کد خبر: ۲۱۴۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۹

ظريف و اشتون ديدار كردند/ عکس

دكتر «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران و «كاترين اشتون» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره‌كننده اصلي گروه ۱+۵ دوشنبه‌شب در ژنو با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ايرنا، اشتون براي انجام اين ديدار در محل اقامت «محسن نذيري» نماينده دائم كشورمان نزد دفتر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو سوييس حضور يافت.

اين ديدار در حالي انجام مي‌شود كه از فردا (سه‌شنبه) دور جديد مذاكرات تهران با كشورهاي گروه ۱+۵ متشكل از آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان آغاز مي‌شود.

هنوز جزييات مذاكرات دكتر ظريف با خانم اشتون منتشر نشده است اما ديپلمات‌ها به خبرنگاران ايرنا گفتند كه در اين ديدار، وزير امور خارجه كشورمان درباره طرح پيشنهادي جديد تهران گفت‌وگو كرده است.

كاترين اشتون شب گذشته و پيش از عزيمت به ژنو با «جان كري» وزير امور خارجه آمريكا در لندن ديدار و گفت‌وگو كرد.

ظريف و اشتون پيش از اين، چندين بار به صورت تلفني با يكديگر درباره مسايل مختلف از جمله موضوع هسته‌اي كشورمان، بحران سوريه و ساير مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو كرده‌اند؛ همچنين در حاشيه شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك نيز ديدار داشته‌اند.

رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران ظهر دوشنبه در صدر يك هبات بلندپايه سياسي، فني و حقوقي عازم ژنو شد.

«سيدعباس عراقچي» معاون حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه، «مجيد تخت‌روانچي» معاون اروپا و آمريكاي وزير امور خارجه، «حميد بعيدي‌نژاد» مديركل سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه، «داود محمدنيا» مشاور حقوقي وزير امور خارجه و «محمد اميري» مديركل پادمان‌هاي سازمان انرژي اتمي اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان با گروه ۱+۵ هستند كه دكتر ظريف را در اين سفر همراهي مي‌كنند.

«هلگا اشميد» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، «وندي شرمن» به نمايندگي از دولت آمريكا، «سرگئي ريابكوف» به نمايندگي از سوي دولت روسيه، «سايمون گس» به نمايندگي از سوي دولت انگليس، «ژاك اوديبر» به نمايندگي از سوي دولت فرانسه، «وانگ مين» به نمايندگي از سوي دولت چين و «هانس ديتر لوكاس» به نمايندگي از سوي دولت آلمان در مذاكرات با كشورمان حضور دارند.

پيش از اين شهر ژنو سه بار در سال‌هاي ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ ميزبان مذاكرات كشورمان با گروه ۱+۵ بوده و اين چهارمين بار است كه كشور سوييس ميزباني مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ را برعهده مي‌گيرد.

وزيران امور خارجه ايران و گروه ۱+۵ پيش از اين در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با يكديگر ديدار كردند و براي نخستين بار پس از ۳۴ سال قطع رابطه سياسي ميان تهران و واشنگتن، دكتر ظريف با جان كري همتاي آمريكايي خود در حاشيه اين نشست به مدت ۳۰ دقيقه گفت‌وگو كرد.

ظريف تنها در مذاكرات افتتاحيه فردا حضور خواهد داشت و از دور دوم، مذاكره‌كننده ايراني «سيدعباس عراقچي» خواهد بود.

به گفته عراقچي، اعضاي هيات مذاكره‌كننده كشورمان در حاشيه نشست با ۱+۵ با نمايندگان ۶ كشور از جمله آمريكا نيز ديدارهاي دوجانبه خواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین