کد خبر: ۲۱۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

واکنش دکتر توکلی و دکتر قره یاضی به عزل دانشجو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نغمه عبیری - مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران: ماجرای عزل آقای فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واکنش‌هایی را در بر داشته است. مطلبی به نوشته دکتر احمد توکلی نماینده محترم مردم تهران در سایت الف با عنوان "واکنش دکتر توکلی به عزل دانشجو" منتشر شده است. رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی نیز در زیر این متن اظهارنظری را منتشر کرده‌اند. نظر به اهمیت موضوع هر دو متن در زیر منتشر می‌شود.

واکنش دکتر توکلی به عزل دانشجو
احمد توکلی نماینده مردم تهران، گفت: برکناری مدیری که به اذعان جانشین، اشکالی بر مدیریت وی وارد نبوده تنها به بهانه سیاسی هماهنگی با پیام انتخابات ۹۲، یعنی منافع گروهی و باندی را بر منافع ملی و مصالح مردم ترجیح داده‌ایم و من متاسفم که این خطای استراتژیک به نام دولت تمام می‌شود. توکلی در گفتگو با مهر درخصوص ماجرای عزل فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد گفت: منافع ملی اقتضا می‌کند هر دولتی که با رای مردم سر کار می‌آید اگر منصوبین دولت قبل را برای تامین هدفی که برای آن نصب شده‌اند، مناسب نداند، فرد مناسب‌تری را برای تصدی آن پست در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت اگر در این زمینه منطقی عمل کند هیچ انتقادی به آن وارد نیست، گفت: اما جانشین آقای دانشجو یعنی آقای میرزاده از نحوه مدیریت و کار رئیس معزول دانشگاه تعریف می‌کند و تصریح می‌کند که هیچ ایرادی به مدیریت وی وارد نیست و حتی از او ابراز رضایت هم می‌کنند و در مقابل می‌گوید این برای رعایت پیام انتخابات ۲۴ خرداد است. نماینده مردم تهران تاکید کرد: این اقدام یک خلف وعده و نقض عهد دوستانی است که مدعی بودند در مسیر اعتدال حرکت خواهند کرد و تصمیماتشان بر مبنای منافع مردم اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: برکناری مدیری که به اذعان جانشین، هیچ اشکالی بر مدیریت وی وارد نبوده تنها به بهانه سیاسی هماهنگی با پیام انتخابات ۹۲، یعنی منافع گروهی و باندی را بر منافع ملی و مصالح مردم ترجیح داده‌ایم و من متاسفم که این اقدام به نام دولت تمام می‌شود که حتما مضر به اهداف ذکر شده از سوی آن خواهد بود و یک خطای استراتژیک از سوی آنها است.

توکلی با یادآوری نتایج انتخابات خرداد ماه خطاب به طرفداران دولت با بیان اینکه اکثریت ۹۰ درصدی هم اگر در انتخابات ایجاد می‌شد حق نداشت که دیکتاتوری اکثریت به راه بیندازد، دولت تنها باید به عهد خود که خدمت به مردم است وفا کند، گفت: شما که اندکی بیش از ۵۰ درصد رای آورده‌اید به بهانه صدای اکثریت، نباید اراده سیاسی خود را بر اقلیتی که تقریبا به اندازه شما است تحمیل کنید.

وی ادامه داد: بیان چنین سخنانی را برای کشور خوب نمی‌دانم و به دلایلی که برشمردم آن را خطای استراتژیک دولت می‌دانم و معتقدم به نفع دولت است که جلوی این دست اقدامات طرفداران و اطرافیان خود را بگیرد چرا که بر خلاف عقلانیت و تدبیر و اعتدال و منطق کارشناسی است. توکلی هم چنین درباره عزل و نصب‌های روزهای اخیر در دانشگاه آزاد گفت: اگر فرد و یا افرادی با این زاویه‌ای که نقد کردم وارد عرصه اجرا شوند طبیعی است که اشتباهاتشان در زیر مجموعه خود تکرار شود.

نماینده مردم تهران درباره اظهارات سرپرست وزارت علوم درباره عزل رئیس دانشگاه آزاد گفت: من هنوز با آقای توفیقی در این باره صحبتی نکردم اما ظاهرا در رسانه‌ها گفته‌اند که در جریان این برکناری نبوده‌اند. ایشان به عنوان سرپرست وزارت علوم عضو هیات امنای دانشگاه آزاد هستند و چطور از چنین تصمیم مهمی در حوزه مسئولیت خود اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. توکلی در پایان افزود: در هر صورت این اظهار بی اطلاعی سرپرست وزارت علوم چیزی از مسئولیت ایشان در وقوع این خطای استراتژیک کم نمی‌کند.

بهزاد قره یاضی- رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران
جناب آقای دکتر توکلی
سلام. من به شما ارادت دارم. البته مواضع شما را در مورد شخص میرحسین موسوی و حوادث بعد از انتخابات نمی‌پسندم ولی شما را فردی عدالتخواه و اصولگرای سالم و پاکدست می‌دانم. اعتراض شما به عزل دانشجو جدا برای من سوال برانگیز بود. شما خود به خوبی می‌دانید که انتصاب فرهاد به دلیل سماجت و بلکه پرده دری کامران و بی‌حرمتی به آیت الله هاشمی این یاور دیرینه انقلاب و رهبر فرزانه صورت گرفت. چطور در آن موقع در مورد حفظ حرمت‌ها چیزی نفرمودید؟

شما خوب سه برادر دانشجو را می‌شناسید. خوب می‌دانید که بنیه علمی آنها چیست. شما در رسوا کردن متقلبین و ندارندگان مدرک دکتری صاحب نام شده‌اید. شما نیک می‌دانید این سه برادر از جنبه علمی در قامت "استاد"ی و ریاست مراکز علمی نیستند. شما نیک می‌دانید که آنها "برنامه"های دیگری برای دانشگاه داشتند و ماموریت ویژه آنها هر چه بوده علمی نبوده.

هرچه بوده گذشته. آیا وقتی شما به فرد مظلوم و متدین و خالصی همچون میلی منفرد رای عدم اعتماد می‌دهید کسی حق دارد شما را نکوهش کند؟ البته ممکن است موکلینتان این حق را داشته باشند اما در مورد عزل و نصب‌ها آیا مرجع تشخیص مشخص نشده است؟ آیا تردیدی در رای بالای مرجع تشخیص برای عزل آقای دانشجو وجود دارد؟

آقای دکتر توکلی از شما با این همه سوابق روشن کار سیاسی بعید است که مبنای اعتراض خود را سخنان احترام آمیز جانشین دانشجو بگذارید. اولا حرف او چه ارتباطی دارد به نظر کسانی که او را عزل کرده‌اند؟ به فرض اینکه اصلا نظر آقای میرزاده این بوده که به فرهاد مدال هم بدهند آیا مفهوم آن این است که آقای دکتر یزدی صمدی یا سید حسن خمینی یا آیت الله هاشمی هم نظرشان همان است؟ آیا اگر به جای این نحوه سخن گفتن احترام آمیز مانند فرد مورد حمایت شما در سال 1384 (احمدی نژاد) که هر کس را بر کنار می‌کرد بعدا فاسد و فاسق نامیده می‌شد خوب بود که علاوه بر عزل دانشجو بگم بگم راه می‌افتاد و آبروی او هم می‌رفت؟ چرا ما از برکناری محترمانه استقبال نمی‌کنیم؟ آنچه امروز مورد انتقاد است آهنگ کند تغییرات در حوزه‌های علمی به ویژه در وزارت علوم است. نمی‌دانم چه دستی در کار است که اینگونه تفهیم کرده‌اند که گویا وضع ما از نظر علمی خوب است و بنابراین نتیجه می‌گیرند که نباید تغییراتی ایجاد شود. اما این حرف از پایه و بن غلط است ولی متاسفانه وقت پرداختن به آن اینجا نیست. شما را به مطالب منتشره از سوی خودم در مورد وضعیت بیوتکنولوژی به عنوان رشته‌ای که خیلی پز آن را می‌دهیم ارجاع می‌دهم تا معلوم شود که در سایر رشته‌ها وضعمان چطور است. اما آیا شما اطلاع دارید که هم‌قطار شما آقای زاهدی در سال 1384 چند ده نفر از روسای دانشگاه‌ها را تنها در کمتر از 20 روز چگونه عزل کردند؟ آیا آن موقع شما اعتراضی کردید؟ آقای دکتر توکلی من به شما ارادت دارم و با وجود اختلاف دیدگاه در مورد معدودی مسائل سیاسی اساسی کشور احترام عمیقی برایتان قائلم و معتقدم دیکته نانوشته غلط ندارد. شما هم دیکته‌های فراوانی نوشته‌اید که ممکن است در برخی از آنها مرتکب اشتباه شده باشید. مهم این است که به این اشتباه به سرعت پی ببرید و در پی جبران آن برآیید.  وضعیت دانشگاه‌ها بحرانی است و اخبار نگران کننده‌ای از سوی دانشگاه‌ها می‌رسد که روسای برخی دانشگاه‌ها با سرعت اعجاب آوری مشغول بورسیه کردن اقوام و فرزندان و همفکران سیاسی خود بدون کوچکترین بررسی‌های صلاحیت‌های علمی هستند. در یکی از دانشگاهها تقریبا همه مدیران علمی بدون طی تشریفات یک رتبه گرفته‌اند.

اینها برای کشور فاجعه هستند. فردی که بدون صلاحیت علمی امروز استخدام یا بورسیه می‌شود سی سال موجب افت کیفیت علمی در کشور خواهد شد. از شما خواهش می‌کنم تجدید نظر بفرمایید.

 والسلام.
با تقدیم خالصانه‌ترین مراتب احترام: بهزاد قره یاضی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
مگه قرار نبود حقوق نیروهای مسلح را 35درصد پیشنهاد بدید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین