باید از نقشه جهان پاک شود؛ آقای اوباما هم امروز به آن اشاره کردند و گفتند ما نمی توانیم و اجازه نمی دهیم که هیچ کشوری یکی از متحدین ما را به نابودی تهدید کند، آیا سیاست ایران این است که اسراییل را به نابودی تهدید کند؟

روحانی: شما می دانید که نه در طول این 35 سال بلکه در طول 200 سال گذشته ،ایران به هیچ کشوری حمله نکرده و ما قصد حمله به هیچ کشوری و قصد جنگ هم نداریم،اگر نیروی مسلح مان را تجهیز می کنیم برای دفاع از کشورمان است؛ شما واقفید که در جنگ 8 ساله ،صدام به ما تجاوز کرد و به ما حمله کرد و ما دفاع کردیم ،‌ ما قصد حمله یا جنگ با هیچ کشوری را نداریم ، نسبت به مساله فلسطین هم اعتقاد ما،صندوق آراء است و نه چیز دیگر،صندوق رای باید تکلیف نهایی در این منطقه ای را که 60 سال است در اختلاف و نزاع به سر می برد حل کند؛ ما اعتقاد داریم همه مسلمانان و فلسطینیانی که آواره شده اند، باید بیاییند در کنار سایر مردم قرار گیرند و به آراء مراجعه شود ،هر چه رای دادند ما تسلیم رای هستیم؛ بنابراین ما حل مشکلات منطقه و تمام مشکلاتی که در منطقه هست را از طریق نظر و آراء مردم و دمکراسی می دانیم و جنگ را راه حلی برای منطقه نمی دانیم .

مجری: درخصوص مساله حقوق بشر، قبل از آمدن شما اطلاعیه ای گفته شدکه 80 یا 18 فعال که آزاد شده اند و خیلی از آنها در تهران در سال 2009 بعد از انتخاب مجدد آقای احمدی ن‍ژاد به زندان رفتند، ما با خانم نسرین ستوده که یکی از آزادشدگان هستند،صحبت کردیم، ایشان گفتند، خیلی خوشحال هستند که آزاد شدند ،ولی بقیه هنوز در زندان به سر می برند و ای کاش آنها هم آزاد شوند، دولت شما برای آزادی این افراد که برای آزادی وجدانشان به زندان رفته اند چه فکری دارد ؟برای آزادی افراد دیگری مثل مهدی کروبی و دیگران آیا کاری انجام می دهد و اجازه ادامه فعالیت سیاسی به آنها می دهند؟ راه کارهای شما در این خصوص چیست؟

روحانی: موضوع مهمی که در تبلیغات انتخاباتی ام مورد تاکید من قرار گرفت، مساله منشور حقوق شهروندی بود، من به مردم قول دادم که در زمینه حقوق شهروندی منشوری را تهیه و آن را منتشر کنم و بعد آن را به صورت لایحه ای به مجلس شورای اسلامی بفرستم تا تبدیل به قانون شود تا با آن بسیاری از مشکلاتی که امروز جامعه ما با آن مواجه است، حل و فصل شود.

شما می دانید قانون اساسی ما ظرفیت بسیار بالایی در زمینه حقوق ملت دارد . یکی از مسئولیت هایی که به رییس جمهور ایران داده شده است ،اجرای قانون اساسی است، اجرای قانون اساسی مسئولیتش بر عهده رییس جمهور است، بنده علاوه بر اینکه بخش حقوقی ام را موظف کردم که راجع به این مسئولیت کمیته ای را تشکیل دهد، به زودی منشور حقوق شهروندی را در معرض افکار عمومی قرار می دهم.

تیمی مشغول بررسی و تهیه هستند، به محض اینکه این منشور حقوق شهروندی نهایی شود، منتشر می‌کنم و در معرض افکار عمومی قرار می دهم ، نقدها ، نقص ها و کاستی هایی که وجود دارد، نظرات نخبگان و صاحبنظران را جمع می کنیم و امیدوارم ضمن ماه های آینده بتوانم مجموعه حقوق شهروندی را به صورت یک منشور تدوین نهایی و آن را اجرا کنم و اگر مواردی نیاز به قانون دارد به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی بفرستم، بنابراین اساسا من روی مساله حقوق شهروندی بسیار حساس هستم، روی حقوق اقلیت ها و حقوق اقوام نیز بسیار حساس‌ام.

خوشحالم از اینکه هر زندانی که از زندان آزاد شود موجب مسرت من است . امیدوارم روزی بیاید‌که زندان های ما خالی شود،البته هر کشوری زندان و مجرم خواهد داشت اما هر مقدار کمتر زندانی باشد، موجب خوشحالی یک ملت و یک دولت است. من همه تلاشم را در این زمینه انجام می دهم که افرادی را که در زندان هستند راه گشایشی برای آنها فراهم شود.

مجری: آقای جان کری وزیر خارجه آمریکا شخصا از شما و دولت ایران خواسته که کمک کنید، سه آمریکایی را که سالهای زیادی است دستگیر شده اند ،آزاد شوند چرا که خانواده های آنها در مصاحبه ها و صحبت هایی که داشته اند، گفتند که شرایطی سختی دارند و بسیار نگرانند؛ یکی "بابلو لینسن" که از مارس 2007 ناپدید شده است و امیر حکمتی که 30 ساله است و از سال 2011 در زندان به سر می برد و می گویند که مجبور شده تحت فشار اعتراف کند؛ همچنین سعید عابدینی که 33 ساله است و سال گذشته دستگیر شده به خاطر مسایل مذهبی؛ شما به وزیر خارجه آمریکا و یا مردم آمریکا و خانواده های این افراد می توانید بگویید آیا کاری می کنید که بالاخره سرکلید این مساله را حل کنید و آنها آزاد شوند؟

روحانی: دو مساله وجود دارد، اولا شما نام فردی را آوردید که ما از او اصلا خبر نداریم . آقای لینسن که شما گفتید ما اطلاعی نداریم که او کجاست، زمانی کسی است که تحت محاکمه قانونی است و زمانی کسی ناپدید شده است و ما از آن بی خبر هستیم ،این ها را شما کنار هم قرار دادید ،این سوال دقیق نیست، فردی آمریکایی است که ناپدید شده است و ما از او بی خبر هستیم و نمی دانیم کجاست؟ ما آماده ایم در این زمینه کمک کنیم، یعنی همه دستگاه های اطلاعاتی که در منطقه هستند؛ ما و دیگر کشورها کمک کنند که از او اطلاعاتی به دست بیاورند، اما اگر فردی دستگیر و محاکمه شده است می دانید که در اختیار قوه قضاییه است و ما تفکیک قوا را پذیرفته ایم.

طبق قانون اساسی ، قوه قضاییه ما مستقل است و می تواند محاکمه کند و کسی که در زندان است و در دادگاه مورد دادرسی قرار می گیرد، می تواند وکیل بگیرد و از حق وکیل استفاده کند ، دادگاه های ما متعدد بوده و مراحل مختلف دارد که در مراحل مختلف مورد رسیدگی قرار می گیرد اما این که دولت ها بتوانند کمکی انجام دهند بسیار کار شایسته ای است اگر کمکی از دست دولت ها برآید.

ضمنا ما هم افرادی را داریم که در آمریکا زندانی هستند، مدتهاست این درخواست دو جانبه هست، یعنی دولت آمریکا باید به افرادی که تابعیت ایرانی دارند و در اینجا زندانی هستند ،کمک کند ، ما هم باید به فرد آمریکایی که تابعیت آمریکایی دارد، کمک کنیم، کمک بحثی دیگر است اما قوه قضاییه ما استقلال دارد و طبق استقلال قوه قضاییه دولت حق مداخله در محاکم قضایی را ندارد.

مجری: شما فکر نمی کنید که بعنوان یک رییس جمهور جدیدی که خیلی نسبتا گرم صحبت کرد در خصوص ایجاد رابطه های بهتر؛ بعنوان مثال بتوان کاری برای امیر حکمتی انجام داد؟

روحانی: من گفتم دولت ها هر کمکی بکنند شایسته و خوب است، اما حتما ما نمی توانیم مداخله در محاکم قضایی کنیم، به هر حال قاضی مستقل است ، نه اینکه دولت نمی تواند دخالت کند بلکه رییس قوه قضاییه هم نسبت به رای یک قاضی نمی تواند مداخله کند؛ چرا که سیر مراحل خود را دارد،اما در عین حال، دولت ها می توانند در مراحلی کمک کنند، در مرحله اجرای یک قانون یا ایجاد تسهیلات لازم ، این کار را باید همه دولت ها از جمله دولت آمریکا و ایران انجام دهند.

ما هم زندانی هایی داریم که اینجا هستند و مدتهاست که دولت ایران بدنبال این است که وضعیت این افراد روشن شود و یا به آنها برای آزادی شان کمک شود ،بدون اینکه من بخواهم راجع به اتهامات بحث کنم که واقعی یا غیر واقعی است ،خیلی جای بحث ندارد. من خوشحال می شوم که به یک انسانی کمک کنم و همین طور باید مقامات آمریکایی خوشحال باشند که به اتباع ما که در اینجا که زندانی هستند، کمک کنند.

مجری: اجازه بدهید که راجع به سوریه سوال کنم ، شما گفتید که با آقای اوباما در خصوص مساله سوریه، نامه تبادل کردید؛ امروز رییس جمهور فرانسه گفتند که از ایران استقبال می کنند،اگر در یک کنفرانس صلح سوریه شرکت کند اما تحت شرایط خاصی مثلا اینکه شما پارامترهای آن کنفرانس را مثل کنفرانس ژنو دو بپذیرید و همچنین یک انتقال قدرتی که آقای اسد بالاخره از قدرت کنار بگیرد. آیا شما این چارچوب را می پذیرید؟

روحانی: ما پیش شرطی را نمی پذیریم ، ما حاضریم در هر جمع بین المللی اگر بتوانیم به مردم سوریه،کمک کنیم، این را وظیفه خود می دانیم، من به آقای اولاند گفتم که ما آماده ایم با هر کشوری همکاری داشته باشیم برای اینکه جنگ داخلی در سوریه هر چه سریعتر پایان بپذیرید،من به صراحت به آقای اولاند گفتم؛ ایشان هم قبول داشتند که تصمیم گیر اصلی نسبت به سوریه فقط مردم سوریه هستند. هیچ دولت خارجی حق ندارد برای مردم سوریه یا آینده سوریه تصمیمی بگیرد.

ما همه باید کاری کنیم، جنگ داخلی تمام شود و زمینه های لازم برای حضور مردم در یک انتخابات فراهم شود ؛ البته شرایط امروز سوریه تا رسیدن مردم به پای صندوق آراء فاصله وجود دارد. ما باید همگی تلاش کنیم که این فاصله کوتاه شود، ضمنا در مساله سوریه یک موضوع بسیار مهم، حضور تروریست ها در سوریه است، این مساله باید موجب نگرانی همه باشد ؛ تقریبا هر چه القاعده یا سایر گروه های تروریستی در منطقه بودند،فعلا همه در سوریه جمع شدند. باید همه دولت ها و دولت های منطقه بیشتر و دیگران هم باید نگران باشند ،نباید کاری کنیم که به تروریست ها کمک شود، کمک به تروریست ها به ضرر همه ما خواهد بود. امروز شما می دانید که در سوریه معارضه وجود دارد ، عده ای با دولت مخالف هستند اما جنگی که امروز در سوریه وجود دارد، جنگ بین دولت و معارضه نیست، بلکه جنگ بین تروریست ها و دولت است و این چیزی است که ما همه باید تلاش کنیم تا جنگ خاموش شود و تروریست ها هم از سوریه اخراج شوند. چیزی که ما طرفدار آن هستیم، مذاکره "سوری - سوری" است، یعنی مذاکره بین معارضین سوریه و دولت سوریه است که باید انجام شود و در نهایت به یک انتخابات منتهی شود.

مجری: من می دانم موضع سوریه و شما این است که تمام مخالفین تروریست هستند، یعنی این چیزی است که خودتان می گویید، خیلی ها هم معتقد نیستند و افرادی هستند که می خواهند زندگی دیگری داشته باشند.

روحانی: من نگفتم همه مخالفین تروریست هستند، گفتم آنهایی که امروز دارند با دولت می جنگند تروریست ها هستند، معارضین نمی جنگند، معارضه وجود دارد. ما با معارضین سوری در ارتباط هستیم ما با گروه های معارض در تماس هستیم . ما می گوییم بین معارضین سوری و دولت سوریه باید مذاکره محقق شود و با هم مذاکره کنند، من می گویم تروریست هایی که در سوریه امروز جمع شده اند برای منطقه خطرناک هستند؛ من نگفتم معارضین همه تروریست هستند، معارضه وجود دارد، تروریست هم وجود دارد.

**درخواست وزیر خارجه آلمان در دیدار با روحانی

در 68 مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.

وزیر امور خارجه آلمان سوم مهرماه باحضور در محل اقامت حسن روحانی با او دیدار کرد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تبریک انتخاب مجدد مرکل، از توسعه روابط تاریخی و سنتی ایران و آلمان ابراز خرسندی کرد.

وی به روابط اقتصادی دو کشور نیز اشاره و اظهار امیدواری کرد روابط دوجانبه ایران و آلمان در عرصه‌های مختلف بویژه زمینه های اقتصادی بیش از گذشته توسعه یابد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدوارم که آلمان در حل و فصل مسایل هسته‌ای ایران نقش مؤثری ایفا کند.

روحانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اطمینان بخشی به ملل دیگر در مورد مسایل هسته ای ایران را اعلام و تصریح کرد: ما مخالف تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه هستیم، چرا که این تحریم‌ها غیرقانونی و غیرانسانی است.

وی گفت: ما در مذاکرات 5+1 باید فعال‌تر باشیم تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد که ظاهراً در طرف اروپایی هم اراده لازم وجود دارد.

رئیس جمهور ضمن ابراز نگرانی از بحران سوریه بر لزوم تلاش برای برچیده شدن سلاح شیمیایی و کشتار جمعی از منطقه تأکید کرد.

روحانی تصریح کرد: بنده در مورد سوریه از تبلیغات سخن نمی‌گویم. من از سرهای بریده و بدن‌های پاره‌ پاره‌ای سخن می‌گویم که به اسم دین قربانی شده‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار با قدردانی از سخنان حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: رویکرد شما بسیار سازنده بود.

وی روابط دوجانبه بویژه در زمینه تجاری ایران و آلمان را گسترده و قدیمی دانست و گفت: آلمان به عنوان یک کشور تجاری تحریم را دوست ندارد.

 وزیر امور خارجه آلمان مذاکرات آینده گروه 1+5 با ایران را امیدوارکننده دانست و گفت: آلمان خواستار کاهش و انعطاف‌پذیری تحریم‌ها بوده و ما به دنبال راه حل سیاسی و دیپلماتیک در این موضوع هستیم.

**دیدار با نخست وزیر پاکستان

یکی دیگر از برنامه‌های رئیس جمهور در سوم مهر دیدار با نخست وزیر پاکستان بود.

در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان بر علاقمندی دو کشور برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو جانبه تأکید و نسبت به حل مسایل و مشکلات منطقه‌ای اظهار امیدواری کردند.

روحانی و نخست وزیر پاکستان مسأله تروریسم را در منطقه موضوعی جدی توصیف کرده و مبارزه با آن را مورد تأکید قرار دادند.

نخست وزیر پاکستان در این دیدار ضمن تبریک به حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتقاء هر چه بیشتر روابط دوجانبه شد.

وی در خصوص پروژه خط لوله گاز پاکستان نیز گفت: وزیر نفت پاکستان را در این خصوص به تهران خواهد فرستاد.

نخست وزیر پاکستان همچنین از حسن روحانی برای دیدار از کشور پاکستان دعوت‌ کرد.

روحانی ضمن تبریک انتصاب آقای نواز شریف به عنوان نخست‌وزیر پاکستان و قبول دعوت وی برای سفر به این کشور اظهار امیدواری کرد که بتواند در فرصت مناسب به این کشور سفر کند.

**دیدار با برخی رهبران اسلامی آمریکا

همچنین جمعی از رهبران و شخصیت‌های موثر در جامعه اسلامی آمریکا، سه شنبه با حضور در محل اقامت حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

روحانی در این دیدار، ضمن خیرمقدم به علما، بزرگان و صاحب نظران و مبلغین جامعه آمریکا از برگزارکنندگان این جلسه قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دنیای امروز، تبلیغ دین، هم آسان و هم سخت شده است، به افراط و تفریط برخی گروه‌ها و جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی در برابر تمدن جدید، آن چنان هضم و دچار خودباختگی شدند که انگار از اسلام، جز مناسک و عبادات، هیچ چیز دیگری در دنیای امروز نباید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

روحانی افزود: از طرف دیگر در برابر تمدن امروز، جامعه اسلامی و نسل جوان دچار افراط و تفریط شد و در سال‌های اخیر یک نوع قرائتی از اسلام در برخی از جوامع تبیین شد که گویی از اسلام، بابی جز جهاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مواردی، کشتن آدم‌ها تبدیل به کار نیک شده است، تاکید کرد: ایجاد رعب و وحشت در میان جوامع، به شیوه‌ای برای ترساندن یا به تسلیم کشاندن کافر تبدیل شده است.

روحانی گفت: امروز در دنیای اسلام و در منطقه حساس خاورمیانه، بدترین گرفتاری‌ها بعد از مداخلات خارجی، افراط‌گرایی، خشونت و تروریزم است. متاسفانه این افراط‌گرایی، گاهی به نام دین و جهاد ترویج شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات کنونی در جهان اسلام گفت: در آینده باید از تجربه‌ یکدیگر استفاده کنیم و مبلغین کشورها با فرهنگ‌های مختلف باید بهترین شیوه را برای ترویج دین به کار گیرند.

وی افزود: متاسفانه امروز اسلام هراسی در دنیا به عنوان یک شیوه مطرح شده است.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست، رهبران اسلامی آمریکا را سمبلی از وحدت مسلمانان دانست و گفت: ما در شرایط کنونی نیاز به وحدت همه، هم در مسائل جزئی و هم در اصول داریم.

روحانی نقش رهبران اسلامی در جامعه آمریکا را در نزدیک کردن دو ملت مهم دانست.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، معتقد است، تصمیم نهایی در هر کشوری با مردم آن کشور است که البته وظیفه همه ما این است که جلوی خونریزی را بگیریم، هر فردی که کشته می‌شود، باعث تاسف همه است.

روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم مشکلات منطقه از جمله مسئله سوریه حل و فصل شود.

در این دیدار، برخی از رهبران و شخصیت‌های اسلامی آمریکا، ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور ایران برای حضور در این نشست، صمیمانه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

** دیدار روحانی و سلیمان با موضوع تحولات منطقه

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهوری لبنان روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در مقراین سازمان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

روحانی در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط ایران و لبنان، در توسعه بیش از پیش همکاری های متقابل تاکید کرد.

رییس جمهور با ابراز نگرانی از وضع اسفبار سوریه و کاربرد سلاح شیمیایی در این کشور گفت: همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا جنگ داخلی در سوریه پایان یابد.

روحانی حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در لبنان را اعلام و مبارزه با تروریسم را مهم دانست و گفت: البته حمایت ایران از توسعه لبنان نیز برای ما مهم است.

رییس جمهور لبنان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور اظهار امیدواری کرد که مناسبت فی ما بین ایران و لبنان در عرصه‌های مختلف روز به روز افزایش یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که حوادث و تحولات در منطقه، به لبنان آسیبی نرساند.

** تاکید روسای جمهور ایران و تونس بر مبارزه با تروریسم در سوریه

روسای جمهوری اسلامی ایران و تونس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در مقر این سازمان با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

روحانی در این دیدار، ضمن قدردانی از حضور هیات بلندپایه تونس در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران، روابط ایران و تونس را در تمام زمینه ها با اهمیت خواند.

طرفین در این دیدار با اشاره به همکاری دو کشور در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، بر اهمیت مبارزه با تروریسم در منطقه از جمله در سوریه به خاطر حفظ وجهه اسلام در جهان تاکید کردند.

**روایت روحانی از دیوار بلند بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست

یکی دیگر از رسانه هایی که به گفت و گو با رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، به سؤالات خبرنگار این روزنامه در خصوص موضوعات مختلف از جمله مسائل هسته‌ای ایران، روابط بین ایران و آمریکا و تحولات سوریه پاسخ داد.

مشروح این مصاحبه به‌شرح زیر است:

مجری: جناب آقای رییس جمهور، اجازه دهید از شما به‌عنوان مذاکره کننده ارشد سابق پرونده هسته‌ای، بخواهم برخی مواردی را که امروز در جمع مسئولان رسانه‌های آمریکایی بیان کردید، بیشتر برای من توضیح دهید، شما برای مثال صحبت از شفافیت کامل کردید، آیا شفافیت واقعاً کامل خواهد بود؟ منظور شما این بوده برای مثال معنای آن این است که ایران به پروتکل الحاقی هم بپیوندد؟ آیا منظور این است که بازرس‌های آژانس بتوانند به این سایت‌هایی که گفته می‌شود ابعاد احتمالی نظامی هم دارند و در عین حال هسته‌ای هم هستند، دسترسی پیدا کنند؟

روحانی: اصولاً حل و فصل مسائل هسته‌ای جزو وظایف دولت‌هاست. استراتژی کلی‌‌ همان است که رهبری نظام هم بر آن نظر دارد. من به‌دلیل اینکه در مسئله هسته‌ای سال‌ها خودم مسئول مذاکرات بودم، به این چارچوب‌ها‌ آشنا هستم. بنابراین در چارچوب آن سیاست کلی، دولت کاملاً توانمند است که مذاکرات هسته‌ای را تا ‌‌نهایت پیش ببرد. من هم مسئولیت مذاکرات در این زمینه را به وزارت خارجه واگذار کردم.

شما می‌دانید که از سال 2003 تا 2005 عملاً پروتکل الحاقی در ایران اجرا می‌شده و به‌دلیل اینکه پرونده به شورای امنیت رفت، مجلس شورای اسلامی جلوی اجرای پروتکل را گرفت. به‌اعتقاد من اشتباه غرب از همین نقطه شروع شد؛ چون دلیل اینکه این‌ها تصمیم گرفتند پرونده را به شورای امنیت در سال 2005 ببرند، این بود که ایران فعالیت در کارخانه اصفهان را شروع کرده بود، اصفهان مرکز .U. C. F‌ است که کیک زرد تبدیل می‌شود به U. F. 6. مرکز اصفهان از روز اول تحت نظارت آژانس بود، حتی از زمانی که ساختمانش ساخته می‌شد و خودِ آژانس اعلام کرده بود که در مرکز .U. C. F اصفهان هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است.

می‌خواستم برای شما توضیح دهم که مشکل عدم اجرای پروتکل که ایران از سال 2003 اجرا می‌کرد و علت اینکه متوقف شد، اشتباهی بود که غرب برای ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل کرد. علتی هم که ارجاع کرد به‌خاطر راه‌اندازی اصفهان بود، خواستم بگویم از نظر آژانس در اصفهان هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته بود و بنابراین این ارجاع اشتباه بود و آن باعث شد که پروتکل، اجرایش متوقف شود. حتی نسبت به ابعاد مطالعات ادعایی که شما مطرح کردید بین سال 2003 تا 2005، آژانس حتی به مراکز نظامی که می‌خواست دسترسی پیدا کند، ما اجازه دسترسی دادیم.

در واقع سؤال اصلی در ایران این است: اگر واقعاً آژانس یا غرب دنبال روشن شدن مسایل بوده، چرا هر مقدار که ایران شفافیت نشان داد آن‌ها عکس العمل مناسب نشان ندادند؟ در واقع یک سؤال اساسی این هست: آیا مسئله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعاً در زمینه مسئله هسته‌ای سؤال وجود دارد؟ عده‌ای معتقدند که این یک بهانه است پس همکاری خاصیتی ندارد. ما امیدواریم در مذاکرات 1+5، اعضای 1+5 نشان دهند که مسئله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعاً سؤال منطقی وجود دارد. اگر واقعاً دومی باشد به‌راحتی مسئله قابل حل و فصل است.

مجری: پس برای اینکه من درست متوجه شوم از بیانات شما، آیا منظور این است که اگر این‌ها با این قدم جلو بیایند آن فعالیت‌هایی که ایران قبلاً انجام داده با شفافیت و حاضر شد انجام بدهد و شما فرمودید سال 2003 تا 2005 با توجه به اینکه ایران حق غنی‌سازی‌اش شناخته شود، ایران حاضر است آن کار‌ها را انجام بدهد؟

روحانی: اول باید غرب برگردد به سال 2003، بعد آن‌وقت ما می‌توانیم راجع به سال 2003 صحبت کنیم. چون بحث ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و بحث تحریم مطرح است، بحث تحریم یک‌جانبه مطرح است، یعنی غرب قدمهای غیرقانونی زیادی برداشته. اولین سؤال این است: آیا غرب برمی‌گردد به سال 2003؟ من بخواهم به‌طور خلاصه بگویم اگر غرب به همه حقوق قانونی ایران اذعان کند و آن را بپذیرد، از جمله غنی‌سازی در خاک ایران، به‌اعتقاد من شفاف‌سازی در چارچوب مقررات بین‌المللی از طرف ایران مشکلی نخواهد بود.

مجری: آقای رییس جمهور، اجازه بدهید سؤال دیگری بپرسم در خصوص اختیارات جنابعالی، آیا اختیارات جنابعالی در خصوص مذاکره در مورد مسایل غیرهسته‌ای هم هست؟ برای مثال، مسئله آینده سیاسی سوریه. اگر ایران به مذاکرات ژنو2، به کنفرانس مربوطه دعوت شود، آیا شما اختیار دارید به این دعوت پاسخ مثبت بدهید؟ سؤال من این است که آیا رهبر در ایران باید اول اختیارات را به شما تفویض کند، بعد شما بتوانید کار‌ها را انجام بدهید؟

روحانی: رییس‌جمهور همه اختیارات لازم برای مذاکرات در زمینه منافع ملی و امنیت ملی کشور را دارد. هرگونه همکاری بین المللی که تشخیص دهیم به حل و فصل مسئله سوریه و از جمله توقف جنگ داخلی و حاکمیت نظر مردم در آینده سوریه، ایران حتماً فعال خواهد بود. در هر مذاکراتی از جمله «ژنو2» اگر بدون پیش‌شرط باشد، ایران حضور خواهد داشت.

 مجری: بگذارید از شما درخواست کنم ازآن‌جایی‌‌ که کشور شما هم قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده‌اید به این سؤال به واضح‌ترین شکلی که می‌توانید پاسخ دهید، گزارش بازرسان سازمان ملل نشان می‌دهد از جایی که راکت‌ها شلیک شده برای بیشتر ناظرین شکی باقی نگذاشتند که این‌ها به‌وسیله دولت سوریه استفاده شده، دولت رییس جمهور بشار اسد، قضاوت شما چیست؟ احساس شما در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی چیست؟

روحانی: ببینید در مسئله سوریه آنچه الآن مسلم است این است که سلاح شیمیایی به کار رفته، آن چیزی که مشخص نیست این است که چه‌کسی یا چه‌گروهی این سلاح را به کار برده است؟ کاربرد این سلاح را از طرف هرکسی باشد محکوم می‌کنیم چون ما قربانی این سلاح هستیم و خوشحالیم از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی CWC پیوست.

مجری: می‌خواهم موضوع صحبت را به این شانس بزرگی که برای کشور شما و کشور من و برای جهان به وجود آمده و من فکر می‌کنم یک پیچ تاریخی برای تاریخ جهان معاصر است، معطوف کنم. می‌خواهم از شما در مورد پروسه عادی‌سازی روابط بین دو کشور براساس منافع مشترک و احترام متقابل بپرسم. یک نقطه آغاز می‌تواند حضور رسمی دیپلماتیک باشد با سفارت‌ها بتوانند، فعالیت کنند تا تجارت به‌صورت عادی بتواند شکل بگیرد، آیا این چیزی است که دوست دارید ببینید و آیا اجازه انجام این کار را دارید؟

روحانی: ببینید اصلِ اینکه بین ایران و ایالات متحده باید تنش‌ها کاهش یابد از دید این دولت کار درست و مثبتی است. می‌دانید که بی‌اعتمادی‌های بسیار زیادی بین دو دولت وجود دارد، از دید جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران، دولت آمریکا سیاست‌هایش نسبت به کل منطقه ما و از جمله ایران اشتباه بوده است، اما در عین حال ما باید نگاه‌مان به آینده باشد. اولین قدم این است که ما بتوانیم این اعتماد را از نو بسازیم، من از مجموع پیام‌ها و نامه‌هایی که بین من و آقای اوباما تبادل شده به این نقطه نظر رسیدم که ما باید از یک نقطه آغاز کنیم و من فکر می‌کنم نقطه آغاز، موضوع هسته‌ای ایران است. اگر ما در مذاکراتمان نسبت به بحث هسته‌ای ایران در یک زمان کوتاه معقول به نتیجه نهایی برسیم، راه برای مذاکره در سایر زمینه‌ها باز خواهد شد. بنابراین پیشنهادم این است که دو طرف همه‌ انرژی دیپلماتیک‌ و مذاکراتی‌شان را برای حل و فصل این مسئله بگذارند. تصمیم دولت من این است که بعد از حل و فصل مسئله هسته‌ای راجع به سایر موضوعاتی که مورد علاقه دو طرف است، گفت‌وگو‌ها را ادامه دهیم.

مجری: در واشنگتن‌گفته می‌شود که شما و دولت شما می‌خواهید سریع حرکت کنید، همان‌طوری که همین الآن گفتید، در یک بازه زمانی معقول پرونده هسته‌ای تعیین تکلیف شود و من پیش‌بینی‌هایی شنیده‌ام که این می‌تواند چند ماه باشد و ما باید حتی به آخر سال هم برای دستیابی به این نتیجه امیدوار باشیم، آیا این [درست] است؟

روحانی: هرچه زود‌تر بهتر، هرچه زمان کوتاه‌تر باشد به‌نفع دو طرف است، اگر این زمان سه ماه باشد، اولویت ماست، اگر این زمان 6 ماه باشد، باز هم خوب است، بحث ماههاست، بحث سال‌ها نیست.

مجری: و فقط آن‌موقع سؤال بازگشایی سفارت‌ها متناسب خواهد بود؟

روحانی: همه‌چیز بعد از حل مسایل مهم بین دو طرف امکان‌پذیر است، هیچ‌چیز امکان‌ناپذیر نیست. باز هم تکرار می‌کنم، آن، بنای اعتماد است که بسیار مهم است.

مجری: این برای من و دیگران واضح و روشن است، من می‌خواهم در مورد موضوعی که در دوره تبلیغات شما پیش کشیده شد، بپرسم و آن موضوع امنیتی کردن فضای سیاسی ایران است، من برایم جالب بود که رهبری یک هفته پیش گفت نیازی نیست سپاه پاسداران در مسائل سیاسی کار پاسداری انجام دهد. به بیان دیگر باید مرزهایی باشد. دولت شما چطور می‌خواهد کم کند یا جلوگیری کند از امنیتی شدن فضای سیاسی در ایران؟

روحانی: کاملاً درست است، یکی از برنامه‌های دولت و قول‌های دولت به مردم این بوده که فضای جامعه را کاملاً فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کند به‌جای امنیتی.

نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شما اشاره کردید، می‌دانید که این نهاد، نهاد بسیار مهمی است. سپاه پاسداران‌‌ همان نهادی است که در جنگ 8ساله نقش بسیار زیادی برای پیروزی ملت ایران داشت. بحث اصلی این است که سپاه پاسداران باید مسایل سیاسی را به‌خوبی بداند و تجزیه و تحلیل کند، اما در گروه‌های سیاسی و در دسته بندی‌های سیاسی و تشکل‌های سیاسی حضور نداشته باشد. در این زمینه مقام معظم رهبری نظرشان را بیان کردند و دولت هم‌‌ همان نظر را دارد.

مجری: رییس جمهور اوباما روشن کرد که امیدوار است با شما دست بدهد و چند کلمه رد و بدل کند که اتفاق نیفتاد، من حس می‌کنم که شما فکر می‌کنید هنوز وقت آن نرسیده است، وقتی که وقت آن شده باشد یا اگر شما دیروز او را دیده بودید چه می‌گفتید؟

روحانی: به‌هرحال که این مسئله پیش نیامد و اگر پیش آمد، آن‌وقت حرف‌هایش هم‌‌ همان زمان زده خواهد شد. به‌هرحال اگر به هم می‌رسیدیم و دست می‌دادیم، بیشتر از امید‌ها و آینده صحبت می‌کردیم و اینکه ما باید به منافع دو ملت فکر کنیم و نباید به گروه‌های فشار اجازه داده شود این روند را تخریب کنند.

مجری: متشکرم، جناب رییس‌جمهور. از ملاقات شما لذت بردم و امیدوارم به‌زودی دوباره شما را ببینم.
روحانی: خیلی متشکرم.

** "اسلام هراسی رابطه دنیای اسلام را با کشورهای دیگر دچار مشکل کرده است"

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی نیز روز چهارشنبه با حضور در محل اقامت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با وی دیدار و گفتگو کرد.

رییس جمهور در این دیدار بر اهمیت سازمان همکاری‌های اسلامی به دلیل توانایی این سازمان در ایجاد نزدیکی میان کشورهای اسلامی و دفاع از تفکرات اسلامی در جهان امروز، تاکید کرد.

وی با اشاره به ظهور فراوان پدیده اسلام هراسی تاکید کرد: اسلام هراسی رابطه دنیای اسلام را با کشورهای دیگر دچار مشکل کرده است.
روحانی ضمن آرزوی موفقیت برای دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری بیشتر با این سازمان در عرصه های مختلف از جمله آموزشی، علمی، فناوری و تجاری اعلام کرد.

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت این سازمان در سطح بین المللی گفت: او.آی.سی دومین سازمان جهانی در سازمان ملل متحد است که با 50 عضو، حضور چشمگیری در عرصه بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای عضو تجارت ترجیحی در او.آی.سی است، گفت: در 2005 تجارت بین کشورهای عضو 200 میلیارد دلار و در 2012 به 700 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: اگر تجارت درون اعضا به چند تریلیون دلار برسد، کشورهای عضو این سازمان ثروتمندتر و مستقل‌تر خواهند شد.

وی با اشاره به همکاری خوب و رو به رشد ایران با او.آی.سی، اظهار امیدواری کرد که همکاری سایر کشورهای عضو این سازمان به ویژه ایران روز به روز توسعه یابد.

**دیدار با "گل"

روئسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان با یکدیگر دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه با سابقه طولانی فرهنگی و تاریخی، منافع مشترک فراوانی دارند و باید از این سوابق در جهت توسعه روابط استفاده شود.

وی گفت: ترکیه کشور دوست، برادر و همسایه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور با اشاره به همکاری گسترده تجاری و اقتصادی تهران – آنکارا، تأکید کرد: ارقامی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود تا سال 2015 پیش‌بینی کرده‌ایم، باید با تلاش یکدیگر بتوانیم هر چه زودتر به این رقم دست پیدا کنیم.

روحانی همکاری کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکیه را در حل و فصل مشکلات منطقه مهم ارزیابی کرد و گفت: اولین قدم مشترک دو کشور این است که تلاش کنیم اوضاع سوریه بدتر از این نشود و مشکلات این کشور هر چه زودتر حل شود.

وی، تروریسم را برای کل منطقه خطرناک توصیف کرد و گفت: در این زمینه همه باید تلاش کنیم که گروه‌های تروریستی از سوریه خارج شده و نگذاریم این گروه‌ها به هم نزدیک‌تر شوند.

رئیس جمهور همکاری کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه را به نفع همه ملت‌ها دانست و گفت: ما در منطقه منافع و اهداف مشترک فراوانی داریم و باید آن را در جهت توسعه روابط خود بکار گیریم.

روحانی گفت: منافع هیچ‌کس در مسأله سوریه نزدیک‌تر از همسایگان آن در منطقه نیست و ما باید در این رابطه به راه حل مشترک برای بحران سوریه برسیم.

عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب دکتر روحانی گفت: پیروزی شما در انتخابات نه تنها برای ایران اهمیت دارد، بلکه در کل منطقه تاثیرگذار است.

وی با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های متقابل در راستای منافع دو دولت و دو ملت بیش از گذشته توسعه یابد.
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مشکلات منطقه، بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه تأکید کرد.

** روحانی، PBS و نماد توسعه ایران

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه پی‌بی‌اس (PBS) آمریکا در پاسخ به سوالی درخصوص اهداف سفر به نیویورک، گفت : هدف من از این سفر رساندن صدا و خواست ملت ایران به گوش مردم و مقام‌های کشورهای مختلف جهان از طریق حضور در سازمان ملل است و امیدواریم که در تحقق آن موفق باشیم.

وی در پاسخ به سوال مجری معروف شبکه PBS در خصوص تحریم های ضد ایرانی، اظهار داشت: ما تحریم‌ها را اساسا غیر قانونی و غیر انسانی می‌دانیم. به اعتقاد ما تحریم‌ها راه حل درستی نیست و نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع هسته‌ای، افزود: ما به دنبال راه حلی هستیم که ایران به حقوق قانونی خود برسد و همچنین اگر نگرانی‌های هم وجود داشته باشد، برطرف کنیم.

روحانی تاکیدکرد: مسئله هسته‌ای، امروز به نماد غرور ملی و ایستادگی تبدیل شده و مردم چیزی فراتر از حق قانونی خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای نمی‌خواهند.

وی افزود: موضوع هسته‌ای همچنین نماد توسعه ملت ایران در بحث استفاده از فناوری‌های جدید و توسعه است.

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و سوریه و حمایت از مردم این کشور گفت: دو کشور دارای رابطه عمیق و مستحکم هستند و این رابطه به زمان جنگ ایران و عراق برمی‌گردد و هر چند عراق یک کشور عربی بود اما سوریه در آن شرایط سخت در کنار مردم ایران بود.

روحانی افزود: همه باید تلاش کنند تا مردم سوریه از این بحران نجات پیدا کنند و همه کشورهای منطقه باید به سمت دمکراسی حرکت کنند و صندوق‌های رای و اراده مردم تعیین کننده دولت‌ها باشد.

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات و برنامه های انتخاباتی خود، گفت: همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌هایی داشتند که به مردم ارائه کردند و من هم برنامه‌های خود را که بر اساس تدبیر و امید بود، به مردم ارائه دادم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان‌کرد: مردم به برنامه گفتمان اعتدال و میانه روی رای دادند و من هم بنا دارم به عهد خود برای اجرای برنامه ها وفادار بمانم.

** دیدار با شخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی

یکی دیگر از برنامه‌های حسن روحانی در 68 مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با شخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی بود.

در پایان سومین روز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، جمعی از شخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی با حضور در محل اقامت روحانی با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی در این دیدار ضمن قدردانی از حضور در جمع شخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی، از برگزارکنندگان این نشست قدردانی کرد.

در این دیدار برخی از شخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکایی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

** "بحران سوریه به یک مصیبت بزرگ تبدیل شده است"

  معاون رییس جمهور عراق هم در حاشیه شصت و هشتمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و اشتراکات مذهبی میان ملت های ایران و عراق اظهار داشت: دو ملت بزرگ و برادر همواره منافع خود را در تامین منافع مشترک یکدیگر می‌بینند.

وی با اشاره به روابط دوستانه میان تهران – بغداد، اظهار داشت: بدون شک ظرفیت های بیشتری برای توسعه روابط در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری و زائرین دو کشور وجود دارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تداوم اقدامات تروریستی در عراق گفت: از اینکه مردم این کشور همچنان از اقدامات تروریستی در رنج هستند، متاسف هستیم.

روحانی به مسئله حضور تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: امروز از افغانستان گرفته تا پاکستان و عراق شاهد اقدامات تروریستی هستیم و بحران سوریه به یک مصیبت بزرگتر تبدیل شده است.

وی همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم را اقدامی مهم و ضروری دانست.

رئیس جمهور بر حل بحران سوریه از راه‌های سیاسی و غیر نظامی تاکید کرد و گفت: اگر بحران کنونی در سوریه حل و فصل نشود، ممکن است دامن آن سایر کشورهای منطقه را نیز فرا بگیرد.

معاون رییس جمهور عراق هم ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، گفت: بسیار مسرور و خرسندیم که شخصیتی اندیشمند، متفکر و منطقی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم این کشور انتخاب شده است.

وی خطاب به حسن روحانی گفت: شما دارای دلی بزرگ و اندیشه ای والا هستید و امیدوارم مجموعه اقدامات دولت جنابعالی برای ملت های ایران و منطقه خیر و برکت داشته باشد.

وی علاقمندی دولت عراق برای توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و گفت: مایلیم روابط خود را با دولت و ملت ایران در همه عرصه‌ها تحکیم بخشیم.

**دیدار با راخوی؛ رئیس‌جمهور ماتادور

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل با ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

روحانی در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار و گفتگوهای سازنده فیمابین بر گسترش روابط دو کشور در تمام زمینه ها تاکید کرد.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: ایران در موضوع پرونده صلح آمیز هسته‌ای همواره بر اساس معیارهای قانونی عمل کرده و آماده رفع نگرانی بر اساس حقوق متقابل است.

روحانی گفت: تحریم های وضع شده بر علیه ایران، تحریم های کور است و تحریم کنندگان نیز به این مهم رسیده اند که این تحریم ها نتیجه معکوس دارد.
رییس جمهور در مورد بحران سوریه خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنند که بحران در سوریه و کشتار مردم بی گناه خاتمه یابد.

نخست وزیر اسپانیا در این دیدار با تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: انتخاب شما امیدهای زیادی ایجاد کرده و توقعات را ارتقاء داده است.

وی با اشاره به سوابق تاریخی ایران و اسپانیا گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و با تاریخی پرافتخار است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مسایل فیمابین اتحادیه اروپا و ایران هر چه سریعتر حل و فصل شود، تاکید کرد: می دانیم که تحریم های اعمال شده علیه ایران نهایتاً به مردم آسیب می‌رساند و هزینه‌اش برای مردم است، بر این اساس کشورهای اتحادیه اروپا مایلند هر چه سریع‌تر شرایط موجود تغییر کرده و موضوع تحریم‌ها مورد بازبینی قرار گیرد.

وی در ارتباط با بحران سوریه و حل مساله فلسطین به تبادل نظر با روحانی پرداخت.

**روایت فیس‌بوکی ظریف از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی

وزیر فیس بوکی دولت یازدهم نیز در صفحه فیس بوک خود گزارشی از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه فیس بوک خود نوشت: بسیار پوزش می خواهم از اینکه دو سه روز گذشته فرصت نکردم خدمت شما گزارش دهم. هم اکنون ساعت 6 صبح پنجشنبه است که می خواهم فعلا یک گزارش اجمالی و کوتاهی تقدیم کنم و شاید شنبه یا یکشنبه آینده فرصت کنم مفصل تر بنویسم.

وی در ادامه با اشاره به دیدارهای خود در نیویورک، گفت: امسال همه می خواهند با ایران ملاقات کنند. لذا ملاقات های حسن روحانی و بنده به صورت فشرده ادامه داشته است. بسیاری از درخواست ملاقات ها را به دلیل نداشتن وقت نتوانسته ایم تنظیم کنیم.‌

وزیر امور خارجه در ادامه مطلب فیس بوکی خود تاکید کرد: حتی بعضی وقت ها علیرغم اصرار خودم و تمایل رییس جمهور محترم برای شرکت در همه ملاقات‌های ایشان، مجبور می شویم ملاقات های همزمان داشته باشیم و من از شرکت در برنامه ایشان محروم می شوم. تقریبا با همه کشورهای مهم و تاثیرگذار دیدار کرده ایم و امروز و فردا دیدارها ادامه دارد.

ظریف همچنین به سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: سخنرانی رییس محترم جمهور در مجمع عمومی با استقبال سیاسی و مطبوعاتی مواجه شده است. نه تنها امسال اسراییل تنها ماند و هیچکس اجلاس را ترک نکرد، بلکه در همه ملاقات ها و گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی، همه کشورهای غربی و در حال توسعه، سخنرانی رییس جمهور را نقطه عطفی دانستند.

وی تصریح کرد: در سخنرانی امسال، ضمن حمایت قاطع از مردم فلسطین (تقریبا 95 درصد سخنرانان به موضوعاتی مثل سوریه و فلسطین در سخنرانی خود می‌پردازند) و حتی اشاره به آپارتاید در توصیف نحوه برخورد با فلسطینیان، اجازه ندادیم که اسراییل بتواند با سوء استفاده از برخی حرف ها و مظلوم نمایی، از دیگر کشورها باج خواهی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اسراییل پس از 8 سال باردیگر در مجمع عمومی منزوی شد. نه تنها کسی اجلاس را ترک نکرد، بلکه بسیاری از روسای هیئت ها درست قبل از سخنرانی به سالن اجلاس آمدند و پس از پایان آن رفتند.

ظریف خاطرنشان کرد: همانطور که در مجلس هم‌گفتم،‌ توانمندی ایران در هم افزایی آرمان‌ها و منافع ملی است و نه در تقابل و یا تزاحم آنها. این اعتدال در مفاهیم و بیان دیدگاه‌ها، به صورت حساب شده و هدفمند در سخنرانی حسن روحانی لحاظ شده بود و به همین دلیل سخنرانی ضمن حفظ مواضع اصولی کشور، نشان دادن خودباوری مردم و مسئولین و ارائه یک دیدگاه جهانی متفاوت، تحریک آمیز نبود.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز رئیس جمهور در مجمع عمومی در مورد خلع سلاح هسته ای سخنرانی خواهند کرد. این سخنرانی به عنوان رییس جنبش عدم تعهد ارائه می شود و موضع مشترک همه اعضاست و لذا روی کلمه به کلمه آن در چندین جلسه عدم تعهد مذاکره شده است. به عبارت دیگر، در نگارش این سخنرانی علاوه بر نمایندگان ایران بیش از صد نمایندگی دیگر مشارکت کرده اند.

وزیر امور خارجه همچنین به مذاکره امروز خود با وزرای کشورهای عضو1+5 اشاره کرد و گفت: امروز مذاکرات 1+5 و ایران برای اولین بار در 8 سال گذشته، درسطح وزرای خارجه تشکیل می شود. این یک شروع است، که برای نشان دادن اراده سیاسی برای حرکت به سمت حل موضوع همزمان با مجمع عمومی تشکیل می شود. اما وزرای 1+5 هم مثل بنده برنامه های فشرده ای دارند و لذا نمی توان توقع داشت که این جلسه طولانی باشد و یا مذاکرات در این جلسه به نتیجه برسد. از همین حالا جلسه بعدی برای اواخر مهر در مقر اروپایی ملل متحد در ژنو برنامه ریزی شده است.

ظریف گفت: به هرحال به لطف پروردگار و با دعای شما خوبان امیدوارم شروع خوبی برای رسیدن به یک راه حل جامع باشد و نتیجه آن انشاءالله سربلندی کشور و رفاه مردم.

وی در ادامه خطاب به مخاطبان خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، نوشت: بازهم عذر می خواهم که پس از چند روز تأخیر، باید زود از خدمت شما مرخص شوم. دیشب تا ساعت 11 با اعضای مهم اندیشکده های آمریکا دیدار داشتیم که حضور رییس جمهور در بخشی از آن در تصحیح دیدگاه های نخبگان موثر آمریکایی بسیار مثبت بود. الآن هم ساعت 20 دقیقه به 7 است و من ساعت 7 و ربع با یکی از ایرانیان برجسته‌ که رییس یکی از دانشکده های مهم آمریکاست، دیدار دارم. از ساعت 8 هم ملاقات با وزرا شروع می‌شود.

**شنبه؛ دومین سخنرانی روحانی در مجمع عمومی

سخنرانی رئیس قوه مجریه در اجلاس خلع سلاح اتمی نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه ها داشت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خلع سلاح هسته‌ای که در مقر سازمان ملل برگزار شد، تاکید کرد که  اسرائیل بدون هیچ تأخیری به معاهدات منع سلاح‌ هسته‌ای بپیوندند.

وی افزود: پیشنهاد جنبش عدم تعهد تعیین 26 سپتامبر به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای است.

متن سخنان حسن روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس، آقای دبیرکل، عالیجنابان، هیات های محترم، خانم ها و آقایان

ایراد سخن در این گردهمایی تاریخی امتیازی ویژه است. مشارکت تعداد زیادی از رهبران جهان در این نشست، که اولین اجلاس مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای است، در واقع نشانه بارزی از حمایت گسترده از این موضوع مهم است. به نمایندگی از جنبش عدم تعهد که مبتکر برگزاری این نشست است، لازم می‌دانم از همه شما به خاطر حمایت‌هایتان قدردانی نمایم.

آقای رییس،
من از شما و ریاست قبلی به دلیل تلاش‌هایتان در برگزاری این اجلاس، بسیار متشکرم. از آقای دبیرکل نیز به خاطر مطالبی که اظهار داشتند، سپاسگزارم.
عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

برخورداری از جهانی امن وآرام کماکان آرمان مشترک همه ما است. حوادث هولناک هیروشیما و ناکازاکی عزم ما را در جلوگیری از تکرار چنان ویرانی و کشتاری که زبان از بیان آن قاصر است، مصمم‌تر ساخت. بر این اساس، در اقدامی سنجیده، اولین قطعنامه این مجمع خواستار عاری ساختن جهان از سلاح‌های هسته‌ای شد. در نتیجه تلاش‌های جهانی، در حال حاضر ما از مجموعه‌ای از معاهدات، هنجارها و موسساتی برخورداریم که ماموریت آنها نیل به این هدف مورد توافق است.

با این وجود، هزاران سلاح هسته‌ای موجود، همچنان بزرگترین تهدید علیه صلح به شمار می‌رود.

بی‌تردید، اقدامات انجام شده برای خارج ساختن سلاح‌های هسته‌ای از حالت آماده‌باش و پرتاب، یا کاهش تعداد این‌گونه سلاح‌ها نباید جایگزین امحای کامل آنها قلمداد شود.

هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای،‌ نقض منشور ملل متحد و جنایت علیه بشریت است. آن دسته از راهبردهای نظامی و امنیتی که چنین کاربردهایی را توجیه می‌کنند، غیر‌قابل پذیرش‌اند. ضمن آنکه تهدید کشورهای غیر‌هسته‌ای با استفاده از سلاح هسته‌ای نیز باید پایان یابد. نوسازی اینگونه سلاح‌ها هم اثر تلاش، برای امحای کامل آنها را خنثی می‌کند و باید متوقف گردد. به همین دلایل، تنها راه رفع تهدید این سلاح‌ها، امحای کامل آنهاست.

عالیجنابان ، خانم‌ها و آقایان،

مایلم اقدام برخی کشورهای غیر‌هسته‌ای در انصراف داوطلبانه از سلاح‌های اتمی خود یا انهدام آنها را که نقش ارزنده‌ای در خلع سلاح هسته‌ای ایفا می‌نماید، مورد ستایش قرار دهم. همچنین می‌خواهم به نقش اساسی مناطق عاری از سلاح های هسته‌ای، در روند خلع سلاح هسته‌ای و صلح و امنیت بین‌المللی اذعان نمایم.

بدین جهت، لازم می‌دانم از نقش تعیین‌کننده کشورهای غیر‌هسته‌ای، بویژه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که بخش عمده اعضای این مناطق را، تشکیل می‌دهند، تمجید کنم.

از طرف جنبش عدم تعهد، از همه کشورهای هسته‌ای می‌خواهم تا پروتکل‌های الحاقی به همه معاهدات مربوط به ایجاد این مناطق را تصویب نموده، هرگونه تحفظ یا اعلامیه‌های تفسیری که با هدف و منظور آنها در تعارض باشد، ملغی ساخته و وضعیت غیر‌هسته‌ای این مناطق را، محترم شمارند.

در همین راستا، مصرانه از دولت‌های هسته‌ای می‌خواهم نسبت به امضای هر‌چه سریعتر و بدون تحفظ پروتکل مربوط به معاهده منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای، منطقه جنوب شرق آسیا و اسناد مربوطه به آن، مبادرت نمایند.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،

حدود 4 دهه تلاش بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، متاسفانه با ناکامی مواجه شده است. اتخاذ گام‌های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌ای ضروری است.

اسراییل به عنوان تنها غیر‌عضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در این منطقه، باید بدون هیچ‌گونه تاخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه، تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار گیرد.

جامعه بین‌المللی باید به تلاش‌های مضاعفی در حمایت از شکل‌گیری این منطقه که ایجاد آن سهم مهمی در تحقق خلع سلاح هسته‌ای خواهد داشت، مبادرت نماید.

در این راستا، تاکید می‌نمایم که دولت‌های غیر‌متعهد عضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای مصرانه خواستار برگزاری فوری کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار‌جمعی در خاورمیانه، با مشارکت همه کشورهای این منطقه هستند تا از هرگونه پیامد ناخواسته‌ای در این زمینه، پیشگیری گردد.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،
طی یک دوره بسیار طولانی، جهان در انتظار خلع سلاح هسته‌ای بوده است. نه در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای برای مدت نامحدود قابل تحمل است و نه امحای کامل آنها می‌تواند بیش از این به تاخیر افتد. مسئولیت اولیه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای به عهده کشورهای هسته‌ای است. از طرف جنبش عدم تعهد، قویاً از این کشورها می‌خواهم به این تعهد حقوقی خود که انجام آن، مدت‌ها به تاخیر افتاده است، پایبند باشند.

انجام تعهدات خلع سلاح هسته‌ای نباید بیش از این به تاخیر افتاده یا برای پیشبرد عدم اشاعه و یا تلقی‌های غیر‌واقعی از ثبات استراتژیک به گروگان گرفته شود.


خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه، تقویت کننده یکدیگرند. آنها باید همزمان و نه به هزینه یکدیگر، مورد پیگیری واقع شوند. مشروعیت عدم اشاعه، از هدفی بزرگتر که همان خلع سلاح هسته‌ای است، نشات می‌گیرد. همچنین، عدم اشاعه باید به صورتی جامع و غیر‌تبعیض‌آمیز تعقیب گردد. تا زمانی که سلاح هسته‌ای وجود دارد، خطر کاربرد، تهدید به استفاده و اشاعه آنها نیز وجود دارد. بنابراین، تنها تضمین قطعی، نابودی کامل آنهاست، البته، تا تحقق این هدف، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باید تحت هر شرایطی، از هرگونه تهدید و یا استفاده از سلاح هسته‌ای علیه هر کشور غیر‌هسته‌ای، اجتناب نمایند.

تاکید می‌کنم که، اعلامیه‌های کنونی در خصوص تضمین‌های امنیتی منفی، کافی نیستند و باید در چارچوب یک سند حقوقی جهان شمول به تصویب برسند.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان،
مایلم تاکید نمایم که خلع سلاح هسته‌ای کماکان بالاترین اولویت دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد است. به منظور پیشبرد دستور‌کار خلع سلاح هسته‌ای، جنبش، نقشه راه ذیل را، پیشنهاد می‌نماید:

اول، آغاز هر‌چه سریعتر مذاکرات در کنفرانس خلع سلاح در خصوص کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای به منظور منع در اختیار داشتن و مالکیت، توسعه، تولید، به دست آوردن‌، آزمایش، انباشت، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و فراهم ساختن زمینه امحای کامل آنها.

دوم، تعیین روز 26 سپتامبر هر سال به عنوان روز بین‌المللی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای. در این راستا من از همه کشورها و جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و رسانه‌های جمعی می‌خواهم دست به دست هم دهند تا این آرمان والا تحقق یابد.

سوم، برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در سطح مقامات عالی‌رتبه در 5 سال آینده، به منظور ارزیابی پیشرفت‌های حاصله در خصوص خلع سلاح هسته‌ای.
در رابطه با این نقشه راه، جنبش عدم تعهد قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد. اطمینان دارم که این قطعنامه از حمایت همه شما برخوردار خواهد شد.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان

هیچ ملتی نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ چون همانگونه که آقای دبیرکل، شما به درستی بیان کردید، هیچ دست پاکی، برای در اختیار داشتن این سلاح های ناپاک وجود ندارد. جنبش عدم تعهد مصمم است از هیچ‌گونه تلاشی برای تحقق فوری جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای، فروگذار نکند. بیایید به جای سلاح هسته‌ای، منابع مالی خود را برای توسعه و امحای فقر، بیسوادی و بیماری‌ها، هزینه نماییم.

بیایید جهانی عاری از سلاح هسته‌‌ای را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم. این حق آنها و مسئولیت ماست. بیایید نشان دهیم که ما ملل متحد هستیم: مللی متحد در راه صلح.

متشکرم آقای رییس.

**صبحانه کاری با رسانه‌های امریکایی

68 مجمع عمومی سازمان ملل این موقعیت را برای رسانه های آمریکایی فراهم کرد تا صبحانه کاری با رئیس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در صبحانه کاری با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های تاثیرگذار آمریکا، گفت: نباید هیچ تبعیضی میان ایران و دیگر کشور‌ها در موضوع هسته‌ای وجود داشته باشد، چون معتقدیم تبعیض راه‌حل بادوامی نیست و هر دولتی آن را بپذیرد، دولت بعدی مجبور به لغو آن می‌شود، چون همه می‌دانیم که فقط راه‌حل عادلانه است که برای همیشه باقی می‌ماند.

وی به توانمندی بالفعل یا بالقوه حدود چهل کشور در غنی‌سازی اورانیوم اشاره کرد و افزود: ما هم می‌خواهیم مثل یکی از این چهل کشور باشیم و اگر درباره فعالیت هسته‌ای ما سئوال منطقی وجود دارد که مورد نگرانی است، آماده‌ایم برای اینکه با طرف مذاکراتی خودمان کنار یک میز بنشینیم و به توافقاتی برسیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه فعالیت خود در موضوع هسته‌ای گفت: تجربه کافی دارم، سه سال با اروپایی‌ها مذاکره کردم و امروز نیز آقای ظریف که مسئول پرونده هسته‌ای است، تجربه کافی دارد. اگر اراده سیاسی باشد و مساله هسته‌ای بهانه نباشد، در زمان کوتاهی مساله هسته‌ای با مذاکره قابل حل است، چه بیست درصد، چه پنج درصد، چه سایت خاص و همه مباحث قابل بحث است مبنی بر اینکه نتیجه، رفع نگرانی باشد و دستیابی ایران به حق غنی‌سازی محقق شود.

روحانی تاکید کرد: همه کشورهایی که غنی‌سازی دارند، تحت نظارت آژانس هستند و ما هم آماده ادامه نظارت آژانس هستیم و به آن ادامه خواهیم داد.

وی تحریم‌های موجود را غیرعادلانه، غیرقانونی و غیرمفید دانست و گفت: این تحریم‌ها هم به ضرر توسعه ایران و هم به ضرر اقتصاد تحریم‌کنندگان و به ویژه اروپاست که روابط گسترده تجاری با ایران داشته است.

رئیس جمهور به دیدارهای روز سه شنبه خود با همتایانش اشاره کرد و گفت: مذاکرات با فرانسه و آلمان و مذاکرات آقای ظریف با همتایان، احساس می‌کنیم این اراده در طرف مقابل هم وجود دارد که اگر چنین باشد، حل مشکل سخت نخواهد بود.

روحانی همچنین با اشاره به اوضاع سوریه گفت: در سوریه اصولاً با مداخله خارجی مخالفیم و‌‌ همان موقع هم که موضوع در کنگره آمریکا بود، ‌گفتیم که این مداخله به نفع هیچ کس نیست.

وی به پیوستن سوریه به کنوانسیون منع تولید و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: این اقدام سوریه مطلوب بود و معتقدیم منطقه خاورمیانه باید از سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح شیمیایی به طور کامل پاک شود و الآن زمان آن فرارسیده است که اگر رژیم دیگری دارای سلاح کشتارجمعی است، فشار افکار عمومی به سوی آن باشد تا به کنوانسیون‌های مرتبط بپیوندد.

رئیس جمهور همچنین خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را خواست جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: کشورهای همسایه افغانستان نیز خواستار واگذاری امور این کشور به مردم آن هستند و همسایگان می‌توانند با تعامل مثبت خود، در آینده این کشور موثر و سازنده واقع شوند.

روحانی درباره موضع ایران در قبال عربستان نیز گفت: رابطه ما با همسایگان و دنیای صنعتی بسیار مهم است و توسعه روابط ما با غرب و عربستان، به اعتمادسازی کمک می‌کند و هر نوع قطع رابطه فقط توهمات و اطلاعات نادرست، فاصله‌ها را بیشتر می‌کند.

**دیدار روحانی و اشتون

اشتون مسئول گروه سیاست خارجی گروه 1+5 علاوه بر دیدار با محمد جواد ظریف مسئول اول دستگاه دیپلماسی با حسن روحانی نیز دیدار کرد.

دراین دیدار درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 بحث هایی صورت گرفت.

**در شرایط جدید با حسن نیت بیش‌تر می‌توان به راه حل "برد - برد رسید"

رییس شورای اتحادیه اروپا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهورایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی ایران و اتحادیه اروپا بر ضرورت توسعه هر چه بیش‌تر روابط میان ایران و اتحادیه اروپا در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاکید کرد.

وی با اشاره به اقدامات غیرقانونی برخی از قدرت‌های جهانی در قبال مردم ایران خاطرنشان کرد: تلاش برای منزوی کردن، ارتباط و اعتماد دو جانبه را کم رنگ می‌کند. روحانی یادآور شد: تحریم و تهدید راه‌حل نیست، بلکه این موضوع نتیجه معکوس دارد در شرایط جدید با حسن نیت بیش‌تر می‌توان به راه حل برد - برد رسید.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم درباره موضوع هسته‌یی تبعیض در مورد ایران اعمال نشود و در این رابطه حقوقی برابر با سایر کشورها داشته باشیم.
وی افزود: با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پنهان کردن فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز خود نیست، افرود: همه فعالیت‌های هسته‌یی ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روحانی اضافه کرد: در دکترین دفاعی ایران سلاح کشتار جمعی جایی ندارد و ما قربانی سلاح‌های نامتعارف هستیم.

رییس‌جمهور با بیان این که مردم ایران در انتخابات اخیر قدرت جدیدی به دولت دادند که شعارش تعامل موثر و سازنده با جهان است، گفت: امیدوارم طرف‌های مذاکرات ما از این دریچه بازشده استفاده کنند.

وی گفت: مذاکره درباره همه مسایل مناسب است اما موضوع هسته‌یی در اولویت اول قرار دارد.

رییس‌جمهور به تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ما نگران تجمع گروه‌های تروریستی در سوریه هستیم و آماده حضور بدون پیش شرط در هر اجتماع بین‌المللی برای حل وفصل بحران این کشور هستیم.

رییس شورای اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به نقش ایران با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: در مورد مساله سوریه ما هم نگرانی‌های ایران را می‌دانیم، بنابر این برای ما هم راه حل سیاسی اولویت دارد.

هرمان ون رمپوی، خطاب به روحانی اظهار کرد: امید و اعتماد دو کلمه کلیدی در سخنان شما است و ما نیز آماده حفظ حقوق ملت ایران استفاده از انرژی هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز هستیم.

وی هم‌چنین به دیدار امروز گروه 1+5 با هیات مذاکره کننده هسته‌یی ایران که با حضور وزیران خارجه این کشورها برگزار می‌شود را بسیار مهم و نقطه عطف در روابط ایران و اتحادیه اروپا دانست.

**دیدار با نسخت‌وزیر چشم بادامی‌ها

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نخست وزیر چشم بادمی ها هم با رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

روحانی و شینزو آبه ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص مهمترین مسائل جهانی و منطقه‌ای راههای توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

رییس جمهور در این دیدار از نخست وزیر ژاپن به‌خاطر ارسال پیام تبریک و اعزام نماینده ویژه در مراسم تحلیف شروع به کار دولت تدبیر و امید تشکر کرد.
وی با یادآوری روابط تاریخی تهران ــ توکیو گفت: زمینه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم است و آماده هستیم در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های خود را با توکیو گسترش دهیم.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حل و فصل نهایی برسد.

روحانی به تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه ملت ایران اشاره و اظهار امیدواری کرد این تحریم‌ها هرچه سریع‌تر برداشته شوند.

رییس جمهور به بحران سوریه هم اشاره کرد و گفت: سوریه درگیر خطرناک‌ترین جنگ داخلی است و تهران از تمام توان و نفوذ خود برای پایان دادن به این جنگ خونین استفاده می‌کند.

نخست وزیر ژاپن هم در این دیدار با تقدیر از سیاست‌های دولت دکتر روحانی برای تعامل و ارتباط دوستانه و مستحکم با کشورهای مختلف اظهار امیدواری کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

وی افزود: توکیو به توسعه روابط همه‌جانبه خود با تهران در چارچوب روابط بین‌المللی کاملاً امیدوار است.

وی همچنین به مسئله بحران سوریه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: ما هم از خطرات سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی احساس نگرانی می‌کنیم.

**دیدار با اخضر الابراهیمی و بررسی موضوع سوریه

در سفر رئیس جمهور به نیویورک موضوع سوریه نیز با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بررسی شد.

اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با حضور در محل اقامت حسن روحانی با وی دیدار و گفتگو کرد.

روحانی در این دیدار با تاکید بر لزوم حل و فصل فوری بحران سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل این بحران است و برای شرکت در اجلاس «ژنو2» نیز چنانچه دعوت بدون پیش شرط صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی حضور را دارد.

رییس جمهور تاکید کرد: باید همه تلاش کنند در سریع‌ترین زمان ممکن جنگ و خونریزی در سوریه پایان یابد.

اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات خود با دکتر روحانی، گزارشی از آخرین وضعیت سوریه ارائه کرد.

وی همچنین اظهار علاقه مندی کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس «ژنو2» حضور پیدا کند.

**دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه 1+5

 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، پس از نشست گروه 1+5 با ایران اعلام کرد: "از گام نخست راضی هستم. حال باید دید که آیا می‌توانیم اظهارات مثبت خود را با اقدامات جدی هماهنگ و به‌سوی جلو پیشرفت کنیم".

وی در ادامه افزود: "البته در حالی که ما به‌سوی جلو حرکت می‌کنیم، تحریم‌ها باید برداشته شده و در پایان باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های یک‌جانبه، دوجانبه، چندجانبه و نیز تحریم‌های سازمان ملل برداشته شوند. ما امیدواریم که در دوره کوتاهی این مسیر را طی کنیم".

دیدار بین وزرای خارجه گروه 1+5 و کشورمان در نیویورک انجام گرفت.

ظریف و کری در حاشیه این نشست به‌صورت دوجانبه با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

**دیدار با اعضای موسسات تحقیقاتی آمریکا

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه دیدارها و گفت‌وگوهای خود در حاشیه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، با جمعی از اعضای موسسات تحقیقاتی آمریکا ملاقات و ضمن سخنرانی به سوالات آنان نیز پاسخ داد.

متن سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خانم‌ها، آقایان

از فرصت ملاقات با شما و گفتگو درباره شماری از موضوعات که طی سالهای اخیر ذهن همه ما را مشغول کرده است، بسیار خوشوقتم. بر این باورم که امروز می‌توانم مانند یک همکار با شما سخن بگویم؛ چرا که من نیز تا همین اواخر شغلی مشابه شغل شما داشته و یک موسسه تحقیقاتی، یعنی مرکز تحقیقات استراتژیک، در تهران را برای سال‌های طولانی مدیریت کرده‌ام. معتقدم که تعاملات بیشتر در سطح مراکز تحقیقاتی می‌تواند به تولید علم و درک بیشتر بین مردمان و رهبران دو کشور کمک کند و مانع از آن شود که پیش داوری‌ها و اغراض مبنای سیاستگذاری قرار گیرد.

طی سال‌هایی که مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده دارم، اعتدال و عقلانیت، راهنمای من در اتخاذ سیاست‌ها و اجرای آن‌ها در همه حوزه‌ها خواهد بود
من با تاکید بر اعتدال، در مبارزات انتخاباتی شرکت کردم و با فاصله زیاد در انتخابات پیروز شدم. لذا، بر مبنای ماموریت روشنی که از رای دهندگان دریافت کرده‌ام، متعهد به انجام وظیفه در چارچوب اعتدال هستم که از جمله مستلزم برقراری تعادل، بین واقع بینی و آرمان‌های جمهوری اسلامی است.

اعتدال در حوزه سیاست خارجی، به معنی کنار زدن رهیافت‌های افراطی در هدایت روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشور‌ها است. در این چارچوب، ما در پی درک و تعامل موثر و سازنده با جهان خارج خواهیم بود، بر ایجاد اعتماد متقابل با همسایگان و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین المللی متمرکز خواهیم شد و خواهیم کوشید تا سیاست خارجی خود را بر مبنای کمک به توسعه اقتصادی کشور باز تعریف نماییم.

برای این منظور، در جهت کاهش و زدودن تنش‌ها در سیاست خارجی و نیز تقویت روابط با شرکای سنتی و جدیدمان در همه مناطق تلاش خواهیم کرد. بدیهی است که برای تحقق این امور به ایجاد اجماع در داخل و تعیین اهداف بطور شفاف نیاز داریم و در این مورد مشغول تلاش هستیم.

همزمان، ضمن تلاش برای اجتناب از تقابل و تعارض، به دقت مترصد منافع خود در همه حوزه‌ها خواهیم بود. از آنجا که در جهانی زندگی می‌کنیم که به نحوی فزاینده در حال به هم وابسته شدن و در هم تنیده شدن است، اعتقاد داریم که تنها از طریق تعامل و همکاری فعالانه بین کشور‌ها می‌توان در مواجهه با چالش‌های جهانی که در برابر بشریت قرار دارند، موفق بود. برخورد با این چالش‌ها مستلزم پاسخی جمعی است و هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی و در انزوا از عهده چالش‌هایی که با آن مواجه است، بر آید. قدرت‌های بزرگ نیز استثنایی بر این قاعده نیستند؛ چرا که آن‌ها نیز به نحوی فزاینده مواجهه انفرادی با چالش‌های خاص خود را دشوار یافته‌اند.

رشد سریع اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور و توانایی آن‌ها در پرکردن شکاف با جهان توسعه یافته حاکی از آن است که بازدهی اقتصادی آن‌ها در حال پیشی گرفتن از بازدهی اقتصادی جهان توسعه یافته است. بر اساس برآوردهای موجود، محتمل است که اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور تا سال 2030 حدود 60 درصد کل تولید ناخالص جهانی را از آن خود سازند؛ این درحالی است که سهم آن‌ها از اقتصاد جهانی در سال 2000 از حدود 40 درصد تجاوز نمی‌کرد. طبعا، این امر به آن‌ها امکان خواهد داد تا نقشی مهم‌تر در سیاست جهانی ایفا نمایند.

در چنین شرایطی و نیز در حالی که وابستگی متقابل و رهیافت همکاری- رقابت، و نه دشمنی، سکه رایج شده است، بدیهی است که بازی حاصل جمع صفر و رهیافت برد – باخت در روابط بین الملل دیگر نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد؛ چرا که هیچ کشوری دیگر قادر نیست منافع خود را به زیان منافع دیگران پیش ببرد. آنان که هنوز ممکن است بر اتخاذ چنین شیوه‌هایی اصرار کنند، نهایتا خود را و دیگران را درگیر معادله باخت – باخت خواهند کرد.

در دوره‌گذاری که در آن به سر می‌بریم، ایران از توانایی‌های بالفعل و بالقوه لازم برای افزایش نقش خود در صحنه جهانی برخوردار است؛ ارزش‌های ما به نحوی شتابان در حال ریشه دواندن است. انتخابات اخیر در ایران که 73 درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کردند، نشان داد که چگونه آنچه را که ما مردم سالاری دینی می‌نامیم در حال بلوغ است.

فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله ایران، مداومت استثنایی دولت ایرانی که ریشه در هزاره‌ها دارد، جغرافیای سیاسی خاص ایران، ویژگی‌های جامعه ایرانی که موجب ثبات اجتماعی در کشور در هنگامه تلاطم‌ها در منطقه شده و نهایتا فوجی از جوانان تحصیل کرده ایرانی، همه و همه، به ما امکان می‌دهد تا با اطمینان به آینده بنگریم و در پی ایفای نقشی عمده در سطح جهانی باشیم؛ نقشی که شایسته مردم ما باشد و هیچ بازیگری در سیاست جهانی نتواند آنرا نادیده بگیرد.

خانم‌ها و آقایان،

ما همچنین در حال بررسی ابعاد مختلف بازسازی و بهبود روابط دو جانبه و چند جانبه با کشورهای اروپای و آمریکای شمالی بر مبنای برابری و احترام متقابل هستیم. اقدام در این حوزه شامل تلاش برای کاهش تنش‌ها، از سر راه برداشتن موانع و توسعه جامع روابط، از جمله روابط اقتصادی، می‌باشد.

می‌توانیم کار در این حوزه را با اجتناب از ایجاد هر گونه تنش جدید در روابط ایران و آمریکا آغاز کنیم و همزمان در جهت حذف تنش‌هایی که از گذشته به ارث برده‌ایم و همچنان مخل روابط دو کشورند، بکوشیم. در حالی که ممکن است ما نتوانیم منبع عمده بی‌اعتمادی و تردید مردم ایران نسبت به دولتهای آمریکا طی 60 سال گذشته را فراموش کنیم، اما نیاز داریم که بر شرایط فعلی متمرکز شویم و به آینده نگاه کنیم؛ باشد که تجربه گذشته پر فراز و نشیب چراغی شود برای روشن کردن راه آینده.

ما در کسوت رهبران باید سیاست بازی‌های حقیرانه را پشت سر نهیم و به جای دنباله روی از گروه‌های فشار در کشورهای خود، هدایت امور را خود در دست گیریم.

به نظر ما، همکاری در ارتباط با موضوعات مورد نگرانی و نیز مورد علاقه دو طرف و مبنا قرار دادن آن‌ها برای کار بیشتر می‌تواند نقطه شروع دیگری باشد؛ چرا که این امر می‌تواند در جهت تخفیف تنش‌های موجود در منطقه نیز مفید واقع شود. برای این منظور، ضروری است که با گروه‌های فشار که چه در آمریکا و چه در منطقه، هدفی جز ملتهب نگه داشتن فضا را دنبال نمی‌کنند، مقابله کنیم. این گروه‌ها در پی پیشبرد هدف خود که همآنا انحراف توجه بین المللی از مسائل مربوط به خودشان، ممانعت از ارتقاء موقعیت ایران در منطقه، کاهش امکان حل مرضی الطرفین مسئله برنامه هسته‌ای ایران و افزایش امکان ادامه تقابل ایران و آمریکا می‌باشد، هستند.

خانم‌ها و آقایان،

انتخاب مردم ما در انتخابات اخیر در شرایطی انجام شد که منطقه ما بیش از هر زمان دیگر با فرقه گرایی، دشمنی بین گروه‌های مختلف و شکل گیری حوزه‌های جدیدی برای رشد افراطی‌گری و تروریسم مواجه است. همزمان، استفاده اخیر از سلاح شیمیایی در سوریه نیز می‌تواند ذهن مردم منطقه را برای سال‌ها درگیر خود کند. ما اعتقاد داریم که در چنین شرایطی، صدای اعتدالی که از منطقه برخاسته، می‌تواند آرام بخش باشد و سیر امور را به نحوی سازنده و مثبت تحت تاثیر قرار دهد.

جای تاسف است که در حال حاضر کشورهای زیادی در منطقه ما با مشکلات و چالشهای داخلی و بین المللی که برای دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین المللی نیز دارای تبعاتی است، مواجه‌اند. تردیدی نیست که این مشکلات غالبا شامل موضوعاتی است که مورد علاقه یا موجب نگرانی بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و جهانی است؛ بازیگرانی که باید دست به دست هم داده و تلاش مشترکی برای مواجهه با آن‌ها صورت دهند.

کشور من به‌عنوان یک قدرت عمده در منطقه کاملا آماده است تا در چنین جهتی حرکت کند و از هیچ تلاشی برای کمک به یافتن راه حل برای این مشکلات فروگذار نکند و از این طریق به حفظ صلح، ثبات و امنیت در منطقه کمک کند. در چنین شرایطی، ما تلاشهای برخی از کشور‌ها برای معرفی ایران به‌عنوان تهدید و کاستن از اعتبار ایران در منطقه و جهان را غیر سازنده می‌دانیم و معتقدیم که آن‌ها باید به خاطر مصلحت صلح و ثبات در منطقه و ماورای آن از این گونه رفتار‌ها پرهیز کنند.

من عمیقا بابت تراژدی انسانی در سوریه و رنج‌های شدیدی که مردم آن کشور طی دو سال و نیم اخیر متحمل شده‌اند، متاسفم. دولت من به عنوان نماینده مردمی که دهشت ناشی از کاربرد سلاح شیمیایی را تحمل کرده‌اند، قویا استفاده از این سلاح در منازعه جاری در سوریه را محکوم می‌کند.

من همچنین نگران شرایط مناسبی هستم که در برخی از مناطق سوریه برای رشد و نمو ایدئولوژی‌های افراطی و گردهم‌آیی تروریست‌ها فراهم شده که یادآور شرایط در برخی مناطق مجاور مرزهای شرقی ما در دهه 1990 است. این امر نه تنها برای ما بلکه برای بسیاری از دیگر کشور‌ها نیز موجب نگرانی است. رفع این مشکل مستلزم همکاری همگان برای یافتن راه حلی با دوام برای حل سیاسی مسائل داخلی در سوریه است.

همزمان بسیار خوشحالیم که نهایتا دیپلماسی توانست حداقل در ارتباط با وجهی از بحران سوریه دست بالا را بیابد و قضاوت درست بر گرایش‌های جنگ طلبانه غلبه کند. ضروری است که پیشرفت حاصله در این مورد را مبنا قرار دهیم و در جهت نیل به تفاهم در این مورد که حل بحران سوریه نیازمند تلاشهای هم‌آهنگ منطقه‌ای و جهانی است، بکوشیم. ما به سهم خود آماده‌ایم تا در جهت تسهیل هر مذاکره جدی بین طرفهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف برقراری صلح و ثبات در سوریه کمک کنیم. در این مورد نیز همچون دیگر موارد، ضروری است که از درگیر شدن در یک بازی با حاصل جمع صفر خودداری کنیم.

خانم‌ها و آقایان،

اجازه دهید تا در بخش پایانی سخنانم، بطور خلاصه به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که طی چند دهه اخیر با جار و جنجالهای زیادی مواجه بوده، بپردازم. شما بهتر می‌دانید که در این دوره به دفعات پیش بینی‌هایی مبنی بر قرار داشتن ایران در آستانه ساخت بمب اتمی صورت گرفته که همه آن‌ها بی‌پایه بوده است.

سابقه این گونه پیش بینی‌های بی‌اساس حتی به دهه 1990 نیز باز می‌گردد. در تمام طول این دوره، کسانی که در این مورد هشدار داده‌اند، در جهت تهدید جلوه دادن ایران برای منطقه و جهان کوشیده‌اند. ادعای تهدید بودن ایران نیز از ادعاهایی است که بی‌اساس بودن آن به دفعات اثبات شده است. همه ما به خوبی می‌دانیم که تحریک کننده اصلی در این زمینه کیست و چه منافعی قرار است از بزرگنمایی این موضوع حاصل شود.

همچنین می‌دانیم که این ادعا‌ها علیه ایران متناسب با میزان فشار بین المللی جهت توقف خانه سازی‌ها و بحث خاتمه اشغال اراضی فلسطینی نوسان پیدا می‌کند. آنان که دائما آژیر خطر جعلی در ارتباط با ایران به صدا در می‌آورند، به این حداقل نیز بی‌توجه‌اند که حتی مطابق برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است.

ما همواره متعهد شده‌ایم که دست به اقدامی در جهت تولید سلاح هسته‌ای نزنیم. هم‌آنطور که در فتوای مقام معظم رهبری تصریح شده، ما قویا اعتقاد داریم که تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با تعالیم اسلامی مغایرت دارد. من همچنین باید تاکید کنم که ما هرگز به گزینه ساخت سلاح هسته‌ای نیاندیشیده‌ایم. ما اعتقاد داریم که این گونه سلاح‌ها تنها می‌توانند موجب تضعیف منافع و امنیت ملی ما شوند و به این دلیل هیچ جایی در دکترین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ندارند و حتی صرف وجود این تصور در جهان که ایران ممکن است در پی چنین سلاح‌هایی باشد، برای امنیت و منافع عمومی ما مضر است.

من در دوره مبارزات انتخاباتی خود را در برابر مردم متعهد کردم تا حداکثر تلاشم را برای تسریع در رفع تقابل بر سر برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران انجام دهم. برای انجام این تعهد و بهره‌گیری از پنجره‌ای که در نتیجه انتخابات اخیر گشوده شده، دولت من آماده است تا از هر امکانی برای نیل به یک راه حل قابل قبول برای همه طرف‌ها بهره بگیرد. برای این منظور، ما آماده کار با گروه 1+5، اعضای آن و دیگران با هدف تامین شفافیت کامل در چارچوب مقررات بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

توانایی صلح آمیز هسته‌ای که ما کسب کرده‌ایم در یک چارچوب شفاف و مورد شناسایی بین المللی بکار گرفته خواهد شد و هم‌آنطور که طی سال‌های اخیر عمل شده، سازمان بین المللی انرژی اتمی در چارچوب سازوکارهای پادمان و نظارت بین المللی دسترسی کامل به آن داشته و خواهد داشت.

اعتقاد داریم که در چنین مسیر مناسب و قانونمندی است که جامعه بین المللی می‌تواند از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن شود. در چنین چارچوبی، ما همچنین آماده‌ایم تا در جهت رفع هر گونه ابهام و پاسخ دادن به هر گونه سوال منطقی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران اقدام کنیم.

ضمن ارائه چنین اطمینان‌هایی، اجازه دهید تاکید کنم که ما هرگز و تحت هیچ شرایطی از حقوق ذاتی خود در جهت بهره‌مند شدن از تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای از جمله غنی سازی صرفنظر نخواهیم کرد.

تداوم فشار، ارعاب و اعمال تدابیر فرامرزی علیه مردم ایران و غیرنظامیان بی‌گناه، تلاش برای جلوگیری از دسترسی آن‌ها به طیفی از نیازمندی‌ها از فن‌آوری تا دارو و از علوم تا مواد غذایی تنها می‌تواند موجب مسموم شدن فضا و نامناسب شدن شرایط لازم برای پیشرفت در جهت حل مسئله و تضعیف عزم و اراده ما در این رابطه شود.

ما ضمن مدنظر داشتن عناصر فوق الذکر، کاملا برای تعامل جدی در هر روندی در جهت نیل به یک راه حل مرضی الطرفین آماده هستیم و با حسن نیت و ذهنی خلاق وارد این روند خواهیم شد. امیدواریم که طرفهای ما نیز از این پنجره‌ای که گشوده شده استفاده کنند و با ذهنی باز و مبتنی بر هنجار‌ها و معیارهای مشخص و عینی آمادگی همراهی با ما را بیابند.

ضمن تشکر از شما خانم‌ها و آقایان به خاطر شنیدن سخنان من، اکنون آماده شنیدن نظرات و پاسخ به سوالهای شما هستم.

**تأکید روحانی بر تسریع در بهبود روابط تهران – رم

 یکی دیگر از دیدارهایی که بازتاب رسانه ای داشت دیدار رئیس دولت تدبیر و امید با نخست وزیر ایتالیا بود.

در شصت و هشتیمین مجمع عمومی سازمان رئیس جمهور شخصا با چند نخست وزیر کشورهای اروپایی دیدار و با تبادل نظر بایکیدیگر پرداختند.

روحانی در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و پایدار ایران و ایتالیا بر گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و گردشگری تأکید کرد.

وی لزوم تسریع در بهبود روابط تهران – رم را مورد تأکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان علاقمند به تأمین پایدار انرژی برای ایتالیا است و بر این اساس می‌توان روابط دوجانبه را توسعه داد.

رئیس جمهور با اشاره به بحران سوریه و تأسف‌بار خواندن شرایط مردم این کشور از جنگ داخلی و اقدامات تروریست‌ها بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم تأکید کرد.

روحانی با اشاره به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای برخی از کشور‌ها را اعلام کرد و گفت: تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته و فقط مردم را تحت فشار قرار داده است؛ ما این تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرانسانی می‌دانیم.

رئیس جمهور، گفت: ایتالیا می‌تواند به عنوان عضو اتحادیه اروپا برای حل و فصل موضوع هسته‌ای همکاری کند.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با بیان اینکه ایتالیا خود را پل ارتباطی با ایران می‌داند، گفت: در سال 2016 ایتالیا رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواهد شد و در این دوره بر تقویت و گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه با ایران خواهد کوشید.

وی با اشاره به اینکه ایتالیا از گفتگوی 1+5 با ایران حمایت می‌کند تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود، ‌گفت: اتحادیه اروپا به شما اعتماد دارد و ما می‌خواهیم شریک قابل اعتمادی برای شما باشیم.

وی با محکوم کردن‌کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه‌،‌گفت: ایتالیا تلاش خواهد کرد که کمک‌های انسان دوستانه به سوریه با همکاری سایر کشور‌ها ادامه یابد.

**دیدار ظریف و جان کری به روایت ظریف

محمد جواد ظریف که قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک سفر کرد و همچنان در آمریکا به سر می برد در صفحه فیس بوک خود به دیدار خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت: ساعت 5 و ربع صبح جمعه است. خبرهای دیروز را شنیده‌اید. روز پرکار و به اذن پروردگار پرباری برای ریاست محترم جمهوری و بنده بود. ولی من می‌خواهم گزارشم را با شیرین‌ترین قسمت برنامه‌های دیروز شروع کنم و آن دیدار ریاست محترم جمهوری با بیش از هزار نفر از ایرانیان بود که از گوشه و کنار آمریکا آمده بودند. همین‌جا باید از همه دوستانی که آمدند و به خاطر نبودن جا نتوانستند وارد شوند پوزش بخواهم. البته این موضوع را من در پایان جلسه شنیدم.

وی در ادامه با بیان اینکه استاد مهدوی دامغانی در این جلسه سخنرانی کردند و بسیار پرلطف بودند، اظهار داشت: بچه‌ها سرود خواندند. رییس محترم جمهور سخنرانی حماسی بی‌نظیری برای مردم کردند که هم نقش برجسته مردم بزرگ ایران در داخل و خارج برای امروز سرفراز و فردای بهتر ایران و هم خاطره رزمندگان دلاور به مناسبت هفته دفاع مقدس را به زیبایی به هم پیوند دادند. از مردم خواستند که به فرموده حافظ گله‌ها را فراموش کنند که وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم** که در طریقت ما کافریست رنجیدن.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ده‌ها بار مردم تشویق کردند. چندین بار تمام سالن ایستاد و تشویق کرد. چشم‌ها پر از اشک شوق بود. آنقدر مردم بزرگواری کردند که بجای شام خوردن، به نیابت از رییس جمهور به میان مردم رفتم و حدود دو ساعتی که در میان این میهمانان بودم تمام خستگی کار زیاد دیروز را جبران کرد. نمی‌دانم سیما این برنامه را پخش مستقیم کرده یا خیر ولی امیدوارم پخش کنند تا شما هم در این شادی که من و همه اعضای هیأت داشتیم شریک باشید.

ظریف به دیگر برنامه‌های رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: برنامه‌های دیگر دیروز سخنرانی ریاست محترم جمهور برای اندیشمندان و نخبگان سیاسی آمریکایی بود که به دلیل مذاکرات 1+5 فقط به بخش پایانی آن رسیدم ولی ظاهرا به طور زنده از شبکه خبر پخش شده بود. بسیار جلسه خوب و سازنده‌ای بود. مثل روزهای قبل، ریاست محترم جمهوری و بنده مذاکرات دوجانبه متعددی داشتیم.

وی تصریح کرد: قبل از مذاکرات 1+5، به عنوان رییس جنبش عدم تعهد، اجلاس وزرای کمیته فلسطین جنبش را اداره کردم ولی به دلیل جلسه 1+5 فقط نیم ساعت در جلسه ماندم و اداره بقیه جلسه را با اجازه وزرای حاضر به نماینده دائم ایران سپردم.

وزیر امور خارجه به مذاکره با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکرات 1+5 شروع بسیار خوبی بود و اکنون باید با صبر و حوصله مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بحث‌ها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم. انشاءالله یک روز همه صحبت‌های خودم در این جلسه را به شما گزارش خواهم داد تا همه ببینند که برای داشتن یک مذاکره خوب هیچ نیازی به عدول از مواضع نیست.

ظریف با اشاره به محتوای نشست با وزرای 1+5، افزود: من صحبتم را با تأکید صریح و بی‌تعارف بر غیرقانونی بودن ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و تحریم‌های بین المللی ناشی از آن و نامشروع و بی‌فایده بودن تحریم‌های یک جانبه شروع کردم. سپس‌گفتم که برای نشان دادن نرمش، بیشتر در مورد آینده و راه حل صحبت خواهم کرد بدون آنکه از این مواضع دست بکشیم.

وی تاکید کرد: بعدهم توضیح دادم که چرا از منظر استراتژیک، هدف ایران هم اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای‌اش است و چرا آن‌ها هم باید برای تضمین این هدف برنامه صلح آمیز غنی سازی ایران را تحت نظارت آژانس بپذیرند. در پایان هم چارچوب راه حل را مطرح کردم. همه وزرا از صحبت‌های این خدمتگزار کوچک شما استقبال کردند و تعهد خود را برای رسیدن به همین هدف بیان کردند. قرار شد مذاکرات به صورت فشرده در پایان مهر ادامه یابد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در روزهای قبل از جلسه، با همه وزرای 1+5 به جز آقای کری به صورت مفصل ملاقات‌های جداگانه داشتم. لذا در پایان جلسه با همه دست دادیم و خداحافظی کردیم و در حاشیه، گفتگوی نیم ساعته‌ای هم با آقای کری داشتم. ایشان هم به تعهد رییس جمهور آمریکا برای رسیدن به راه حل بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرد. البته صحبت ایشان در جلسه 1+5 هم مثبت بود و مصاحبه بعد از جلسه ایشان و سایر وزرا نیز مثبت و با امید به آینده بود.

ظریف همچنین گفت: البته دوستان عزیزم کار تازه شروع شده است. راه درازی در پیش است که ما با پشتکار و تلاش شبانه روزی و تمرکز بر راه حل مبتنی بر حقوق و منافع و رفاه مردم و اجتناب از اقدامات بی‌فایده تبلیغاتی، آنرا در حدممکن کوتاه خواهیم کرد ولی به هر حال باید صبر و دوراندیشی را فراموش نکنیم. می‌دانم که از دعای خیر شما برخوردار بوده‌ایم و همیشه به آن نیازمندیم.

وی همچنین به نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد اشاره کرد و تصریح کرد: امروز باید جلسه سالانه وزرای امورخارجه جنبش عدم تعهد را اداره کنم. ریاست محترم جمهوری هم در افتتاحیه این جلسه به عنوان رییس جنبش سخنرانی خواهند کرد و بعد هم عازم ایران عزیز اسلامی خواهند شد. من بازهم نمی‌توانم به بدرقه ایشان بروم چون مجبورم تا عصر جلسه را اداره کنم.

وزیر امور خارجه مطلب فیس بوکی خود را نیز اینگونه به پایان رساند: به امید دیدار مجدد - خدا یار و نگهدار همه شما و ایران عزیز باد.

**دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا

 یکی از برنامه‌هایی که رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه نیویورک اعلاک کرد دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا بود. در این دیدار اکثر اعضای هیئت ایرانی رئیس دولت یازدهم را همراهی کرده بودند و در جمع هم وطنان خود شرکت کردند.

حسن روحانی در این دیدار که در فضایی کاملا صمیمانه برگزار شد، اظهار داشت: اقلیت‌های یهودیان، ارمنی‌ها، آشوریان، زرتشیان همه و همه زیبایی‌های سرزمین ایران می‌باشند.

رییس جمهور افزود: ایران به عنوان سرزمین همه دل‌ها، در دو مقطع بزرگترین فرهنگ را آفرید، فرهنگ باستان قبل از اسلام یکی از چند فرهنگ بزرگ جهان بود و هنوز هم ما به آن دوران می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اشتیاق مقام‌های اروپایی برای ملاقات با وی گفت: هیچ مقامی نبود که در این سفر با من ملاقات کند و از عظمت ملت ایران و انتخابات 24 خرداد92 سخن نگوید.

وی اظهار داشت: همه این لحظه‌ها برای من شیرین بود و احساس غرور می‌کردم که نماینده یک ملت و فرهنگ بزرگ هستم.

رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سوی هیچ کشور خارجی دراز نخواهد کرد، اما دست نیازش را به سوی شما ایرانیان دراز می‌کند، زیرا شما می توانید تصویری واقعی از سرزمین خود به جهانیان معرفی کنید.

روحانی تصریح کرد: صدا و سیمای ما در اینجا شما هستید، شما می‌توانید صدای ملت ایران را به گوش مردم آمریکا برسانید و فرهنگ غنی خود را به آنها معرفی کنید.

رییس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه در بحث رابطه میان ایران و آمریکا گذشته تلخی وجود دارد، گفت: تنش‌ها و تخاصمی که از گذشته میان تهران - واشنگتن شکل گرفته یک شبه حل نمی‌شود.

روحانی در خصوص تمایل اوباما برای دیدار و مذاکره با وی گفت: من با اصل پیشنهاد موافق هستم اما دو طرف هر چه فکر کردیم که نتیجه این ملاقات چگونه برای دو ملت هدیه مناسبی باشد، متوجه شدیم که این مسئله در این فاصله زمانی کوتاه مسیر نیست.

رییس جمهور همچنین به تلاش ها برای بازگرداندن یک میراث گران‌بهای تاریخی با قدمت دو هزار و 700 ساله از آمریکا به ایران اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش این آثار گران‌بها به آمریکا قاچاق شد و در این سفر قرار شد این شی ارزشمند به کشور بازگردانده شود.

روحانی تاکید کرد: افتخار می کنم که این اثر گرانبهای تاریخی ملت ایران را به کشور بازگردانم.

**مشروح آنچه که روحانی در جمع وزرای خارجه عدم تعهد گفت

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد نیز برگزار شد و رئیس جمهور کشورمان در این نشست که عصر پنج شنبه به وقت ایران برگزار شد سخنرانی کرد.

مشروح این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رئیس
ریاست محترم مجمع عمومی
دبیرکل محترم سازمان ملل
عالیجنابان
خانم‌ها و آقایان

خوشحالم که توانستم در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد شرکت کنم. حضور من در این نشست یادآور احساس مثبتی است که مردم ایران همواره و حتی قبل از اینکه ایران به عضویت جنبش عدم تعهد درآید، در قبال آن داشته‌اند. برخی از شما احتمالا می‌دانید که عضویت جمهوری اسلامی ایران در جنبش عدم تعهد از نخستین تصمیماتی بود که دولت جدید ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 اتخاذ کرد. با وجود این، شمار اندکی از شما ممکن است بدانید که ذهن و دل بسیاری از ایرانیان از ابتدای تاسیس این جنبش مجذوب آن و آرمان‌هایش بوده است. فعالیتهای جنبش در طول سالهای اولیه در دوران جنگ سرد، از جمله کمکهای موثر آن به مبارزات ضد استعماری ملت‌های تحت استعمار، عدم وابستگی به پیمانهای نظامی یک جانبه، نفی استفاده از زور یا تهدید به زور در روابط بین الملل، اقدام برای پیشبرد منافع اقتصادی و علائق سیاسی کشورهای جنوب و نهایتا اشتیاق جنبش به حفظ صلح، همواره مورد تحسین ایرانیان بوده است.

اصلِ محوری جنبش، اجتناب از همسویی با ابرقدرت‌ها، ریشه در اعتقادات سیاستمداران ضد استبدادی و ضد استعماری داشت که اصل «موازنه منفی» راهنمای سیاست خارجی آن‌ها بوده است. بر مبنای این اصل، اعطای امتیاز به یک قدرت ِبزرگ و اعطای امتیازی مشابه به دولت بزرگ دیگر، مردود است. این مفهوم در انقلاب اسلامی ایران در قالب شعار «نه شرقی نه غربی» در تظاهرات عمومی که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید، ظاهر شد.

عالیجنابان
ویژگی جنبش عدم تعهد در توانایی آن بر گردهم آوردن شمار فزاینده‌ای از کشور‌ها بوده که علی رغم وجود تفاوتهای ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بین آن‌ها، اصل اساسی و اهداف عمده جنبش را پذیرفته و آمادگی خود را برای تحقق آن‌ها نشان داده‌اند. از نظر تاریخی، کشورهای عضو جنبش، ثابت کرده‌اند که توانایی غلبه بر این تمایزات و ایجاد زمینه‌های مشترک برای اقداماتی را دارند که می‌تواند به همکاری و اعتلای ارزش‌ها و منافع مشترک منجر شود. جنبش عدم تعهد از نظر کمک به آرمانِ جهانِ در حال توسعه و تلاش برای به هم نزدیک کردن کشورهای جنوب و تسهیل گفتگو و تفاهم بین آن‌ها، اقدامات موثری انجام داده است.

لازم است جنبش عدم تعهد ضمن تدوین مواضع خود به نحوی مستقل و در جهت پیشبرد منافع اعضایش، از هیچ تلاشی برای کمک به آرمان جهانی صلح و توسعه در تعامل با دیگر بازیگران در سیاست جهانی نیز فروگذار نکند. از آنجا که ما در یک جهان به هم وابسته و درهم تنیده زندگی می‌کنیم، منافع هیچ کشوری یا هیچ گروهی از کشور‌ها نمی‌تواند به ضرر منافع دیگران در نظر گرفته شود.

ایران در دوره ریاست بر جنبش عدم تعهد از هیچ تلاشی برای اعتلای اصول و تحقق اهداف عالیه آن فروگذار نخواهد کرد و مصمم است هر آنچه در توان دارد جهت تقویت عملکرد جنبش، اعتلای اهداف و افزایش اثربخشی آن بکار گیرد. در نخستین سال ریاست ایران بر جنبشِ عدم تعهد، دفتر همآهنگی جنبش در نیویورک، ترویکا، گروههای کاری و فراکسیونهای آن در شورای امنیت و کمیسیون حفظ صلح بیش از 100 جلسه در سازمان ملل در نیویورک و دفا‌تر سازمان ملل در دیگر کشور‌ها برگزار کرده‌اند. در این نشست‌ها، جنبش، اقدام به تدوین مواضع خود در ارتباط با طیف وسیعی از موضوعات، از جمله موارد مربوط به عملیات حفظ صلح، حقوق بشر، خلع سلاح، تجدید ساختار شورای امنیت، تقویت مجمع عمومی و مسائل حقوقی کرده و در ارتباط با موضوعات موجود در دستور کار شورای امنیت و کمیسیون تحکیم صلح به رایزنی پرداخته است. همزمان به نحوی سازنده به پیشبرد مباحث و نیل به راه حلهای مورد قبول همگان، در ارتباط با چالشهای پیش رو در همه ارکان سیستم ملل متحد کمک کرده است.

عالیجنابان
اکنون اجازه دهید تا به اجمال نکاتی را در مورد موضوع این نشست، یعنی «حاکمیت قانون در سطح بین المللی» مطرح کنم. تاکید بر حاکمیت قانون بخش مهمی از مواضع من در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر بود. من به تعهدم نسبت به قانون گرایی کاملا پایبندم و با تمام توان در جهت اعتلای حاکمیت قانون در تمامی ابعاد آن در سطح ملی و بین المللی خواهم کوشید. اجازه می‌خواهم تا تنها به بعضی از این ابعاد اشاره کنم:

از آنجا که «توسعه» همواره یکی از موضوعات مهم در جنبش عدم تعهد بوده، مایلم تاکید کنم که حاکمیت قانون و توسعه، قویا با هم در ارتباط‌اند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. بدون حاکمیت قانون در سطح ملی و بین المللی هر کوششی در جهت رشد اقتصادی فراگیر و با دوام در هر جامعه‌ای محکوم به شکست است. چارچوبهای حقوقی با ثبات و قابل پیش بینی، پیش شرط توسعه هدفمند، فراگیر و با دوام خواهد بود و سرمایه گذاری و کارآفرینی را تسهیل خواهد کرد.

از آنجا که صلح جهانی همواره موضوع مهم دیگری در دستور کار جنبش عدم تعهد بوده است، باید تاکید کنم که حاکمیت قانون در سطح بین المللی، پیش شرط حفظ و اعتلای صلح جهانی است. در حالیکه حاکمیت قانون باید راهنمای پاسخ جمعی ما به چالشهای جاری باشد، منشور ملل متحد راهنمای مناسبی برای اعضای سازمان ملل جهت تثبیت صلحی عادلانه و بادوام، در سراسر جهان است.

مهم‌ترین اصلی که ما اعضای سازمان ملل خود را نسبت به آن متعهد کرده‌ایم، اصل خودداری از توسل به زور یا تهدید به زور در روابط بین الملل مغایر با مفاد منشور است. حمایت از همه تلاش‌ها برای اعتلای اصل برابریِ کلیه دولت‌ها، احترام به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی، حل صلح آمیز منازعات مبتنی بر اصل عدالت و حقوق بین الملل از دیگر اصول عمده‌ای است که در منشور مورد تاکید قرار گرفته است. در این زمینه، همچنین از کشور‌ها قویا خواسته شده تا از وضع و اعمال هر گونه تدابیر یکجانبه اقتصادی، مالی یا تجاری که مغایر با حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد و مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌ها، بویژه کشورهای در حال توسعه باشد، خودداری کنند.

جنبش عدم تعهد بار‌ها با تحریم‌های یکجانبه علیه اعضای خود مخالفت کرده است. ما باید روش‌های خلاقانه‌ای طرح کنیم تا مانع سوءاستفاده از مکانیسم شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های غیر قانونی بر دولت‌های عضو شویم؛ تحریم‌هایی که برخی اعضای دایم آن را با هدف پیشبرد سیاست خارجی کوتاه بینانه خود بکار می‌گیرند. افزون بر این ما باید در روابط بین الملل طرحی نو در اندازیم که در مقابل اعمال تحریم‌های یک جانبه قدرتهای بزرگ مقاومت کنیم.

حق تعیین سرنوشت مردمی که تحت اشغال خارجی به سر می‌برند، وجهی دیگر از حاکمیت قانون است که مایلم مورد تاکید قرار دهم. جنبش عدم تعهد از ابتدا برای برخورد با ستمهای وارده بر مردم فلسطین، که تحت اشغال غیر انسانی و ستمگرانه به سر می‌برند، اولویت قائل بوده است. ما در چارچوب جنبش، مصمم به ادامه تلاش برای کمک به مردم فلسطین هستیم. من خوشحالم که در نوامبر گذشته گام عمده‌ای در این زمینه برداشته شد. جنبش عدم تعهد باید پیگیر این موضوع تا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باشد.

متشکرم آقای رئیس

**نشست خبری و پاسخ به سوالات متعدد

حسن روحانی پس از سخنرانی در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های مختلف آمریکا شرکت کرد و به سوالات متعدد نمایندگان اصحاب رسانه از کشورهای مختلف پاسخ داد.

وی در این نشست خبری با اشاره به دیدار‌های خود در سفر به آمریکا، گفت: من ساعاتی قبل در افتتاحیه اجلاس وزرای عدم‌تعهد سخنرانی کردم و هرکدام از این سخنرانی‌ها تحت موضوعات مختلف، نشان‌دهنده شوق و اشتیاق این مقامات برای تعامل با ملت ایران است.

روحانی با بیان "در این سفر نشست‌های مختلفی داشتم"، گفت: با رؤسای جمهور فرانسه‌ و اتریش و ترکیه و لبنان و سریلانکا دیدار کردم، همچنین با دبیرکل سازمان ملل متحد و معاونان وی و نخست‌وزیران ایتالیا و اسپانیا، وزیر خارجه آلمان، رئیس INF، دبیر‌کل OIC، نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه و با رؤسای هیئت‌های نمایندگی شرکت کننده در شصت و هشتمین اجلاس سازمان ملل و غیره دیدارهایی داشتم.

وی با بیان "با ایرانیان مقیم آمریکا نیز دیدار کردم"، افزود: دیشب با هموطنان عزیزم دیدار بسیار صمیمی و پرشوری داشتم و امیدوارم  همه آنها سفیران ایران در این سرزمین باشند و بتوانند نظرات مردم آمریکا را هم به مردم ایران منتقل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان‌کرد: جلسات گفت‌ و شنودی در این چند روز با رهبران جامعه آمریکا برگزار شد که بسیار خوب بود. با شخصیت‌های برجسته رسانه‌های مهم آمریکا نیز دیدار و صبحانه کاری داشتیم، همچنین این فرصت فراهم شد که با شخصیت‌های معروف و فرهیخته از اندیشکده‌های آمریکا دیدار و گفت‌وگوی مفید و صمیمی داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: دیروز هم در اجتماع بسیار باشکوه از شخصیت‌هایی که توسط شورای روابط خارجی دعوت شده بودند، سخنرانی داشتم و به سؤالات آنان پاسخ دادم.

وی با بیان "علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای مصاحبه اختصاصی توسط شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های آمریکا فقط توانستم با واشنگتن پست و سی‌ان‌ان‌، و پی‌بی‌اس به‌دلیل ضیق وقت مصاحبه کنم"، اظهار داشت: آقای ظریف هم که مسئولیت مذاکره با 1+5 را دولت من به وی واگذار کرده، علاوه بر گفت‌وگوهای مفید با همکارانش، دیروز در این جلسه که با حضور وزرای خارجه 1+5 تشکیل شد، جلسه‌ای داشتند که خود وی نتیجه آن را اعلام کرد.

رئیس جمهور در خصوص جلسه ایران با گروه 1+5 تصریح کرد: جلسه در یک فضای بسیار مثبت و امیدوارکننده برگزار شد و امیدواریم این مذاکرات بتواند در زمان کوتاهی به نتیجه ملموس برسد.

روحانی ادامه داد: سایر همکاران من از جمله رئیس اتاق بازرگانی ایران که ریاست دفتر رئیس جمهور هم هست و همچنین معاون امور گردشگری و صنایع دستی، 2 تن از نمایندگان مجلس، یک نماینده از شیراز و دیگری از جامعه کلیمیان ایران، گفت‌وگوها و دیدارهایی داشتند که مفید بوده است.

وی همچنین از همه اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، دست اندرکاران سازمان ملل و سایر افرادی که در این سفر تلاش‌هایی داشتند و همکاری و همراهی داشتند، صمیمانه تشکر کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: سخنرانی آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا که متفاوت با گذشته بود، باید به‌عنوان یک قدم مثبت برای حل و فصل مسائل فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و دنیای غرب ارزیابی کنیم.

روحانی تأکید کرد: از رسانه‌ها که نقش بی‌بدیلی برای افکار عمومی دارند، انتظار دارم بتوانند واقعیت‌ها را بی‌کم و کاست به مردم خود و مردم جهان منعکس کنند.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر "شما اشاره به لحن متفاوت اوباما داشتید که قدم رو به جلو است ولی از این موقعیت استفاده نکردید که وی را ببینید، چه گام‌هایی باید برداشته شود که این نشست دوجانبه بین شما برگزار شود"، اظهار داشت: همان‌طور که اشاره کردید، برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین من و اوباما دیداری برگزار شود. طرف آمریکایی برای این دیدار اظهار‌ تمایل کرده بود. ما هم علی الاصول مشکلی برای این دیدار نداشتیم اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار و به‌خصوص نتایجی که می‌خواهد دیدار اول داشته باشد، وقت و زمان کافی نبود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در واقع دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه ریزی ملاقات دو رئیس جمهور شاید کافی نباشد، گفت: برای ما آنچه مهم است نتیجه این‌گونه دیدارها است. بعد از 35 سال تنش‌های فراوان بین ایران و آمریکا و مسائل بسیار زیاد بین دو کشور ملاقات در سطح دو رئیس جمهور آن هم برای اولین بار خودبه‌خود با پیچیدگی‌هایی همراه است.

روحانی اضافه کرد: دو طرف می‌خواستند دیدار کاملاً موفق و مؤثری داشته باشند اما فکر می‌کنم فضایی که امروز به‌وجود آمده، کاملاً با گذشته متفاوت است، البته آنهایی که این فضا را به وجود آوردند، ملت و صدای رسای ملت ایران در انتخابات 24 خرداد امسال بود. این انتخابات بسیار شکوهمند فضای بسیار نویی را در ایران و جهان به وجود آورد.

وی خاطرنشان‌کرد: تقریباً من با همه مسئولان و مقامات عالی‌رتبه غربی که دیدار داشتم، همه آنها به این نکته تأکید داشتند که انتخابات ایران نقطه عطفی بود و فضای جدیدی را ایجاد کرد بنابراین زمینه برای رابطه بهتر آماده شده است.

رئیس جمهور با بیان "اولین قدم دیروز برداشته شد که همانا اجلاس 1+5 در سطح وزرای خارجه بود"، تصریح کرد: در سطح این چند روز من از برنامه‌ و نتیجه‌ای که یکی دو هفته قبل طراحی شده بود، راضی هستم. ما قدم‌ها را باید بسیار حساب‌شده و دقیق برداریم. هدف ما منافع مشترک دو ملت و حل و فصل مشکلات است. هدف ما قدم به قدم ایجاد بنای اعتماد بین دو ملت و دو دولت خواهد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس مبنی بر "بعد از جلسه دیروز احساس می‌کنید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها متقاعد شدند که ایران برای حل و فصل پاره‌ای مسائل آماده مذاکره است و آیا ایران می‌تواند جواب درست و شفافی برای مسائل هسته‌ای‌اش داشته باشد؟"، گفت: جلسه 1+5 برای همین موضوع است و بحث‌ها پیرامون مسئله هسته‌ای است. در این جلسات درباره اینکه‌ چگونه ملت ایران از حقوق مسلم خود بهره‌برداری کند و در کنار آن اعتماد لازم ایجاد شود بحث می‌شود.

وی افزود: در دیداری که با مقامات عالی‌رتبه اروپایی داشتم، نظر آنها کاملاً این بود‌ که فضای به‌وجود آمده امروز در دولت جدید و بعد از انتخابات کاملاً با گذشته‌ متفاوت است. شرایط به‌گونه‌ای است که راه برای بنای آن اعتماد بسیار تسهیل شده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: امیدوارم در چنین فضایی اراده کافی در دوطرف باشد، البته اراده از طرف ایران وجود دارد و امیدوارم مسئله هسته‌ای در زمان کوتاه حل شود. معتقد هستم که در زمان نه‌چندان زیادی ما بتوانیم مسائل هسته‌ای را قدم به قدم به حل و فصل برسانیم و زمینه را برای روابط ایران با غرب و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی مخصوصاً میان ملت‌های غرب و ایران بتوانیم به‌خوبی فراهم کنیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال "طی اقامت شما در نیویورک صحبت‌های خوبی راجع به مسائل هسته‌ای و آمریکا و اروپا داشتید، آیا در خود ایران این حمایت لازم را دارید؟" اظهار داشت: قبلاً هم در یک مصاحبه‌ای اعلام کردم که دولت همه اختیارات لازم برای گفت‌وگو با طرف‌های خارجی‌اش را دارد.

وی ادامه داد: دولت در زمینه مذاکرات هسته‌ای دارای اختیارات کامل است و من هم در مذاکرات هسته‌ای وزیر امور خارجه‌ام را انتخاب کرده و به او مسئولیت دادم. فکر می‌کنم به هر نتیجه‌ای در مذاکرات برسیم، از پشتیبانی سایر قوا و ملت برخوردار است. اساساً در مذاکرات سرنوشت‌ساز و مهمی مثل چنین مذاکراتی دولت ایران بدون پشتوانه کامل و اجماع داخلی نمی‌تواند وارد عمل شود، بنابراین دولت اختیار کافی را برای اینکه پای میز مذاکره به نتیجه  مورد نظر برسد دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال "آیا جمهوری اسلامی ایران در  مذاکرات در ژنو2 شرکت می‌کند؟ سیاست شما در بحث حماس و حزب‌الله چیست و چگونه می‌توانید با توجه به حمایتتان از آنها به مصالحه با غرب و آمریکا برسید؟" گفت: مسائل منطقه ما به‌ویژه مسئله سوریه بسیار حائز اهمیت است‌.، سوریه در جنگ خطرناک داخلی گرفتار شده است.

روحانی در ادامه تأکید کرد: معتقدیم همه باید دست به دست هم دهیم و  این جنگ را متوقف کنیم و زمینه را برای آینده فراهم کنیم تا مردم سوریه در فضای آزاد و امن‌ بتوانند برای آینده کشور خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط ما با کشورهای منطقه در تناقض و تنافی با ارتباط ما با غرب نیست. سیاست خارجی ما در چارچوب یک اصول است و ما بر اساس منافع ملی و منافع ملت‌های منطقه و بر اساس منافع مشترک با سایر بازیگران  جهانی و از جمله غرب روابطمان را تنظیم می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان "ما در منطقه خواهان ثبات و صلح و از بین رفتن زمینه‌های جنگ هستیم"، افزود: جمهوری اسلامی ایران مخالف دخالت خارجی در سوریه است. ما مخالف حضور نیروهای بیگانه در منطقه هستیم و معتقدیم روابط کشورهای منطقه باید دوستانه‌تر و نزدیک‌تر باشد.

روحانی اضافه کرد: در مسئله سوریه مشغول مذاکره با همسایگانش مانند عراق و ترکیه و لبنان هستیم. ما در ژنو2 یا هرگونه فعالیت بین‌المللی که از ایران دعوت شود، به‌خاطر منافع مردم سوریه حضور فعالی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: راه‌حل سوریه را نظامی نمی‌دانیم بلکه سیاسی می‌دانیم.‌ کشورهای تأثیرگذار باید دست به دست هم دهند و برای پایان رنج مردم سوریه تلاش کنند.

رئیس جمهور با بیان "ما کاربرد سلاح شیمیایی را در منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم و قویاً محکوم می‌کنیم و از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته بسیار خوشحالیم"، اظهار داشت: امیدواریم همه کشورهای منطقه به این معاهده بپیوندند، رژیمی که دارای زرادخانه‌های سلاح‌های کشتار جمعی است هم تحت فشار جامعه جهانی به این معاهده‌ها بپیوندد.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار روز گذشته‌اش با نخست‌وزیر ایتالیا  و اینکه آیا این کشور می‌تواند در حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران مؤثر باشد، گفت: دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا بسیار مفید بود و ما نسبت به مسائل مورد علاقه دوطرف گفت‌وگو کردیم.

وی تأکید کرد: ما از تلاش هر کشوری برای کمک به حل و فصل سریع‌تر مسئله هسته‌ای استقبال می‌کنیم، اما موضوع دیدار این نبود که ایتالیا در 1+5 شرکت کند و چنین پیشنهادی مطرح نبود، بلکه بحث این بود که این کشور به‌عنوان کشور مهم در اتحادیه اروپا در این اتحادیه تلاش کند تا روند حل و  فصل موضوع هسته‌ای ایران سرعت بیشتری پیدا کند. خود آنها می‌گویند جمع آنها 3+3 است. قاعدتاً نمی‌خواهند 3+4 شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی ایران سه پیشنهاد برای خلع سلاح اتمی در نشست «نم» مطرح کرد و برنامه ایران در دو سال آینده ریاست بر «نم» برای تحقق این هدف چیست، گفت: خاورمیانه منطقه بسیار حساسی است و وجود سلاح‌های کشتار‌جمعی بسیار خطرناک است.

روحانی تأکید کرد: حداقل در دو نوبت و طبق برخی خبرها در سه نوبت در مجموع در منطقه ما سلاح‌های غیرمجاز و کشتار جمعی به کار رفته است. یک مورد که حمله شیمیایی عراق به ایران است که‌ مجروح و کشته فراوانی داشته و کاربرد دیگر در سوریه است. مواردی هم در زمینه کاربرد سلاح‌های غیرمجاز در آزادسازی کویت مطرح بوده است.

وی با تأکید بر "رقابت تسلیحاتی در منطقه ما در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد"، افزود: سال‌هاست طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را پیشنهاد و دنبال کردیم و در حال حاضر نیز به‌دنبال این پیشنهاد هستیم. همان زمان که با سه وزیر اروپایی صحبت می‌کردیم نیز با آنها توافق کردیم تا در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای‌ کمک کنند.

رئیس جمهور گفت: در کنفرانس اخیر هم اعلام کردیم که می‌خواهیم خاورمیانه جزو مناطقی باشد‌که عاری از سلاح هسته‌ای باشد. فعلاً در منطقه ما یک رژیم است که دارای سلاح هسته‌ای است و همه باید تلاش کنیم تا کل منطقه از سلاح هسته‌ای عاری بماند. علاوه بر این اطلاعات می‌گوید برخی کشورها که نیروهای نظامی‌شان در منطقه است، دارای سلاح‌های کشتار‌جمعی هستند که اگر درست باشد و منطقه عاری شود، ورود و حضور این‌گونه کشتی‌ها در منطقه ممنوع خواهد بود. ما همچنان از این طرح حمایت کرده از ظرفیتمان به‌عنوان رئیس «نم» حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن که پرسید: "نظر شما در مورد مذاکرات هسته‌ای که در ژنو انجام خواهد شد، چیست؟ و آیا اتفاقات خوبی خواهد افتاد؟‌" گفت: مذاکرات 1+5 در دولت جدید از روز گذشته آغاز شده است، این یک قدم مهم بود.

وی ادامه داد: اینکه مکان اجلاس بعدی و مذاکرات بعدی و زمان تقریبی آن هم تقریباً مورد بحث قرار گرفت و مشخص شد، نقطه مثبتی بود. در جلسه روز گذشته بحث‌های کلی که 1+5 یعنی مجموعاً 7 وزیر مطرح کردند، فضای مثبتی داشته است.

رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: البته نقاط مشترک فراوانی در سخنان وزرای خارجه 1+5 که در روز گذشته مطرح شد، وجود داشته است. نکته دیگری هم که در نشست دیروز توافق شده این است که در اجلاس بعدی ایران طرح خود را مطرح کند، البته ایران طرحش را آماده خواهد کرد و در ژنو مطرح خواهد شد. امیدوارم قدم مؤثرتری در اجلاس ژنو برای حل و فصل مسائل هسته‌ای برداشته شود.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبری الجزیره انگلیسی که پرسید: "شما همواره برای میانجیگری بین دولت بشار اسد و معارضین ابراز تمایل کرده‌اید، در صورتی که با میانجیگری شما در این زمینه موافقت شود، چه پیشنهادی خواهید داشت؟‌" گفت: اساس این است که در نهایت باید بین دولت سوریه و گروه‌های معارض توافق حاصل شود‌، البته می‌دانید که در زمینه سوریه امروز از یک طرف دولت و از طرفی دیگر نیز گروه‌های معارض که اختلاف نظرهایی بین معارضین وجود دارد، است، بنابراین از طرف دیگر گروه‌های تروریستی نیز در سوریه فعال هستند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: کمک به گروه‌های تروریستی در سوریه را همه باید متوقف کرده و این گروه‌ها باید کشور سوریه را ترک کنند. این گروه‌ها از کشورهای مختلف منطقه در سوریه تجمع کرده‌اند. جامعه جهانی باید روی گروه‌های تروریستی و به‌خصوص القاعده حساس باشد.

رئیس جمهور کشورمان افزود: بنده در نطق سازمان ملل طرح WAVE (ویو) را پیشنهاد کردم. همه باید با افراطی‌گری و تروریسم و خشونت مبارزه کنیم. هیچ کشوری به‌تنهایی قادر نیست این مسئله را حل کند. تروریست‌ها مانند میکروبی هستند که مرتباً از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در حال حرکت هستند. باید جامعه را از این میکروب خطرناک دور کنیم. تروریسم برای صلح و امنیت جهانی خطرناک است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه موضوع دیگر در سوریه، موضوع معارضین سوری و دولت است که باید پای میز مذاکره بنشینند، گفت: در سوریه همه باید بپذیریم که باید فضای امنی تشکیل شود و مردم پای صندوق آرا در آن فضای امن آمده و انتخاب مردم سوریه نیز باید انتخاب همه جوامع باشد و همه باید از آن پشتیبانی کنند. آینده سوریه متعلق به مردم سوریه خواهد بود.

به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان که پرسید: "در جلسه‌ای که با شما در نیویورک داشتیم، اظهارات مشابه زیادی از سوی شما گفته شده است و نیویورک شهری است که همه صحبت و مذاکره می‌کنند و از طرفی نیز شما کانون توجهات رسانه‌ها بودید و درباره شما به‌عنوان یک چهره جدید از ایران، اظها‌ر نظر شد. درباره روابط ایران و آمریکا به‌عنوان یک چهره جدید از ایران، چه نظری دارید؟" گفت: این تفاوت، خواست مردم ایران است. مردم در انتخابات و در حضور گفتمان‌های متفاوت که در ضمن مناظره‌های تلویزیونی بیشتر آشکار شد، گفتمان اعتدال را برگزیدند.

وی در ادامه اظهار داشت: در زمینه اقتصاد، دولت در انتخابات نظر خاصی داشته است. دولت بر آزادی بیشتر بخش خصوصی و حمایت بیشتر از این بخش، ایجاد فضای مناسب کسب و کار، امکانات لازم برای  تولید و اشتغال نگاه ویژه‌ای داشته است. این‌ها جزو اولویت‌های برنامه دولت بوده و دولت در همه این زمینه‌ها به برنامه‌های خود متعهد است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ایرنا که پرسید: "شما چه برنامه‌ای برای بهبود روابط با کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای عربی دارید؟" گفت: یکی از اولویت‌های دولت، رابطه بیشتر و بهتر با همسایگان است. دولت اهمیت ویژه‌ای برای رابطه با آنها، چه عربی و چه غیرعربی قائل است. در این ایام با بسیاری از رهبران کشورهای همسایه دیدار داشته‌ام.

روحانی تصریح کرد: از روسیه تا ترکیه، تا عراق و پاکستان و افغانستان و کشورهایی که از منطقه ما هستند، مانند لبنان و تاجیکستان و قزاقستان با رهبران آن‌ها دیدارهایی داشته‌ام. در این چند روز در نیویورک هم با چند مقام کشورهای عربی و شمال آفریقا نیز دیدار داشته‌ام. در این دیدارها به‌مناسبت‌هایی راجع به روابط ایران با کشورهای همسایه مسائلی مطرح شد.

وی اضافه کرد: اساس برنامه ما ایجاد ارتباط بیشتر بین ما و همسایگان، توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی، حل و فصل مسائل و مشکلات احتمالی و موضوع توریسم است. ما در سطح وسیعی با عربستان و عراق و بحرین و عمان و کشورهای دیگر روابط توریستی خوبی داریم، البته نسبت به عربستان و عراق رقم بسیار بالاست. در این کشورها بحث به چند میلیون نفر در سال می‌رسد.

رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از اهداف این دولت روابط صمیمی‌تر با همسایگان است. دولت این هدف را دنبال می‌کند، به همین دلیل ملاقات‌هایی با همه همسایگان و از جمله کشورهای عربی تنظیم شده است.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه این کنفرانس خبری که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال که پرسید: "درباره بهبود اوضاع اقتصادی در ایران با توجه به تحریم‌های 5-6 سال گذشته که در طول مبارزات انتخاباتی‌تان گفتید، سعی می‌کنید بهتر شود، چه نظری دارید؟" گفت: اقتصاد ایران کاستی‌هایی داشت که این موضوع را همگان کم‌ و بیش از آن اطلاع داشته‌ و می‌دانستند.

وی تأکید کرد: البته می‌دانید که بنده قبل از ریاست جمهوری مسئولیت یک مرکز تحقیقاتی را به‌عهده داشته‌ام و از بسیاری از آمارها و ارقام بی‌خبر نبوده‌ام. بنده و رقبای انتخاباتی‌ام، بر مشکلات اقتصادی و راه‌حل برای آن همواره تأکید می‌کردیم، البته باید اذعان کنم که پس از آنکه مسئولیت ریاست جمهوری را به‌عهده گرفته‌ام با آمارها و ارقام‌ها بیشتر آشنا شدم و امروز‌ هم این آشنا شدن‌ها ادامه دارد، به مردم قول داده‌ام که پس از 100 روز گزارشی از واقعیت‌های کشور به مردم ارائه می‌کنم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: امیدوارم در این مدت همه ابعاد مختلف مسائل اقتصادی و سایر مسائل اجتماعی و فرهنگی را به  مردم به‌صورت دقیق ارائه کنیم. دولت بنده متعهد است که همه ارقام و آمار به‌صورت شفاف به اطلاع مردم برسد. این را موضوع برای ایجاد اعتماد بیشتر بین دولت و مردم می‌دانم و برای اینکه اقتصاددانان و سایر مسئولان بهتر بتوانند برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنند، این مسئله را ضروری می‌دانم.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: به همین دلیل به سخنگوی دولت دستور داده شده است که اطلاعات لازم را از شرایطی که دولت با آن مواجه می‌شود با مردم در میان بگذارد، البته رئیس جمهور هم موظف است که در هر فرصتی گزارش‌هایی را به‌طور مستقیم به مردم ارائه کند که امیدوارم فاصله این گزارش‌ها طولانی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم در یک کلمه جواب شما را بدهم، آنچه امروز می‌بینم، کمی بدتر از آن چیزی است که قبلاً از وضعیت اقتصادی کشور می‌دیدم و از آن سخن می‌گفتم، اما مشکلات اقتصادی ما قابل حل و فصل است. بنده معتقدم ‌با حمایت و حضور مردم هر مشکلی را می‌توانیم حل و فصل کنیم. امید بنده به‌مراتب بیش از مشکلات است، البته حمایت مردم از دولت هم بیش از حد انتظار است، بنابراین آینده ما روشن و آینده‌ای خواهد بود که مردم در رفاه و راحتی بیشتری باشند.

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های بین‌المللی در پاسخ به سؤال خبرنگار پی‌بی‌اس که پرسید: "در زمانی که در سال 2003 رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مسئله هسته‌ای بودید، گفت‌وگوهای خوبی با سران اروپایی در تهران داشتید. حتی در اصفهان اتفاقاتی افتاد و رضایت‌مندی به‌وجود آمد بنابراین به‌نظر شما آیا باز می‌توانید با شرکای آمریکایی و اروپایی خود همکاری مشابه سال 2003 داشته باشید که شفاف‌سازی بیشتری شود؟" گفت: هرکاری که در آن دوره انجام گرفت، بر مبنای توافقات دو طرف بود. ما هیچ‌وقت به شرکای اروپایی نگفته بودیم که اصفهان را تکمیل نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصفهان از روز اول تأسیس تحت نظارت دقیق آژانس بود، افزود: حتی قبل از اینکه ساختمانش ساخته شود ماه‌ها قبل به اطلاع آژانس رسیده بود. ‌ما هیچ‌گاه راه فریب را انتخاب نکردیم، هیچ‌گاه راه مخفی کردن را انتخاب نکردیم. شفاف حرف زدیم و سخن گفتیم ‌و عمل کردیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: الآن هم به آنچه می‌گوییم متعهد خواهیم بود. هیچ موردی نخواهید دید که دولت به وعده‌اش چه به مردم و چه به طرف‌هایش عمل نکند. ما به‌صراحت می‌گوییم که می‌خواهیم فناوری هسته‌ای تحت نظارت آژانس داشته باشیم و به مقررات از جمله ان‌پی‌تی متعهدیم.

روحانی تصریح‌کرد: به‌صراحت می‌گوییم دنبال بمب نیستیم و شفاف هستیم و ساخت بمب را برای خود و منطقه خطرناک می‌دانیم. به‌صراحت می‌گوییم در دکترین دفاعی ما چیزی به‌نام سلاح کشتار‌جمعی وجود ندارد.

وی با بیان "هیچ‌جا به‌خلاف تعهدات عمل نکردیم و نخواهیم کرد"، گفت: در مذاکرات طرح 1+5 به طرف‌های خود اطمینان بیشتر می‌دهیم که فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز خواهد ماند و آنها به ما اعتماد خواهند داد که علیه پیشرفت ایران اقدام نکنند، هر دو باید اعتمادسازی کنیم.

خبرنگار سی‌‌سی‌‌تی‌‌وی چین در ادامه این نشست خبری از روحانی سؤال کرد: "نسبت به مسائل امنیتی در افغانستان و پاکستان چه نظری دارید؟" که رئیس جمهور ایران در پاسخ اظهار داشت: از هم‌اکنون باید آنها که در منطقه تأثیرگذارند، به‌فکر همکاری و کمک بیشتر به دولت افغانستان باشند. من در مدت کوتاه چند هفته‌ای که مسئولیت دولت را به‌عهده گرفتم، دوبار با کرزی بحث و گفت‌وگو داشتم. این دیدارها یک بار در تهران و یک بار در بیشکک قزاقستان انجام شد.

وی تأکید کرد: خود کرزی هم برای آینده افغانستان نگرانی‌های فراوانی دارد، بحث این است که هر گروهی که بخواهد پای میز مذاکره بیاید و به چارچوب‌های دموکرسی متعهد باشد، می‌تواند مفید باشد.

رئیس‌جمهور همچنین به عملیات تروریستی طالبان اشاره کرد و افزود: طالبان گروه‌هایی هستند که عملیات انجام می‌دهند و برخی عملیات آنها تروریستی است، آیا می‌خواهند آن را کنار بگذارند و به‌صورت یک حزب و فعال سیاسی در جامعه افغانستان فعال باشند یا خیر، البته هنوز در قدم‌های اولیه مذاکره‌اند، اگر این مذاکرات منتهی شود به حضور سیاسی طالبان در افغانستان و نه حضور نظامی در این کشور، بالاخره در یک کشور امنیت باید در اختیار نیروهای رسمی کشور باشد. اگر طالبان سلاحشان را زمین بگذارند، چنین صلحی می‌تواند برای آینده افغانستان و ثبات منطقه مفید باشد.

وی با بیان "فکر نمی‌کنم در دنیای امروز آن افکار افراطی طالبان قابل قبول باشد"، تأکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم زنان نمی‌توانند در عرصه‌های اجتماعی فعال باشند. نمی‌توانیم از آزادی‌های فرهنگی یک جامعه جلوگیری‌کنیم. تکثرهای فرهنگی، اندیشه‌ای را باید بپذیریم و قبول کنیم. امیدوارم طالبان در فکری نو در چارچوب یک تشکل سیاسی در آینده افغانستان حضور داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: صلح در این مبنا و در مبنای خواست ملت افغانستان می‌تواند مفید باشد چرا‌که جنگ برای افغانستان ویرانگر است و مردم خسته شده‌اند و تروریسم موجب شده در افغانستان یک فعالیت باثبات اقتصادی پانگیرد.

روحانی در خصوص سفر خود به نیویورک نیز اظهار داشت: در طول حضور در نیویورک عملاً دنبال یک برآورد دقیق‌تر از فضای جدید جهانی بعد از شروع به کار این دولت بودیم. فکر می‌کنم در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم.

وی افزود: ما دنبال این بودیم که بهترین مسیر و شیوه را برای بازسازی و جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران ترسیم کنیم.

روحانی با بیان "در این زمینه در حد مذاکره و بحث و بیان مواضع و در برخی موارد برخی از توافقات، دستاوردهای خوبی داشتیم"، گفت: ما دنبال تقویت رابطه با طرف‌های مذاکراتی در این سفر بودیم. در این زمینه موفقیت ما بیش از حد انتظار بود.

وی افزود: مخصوصاً با کشورهای اروپایی، دیدارها و مذاکرات و بحث‌های‌مان بسیار خوب بود و فکر می‌کنم زمینه برای روابط گسترده‌تر در زمینه‌های مختلف با کشورهای مهم اقتصادی، لااقل با آنها که من در این سفر با آنها دیدار داشتم، فراهم می‌شود. تلاشمان این بود با مقاماتی که در این سفر دیدار می‌کنیم، به‌خصوص درباره تروریسم و خشونت بحث  کنیم که در این زمینه موفقیت‌های بسیار خوبی داشتیم، همچنین درباره مسئله هسته‌ای توضیح دادیم که برنامه و آینده ما چیست.

رئیس جمهور با اشاره به "سخت است که آدم بگوید به همه انتظاراتش دست یافته اما آنچه من در این سفر به دست آوردم، در حد این سفر 4روزه برای من قابل قبول است"، تأکید کرد: من می‌خواهم این سفر اولین گام و آغاز برای روابط بهتر و سازنده با کشورهای جهان باشد، همچنین اولین گام برای رابطه بهتر دو ملت بزرگ ایران و آمریکا باشد.

روحانی تأکید کرد: باید بتوانیم افکار و شناخت دو ملت را نسبت به یکدیگر بیشتر کنیم. نسبت به دو دولت حداقل جلوی تنش بیشتر را به‌عنوان اولین گام بگیریم. برای گام بعدی تنش‌ها را کاهش دهیم و زمینه را برای دستیابی به منافع مشترک فراهم کنیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر "جزئیات بیشتری درباره طرح ایران در مذاکرات آینده با گروه 1+5 ارائه دهید‌ و ایران چه انتظاری از گروه 1+5 برای کاهش تحریم‌ها دارد؟"، گفت: اولاً همه‌کشور‌ها باید بر اصولی توافق‌کنیم و اگر بتوانیم بر اصولی توافق کنیم، فکر می‌کنم بتوانیم به طرح و نقشه راه مشترکی برسیم.
وی افزود: من با رئیس جمهور فرانسه بحث‌های مفصلی درباره سوریه و اوضاع منطقه داشتم و در کنار آن چارچوب طرح‌هایی را که مورد نظر ایران است، به‌عنوان اصول مطرح کردم و لذا باید بر مبنای اصولی که همه توافق می‌کنیم، بتوانیم به راه آینده و نقشه راه آینده دست یابیم، مثلاً معتقدیم سوریه نباید تجزیه شود و تجزیه سوریه را برای منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم و اعتقاد داریم تروریست‌ها باید سوریه را ترک کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم جنگی نباید از طرف قدرت‌های خارجی بر سوریه تحمیل شود و همه باید بپذیریم راه‌حل سوریه، حتماً سیاسی است و نه چیز دیگر. باید بپذیریم که باید شرایط را برای مذاکره بین معارضین و دولت سوریه فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: اصول مورد نظر ما اگر مورد توافق کشورهای مذاکره کننده طرف مقابل باشد، می‌توانیم راحت‌تر به مقصدمان برسیم.در هرکجا و هر اجلاسی اگر بتوانیم و ببینیم مفید باشد، در آن شرکت می‌کنیم و شرکت ما در هر اجلاسی بدون پیش‌شرط خواهد بود.

**دیدار با "ماهیندا راجا پاگسا"

همچنین روسای جمهور ایران و سریلانکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" و "ماهیندا راجا پاگسا" روسای جمهور ایران و سریلانکا در این دیدار درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه و راه‌های گسترش آن گفت‌وگو کردند.

**برنامه های پایانی و دیدار با آقای دبیرکل

رئیس جمهور کشورمان در برنامه های پایانی خود با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به رنج کشور‌ها از نظام سلطه در روابط بین‌الملل تاکید کرد: در شرایط کنونی نیازمند عزم راسخ برای حل و فصل مشکلات هستیم و در این راستا سازمان ملل متحد و دبیرکل آن شایسته است نقش موثری ایفا کند.

وی، ساختار سازمان ملل و شورای امنیت را به‌گونه‌ای که شورای امنیت تبدیل به نهادی شود که از همه ملت‌های دنیا حمایت کند، ضروری دانست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شورای امنیت نباید تبدیل به ابزاری برای کشورهای خاص شود، خاطرنشان‌کرد: مشارکت کشورهای در حال توسعه در روند کار شورای امنیت یک ضرورت است.

روحانی در خصوص موضوع استفاده از فناوری هسته‌ای گفت: ما شاهد رفتارهای دوگانه هستیم، از یک سو کشورهایی هستند که باید سلاح هسته‌ای خود را نابود می‌کردند اما این کشور‌ها با تکنولوژی‌های بالا‌تر به تولید سلاح پرداختند و از سوی دیگر کشورهایی در پی آن هستند تا مانع استفاده صلح‌آمیز دیگر ملت‌ها از انرژی هسته‌ای شوند.

وی افزود: برخی از این کشور‌ها نه تنها به معاهدات بین‌المللی نپیوستند بلکه در جهت تولید سلاح نیز اقدام کرده‌اند.

رئیس‌جمهور گفت: این در حالی است که اگر کشوری در چارجوب مقررات npt و پادمان به فعالیت صلح‌آمیز بپردازد، در فشار قرار می‌گیرد و این به معنی تضعیف معاهدات بین‌المللی است چرا‌که در این معاهدات پیش‌بینی شده کشورهای دارای تکنولوژی می‌بایست به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا با تولید، انباشت و استفاده از سلاح کشتار‌جمعی خصوصا سلاح هسته‌ای مخالف است.

وی خاطرنشان‌کرد: جمهوری اسلامی ایران خود قربانی سلاح شیمیایی است و ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را مطرح کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: ما در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری کامل با آژانس داشته‌ایم و آژانس نیز صراحتا عدم انحراف ایران را اعلام کرده است ولی با این حال چنانچه کشورهایی نگرانی منطقی در این خصوص داشته باشند، آماده حل و فصل آن هستیم.

روحانی گفت: انتظار از سازمان ملل این بود که وقتی دانشمندان ما را ترور کردند، عکس‌العملی مناسب نشان می‌داد.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی برخی کشور‌ها علیه ایران خاطرنشان‌ کرد: این تحریم‌ها در حالی سبب رنج مردم شده که زمینه‌ساز هیچ‌گونه اعتمادی نشده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قطعا تهدید و تحریم اثر منفی خواهد داشت.

روحانی گفت: از سازمان ملل و دبیرکل انتظار داریم با اتخاذ ابتکارات مناسب تلاش کنند ‌مساله تحریم‌ها رفع و قطع شود و ایران از همه حقوقش از جمله غنی‌سازی در خاک خود بهره‌مند شود.

وی در ادامه به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: در ماجرای سوریه باید به خوبی بین معارضین سوری و تروریست‌ها تفکیک قائل شد و بدانیم که راه حل بحران سوریه نظامی نیست بلکه تنها راه حل آن سیاسی است.

رئیس‌جمهور گفت: آماده‌ایم در خصوص بحران سوریه هر گونه کمکی را که در جهت پایان جنگ و تحقق نظر همه مردم سوریه باشد، دنبال کنیم.
روحانی، از دبیرکل سازمان ملل خواست همه توان خود را برای حل و فصل بحران سوریه به کار گیرد.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با روحانی و استقبال از سخنان وی در مجموعه سازمان ملل، این دیدار‌ها را گامی جدید در جهت تقویت و توسعه هر چه بیشتر روابط جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل توصیف کرد.

این دیدار با استقبال گرم دبیرکل سازمان ملل متحد انجام پذیرفت تا آنجا که‌بان کی مون برای استقبال و بدرقه ‌روحانی، وی را همراهی می‌کرد و تمام معاونان و دستیاران ارشد وی در جلسه گفت‌وگو حضور داشتند و به همراهی دبیرکل سازمان ملل به استقبال ‌روحانی شتافتند.

**گفت‌وگوی عجله‌ای و تلفنی اوباما با روحانی

اکثر خبرنگارانی که در نشست خبری رئیس جمهور شرکت کرده بودند با طرح سوالات متعدد تلاش کردند خبر جدیدی را از حسن روحانی مخابره کنند اما مهمترین خبر که سوژه اصلی اکثر رسانه های خبری بود بعد از پایان این نشست خبری اعلام شد و بازتاب گسترده ای را در رسانه های خبری در برداشت. خبری کوتاه که اما برای رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های غربی مهم بود؛ "اوباما و روحانی تلفنی با هم گفت‌وگو کردند".

در حالی که رئیس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به‌سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسائل مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مسئله هسته‌ای تأکید کرده زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند.

در این گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا توافق شد وزرای امور خارجه خود را مأمور کنند تا زمینه همکاری‌های لازم را هرچه زودتر فراهم آورند.

**ریاست‌جمهوری: برنامه‌ای برای استقبال مردمی از رئیس جمهور پیش بینی نشده است

قبل از اینکه هواپیمایی رئیس جمهور و هیئت همراه وارد فرودگاه مهرآباد شود دفتر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: برنامه ای برای استقبال مردمی از رئیس جمهوری پیش بینی نشده است.

در این اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از ابراز احساسات و لطف گسترده آحاد مردم شریف و قدردان ایران اسلامی، اعلام کرد که در راستای پرهیز از ایجاد زحمت برای شهروندان و ایجاد اخلال در برنامه‌های کاری در روز آغازین هفته، برنامه‌ای از سوی این دفتر برای استقبال مردمی از رئیس محترم جمهور و هیئت همراه پیش بینی نشده است.

**روحانی وارد تهران شد

سفر 5 روزه حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و هیئت بلندپایه به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به پایان رسید و صبح امروز وارد تهران شد.

در مراسم استقبال رسمی رییس‌جمهور، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، محمود واعظی وزیر ارتباطات، ولی‌اله سیف رییس کل بانک مرکزی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور، چیت‌چیان وزیر نیرو، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، طیب نیا وزیر اقتصاد، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، جعفر توفیقی وزیر علوم و صالحی امیری وزیر ورزش حضور دارند.

** روحانی: گفت‌وگوی تلفنی من و اوباما به درخواست کاخ سفید بود

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز پس از ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: در این سفر فرصت 3 سخنرانی داشتم.

وی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی در اجلاس خلاء سلاح هسته‌ای سازمان ملل و سخنرانی در حضور وزرای خارجی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را سه سخنرانی خود در نیویورک عنوان و افزود: در همه این سخنرانی‌ها نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران تبیین شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملاقات‌هایی با مقامات و سازمان‌های بین‌المللی نیز صورت گرفت که در مجموع 17 ملاقات می‌شد. با دبیر کل سازمان ملل، با رئیس صندوق بین‌المللی پول و برخی از سران کشورهای مختلف ملاقات‌هایی را داشتم.

روحانی با بیان اینکه همه کشورهای مهم اروپایی تمایل برای ملاقات با ما را داشتند، تصریح کرد: کشورهای اتریش، آلمان، ژاپن، تونس، عراق و بسیاری از کشورها درخواست‌هایی را برای ملاقات با ما را داشتند.

وی حضور و سخنرانی در جمع صاحبنظران شورای روابط خارجی آمریکا و آسیا و پاسخ به سوالات مطرح شده در این نشست را از دیگر برنامه‌های خود در نیویورک عنوان کرد و افزود: همچنین جلسه‌ای با اندیشمندان آمریکایی نیز داشتیم که در کل این جلسه نیز بسیار خوب بود.

رئیس جمهور جلسه با مدیران مسئول، مطبوعات و رادیوتلویزیون‌های بنام آمریکا را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: جلسه‌ای را نیز با رهبران اسلامی داشتیم که این جلسه همراه با پرسش و پاسخ بود و در مجموع به سوالات و نظراتی که آنها داشتند، گوش کردیم و پاسخ دادیم.

روحانی حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا را پرشورترین حضور خود در نیویورک اعلام کرد و گفت: همان نشاطی که ما در ایران احساس می‌کنیم، ایرانیان عزیز ما در آمریکا نیز این نشاط را دارند و ما از این جلسه روحیه بسیار خوبی گرفتیم.

وی با بیان اینکه با دو شبکه تلویزیونی و یک روزنامه معروف نیز در آمریکا مصاحبه‌ای را داشتم، تصریح کرد: هدف اصلی ما این بود که موضوعات مهم از قبیل مسئله هسته‌ای، منطقه به خصوص موضوع سوریه و فلسطین و مبارزه با تروریست مطرح شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت‌هایی که در این اجلاس حضور داشتند، از سخنرانی و طرح ما استقبال کردند، گفت: در موضوع سوریه صحبت‌ها و ملاقات‌های خوبی داشتیم. در خصوص مسئله هسته‌ای با کشورهای اروپایی بحث‌های زیادی انجام شد و حتی در این زمینه اولین جلسه 1+5 در سطح وزرا که از سال 2005 به بعد چنین جلسه‌ای نبوده است، صورت گرفت و در واقع اولین گام برای حرکت به سمت حل و فصل مسئله هسته‌ای در نیویورک که گام درست و خوبی نیز بود، برداشته شد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در رسانه‌ها شنیدیم که طرف آمریکایی پیشنهادی برای مذاکره مستقیم با شما داده اند و اما در نهایت تماس تلفنی بین شما و رئیس جمهور آمریکا برقرار شد و اگر امکان دارد در این باره توضیح بفرمایید، تصریح کرد: من در همان روزهایی که عازم بودم اولین خبر را دریافت کردم که مقامات آمریکایی اظهار تمایل کرده‌اند که ملاقاتی با من و رئیس‌جمهور آمریکا صورت بگیرد.

وی افزود: وقتی وارد نیویورک شدیم این بحث مفصل‌تر انجام شد، اما زمان کافی برای ملاقات با آنان وجود نداشت که دلخواه و مفید باشد و نقطه نظرات کامل تامین شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقت کافی برای این ملاقات نبود، تاکید کرد: بنابراین دلیل بر همین مبنا بود که وقت کافی برای چنین ملاقاتی وجود ندارد.

روحانی با بیان اینکه بین ما و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد که 60 سال بر همین اساس تنش‌هایی وجود داشته است تصریح کرد: اینگونه ملاقات در سطح دو رئیس جمهور که 35 سال نیز محقق نشده، نیاز به مقدمات دارد و این کار در واقع نارس بود و ما نیز اعلام کردیم که این ملاقات مقدمات لازم خود را می‌خواهد.

وی با اشاره به اظهارنظر برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه رد پیشنهاد مذاکره مستقیم موجب تحقیر آمریکا شد، گفت: البته به این شکل نبود و بنده هم توضیح دادم که زمینه لازم برای این کار وجود ندارد. اما دیروز در لحظه‌ای که ما آماده حرکت به فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با سفیر دائم ما در سازمان ملل تماس گرفته و مایل است چند دقیقه آقای اوباما تلفنی با ما صحبت کند و این کار نیز انجام شد. آنها با تماسی که با موبایل سفیر ما گرفتند این مکالمه صورت گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بحث عمده ما در این گفت‌وگو مسئله هسته‌ای بود، خاطر نشان کرد: ما گفتیم که مسئله هسته‌ای ایران نه تنها حق مردم ایران است، بلکه بحث غرور ملی ملت ایران نیز هست.

روحانی افزود: در این مکالمه تصریح شد که بحث 1+5 و حل مسئله هسته‌ای با دریچه‌ای که مردم ایران گشوده‌اند، فرصت زیادی است و باید در این کار تسریع صورت بگیرد و اوباما نیز گفت که این موضوع ایده مشترک ما و شماست و من نیز به وزیر خارجه دستور داده‌ام.

وی افزود: ما قبلا هم گفتیم که هرگونه گفت‌وگو در چارچوب عزت و حکمت و سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اعلام کردیم که برخی مشکلات تحمیلی ناصحیح بوده، تصریح کرد: باید در این زمینه انعطاف داشته باشیم. انعطاف حکمت‌آمیز همراه با نرمش و این نرمش نیز همانگونه که رهبری فرمودند باید قهرمانانه باشد و عزت ما نیز مدنظر قرار گرفته شود.

روحانی افزود: هیچ مقامی نبود که در آنجا با من ملاقات داشته باشد و از عظمت ملت ایران حرف نزند و حتی دبیر کل سازمان ملل بحث مفصلی را راجع به شرایط و موقعیت جدید ایران با ما داشت و ما همه اینها را در سایه حضور مردم ایران در انتخابات می‌دانیم، چرا که وقتی ملتی این همه عظمت دارد، به طور طبیعی می‌توانیم با همکاری و رهنمودهای رهبری مسائل را حل و فصل کنیم و بنده این مورد را در این سفر بهتر لمس کردم.

وی خاطر نشان کرد: ما باید قدم به قدم جلو برویم. هر چند که مشکلات یک روزه حل نمی‌شود، اما راه برای حل و فصل مسائل وجود دارد تا به اهداف مد نظر رهبر انقلاب دست یابیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین