کد خبر: ۲۱۲۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

عفو بین‌الملل واکنش دولت ترکیه در قبال معترضان را "بی‌رحمانه" خواند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در خصوص عملکرد مقامات ترکیه در ارتباط با اعتراضات پارک گزی تصریح کرد که در جریان مقابله با نیروهای امنیتی ترکیه با این تظاهرات سوء استفاده‌های گسترده صورت گرفته و هزار تن از معترضان هنوز در بازداشت هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا،‌ به نوشته روزنامه تودی زمان، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرده مقامات ترکیه در مقابله با اعتراضات صلح آمیز ماه ژوئن در رابطه با پارک گزی به شیوه‌ای صریح و بی‌رحمانه واکنش نشان داده‌اند.

در این گزارش آمده است: هزاران معترض ترک همچنان در بازداشت هستند و اگرچه مرگ سه نفر با خشونت پلیس ارتباط داشته اما پیشرفت کمی در انجام تحقیقات در قبال حادثه و اجرای عدالت علیه افسران پلیس مسئول سوء استفاده‌ها وجود داشته است.

در گزارش 70 صفحه‌ای سازمان عفو بین‌الملل آمده است: سوء استفاده‌های گسترده شامل ضرب و شتم و سوء استفاده جنسی از زنان معترض در جریان ناآرامی‌ها از سوی افسران پلیس انجام شده است.

کولم اوگورمان، یکی از مقامات سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ترکیه خواست در خصوص سوء استفاده‌های حقوقی بشری ارتکابی از سوی پلیس دست به تحقیقات بی‌طرف و موثر بزنند.

وی افزود: ما همچنین باید شاهد پایان دادن به صدها مورد تعقیب قضایی معترضان تنها به اتهام شرکت در تظاهرات باشیم در حالی که مدرک علیه بسیاری از آنها وجود ندارد که دست داشتن آنها در خشونت را نشان دهد. اگرچه به نسبت اعتراضات ماه ژوئن آرامش به طور نسبی به اغلب نقاط ترکیه بازگشته اما چندی پیش باز هم در چند شهر ترکیه مردم دست به اعتراض علیه حزب عدالت و توسعه زدند. در تاریخ دهم سپتامبر یک پسر 22 ساله در شهر انتاکیه در جنوب ترکیه هنگام شرکت در اعتراضات ضد دولتی کشته شد. مقامات ترکیه مدعی شدند علت مرگ این معترض سقوط از بالای یک ساختمان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین