کد خبر: ۲۱۳۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵

كاهش دوره خدمت سربازی در تركيه

دولت آنكارا در پي درآمد دو ميليارد دلاري از محل خريد خدمت سربازي، دوره خدمت وظيفه در اين كشور را به ۱۲ ماه كاهش مي دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در گفت و گو با شبكه خبري كانال آ مدعي شد كه كاهش دوره خدمت سربازي موجب ضعف و يا بروز خللي در نيروهاي مسلح تركيه نخواهد شد و به زودي اين طرح اجرايي خواهد شد.

اردوغان در خصوص تعديل در دوره خدمت سربازي گفت: مدت سربازي در تركيه از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه كاهش داده مي شود ولي تغييري در دوره خدمت سربازي كوتاه مدت مد نظر نيست.

مشمولان خدمت دوره هاي كارشناسي و مقاطع بالاتر كه مايل به انجام خدمت سربازي به عنوان سرباز وظيفه هستند، اين امكان را دارند كه در يك دوره شش ماهه اين خدمت را به پايان برسانند.

دولت آنكارا در راستاي هماهنگ سازي قوانين مقررات خود با اروپا در راستاي همگرايي با اتحاديه اروپا، دردوره اخير فعاليتهايي را در راستاي آسان سازي خدمت سربازي در تركيه شروع كرده است.

بكر بوزداغ معاون نخست وزير تركيه به تازگي در پاسخ به سووالات نمايندگان مجلس اين كشور، تا ۱۵ آوريل (۲۶ فروردين) ۷۰ هزار و ۱۴۳ مشمول خدمت سربازي با مراجعه به مراجع ذيربط، متقاضي استفاده از قانون خريد خدمت سربازي شده اند كه از بين آنها تقاضاي ۶۷ هزار و ۶۳۰ نفر مورد قبول واقع شده و از اين طريق دو ميليارد و ۲۸ ميليون دلار، وارد خزانه دولت شده است.

او گفت: اين درآمد، براي بهينه سازي وضعيت معيشتي خانواده هاي كشته شدگان، مجروحان و خانواده هاي سربازان فقير و محتاج نيروهاي مسلح و امنيتي تركيه خرج خواهد شد.

در تركيه به افرادي كه در درگيري با پ.ك.ك كشته يا معلول شده اند، شهيد و جانباز گفته شده و دولت تسهيلات گسترده اي را در جهت رفاه حال آنها و خانواده هايشان، اعمال مي كند.

تركيه بعداز آمريكا با داشتن ارتش ۷۵۰ هزار نفري در پيمان آتلانتيك شمالي ناتو، داراي بزرگترين ارتش از نظر تعداد نيرو است كه در دوره اخير همسو با تغييرات ساختاري در حوزه هاي سياسي و اقتصادي، موضوع اصلاح ساختار ارتش و كاهش نيروها و حرفه اي كردن ارتش تركيه نيز مطرح شده است.

در اين راستا موضوع كاهش خدمت سربازي و حتي اختياري كردن اين خدمت نيز مطرح شده است.
مدت خدمت سربازي در تركيه در حال حاضر ۱۸ ماه است و افرادي كه به سن ۲۰ سالگي مي رسند، مشمول خدمت سربازي مي شوند.

به گزارش ایرنا، مدت سربازي براي فارغ التحصيلان دانشگاهها در دوره هاي كارشناسي و بالاتر ۱۲ ماه با حقوق و شش ماه بدون حقوق با درجه سربازي است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین