کد خبر: ۲۱۵۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸

جعبه سیاه فوتبال ایران کجاست؟!

اکنون هجمه علیه داوران لیگ برتری به حدی اوج گرفته که حتی چهره‌های گمنام و تازه وارد فوتبال ایران هم به ضرس قاطع اتهامات ریز و درشتی را به داوران نسبت می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «داور مسابقه یک جفت کفش گرفت وعلیه ما سوت زد!»مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی پس از تساوی هفته قبل این تیم در برابر فولاد با این جمله تند و کنایه‌آمیز به دایره مبارزه‌کنندگان با فساد و زد و بند در فوتبال ایران وارد شد.

زینی‌زاده از اهدای یک جفت کفش به داور مسابقه به عنوان استعاره استفاده کرد اما مطرح شدن صحبت‌هایی از این دست برای چندمین بار زنگ خطر جدی را برای فوتبال ایران به‌ویژه جامعه داوری به صدا درآورده است.مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی است داوری را می‌شناسد که دلال بازیکن است و حاضر است نام این داور را در اختیار مدیران فدراسیون فوتبال بگذارد.

اکنون هجمه علیه داوران لیگ برتری به حدی اوج گرفته که حتی چهره‌های گمنام و تازه وارد فوتبال ایران هم به ضرس قاطع اتهامات ریز و درشتی را به داوران نسبت می‌دهند. در روزهایی که تحقیقات اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس هم به تایید وجود فساد و تباهی در فوتبال ایران منتهی شده و به جز مجلس هیچ ارگان دیگری به بحث فساد در فوتبال ایران ورود نکرده، متخلفان هم شاکیان را مورد عتاب قرار می‌دهند و برای فرار از مهلکه اتهاماتی را علیه آنها مطرح می‌کنند.

در چنین بستری عموم مردم صرفا شاهد مجادلات رسانه‌ای بین متخلفان و شاکیانی هستند که این روزها به شکل هدفمند و ناجوانمردانه‌ای در تیررس قرار گرفته‌اند و مافیایی جلوه دادن علی دایی از سوی تماشاگران بازی استقلال و نفت تهران، درست از دل چنین فضای متشنج و نگران‌کننده‌ای متولد می‌شود.

در این نزاع عجیب به نظر می‌رسد جای شاکی و متشاکی عوض شده و افراد پاک‌دست و سردمداران مبارزه با فساد، مطابق انتظار از سوی نیروهای پنهان، فاسد جلوه داده می‌شوند. مبارزان با فساد که تعداد قابل‌توجهی از آنها در دایره دوستان مورد وثوق و اطرافیان علی دایی قرار دارند هم تلاش می‌کنند برای سلب اتهام از خود به افشاگری‌های بی‌سابقه‌ای دست بزنند.

بهمن دهقان در پاسخ به مرتضی کریمی، کمک داور بازنشسته‌ای که به زعم او رد پایش در رشوه خواری بعضی داوران لیگ برتری به چشم می‌خورد می‌گوید: «شما نگفتید با راه‌آهن قرارداد 40 میلیونی داشته‌ام و مرا اخراج کرده‌اند! نگفتید اگر ممکن است بگویید بدون حضور، گزارش‌های داوری را به شما بدهم و هر بازی هم 500 هزار تومان به من بدهید؟ ابتدای حضور دایی در پرسپولیس، خیلی‌ها تماس گرفتند که یکی از آنها هم شما بودید. من هم گفتم دایی اسامی تیم فنی‌اش را به رویانیان داده و درباره کادر اجرایی هم باشگاه نظر می‌دهد. شما فقط بگویید پیشنهاد گزارش داوری برای هر بازی 500 هزار تومان را دادید یا خیر؟نمی‌دانم چرا یک عده اصرار دارند مسیر کار از طریق اصلی منحرف شود و هربار پای مسائل دیگری را به میان می‌کشند.

یک پولی واریز شده که مبدا و مقصد آن معلوم است. چه چیزی را می‌خواهید کتمان کنید؟با تمام احترامی که برای جامعه شریف و زحمتکش داوری قائلم اما چون یک شب یک کمک داور یک جایی چنان اطلاعاتی از جامعه داوری و برخی داوران ارائه داده بود که شنونده‌ها دست بر سر برده بودند تا مطمئن شوند شاخی‌نروییده است!» وکیل مدافع علی دایی فردی جدید را که از او به عنوان جعبه سیاه فوتبال ایران نام می‌برد را به اهالی فوتبال معرفی می‌کند.

بهمن دهقان با بازگو کردن بخشی از اطلاعات فرد مذکور می‌گوید: «آن فرد حرف‌های زیادی زد. مثلا اینکه برای صعود یک تیم لیگ یکی چه مبلغی باید هزینه کرد، برای داور خارجی در فرمانیه چه باید کرد، داوری که اوضاع مالی خوبی دارد نقطه ضعفش در چه مواردی است و چگونه می‌توان او را تطمیع کرد یا مثلا اگر فردی 180 میلیون تومان درآمد نامشروع داشت و ترسیده باشد آنها را به بانک واریز کند و مثلا برادرش آنها را بالا کشید چه باید کرد و «باد آورده‌ای را که باد برده» چگونه می‌توان برگرداند؟ همه این حرف‌ها را یک نفر مقابل 5 شاهد بیان کرده و شهود طبق قانون حاضرند در محضر دادگاه سوگند یاد کنند.»

جنگ بین شاکی و متشاکی بالا گرفته و به نظر می‌رسد متهم لباس شاکی بر تن کرده و آجر روی آجر می‌گذارد تا دیوار حاشا را بالا و بالاتر ببرد.گام بعدی فاسدان برای فرار از مهلکه، حمله به کسانی است که بدون پرده‌پوشی واقعیت‌های تلخ فوتبال ایران را بازگو می‌کنند. از همین رو شاید بهتر بود که مبارزه با ناپاکی‌ها تا این حد علنی نمی‌شد اما حالا که پرده برافتاده باید ازافرادی که برای مبارزه با ناپاکی‌ها صداقت پیشه کرده‌اند پشتیبانی کرد. مشکل اما اینجاست که جریانی تلاش می‌کند حقیقت را وارونه جلوه بدهد و افکار عمومی را منحرف کند.

آیا کسی از خودش پرسیده که مافیا جلوه دادن علی دایی از سوی چه کسانی و با چه هدفی طراحی شده است؟ از کجا معلوم که هفته بعدعلیه مدیرعامل تراکتورسازی که حالا قصد دارد پرده‌ها را کنار بزند شعاری سر داده نشود و به عضویت در مافیای فوتبال ایران متهم نشود؟ آیا گردش مالی قابل‌توجهی که در پس زد و بندهای فوتبالی وجود دارد مانع رسیدگی سریع به پرونده فساد در فوتبال ایران شده است؟ فضای پرمخاطره‌ای که علیه فاسدان شکل گرفته، تمیز دادن فاسدان از پاک‌دستان را دشوار کرده و همین موضوع اهمیت ورود مراجع امنیتی به این ماجرا‌ها را دو چندان کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین