کد خبر: ۲۱۲۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۶

آژیرها شوخی نیست؛ راه را باز کنید!

تاخیر در زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل عملیات در شهر کرمان اصلا عدد بزرگی نیست و با استاندارد جهانی فاصله زیادی نداریم، اما برای فرونشاندن یک آتش حتی یک‌هزارم ثانیه هم ارزش دارد؛ چیزی که بیش‌تر شهروندان کرمانی به آن بی‌توجه هستند و این، نگران‌کننده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  امروز صبح، حوالی ساعت 10 بود که آژیر خودروهای آتش‌نشانی توجه شهروندان کرمانی را جلب کرد. خیلی‌ها بی‌تفاوت بودند، عده‌ای از رهگذران اما، به تماشا ایستاده و رانندگان، خونسرد و بی‌توجه به آژیرها، به مسیر خود ادامه می‌دادند. حتی برخی‌ها از این‌که خودروهای آتش‌نشانی مسیر آن‌ها را محدود کرده، عصبانی هم بودند و حالا صدای بوق این خودروها و آژیر ماشین‌های آتش‌نشانی مسیر انتهای بلوار آزادگان، میدان آزادی، خیابان شریعتی تا گلزار شهدا را پر کرده بود.

امروز، هفتم مهرماه، روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی است. نیروهای امداد و عملیات آتش نشانی به این مناسبت، مانوری یک ساعته را در خیابان های شهر اجرا کردند. نیروهای موتورسوار که از همین امروز به مجموعه امکانات آتش‌نشانی کرمان اضافه شدند، در پیشانی کاروان حرکت می‌کردند و ماشین‌های آتش‌نشانی پشت سر آن. می‌رفتند تا مزار شهدای کرمان را گلباران کنند.

از هر کدام از نیروهای آتش‌نشانی پرسیدم که غیرت یک رزمنده دفاع مقدس و یک فردی که در عملیات اطفای حریق خود را به آب و آتش می‌زند، چه تفاوتی دارد؛ همه می‌گفتند هیچ فرقی ندارد.

محمدحسین مومنی، مدیرعامل جوان آتش‌نشانی کرمان هم این سوال را همین‌گونه جواب داد و گفت که "اگر این نیروهای ما در زمان جنگ هم در جبهه‌ها بودند، همین‌گونه فداکاری می‌کردند. وقتی همه از آتش فرار می‌کنند، آتش‌نشانان با ایثار، خودشان را به آتش می‌زنند تا جان دیگران را نجات دهند. همان کاری که رزمندگان در دوران دفاع مقدس می‌کردند".

راست هم می‌گویند. آدم باید خیلی غیرت داشته باشد که جانش را بگذارد کف دستش و برود برای نجات دیگران؛ خواه زیر آتش توپ و خمپاره در جبهه جنگ باشد، خواه آتشی که به جان و مال خانواده‌ای افتاده است. ایثار می‌خواهد و بیش از هر چیزی غیرت!

محسن لنگری هم در بین نیروهای آماده مانور بود. آتش‌نشان نمونه کشور. خیلی پرانرژی‌ و خدا را شکر سرزنده.

هنوز یادمان نرفته تلاشی که او کرد به همراه مجتبی فکری و محمدحسین حیدری، دو نفر دیگر از نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی کرمان، برای نجات فردی که در سیرجان در چاه افتاده بود؛ سال 90 بود. در آن حادثه، پس از گذشت یک روز از عملیات ناموفق امداد این جوان، از شهرداری کرمان درخواست کمک شد که این سه نفر، به سیرجان اعزام شدند و بماند که با چه مشقتی اما، بعد از 76 ساعت تلاش مداوم پرسنل آتش نشانی کرمان و همراهی نیروهای هلال احمر، مصدوم یاد شده زنده به بیرون چاه انتقال یافت. یک انتخاب بود بین مرگ و زندگی برای لنگری و ان دو نفر دیگر؛ که انتخاب کردند و به خیر هم گذشت؛ می‌گویم که غیرت می‌خواهد این کارها؛ و نیروهای آتش‌نشان هم دارند.

از این دست اتفاقات و از این جان‌فشانی‌ها کم رخ نداده در بین نیروهای آتش‌نشانی؛ چه اینجا در کرمان خودمان که فقط طی شش ماهه اول امسال، 557 حادثه آتش‌سوزی در آن رخ داده و به خیر گذشته چون تنها یک نفر فوتی داشتیم در این حوادث و چه در دیگر جاهای کشور. شهید امید عباسی هم که پهلوان همه این پهلوانان است! از لنگری پرسیدم یادمان نرفته حکایت فداکاری‌تان را؛ خندید و گفت که من کاری نکردم. هیچ کار. و ما می‌دانیم که او و همه 129 نفر همکاران دیگرش در کرمان و بقیه هزاران نفر آتش‌نشان دیگر در همه جای کشور، چه لطف‌ها که در حق جان و مال ما و همشهریان و هموطنان‌مان نکرده و نمی‌کنند.

اگر ما، من، تو و همه شهروندان این همه بی‌احتیاطی نمی‌کردیم، جان این افراد نیز این‌قدر در خطر نبود.

"مومنی" مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان هم از عدم رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان گلایه می‌کند و بیش از گلایه داشتن، از این مسئله نگران است.

او می‌گوید: در شش ماهه اول امسال 557 حادثه آتش‌سوزی در شهر کرمان رخ داده که 16 مجروح داشته و یک نفر فوتی. بیش‌ترین آمار آتش‌سوزی هم مربوط به منازل مسکونی است. اول به دلیل نشت گاز و بعد در اثر اتصالات سیم‌های برق.

وی اظهار می‌کند: اگر مسایل ایمنی رعایت شود، آمار پایین می‌آید و آموزش این مسایل، وظیفه هم نهادهای فرهنگی و آموزشی است و هم خود مردم.

مومنی آمار عملیات امداد و نجات آتش‌نشانی کرمان را هم در شش ماه ابتدای سال جاری 708 مورد اعلام و بیان می‌کند: از این حوادث، 108 نفر نجات یافتند، 65 نفر مجروح شدند و شش نفر هم فوتی داشتیم.

مدیر عامل آتش‌نشانی کرمان می‌گوید: 48 مورد از این عملیات هم مربوط به تصادفات خودرو بوده است؛ این هم آمار بالایی است.

می‌گویم مانور را از نزدیک دیدیم؛ بیش‌تر شبیه یک نمایش عمومی بود تا مانور؛ رفتار شهروندان و به خصوص رانندگان از بی‌تفاوتی حکایت داشت. کسی وقتی خودروی آتش‌نشانی نزدیک می‌شد، راه را برایش باز نمی‌کرد و انگار یک خودروی معمولی است. به صدای آژیر هم توجهی نمی‌شد.

مومنی می‌گوید: باور کنید این بزرگترین مشکلی است که ما داریم. همیشه همین‌جوری بوده. من خودم گاهی در عملیات‌ها شرکت می‌کنم. هر چه پشت بلندگو داد می‌زنیم و خواهش می‌کنیم که راه را برایمان باز کنند، کسی اعتنایی نمی‌کند. این‌قدر داد می‌زنیم و حرص می‌خوریم که حد ندارد. شهروندان فکر می‌کنند شوخی می‌کنیم؛ در صورتی که یک درصد هم شده باید احتمال بدهند خدای نکرده خانه و زندگی خودشان و یا یکی از عزیزان‌شان آتش گرفته یا کسی از آشنایان‌شان دچار حادثه شده است.

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمان اظهار می‌کند: خواهش ما این است که رسانه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند و این آگاه‌سازی را در جامعه داشته باشیم. در همه جای دنیا روال عادی این است که وقتی خودروهای امداد و نجات در حال رفتن به عملیات هستند، همه ماشین‌های عبوری به کناری رفته و راه را برای آنها باز می‌کنند؛ اینجا اما این‌گونه نیست.

مومنی می‌افزاید: همین مسئله باعث می‌شود که زمان رسیدن ما به محل حادثه با تاخیر همراه باشد؛ در استاندارد جهانی این عدد، سه تا پنج دقیقه است اما در کرمان ما طی چهار تا شش دقیقه به محل حادثه می‌رسیم.

وی می‌گوید: ما نیاز به همکاری بیش‌تر مردم در این زمینه داریم و تقاضا می‌کنیم با درک این موضوع که یک ثانیه هم در هنگام عملیات برای ما ارزش دارد، با نیروهای امداد و نجات و آتش‌نشان همکاری کنند...

به گزارش ایسنا، مانور تمام می‌شود. گل‌های گلایل روی مزار عده‌ای دیگر از قهرمانان ملی گذاشته و آتش‌نشانان کرمان به همراه مدیرعامل با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق می‌کنند و برمی‌گردند سر پُست‌های خودشان...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین