کد خبر: ۲۱۳۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

برنامه ریزی نجفی برای گردشگران چین، ژاپن و کشورهای غربی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهار نوشت:

حسن روحانی که به محض اینکه به ایران رسید خبر از پرواز مستقیم تهران - واشنگتن داد.«محمدعلی نجفی» رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با «جمال قمره» وزیر گردشگری تونس به گفت‌وگو نشست و آنطور که به رسانه‌ها خبرمی‌دهند ماحصل آن ادامه جلسات کمیته مشترک گردشگری بین دو کشور پس از 6 است. لغو رواید برخی از کشورها از جمله برنامه‌های دیگر نجفی برای جذب گردشگر است. او مانند روسای قبلی سازمان میراث فرهنگی یکی از بازارهای هدف گردشگری راچین و ژاپن اعلام می‌کند. دولت‌های قبلی همانطور که در لغو رواید 60 کشور موفقیتی به دست نیاوردند در جذب گردشگران چینی هم به نتیجه نرسیدندبا وجود این بسیاری امیدوار هستند که نجفی این بار درهای بسته دیپلماتیک را برای ورود گردشگران به ایران باز کند.

ایران - تونس خواهر خوانده می‌شوند

آنطور که «جمال قمره» می‌گوید کمیته گردشگری ایران - تونس در سال 2001 آغاز به کار کرد و آخرین جلسه خود را در سال 2006 برگزار کرد. پس از آن همه چیز متوقف شد. تونس کشوری است که سالانه 7 میلیون گردشگر را در کشور خود میزبانی می‌کند. گردشگرانی که به گفته محمدعلی نجفی 1500 نفر از آنها ایرانی هستند. ایران هم همین تعداد گردشگر را از تونس میزبانی کرد. همین مسئله رئیس سازمان میراث فرهنگی را به این نتیجه رسانده است که طی سال‌های گذشته تبادل گردشگر بین دو کشور تونس و ایران در حد قابل قبولی نبوده است.: «این درحالی است که اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور تونس و ایران می‌تواند زمینه‌های لازم برای همکاری‌های حوزه گردشگری را فراهم کند.»نجفی به تشکیل این کمیته بسیار امیدوار است و می‌گوید: «خوشحال هستم که زمینه همکاری و فعالیت‌های بیشتر بین دوکشور فراهم شده‌است و این همکاری‌ها باید به صورت عملی پیگیری شود. در واقع برنامه‌های اجرایی باید به سرعت تنظیم شود و تفاهم‌نامه‌ها نباید در حد تشریفات و قرارداد باقی بمانند.» تبادل گردشگر میان دو کشور، ایجاد تسهیلات برای گردشگران، افزایش همکاری در رابطه با بازاریابی بین‌المللی، برپایی نمایشگاه‌های دو جانبه و شرکت کشور تونس در نمایشگاه‌های ایران از جمله مباحثی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

«احمد مسجدجامعی» رئیس شورای شهر تهران هم در جلسه دیدار با جمال قمره حضور داشته از خواهرخواندگی تهران و تونس خبر می‌دهد می‌گوید: «سال‌هاست از کشور تونس کسی به ایران سفر نکرده است که امیدوارم این سفر منشا اتفاقات بزرگی بین پایتخت‌های دو کشور شود.» جمال قمره هم تاکید می‌کند که تونس بدون شک خواستار افزایش همکاری در حوزه گردشگری، اقتصادی و تجاری بین دو کشور هست چرا که افزایش این مناسبات باعث همکاری بیشتر در زمینه سیاسی و دیپلماتیک خواهد شد. دو طرف در این نشست بر تداوم همکاری‌ها در زمینه آموزش، سرمایه‌گذاری و نیز فراهم آوردن تسهیلات لازم برای توسعه صنعت گردشگری دو کشور به توافق رسیدند

باز هم پای چین در میان است

دولت گذشته بارها از جذب گردشگران چینی سخن به میان آورده بود. روسای سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتقاد داشتند که می‌توانند تا 7 میلیون گردشگر از گمرگ ایران بگذراند اما هرگز این اتفاق به‌وقوع نپیوست و به رغم حضور چین در بازار د اخلی اما گردشگران این کشور روی خوشی به جاذبه‌های گردشگری ایران نشان نداد. اما این مسئله باعث نشد تا دولت جدید بی‌خیال گردشگران چشم بادامی و ثروتمند این کشور شود. اما البته عددی که نجفی برای حضور گردشگران چینی در کشور اعلام می‌کند فاصله زیادی تا 7 میلیون گردشگر روسای پیشین دارد. احمد زاده کرمانی یکی از روسای سابق گردشگری که تمام وقت خود در عمارت آزادی را به عزل و نصب‌های بی‌پایان صحبت از حضور 18 میلیون ازگردشگران خارجی در کشور به‌ویژه گردشگران چینی که به میان آورد. نجفی درباره کشورهای هدف گردشگری ایران که دارای اولویت برای تسهیل صدور روادید هستند، می‌گوید که بیشتر روی کشورهای همسایه تمرکز کرده است و بعد از آن کشورهای آسیای شرقی: «مثلا یکی از اولویت‌های ما کشور چین است و در هفته جاری سفیر ایران در چین را فقط برای همین منظور خواسته‌ایم به ایران بیاید تا در این باره گفت‌وگو کنیم که چطور می‌توانیم از بازار بزرگ چین در گردشگری که سال گذشته حدود 100 میلیون گردشگر داشته، استفاده کنیم.»

به اعتقاد نجفی ژاپن هم کشور مهمی برای جذب گردشگر به ایران است، مالزی و اندونزی نیز اهمیت دارند.او همچنین می‌گوید: «ما در زمینه جذب گردشگر به ایران به کشورهای غربی هم نظر داریم بخصوص اینکه بخش عمده گردشگران فرهنگی در کشورهای غربی هستند، کسانی که واقعا شیفته میراث فرهنگی ایران هستند بنابراین در اولویت‌های جذب گردشگر، به آن سمت هم توجه می‌کنیم.»

به اعتقاد نجفی اگر گردشگران به سوی انجام سفرهای داخلی روی بیاورند برای توسعه این صنعت در کشور ما سودمندتر خواهد بود.»

بازنگری تعداد گردشگران

تعداد گردشگران ورودی در دولت گذشته از جمله ابهاماتی بود که هرگز گره آن باز نشد. این مسئله باعث شده تا نجفی خبر از بازنگری درباره آمار اعلام شده از تعداد گردشگران ورودی بدهد و بگوید: «نه تنها آمار گردشگران ورودی بلکه بازارهای هدفی که در گذشته تعیین شده‌اند نیز نیاز به بازنگری دارند و در آینده نزدیک تمام این مسائل مطرح خواهد شد.» نجفی همچنین درباره کاهش مدت ویزای مالزی برای گردشگران ایرانی از سه به ۱۴ ماه می‌گوید: برای ما مهم این است که مهمان بپذیریم و میزبان گردشگران شویم.» او اعتقاد دارد که اینکه چقدر خودمان مهمان گردشگران شویم چندان مهم نیست و فکر می‌کنم اگر گردشگران ایرانی از زیبایی‌ها و قابلیت‌های گردشگری در ایران با خبر باشند،به خارج از کشور نمی‌روند. نجفی همچنین می‌گوید: «بر اساس آمار ارائه شده به وی، در شهریور ماه امسال تعداد گردشگران ورودی به ایران از تعداد گردشگرانی که ایران به خارج فرستاده است، بیشتر شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین