کد خبر: ۲۱۸۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
امضای تفاهمنامه "چهارچوبی برای همکاری میان ایران و آژانس"

آمانو با صالحی دیدار کرد

آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز دوشنبه با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمانو مدیر کل آژانس انرژی هسته‌یی بامداد روز دوشنبه در راس هیاتی وارد تهران شد.

قرار است پس از دیدار با آمانو و صالحی، ایران و آژانس قراردادی را تحت عنوان «چهار چوبی برای همکاری» امضا کنند.

پیش از نشست رسمی آمانو و صالحی دو طرف با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند.

همچنین مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس عصر روز دوشنبه به سرپرستی معاون مدیر کل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی نماینده دایم ایران در آژانس برگزار می‌شود.

مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس که امروز برگزار می‌شود در ادامه مذاکرات ششم و هفتم آبان ماه در میان ایران و مذاکرات قبلی پیشنهادی با رویکرد جدید به آژانس ارائه کرد که با استقبال مواجه شد.

قرار است دو طرف از این پس بر اساس قراردادی که امروز به امضا می‌رسانند همکاری‌ها را انجام دهند.

آن‌چه که امروز میان ایرن و آژانس به امضا می‌رسد تفاهم‌نامه یا قراردادی مقدماتی است که پس از انجام آن مراحل دیگر همکاری نیز میان دو طرف باید به تفاهم برسد.

ایران و آژانس اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از موضوعات مربوط به حال و آینده برنامه هسته‌یی ایران همکاری‌ها در رفع ابهامات را آغاز کنند و مباحث مربوط به گذشته در گام‌های بعدی تفاهم و همکاری انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا بهروز کمالوندی معاون سخنگوی سازمان انرژی اتمی، کارشناسان فنی و حقوقی سازمان در نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان ایران و آژانس حضور خواهند داشت.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد دوشنبه - 20 آبان - با استقبال بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دعوت علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و در حالی که قرار است مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس در ادامه مذاکرات 6 و 7 آبان، روز دوشنبه در تهران برگزار شود وارد تهران شد.

همچنین رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مراسم استقبال از مدیرکل آژانس حضور داشت.

منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایران با آژانس به خبرنگار ایسنا اعلام کردند که به طور قطع در مذاکرات روز دوشنبه 20 آبان میان آمانو و صالحی توافقنامه همکاری جدیدی امضا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در مذاکرات قبلی میان ایران و آژانس دو طرف بر روی متنی تحت عنوان "چارچوبی برای همکاری" به تفاهم رسیدند که قرار است در مذاکرات روز دوشنبه این متن نهایی و به امضای آمانو و صالحی برسد.

یوکیا آمانو آخرین بار خرداد ماه 1391 و یک روز قبل از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد (سوم خرداد 1391) در دولت محمود احمدی‌نژاد برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران آمده بود. این بار نیز وی یک روز بعد از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو و در دولت حسن روحانی به تهران آمده است.

هیأت مذاکره‌کننده فنی و کارشناسی آژانس نیز برای مذاکره با هیأت کارشناسی ایران در روز دوشنبه 20 آبان به همراه مدیرکل آژانس به تهران آمده‌اند.

سرپرست هیأت فنی کارشناسی آژانس «ترو واریورانتا» است. همچنین آمانو در مذاکرات کارشناسی و فنی میان دو طرف حضور ندارد و صرفاً برای دیدار با علی‌اکبر صالحی و رایزنی با دیگر مقامات ایرانی و به احتمال بسیار قوی امضای توافقنامه همکاری به تهران سفر کرده است.

ایران پیش از مذاکرات قبلی با آژانس در 6 آبان پیشنهادی متفاوت که حالکی از رویکرد جدید ایران در تعامل با آژانس است را توسط سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه به آمانو ارائه کرد. آمانو و هیأت فنی و کارشناسی آژانس نیز از این پیشنهاد و رویکرد استقبال کرد. در این مذاکرات دو طرف بر روی "چارچوبی برای همکاری" توافق کردند که به نظر می‌آید این چارچوب نهایی شده و آماده امضا و توافق میان دو طرف است.

مذاکرات ایران و آژانس هر چند از مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 تأثیر می‌پذیرد اما به طور مستقل دنبال می‌شود.

ایران و 1+5 این هفته مذاکرات فشرده و جدی را در ژنو از 16 تا 18 آبان به انجام رساندند و در این مذاکرات به طور کم‌سابقه‌ای شاهد حضور وزیران خارجه 1+5 در این مذاکرات به جز چین بودیم. در مذاکرات سیاسی نیز دو طرف به طور قابل توجه و بی‌سابقه‌ای به تفاهم و توافق نزدیک شده‌اند. با این حال مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 به خاطر وجود اختلاف نظرها به 10 روز بعد یعنی 29 آبان در ژنو موکول شد.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در پایان سه روز مذاکره از انجام گفت‌وگوها استقبال کرده و از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات خبر دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین