کد خبر: ۲۱۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما روی میز وزیر

مدیرعامل هما با اشاره به این‌که زمینه‌ها و شرایط آزدسازی قیمت بلیت هواپیما در گزارشی تقدیم وزیر راه شده است،گفت: آزدسازی به معنای افزایش قیمت‌ها نیست،بلکه با این کار نرخ برخی مسیرهای پروازی با هزینه سفر جاده و ریل برابر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرهاد پرورش با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت:‌در این نشست که مجموعه بخش هوایی کشور حضور داشت، آقای آخوندی نظر مساعدی روی آزادسازی قیمت بلیت و اجرای ماده 161 برنامه پنجم داشت.
 
وی افزود: ‌موضوع آزادسازی قیمت بلیت در ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه  پیش‌بینی شده است، در واقع دولت مکلف به انجام آزادسازی قیمت‌ها از سال سوم برنامه مذکور یعنی امسال است.
 
پرورش ادامه داد: البته برای انجام این تکلیف قانونی باید بسترسازی‌های لازم صورت گیرد، در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با محوریت هما و تعدادی از کارشناسان صنعت هوایی روی این موضوع کار و گزارش جامعی در این رابطه تهیه شد.
 
مدیرعامل هما با یادآوری این‌که شرکت‌های هواپیمایی خارجی تجربه آزادسازی قیمت‌ها را دارند، تاکید کرد: همکاران ما روی این مسئله کار کردند و در گزارشی که تقدیم وزیر راه و شهرسازی شد زمینه‌ها و شرایط آزادسازی قیمت‌ها در ایران بررسی و پیش‌بینی‌های لازم درباره آنها صورت گرفته است.
 
پرورش ادامه داد: اگر قرار باید آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شود بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که این کار طی چه مراحلی باید انجام شود.
وی با تاکید بر این‌که آزدسازی تکلیف قانونی است، گفت: آزادسازی قیمت بلیت به‌طور حتم به معنای افزایش قیمت نیست. ممکن است در یک مسیر پروازی در شرایطی خاص افزایش قیمت داشته باشیم، اما در شرایط دیگر نرخ بلیت مسیرهایی دیگر به‌طور قطع کاهش خواهد یافت.
 
بازار رقابتی با آزادسازی قیمت‌ها
 
وی افزود:‌یکی از مزیت‌های آزادسازی قیمت‌ها، ایجاد بازار رقابتی بین ایرلاین‌های داخلی است و در چنین بازاری ایرلاین‌ها نرخ‌های متفاوتی در مسیرهای پروازی ارائه می‌دهند.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که آزادسازی قیمت‌ها باید زیر نظر مرجعی انجام شود، اظهار کرد: ناظر یا همان رگلاتوری باید وجود داشته باشد تا بر کیفیت خدمات ارائه شده نظارت کامل و جامعی صورت گیرد. این رگلاتوری باعث می‌شود تا با آزادسازی قیمت‌ها کیفیت خدمات کاهش نیابد بلکه افزایش کیفی خدمات پروازی را به دنبال داشته باشد.
 
پرورش خاطرنشان کرد: شاید برای مسیر پروازی متقاضی بیشتری باشد و ایرلاین‌ها برای این مسیر پروازهای خود را برنامه‌ریزی کنند تا درآمد بیشتری را به دست آورند. در مقابل مناطقی از کشور از مسیر پروازی محروم باشند، لذا وجود رگلاتوری این موضوع را کنترل خواهد کرد.
 
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: کار رگلاتوری این است که شبکه توزیع را کنترل می‌کند تا همه ایرلاین‌ها بتوانند خدمات پروازی را در سطح کشور توزیع کنند، مانند همان کاری که در شبکه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی انجام شده است.
 
پرورش تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی داخلی که در شبکه هوایی بین‌المللی پرواز دارند نرخ‌های متفاوت و نزدیکی با ایرلاین‌ها خارجی دارند و در واقع با این شرکت‌ها رقابت می‌کنند آنهم با وجود همه محدودیت‌هایی که دارند.
 
مدیرعامل هما بیان کرد: اگر قرار باشد آزادسازی قیمت بلیت اجر شود چون فقط بین ایرلاین‌های داخلی و با شرایط خاص ایران عملیاتی می‌شود حتما باید مرجعی برای نظارت داشته باشیم.
 
پرورش در این رابطه به مثالی اشاره کرد و افزود: به‌عنوان مثال نباید با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ایرلاین‌ها پرواز به نقاط محروم را قطع کنند و در مسیرهای پروازی دیگری فعال شوند که درآمدزایی بیشتری را برای آنها به همراه داشته باشد. توزیع پروازها باید در داخل توسط یک ناظر که قاعدتا سازمان هواپیمایی کشوری خواهد بود به‌عنوان حاکمیت بر روند آزادسازی نظارت شود.
 
وی با تاکید بر این‌که آزدسازی به معنای این نیست که هر کسی هر کاری دوست داشته باشد انجام دهد، تصریح کرد: آزادسازی باید با نظم و انضباط همراه باشد که رویه‌های خاص خود را دارد. به‌طور کلی برداشت از آزدسازی نباید این‌گونه باشد که این کار بدون نظم و ترتیب و شاخصه‌ای اجرا خواهد شد. در مجموع باید بسترسازی لازم انجام شود.
 
آزادسازی قیمت‌ها به معنای افزایش قیمت نیست
 
مدیرعامل هما با بیان این‌که نباید این نگرانی وجود داشته باشد که آزادسازی قیمت‌ها به افزایش نرخ‌های پروازی منجر می‌شود، افزود: به‌عنوان مثال مسیر پروازی تهران-مشهد در زمان خاصی متقاضی  فراوانی داردو در مسیر برگشت متقاضی زیادی ندارد و بین 30 تا 40 درصد پروازهای برگشت خالی است. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند برای استفاده از این صندلی‌های خالی نرخ بلیت هواپیما را کاهش دهند، اما با آزادسازی قیمت‌ها ایرلاین‌ها می‌توانند مثلا در ابتدا تعطیلات نرخ‌های برگشت را کاهش دهند تا از ظرفیت‌ها موجود به‌طور بهینه استفاده کنند.
 
پرورش با اشاره به این‌که ممکن است در این صورت هزینه سفر با هواپیما در مسیر و زمان خاص با هزینه سفر با جاده و حتی راه‌آهن برابری کند، گفت: برخی افراد به دلیل شغلی که دارند می‌خواهند ساعت 5 تا 7صبح از تهران به سمت مشهد پرواز کنند و در این ساعت‌ها پروازها شلوغ‌تر است اما عده‌ای هم برای زیارت عازم مشهد از پروازهای ساعت 11 یا 12 استفاده می‌کنند، این در حالی است که قیمت بلیت این ساعت‌ها یکسان است.
 
وی ادامه داد: بنابراین با آزادسازی قیمت‌ها ایرلاین‌ها می‌توانند با نرخ‌های متفاوت از ظرفیت‌ پروازی استفاده کنند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی قیمت‌ها امسال اجرا می‌شود، گفت: نمی‌توان زمان مشخصی را این کار اعلام کرد، چراکه آزادسازی بسترسازی و ساختار به‌خصوص خود را می‌خواهد. علاوه بر این شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، ایرلاین‌ها، رگلاتوری و ... در این برنامه دخیل هستند، بنابراین باید زمینه‌های اجرا با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ذی‌ربط فراهم شود.
 
ورود یک فروند هواپیما به ناوگان هما
 
مدیرعامل هما همچنین از ورود یک فروند هواپیمای MD به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد وگفت: برنامه نوسازی و توسعه ناوگان هما همواره در دستور کار قرار دارد و با همه محدودیت‌ها این برنامه را پیگیری می‌کنیم.
 
انتقال 39500 زائر به خانه خدا
 
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) همچنین با اشاره به این‌که تا شب گذشته 39 هزار و 500 زائر از طریق پروازهای هما، ماهان و سعودی به مدینه و جده منتقل شده‌اند، گفت:‌ از این تعداد حدود 11 هزار زائر را هما منتقل کرده است. پروازهای شیراز، یزد، اردبیل و بوشهر تکمیل شده و امروز هم پروازهای کرمانشاه آغاز می‌شود.
 
پرورش افزود:‌پروازهای کرمانشاه روز دهم مهرماه سال‌جاری به پایان می‌رسد تا به این ترتیب پرواز مدینه اولی‌ها نیز به پایان برسد.
 
به گزارش تسنیم،وی با اشاره به این‌که پروازهای جده تا 17 مهرماه ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: پروازهای برگشت زائران از 28 مهرماه آغاز می‌شود و تا 18 آبانماه ادامه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین