کد خبر: ۲۱۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰

داوود اوغلو: نرمش میان ایران و آمریکا افق‌های جدیدی را برای ما باز می‌کند

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه به هیچ وجه ازنزدیکی ایران و آمریکا ناراحت نیست، گفت: حتی آنکارا برای بهبود روابط تهران واشنگتن آنها را تشویق می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در برنامه‌ای در خبرگزاری سی.ان.ان در پاسخ به سوالی درباره نزدیکی ایران و آمریکا، گفت: ایران یکی از بازارهای مهم و پویا در حوزه اقتصادی در آسیا است. اگر این بازارها به سوی جهان گشوده شوند ترکیه به عنوان کشور همسایه از این فرصت به وجود آمده خشنود می‌شود.

وی با اشاره به روابط اقتصادی میان ایران و ترکیه، ادامه داد: زمانی که حزب عدالت و توسعه بر سر کار آمد حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور دو و نیم میلیارد دلار بود اما اکنون پس از گذشت 10 سال این میزان 10 برابر افزایش یافته و به 25 دلار رسیده است.

داوود اوغلو اضافه کرد: مطمئن باشید امروز اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران سبک‌تر شود و یا لغو شود این میزان به 50 میلیارد دلار و در صورت لغو تحریم‌ها به 100 میلیارد دلار می‌رسد. اگر این تحریم‌ها برداشته شود در این صورت رفاه و آرامش بیشتری در ایران ایجاد می‌شود و مخاطب این ثبات و آرامش در ایران صنایع ترکیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حوزه منطقه‌ای نیز لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند بسیار سودمند باشد گفت: همکاری مشترک ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای به خصوص عراق و ترکیه می‌تواند با گشایش فضای جدید معناهای تازه‌ای به همراه داشته باشد. در واقع نزدیکی و نرمش میان ایران و آمریکا برای ما افق‌های جدیدی را باز می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ما همانگونه که در دوران دولت گذشته نیز همکاری‌های گسترده‌ای با ایران داشتیم در دولت جدید نیز با جدیت بیشتر به دنبال همکاری هستیم. در دولت گذشته در مسائلی مانند مساله سوریه اگرچه تلاش‌مان بسیار بود اما متاسفانه نتوانستیم به نتیجه موردنظر دست یابیم اما اکنون دردوره جدید روحانی از افکار جدید و نوین استقبال می‌کند و آماده شنیدن راهکارهای جدید است و موضعی اتخاذ کرده است که نشان می‌دهد اراده کافی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد. ما به هیچ وجه از نزدیکی ایران و آمریکا احساس ناراحتی نداریم و حتی این دو کشور را برای نزدیکی هرچه بیشتر تشویق می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، داوود اوغلو ادامه داد: ترکیه با هر دو کشور روابط بسیار صمیمی و دوستانه‌ای دارد و همانگونه که در گذشته در موضوع هسته‌یی ایران مسوولیت خود را به جای آورده‌ایم در آینده نیز اگر مسوولیت جدیدی به ما محول شود با تمام وجود برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین