کد خبر: ۲۱۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

دیپلماسی موفق با محوریت نرمش قهرمانانه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماکان گلعلیزاده - اولین حضور دکتر روحانی در عرصه بین¬الملل، در حالی به پایان رسید که هنوز تحلیل¬گران در رسانه ¬های داخلی و خارجی به تجزیه و تحلیل دستاورد های این سفر مهم می¬ پردازند. در این میان آنچه¬ که همگان بر آن اتفاق نظر دارند حضور موفق و غرورآفرین هیأت ایرانی در اجلاس سازمان ملل متحد است. اگرچه بسیاری از صاحبنظران از همان ابتدا به اجرای موفق دیپلماسی متاثر از نرمش قهرمانانه توسط  دکترروحانی امید بسیاری بسته بودند اما به نظر می رسد نتایج حاصل از این سفر بسیاری را متعجب ساخت چراکه در تمامی جبهه¬های سیاسی مرتبط با ایران اسلامی، دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت.

در شرایطی که ملت شریف ایران منتظر اولین ره آورد گفتمان اعتدال دولت یازدهم در عرصه جهانی بودند دولت های غربی نیز درصدد سنجش قدرت دیپلماتیک ایرانی ها بودند تا بر اساس آن، مذاکرات خود با ایران را پیش ببرند. در این بین، تجربه و دانش سیاسی تحسین برانگیز در کنار منش اعتدال گرایانه هیأت ایرانی به خوبی قدرت و صلابت خود را به رخ کشید. نکته بارز دیگری که در این معادله نقش موثری ایفا کرد اتکای رییس جمهور ایران اسلامی به حمایت و اعتماد رهبر معظم انقلاب و البته بهره¬گیری از استراتژی نرمش قهرمانانه درعرصه سیاست بود که توسط مقام معظم رهبری طرح و ارائه شد.

واکنش¬ها به این سفر نیز چه در داخل و چه در خارج از کشور متفاوت بود. در داخل کشور البته عمدتا همگان از نتایج بدست آمده راضی بودند چراکه هم مواضع اصولی نظام در عرصه جهانی مطرح شد و هم دریچه های جدیدی برای برون¬رفت از بن¬بست حاصل شده در مذاکرات ایران با 1+5 گشوده شد. در خارج اما هرچند کشورهای طرف مذاکره با ایران و نیز کشورهای منطقه از منش دیپلماتیک ایران استقبال کردند اما کشورهایی که همواره بر طبل جنگ با ایران می¬کوبند از این روند، بسیار نگران شده اند.

به هرحال اولین تجربه دولت تدبیر و امید در عرصه بین¬الملل بسیار موفق و غرورآفرین بود و به گواهی همگان قدرت دیپلماسی ایران اسلامی را به نمایش گذاشت و انتظار می رود به زودی شاهد تقویت بیش از پیش موقعیت کشور در عرصه جهانی باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین