کد خبر: ۲۱۷۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰

گردباد سهمگین ˈهای یانˈ فیلیپین را درنوردید

طوفان و گردباد سهمگین ˈهای یانˈ با سرعت حداکثر 315 کیلومتر در ساعت بخش های وسیعی از جنوب و مرکز فیلیپین را در نوردید و آخرین گزارش ها حاکی از کشته شدن سه نفر و آوارگی 700 هزار نفر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: طرفان و گردباد سهمگین ˈهای یانˈ از اوایل صبح جمعه به وقت محلی بخش های وسیعی از 20 استان فیلیپین در جنوب و مرکز این کشور را تحت تاثیر قرار داده و آسیب های گسترده ای به مناطق مسکونی و زیرساخت ها وارد آورده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی فیلیپین، این طوفان و گردباد جزایر مرکزی فیلیپین در 600 کیلومتری مانیل را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از درختان را از ریشه قطع، برخی خانه های مسکونی و زیرساخت شهری را ویران کرده است.

صلیب سرخ فیلیپین تاکنون کشته شدن سه نفر را در اثر وقوع این طوفان سهمگین که یکی از بزرگترین طوفان تاریخ زمین از زمان اندازه گیری شدت طوفان ها بوده است، تایید کرده است. 

صلیب سرخ فیلیپین همچنین پیش بینی کرد که شمار تلفات این طوفان و گردباد افزایش یابد و همچنین به مردم هشدار داد تا در مسیر این گردباد و طوفان سهمگین قرار نگیرند.

همه نهادهای امدادرسان در فیلیپین در آماده باش کامل هستند، اما به دلیل شرایط سخت امدادرسانی و وقوع باران های سیل آسا همراه با گردباد و طوفان سهمگین، امدادرسانی به آسیب دیدگان با کندی صورت می گیرد.

فیلیپین از جمله مناطقی طوفان خیز جهان است که سالانه 20 طوفان با قدرت های متفاوت در آن رخ می دهد. گفته می شود، گردباد ˈهای یانˈ شدیدترین طوفان سال های اخیر بوده است.

فیلیپین در سال 2012 میلادی گردباد شدیدی را تجربه کرد که در نتیجه آن بیش از دو هزار نفر کشته و یا مفقود شدند، اما طوفان ˈهای یانˈ به حدی قدرتمند است که یکی از چهار طوفان قدرتمند جهان لقب گرفته است. 

قدرت طوفان ˈهای یانˈ پیش از ورود به فیلیپین معادل 379 کیلومتر در ساعت بوده است، رکورد قبلی قوی ترین گردباد که همراه با بارندگی بود بیش از 305 کیلومتر در ساعت بوده که در سال 1969 میلادی در آمریکا رخ داد.

بر اساس گزارش های وزارت کشور فیلیپین، بسیاری از جاده های مناطق آسیب دیده مسدود شده است و رانش زمین در بخش های وسیعی از مناطق آسیب دیده در اثر شدت بارش ها امکان امدادرسانی به مردم آسیب دیده را غیرممکن کرده است.

همچنین طوفان و گردباد ˈهای یانˈ در مناطق ساحلی، سبب شکل گیری امواجی به ارتفاع هفت متر شده است و بسیاری از زیرساخت های ساحلی را از میان برده است. همه کشتی ها در خط ساحلی که طوفان در آنها به وقوع پیوسته از حرکت بازمانده اند و زندگی میلیون ها فیلیپینی در مناطق آسیب دیده فلج شده است.

سازمان هواپیمایی فیلیپین نیز اعلام کرد: تاکنون 200 پرواز در فرودگاه های مناطق آسیب دیده لغو شده است و بسیاری از مسافران کماکان در فرودگاه ها سرگردان هستند.

همه مدارس و ادارات دولتی در مناطق آسیب دیده نیز تعطیل شده است.

سازمان هواشناسی فیلیپین اعلام کرد: این طوفان در حال حرکت به سمت غرب دریای چین جنوبی است و احتمالا کشورهای کامبوج و ویتنام را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

منابع کامبوجی نیز گزارش دادند که طوفان و گردباد ˈهای یانˈ در روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده بخش های وسیعی از کشور کامبوج را تحت تاثیر قرار می دهد.

ˈلیم چنان هورˈ وزیر منابع آب و هواشناسی کامبوج نیز به مردم هشدار داد که مراقب عواقب این طوفان باشند.

طوفان ˈهای یانˈ در حالی به کامبوج نزدیک می شود که این کشور چهارشنبه گذشته شاهد طوفانی بود که سه کشته به جای گذاشته است.

سازمان هواشناسی فیلیپین پیشتر اعلام کرده بود که گردباد و طوفان ˈهای یانˈ اواخر شنبه با کاهش سرعت به سمت شمال جزایر ˈپالاوانˈ در جنوب این کشور می رسد و از دریای فیلیپین از کشور خارج می شود. 

این گردباد و طوفان سهمگین 600 کیلومتر مربع از خاک فیلیپین را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از نقاطی که در زلزله 1/7 ریشتری ماه گذشته در جزیره ˈبوهولˈ آسیب دیده اند، بار دیگر تخریب می شوند. 

جزیره ˈبوهولˈ در مرکز فیلیپین واقع است، این جزیره بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و در فاصله 660 کیلومتری مانیل پایتخت فیلیپین واقع است. 

ˈبنینو آکینوˈ رییس جمهوری فیلیپین از همه مردم و مسوولان خواست تا برای مقابله با این طوفان و صدمات ناشی از آن با یکدیگر همکاری کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین