کد خبر: ۲۱۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
در مراسم تودیع‌و‌معارفه معاون علمی‌وفناوری رئیس‌‌جمهور؛

جهانگیری: نفت باعث توسعه نمی‌شود/ توسعه باید بر رشد علمی استوار باشد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه تنها به معنای ساخت کارخانه و تکمیل زیرساخت‌ها نیست، گفت: توسعه باید بر مبنای رشد علمی استوار باشد؛ امروز می‌بینیم بسیاری از کشورهای نفت‌خیز کارهای عمرانی فراوانی انجام داده‌اند اما هنوز توسعه‌یافته محسوب نمی‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر امروز (سه شنبه) در مراسم تودیع و معارفه معاون علمی و فناوری رییس جمهور ضمن تبریک عید قربان از زحمات و تلاش‌های نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری سابق رییس جمهور تقدیر کرد و گفت: دولت یازدهم از تجربیات وی در زمینه‌های مختلف استفاده خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور به‌عنوان چهره‌ای علمی و از فرهیختگان کشور نام برد و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وی یاد و خاطره شهید ستاری خلبان برجسته کشور را گرامی داشت و گفت: این شهید بزرگوار حق زیادی بر گردن انقلاب اسلامی دارد و امیدواریم ستاری که یادگار این شهید بزرگوار است، بتواند به رسالت خود در این جایگاه بخوبی عمل کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: ایران کشوری در حال توسعه است و با کشورهای پیشرفته فاصله دارد اما باید با برداشتن گام‌های بلند به نقطه‌ای برسیم که شایسته و زیبنده ملت بزرگ ایران باشد.

وی، توسعه علمی و فناوری را لازمه پیشرفت دانست و افزود: هیچ کشور پیشرفته‌ای را نمی‌توان یافت که توسعه علمی در آن صورت نگرفته باشد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته توسعه تنها به معنای ساخت کارخانه و تکمیل زیرساخت‌ها نیست بلکه توسعه باید بر مبنای رشد علمی استوار باشد چرا که امروز می‌بینیم بسیاری از کشورهای نفت خیز کارهای عمرانی فراوانی انجام داده اند اما هنوز توسعه یافته محسوب نمی‌شوند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم اراده ملی و توجه جدی به توسعه علمی در تمام سطوح مدیریتی کشور، خاطرنشان کرد: حمایت‌های مقام معظم رهبری از توسعه علمی و فناوری و تاکیدات ایشان بر جنبش نرم افزاری بیانگر این واقعیت است که این اراده در عالی‌ترین سطح مدیریتی کشور شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه کشور از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالایی در زمینه علمی و در بخش نیروی انسانی برخوردار است، تصریح کرد: اگر این ظرفیت‌ها به خوبی سازماندهی و مدیریت شود می‌توانیم گام‌های بلندی در زمینه رشد و توسعه کشور برداریم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های رو به رشد کشور در بخش صنعت گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و بنیاد ملی نخبگان که بسیار نوپاست می تواند با تکیه بر این دستاوردها و با اعتماد به نیروهای جوان کشور، راه‌های میانبر را پیدا کرده و مسیر توسعه را هموار سازد.

جهانگیری در ادامه تمرکز بر کارهای تحقیقاتی برای توسعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه هنوز این نگاه در کشور شکل نگرفته اما باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری برای کارهای تحقیقاتی نقش مهمی در امر توسعه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه ها همواره ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده و اینکه آیا تولیدات ما عرضه محور است یا تقاضا محور، تصریح کرد: یکی از جهت‌گیری‌ها باید حرکت به سمت تولید تقاضا محور باشد زیرا در این صورت است که تولیدات تبدیل به ثروت خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اراده دولت در مقطع فعلی به تبعیت از رهنمودهای رهبری و با توجه به نیازهای کشور، توجه به موضوع توسعه علمی است و اگر معاونت علمی و فناوری رییس جمهور بتواند موضوع تجاری سازی فناوری را در اولویت قرار دهد، با حمایتی که دولت از این معاونت خواهد کرد، می توانیم گام های بلندی در مسیر توسعه کشور برداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛‌ جهانگیری افزود: با اینکه دولت با کمبود جدی منابع روبرو است اما از طرح ها و کارهای علمی حمایت می‌کند و تلاش خواهیم کرد این محدودیت‌ها مانعی برای فعالیت‌های علمی ایجاد نکند.

گفتنی است نسرین سلطانخواه و سورنا ستاری معاونین سابق و فعلی رییس جمهور نیز در این مراسم در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه علم و فناوری و توسعه کشور پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین