کد خبر: ۲۱۵۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني

فرهنگ و تمدن ايران مخالف ترور و تروريست است

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، عصر امروز در ديدار گروه سوسياليست‌هاي پارلمان اروپا، در پاسخ به سؤال آنها كه «نظر شما درباره شرايط فعلي و تحريم‌ها چيست؟» با ظالمانه خواندن تحريم غرب عليه ايران گفت: واقعاً معلوم نيست غرب از ايران چه مي‌خواهد كه اين‌گونه برخورد مي‌كند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سرویس سیاسی - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، كمك‌هاي شيميايي كشورهاي اروپايي به صدام در طول جنگ تحميلي و خويشتنداري ايران از مقابله به مثل را يك سند تاريخي براي اعتماد افكار عمومي جهان دانست و گفت: دادگاه‌هاي بسياري از كشورهاي اروپايي، تعداد زيادي از شركت‌هاي خود را به خاطر همكاري در جنايات صدام محاكمه كردند و سند تاريخي اين كار كتاب «سوداگران مرگ» است كه در غرب منتشر شده است.

به گزارش آفتاب ، ايشان با تأكيد بر آمادگي ايران در همه مقاطع براي برخورد شفاف و عادلانه با طرف‌هاي غربي، دوران پس از جنگ و آغاز دوران سازندگي را بهترين نمونه براي همكاري خواند و گفت: ايران در آن مقطع، بسياري از خرابي‌ها را با تسهيلات مالي بين‌المللي آباد كرد و سازندگي در ايران اوج گرفت كه هر دو طرف به دستاوردهاي اقتصادي ‌رسيدند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، حسن‌نيت را شرط لازم براي مذاكره سياسي دانست و گفت: از كشورهاي اروپايي انتظار داشتيم كه به جاي استفاده از شيوه‌هاي غيرعاقلانه تحريم و تهديد، بر مذاكرات عاقلانه تأكيد كنند.

ايشان افزودند: ايران هيچ وقت به فكر دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و نيست، ولي نمي‌توانيم حق تاريخي نسل امروز و آينده ايران را به بهانه بعضي از دولت‌ها و تبليغات بي‌اساس آنها در استفاده از دستاوردهاي صلح‌آميز هسته‌اي ناديده بگيريم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود، به نمونه‌هايي از كمك‌هاي سياسي و انساني ايران در عراق، افغانستان و بوسني و هرزگوين اشاره كرد و گفت: تمدن تاريخي مردم ايران و فرهنگ اصيل اسلامي، مخالف ترور و تروريست به عنوان تهديد آرامش و امنيت است.

ايشان پيام مردم در انتخابات اخير را بسيار معنادار خواند و گفت: غرب بايد حسن‌نيت خود را در اراده همكاري با ايران ثابت كند.

آقاي هنس آسوبادا، رئيس گروه پارلماني اروپا نيز در اين ديدار، ملاقات با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را به عنوان چهره سرشناس و تاريخي جمهوري اسلامي، غنيمت دانست و گفت: با توجه به جايگاه شما و آشنايي به جزئيات مسائل، اميدواريم در جهت حل مشكل ايران و غرب مثل هميشه فعال باشيد.

ايشان با تأكيد بر تلاش پارلمان اروپا براي لغو تحريم عليه مردم ايران گفت: اولين گام‌ها در مذاكرات اخير ايران با كشورهاي 1+5 برداشته شد كه اگر براساس حسن‌نيت باشد، آينده بهتري در فضاي سياسي جهان حاكم خواهد شد.

آقاي هنس آسوبادا با اشاره به انتخابات اخير ايران گفت: عقلاي سياسي غرب و اتحاديه اروپا پيام اين رويكرد سياسي مردم ايران را درك كردند و به ديگران انتقال مي‌دهند.

خانم كاريراز از بلژيك و يكي از همراهان هيأت نيز در اين ديدار گفت: اشارات آقاي هاشمي به خاطرات جنگ و خويشتنداري ايران در استفاده از سلاح شيميايي، اثبات حسن‌نيت ايران است.
وي با تأسف‌بار خواندن اتفاقات سوريه، خواستار نقش‌آفريني بيشتر ايران براي حل اين معضل سياسي در منطقه شد كه دنيا را هم تحت تأثير خود گذاشته است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اظهارات وي گفت: بارها تأكيد كرده‌ايم كه جنگ و كارهاي تروريستي راه‌حل مشكلات سوريه نيست و بايد حقوق مردم اصل باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین