کد خبر: ۲۱۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳

آیا تعطیلی دولت آمریکا هشدار تل آویو به اوباما درباره ایران بود؟

وقتی این چهار متغیر را در کنار هم قرار دهیم یکی از احتمالات می تواند تاثیرات لابی حامی اسراییل در کنگره آمریکا و هشداری باشد از جانب این لابی به دولت اوباما برای عدم نزدیکی بیشتر به ایران.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عصر ایران نوشت: در همان روزی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل روز دوشنبه عازم کاخ سفید شد تا در دیدار با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نگرانی های رژیم تل آویو را از رویکرد جدید دولت اوباما در قبال تعامل با دولت جمهوری اسلامی و شخص حسن روحانی رییس جمهور ایران، به استحضار رییس جمهور آمریکا برساند، جمهوریخواهان تندرو در کنگره آمریکا لایحه بودجه اوباما را به گروگان گرفتند و با ممانعت در تصویب این لایحه بیش از 800 هزار کارمند دولت فدرال را از روز سه شنبه به مرخصی بدون حقوق فرستادند.

در کنار هم قرار دادن 4 عامل و متغیر شاید بتواند به شناخت بهتری از دلایل تعطیلی موقت دولت فدرال آمریکا بینجامد:

1- میزان نفوذ لابی حامی اسراییل در کنگره آمریکا 2- تلاش های جدید دولت اوباما برای تعامل با ایران 3- نگرانی های شدید رژیم صهیونیستی از نزدیکی روابط ایران و آمریکا 4- عقب نشینی دقیقه نودی جمهوریخواهان مخالف در موارد مشابه در سال های گذشته و این بار عدم عقب نشینی آنها تا جایی که دولت فدرال را به تعطیلی کشاند.

وقتی این چهار متغیر را در کنار هم قرار دهیم یکی از احتمالات می تواند تاثیرات لابی حامی اسراییل در کنگره آمریکا و هشداری باشد از جانب این لابی به دولت اوباما برای عدم نزدیکی بیشتر به ایران؛

 هر چند که اختلاف نظر بین جمهوریخواهان و اوباما بر سر لایحه بیمه همگانی موضوعی ریشه دار است و به نوع جهان بینی دو حزب اصلی حاکم بر آمریکا بر می گردد که یکی از آنها (جمهوریخواهان) حامی طبقات ثروتمند و سرمایه دار و خواهان کاهش مالیات ها و کاهش بودجه دولت فدرال و هر چه کمتر کردن دخالت دولت فدرال در امور اقتصادی و بیشتر کردن دایره اختیارات شرکت های خصوصی و کمپانی ها است ؛
در حالی که  دیگری (حزب دموکرات) بالعکس خواهان بسط حمایت از طبقه متوسط، افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت ها و مدافع دخالت هدفمند دولت فدرال در امور اقتصادی به نفع رفاه اجتماعی حتی به قیمت افزایش بودجه دولت فدرال است؛ با این حال نباید از یاد برد که مناقشه بر سر لایحه بودجه مساله ای است که دستکم در سه سال گذشته پرونده ای مفتوح بین جمهوریخواهان و دولت اوباما بوده است ولی هیچ گاه این مساله سبب نشده بود چرخ حرکت دولت اوباما از حرکت بایستد.

نباید فراموش کرد که اسراییل به شدت از نزدیکی روابط ایران و آمریکا نگران است و در تلاش است به هر نحو ممکن در روند دیپلماتیک و تعاملات محدود و تازه شکل گرفته بین ایران و آمریکا اختلال ایجاد کند.

در این راستا اخیرا رژیم اسراییل خبر از دستگیری یک جاسوس ایرانی در تل آویو  داد و مدعی شد این فرد 55 ساله ایرانی نقشه سفارت آمریکا در تل آویو را به همراه داشته است. پیش بینی می شود با ادامه روند موجود این گونه اقدامات افزایش یابد.
 
اسراییلی ها می خواهند به هر نحو ممکن در روند موجود بین ایران و آمریکا اختلال ایجاد کنند چون به خوبی می دانند در یک شرایط عادی در خاورمیانه متهم ردیف اول نقض صلح و ثبات منطقه ای همین رژیم خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین