کد خبر: ۲۱۸۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۲

تراژدی ˈهای یانˈ؛ هزار نفر فقط در یک شهر فیلیپین کشته شدند

دبیرکل صلیب سرخ فیلیپین شنبه اعلام کرد: گزارش های اولیه نشان می دهد که در شهر ساحلی ˈتاکلوبانˈ بیش از هزار نفر در اثر وقوع طوفان و گردباد سهمگین ˈهای یانˈ کشته شده اند. همزمان مقام های ارشد این کشور، ˈهای یانˈ را تراژدی قرن نامیدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی فیلیپینی، ˈکوئن دولین پانگˈ افزود: مشاهدات گزارشگران صلیب سرخ فیلیپین همچنین نشان می دهد دستکم 200 نفر در استان سامار در اثر رانش زمین مدفون شده و امکان یافتن آنها وجود ندارد.

وی گفت: این آمار از یک گزارش اولیه از مناطقی که بیشترین آسیب را از وقوع طوفان و گردباد ˈهای یانˈ دیده اند، بدست آمده است و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

تاکلوبان شهری بندری در 580 کیلومتری جنوب مانیل پایتخت فیلیپین و مرکز استان ˈلیتهˈ این کشور است. تاکلوبان نخستین شهر مدرن در منطقه ˈوسایاسˈ شرقی فیلیپین است. جمعیت این شهر به استناد آمار سال 2007 میلادی 217 هزار نفر بوده است.

سامار نیز یکی از استان های فیلیپین در غرب این کشور است و بخشی از جزایر ˈویسایاˈ است. مرکز این استان، شهر ˈکاتبالوگانˈ است.

دبیرکل صلیب سرخ فیلیپین اعلام کرد: گزارشگران صلیب سرخ که سرگرم امدادرسانی به آسیب دیدگان گردباد هستند، با صحنه های دلخراشی از جسدهای بسیار زیاد روبرو شده اند که روی آب شناور هستند.

وی افزود: آمارهای گزارشگران صلیب سرخ درحال راستی آزمایی است و در گزارش های بعدی آمارهای دقیق تری از شمار کشته شدگان گردباد ˈهای یانˈ ارائه خواهد شد.

ازسوی دیگر، گردباد ˈهای یانˈ که هر چیزی را در مسیر خود نابود می کند، اکنون در مناطق وسیعی از کشور ویتنام درحال فعالیت است و آسیب های گسترده ای در این کشور جنوب شرق آسیا به جا گذاشته است.

مقام های امدادرسانی ویتنام در مسیر این گردباد در آمادباش کامل به سر می برند و تاکنون ده ها هزار نفر از ساکنان مناطق تحت تاثیر از گردباد را تخلیه کرده اند.

بسیاری از پروازهای فرودگاه های ویتنام امروز و فردا لغو شده است.

طوفان و گردباد سهمگین ˈهای یانˈ از اوایل صبح جمعه به وقت محلی بخش های وسیعی از 20 استان فیلیپین در جنوب و مرکز این کشور را تحت تاثیر قرار داده و آسیب های گسترده ای به مناطق مسکونی و زیرساخت ها وارد آورده است. 

این طوفان و گردباد جزایر مرکزی فیلیپین در 600 کیلومتری مانیل را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از درختان را از ریشه قطع، برخی خانه های مسکونی و زیرساخت شهری را ویران کرده است. 

طوفان سهمگین ˈهای یانˈ یکی از بزرگترین طوفان های تاریخ زمین از زمان اندازه گیری شدت طوفان ها بوده است.

همه نهادهای امدادرسان در فیلیپین در آماده باش کامل هستند، اما به دلیل شرایط سخت امدادرسانی و وقوع باران های سیل آسا همراه با گردباد و طوفان سهمگین، امدادرسانی به آسیب دیدگان با کندی صورت می گیرد. 

فیلیپین از جمله مناطقی طوفان خیز جهان است و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 25 طوفان در این کشور حوزه جنوب شرق آسیا به ثبت رسیده است.

فیلیپین در سال 2012 میلادی گردباد شدیدی را تجربه کرد که در نتیجه آن بیش از دو هزار نفر کشته و یا مفقود شدند، اما طوفان ˈهای یانˈ به حدی قدرتمند است که یکی از چهار طوفان قدرتمند جهان لقب گرفته است. 

قدرت طوفان ˈهای یانˈ پیش از ورود به فیلیپین معادل 379 کیلومتر در ساعت بوده است، رکورد قبلی قوی ترین گردباد که همراه با بارندگی بود بیش از 305 کیلومتر در ساعت بوده که در سال 1969 میلادی در آمریکا رخ داد. 

همچنین طوفان و گردباد ˈهای یانˈ در مناطق ساحلی، سبب شکل گیری امواجی به ارتفاع هفت متر شده است و بسیاری از زیرساخت های ساحلی را از میان برده است. همه کشتی ها در خط ساحلی که طوفان در آنها به وقوع پیوسته از حرکت بازمانده اند و زندگی میلیون ها فیلیپینی در مناطق آسیب دیده فلج شده است. 

سازمان هواشناسی فیلیپین پیشتر اعلام کرد: این طوفان در حال حرکت به سمت غرب دریای چین جنوبی است و احتمالا کشورهای کامبوج و ویتنام را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. 

منابع کامبوجی نیز گزارش دادند که طوفان و گردباد ˈهای یانˈ در روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده بخش های وسیعی از کشور کامبوج را تحت تاثیر قرار می دهد. 

ˈلیم چنان هورˈ وزیر منابع آب و هواشناسی کامبوج نیز به مردم هشدار داد که مراقب عواقب این طوفان باشند. 

طوفان ˈهای یانˈ در حالی به کامبوج نزدیک می شود که این کشور چهارشنبه گذشته شاهد طوفانی بود که سه کشته به جای گذاشته است. 

این گردباد و طوفان سهمگین 600 کیلومتر مربع از خاک فیلیپین را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از نقاطی که در زلزله 1/7 ریشتری ماه گذشته در جزیره ˈبوهولˈ آسیب دیده اند، بار دیگر تخریب می شوند. 

جزیره ˈبوهولˈ در مرکز فیلیپین واقع است، این جزیره بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و در فاصله 660 کیلومتری مانیل پایتخت فیلیپین واقع است. 

ˈبنینو آکینوˈ رییس جمهوری فیلیپین از همه مردم و مسوولان خواست تا برای مقابله با این طوفان و صدمات ناشی از آن با یکدیگر همکاری کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین