کد خبر: ۲۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
ادامه انتقادات نسبت به اظهار نظر سیف درباره نرخ ارز

سیف بر موضع خود می‌ماند؟

در حالی که پس از سفر رییس جمهوری به نیویورک پیش بینی می‌شد نرخ ارز در بازار آزاد تا حدودی کاهش یابد اما اظهارنظر ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز در بازار آزاد به کف رسیده و دلیلی برای کاهش آن وجود ندارد، از کاهش نرخ ارز به زیر سه هزار تومان جلوگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی نیز در پاسخ به این سوال که چه نرخی برای ارز مناسب است؟ اظهار کرد: نرخ موجود در بازار به حدود 2900 الی 3000 هزار تومان رسیده که نرخ خوبی است.

نرخ تعادلی ارز را بازار تعیین می‌کند

اما این اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی انتقادات بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی را در پی داشت به طوری که محمد صدر هاشمی، کارشناس مسائل بانکی با بیان این که از رییس کل بانک مرکزی درخواست داریم درباره نرخ ارز اظهار نظر نکرده و بیشتر عمل کند، گفت:نرخ تعادلی ارز را بازار تعیین می‌کند.

وی تاکید کرد: معمولا روسای بانک مرکزی در دنیا کمتر صحبت کرده و بیشتر عمل می‌کنند بنابراین از ایشان استدعا داریم که در این موارد اظهار نظر نکند.

سکوت سیف گزیده‌تر بود

محمد حسین ادیب کازشناس مسائل اقتصادی نیز معتقد است: با لغو بخش مهمی از تحریم‌ها عکس العمل بازار مبنی برکاهش قیمت دلار واقعی بود که در این شرایط گزیده بود که رییس کل بانک مرکزی سکوت می‌کردند.

ادیب تصریح کرد: اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که اغلب پیش بینی‌های رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز صحیح نیست این در حالی است که ایشان با تجربه بانک‌های تجاری با نگاه مدیرعامل یک بانک خصوصی به اقتصاد کلان ایران می نگرند در حالی که ریاست بانک مرکزی نیازمند ادبیات بانک‌های مرکزی است به عبارتی ایشان در درون گفتمان بانک مرکزی تنفس نمی‌کنند.

قیمت دلار تابع دستور بانک مرکزی نیست

در این زمینه همچنین غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که که برای واقعی شدن قیمت ارز، دولت باید تورم را کنترل کرده، از واردات بی‌رویه جلوگیری کند و برای افزایش ارزش پول ملی تلاش کند، اظهار کرد:‌ قیمت دلار تابع دستور بانک مرکزی نیست بلکه تابعی از نوسانات متعدد از جمله درآمدهای کشور، تورم و همین‌طور تقاضای مردم است.

به گفته او وقتی کشور به سمتی پیش می‌رود که تحریم‌ها برداشته می‌شود و معادلات سیاسی به خوبی شکل می‌گیرد به خودی خود قیمت دلار و تورم کاهش می‌یابد و این در معیشت مردم اثرگذار است.

وی بر خلاف رییس بانک مرکزی معتقد است که قیمت دلار حباب دارد و واقعی نسیت.

انتقادات نسبت به اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور خواسته‌اند با رییس کل بانک مرکزی به منظور انجام مصاحبه‌ غیرضروری و تأثیرگذاری در افزایش نرخ ارز برخورد شود.

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نامه‌ای انتقادی به سیف گفته که در حالی که هنوز ارزهایی که از بازار به داخل خانه ها رفته به بازار برنگشته و سفته بازی عده ای فرصت طلب پایان نیافته، سخن از کف قیمت یا قیمت منطقی به میان آوردن پایه اقتصادی ندارد و فقط به نفع دلالان، سفته بازان و بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیر بانکی است که با منابع سالم وغیر سالم دست به انبار کردن ارز زده بودند.

به گزارش ایسنا،اما اظهار نظر سیف تاجایی برای وی دردسر ساز شد که صمد کریمی،رییس مرکز مبادلات ارزی و برخی دیگر از مقامات مسئول در بانک مرکزی اقدام به دفاع و توجیه اظهارات وی کرده و اعلام کردند که وی به دنبال کاهش ارزش پول ملی نبوده است این در حالی است که اتفاق نظر سیف و معاونش درباره این موضوع نشان از آن دارد که در بانک مرکزی درباره این موضوع بررسی صورت گرفته است. باید دید که آیا سیف بر موضع خود باقی خواهد ماند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین