کد خبر: ۲۱۵۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
یک متخصص اعصاب و روان مطرح کرد

افسردگی عامل بدشکلی بدن

یک متخصص اعصاب و روان گفت: 90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت: آروین هدایتی، متخصص اعصاب و روان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: اختلال بدشکلی بدن عبارت است از اشتغال ذهنی با یک نقص تخیلی در ظاهر بدن (نظیر بینی بدشکل) یا بزرگ انگاشتن یک نقص جزئی به طوری که سبب نگرانی واضح یا اختلال در عملکرد شخصی، اجتماعی یا شغلی بیمار شود.

هدایتی گفت: این بیماران بیشتر به متخصصان مختلف از جمله پوست ،داخلی یا جراحان پلاستیک مراجعه می کنند تا به روانپزشکان.

این متخصص اعصاب و روان اظهار داشت: شایعترین سن بیماری از سنین نوجوانی (15تا30سالگی) است و در زنان و افراد مجرد شایعتر است. این بیماری اکثراً به همراه اختلالات روانی دیگر نظیر اختلال افسردگی اساسی دیده می شود.

وی افزود: 90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می کنند، اختلال اضطرابی و حتی گاه همراه با اختلالات سایکوتیک را تجربه می کنند.

هدایتی گفت: علت دقیق این بیماری مشخص نیست؛ هر چند به نقش بالای نوروترانسمیترها و مسائل اجتماعی و فرهنگی در این بیماری اشاره شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: شایعترین اشتغال ذهنی این بیماران مربوط به نقایص صورت، به خصوص بینی است و در طول یک دوره بیماری مناطق درگیر ممکن است از یک جا به جای دیگر تغییر مکان دهند.

دکتر هدایتی ادامه داد: هذیان های انتساب، بیش از اندازه در مقابل آینه قرار گرفتن یا پرهیز از نگاه به سطوح باز تاباننده و تلاش در پنهان سازی نقصهای احتمالی با استفاده از آرایش یا لباس ازعلایم شایع این بیماری هستند.

وی بیان کرد: یک سوم این بیماران به علت ترس از مسخره شدن در اجتماع خانه نشین می‌شوند و یک پنجم بیماران نیز اقدام به خودکشی می‌کنند.

این پزشک گفت: شروع بیماری ممکن است تدریجی یا ناگهانی باشد. اگر چه در طول زمان ممکن است شدت علایم کم و زیاد شود در صورت عدم درمان یک بیماری مزمن به شمار می آید. در صورت وجود اختلال روانی همراه، ابتدا باید آن را درمان کند.

وی بیان کرد: درمان از طریق جراحی برای رفع نقصهای ادعایی تقریباً بدون استثنا ناموفق است. داروهای ضدافسردگی حداقل در 50درصد بیماران در کاهش علایم می‌تواند موثر باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین