کد خبر: ۲۱۵۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷

وکیل دادگستری: مجرم زنده شده پس از اعدام نباید دوباره اعدام شود

یک وکیل دادگستری گفت: شاید تجربه کردن مرگ تنبه بزرگی برای این مجرم بوده باشد؛ بنابراین می‌توانیم فرصت مجددی به این رها شده استثنایی از مجازات اعدام دهیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید باقری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در مورد مرد 37 ساله بجنوردی محکوم به اعدام که پس از اجرای حکم قضایی (اعدام از طریق حلق آویز شدن با طناب دار) زنده مانده است؛ مباحث مختلفی از سوی حقوقدانان داخلی و خارجی و نیز سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی مطرح شده است.

وی افزود: عده‌ای موضوع را عاطفی و مرتبط با حقوق بین‌الملل و مستحق عفو دانسته‌اند و گروهی وی را به لحاظ شغل تبهکارانه و خانمان‌برانداز و درآمد کثیف نامشروع نامبرده که می‌تواند جان هزاران انسان را به مخاطره بیندازد، مستحق اعدام مجدد دانسته‌اند و دسته‌ای دیگر صرفا از نگاه صرف حقوقی به آن پرداخته‌اند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: فارغ از مباحث حقوق شهروندی داخلی و جهانی اگر بخواهیم از منظر مقررات و قوانین موضوعه ایران به موضوع بنگریم مساله کاملاً ساده و روشن است و آن اینکه یک حکم قطعی قضایی صادر شده است و بر اساس آئین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام و بر اساس موضوع ماده 293 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 82 باید این حکم به طور کامل اجرا شودف لکن در مانحن فیه، حکم کاملاً اجرا نشده و به دلایل مختلف در نیمه راه معلق مانده است.

باقری افزود: بنابراین مانند سایر احکام مجازات مثل حبس، شلاق، جزای نقدی، نفی بلد و ... که اگر به عللی در یک شرایط خاصی امکان اجرا نیافته‌اند، باید در زمان دیگر اجرا شوند. قانونا اجرای حکم اعدام در خصوص محکوم علیه بجنوردی نیز مجدداً قابل اجرا است و این موضوع نه از مصادیق اجرای مجدد حکم اعدام است و نه برخلاف برخی اظهار نظر ها داخل در شمول قاعده « درء» و یا « تفسیر به نفع متهم است»؛ زیرا قواعد مذکور در مرحله تحقیقات از متهم در جرایم کیفری قابل استفاده است نه در مرحله اجرای حکم قطعی.

وی افزود: در فقه شیعه و قوانین ایران تنها در یک مورد خاص در باب حدود (مجازات رجم) آن هم در صورتی که جرم زنا صرفاً با اقرار اثبات شده باشد و مجرم از گودال سنگسار بگریزد از موارد سقوط مجازات است که این مورد استثناء و حصری است و قابل قیاس و تسری به سایر مجازات‌ها نیست.

باقری خاطرنشان کرد: اینجانب فارغ از دیدگاه حقوقی خود از آنجایی که هدف غایی همه مجازات‌ها اصلاح مجرم است؛ معتقدم شاید تجربه کردن مرگ تنبه بزرگی برای این مجرم بوده باشد. بنابراین می‌توانیم فرصت مجددی به این رها شده استثنایی از مجازات اعدام دهیم شاید توبه کرده و از یک طرف صدماتی که از طریق فروش مواد مخدر به جامعه وارد ساخته است را جبران کند و باعث شود از این حیات مجدد نسبت به گذشته خود تجدیدنظر کند.

وی افزود: از سوی دیگر جلوی سوژه‌سازی بین‌المللی از این جریان گرفته شود زیرا مجازات فرد مذکور از نوع تعزیرات است و راهکارهای قانونی آن نیز مانند «عفو» در قانون پیش‌بینی شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین