کد خبر: ۲۱۴۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶

‌جوش شیرین، تهدید کننده سلامت مصرف کننده

کاهش کیفیت نان و به مخاطره افتادن بهداشت و سلامت مصرف کنندگان از مهم‌ترین مضرات مصرف جوش شیرین در نان به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جعفر نوعی صبح امروز 22 مهر ماه در نشست آموزشی ویژه نانوایان آبیکی که در سالن جلسات شبکه بهداشت درمان آبیک برگزار شد٬ اظهار کرد: جوش شیرین در فرمولاسیون ساخت فرآورده‌های شیمیایی از قبیل پاک کننده‌ها، پودر پخت و صنایع آبکاری فلزات در مقادیر مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از این ماده در نان سبب اتلاف هزینه، تهدید فرآیند تخمیر، تیرگی مغز نان و نامطبوع شدن بوی آن می‌شود، اظهار کرد: جوش شیرین باقیمانده در نان، در زمان مصرف موجب ایجاد مزه و بوی نامطبوعی در نان می‌شود که به نام نیش سودا شناخته می‌شود.

کارشناس مرکز بهداشت آبیک اضافه کرد: مصرف جوش شیرین سبب رسیدن سریع و کاذب خمیر و تولید خمیر نارس می‌شود و در نهایت بیات شدن سریع نان و افزایش دور ریز نان را در پی دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: استفاده از جوش شیرین به عنوان افزودنی شیمیایی که مورد توجه نانوایان قرار گرفته و برخی از آنان به دلیل عدم آگاهی، آن را جایگزین خمیر مایه کردند که این اقدام ضمن آن که تهدیدکننده سلامت مصرف کننده است.

نوعی با اشاره به اینکه PH معده در حدود سه تا چهار بوده و این عدد بیانگر غلظت اسیدکلریدریک ترشح شده توسط سلول‌های جداره معده می‌باشد، عنوان کرد: ماده قلیایی جوش شیرین این تعادل را بر هم می‌زند و جوش شیرین موجود در مواد غذایی سبب اختلال در جذب کلسیم و فسفر و در نهایت باعث نرمی و پوکی استخوان، افزایش فساد دندان و همچنین مانع احیای آهن سه ظرفیتی و تشکیل آهن دو ظرفیتی می‌شود که این اختلال به مرور زمان موجب کاهش مقدار هموگلوبین، کم خونی و کاهش مقدار آهن خون می‌شود.

وی تاکید کرد: جوش شیرین با ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش سبب افزایش جذب فلزات سنگین نظیر کادمیوم، سرب و جیوه شده که باعث کم خونی ناشی از مسمومیت، تنگی نفس و عوارض کلیوی می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌در این نشست آموزشی روش‌های صحیح تهیه خمیر نان، مزایا و اهمیت تهیه نان بعد از طی فرآیند تخمیر، انواع و طرز استفاده از مخمرهای مجاز و مفید در تخمیر خمیر، قوانین و مقررات بهداشتی مربوط به برخورد با افزودن مواد شیمیایی غیرمجاز در مواد غذایی و روش‌های جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی نان برای شرکت کنندگان عنوان شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین