کد خبر: ۲۱۵۲۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱

تاخیر در افتتاح طبقه دوم بزرگراه صدر 250 روزه شد/ علت؛ جنس چینی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهار نوشت:

شهرداری تهران برای چهارمین بار تاریخ افتتاح «پل طبقاتی صدر» را تغییر داده است، پروژه‌ای که باید زمستان پارسال افتتاح می‌شد حالا شاید آخر آبان افتتاح شود.
بهمن سال 91 در حالی که روزشمار افتتاح پروژه صدر معکوس و به روزهای پایانی نزدیک شده بود، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران اعلام کرد این پروژه چهارماه از برنامه مصوب عقب مانده است و به همین دلیل افتتاح نمی‌شود. او در ادامه حرف‌هایش گفت: «این پروژه در فروردین 92 به‌طور کامل افتتاح می‌شود، همکاران من قول‌داده‌اند دو ماه از تاخیر چهار ماهه بزرگراه طبقاتی صدر را، در کار جبران کنند.» بهار که هیچ، تابستان هم گذشته و دومین ماه پاییزی به‌زودی آغاز می‌شود و هر بار چند هفته مانده به زمانی که مسئولان شهری برای افتتاح این پروژه وعده کرده‌اند، تاریخ جدیدی برای افتتاح آن تعیین می‌شود. قالیباف در خرداد امسال در جریان بازدید از طرح پل صدر گفته بود که ۱۰ کیلومتر از مجموع ۱۱ کیلومتر پل شهید صدر به اتمام رسیده است. شهردار تهران اضافه کرده بود علاوه بر یک کیلومتر پل باقیمانده بخشی از کارهای نهایی مانند نصب تجهیزات، روشنایی و امکانات ایمنی باقیمانده است و ابراز امیدواری کرده بود این پروژه تا پایان مرداد افتتاح شود. پس از این حرف‌ها افتتاح پروژه به آخر شهریور و بعد از آن به آخر مهر افتاد، دیروز محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران به فارس گفت «پیش‌بینی می‌شود پروژه صدر اواخر آبان افتتاح شود.»
مسئولان شهرداری تهران هم گفته‌اند تا آخر آبان بر این پروژه نقطه پایان می‌گذارند. پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت شورا که بازدیدی از پروژه مذکور داشته، می‌گوید آنچه درباره زمان افتتاح این پروژه گفته برآورد شخصی اوست: «درباره زمان افتتاح پروژه باید مسئولان اجرایی توضیح بدهند اما براساس بازدیدی که از پروژه داشتم به نظرم تا پایان آبان امکان افتتاح آن وجود دارد.» روزشمار پروژه صدر مدت‌هاست خاموش است و کسی به روزشمار خاموش افتخار نمی‌کند. روزشماری که اگر روشن بود حالا عددی حدود منفی 250 را نشان می‌داد، منفی 250 روز عقب‌ماندگی در افتتاح پروژه بزرگی که هر روز تاخیر در افتتاح آن هزینه‌های‌میلیاردی روی دست شهر می‌گذارد.
مسئولان شهرداری تهران «تحریم»های بین‌المللی علیه ایران را که در سال‌های 90 و 91 شدت بیشتری گرفت، دلیل تاخیر و عقب‌ماندگی این پروژه از برنامه زمان‌بندی اعلام کرده‌ و گفته‌اند: «تاخیر چند ماهه در ساخت چنین پروژه‌هایی طبیعی است.» اما همه مثل مدیران شهرداری تهران فکر نمی‌کنند. یکی از آن‌ها محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل شهری شورای چهارم است. «سرخو» چند هفته پیش درباره تاخیر در افتتاح پروژه صدر به شهردار تهران تذکر داد و گفت: «شهردار تهران اعلام کند که چه زمانی این طرح به بهره‌برداری کامل می‌رسد؟» و حالا می‌گوید: «شهرداری هنوز هیچ پاسخی در این‌باره به ما نداده است، تا جایی که من پیگیری کردم یکی از علت‌های اصلی تاخیر در افتتاح این پروژه در ماه‌های اخیر استفاده از قطعات غیراستاندارد است. بنابر شنیده‌های ما یکی از علل تاخیر در اجرای این پروژه کیفیت پایین بعضی از قطعات به کار رفته مانند نئوپرن‌ها بوده که وارداتی بوده‌اند.» قطعات غیراستاندارد مورد اشاره سرخو، وارداتی از کشور چین بوده است. نئوپرن‌ها قطعاتی هستند که حد فاصل بین پل و پایه‌ها قرار می‌گیرند و وظیفه آن‌ها انتقال بار پل به پایه‌ها و گرفتن ارتعاشات است. پیش از این یکی از کارشناسان فعال در کارگاه عمرانی بزرگراه طبقاتی صدر در گفت‌وگو با روزنامه ایران درباره حادثه افتادن قطعه‌ای از پل صدر در تقاطع پاسداران را تایید کرده بود که این حادثه به دلیل شکستن و له شدن همین نئوپرن‌ها رخ داده بود. او گفته بود: «درتقاطع صدر و پاسداران به خاطر شیب عرضی (دور) فشار زیادی به نئوپرن وارد شده است که باعث شده نئوپرن کاملا له شود و کل عرشه حدود یک متر به سمت پل پاسداران جا به جا شود.»
تاخیر در افتتاح پروژه بزرگی مانند صدر تنها شهروندان را از نظر رفت‌وآمد دچار مشکل نمی‌کند، کارگاه‌های چنین پروژه‌ای در هر روز هزینه‌های‌میلیاردی روی دست شهر می‌گذارد، همان‌طور که در نتیجه تاخیرها در افتتاح تونل توحید هم درنهایت هزینه‌هاچند برابر برآوردهای اولیه تمام شد. سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری در پاسخ به این پرسش که «هزینه تعویض قطعات غیراستاندارد چقدر بوده است؟» گفت: «دقیق نمی‎دانم چند‌میلیارد تومان هزینه واردات و پس از آن تعویض نئوپرن‌ها شده است اما این را می‌دانم که این قطعات به اسم قطعات اروپایی وارد و استفاده شده اما به محض این‌که قطعات فوقانی پل را روی آن‌ها سوار کردند متوجه شدند که قطعات کیفیت لازم را ندارد و به همین دلیل هم شاهد حوادث مختلف حین اجرای این پروژه بودیم. شهرداری پس از این‌که متوجه شد قطعات غیراستاندارد است، کار را متوقف کرد و به همین دلیل همزمان افتتاح پروژه عقب افتاده است.» به گفته این عضو شورا، هر روز عقب افتادن پروژه هزینه و بار مالی بر تهران تحمیل می‌کند. او گفت: «از شهردار تهران پرسیدم این خسارت‌ها را چه کسی جبران می‌کند؟ این تذکر و سوالی رسمی در صحن شورا بود، توسط هیات‌رییسه اعلام وصول و به‌طور رسمی هم به دفتر شهردار ارسال شد الان یک ماه گذشته اما هیچ پاسخی نگرفتیم.»

شهرداری تهران تاکنون درباره پرسش‌هایی که در ارتباط با کیفیت نامناسب بعضی قطعات به کار رفته در پروژه صدر منتشر شده، پاسخی نداده است. با همه این‌ها، پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت شورای چهارم تهران در برابر پرسش‌ها و ابهام‌هایی که درباره تاخیر چندباره در افتتاح تونل صدر وجود دارد،  گفت: «بحث تجهیزات چینی مطرح شده یا مسائل مشابه آن را شنیده‌ام اما در این زمینه نظری نمی‌توانم بدهم اما این موارد از طریق کمیسیون نظارت شورا قابل بررسی است و اصولا کار کمیسیون نظارت همین است، ما می‌توانیم از شهردار در این‌باره سوال کنیم و حتما این کار را خواهیم کرد.»

احمد دنیا مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری شورا اما اعتقاد دیگری دارد. به گفته او که خودش همزمان معاون فنی و عمرانی قالیباف و از مدیران مورد اعتماد شهردار تهران بوده،  تاکید کرد که شهرداری تهران به دلیل تحریم‌ها برای ورود بعضی قطعات و تجهیزات با مشکل مواجه بوده و به همین دلیل افتتاح پروژه طبقاتی صدر به تاخیر افتاده است. او همچنین خبرهایی که درباره تعویض تجهیزات بی‌کیفیت پل صدر، منتشر شده را تایید نکرد و گفت: «در این پروژه استانداردها رعایت شده است و الان هم مراحل پایانی را طی می‌کند و به‌زودی بهره‌برداری آزمایشی از آن آغاز می‌شود.» دنیامالی در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران زمان قطعی بهره‌برداری از این پروژه را چه زمانی اعلام کرده، به «بهار»، گفت: «هنوز تاریخ افتتاح پروژه را اعلام نکرده‌اند اما تا جایی که می‌دانم پروژه در مراحل پایانی است.» شهردار تهران پیش از این هم در دیدار با نمایندگان مجلس گفته بود پروژه پل طبقاتی صدر تمام شده و در حال نصب گارد ریل‌ها و تامین روشنایی و اقدامات نهایی این پروژه هستیم و تا پایان مرداد آن را افتتاح می‌کنیم. حالا هنوز هم معلوم نیست که آیا قالیباف و معاونانش بالاخره روبان افتتاح طبقه دوم صدر را تا چند هفته دیگر می‌برند یا این‌که چند روز مانده به پایان آبان، باز تاریخ جدیدی برای افتتاح این پروژه اعلام می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین