کد خبر: ۲۱۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۰

وزیر دادگستری: نیازی به اعدام مجدد قاچاقچی بجنوردی نیست

وزیر دادگستری به ارایه توضیحاتی درباره کلیات طرح افزایش اختیارات رییس قوه قضاییه، سرانجام لایحه جامع وکالت و اعدام مجدد قاچاق بجنوردی پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در مراسم روز کارشناسی رسمی دادگستری در جمع خبرنگاران درباره‌ی تصویب کلیات طرح افزایش اختیارات رییس قوه قضاییه گفت: این طرح، قانون شده است. به دلیل این‌که لوایح قوه قضاییه از طرف دولت با تاخیر به مجلس ارسال می‌شد، دستگاه قضایی پیشنهاد داد که مستقیما لوایح را به مجلس ارسال کند.

وی افزود: لوایح معطل مانده در دولت دهم زیاد بوده که امیدواریم در دولت جدید این اتفاق نیفتد. البته دولت یازدهم اعلام کرده که ان‌شاءالله مر قانون را رعایت می‌کنیم و اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهیم.

وزیر دادگستری در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی نظر وی درباره اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که عنوان کرده کشیدن قلیان برای بانوان ایرادی ندارد، گفت: بسیاری از چیزها شاید آزاد باشد اما ما نباید تشویق و آنها را ابراز کنیم. برای آقایان هم شاید آزاد باشد همان‌طور که ما دخانیات را ممنوع نکردیم ولی ما نمی‌خواهیم مردان و زنان را تشویق کنیم.

پورمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا لایحه جامع وکالت برای اعمال نظر وزیر دادگستری به این وزارتخانه ارسال شده است،‌ اظهار کرد: خیر، چنین چیزی نیست. این لایحه در حال آماده شدن است. به دلیل این‌که در دولت قبلی تصویب شده بود نیاز به اصلاحات دارد ولی به سرعت در حال انتقال آن به مجلس هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون لایحه جامع وکالت در کمیسیون لوایح دولت است.

وزیر دادگستری در پاسخ به این‌ سوال که از آن‌جا که اعلام کرده بودید اعدام مجدد قاچاقچی بجنوردی را پی‌گیری می‌کنید آیا در جلسه‌ی مسوولان عالی قضایی در روز چهارشنبه (فردا) این موضوع را مطرح خواهید کرد یا نه، اظهار کرد: خیر، ان‌شاءالله حال وی خوب شود. البته این فرد با دستگاه نگهداری می‌شود. باید دید که وی بهبود می‌یابد یا خیر.

پورمحمدی تاکید کرد: فکر می‌کنم که دیگر نیازی به اعدام مجدد این محکوم نباشد. البته با تلاش‌هایی که بنده کردم با جواب مثبت هم روبه‌رو شدم.

توان کارشناسی کشور، بیش از خروجی فعلی آن است
 
وزیر دادگستری گفت: کشور توان کارشناسی بالایی دارد اما متاسفانه خروجی کارشناسی‌مان پایین است.

مصطفی پورمحمدی در مراسم روز کارشناسی رسمی دادگستری که در مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد غدیر و قربان گفت: حساسیتی که بر روی جمهوری اسلامی ایران است به دلیل این است که ما می‌خواهیم در راه علی (ع) گام برداریم ولی همین چند گام را تحمل نمی‌کنند؛ همان‌طور که راه علی (ع) را قبول نکردند.

وی با بیان این‌که 18 هزار کارشناس رسمی در کانون کارشناسان فعالیت می‌کنند، افزود: حدود 12 هزار کارشناس در بخش مشاوره فعالیت می‌کنند. لذا مجموعه بزرگ و منسجمی هستند و وظایف روشنی دارند و مجموعه کارشناسان در خدمت عدالت قدم برمی‌دارند.

وزیر دادگستری تاکید کرد: برجسته‌ترین بخش قضایی که نکته‌ی بسیار مهم و اساسی است و اگر قاضی به این درجه برسد با اطمینان حکم می‌دهد، علم قاضی و دریافت عمیق و با اطمینان قاضی است.

پورمحمدی افزود: کارشناسان، علم قاضی را تکمیل می‌کنند. شما کارشناسان با گزارش‌هایتان قاضی را به درجه‌ی کمال می‌رسانید تا بتواند حکم را صادر کند.

وی با بیان این‌که ما نظامی هستیم که به امر کارشناسی پایبند هستیم، ادامه داد: وقتی که امام امت اسلامی، امیرالمومنین (ع) می‌شود و پیامبر (ص) می‌فرماید چون اصلح است این اتفاق می‌افتد، یعنی جامعه‌ی اسلامی باید با عدالت پیش برود. هم‌چنین همان‌طور که رییس مملکت، برجسته‌ترین حقوقدان مملکت باید باشد و کارشناسی‌ترین کارشناس در عرصه‌ی شناخت حقوق مردم باید باشد، نشان می‌دهد که نظام ما بر اساس کارشناسی استوار شده است و دولت جدید هم توجه ویژه‌ای به امر کارشناسی داشته و جزو شعارهای اساسی‌اش بوده است.

وزیر دادگستری ادامه داد: همه چیز را با نگاه کارشناسی تعقیب می‌کنیم ولی در حال حاضر کار برای ما سخت و پیچیده شده است و هرجا که آسیب دیده‌ایم به دلیل این بوده که به امر کارشناسی کم بها داده‌ایم. همان‌طور که در عرصه‌ی بین‌المللی و نیز در عرصه‌ی داخلی، بسیاری از حرف‌های کارشناسی را گوش نکردیم و بهای آن را دادیم.

پورمحمدی با بیان این‌که زمانی که به نظر کارشناسی کم توجهی می‌کنیم، دود عواقب آن به چشم خودمان می‌رود، ادامه داد: دولت جدید می‌خواهد مسائل را با نگاه کارشناسی جلو ببرد و به امر کارشناسی احترام می‌گذارد.

وی با تاکید بر این‌که ابزار کار دستگاه قضایی و دادگاه‌ها و قضات، کارشناسی است، گفت: تا دو سال پیش 70 هزار حقوقدان در کشور داشتیم. هم‌چنین تا یک سال پیش بیش از 500 هزار عضو در نظام مهندسی عمران و نیز بیش از 300 هزار عضو در نظام مهندسی کشاورزی داشتیم. لذا باید تلاش کنیم که این تعداد اعضا را ساماندهی کنیم.

وزیر دادگستری افزود: با این توان کارشناسی که در اختیارمان است نتوانسته‌ایم خدمات متناسب با امر کارشناسی را به مردم جامعه ارایه دهیم. در واقع کشور توان کارشناسی بالایی دارد اما خروجی کارشناسی‌مان پایین است. باید بر روی این موضوع فکر کنیم.

پورمحمدی با تاکید بر این‌که 83 رشته‌ی تخصصی در کانون کارشناسان دادگستری وجود دارد گفت: شما کانون منسجمی هستید و تحت فشارها قرار ندارید. شما می‌توانید مدیریت‌تان را در این 83 رشته‌ی تخصصی نشان دهید. در واقع می‌توانید با ارایه‌ی مقالات، هشدارها و گزارش‌های خود به امر قضایی کمک کنید و می‌توانید در حوزه‌ی قضایی پیشنهادات خود را ارایه دهید؛ زیرا تجربه‌ی قضایی دارید.

به گزارش ایسنا، وی در پایان گفت: ما در وزارت دادگستری در هر بخش تخصصی که خودتان حضور دارید آماده‌ی ارایه‌ی خدمات به شما هستیم. البته کمیسیون‌های مجلس هم می‌توانند به شما کمک کنند؛ زیرا تاثیرگذار هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین