کد خبر: ۲۱۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵

متأسفانه هنوز با میراث فرهنگی با جوش و خروش سیاسی برخورد می‌شود

سیدمحمد بهشتی گفت:‌ رسانه‌ها در حوزه‌ی میراث فرهنگی مانند حوزه‌های سیاست، ورزش و سینما، زبان خاص خود را دارند که اکنون در آن، موفق نیز هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عصر امروز (چهارشنبه، 17 مهرماه) با حضور در ایسنا، در جمع خبرنگاران فرهنگی این رسانه، اظهار کرد: تا چند سال پیش، رسانه‌هایی که به حوزه‌های میراث فرهنگی می‌پرداختند، مطالب خود را عموما در صفحه‌ی «حوادث» جا می‌دادند، ولی خوشبختانه از چند سال پیش و به همت رسانه‌ها، زبان و بیانی متناسب با حوزه‌ی میراث فرهنگی در ایران ایجاد شده است.

او با بیان این‌که در ایران، مقوله‌های زیادی نیستند که زبان رسانه‌یی داشته باشند، ادامه داد: حوزه‌هایی مانند ورزش، سینما و سیاست نیز از بیانی خاص برخوردارند؛ اما هنوز حوزه‌هایی مانند IT، اقتصاد، حمل‌ونقل و کشاورزی این بیان را پیدا نکرده‌اند. برخی معضلاتی هم که در این زمینه ایجاد می‌شود، به همین دلیل است.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها در حوزه‌ی میراث فرهنگی، یک همت بسیار والایی را به خرج داده‌اند تا مسائل بسیار سنگین این حوزه را برای جامعه قابل بیان کنند. هرچند این قضیه هنوز خام است و جا دارد که کیفیت کارها در این زمینه کامل شود.


سیدمحمد بهشتی در ایسنا
بهشتی با بیان این‌که هنوز برخی خبرنگاران در رسانه‌ها، به‌دلیل قرار گرفتن در جریانات دیگر، مسیر خود را گم می‌کنند، گفت: متأسفانه هنوز شاهد هستیم که با مقوله‌ی میراث فرهنگی با جوش و خروش سیاسی برخورد می‌شود، مثلا اگر خبردار شویم که از زیر میدان نقش جهان مترو عبور می‌کند، نسبت به این قضیه حساسیت بیشتری نشان می‌دهیم تا حساسیت نسبت به یافته‌ای جدید که در گوشه‌ای از دنیا در حوزه‌ی میراث فرهنگی به‌دست می‌آید.

وی با بیان این‌که برخی مسائل، روزمره هستند و عمر کوتاهی دارند، در صورتی که یافته‌های حوزه‌ی میراث فرهنگی عمر بسیار بلندی دارند، ادامه داد: حشره‌ای مانند «پشه» عمر کوتاهی دارد، ولی عمر یک درخت حدود 100 سال است. گاهی حساسیت‌ها نسبت به مسائلی با عمرهای کوتاه بیشتر است تا چیزهایی که عمر طولانی دارند و ما باید آن‌ها را به‌گونه‌ای عرضه کنیم که سرمایه‌ی اجتماعی ایجاد شود.

او دلیل وجود این شرایط در رسانه‌های کشور در حوزه‌ی میراث فرهنگی را عملکرد دولت قبل دانست که ارتباط رسانه‌ها را با بدنه‌ی کارشناسی سازمان میراث فرهنگی قطع کرد و فقط مدیران در سطح ارشد امکان دادن اطلاعات به رسانه‌ها را داشتند و افزود: امروز در دنیا، مهم‌ترین عامل حفظ میراث فرهنگی، آگاهی جامعه است که دادن این آگاهی، مهم‌ترین نقش رسانه‌ها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین