کد خبر: ۲۱۶۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

افزایش تعداد زندانیان زن در دنیا

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص خشونت علیه زنان طی گزارشی از افزایش بیش از اندازه شمار زندانیان زن در بسیاری از کشورهای دنیا در مقایسه با مردان خبر داد و گفت این زندانیان بیش از مردان از شرایط بد و سخت زندان‌ها رنج می‌برند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رشیده مانجو گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص خشونت علیه زنان ضمن ارائه گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که زنان در دنیا به‌دلایل بسیاری دست به فعالیت‌های غیرقانونی می‌زنند و به زندان‌ می‌افتند که برخی از آنها ناشی از بدرفتاری‌هایی است که مردان خانواده بر زنان خود روا می‌دارند.

وی در گزارش خود که با محوریت دلایل و ریشه‌های زندانی شدن زنان انجام شده است،‌ ابراز تاسف کرد که در بسیاری از کشورها زنان به دلایل فرهنگی و مسائل اخلاقی و حتی باورهای غلط به زندان می افتند تا جایی که در نقاط زیادی از دنیا قربانیان تجاوز به جای حمایت با حبس و مجازات روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و قوانین مبارزه با مواد مخدر در داخل کشور و در سطح بین المللی یکی دیگر از عوامل محبوس شدن زنان است.

خانم مانجو هشدار داد: کلیشه‌سازی جنسیتی علیه زنان مانند مدل‌های خاصی از خشونت و افزایش الگوهای مجازات، می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر زنان داشته باشد، آمار‌ها نشان می‌دهد زنانی که به یک قبیله خاص و یک گروه اقلیت تعلق دارند در مقایسه با دیگران زنان بیشتر هدف مجازات قرار می‌گیرند و به زندان می‌افتند.

این گزارشگر سازمان ملل تاکید کرد: میان خشونت علیه زنان و زندانی شدن آنها، چه این خشونت‌ها قبل از حبس، بعد از آن و یا در طول مدت زمان حبس باشد رابطه ای مستقیم و محکم وجود دارد.

گزارش وی همچنین نشان می‌دهد که زندانیان زن در مقایسه با مردان با شرایط سخت‌تری در زندان‌ها مواجهند که این وضعیت تاثیرات مخرب‌تری بر زنان دارد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، رشیده مانجو آورده است: زنان در زندان در معرض خشونت‌های زیادی از جمله آزار و اذیت‌های جنسی و تجاوز از سوی هم سلولی‌هایشان و نگهبانان‌،‌ خودفروشی و سوءاستفاده‌های اخلاقی قرار دارند.

این کارشناس همچنین درباره وضعیت کودکانی که به همراه مادرانشان در زندان زندگی می‌کنند یا آن دسته از کودکانی که به علت حبس مادران از آنها دور شده‌اند هشدار داد که نشان‌دهنده ضرورت توجه دولت‌ها به ریشه‌ها و دلایل اصلی به زندان افتادن زنان در جوامع مختلف است.

وی تشریح کرد: عوامل اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی،‌ آموزشی و حتی سیاست‌های اجرای عدالت از دلایل حبس زنان است.

به گزارش ایسنا، مانجو از دولت‌ها خواست تا به وظایف خود مبنی بر جلوگیری، پاسخگویی و حمایت از زنان در برابر انواع خشونت‌های جنسیتی عمل کنند.

رشیده مانجو از سال 2009 تاکنون از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان انتخاب شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین