کد خبر: ۲۱۴۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
از سوی هیات مدیره سازمان بورس؛

دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ابلاغ شد

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران را تصویب و ابلاغ کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیات مدیره سازمان بورس این دستورالعمل را در راستای اجرای تبصره ب ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در 17 ماده و 5 تبصره به تصویب رساند.

بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بورس ، این دستورالعمل جدید جایگزین دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس ایران مصوب دهم اردیبهشت ماه 1390 می شود.

در این دستورالعمل آمده است: بازار پایه، از جمله بازارهای فرابورس است که مطابق با ماده 4 "دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران" راه­‌اندازی شده و معاملات آن بر اساس ضوابط این دستورالعمل انجام می‌شود.

اوراق بهادار در بازار پایه به صورت عادی یا توافقی می‌توانند معامله شوند. اوراق بهاداری که به تشخیص کمیته عرضه حائز حداقل شرایط زیر باشند، بصورت عادی و سایر اوراق بصورت توافقی معامله می‌شوند.

بر اساس این گزارش، جلسات رسمی و روزهای انجام معامله انواع اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس، ساعت آغاز، خاتمه و طول هر جلسه معاملاتی و همچنین تعداد و طول زمان هریک از مراحل انجام معاملات توسط هیات مدیره فرابورس تعیین می‌شود.

روش انجام معاملات توافقی در بازار پایه به شرح زیر است:

پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار پیشنهاد دهنده در سامانه معاملات توافقی ثبت می‌شود. این پیشنهاد می‌تواند با قیمت معین یا قابل مذاکره در سامانه ثبت شود.

کارگزار پذیرندۀ پیشنهاد جهت پاسخ دادن به پیشنهاد ثبت شده در سامانه معاملاتی اقدام به انتخاب آن کرده و پذیرش خود را جهت ارسال به کارگزار پیشنهاد دهنده در سامانه معاملات توافقی ثبت می‌کند.

در صورتی که پیشنهاد ثبت شده دارای قیمت معین باشد سامانه معاملات توافقی سفارشات تطبیق یافته را جهت تائید به فرابورس ارسال می‌کند.

در صورتی که پیشنهاد ارائه شده قابل مذاکره باشد، جزییات درخواست کارگزار پذیرندۀ پیشنهاد به کارگزار پیشنهاد دهنده ارسال و در صورت تائید نهایی کارگزاران عامل طرفین سفارش تطبیق یافته جهت تائید به فرابورس ارسال می‌ شود.

در صورت عدم مغایرت سفارشات تطبیق یافته با قوانین و مقررات، فرابورس معامله را تائید می‌ کند و سفارشات تطبیق یافته جهت انجام معامله و ثبت نهایی به سامانه معاملات ارسال می‌شود.

همچنین دامنه نوسان قیمت روزانه و محدودیت حجمی در خصوص معاملات توافقی اعمال نمی‌ شود لیکن هیات مدیره فرابورس می‌تواند در صورت نیاز محدودیت حجمی یا قیمتی جهت ثبت سفارشات هر نماد معاملاتی در سامانه معاملاتی توافقی تصویب و پس از اطلاع‌رسانی اعمال کند.

بر اساس این دستورالعمل، معاملات سهام و حق تقدم بورس‌ها، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری با حجم کمتر از 200 هزارسهم یا حق تقدم شرکت‌های فوق در دسته‌های سهامداری که بر اساس اساسنامه شرکت، شخصیت حقوقی یا نهاد خاصی را شامل نمی‌شود به صورت توافقی در بازار پایه فرابورس انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در عین حال، انجام معاملات سهام و حق تقدم بورس‌ها، فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری با حجم بزرگتر یا مساوی 200 هزار سهم یا حق تقدم و کلیه معاملات سهام یا حق تقدم شرکت‌های فوق در دسته‌های سهامداری که بر اساس اساسنامه شرکت، شخصیت حقوقی یا نهاد خاصی را شامل می‌شود، در قالب معاملات عمده یا معاملات توافقی حسب درخواست عرضه کننده امکان پذیر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین