کد خبر: ۲۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲

جلسه بی‌نتیجه کنگره با اوباما؛ دولت آمریکا هم‌چنان تعطیل

جلسه سران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با رئیس جمهوری این کشور با هدف پیدا کردن راهی برای از تعطیلی در آوردن دولت بدون نتیجه به پایان رسید. این جلسه پشت درهای بسته انجام شد و دو طرف نتوانستند به نتیجه‌ای واحد برای تصویب بودجه آمریکا برسند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در این جلسه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و معاونش جو بایدن، میزبان جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی، رهبر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان، هری رید، رهبر دموکرات ها در سنا و همتای جمهوری خواهش، میچ مک‌کانل بودند.

سران دولت و کنگره جمع شده بودند تا به راه حلی برای تامین بودجه دولت آمریکا برسند. جمهوری خواهان که مخالف طرح بیمه خدمات درمانی اوباما هستند می‌خواهند اجرای این طرح برای یک سال به تعویق بیافتد تا در ازای آن، بودجه دولت را تصویب کنند.

دموکرات‌ها اما به پشتیبانی طرح رئیس جمهوری حاضر به پذیرش این معامله نیستند. جان بوئنر، جلسه را ترک کرد و دموکرات‌ها را متهم کرد که "مذاکره نمی‌کنند."

نانسی پلوسی هم در مقابل جمهوری خواهان را متهم کرد که در بحث مربوط به بودجه "جای دروازه را عوض می‌کنند."

هری رید هم حرف چند روز اخیرش را تکرار کرد و گفت که دموکرات‌های کنگره و رئیس جمهوری بر سر قانون بیمه خدمات عمومی معامله نمی‌کنند.

به گزارش بی.بی.سی بعضی از ناظران معتقدند که جان بوئنر توانایی پایان دادن به این مناقشه را دارد. آنها می‌گویند که او می‌تواند جمهوری خواهان میانه‌رو را با دموکرات‌ها همداستان کند تا بتوانند با هم بودجه‌ای را به تصویب برسانند که در آن بیمه خدمات درمانی دستکاری نشود.

در این صورت تندروهای حزب جمهوری خواه تنها می‌مانند و این موضوع می‌تواند برای بوئنر هزینه داشته باشد.

طرح بیمه خدمات درمانی همگانی، از اصلی‌ترین طرح‌های اوباما در زمان تبلیغ در دور اول و دوم ریاست جمهوری‌اش بود و کوتاه آمدن از آن هم می‌تواند برای دموکرات‌ها عواقب بدی در انتخابات بعدی داشته باشد.

این طرح اوباما بعد از تصویب در دو مجلس قانونگذاری آمریکا لازم الاجرا شد و بعدا به شکایت جمهوری خواهان به دیوان عالی آمریکا رفت و در آنجا این قانون مطابق با قانون اساسی آمریکا شناخته شد.

دموکرات‌ها همین موضوع را دلیل کافی می‌دانند برای اینکه این قانون باید اجرا شود و برسر آن "معامله" نمی‌کنند.

همچنین تا هفدهم اکتبر، دولت آمریکا اگر نتواند سقف بدهی‌های خود را بالا ببرد، قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نخواهد بود.

تصمیم برای سقف بدهی‌های دولت هم باید در کنگره بحث شود که حالا سرنوشت این موضوع هم به بودجه و تعطیلی دولت گره خورده است.

اوباما روز چهارشنبه برای اینکه بخش مالی آمریکا را هم با خود همراه کند با روسای سه بانک بزرگ این کشور دیدار کرد.

او با روسای بانک‌های جی پی مورگان، گلدمن سکز و بانک آمریکا دیدار کرد. این سه بانک عضو یک گروه لابی اقتصادی هستند که در نامه‌ای به کنگره از آنها خواسته بودند تا سقف بدهی‌های دولت بالا برود.

بعد از این دیدار بود که اوباما در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با سی ان بی سی، به وال استریت هشدار داد که محافظه کارانی در دل حزب جمهوری خواه می‌خواهند دولت این کشور قادر نباشد بدهی‌هایش را بپردازد.

اوباما در گفت‌وگوی خود با سی ان بی سی همچنین گفت که او حاضر نیست با بخش تندروی یک حزب سیاسی مذاکره کند.

رئیس جمهوری آمریکا، گفته او تا زمانی که جمهوری خواهان بودجه را تصویب نکنند که دولت دوباره باز شود و سقف بدهی‌های دولت را بالا نبرند، با آنها وارد گفت‌وگو نمی‌شود.

در همین حال مناقشه‌ای که بر سر بودجه دولت آمریکا به وجود آمده، اروپایی‌ها را هم نگران کرده است. رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داده که این مشکل می‌تواند به مشکل اقتصادی جهانی منجر شود.

عواقب تعطیلی دولت

در آمریکا برخی از عواقب تعطیلی دولت در حال بروز است. مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در یک جلسه از کمیته‌های داخلی سنا شرکت کرد و برای سناتورها از صدمه دیدن سیستم اطلاعاتی کشور گفت.

به گفته جیمز کلاپر، هم اکنون هفتاد درصد از کارکنان بخش‌های اطلاعاتی آمریکا مجبور شدند به مرخصی بدون حقوق بروند. همچنین خبر آمد که اوباما سفرش به چند کشور آسیایی را کوتاه خواهد کرد.

بخش‌هایی از وزارت خارجه آمریکا که کار صدور گذرنامه و ویزا را انجام می‌دهد نیز نیمه تعطیل است. با این حال حقوق ارتشیان اگرچه با تاخیر اما پرداخت می‌شود.

از روز سه شنبه پارک‌های ملی و موزه‌های ملی آمریکا نیز تعطیل شده‌اند.

سقف بدهی دولت ایالات متحده ۱۶ تریلیون و هفتصد میلیارد دلار است. بدون بالا بردن سقف بدهی‌های دولت ایالات متحده، دولت ممکن است تا اواسط اکتبر دیگر پولی برای پرداخت هزینه‌هایش نداشته باشد. چنین سناریویی می‌تواند به کاهش بدهی و مشکلات ناشی از آن در پرداخت بیانجامد؛ آنچه در تاریخ ایالات متحده رخ نداده و در نهایت کاهش گسترده مخارج و هزینه‌های دولتی را رقم خواهد زد.

تعطیلی بخش‌هایی از فعالیت دولت ایالات متحده، نیمه‌شب سه‌شنبه، اول اکتبر همزمان با شروع سال جدید مالی آغاز شد و بلافاصله تأثیر آن در سرتاسر ایالات متحده نمایان گشت.

هم‌زمان نظرسنجی‌ها از آمریکایی‌ها حاکی است اکثریتی بالا با تعطیلی دولت به عنوان راهی جهت از خط خارج کردن «اوباماکر» (Obamacare)، طرح خدمات درمانی مورد نظر اوباما، مخالف‌اند.

مخالفان جمهوری‌خواه رئیس جمهوری، اغلب از جناح محافظه‌کار «تی پارتی» هستند.

به گزارش ایسنا، حتی اگر قفل میان مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان و سنای تحت کنترل دمکرات‌ها شکسته شود، باز هم هرگونه قانون بودجه‌ای تنها موقتا هزینه‌های دولت را تأمین خواهد کرد و اعتبارش پیش از پایان سال ۲۰۱۳ خاتمه می‌یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین