کد خبر: ۲۲۱۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۴

متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تامین‌ اجتماعی

بخش‌هایی گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی(شستا) و شرکت‌های تابعه امروز در مجلس قرائت شدشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، متن کامل این گزارش در ذیل می‌آید:
"به دنبال درخواست مورخ 28 /9/ 1391 نمایندگان محترم آقایان سید حسین دهدشتی، احمد توکلی، سامری، قاضی پور، صالحی نسب، آغاجری، نعمتی، موسوی لارگانی، عثمانی، زمانیان، حیدرپور، هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 10/10/ 91 با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اجتماعی نسبت به ضرورت بررسی تحقیق و تفحص در مهلت قانونی مطابق ماده 214 آئین‌نامه داخلی تأکید نمود و بعد از تصویب اصل موضوع تحقیق و تفحص در 18 /2/ 1392 مجدداً در23 /2/ 1392 آن را به کمیسیون جهت انجام سایر مراحل اعلام نمود.

در تاریخ 2 /4/ 92 کمیسیون اجتماعی با انتخاب اعضاء و معرفی آنها به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب هیأت رئیسه اقدام نموده است.

ریاست محترم مجلس نیز در تاریخ 15 /4/ 92نسبت به ابلاغ احکام اعضاء اقدام نمود و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی و شستا با محورهای ذیل آغاز گردید.

محورهای تحقیق و تفحص

1- بررسی نحوه مدیریت منابع و مصارف سازمان و مؤسسات تابعه.

2- تحقیق درخصوص عدم مدیریت صحیح منابع سازمان متناسب با نرخ تورم که سازمان را در خطر ورشکستگی قرار داده است.

3- نحوه و میزان حق جلسه و پاداش های غیر متعارف پرداختی به مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره و مشاوران سازمان و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه بالاخص شستا.

4-عدم رضایت جامعه تحت پوشش از خدمات ارائه شده بالاخص مناطق محروم کشور.

5- عزل و نصب‌های خارج از اصول و غالباً سیاسی در مشاغل فنی و تخصصی بویژه در شستا و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه سازمان.

6- بررسی دقیق وضعیت شرکت‌ها و مؤسسات سازمان بویژه شستا از حیث اجرای قوانین از جمله قانون تجارت، آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، مصوبات مجامع و نظایر آن.

اعضاء هیأت تحقیق و تفحص

اعضاء هیأت شامل آقایان سید حسین دهدشتی، سیدسعید زمانیان، بهروز نعمتی، نادر قاضی پور، عبداله سامری، امیرحسین قاضی زاده، ضرغام صادقی، مهدی عیسی زاده، محسن علیمردانی، سیدمحمد مهدی پور فاطمی، عباس قائد رحمت، ایرج عبدی، نعمت اله منوچهری، شهروز افخمی و علیرضا محجوب درنشستی نسبت به تعیین اعضا هیات رئیسه به شرح ذیل اقدام نمودند.

اعضاء هیأت رئیسه

رئیس هیأت: آقای علیرضا محجوب

نایب رئیس: آقایان سیدحسین دهدشتی و محسن علیمردانی

دبیر: آقای سیدسعید زمانیان دهکردی

کارگروه‌ها: جهت سهولت در پیگیری و سامان دهی به امر تحقیق و تفحص جهت تصمیم هیأت مقرر شد کارگروه‌های ذیل مرکب از تمامی اعضاء هیأت با مسئولیت افراد ذیل تشکیل و کار تحقیق را آغاز و به پایان رسانند:

الف: کارگروه بخش درمان به مسئولیت آقای قاضی زاده هاشمی

ب: کارگروه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به مسئولیت آقای سیدحسین دهدشتی

ج: کارگروه سازمان و شرکتهای تابعه به مسئولیت آقای علیرضا محجوب

تاریخچه تشکیل سازمان تأمین اجتماعی
مقوله تأمین اجتماعی برای نخستین بار در کشور با احداث راه آهن به منظور حمایت از کارگران در مواقع بیماری و حوادث، مطرح شد و شکل گرفت. در مرداد ماه سال 1315 به‌موجب تصویب نامه هیات وزیران صندوق احتیاط کارخانجات دولتی جهت حمایت از کارگران در این بخش‌ها تاسیس شد و با تشکیل شرکت سهامی بیمه ایران در سال 1318 کارگران بیشتری از مزایای بیمه برخوردار شدند. به‌ مرور و با توسعه فعالیت صنایع و ضرورت برخورداری کارگران از مزایای بیمه، دامنه آن گسترش یافته و بالاخره با تصویب طرح قانون کار، بنگاه رفاه اجتماعی در سال 1325تاسیس و از سال 1326شروع به فعالیت نمود.

ماده (1) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 موضوع فعالیت این سازمان را در مواردی همچون اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی و همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع قانون تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از محل وجوه و ذخائر سازمان تعیین کرده است.

این سازمان حدود 60 سال پیش کار خود را با 10 هزار نفر بیمه شده شروع کرده و اینک با خانواده‌ای به وسعت 37.757.595 نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی و صدها شرکت، بیمارستان و مرکز درمانی کار خود را دنبال می کند. بیش از 64 هزار کارمند با تخصص‌های مختلف شامل 45 هزار نفر در مراکز درمانی و حدود 19 هزار نفر در واحدهای بیمه ای و اداری این سازمان مشغول به کار هستند.

قوانین مؤثر بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی از زمان تصویب قانون تأمین اجتماعی در سال 1354:

1- قانون اصلاح بند(ب) و تبصره(3) ماده(4) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1365

2- قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی به اجرای بندهای(الف) و (ب) ماده(3) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1368

3- قانون دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی مصوب 1373

4- لایحه قانونی اصلاح ماده(55) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1358

5- قانون اصلاح تبصره(2) ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب 1338

6- قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352

7- قانون نقل و انتقال سوابق بیمه مصوب 1365

8- قانون بیمه بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو مصوب 1376

9- قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383

10- قانون نحوه تأثیر سوابق منتقله بر سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی مصوب 1380

11- قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده 113 قانون برنامه سوم مصوب 1382

12- قانون پرداخت مستمری به فرزندان زنان متوفی مشمول قانون تأمین اجتماعی و سایر صندوقهای بازنشستگی مصوب 1386

13- قانون بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 1379

14- قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی

15- قانون بیمه بیکاری

16- قانون اصلاح ماده(113) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیر سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و بیمه­‌های درمان مصوب 88

17- قانون اصلاح موادی از قانون ترویج تغذیه با شیر مادر مصوب 1374

18- قانون تأسیس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که شرح وظایف آن متأسفانه هنوز تصویب نشده است.)

لازم به ذکر است که این سازمان براساس قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب در تاریخ 19/4/73، به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی شناخته شد.

از زمان اجرای قانون مصوب 1354، تا کنون بیش از هزار بخشنامه، دستورالعمل و آئین‌نامه شده است که برخی از آنها یا فراتر از قانون بوده و یا حداقل در محدوده تفسیر قانون با ایجاد محدویت‌هایی در این عرصه، آثار نامطلوبی بر کارفرمایان، کارگران و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان بر جای گذاشته است که لیست این موارد موجود است.

علل و ضرورت‌های انجام تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی و شرکتهای تابعه
مجلس هشتم در 29/2/89 تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی را برای اولین بار در صحن علنی مصوب نمود. این موضوع علیرغم تحقق و انجام ظرف یکسال و آماده شدن گزارش نهائی جهت قرائت در صحن علنی به دلیل پاره ای کارشکنی ها که دلائل اصلی آن در فرازهای دیگری از تحقیق و تفحص اخیر به وضوح روشن خواهد شد، به سرانجام نرسید، از این رو انگیزه اولیه جهت تکمیل کار بر زمین مانده قبلی، همان کارشکنی قبلی و جلوگیری معنادار از ارائه گزارش به نمایندگان محترم و ملت شریف بوده است.

از سوی دیگر حجم عظیمی از گزارش‌های ریز و درشت در سالهای اخیر و به ویژه ماه‌های پایانی دولت آقای احمدی نژاد از بخش‌های مختلف سازمان و اعلام عدم صلاحیت آقای مرتضوی جهت تصدی مدیرعاملی سازمان از سوی دیوان عدالت اداری متقاضیان تحقیق و تفحص را در تصمیم خود مصمم‌تر نمود.

با عنایت به گستردگی سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه، تحت پوشش قرار دادن بخش عظیمی از جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر و کسب درآمدهای هنگفت بطور مثال:

1- استفاده از ارز مرجع برای صنایع و پتروشیمی‌های تحت پوشش و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد

2- عدم مدیریت صحیح و کارآمد و بهینه در شرکت‌های تحت پوشش بویژه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و حیف و میل غیرقابل جبران منابع سازمان که متعلق به بیمه شدگان مظلوم و شریف کشور است.

3- پرداخت پاداش‌ها و حق جلسات غیر متعارف به مدیران و مشاوران و نزدیکان و در نهایت عدم رضایت مشمولین سازمان از نحوه ارائه خدمات بیمه ای و درمانی، علیرغم استفاده از ابزارهای نظارتی همچون مذاکره در چند جلسه، سئوال، استیضاح و...)

جمعی از همکاران عزیز ما را برآن داشت تا برای شفاف سازی عملکرد و فعالیتهای صندوق بین نسلی درخواست تحقیق و تفحص نماید.

موضوعات خاص در بررسیهای اسناد و مدارک سازمان

الف: موضوعات ویژه:

1- انتصاب غیرقانونی و استمرارحضور مدیر عامل وقت علیرغم رأی دیوان عدالت اداری و تذکرات دسته جمعی نمایندگان و سئوالات مکرر از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حتی استیضاح که منجر به برکناری وزیر مربوطه شد اما، هیچ تغییری را در سازمان موجب نگردید. متأسفانه عمده مشکلات ماه‌های اخیر متأثر از این شیوه عملکرد دولت وقت نسبت به نحوه اجرای قانون است که با نادیده گرفتن بنیان‌های ساختاری و هنجارهای مدیریتی کشور بوقوع پیوست و عامل تسریع بخش اکثر مشکلاتی است که در ادامة این گزارش به آن اشاره می‌شود.

ب- اسناد مربوط به رای دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال انتصاب مدیرعامل وقت سازمان

1- رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال ابلاغ انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان در مورخة 9 /5/ 1391 مبنی بر لغو صورتجلسه هیأت امنای سازمان درمورد انتخاب مدیر عامل

2- رای دوم دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال اساسنامه سازمان درمورخة 25 /10 /1391

با توجه به صراحت ماده(17) و تبصره‌های آن و اصلاحیه ماده(113) قانون مدیریت خدمات کشوری تمامی ارکان سازمان اعم از هیات نظارت- هیات مدیره و مدیر عامل می‌بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده وشرایط مندرج در این ماده ازجمله پنج سال سابقه در یکی از رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی را داراباشند که با توجه به عدم احراز سابقه تخصصی باید مدیر عامل شخصا استعفا می‌کرد یا وزیر ذی‌ربط او را منصرف از ادامه فعالیت می‌نمود. متاسفانه علاوه بر مدیر عامل برخی اعضای هیت مدیره نیز فاقد شرایط مندرج فوق‌الذکربوده‌اند. (جوابیه آقای سعید مرتضوی را در پیوستها مشاهده فرمایید.)

قرارداد واگذاری انحصاری 138 شرکت به سورینت قشم

2- هیأت در روزهای اولیه بررسی به موضوعی دست یافت که تا روزهای پایانی کار خود بسیاری از اوقات اعضاء هیأت را درگیر خود نموده بود. تفاهم‌نامه‌ای به شماره 1000/91/9135در تاریخ 27 /9/ 1391 فی‌مابین سازمان و شرکت هلدینگ سورینت قشم به مدیرعاملی آقای بابک زنجانی منعقد گردید. مطابق این تفاهم نامه مقرر شده بود تا سقف 4 میلیارد یورو (معادل ین ژاپن) 138 شرکت متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که عمدتاً موضوع اصلی تحقیق و تفحص بوده‌اند، به شرکت مذکور واگذار گردد. این تفاهم‌نامه که به قصد واگذاری انحصاری سهام در اختیار 138 شرکت از مجموع 207 شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی/ (شستا) شامل:

هواپیمایی ج.ا.ا، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات، هتلهای هما، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تبریز، شرکت ملی نفتکش، چوب و کاغذ ایران، شرکتهای مختلف بیمه­ای، (ملت، میهن، دانا، پارسیان)، کشتیرانی ج.ا.ا، بانکهای مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسیان، دی و ... صنایع مس شهید باهنر و... به هلدینگ سورینت قشم بوده است، دارای اشکالات عدیده حقوقی و عدم رعایت قوانین مصرّح قانونی در ابعاد مختلف می‌باشد.

اشکالات و نواقص وارده بر تفاهم‌نامه منعقده:

الف- براساس ماده(36) آئین‌نامه معاملاتی سازمان فروش اموال غیر منقول با پیشنهاد مدیرعامل، تأیید هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا با کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری در رشته مربوط بصورت مزایده عمومی و یا از طریق مؤسسه املاک و مستغلات سازمان انجام خواهد شد، با عنایت به اینکه میزان مالکیت شرکت شستا در بسیاری از شرکت های فهرست پیوست شماره(2) به‌میزان 100 درصد می‌باشد، اموال غیرمنقول محسوب می‌گردد و در این ارتباط مصوبه هیأت امنا درخصوص واگذاری اموال مذکور اخذ نشده است. همچنین نحوه فروش شرکت­های مذکور بصورت مزایده عمومی و از طریق مؤسسه املاک نیز نبوده است.

ب- درخصوص مبلغ تفاهم نامه مذکور، نامه شماره 423502 مورخ 10 /3/ 1391 مدیریت امور بین‌الملل بانک مسکن مبنی بر واریز حواله ارزی دریافتی به مبلغ 442.524.454.500 ین ژاپن از first Islamic investment bank ltd مالزی در تاریخ 91/3/10 به حساب قرض الحسنه ارزی به شماره 5/8741 سازمان تأمین اجتماعی نزد اداره کل عملیات ارزی بانک مسکن در بانک مذکور واریز گردیده است، ولی پس از 10 روز مدیریت امور بین الملل بانک مسکن طی نامه شماره 91/1/6245 مورخ 91/10/13 (پیوست شماره 5) به سازمان اعلام نمود که بدلیل اینکه بانک دریافت کننده وجه حواله ارزی در مالزی در فهرست جدید مؤسسات مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است، لذا وجه مورد نظر قابلیت انتقال بین المللی نداشته و ندارد.

حسب بررسی به عمل آمده وجه مذکور صرفاً امکان استرداد واریز کننده آن (شرکت سورینت قشم) را دارد و اقدام شعبه مذکور درخصوص تأئید واریز وجه به حساب سازمان تأمین اجتماعی از لزومات انعقاد تفاهم نامه بوده است و در صورت عدم وجود تأییدیه مذکور تفاهم نامه منعقد نمی گردید.

ج- مصوبه شماره 1339 مورخ 91/9/26 هیأت مدیره سازمان مقرر گردیده به استناد بند «د» تبصره یک ضوابط اجرای بودجه سازمان (پیوست شماره 7) شرکت‌های تحت پوشش واگذار شده از سوی دولت که به عنوان رد دیون دولت دریافت گردیده را حتی الامکان بصورت نقدی به فروش برسانند. مصوبه مذکور مغایر با بند(د) تبصره(1) بودجه سازمان بوده است. زیرا برابر بند مذکور باید شرکت‌هایی که در بخش سرمایه‌گذاریهای انتفاعی فاقد بازده مورد انتظار بوده و یا متناسب با سیاستهای سرمایه‌گذاری نمی‌باشند توسط هیأت مدیره صندوق به فروش برسند. در صورتیکه بیشتر شرکت هائی که در لیست فروش به شرکت سورینت قشم قرار گرفته‌اند دارای بازده و سود بالائی بوده اند به عنوان نمونه پتروشیمی آبادان که یکی از پر بازده‌ترین شرکت‌ها در کشور بوده و طی سال های 88 تا 91 به ترتیب 58% ، 82%، 54% و 164% بازدهی سرمایه داشته است و یا شرکت پتروشیمی امیرکبیر طی سنوات 89 لغایت 91 به ترتیب 5/22%، 5/44% و 65% بازدهی سرمایه داشته‌اند.

د – به‌منظور صدور چک تضمین موضوع بند(3) تعهدات سازمان در تفاهم‌نامه، حساب سپرده شماره 440081426111 با امضاء آقایان سعید مرتضوی و علی پیرداده خانی (مدیرعامل وقت و مدیرکل امور مالی) در بانک مسکن شعبه مستقل مرکزی تهران در تاریخ 21 /10/ 91 (حدود یک ماه پس از انعقاد تفاهم نامه) افتتاح گردیده و تعداد پنج فقره چک به شماره های 591352/823 لغایت 591256/823 جمعا به مبلغ 177809میلیارد ریال از حساب مذکور صادر و به خریدار تحویل گردیده است، شایان ذکر است هیچگونه اطلاعاتی درخصوص ثبت عملیات حساب مذکور در دفاتر و حساب های سازمان تأمین اجتماعی موجود نبوده و هیچگونه اطلاعاتی در این خصوص به این گروه ارائه نگردیده است.

ه‍ - به‌دلیل اینکه انتصاب آقای مرتضوی در سمت مدیرعاملی سازمان توسط دیوان عدالت اداری مغایر قانون تشخیص داده شده بود ایشان در هنگام انعقاد قرارداد تفاهم نامه فاقد صلاحیت و اختیارات قانونی لازم بمنظور واگذاری شرکت های مذکور بوده است.

و- هیأت مدیره شستا فروش شرکت های مذکور را در جلسه 29 /9/ 1391 (دو روز پس از انعقاد تفاهم نامه) مصوب نموده است و مقرر گردیده فهرست شرکت‌های پیشنهادی به سازمان اعلام و سپس در جلسه آتی توسط اعضاء تنفیذ شود. فهرست مذکور طی بند(6) مصوبه مورخ 13 /10/ 1391 هیأت مدیره به تصویب رسیده است. با توجه به مراتب فوق مدیرعامل شستا در هنگام امضاء تفاهم نامه فاقد اختیارات قانونی لازم بمنظور فروش شرکت های مذکور بوده است.

ز- با توجه به پیگیری های به عمل آمده و حسب اطلاع واصله از وجود چکهای تضمین نزد وزارت نفت، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان طی نامه شماره 951/1400 مورخ 1 /7/ 92 به آقای بابک زنجانی با توجه به عدم اجرای تفاهم نامه تقاضای استرداد چک های مذکور را می نماید که آقای زنجانی در هامش نامه مذکوردرخواست استرداد چهار فقره از چک ها را به آقای جشن ساز مدیرعامل شرکت تجارتی هنگ کنگ (وابسته به شرکت نفتیران) ارجاع می نماید. آقای جشن ساز طی نامه شماره 57-92 مورخ 3,7,92 به عنوان آقای هندی مشاور محترم وزیر نفت در امور حقوقی تقاضای استرداد چک های مذکور را نموده است. ولی تا زمان تهیه گزارش هیچیک از چک‌ها تحویل سازمان تأمین اجتماعی نشده است.

اسناد مربوط به هلدینگ سورینت

سند 1 : حساب سازمان تأمین اجتماعی در بانک مسکن

سند2:تحریم نفتی

سند3:تفاهم نامه شرکت سورینت با سازمان تأمین اجتماعی به همراه مشخصات چک های تضمین صادر شده و مکاتبات مربوط

موضوعات خاص در بررسی های اسناد و مدارک سازمان

1- هیأت امناء سازمان در جلسه چهل و پنج مورخه 21 /5/ 1392 خود حسب پیشنهاد هیأت مدیره با پرداخت پاداش به اعضاء هیأت مدیره ، مدیران عامل، معاونین و دست اندرکاران سازمان (علیرغم ردّ حسابهای سازمان از سوی هیأت نظارت بر سازمان) از سال 1386 تا 1392 مصوب می نماید! اینکه مدیران سازمان در روزهای پایانی دولت دهم به فکر پرداخت پاداش بیش از شصت میلیارد ریال به کلیه مدیران دولت نهم و دهم افتاده اند جای بسی تأمل جدی دارد. هرچند حسب اسناد به رؤیت رسیده، مدیرعامل فعلی سازمان از پرداخت آن خودداری نموده است.

2- تعداد 500 نفر حسب مصوبه هیات امنا(مصوبه ای از هیات مدیره مشاهده نشد) به دلیل آنچه «اعلام نیاز» سازمان عنوان گردید در ایام پایانی دولت دهم فرآیند استخدام را تحت نظارت «وزیر وقت تعاون کار و امور اجتماعی»آغاز نمودند.آنچه در لیست اولیه استخدام شدگان جالب توجه است بکارگیری 94 نفر در استان گیلان(زادگاه وزیر وقت) 76 نفر در استان یزد(زادگاه مدیرعامل سازمان)و 26نفردر استان مازندران است، ضمن اینکه 104نیرواز سوی 66 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و 3 نفر از سوی آقای شیخ الاسلامی و 2 نفر از سوی آقای مشایی جهت استخدام معرفی شده بودند.هیات به دلیل آنکه افراد فوق بدون شرکت در آزمون رقابتی استخدام شده و یا خواهند شد،تنها راه ادامه همکاری با ایشان را برگزاری آزمون از کلیه جذب شدگان و تعیین سطح و صلاحیت برابر کف آخرین آزمون استخدامی می داند.

3- عطف به مصوبه هیات مدیره سازمان نیز بابت 5درصد استخدام خارج از آزمون تعداد 285 نفر نیروی جدیداز مرداد 1391 تاکنون جذب و یا در شرف استخدام یا انجام مراحل آن می‌باشند.

(18 نفردر مراحل مربوطه انصراف داده‌اند) از مجموع تعداد مذکور 166 نفر در استان یزد و به ویژه در درمانگاه شهرستان تفت مشغول به کار شده‌اند. ضمن اینکه معرف 12 نفر نیزنمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

4- هیأت مدیره سازمان و مدیرعامل حسب «دستورالعمل پرداخت از محل سر جمع اعتبارات مواد بودجه (در اختیار)» مجاز بوده که کمکهای بلاعوض و وام قرض الحسنه به بیمه شدگان، مستمری بگیران، کارکنان و کانون های بازنشستگی و نظایر آن پرداخت نمایند.

مقایسه هزینه‌های صورت گرفته در چارچوب فوق دربازه زمانی سالهای 86 تا پایان شهریور92حاکی از آن است که:

در سال 86 حدود35.7 میلیاردریال بابت 1737فقره ردیف کمک پرداخت شده است که عمده آن (30.1 میلیاردریال) مربوط به کمک به کارکنان بخش بیمه ای ودرمان سازمان وموسسات تابعه وبیمه شدگان بوده است .در لیست پرداخت‌ها یک میلیارد ریال به موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه ،600میلیون ریال کمک به بیمه شدگان معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس، 190 میلیون ریال تقدیر از معاونین و اعضاء هیات مدیره سازمان و 600میلیون ریال به وزارت رفاه جهت توزیع بین نیازمندان و بیمه شدگان ثبت شده است.

در سال 87 طی 1737 ردیف هزینه مجموعا 47.3میلیارد ریال پرداخت شده که عمده پرداختها (حدود41.7 میلیارد ریال)مربوط به کارکنان بخش بیمه‌ای و درمان سازمان و مؤسسات تابعه و کمک به بیمه شدگان بوده است در سایر پرداختها 800 میلیون ریال بابت بیمه شدگان معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس و حدود 1.5 میلیارد ریال بابت هزینه‌های اردوهای فرهنگی رفاهی کانونهای کارگری اختصاص یافته و پرداخت شده است.

همچنین در سال 87 تعداد 77 سکه به اعضاء شورای عالی وقت سازمان و 71 سکه به فعالین و اعضای کانون‌های کارگری اعطاء شده است.

در سال 88 حدود 9800 میلیون ریال بابت 532 فقره کمک پرداخت شده است که عمده آن مربوط به کمک به بیمه شدگان بوده است .در این سال 172میلیون ریال به خبرنگاران و روحانیون و هم چنین 1400میلیون ریال کمک به بیمه شدگان معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس سند خورده است.

در سال 89 بابت 512 ردیف کمک مبلغ حدود 29میلیارد و 730میلیون ریال هزینه شده که عمده آن بابت هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان بوده است در همین سال 108 میلیون ریال بابت ساخت تیزر هدفمندی یارانه‌ها و حدود 220 میلیون ریال به بیمه‌شدگان معرفی‌شده از سوی نمایندگان مجلس پرداخت شده است.

در سال 90 بابت 689 ردیف کمک مبلغ بیش از 26 میلیاردریال هزینه شده که 1.9میلیارد ریال آن کمک به کلیه پرسنل بیمارستان میلاد، 363 میلیون ریال بابت هزینه ساخت کلیپ سفرهای استانی و هفته تأمین اجتماعی، بیش از 3 میلیارد ریال بابت مازاد اضافه کاری پرسنل ستاد مرکز و حدود 850 میلیون ریال به معرفی شدگان از سوی نمایندگان مجلس پرداخت شده است.

در سال 91 حسب لیست هزینه کرد دریافتی از امورمالی سازمان بابت 1878 ردیف هزینه مجموعا بیش از61میلیارد ریال پرداخت شده که حدود21.8 میلیارد ریال آن از طریق بسیاری از مدیران و اعضای هیات مدیره سازمان عمدتا به پرسنل تحت عناوین مختلف و مقدار بسیار اندکی به درمان بیمه شدگان اختصاص یافته و هزینه شده است.

در شش ماهه اول سال 92 نیز درقالب 899 ردیف هزینه مجموعا 27.6 میلیارد ریال پرداخت شده که حدود 10.5 میلیارد ریال از طریق بسیاری از مدیران و اعضای هیات مدیره سازمان عمدتا به پرسنل تحت عناوین مختلف و مقدار بسیار اندکی به درمان بیمه شدگان اختصاص پیدا کرده و هزینه شده است. درخصوص مابقی پرداخت‌های سال 91 و نیمه اول 92 مبالغی به شرح ذیل اعطاء شده است که محل تامل و پیگیری است. این در حالیست که دستورالعمل یاد شده نسبت به مشمولین کمک یا وام صراحت کامل دارد.

مبالغ پرداخت‌شده در سال 91 و شش ماهه اول 92

1- پانصد میلیون ریال کارت هدیه اختصاصی به آقای رحیمی معاون اول وقت رئیس جمهوری (تحویل به رئیس دفتر آقای ترابی جهت مساعدت به ایتام وهزینه درمان مراجعین با اولویت بیمه شدگان تأمین اجتماعی) (تأییدیه 92/1/22)

2- یک میلیارد ریال به آقای عباسی، سرپرست وقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (تأییدیه 92/1/20)

3- یک میلیارد به آقای شیخ‌الاسلامی معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور (تأییدیه 92/1/20)

4- پانصد میلیون ریال کارت هدیه به آقای عباسی سرپرست وقت وزارتخانه (تحویلی 92/1/8)

5- دویست و پنجاه میلیون ریال بن فروشگاه رفاه متولی حسینیه شهید مطهری در استان یزد (تأییدیه ۹۲/۳/۱۷)

6- دویست میلیون ریال به بنیاد خیریه مهربانی ها جهت کمک به خانواده‌های ایتام شهر ری (92/3/17)

7- یکصد میلیون ریال بن فروشگاه رفاه به آقای دکتر امینی مدیرعامل خبرگزاری موج (تأییدیه 92/3/17)

8- چهارصد میلیون ریال به 48 خانواده نیازمند و فاقد سرپرست استان یزد (تأییدیه 2/31/92)

۹- آقای امیدی شهرکی، مدیرعامل ایرنا یکصدوچهل میلیون ریال کارت هدیه (تأییدیه 92/2/24)

10- آقای صدوقی، دبیر هیأت دولت پنجاه میلیون ریال کارت هدیه (تأییدیه 92/3/17)

11- آقای شیرمردی، ستاد نماز جمعه تهران یکصد میلیون ریال کارت هدیه (تأییدیه ۹۲/۳/۱۷)

12-آقای سعیدی، مدیرمسئول روزنامه آرمان یکصد میلیون ریال کارت هدیه (تأییدیه 17/3/92)

13- یکصد میلیون ریال به پرسنل نهاد ریاست جمهوری بصورت هدیه (تأییدیه 17/3/92)

14- اعطای یک میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به آقای شیخ‌الاسلامی معاون اجتماعی وقت رئیس جمهور حسب مصوبه هیأت مدیره سازمان (واریزی 12/5/92 چک شماره 623650 بانک رفاه کارگران)که در تاریخ 2/9/1392 تادیه گردید.

15- دویست و بیست و پنج میلیون ریال بن رفاه تحویل به آقای ضابطی مدیرکل روابط عمومی جهت توزیع بین خبرنگاران (تحویلی 1/92/4)

16- یکصد میلیون ریال بن رفاه دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری وقت بابت پاداش گزارش مربوط به تأمین اجتماعی(تأییدیه 17/3/92)

17- چهارصد و بیست و شش میلیون ریال در قالب بن رفاه و ششصد و هجده میلیون و پانصد هزار ریال وجه نقد به کانون نخبگان عدل تهران(ایتام) حسب درخواست رئیس هیأت مدیره کانون مذکور (تأییدیه 18/3/92)

18- هفتصد میلیون ریال به کانون نخبگان عدل تهران (ایتام) که بخشی از آن هزینه خرید ساختمان شده است (مصوبه هیأت مدیره) (92/2/30)

19- اختصاص دو میلیارد و پانصد میلیون ریال (کمک هزینه ساخت سالن آموزشی) به کانون نخبگان عدل تهران حسب مصوبه هیأت مدیره سازمان جهت آموزش ایتام معرفی شده از سوی روابط عمومی سازمان در سالن مذکور پس از احداث.

قابل توجه اینکه حسب آگهی تاسیس این کانون در 16/2/1388 و تحت شماره 24052 و شناسه ملی 10103947699 آقای سعید مرتضوی به سمت نائب رئیس هیات مدیره این کانون معرفی و ثبت شده است.

20- اعطای 2 فقره وام قرض الحسنه به آقایان پارسا و رضوانی اعضاء هیأت امنا صندوق هر یک به مبلغ 527/500/000 ریال و یک فقره وام مسکن به آقای روحبخش به مبلغ پانصدمیلیون ریال.

21- پرداخت 480 میلیون ریال به 4 عضو هیأت امناء سازمان (علی یوسف پور- غلامحسین رضوانی- سیدمحمد یاراحمدیان و محمد پارسا) حسب نظر وزیر وقت.

22- پرداخت مبلغ 300 میلیون ریال وجه نقد و150 میلیون ریال کارت هدیه جهت توزیع به هر یک از اعضاء هیأت مدیره سازمان در مرداد و شهریور سالجاری

موارد فوق بخشی از مبالغ پرداخت شده در قالب وجه نقد یا کارت ها و اوراق بهادار به کسانی است که از هر حیث مجوز قانونی در خصوص آنها وجود ندارد.

23- هر چند در سال 91 طی 28 ردیف تعداد 128 سکه تمام بهار آزادی، 17 نیم سکه و 10 عدد ربع سکه بابت انواع مراسمات و همایش­ها و تقدیر و تجلیل اختصاص و اعطاء شده است، اما فقط در 5 ماهه اول سال 92 تعداد 435 سکه تمام بهار آزادی و 45 نیم سکه اختصاص و اعطاء شده که در میان دریافت کنندگان سکه نام تمامی مدیران عالی سازمان، دبیر وقت هیأت دولت آقای صدوقی، تیم حفاظت مدیرعامل، آقای محمد پاریاب و دو عضو هیأت امنای سازمان وجود دارد. تعداد 60 سکه تمام بهار نیز بابت جشن شصتمین سالگرد سازمان به برخی افراد اعطا شده که لیست آن به ضمیمه گزارش است.

24- در سال 91 مدیرعامل و کلیه اعضای هیأت مدیره شامل آقایان سعید مرتضوی، صمداله فیروزی، بهنام پرهیزگار، علیرضا عسگریان، سیدنورالدین شهنازی زاده، علیرضا صابر کوچک سرایی و عزیز دولتخواه هر یک پانصد میلیون ریال وام قرض‌الحسنه دریافت نمودند. در سال 92 نیز آقایان عبداله عمادی و حسین حسنی بافرانی هر یک مبلغ پانصد میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت نموده اند که در این موضوع طی سال‌های قبل به‌جز ۳ فقره وام ضروری و ودیعه مسکن سابقه‌ای مشاهده نشد.

25- در طول 8 سال اخیر آقای علی ذبیحی مدیرعامل اسبق سازمان هیچ مبلغی را (حقوق، مزایا، وام و ...) از سازمان دریافت ننموده است و این در حالی است که در 5 سال اخیر قریب به 2.5 میلیارد تومان حق الزحمه به اعضای هیأت مدیره سازمان پرداخت شده است.

26- در کل سال 91 مبلغ 000,866,912,20 ریال کارت هدیه خریداری و تحت عناوین مختلف توزیع شده است و این در حالی است که در 5 ماهه اول سال 92 مبلغ 000,000,702,17 ریال کارت هدیه، خرید و اعطاء شده است. آنچه در شرح عناوین کارتهای هدیه سال 92 مشهود است، اعطای 000,222,622,4 ریال به کسانی است که جهت امورات حقوقی ازجمله پیش نویس قانون تأمین اجتماعی با سازمان همکاری نموده اند که اختصاص این مبلغ بابت این موضوع جای تعجب فراوان دارد.

همچنین بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون ریال به 140 نفر از پرسنل سازمان که در برگزاری جشن بزرگداشت شصتمین سالگرد تأسیس سازمان همکاری داشته اند اعطاء شده است. مبلغ سه میلیارد ریال کارت هدیه و بن کارت نیز از محل مازاد کارانه بابت گرامیداشت شصتمین سالگرد تأمین اجتماعی اختصاص و اعطاء شده است. جالب است همه موارد فوق دربازده زمانی «پنجم لغایت چهاردهم مرداد ماه سال 1392» سند خورده است.

27- مبلغ یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال کارت هدیه حسب اسناد ثبت شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به 37 نفر از نمایندگان مجلس (با درج کد در اسناد و بدون ذکر مشخصات) در اردیبهشت ماه سالجاری سند خورده است.

هیات جهت تایید سند مربوطه اعلام اسامی را از امور مالی سازمان درخواست و در پاسخ اعلام گردید هویت نمایندگان محترم فقط در اختیار آقای مرتضوی می باشد. در مذاکره حضوری با ایشان اعلام نمود به شرط عدم افشای هویت نمایندگان لیست مربوطه را تحویل رییس هیات می نماید که با پاسخ هیات مبنی بر اینکه هیچ سندی در تحقیق و تفحص محرمانه نخواهد ماند مواجه شد.

28- بابت برگزاری شصتمین سالگرد سازمان تأمین اجتماعی هزینه های خاصی صورت پذیرفته که اهم آن به شرح ذیل است:

الف- مبلغ 000 ,500, 852 ریال اجاره سالن های مجموعه همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران «بابت هفت ساعت» از ساعت 15 روز سه شنبه 25/4/92 لغایت ساعت 22

ب- مبلغ 000,000, 132 ریال بابت 60 دست پیراهن و کت و شلوار پرسنل حراست برگزاری جشن مذکور

ج- پرداخت مبلغ 000, 250, 604 ریال بابت هزینه افطار و شام 2200 نفر در شب مذکور

د- مبلغ 000,000, 500,1 ریال به شبکه 3 سیما بابت تهیه، تولید و پخش 50 دقیقه از مراسم بزرگداشت

ه‍- پرداخت مبلغ 700 ,020, 068, 1 ریال بابت ضیافت افطار در هتل هما در مورخه 3,5,92

و- پرداخت مبلغ 000,000, 803 ریال به 9 روزنامه بابت انعکاس مطلوب جشن مذکور و گرامیداشت هفته تأمین اجتماعی

ز- پرداخت مبلغ 000, 750, 357 ریال بابت 450 عدد تندیس شصتمین سالگرد

29- مبلغ 000,000, 300 ریال بابت خرید 2000 جلد کتاب تحت عنوان «دوستت دارم مادر» نوشته آقای محمدرضا فلاح تفتی که فاقد هرگونه ارتباط با حوزة تأمین اجتماعی است خریداری و در مراسم افطاری و برخی برنامه‌های دیگر سازمان در میان حاضران توزیع شده است.

30- حسب اسناد اخذ شده از امور مالی سازمان 2 فقره کمک به کانون انجمن های صنفی کارگران کوره پز خانه های استان تهران به مبلغ یک میلیارد ریال وجه نقد و یک میلیارد ریال بن رفاه وجود دارد که رسید گیرنده نیز به پیوست است. همچنین 5فقره پرداخت به کانون مذکور یا مسوول آن -آقای غلامرضا عباسی- به مجموع یک میلیارد و ششصد و بیست و شش میلیون ریال بابت کمک و هزینه های اردو پرداخت شده است.

کانون مذکور در سال 90 نیز بابت برگزاری همایش آموزشی مبلغ 600میلیون ریال و برگزاری اردو در مشهد مقدس یکصد میلیون ریال دریافت داشته است.این حجم از کمک به یک کانون در سالهای اخیر بی سابقه بوده ومحل مداقه است.

اسناد مربوط به کمک به کانون انجمن های صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌های استان تهران

سند شماره 1: درخواست از مدیر عامل وقت سازمان

سند شماره 2: رسید دریافت مبلغ شصت میلیون ریال کوره پزخانه های خراسان

سند شماره 3: رسید دریافت مبلغ 25میلیون ریال توسط انجمن اصفهان

سند شماره4: رسید دریافت مبلغ 120 میلیون ریال انجمن شمس‌آباد

سند شماره 5: رسید دریافت 120 میلیون ریال انجمن اسماعیل‌آباد

سند شماره 6: رسید دریافت چهل میلیون ریال توسط بسیج کارگری تهران

سند شماره 7: رسید دریافت 80 میلیون ریال انجمن محمود آباد

سند شماره 8: رسید دریافت یکصد میلیون ریال انجمن یافت آباد

سند شماره9: رسید دریافت مبلغ 40 میلیون ریال انجمن صنفی کارگری خاک رس آزادی

31- آقای ناصر ناظم مدیرعامل شرکت «ایران مجری» به همراه همسر خویش «خانم فریبا علومی یزدی» جهت برگزاری 3 برنامه (مراسم افطاری سالن اجلاس سران، مراسم افطاری هتل هما و مراسم کلنگ زنی بیمارستان شهید لواسانی) و بابت ساخت انیمیشن و برخی خدمات صوتی و تصویری و پذیرایی مجموعاً مبلغ 000,000, 162 , 1 ریال دریافت نموده اند که دلایل همکاری با ایشان برغم وجود مشاور حقوق بگیر در سازمان جهت اجرای برنامه ها (آقای هوشنگ بختیاری) و همچنین مبالغ قراردادهای منعقد شده، محل تأمل جدی است.

32- مبلغ پانصد میلیون ریال بن رفاه در قالب پاکت‌های دو میلیون ریالی به شرکت کنندگان در جشن مبعث (سالن نگین غرب سازمان) از سوی آقای علی روح بخش مشاور اجرائی وقت سازمان اعطاء شده است. حسب گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان این جشن به‌مناسبت آئین افتتاح جبهة متحد کارگران ایران اسلامی این جشن در روز جمعه 17 /3/ 92 برگزار شده و دراین مراسم آقایان شیخ‌الاسلامی و خانم هما فلاح تفتی (نامزدهای انتخابات شورای شهر در حوزه انتخابیه تهران)حاضر بوده‌اند.

33- مبلغ چهارصد و پنجاه میلیون ریال وجه نقد به آقای ناصر برهانی، دبیرکل جبهه متحد کارگران ایران اسلامی، بابت فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی و آموزشی پرداخت شده است. جبهه مذکور فاقد ثبت، دفتر رسمی و حداقلهای قانونی بوده و در ایام انتخابات تأسیس شده است.این جبهه در انتخابات اخیر شورای شهر تهران با سرلیستی آقای شیخ الاسلامی در صحنه سیاسی کشور حاضر شده بودو پس از آن عملا تعطیل شده است.همچنین آگهی تبلیغاتی این جبهه شامل لیست نامزدهای مورد حمایت در کل صفحه سوم روزنامه خورشید در تاریخ‌های 18لغایت 20خرداد 92 منتشر شده است.حسب بررسی اسناد دریافتی از روزنامه خورشید وجه آگهی به مبلغ 720میلیون ریال در اسناد مالی روزنامه مذکور مشاهده نگردیدضمنا روزنامه خورشید در روزهای 21و22خردادنیز دو فقره آگهی تمام صفحه (صفحه سوم بصورت کامل رنگی)با عنوان کاندیدای های منتخب ستاد مهرپویان چاپ نموده که در این خصوص نیز هیچ سند دریافتی مشاهده نشد.

34- بابت چاپ آگهی تشکر کانونهای کارگری، پوستر شصتمین سالگرد سازمان، آگهی جشن تأمین اجتماعی و همچنین آگهی تقدیر از شصت چهره ماندگار به ترتیب 820 میلیون ریال ،733میلیون ریال ، 840.4 میلیون ریال، 638.4 میلیون ریال به برخی مطبوعات پرداخت شده است.

35- مبلغ 960 میلیون ریال به آقای علی اکبر خبازها بابت مساعدت به کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده که حسب استعلام اخذ شده از خزانه دار کانون مذکور، مبلغ یادشده تحویل این کانون نگردیده است.

36- جهت پیش‌نویس لایحه قانون جامع و مشاوره و تهیه گزارش در امور شورای حفظ حقوق و اموال سازمان به (4 نفر حقوقدان) مبالغ ذیل پرداخت شده است:

آقای دکتر حیدری‌فرد حقوقدان 140.000.000 ریال خانم حسینی، وکیل دادگستری 200.000.000 ریال

آقای اصلانی، وکیل دادگستری 100.000.000 ریال آقای علی حسینی، وکیل دادگستری 60.000.000 ریال

37- در روزهای پایانی دولت دهم و نزدیک شدن به اتمام دوره مدیریت آقای مرتضوی، پرداخت‌هایی در قالب‌های مختلف و تحت عناوینی که هر یک محل تأمل جدی است به عده‌ای از مدیران پرداخت شده که بررسی برخی از این پرداختها موجب روشن شدن اذهان ملت شریف است.

الف: در تاریخ 6 /5/ 92 حسب درخواست آقای روح بخش، معاون اداری مالی سازمان از مدیرعامل سازمان، مجوز پرداخت پاداش به دست‌اندرکاران تدوین بودجه سال 92 از محل کارانه صادر می‌شود که طی آن به 62 نفر از کارکنان سازمان مجموعاً مبلغ 1383میلیون ریال پرداخت می‌شود که معاون اداری مالی وقت و سابق سازمان هر کدام 70 میلیون ریال، معاونین درآمد و درمان هر کدام 60 میلیون ریال، مدیران کل آموزش، مالی، درآمد و درمان غیر مستقیم هر یک مبلغ 40 میلیون ریال دریافت داشته‌اند.

ب: در تاریخ 6 /5/ 92 حسب گزارش آقای رخشنده‌رو، معاون سابق اداری مالی و درخواست آقای روح‌بخش، معاون وقت اداری مالی و تأیید مدیرعامل از محل کارانه در اختیار موافقت می‌شود 7330 میلیون ریال برای تقدیر از مدیران سازمان به مناسبت جشن شصتمین سالگرد و هفته تأمین اجتماعی پرداخت شود که سهم هر یک از معاونین 80 میلیون ریال، مدیران کل دفتر مدیرعامل، مالی، امور مجلس و اداری هر یک 60 میلیون ریال، مدیران کل ستادی و استانی و مشاورین تمام وقت هر یک 30 میلیون ریال و معاونین مدیران هر یک 20 میلیون ریال بوده است.

ج: در تاریخ 10 /5/ 92 به 18 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بابت تولید ویژه‌نامه عملکرد یکساله سازمان مجموعاً مبلغ 270 میلیون ریال از محل کارانه پرداخت می‌شود که در میان گیرندگان آقای سیدعیسی حسینی، معاون وقت امور مجلس مبلغ 40 میلیون ریال بیشترین دریافت را داشته است.

د: در تاریخ 12 /5/ 92 مدیرعامل سازمان با پرداخت 1200 میلیون ریال از محل کارانه بابت تقدیر از اعضای ستاد بزرگداشت شصتمین سالگرد تأمین سازمان موافقت می¬کند که به این ترتیب آقای علی روح¬بخش 60 میلیون ریال، آقای بختیار ملکی مدیرکل دفتر مدیرعامل 60 میلیون ریال، آقای رضایی مدیرکل امور اداری و آقای ضابطی مدیرکل روابط عمومی 40 میلیون ریال، آقای دکتر عیسی حسینی معاون امور مجلس و آقای پیرداده¬خانی مدیرکل امور مالی هر کدام 50 میلیون ریال بیشترین دریافت را داشته‌اند.

ه‍: در تاریخ 13 /5/ 92 مطابق درخواست آقای روح‌بخش و موافقت مدیرعامل، مجوز تسویه 241 میلیون ریال کارت هدیه اعطایی به 10 نفر از محل غیر شمول یا کارانه صادر می‌شود که در میان گیرندگان نام معاون اداری مالی 60 میلیون ریال (بابت مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان لنگرود) معاون امور مجلس 40 میلیون ریال و معاون درمان 20 میلیون ریال وجود دارد.

و: در تاریخ 15 /5/ 92 مطابق درخواست آقای روح‌بخش و موافقت مدیرعامل، مجوز تسویه کارت‌های هدیه به 25 نفر از مدیران و کارکنان (هر یک به مبلغ 20 میلیون ریال) از محل کارانه صادر می‌شود. در میان گیرندگان نام معاون اداری مالی، معاون امور مجلس، مدیران کل دفتر مدیرعامل، امور مالی، امور اداری خدمات و رفاه و ... وجود دارد.

ز: در تاریخ 14 /5/ 92 مجوز تسویه 42 عدد سکه اعطایی به برخی مدیران و ... صادر می‌شود که 7 سکه به آقای روح‌بخش، 3 سکه به آقای ملکی، مدیرکل دفتر مدیرعامل، 18 سکه به اعضاء هیأت امناء سازمان سند خورده است.

ح: در تاریخ 14 /5/ 92 مجوز تقدیر از برخی مدیران به مناسبت عید سعید فطر !! از سوی مدیرعامل صادر می‌شود که به هر یک از معاونین سازمان و مدیرکل دفتر مدیرعامل هر کدام 2 سکه و به مدیران ستادی هر یک 1 عدد سکه تمام بهار آزادی اعطاء می‌شود.

ط: در تاریخ 23 /5/ 92 حسب درخواست آقای دکتر ادیب‌نیا، معاون وقت درمان سازمان و موافقت آقای روح‌بخش از محل 1% پرکیس سهم معاونت درمان مبلغ 250 میلیون ریال در اختیار آقای روح‌بخش قرار می‌گیرد. در رسید گیرندگان دو فقره دریافت 50 و 30 میلیون ریال) از سوی آقای روح‌بخش و 50 میلیون ریال به آقای پورحسینی تفت، مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌ها و مدیرکل امور مجلس وجود دارد. آقای محمدحسین دهقانی اشکذری، از پرسنل دفتر مدیرعامل نیز 40 میلیون ریال دریافت داشته است.

ی: در تاریخ 12 /6/ 92 مبلغ 600 میلیون ریال در قالب کارت هدیه به دست‌اندرکاران دفتر راهبری سیستم‌ها و پروژه ICT پرداخت می‌شود که از میان 65 نفر گیرنده مبلغ، نام آقای پورحسینی تفت مدیرکل مربوطه 40 میلیون ریال، آقای پیرداده‌خانی مدیرکل امور مالی 10 میلیون ریال، آقای بختیار ملکی مدیرکل دفتر مدیرعامل 10 میلیون ریال دیده می‌شود!!!

گزارش تحقیق و تفحص گروه اعزامی به معاونت فنی و درآمد سازمان:

از تصویب قانون تامین اجتماعی (تیرماه 1354) که حاصل تجربه به دست آمده از اجرای قوانین بیمه های اجتماعی کارگران مصوب سالهای 1331- 1334 و 1349 و الهام گرفتن از قوانین کشورهای غربی است ، حدود 38 سال می گذرد، با توجه به دگرگونی شرایط، هیچ قانونی نمیتواند جاودانه بماند و بی نیاز از اصلاح و بازنگری باشد. وانگهی ، تازگی مفاهیم حقوق تامین اجتماعی در نظام حقوقی کشورمان و عدم وجود رویه قضایی غنی و تثبیت شده و نقص ، اجمال ، تناقض وسکوت قانون تامین اجتماعی ، عملاً در مواردی اجرای آن قانون را با دشواری هایی مواجه ساخته است . از این رو ، ضروری است با بهره گرفتن از تجارب بدست آمده از اجرای قانون یاد شده در 4 دهه اخیر و شرایط جدید حاکم بر نظام تامین اجتماعی کشور، قانون مذکور مورد بررسی جدی قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

در اجرای قانون تامین اجتماعی و به منظور اجراء و تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی تشکیل گردیده است.

قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در اردبیهشت ماه 1383 به تصویب رسیده است به موجب تبصره(2) ماده(12) این قانون، با توجه به ماهیت امور بیمه ای کلیه عناوین تشکیلاتی و سازمانی نهادهای فعال در قلمرو بیمه های اجتماعی و درمانی به «صندوق» تغییر نام یافته است. از این تاریخ تاکنون در بسیاری از قوانین نام این ساختار " سازمان " و در بسیاری دیگر ”صندوق" ذکر شده است. در حال حاضر بدرستی معلوم نیست که این ساختار، هویت " صندوق" دارد یا " سازمان”! در برون رفت از این مشکل طرحی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقدیم مجلس محترم شده که در حال طی مراحل قانونی است .

ساختار اجرایی قانون تامین اجتماعی ، علاوه بر ارکان آن ، در قالب 6 معاونت و تعدادی مدیریت و دفاتر مستقل شکل گرفته است که محوری ترین و اصلی ترین این معاونت در ارتباط با کلیه تعهدات (به استثناء درمان ) ، بیمه شدگان ، کارفرمایان ، بازنشستگان و مستمری بگیران و همچنین کلیه درآمدهای مذکور در قانون یاد شده ( به استثناء درآمد حاصل از وجوه و ذخایر و اموال سازمان ) بیمه بیکاری و .... در حوزه معاونتی تحت عنوان " معاونت فنی و درآمد" ابداع گردیده که فاقد چارت و تشکیلات مصوب است. بطور خلاصه میتوان گفت که بیش از(90%) مواد قانونی، آئین‌نامه‌ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها ، بطور مستقیم ناظر براین معاونت است و در سایر موارد نیز این معاونت به‌گونه‌ای غیر مستقیم مدخلیت دارد.

حجم عملیات و گستردگی وظایف محوله به این معاونت طبعاً تبعاتی را در اجرا و یا عدم اجرای برخی از مواد قانونی به‌دنبال دارد که مجموعه عملکردی این ساختار را با ابهاماتی مواجه نموده است بگونه ای که کل " ستاد" این معاونت به بخشی از «اجرا» تبدیل شده است.

به عنوان مثال ، مطابق تبصره (3) ماده (28) قانون تامین اجتماعی، «سازمان باید حداقل هر سه سال یکبار امور مالی خود را با اصول محاسبات احتمالی تطبیق و مراتب را به شورای عالی گزارش دهد» براساس این تبصره از قانون است که بودجه بندی سازمان و همچنین برنامه ها و سیاست های آن شکل میگیرد و به همین علت نیز در بند(د) ماده(8) اساسنامه صندوق تامین اجتماعی که در تیرماه 1389 به تصویب هیأت وزیران رسیده است «پیشنهاد تغییر یا اصلاح قوانین و مقررات بازنشستگی (نرخ حق بیمه، سن بازنشستگی و ... )»، جهت طی مراحل قانونی بر این اساس قرارداده شده است .

لیکن این مهم لااقل در سالهای اخیر اتفاق نیفتاده است که همین امر ساختارهای اساسی سازمان و نسبت های منظور شده در جداول محاسبات بیمه ای را با مشکل جدی مواجه نموده است که پاسخ بسیاری از سوالات اساسی در پیش بینی آینده سازمان را بی پاسخ گذاشته است.

عدم انجام این مهم یعنی اجرای تبصره (3) ماده 28) قانون به دو علت اساسی زیر بوده است:

1- تغییرات پیاپی مدیران عامل سازمان، به‌گونه‌ای که طی حدود 8 سال ( 92-1384) هفت مدیرعامل، مدیریت این سازمان را بعهده داشتند. این تغییرات پیاپی، موجب از هم گسیختگی و خود محوری کارکنان شده است و به بیانی دیگر اقدامات سازمان قطعاً مطالعه شده و برنامه محورنبوده است .

2- عدم رعایت و توجه به قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ، ماده (113) قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون اصلاحیه ماده (113) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی مدیریت سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی و بیمه های درمانی مصوب 5/ 12/ 1388.

نکته قابل توجه اینکه از اردیبهشت ماه 1383( تاریخ تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی) تا شهریورماه 1392 هیچیک از ارکان سازمان ( هیات امناء ، هیات مدیره ، هیات نظارت و مدیرعامل ) مطابق با قوانین مذکور نبوده است وآخرین هیات امنا و هیات مدیره و مدیر عامل که در رای دیوان عدالت اداری نیز تسریع گردید، فاقد شرایط قانونی مندرج در ماده(17) و تبصره‌های آن می‌باشند، ضمن اینکه در دوره یاد شده «وزارت رفاه و تامین اجتماعی» نیز هفت «وزیر» را تحت عناوین «سرپرست» و یا «وزیر» در خود تجربه کرده است.

در ساختاری که حدود 8 سال گذشته، عناوین و ارکان (هیات امناء، شورای‌عالی، هیات مدیره، هیات نظارت و مدیرعامل) آن منطبق با قانون نبوده به‌گونه‌ای که مجلس محترم را به دفعات ناچار به ورود نموده است (اساسنامه‌های مرتبط مصوب دولت، انتصابات و ...) انتظار اجرای قانون در مجموعه اجرایی آن دور از ذهن بنظر می‌رسد. مشکل اصلی این است که طی این مدت در منطق سازمانی، (رویه) و «سلیقه» حاکم بر «قانون» شده است.

این فرهنگ شفاهی که معمولاً طی سمینارها، آموزش های استانی و مکاتبات موردی ( پاسخ با نامه به یک استان و تسری آن به کل استانها) صورت می‌گیرد، در رسیدگی به پرونده‌های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ، آرای هیاتهای بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات ( موضوع مواد 43 و 44 قانون تامین اجتماعی )، اجرای آرای هیاتهای تشخیص و حل اختلاف (موضوع مواد 158 الی 166 قانون کار) در اجرای ماده (148) قانون یاد شده و ... بخوبی مشهود است و پرونده های موجود در دیوان عدالت اداری و ایجاد شعب متعدد در دیوان مذکور در رسیدگی به شکایات از این سازمان که در مجموعه دستگاههای اجرایی کشور رتبه اول را حائز است دال بر اثبات مطالب پیشگفته است.

اجرای کلیه قوانین و مقررات مربوط به بیمه شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مسمتری‌بگیران و همچنین نظارت بر اجرای آن در معاونتی تحت عنوان «معاونت فنی و درآمد» شکل می‌گیرد.

این معاونت از 4 اداره کل ( درآمد حق بیمه ، امور فنی بیمه شدگان ، مستمریها، نامنویسی و حسابهای انفرادی ) دفتر کارگزاریها، گروه فرابری داده‌ها، گروه محاسبات بیمه‌ای، گروه محاسبات و برنامه‌ریزی اقتصادی و گروه هیاتهای تشخیص مطالبات، تشکیل شده است.

به جرات میتوان گفت که یکی از چالشهای موجود سازمان ، نبود شرح وظایف مدون و مصوب در این حوزه کلیدی است که حد و حدودی در دامنه فعالیت آن تبیین و مشخص نیست. به‌عنوان مثال: امور مربوط به «محاسبات بیمه‌ای» نمونه‌ای از آن است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت معاونتی که برای وضع و اجرای ضابطه، ایجاد شده است، خود بی ضابطه و چارت و شرح وظایف به کارخود ادامه می دهد که باید یا منحل گرددیا وظائف آن دقیقا احصا گردد.

خلاصه بررسی‌های صورت پذیرفته نشانگر آن است که سازمانی مهم و تاثیرگذار مانند تامین اجتماعی از هیچگونه پایش و بازنگری واقعی برخوردار نبوده است. به بیانی دیگر اجراء ارجاعات و آراء صادره از مراجع قانونی ( قانون کار) تابع رویه های تأمین اجتماعی است مگر از طریق دیوان عدالت اداری پشتیبانی شود حال باید گفت چه بخشی از مخاطبین به دیوان مراجعه داشته اند؟

نمونه‌ای از قوانین که در اجراء مشکلات فراوانی را برای مخاطبین سازمان (بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران) به‌وجود آورده است:

1- آراء صادره از هیاتهای تشخیص و حل اختلاف موضوع مواد(157) الی (166) قانون کار

به‌جای اجرای مفادی که مطابق قانون قطعی و لازم‌الاجرا است و تخلف از آنها تخلف از اجرای قانون است بیمه شدگان را وادار می کردند که برای اجرای رای قانونی به دیوان متوسل شده و آراء صادره هیاتهای تشخیص و حل اختلاف را مجددا به دیوان برده و از آنها طلب رای دیگری نمایند؛ هرچند در بسیاری از موارد آراء دیوان را نیز اجرا نمی کردند.

2- ماده (31) قانون برنامه پنجم توسعه

مطابق ماده(31) قانون برنامه پنجم توسعه، «درصورتی‌که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان در دو سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد بیمه شدگان باشد و با سالهای قبل سازگار نباشد ، مشروط بر آن که این افزایش دستمزد به دلیل ارتقاء شغلی نباشد صندوق بیمه‌ای مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت نماید».

سازمان تامین اجتماعی (معاونت فنی و درآمد)، عبارت «نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد» را صرفاً افزایش‌های ناشی از مصوبات شورایعالی کار (درخصوص مشمولین قانون کار) و مصوبات هیات وزیران (درخصوص مشمولین قانونی مدیریت خدمات کشوری ) که همه ساله در اسفندماه سال مربوط صورت میگیرد تلقی نموده است و در صورتیکه هرگونه افزایشی در حقوق و مزایای کارگر صورت گیرد، افزایش مذکور را «غیرطبیعی» محسوب و در محاسبه حقوق مستمری بازنشستگی وی (5 سال) آخر را ملاک عمل قرار می دهد . بعنوان مثال چنانچه کارگر «روزکار» بدستور کارفرما و شرایط کاری در طی دو سال آخر خدمت ، یکماه شب کار بوده باشد و یا نوبت کار و یا ... ، مبنای محاسبه (5 سال) آخر خدمت خواهد بود. اقدامات صورت گرفته در استفاده از این ماده قانونی صدمات فراوانی به مستمری بگیران و بازنشستگان وارد آورده و قطعاً می‌بایست بنحوی جامع مورد بازنگری قرار داده شود.

3- بند ( 15) ماده (2) قانون تامین اجتماعی

به موجب این بند «بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون» هنگامی که فرد بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی ، مجدداً بکاری مشغول میشود در گزارشات حسابرسی میزان دریافتی فرد مذکور ( بعنوان حقوق) ثبت و از آن حق بیمه دریافت میشود بدون اینکه این دریافتی تاثیری در وضعیت ذینفع داشته باشد در حالی که مشمولین سایر صندوق ها که بازنشسته شده و مجدداً اشتغال بکار دارند از پرداخت حق بیمه معاف می‌باشند. لازم به ذکر است: قبل از صدورآراء دیوان، زمانی که سازمان متوجه اشتغال فرد بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی میگردید، مستمری وی را قطع نمی‌کرد ولی حق بیمه را در گزارشهای حسابرسی دریافت می‌کرد.

4- ماده (30) قانون تامین اجتماعی

به موجب این ماده " کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای مذکور در بند (5) ماده (2) این قانون حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت نمایند. در قانون مذکور ، مزد یا حقوق یا کارمزد شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی" مستمر" است که در مقابل کار به بیمه شده داده میشود . مسأله ای که در این ماده قانونی مطرح میگردد ملاک و ضابطه تعیین مزایای مستمر از غیرمستمر است با توجه به عدم پیش بینی ضابطه مزبور، در این خصوص بین دستگاههای مختلف موارد اختلاف وجود دارد . به عنوان مثال برخی از دستگاه ها (اضافه کار) را به عنوان مزایای مستمر در نظر گرفته و از آن حق بیمه کسر می نمایند در حالی که برخی دستگاه‌ها اضافه کار را به عنوان مزایای غیرمستمر لحاظ کرده و آن را مشمول کسر حق بیمه نمی‌دانند.

لازم به ذکر است در تبصره(4) ماده (33) آئین‌نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی که در اسفند ماه 1386 به‌تصویب رسیده است (اضافه کار) در زمره مزایای مستمر تلقی شده است در حالیکه مطابق تبصره ماده(76) قانون مدیریت خدمات کشوری ، (اضافه کار) جزو مزایای (مستمر) نمیباشد. آئین‌نامه مذکور در سال 1389 اصلاح گردیده که مطابق آن " اضافه کاری"، مزایای (مستمر) محسوب نمی شود؛ لیکن در روش جاری سازمان طبق روال گذشته عمل می‌گردد.

اقدام موسسه حسابرسی سازمان دقیقاً خلاف قانون بوده و بصورت بارز اجحاف در حق کارفرما است. متاسفانه هرگونه اعتراضی به اعمال رویه های خلاف قانون، رجوع به دیوان عدالت اداری است که بسیاری این اقدام را اتلاف وقت می دانند.

در مورد ماده(30) نیز که ارزش مزایای غیر نقدی باید به حق بیمه اضافه شود، اقدامی مشاهده نگردید. پیداست که سازمان، آیین‌نامه‌های تکلیفی را تدوین نکرده و به عکس آیین نامه هایی که مکلف به آن نبوده است تدوین و تکلیف کرده است؛ این در حالیست که این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید توسط قانون‌گذار تصریح گردد و الا همه آنها خلاف است و باید لغو شوند.

5- ماده 31 قانون تأمین اجتماعی

در مورد بیمه شدگانی است که تمام یا قسمتی از مزد یا درآمد آنها بوسیله مشتریان تأمین می شود نه این بخش از قانون اجرا می شود و نه برخلاف نص ماده 31 قیمت مقطوعی پیشنهاد یا تصویب گردیده است. بنابراین ماده(31) که در مورد محرومترین کارگران بوده است همچنان از سال 1354 تاکنون بدون اجرا معطل است، به هیات امنا و هیات مدیره تکلیف می شود که اجرای این ماده قانونی را در نزدیک چهل سالگی آغاز نمایند.

6- ماده (34) قانون تامین اجتماعی

مطابق این ماده «در صورتی که بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند.»

همانگونه که قانون صراحت دارد، ممکن است بیمه شده در یک یا چند کارگاه به صورت پاره وقت و در ساعاتی از روز کار کند در این صورت همه کارفرمایان مربوطه مکلف به بیمه نمودن وی می‌باشند و هریک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که به بیمه شده می‌پردازند، حق بیمه سهم وی را به انضمام حق بیمه سهم خود به سازمان پرداخت نمایند و این پرداختی نیز مطابق تبصره ماده (77) قانون تأمین اجتماعی که «متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت از مجموع مزد با حقوق بیمه شده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار».

میبایستی درحقوق بازنشستگی بیمه شده به صورتی که قانون معین کرده است لحاظ شود سازمان تامین اجتماعی( معاونت فنی و درآمد) در سال 1390 بخشنامه ای صادر نموده است که براساس این بخشنامه ، هر یک از سالهای اشتغال و پرداخت حق بیمه (به نسبت سی سال) به تفکیک مورد محاسبه و سپس جمع حاصل بعنوان مستمری منظور و پرداخت می‌گردد. به‌عنوان مثال چنانچه فردی در 5 سال آخر خدمت در دو محل شاغل بوده و حق بیمه پرداخت نموده است مبلغ مذکور به عنوان مستمری قابل پرداخت است درحالیکه مطابق ماده(77) قانون تامین اجتماعی در میزان مستمری بازنشستگی عبارتست از یک سی ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید.»

ضروری است بخشنامه مربوطه پس از صدور، طی دستوری از سوی مدیرعامل وقت متوقف و اجرای مجدد آن موکول به بررسی بیشتر می‌شد. پس از تغییر مدیرعامل، معاونت وقت فنی و درآمد طی یادداشتی بخشنامه را اجرایی نموده که در حال حاضر مجری می‌باشد.

رفتار سلیقه‌ای باعث گردیده است اجرای نص صریح تبصره ماده (77) قانون تامین اجتماعی با یک یادداشت مدیر وقت فنی و درآمد صدور بخشنامه خلاف قانون مجدداً به اجرا گذاشته شود.

7- ماده (36) قانون تامین اجتماعی

به‌موجب این ماده «کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان میباشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر نموده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تادیه نماید در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خود داری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.»

علیرغم صراحت قانونی در «تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود»، لیکن در گردش کاری سازمان بویژه در آراء صادره هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ( قانون کار) و دیوان عدالت اداری و برقراری مستمری بیمه بیکاری به این مهم توجهی نشده و تا زمان وصول حق بیمه، تعهدات انجام نمی گیرد بگونه ای که در بسیاری موارد بیمه شده ( بخصوص بازماندگان ) به ناچار خود متقبل پرداخت می‌شوند.

آثار زیانبار ناشی از عدم اجرای دقیق ماده یاد شده بسیار گسترده بوده و انصاف حکم می کند عوامل مقصر در این نوع نگاه و تفسیر اشتباه بنحوی بازخواست گردند و لااقل خسارت‌های تحمیلی به بیمه شدگان تامین گردد. به طور مشخص در مورد کارگران نی‌بر با وجود تصویب استفساریه توسط مجلس شورای اسلامی این موضوع عملی نگردید و تخلف کماکان ادامه دارد .مجازات خاطیان، چاره کار است.

8- تبصره ماده (37) قانون تامین اجتماعی

مطابق ماده (37) قانون ، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع مؤسسات و کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی اعم از اینکه انتقال به صورت قطعی ، شرطی ، رهنی ، صلح حقوق یا اجاره باشد و اعم از اینکه انتقال به طور رسمی یا غیررسمی انجام بگیرد انتقال گیرنده مکلف است گواهی سازمان را مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و متفرعات آن از انتقال دهنده مطالبه نماید. ماده قانونی مذکور در ادامه شرایطی را نیز برای دفاتر اسناد رسمی و انتقال دهنده و انتقال گیرنده و وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها تعیین نموده است. در تبصره این ماده «سازمان مکلف است حداکثر پس از یکماه از تاریخ ثبت تقاضا، مفاصا حساب صادر و به تقاضا کننده تسلیم نماید.»

در اجرای این ماده قانونی، سازمان بخشنامه ای را تحت عنوان بخشنامه شماره(19) جدید درآمد صادر نموده که علاوه بر عدول از قانون، به تبصره این ماده اشاره ای نشده و در نتیجه صدور مفاصا در هنگام نقل و انتقال بویژه برای اشخاص حقوقی که تعیین تکلیف میزان حق بیمه براساس حسابرسی است بعضاً به زمانی بسیار طولانی ( بیش از یکسال ) می‌انجامد. این گردش کاری و عدم رعایت تبصره ماده مذکور مشکلاتی را برای افراد ذینفع بوجود آورده است. لغو بخشنامه فوق ضروری است.

9- جزء(3) بند (د) ماده (38) قانون برنامه پنجم توسعه

مطابق ماده(9) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور، حق بیمه درمان برای مشمولان قانون (به استثناء مشمولین قانون تامین اجتماعی) بطور سرانه (بدون توجه به میزان حقوق و دستمزد) مقرر شده بود. در بند(4) ماده(13) همان قانون، برای صاحبان حرف و مشاغل آزاد، سرانه درمان بدون کمک دولت منظور شده است.

سازمان تامین اجتماعی ( معاونت فنی و درآمد) نیز از صاحبان حرف و مشاغل آزاد که در زمره بیمه شدگان میباشند،به استثناء این قانون سرانه درمان ( سرپرست خانوار بعلاوه افراد تحت تکفل) دریافت می نماید و حکم جزء (3) بند (د) ماده (38) قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر نموده است «مشمولین تامین اجتماعی مطابق قانون تامین اجتماعی» اجرایی نشده است. لازم به ذکر است که در برنامه پنجم توسعه، بطور کلی «سرانه درمان» برای کلیه اقشار جامعه (اعم از اینکه تحت پوشش هر صندوق بیمه ای بوده و یا نباشد) حذف و درصدی از حقوق و مزایا و یا درآمد سرپرست خانوار جایگزین مواد (9) و (13) قانون بیمه خدمات همگانی درمانی شده است .

10- مواد (38) و (41) قانون تامین اجتماعی

این دو ماده از این نظر تواماً مورد بررسی قرار میگیرد که بخشنامه صادره سازمان (14 الی 8/14) در اجرای این دو ماده به‌طور تلفیقی صادر و در حال اجرا می‌باشد.

خلاصه ماده(38) : در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌شود، کارفرما باید در قراردادی که منعقد می‌کند مقاطعه کار را متعهد نماید که کارکنان خود همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده(28) این قانون بپردازد.

ماده (41): در مواردی که نوع کار ایجاب کند، سازمان می‌تواند به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای عالی سازمان نسبت مزد را به کل کار انجام یافته تعیین و حق بیمه متعلق را به همان نسبت مطالبه و وصول نماید.

شورایعالی تامین اجتماعی در این خصوص ضرائبی را در تعیین میزان حق بیمه به ترتیب (7%) و (15%) به‌علاوه میزان حق بیمه برای بیمه بیکاری تعیین نموده است که این ضرائب برای کل پیمان‌ها و قراردادهای منعقده اعمال می‌شود. نحوه انجام و تشخیص میزان حق بیمه متعلقه به ترتیب در بخشنامه های 14 الی 8/14 تشریح و توضیح داده شده است. همانگونه که متن ماده (38) صراحت دارد تکلیف کارفرما به هنگامی که کاری را به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌کند، متعهد نمودن مقاطعه کار در بیمه نمودن کارکنان خود نزد سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه به ترتیب مقرر در ماده (28) قانون یادشده است در حالی که ضرائب تعیین شده (بخشنامه‌های مذکور) به قرارداد منعقده اعمال می‌شود که اکثراً با افراد شاغل آن تناسبی ندارد. این روش و تفاوت در میزان حق بیمه (بدون در نظر گرفتن حقوق و مزایای افراد شاغل در آن قرارداد) موجب اعتراضات بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران گردیده است. در رفع این مشکل به موجب «بند(ج) ماده(11) قانون رفع برخی از موانع تولید»، سازمان مکلف شده است تا از کلیه پیمانکاران صرفاً براساس لیستهای ارسالی حق بیمه دریافت نماید. این ماده قانونی بطور کامل اجرایی نشده است. ضمن اینکه با تصویب قانون یاد شده دیوان عدالت اداری بخشنامه‌های (14) الی (8/14) را منتفی اعلام نموده است، لیکن بخشنامه های یاد شده کماکان در جریان اجرا میباشدکه در این مورد معرفی خاطیان به هیات تخلفات اداری برای برخورد مناسب و بازپس دادن وجوه اضافی که از این بابت دریافت گردیده است، ضروری است.

11- ماده(39) قانون تامین اجتماعی

این ماده مقرر می‌دارد کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد ... سازمان حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ دریافت صورت مزد، اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرارداده و درصورت مشاهده نقص یا اختلاف یا مغایرت، به شرح ماده(100) این قانون اقدام و مابه‌التفاوت را وصول می‌نماید.

این ماده در حال حاضر از سوی سازمان اجرا نمی شود و بازرسان سازمان بنا به مصلحت و شرایط هر از چند گاه به واحدهای تولیدی و صنعتی مراجعه و اسناد و مدارک آنان را حتی در فاصله زمانی 10 تا 15 سال مورد بررسی قرار می دهند و این نحوه رسیدگی باعث تضییع حقوق وسیع سازمان تأمین اجتماعی و کارگران بیمه شده و نوعا تاثیر نامطلوب در مستمری بازنشستگی آنها دارد.لازم است اجرای توامان مواد(39) و (100) تسریع و متخلفان به هیات تخلفات اداری معرفی شوند تا برخورد قانونی لازم با آنها صورت پذیرد.

12- مواد(42)، (43) و (44) قانون تامین اجتماعی

رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان (شرایط تعیین شده در ماده 42) درمورد تشخیص مطالبات در هیات بدوی (ماده 43) و تجدید نظر (ماده 44) صورت می‌گیرد.

مشکل این هیات‌ها بویژه هیاتهای بدوی این است که اعضاء تشکیل‌دهنده آنها(نماینده وزیر و نماینده شورای عالی یا هیات اسناد ) دقیقاً همان افرادی هستند که در قالب رئیس درآمدو رئیس شعبه میزان حق بیمه مورد اعتراض را تعیین و به کارفرما اعلام کرده‌اند. طبعاً در چنین ترکیبی نتیجه قانونی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. آراء هیاتهای بررسی و تجدیدنظر، اعتراضات زیادی را در پی دارد که بسیاری از پرونده های موجود دیوان نمونه ای از اعتراضات موجود است.

13- ماده(92) قانون نظام صنفی

براساس این ماده قانونی انجام بازرسی از کارگاه‌های صنفی فقط براساس شکایت یک یا چند نفر از شاغلین میسر است درحالیکه صدور بخشنامه ها و دستورالعمل های فرا قانونی "دامنه وسیعی یافته ودرحال حاضر بجای اینکه از نیروی بازرسی در کشف کارگاههای فعال ثبت نشده استفاده شود د رموارد بسیاری بازرسی ها برخلاف نص قانون بصورت مکرر صورت می پذیرد.

خلاصه آنکه در بررسی های میدانی چنین مستفاد میگردد که منشاء بسیاری از اقدامات فرا قانونی جاری در سازمان بدلیل شرایط خاص سازمان بوده و مدیریت سازمان در شرایطی مقدور است که تا حدامکان از میزان تعهدات سازمان (به‌صورت سلیقه‌ای) کسر و بر حجم درآمدهای سازمان افزوده شود که در صورت دقت بیشتر بر اینگونه نظرات بدون ملاحظات قانونی ، آنچه بیشتر بچشم میخورد پرهیز از متن قانونی و حرکت در حواشی و عمدتاً ملاحظات سیاست زده است .

با توجه به بررسی کارشناسان هیأت در مورد نحوه اجرای ماده(92) قانون نظام صنفی که طی آن سازمان مقید بوده است که فقط در صورت شکایت کارکنان واحدهای صنفی اقدام به بازرسی یا حسابرسی دفاتر قانونی و وضع جریمه نماید، تحقیق از سه هزار فقره پرونده از بیش از حداقل دو میلیون بازرسی غیر قانونی که از سال 1383 تا کنون صورت گرفته است، نشانگر آنست که فقط کمتر از 5 درصد آنها مطابق شکایت بوده است.

پیشنهاد می گردد برابر دستورالعمل شماره 5544/52 مورخ 31/5/1383 کسانی که در استمرار خلاف قانون و هدایت آن نقش داشته اند ضمن معرفی به دادگاه، جریمه ای معادل هزینه های صورت گرفته از سوی سازمان که بالغ بر چهارهزار و پانصد میلیارد ریال براساس آمار اخذ شده بازرسی های خلاف از 1383تا امروز که 155757898فقره و اخذ وجوه غیر قانونی از کارفرمایان حاصل این عمل خلاف قانون است، به سازمان پرداخت گردد تا منبعد مصوبات مجلس آنگونه که تصویب می شود به اجرا درآید و متولیان امر بدانند مطابق اصل(73) قانون اساسی خود حق تفسیر و تشریع قوانین را ندارند. بنابراین از آقای غلامرضا سلیمانی (رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل وقت) تا سایر مدیران عامل تا کنون و معاونین فنی و درآمد وقت تا کنون، مؤاخذه و هزینه‌های صورت گرفته اخذ گردد.

14- قانون اصلاح تبصره(2) ماده(76) قانون تامین اجتماعی

اجرای این قانون همواره با مشکلات جدی از طرف سازمان مواجه بوده است .یکی از پرچالش ترین مراحل اجرای قوانین در سازمان ، این ماده قانونی است. ایرادات، اشکالات، پیچیده‌سازی روال، ایهام‌آفرینی و از همه مهمتر اقدامات و رویکردهای مختلف در ادارات سازمان از عواملی بوده است که اجرای این ماده قانونی را با مشکل مواجه ساخته است . در دور اول مذاکرات و توافق انجام شده مقرر گردید که سالانه 70،000 نفر از مشمولین قانون مورد بحث تحت پوشش قرار گرفته و بازنشسته شوند. در حال حاضر پس از گذشت 12 سال از اجرای قانون حدود 170،000 نفر از این قانون بهره‌مند شده‌اند یعنی کمتر از تعهدات سازمان اجرایی شده است. در این زمینه تخلفات ذیل را می‌توان برشمرد:

الف) عدم اجرای آخرین استفساریه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ماخذ دانستن 7300 روز به عنوان تنها ماخذ توالی مشاغل سخت و زیان‌آور

ب) تعطیل قانون به دلخواه ادارات، شعب و نظایر آنها

ج) تشکیل کمیته‌های موازی برای تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور بدون آنکه قانون یا آیین نامه به آنها اجازه‌ای داده باشد.

د)مأخذ قراردادن لیست بیمه برای تطبیق مشاغل سخت و زیان آور بدون آنکه در قانون تکلیف به کارفرما شده باشدویا حتی سازمان بخشنامه‌ای در این مورد صادر کرده باشد.

15- به منظور پرداخت مطالبات صندوق تأمین اجتماعی بابت حق بیمه سهم کارفرما برای کارگزاران و پیمانکاران مخابرات روستایی موضوع جزء(و) بند(16) قانون بودجه سال 1389 کشور معادل 350 میلیارد ریال اعتبار در جزء(48)ردیف (550000)جدول شماره 9 قانون بودجه سال 1390 کل کشور پیش‌بینی شده که تا پایان سال 1390 معادل 336میلیارد ریال به صندوق مذکور پرداخت شده است.با توجه به بررسی صورت پذیرفته نظر به اینکه تعهدات پیش بینی شده موضوع بندهای مذکور انجام نشده است، مبلغ دریافتی بایستی از سرجمع مطالبات از دولت کسر می شد که این اقدام انجام نگرفته است.تخلف اصلی در این مورد عدم اجرای بیمه های اجتماعی کارگزاران روستایی علیرغم اصرار مجالس هشتم و نهم بوده است. به نظر می‌رسد بدون برخورد قانونی ومجازات متخلفان همواره حقوق کارگران آنهم مظلومترین و ضعیفترینشان در دستبرد سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها و شاید هم تعمدها قرار گیرد.

16- ماده(51) قانون تأمین اجتماعی: با وجود اینکه در ماده(51) قانون تأمین اجتماعی چنین تکلیف شده است که بودجه کل سازمان باید تا اول دی ماه هر سال ارائه گرددحداقل طی هشت سال اخیر در 4 نوبت این امر به سال بعد و در سال جاری نیز در مرداد ماه بودجه سال 92 به تصویب رسیده است. باید خسارت ناشی از این شیوه تصمیم گیری که متاسفانه متاثر از تصمیمات کلان دولت قبل بوده است تشخیص و تأمین شود و این شیوه به‌کلی تعطیل گردد و با متخلفان برخورد قانونی صورت پذیرد.

17- ماده(52) قانون تأمین اجتماعی:رسیدگی مالی طی دهه 80 نشان داد که سازمان بر خلاف نص ماده(52) در حالی که حقیقتا مصارف آن 2 درصد بیش از منابع آن بوده است اقدام به ذخیره نشان دادن وجوه نداشته کرده است. این موضوع باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد تا پس از این مسؤولان و ذی‌نفعان صندوق حقایق مالی را آنگونه که هست ذکر نمایند.

18- ماده(54) قانون تأمین اجتماعی:

برخلاف نص این ماده که بیمه شدگان و خانواده آن ها در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری، مشمول کلیه اقدامات درمانی سرپایی یا بیمارستانی و دارویی و آزمایشگاهی قرار میگیرنددر حوادث رانندگی و بیماری های صعب العلاج با اقدام به ایجاد لیست کذایی دارویی آنان رااز مزایای این قانون محروم نموده اند.سازمان مکلف به اجرای نص ماده(54) است و کلیه اقدامات مغایر با آن باید ملغی گردد.

19- ماده(56) قانون تأمین اجتماعی:

حکم این ماده که به توانبخشی و ترمیم و تجدید فعالیت بیمه‌شدگان آسیب دیده مربوط است با وجود صراحت قانون به تدوین آیین‌نامه برای تعیین نحوه خدمت‌رسانی، کار مناسبی انجام نگرفته و سازمان از اجرای وظایف خود در این مورد طفره رفته است.

20- مواد(59)، (60)، (62) و (63) قانون تأمین اجتماعی: درمورد کارگران مشمول بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بدون اینکه در مصوبه مزبور یا مواد(59)، (60) و (62) تغییری حاصل شود یا آنکه در قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در این مورد تکلیفی صورت پذیرفته باشد ،سازمان تأمین اجتماعی اقدام به صدور بخشنامه از پرداخت غرامت دستمزد به کارگران مزبور خودداری می کند.

باید کارگران ساختمانی تحت پوشش همه جانبه قانون قرار گیرند و کلیه بخشنامه‌های مغایر حق، لغو شود. سازمان از زمان وضع این بخشنامه مکلف به پرداخت غرامت دستمزد به همه کسانی که از آن محروم شده‌اند می‌باشد.

21- ماده(69) قانون تأمین اجتماعی: براساس این قانون در مورد تحویل شیر پس از فوت مادر یا بیماریهایی که سبب می شود مادر نتواند به طفل شیر دهد سازمان مکلف گردیده که تا 18 ماهگی کودک شیر مورد نیاز را تحویل دهد اما از اجرای این ماده هیچ نوع گزارش و صورتحسابی مشاهده نگردیده است بنابراین باید این ماده را جزء ماده‌هایی که در اجراء معطل مانده است، دانست.

22- ماده(83) قانون تأمین اجتماعی (بندهای 1و3): علی‌رغم شکایت همسران مستمری‌بگیر بیمه‌شدة متوفی دال بر دریافت تمام مستمری متعلق به خود و.سایر مستمری بگیران ورای دیوان عدالت اداری مستند به بند(3) این ماده کمافی‌السابق سازمان از اجرای این بند برخلاف تعهدات قانونی خود طفره می‌رود. بنابراین لازم است سازمان متعهد به پرداخت تمام و کمال مستمری پرداخت نشده به این دسته از مستمری‌بگیران گردد.

23- ماده(88) قانون تأمین اجتماعی: به سازمان تکلیف شده است که بیمه‌شدگانی را که با مواد زیان آور از قبیل گازهای سمی،اشعه وغیره تماس دارند حداقل سالی یکبار معاینه پزشکی کند که متاسفانه سابقه‌ای از این اقدام سازمان در هیچ یک از کارگاه‌ها به ثبت نرسیده است. اجرای این تعهد قانونی و تکلیف شده مجددا تاکید وسازمان مکلف می شود طی سال جاری اولین گزارش خود را درمورد اجرای این بخش از ماده(88) در معادن، صنایع و محیطهای در معرض گازهای سمی وانواع اشعه شروع و اعلام نماید.

24- ماده(94) قانون تأمین اجتماعی:که تکلیف کرده است تا افراد تحت تکفل بیمه شدگان در ایام خدمت سربازی بیمه شده از مزایای قانون بیمه‌های اجتماعی برخوردار باشند موردی از اجرای این قانون مشاهده نگردید. اجرای دقیق این قسمت از قانون به سازمان مجددا تکلیف می‌گردد.

25- ماده(95) قانون تأمین اجتماعی: سازمان با سوء برداشت کارشناسان فنی خود از استفساریه تبصره(14) قانون کار مشمولین ماده(95) را از احتساب سوابق سربازی محروم وآنها را ناچار به پرداخت هزینه خرید ایام سربازی نموده است. سازمان مکلف به اجرای دقیق ماده(95) درمورد مدت خدمت وظیفه مشمولین این قانون پس از پایان خدمت واشتغال مجدد است. همه وجوهی که از این دسته از کارگران دریافت گردیده باید مسترد شود.

26- ماده(96) قانون تأمین اجتماعی: اجرای ماده(96) در سنوات(89) و (90) و (91) عملا با نادیده گرفتن رابطه میزان مستمری بازنشستگان با میزان افزایش هزینه زندگی صورت پذیرفته است. ارزیابی مجدد این دوران و تادیه زیان‌های وارده به بازنشستگان ،از کار افتادگان و مستمری بگیران می تواند توسط سازمان انجام پذیرد.

27- اجرای تبصره(1) ماده(4) قانون تأمین اجتماعی به این آیین نامه موکول شده که هرگز نوشته نشده فلذا تمام کسانی که می‌توانستند از مزیت این تبصره استفاده کنند از آن بی‌بهره مانده‌اند!

28- از اجرای حکم صدر ماده(7)قانون تأمین اجتماعی هیچ نشانی در سنوات اخیر مشاهده نگردید.

29- تبصره ماده 8 قانون تأمین اجتماعی به‌جای اجرا، در قالب بیمه اختیاری آن هم با شرط سنی اجرا می گرددکه خود خلافی آشکار است.

ماده(2)بندهای(3) و (4): درماده(2)، کارگاه محلی است که کارگر به دستور کارفرما در آنجا کار میکند وکارفرما شخص حقیقی یا حقوقی که کارگر به‌دستور او در آنجا کار می‌کند. با توجه به تعریف مشخص ماده(2) از کارفرما و کارگاه سازمان طی بخشنامه بلندبالایی که این تعریف ساده را غیر عملیاتی کرده است باعث محرومیت بسیاری از کارگران از بیمه اجتماعی شده است همچنین کارفرمایان را ناچار می‌سازد مدارکی که قانون حکم نکرده است برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی عرضه نمایند. اجرای مشخص قانون و توقف بخشنامه‌های صادره ضرورت اشاعه بیمه است.

30- از مفاد قانونی معطل مانده مربوط به برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور که در نتیجه آن به عزیزترین و شریف‌ترین اقشار غرامت و خسارت وارد گردیده، سه مورد آن به شرح زیر عرضه میگردد.

1-30- ماده(45) قانون برنامه پنجم توسعه: ایثارگران و فرزندان شهداراازپرداخت ناشی از انتقال سوابق معاف می داند.

2-30- بند(ز) ماده(80) قانون برنامه پنجم

3-30- ماده(31) برنامه پنجم (همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باوجود تصویب مبالغ دربودجه سالانه و تخصیص منابع ازسوی دولت)

مفادی از قانون که با برداشتها و روشهای خلاف اجرا نگردیده یا به جهت عکس خود به اجرا درآمده، به‌شرح موارد(31) تا (44) است:

31- ماده 92 قانون نظام صنفی

32- عدم اجرای ماده(10) قانون نوسازی صنایع(عدم اجرای مطلق قانون باوجود آرا متعدد دیوان عدالت اداری و نص صریح قانون)

33- نحوه اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی

با توجه به بررسیهای بعمل آمده و حسب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی متأسفانه مفاد ماده(3) قانون و تبصره(1) آن که زمان‌بندی شرایط و ترتیب صدور، تمدید و تعلیق کارت مهارت فنی را معلوم می‌کند، به نام سهمیه‌بندی جهت صدور دفترچه بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی مصادره و با گنجاندن در آئین نامه اجرایی، مجلس را ناچار به تصویب قانون جدید جهت رفع موانع اجرایی برای احقاق حق کارگران نمود.

علی‌رغم ابلاغ قانون جدید کماکان تخلفات در مورد نحوه بیمه کردن کارگران ساختمانی استمرار یافته و بررسی آمار نشان داد که سازمان مزبور حتی به سهمیه اعلامی خود نیز پایبند نبوده است. چنانچه تا تاریخ تحقیق و تفحص و مطابق آمار پیوستی حدود 495 هزار نفر دفترچه بیمه دریافت کرده‌اند، در حالیکه این رقم که ناشی از رویه غلط آنان است از 700 هزار نفر عبور کرده باشد. این در حالیست که بخش قابل ملاحظه ای از این عده نیز مشمولین ماده(38) قانون تأمین اجتماعی بوده‌اند که در واحدهای ساخت مسکن مهر مشغول فعالیت بوده و هستند. بنابراین مجازات متصدیان امر را در صدور و اجرای بخشنامه فوق در حوزه فنی و درآمد و رؤسا و مسئولین ادارات کل و شعب درخواست می نماید.

34 - نحوه اجرای قانون درمورد بیمه فرزندچهارم که باوجود نقض آن از حدود5سال قبل ظاهرا هنوز این رقم ازبیمه شدگان اخذ می‌گردد(سهم درمان فرزند چهارم)

35- اجرای غلط بند(3) ماده(80) قانون تأمین اجتماعی

36- عدم اجرای آخرین استفساریه تبصره(2) ماده(76) قانون تأمین اجتماعی درمورد لحاظ کردن 7300 روز مأخذ اشتغال متوالی درمشاغل سخت وزیان آورو پیشنهادافزودن یک بند به ماده(12) آیین‌نامه برخلاف روح استفساریه!

37- عدم اجرای دقیق مصوبات مجلس درمورد بخشودگی جرایم کارفرمایان سنوات متعدد

38- تعریف غلط ازکارفرماوکارگاه ووضع مقررات براساس این تعریف که باعث محرومیت یاعدم درج دقیق سوابق کوتاه مدت صدهاهزارنفر گردیده است.

39- عدم اجرای قوانین برنامه سوم(ماده46)، چهارم(ماده102) و پنجم(ماده80)

40- اجرای سلیقه‌ای ماده148 قانون کار

41- سوءاستفاده ازاستفساریه تبصره ماده(14) قانون کار و وادارکردن دهها هزار نفر به پرداخت اضافی حق بیمه ایام سربازی درحالیکه خدمت آنها مطابق ماده(95) انجام گرفته بود.

42- مشروط کردن خدمات به بیمه شدگان به پرداخت حق بیمه سهم کارفرما که مهمترین مصادیق آن اجرای قانون بازنشستگی پیش ازموعد برای مشاغل سخت وزیان آور،مهراعتباردفترچه های بیمه،عدم پرداخت مستمری بیکاری، عدم برقراری مستمری بازنشستگی و...

43- عدم اجرای مفاد ماده(96) و(111) قانون تأمین اجتماعی درمورد تعیین مستمری بیمه‌شدگان بازنشسته و مستمری‌بگیر در سنوات 89، 90 و91

44- عدم اجرای قانون بازنشستگی زودرس معلولان و جانبازان انقلاب اسلامی

گزارش هیات تحقیق و تفحص از معاونت درمان سازمان

وضعیت نظارت بر مصارف منابع مالی

1- عدم نظارت دقیق و سوء مدیریت در تهیه لوازم مصرفی:برای کالاهای یکسان و با یک نام و برند و یک تولیدکننده، گاه نوسان قیمت تا صد درصد دیده می شود .

2- هزینه‌کردها در بخشهایی همچون مازاد پرکیس در اختیار مدیران، به شکل سلیقه ای می باشد و هیچ ساز و کاری برای ارزیابی چگونگی هزینه کرد این منابع وجود ندارد. مشاهده می شود که از همین منابع عمدتا برای پرداخت پاداش ها به شکل سلیقه ای و نیز خرید گل و میوه و شیرینی و حتی پرداخت جریمه اتومبیل ها (که برخلاف قانون بوده) استفاده شده است. هزینه کرد منابع یک درصد هرچه از مراکز به طرف ستاد پیش می رود بهتر و کارشناسی تر می شود بطوری که شخص معاونت درمان منابع یک درصد در اختیار خود را در جهت رفع نیاز مراکز درمانی سوق داده است.

3- در رابطه با ارفاق های مدیریت به کارکنان دو موضوع قابل بحث است: اولا" تراکم نسبتا" بالای نیروها در بخش پشتیبانی که نیازمند بازنگری در چارت تشکیلاتی سازمان تأمین اجتماعی در بخشهای اداری و مالی است و دوم ارفاق های زیاد و خارج از ضوابط که مشاهده می شود ماهیانه در اکثریت مراکز بیش از صد ساعت اضافه کار ارفاقی به کارکنان داده می شود که تراکم نیروها و این مقدار ارفاق، هزینه های مضاعفی را به مراکز درمانی تحمیل نموده و یکی از ارکان منفی بودن تراز مالی بیمارستان‌ها را تشکیل می دهد.

با وجود ثبات دولت در دوره دهم ، تقریبا اکثریت مدیران تغییر نموده اند و در مشکلی حادتر حتی در رده های پایین مدیریتی (نظیر آنچه در اداره کل درمان استان تهران مشاهده می شود)، تمامی مدیران جزء نیز تغییر نموده و این تغییرات تا سطح مسئولین کارگزینی مراکز درمانی نیز تعمیم یافته است.

خلأهای قانونی و تبعات آن بر سازمان تأمین اجتماعی

بیمارستان میلاد و البرز کرج که استقلال این مراکز از معاونت درمان تأمین اجتماعی، سبب شده است که مداخلات سیاسی در تعیین مدیران آن موثر باشد و تغییرات پی درپی در هیأت مدیره ها را شاهد باشیم که متاسفانه بسیاری از افراد چند شغله و نیمه وقت که درگیر مسائل کلان دیگر حوزه‌های کشور هستند با ورود به این مراکز هیچ کمکی به بهبود امر نکرده و عملاً تنها تصویب‌کننده پیشنهادهای مدیران عامل بودند. در نتیجه، معاونت درمان، بدون اینکه هیچ نقشی و اختیاری در کنترل فرایندها داشته باشد، باید پاسخگوی مشکلات این دو بیمارستان کلان باشد. در حوزه بیمارستان البرز وضعیت بسیار بغرنج می باشد که لازم است هرچه سریعتر طبق مصوبه هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بیمارستان البرز مجددا به درمان مستقیم و نظارت مستقیم معاونت درمان برگردد.

رایگان نمودن برخی از خدمات به دلیل خلاء قانونی، به عنوان مثال ناشی از احکام و دستورات قضایی برای نپرداختن حق العلاج مربوط به زندانیان و حوادث ضرب و جرح ... باید به دلیل اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان مردمی و از حق الناس است اصلاح شود و هیچ مقامی حق رایگان نمودن درمان افراد غیر عضو تأمین اجتماعی را نداشته باشد و در صورت صدور دستور، هزینه‌های این نوع خدمات برای فرد صادر کننده دستور به عنوان مجازات قانونی درنظر گرفته شود.

در بخش درمان غیر مستقیم (که بیش از دو سوم منابع درمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص داده است):

استفاده از مدیران فاقد تجربه که در برخی مراکز مثل مرکز اسناد پزشکی استان تهران (با بیش از هفت‌هزار میلیارد ریال بودجه) مشاهده می شود. افرادی در ادارات بازرسی مشغول به کار هستند که متاسفانه خود دارای مطب و آزمایشکاه و دارای منافع در تأمین اجتماعی هستند.

سازمان تأمین اجتماعی به دلیل قانونی که مجلس قبلا تصویب نموده است، قادر به جلوگیری از درج درخواستها در نسخه‌های تأمین اجتماعی توسط پزشکان غیر طرف قرارداد نمی باشد این مشکل بسیار بزرگ سبب شده است که تأمین اجتماعی و قطعاً سایر بیمه‌ها نتوانند بر پروتکل‌هایی مثل زمان استاندارد ویزیت بیمار و یا تعداد مجاز دارو در نسخ اعمال قانون کنند. به‌طور مثال یک پزشک نورولوژیست به تنهایی نزدیک به هفتاد درصد درخواستهای ام ار ای پزشکان نورولوژیست اهواز را به خود اختصاص داده است و بیماران را به یک مرکز خاص سوق داده است.

اجبار نمودن سازمان تأمین اجتماعی به عقد قرارداد با مراکز مختلف درمانی که گاه اصلاً نیازی به خدمات آنها نیست و صرفا با اهرم نفوذ سیاسی و مشابه آن این قراردادها بسته شده‌اند. بطور مثال، در بهبهان عیلرغم فقدان هرگونه توجیه کارشناسی تحت فشارهای سیاسی با دو مرکز ام.آر. آی قرار داد خرید خدمت بسته شده است.

فشارهای مقامات دولتی برای تأمین خواستهای غیرقانونی و غیر کارشناسی سبب تحمیل هزینه های فراوان به منابع محدود و رو به تحلیل تأمین اجتماعی شده است که از جمله این فشارها در طول دو سال اخیر می توان به دستور رییس جمهور وقت ( پیرو در خواست وزیر وقت) برای تحت پوشش قرار گرفتن 202 قلم داروی سرطانی اشاره کرد که متاسفانه بررسی لیست داروها نشان داده است که این داروها اکثراً در داخل کشور تولید می شده و یا مشابه موثر داخلی داشته است و این لیست تنها به تأمین منافع شرکتهای امریکایی و وارد کنندگان داخلی کمک می کرده است.

شایان ذکر است فقط در مورد بیمه تأمین اجتمای برآورد هزینه برای این 202 قلم دارو حدود 18.000 میلیارد ریال بوده است در حالیکه کل بودجه دارویی درمان غیر مستقیم برای سال 90 حدود 14.000 میلیارد ریال بود. البته در نهایت به دلیل مقاومت معاونت درمان تأمین اجتماعی و مدیرکل درمان غیرمستقیم تنها 53 قلم دارو به تعهدات بیمه اضافه شد.

وضعیت جذب و استخدام نیرو

باز بودن دست مدیرعامل وقت در استخدام بی ضابطه افراد سبب شده است که تعداد زیادی از افراد با سفارشهای سیاسی و ... استخدام که شوند. افراد زیادی با مدارک پایین و در پستهایی مثل نگهبان و نامه رسان و .. با مدارک نامربوط جذب شده اند اما در پستهایی مثل پرستاری و ... کمبودها به‌شدت احساس می شود و یا در تأمین پزشک عمومی برای قسمت اورژانس تلاش محسوسی برای رفع نیاز این مشاغل از سوی مدیر عامل وقت صورت نگرفته است و در این موارد تلاش معاون درمان نیز به دلیل مشکلاتی که در بخش پنجم به آن اشاره می‌شود به جایی نرسیده است.

مشکلات ساختاری معاونت درمان

1- عدم استقلال مالی و اداری معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی

2- بررسی ضریب اشغال تخت پایین برخی از مراکز درمانی در نقاط دور از مرکز نشان می دهد که سازمان تأمین اجتماعی به هر دلیلی هنگام احداث مراکز مذکور نسبت به اخذ موافقت یا الزام دانشگاه مربوطه جهت تأمین نیروی انسانی متخصص اقدام ننموده است.

3- برخی از بیمارستانهای تأمین اجتماعی بدون اخذ حقوق قانونی بیمه شدگان به وزارت بهداشت واگذار شده است که باید این موارد بررسی و حقوق این سازمان احقاق شود.

4- برخی از مراکز درمانی بدون تعیین تکلیف سالهاست که رها شده اند که از جمله می توان به بیمارستان مریم و بیمارستان حکیم جرجانی تهران اشاره کرد. بیمارستان هدایت نیز که هم اکنون در حالت نیمه تعطیل و با کندی در ساخت و ساز روبرو است.

5- مدت اجرای پروژه های ساخت مراکز درمانی توسط شرکت خانه‌سازی طولانی‌تر از حد استاندارد بوده که باعث اتلاف منابع گردیده از جمله می‌توان به مدت زمان 15 ساله ساخت بیمارسستان ماهشهر و 7 ساله ساخت بیمارستان امیرکبیر اشاره کرد.

6- در بررسی چندین مرکز درمانی در کشور از سوی نماینده هیأت تحقیق و تفحص مشخص شده است که حادترین مشکل در بخش اورژانس، کمبود پزشک اورژانس است که باید در اقدامی اضطراری به تأمین پزشک در این مراکز اقدام کند.

7- استفاده از امکانات و ظرفیت بخش درمان در جهت نیل به اغراض سیاسی

طبق گزارشهای واصله از مراکز درمانی استان تهران روزنامه خورشید که در ایام تبلیغات انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا، وظیفه تبلیغات برخی از کاندیداهای وابسته به مدیرعامل وقت را بر عهده داشته است، توسط واحد روابط عمومی به شکل هدایت شده‌ای در مراکز درمانی به شکل رایگان توزیع می شده است گزارشهایی مبنی بر بسیج کارکنان تأمین اجتماعی در مراکز مختلف درمانی برای حمایت از این کاندیداها واصل شده است که تهیه گزارش جامع در این خصوص مستلزم همکاری واحد حراست جهت بازبینی دوربینهای مدار بسته است.

مسئولین مراکز مختلف درمانی در توجیه این مسئله به این مطلب اشاره کردند که این روزنامه متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و به همین خاطر همچون نشریه داخلی تأمین و آتیه با آن رفتار شده است. درحالیکه این روزنامه متعلق به یک شرکت خصوصی وابسته به تأمین اجتماعی بوده و به دلیل مجوز پخش در کیوسک های بیرون و مکلف بودن به درآمد زایی باید به فروش می رفته است و از طرفی در نشریه تأمین و آتیه امکان تبلیغات برای کاندیداها میسر نبوده و در روزنامه خورشید این امکان میسر شده است و باید به این موضوع دقت می کردند.

8- اجرای سلیقه ای آیین نامه های معاملات در جهت منافع شخصی

معامله مستقیم و غیر قانونی کارکنان سازمان با سازمان تأمین اجتماعی که به دلیل ضعف نهادهای نظارتی کاملا عیان صورت می گیرد. بطور مثال شرکتی تحت مدیرعاملی رضا تویسرکان منش مستقیما با امضاء وی با مراکز درمانی تحت عنوان ارائه خدمات آموزشی قرارداد بسته و با امضاء خود، جهت دریافت چک فردی را معرفی و چکها را وصول می کند. در بخش دیگری از این معاملات می توان به رجوع و بازگشت شرکتها با آمدن و رفتن مدیران اشاره کرد.

فعالیت تراست‌های غیرقانونی در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی و دارو

1- تراست‌های غیرقانونی در درمان تأمین اجتماعی مربوط به شرکت خانه‌سازی و برخی از شرکتهای دارویی است که از هرنوع مناقصه‌ای در تأمین اجتماعی معافند و این امر رقابت آزاد شرکتها را در بازار، دچار مشکل نموده و خلاف قانون تجارت می باشد و از طرفی چاره‌ای برای مراکز درمانی جز خرید از این شرکت‌ها نگذاشته است و بیمارستان‌ها مجبورند علاوه بر خرید از این مراکز، مبلغی که شش درصد معامله است را به عنوان حق العمل کاری به این شرکت‌ها پرداخت نمایند.

2- برای بیمارستان‌ها در خرید از شرکت‌های پخش دارویی محدودیت قائل شده‌اند. طبق دستورالعمل سازمان تأمین اجتماعی خرید از شرکت‌های غیرعضو هولدینگ دارویی دارای محدودیت است و این امر سبب ایجاد فضای بکر برای شرکت‌های وابسته به تأمین اجتماعی شده است. در واقع بازاری تضمینی در اختیار این شرکتها قرار می‌گیرد که سود حاصله از آن محصول سیاستگزاریهای اعضای هیأت مدیره نیست که بخواهند از ان منتفع باشند. از طرفی چون شرکتهای پخش عضو هولدینگ دارویی به بازار بیمارستانهای دانشگاهی دسترسی دارند به راحتی می‌توانند با سیاستهایی بازار را تحت تاثیر قرار دهند.(ابتدایی‌ترین سیاست، حذف پاداشهای معمول شرکتها به مراکز درمانی تأمین اجتماعی و اختصاص ان به بیمارستانهای دانشگاهی است که قدرت رقابت را از سایر شرکت‌ها می‌گیرد).

کارگروه درمان هیأت تحقیق و تفحص پرونده‌های ذیل را مهیا و جهت اقدامات قانونی به مراجع صاحب صلاحیت بررسی ارسال می‌نماید.

1- پرونده: ع- ج از مدیران کل درمان تأمین اجتماعی به اتهام تصاحب غیرقانونی دو میلیارد و دویست و هشتاد میلیون ریال با مباشرت اقای غ- خ مسئول حسابداری (اضافه برداشت غیرقانونی کارانه)

2- پرونده: ش- ج از روسای پلی کلینیک های تأمین اجتماعی به اتهام تصاحب غیرقانونی و سند سازی مالی به مبلغ چهارصد و شصت میلیون ریال

3- پرونده: ه‍- ه‍ از روسای بیمارستانهای تأمین اجتماعی به اتهام تصاحب غیرقانونی وجوه و تخلفات اداری

4- پرونده: الف- ک به اتهام دریافت دو حقوق مجزا و همه مزایای مربوطه به همراه سنوات سالیانه در یک شیفت کاری صبح در دو اداره مجزای زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی با سوء استفاده از موقعیت.

5- پرونده: اداره کل درمان استان تهران به لحاظ بررسی شکایات دو نفر از پرسنل و صدور احکام غیرقانونی و بخشنامه های غیرقانونی و معامله با پرسنل رسمی

6- پرونده: ش- د از مدیران کل به اتهام تضییع حقوق سازمان تأمین اجتماعی و مداخلات فراتر از حیطه وظایف قانونی و سرپوش نهادن بر جرایم رخ داده

7- پرونده:ر- ص مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ تجهیزات پزشکی به دلیل عقد قراردادهای غیر شفاف و ایجاد خسارتهای فراوان برای تأمین اجتماعی

8- پرونده: اداره کل پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ خرید متمرکز و کالاهای غیرضرور در سال 84 وایجاد خسارت

9- معرفی مدیرکل پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی به دادگاه به جهت عدم همکاری موثر و غیرقابل قبول دانستن اطلاعات و غلط بودن اطلاعات ارائه شده.

10- ارجاع پرونده بیمارستان البرز به لحاظ غیرقانونی بودن فعالیت این بیمارستان به جهت سیستم اداره آن به شکل هیأت مدیره‌ای و نیز دریافت وجوه از بیمه شدگان تحت عنوان بستری در بخش vip

شرکتهای تأمین اجتماعی

1- موسسه فرهنگی آهنگ آتیه

روزنامه خورشید

روزنامه خورشید وابسته به" موسسه فرهنگی آهنگ آتیه" تا شماره 500خویش چاپ و توزیع شده است.علی رغم مراجعات و حضور مکرر نماینده هیات تحقیق و تفحص در دفتر روزنامه مذکور و موسسه آهنگ آتیه مدیر مسئول وقت روزنامه –آقای محمد رضا تقوی فرد- از ارائه حتی یک برگ مستند استنکاف ورزید با وجود این اقدام مکاتبه ای با معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان به عنوان مقام مافوق صورت پذیرفت و ایشان نیز دستور اکید اقدام را به آقای تقوی فرد صادر نمودند لکن نامبرده مجدداً امتناع نموده و به نماینده هیات به صراحت اعلام نمود این تحقیق و تفحص غیر قانونی بوده و آن را قبول ندارم!

لذا در اجرای ماده 217 آیین نامه داخلی مجلس ضمن معرفی آقای محمد رضا تقوی فرد مدیر مسئول وقت روزنامه خورشید به مراجع قضایی موارد بدست آمده ذیل از سایر منابع اعلام می گردد:

الف)طبق اظهارات شفاهی آقای تقوی فرد حدود 160 نفر از روزنامه مذکور حق الزحمه دریافت می نمودند و این در حالی است که اولاً این تعداد نیرو برای روزنامه ای با رسالت مشخص اجتماعی – فرهنگی محل تامل است!ثانیاً هیچ لیستی حاوی مشخصات این پرسنل و میزان دریافتی آنها ارائه نشد!

ب)تا لحظه تنظیم این گزارش مدیران فعلی موسسه آهنگ آتیه و روزنامه خورشید اعلام نمودند که هیچ گونه مدارک و مستندات قابل عرضه به هیات را از مشارالیه دریافت ننموده اند تا تحویل هیات گردد!

ج)هیات راساً اقدام به مکاتبه با چاپخانه دانشگاه آزاد(محل چاپ روزنامه خورشید) نمود تا گزارش عملیات چاپی و تیراژ واقعی در ایام انتشار روزنامه مشخص گردد.حسب گزارش مدیر محترم امور مالی روزنامه فرهیختگان (طرف قرارداد چاپ روزنامه خورشید)تا تاریخ آخرین شماره چاپ شده روزنامه(شماره 500)این چاپخانه 3.6میلیارد ریال از روزنامه خورشید طلبکار بوده و علاوه بر آن 75.5 تن کاغذ روزنامه نیز به ارزش جاری بیش از 2 میلیارد ریال طلب دارد.

د)تیراژ روزنامه از تیر ماه سال 91 که چاپ مجدد روزنامه بعد از یک وقفه طولانی از سر گرفته شد مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مجموعا5.935.000 نسخه روزنامه در 363 شماره (شماره 137تا شماره 500)تا تاریخ 21/7/92 چاپ شده است که میانگین تعداد چاپ هر شماره 16.300 می‌باشد. نکته جالب توجه تیراژ روزنامه در بازه زمانی 18 تا 22 خرداد (زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر و روستا)می باشد به نحوی که در 5 روز تبلیغات آزاد روزنامه ای (شنبه تا چهارشنبه) به ترتیب 32هزار -24900-27900-35000-35000 نسخه به چاپ رسیده است!

ه‍)هیات، حسابهای آگهی‌های روزنامه مذکور در بانک تجارت و بانک سرمایه را شناسایی و گردش حسابها را اخذ نمود.در بررسی حسابها هیچ سندی دال بر واریز وجوه آگهی انتخاباتی (مربوط به جبهه متحد کارگران و ستاد مهر پویان) یافت نشد.

و)بنابر اعلام برخی کارمندان سازمان در مراجعه حضوری به دفتر هیات (مستقر در تأمین اجتماعی) در ایام انتخابات این روزنامه به‌صورت رایگان در مقاصد مختلف توزیع شده است.

2- شرکت رفاه گستر تأمین اجتماعی (سهامی خاص)

در مردادماه سال 1379 حسب مصوبه مجمع عمومی به شرکت توسعه تجهیز هتل‌های سازمان تأمین اجتماعی تغییر نام یافته و از سهامی عام به سهامی خاص تبدیل شده است. وظیفه اصلی این شرکت احداث، تجهیز، توسعه و نگهداری و مدیریت واحدهای اقامتی رفاهی سازمان تأمین اجتماعی و مؤسسات وابسته می‌باشد.

100% سهام این شرکت متعلق به سازمان و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه بوده و دارای 340 واحد اقامتی در 17 مرکز رفاهی، 8 واحد پذیرایی و 3 واحد رفاهی ورزشی در سطح کشور می‌باشد.این شرکت وظیفه دارد به کارکنان و بازنشستگان تأمین اجتماعی خدمات‌رسانی نماید.

اهم موارد دارای مشکل عبارتند از:

در بررسی دفاتر و صورت حساب های بانکی که از سوی سازمان حسابرسی در سال 1391 انجام شده است، مبلغ 1191 میلیون ریال ارقام باز بستانکار صورت حساب و 1972 میلیون ریال بدهکار دفاتر وجود دارد. عدم وجود اطلاعات ممکن و مدارک قانونی موجب شده است که سازمان حسابرسی اظهار نظر را مشروط نماید.

درخصوص مالیاتهای شرکت (عملکرد، تکلیفی و حقوق) مستندات ارائه شده در سالهای اخیر به وضوح نشان می دهد از بابت آن، ذخیره‌ای در صورت های مالی انعکاس نیافته است. بدلیل عدم توجه به قوانین مالیاتی، رد دفاتر و جریمه‌های دیرکرد ماده(190) و (193) خسارت مضاعف به شرکت وارد شده است.

در مرحله بدوی بابت مالیات عملکرد سال 89 مبلغ 779,884,116,3 ریال و مالیات حقوق 966,126,708 ریال برگ تشخیص ابلاغ شده است. همچنین مبلغ 650,327,828,3 ریال مالیات قطعی سال 1390 ابلاغ نهایی شده است.

مفاد مواد(43) و (46) و (48) اساسنامه شرکت بصورت مداوم نقض شده است. از جمله اینکه جلسات هیأت مدیره بصورت نامنظم بوده و از ابتدای سال 91 تا پایان تیر 91 هیچگونه جلسه برگزار نشده است. بدیهی است بسیاری از تصمیمات در برهه زمانی فوق فاقد وجاهت قانونی است.

شرکت رفاه گستر و سازمان تأمین اجتماعی توأماً در ارائه خدمات اقامتی نیز در بررسی سه ساله اخیر عملکرد منفی داشته­اند. بطوریکه در سال 89 مجموعاً 98246 نفر (20.533 خانوار) در سال 1390، 95.730 نفر (19.185 خانوار) و در سال 91 علیرغم افزایش 36 واحد در شهریور ماه در مشهد مقدس مجموعاً 76122 نفر (16597 خانوار) از مجموعه اقامتی بهره‌مند شده‌اند.

شرکت در سال 1391 مبلغ 000,000,900,83 ریال از سازمان تأمین اجتماعی در 13 نوبت بابت علی‌الحساب یارانه غذا و تجهیز و اقامت اخذ وجه نموده است. این در حالی است که در سال 1390 مجموعاً مبلغ 000,000,210,23 ریال دریافت نموده بوده است که دلیل این افزایش 4 برابری برای این هیأت مشخص نشده است. آنچه تعجب آور است واریز مبلغ 45 میلیارد ریال در دو ماهه پایانی سال 91 است که البته 10 میلیارد آن بابت 2 پروژه سامان و گلخون شیراز بوده است که در محل مذکور هزینه نشده است.

شرکت در سال 1391 بطور متوسط تعداد 284 نفر پرسنل داشته است که بیش از 40 میلیارد ریال حقوق خالص و بیش از 12 میلیارد ریال حق بیمه پرداخت نموده است که برای یک شرکت زیان ده رقم بالایی محسوب می­شود. متأسفانه در سال 91 قریب به ده میلیارد ریال (9.886 میلیون ریال) اضافه کار پرداخت شده است که بخش اعظمی از آن متعلق به پرسنل دفتر مرکزی بوده است.

مصوبات کمیسیون معاملات در این شرکت در اجرا تغییر یافته است که خلاف بیّن قانون است. در جلسه ششم کمیسیون معاملات در تاریخ 30/4/92 شرکت بازرگانی حاج اسداللهی برنده مزایده جهت خرید 150 تن برنج طارم با مبلغ هر کیلو 56000 ریال به ارزش کل 000,000,400,8 ریال شده است، لیکن ایشان مقادیر برنج تحویلی تا کنون را هر کیلوگرم 74000 ریال به شرکت فروخته است.

حدود دو میلیارد ریال بدهکاری از ناحیه 9 نفر از پرسنل شرکت در حساب‌ها درج شده ولی هیچ پیگیری قانونی جهت استرداد وجوه صورت نپذیرفته است.

مدیرعامل شرکت حسب مجوز مدیرعامل سازمان در 18/7/91 یکدستگاه خودرو هیوندای 55 IX به مبلغ دو میلیارد و یکصد و نود میلیون ریال در فروردین 92 خریداری کرده که مبلغ 590 میلیون ریال از محل تجهیز مراکز تأمین اعتبار پرداخت شده است.

دستورالعمل مورخ 16/5/91 توسط دکتر علی حسینی (مدیرعامل رفاه گستر) مبنی بر محاسبه 2 برابری اضافه کار جهت تسهیل تخصیص 120 ساعت اضافه کاری به پرسنل مربوطه، هزینه های جاری حقوق و دستمزد را به شدت و بدون ارائه راهکارهای مؤثر در جهت افزایش کارآیی و بهره وری افزایش داده است.

شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران

تاریخچه: شرکت خانه سازی ایران در تاریخ 29/8/1347 تحت شماره 12764 در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری ایران به ثبت رسیده است. به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 26/9/79 نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران و نوع شرکت به سهامی خاص تغییر یافته است.

فعالیت‌های شرکت عبارت از مطالعه و تحقیق به منظور تهیه ضوابط و معیارهای استانداردهای ساختمانی برای درمانگاه ها یا بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و بهزیستی و رفاه اجتماعی، بناهای اداری و منازل و مجتمع‌های مسکونی ارزان‌قیمت برای کارگران و کشاورزان و تهیه طرح و نقشه و نظارت در زمینه فوق‌الذکر و تأسیسات آب و برق و فاضلاب آنها و اجرا و مدیریت اجرای مذکور، تجهیز درمانگاهها، بیمارستانها و مراکز مربوطه و غیره می­باشد. شرکت سرمایه­گذاری خانه سازی ایران شامل شرکتهای زیر است: 1- مهندسی تأسیسات و انرژی تأمین 2- پیشتازان تأمین مسکن سخا 3- ساختمان و مسکن تأمین گستر 4- پیشروان تأمین صنعتی ابنیه 5- مدیریت طرح و اجرای خانه سازی ایران 6- بازرگانی خانه سازی ایران 7- مهندسان مشاور خانه سازی ایران 8- خدمات رایانه خانه سازی ایران 9- 69/15 درصد سهام شرکت توسعه لویزان.

نتایج حاصله از ارزیابی

1- فقدان کنترل های مستمر و مفید درخصوص فعالیت های اصلی شرکت خانه سازی

2- شرکت فاقد واحدی است که وظیفه آن بررسی و مطالعه طرحهای توجیهی فنی و اقتصادی اولیه قبل از تأئید و شروع به کار پروژه‌ها می‌باشد.

3- شرکت فاقد برنامه ریزی راهبردی و راهکارهای لازم برای اتمام پروژه‌های سنواتی می‌باشد.

4- انحراف در زمان اجرای پروژه ها، بالا بودن قیمت تمام شده نسبت به نرخ صنعت در ساخت، توقف مکرر فعالیت‌ها، نداشتن کنترل پروژه مناسب، تغییرات مکرر مدیریت و عوامل اجرایی و پیمانکاران، همگی باعث تعدیل در انجام پروژه‌ها و موجب فقدان بازدهی مناسب گردیده است.

پروژه‌های اصلی مشکل دار:

1- پروژه شمس تبریزِ (ایل گلی)

زمین این پروژه جهت اجرای 4 بلوک و 8 برج و 976 واحد مسکونی و 7000 مترمربع تجاری در سال 1371 خریداری و در سال 1382 با زمان‌بندی 48 ماهه شروع به ساخت گردید. تا مورخ 31/6/92 پیشرفت فیزیکی حاصله حدود 49% اعلام گردیده است. مبلغ 442/4 میلیارد ریال انحراف برآوردی بهای تمام شده (افزایش 410%) و 5/5 سال افزایش مدت ساخت برآوردی می‌باشد. عدم توانایی در اجرا و حل و فصل مشکلات پروژه مشهود است.

2- پروژه چهاردانگه:

سه دانگ از زمین این پروژه به مساحت کل 43323 مترمربع در پایان سال 84 از آقای علی خدایار به مبلغ 85 میلیاردریال خریداری گردیده است. این در حالی است که ایشان یک روز قبل کل زمین مذکور را به مبلغ سیزده میلیارد و پانصد میلیون ریال از شرکت آج خریداری نموده بود. لذانحوه قیمت‌گذاری کارشناسان رسمی مربوطه (قریب 8 برابر) و فروش به شرکت خانه‌سازی، محل بررسی دارد. بلافاصله قرارداد ساخت بدون مناقصه با شریک منعقد شده است و ایشان برخلاف بندهای «قرارداد ساخت» کل وام اخذ شده به مبلغ 170میلیارد ریال را در 3 مرحله اخذ و در قبال آن یک فقره چک ضمانت در اختیار شرکت قرار داد.

چک موصوف نیزدر شرکت مفقود گردیده است . تغییرات پی در پی مدیریت ها و اطاله وقت و ارائه راه کارهای طولانی و ضررهای مالی فراوان در تعطیل پروژه و هزینه سربار بعنوان مثال حقوق 135 میلیونی سالانه نگهبانی پروژه و حقوق پرسنل شرکت و امکانات آن به مدت 5 سال برای تنها پروژه شرکت که تعطیل می‌باشد نتیجه ای جز زیان ده کردن شرکت باقی نمی گذارد.

در این پرونده، شریک گویا یکی از عوامل جزیی داخلی محسوب می شود که همگان با وی هماهنگ هستند. شرکت جهت حل و فصل موضوع اقدام به تنظیم صلح نامه بدون درج بها جهت خرید 3 دانگ شریک نموده که این کار نیز تا به حال به نتیجه نرسیده است. لازم به ذکر است روزانه مبلغ 207میلیون ریال ضرر و زیان تأخیر و دیرکرد وام مربوطه می باشد. ضمناً بانک عامل نسبت به توقیف پروژه اقدام نموده است. شکایات شرکت از آقای خدایار توسط دادگاه ذی‌صلاح رد گردیده است. در مقابل ایشان از شرکت خانه سازی جهت وصول مطالبات مورد نظر خود از شرکت شکایت کرده است! شرکت جهت پیگیری امور مربوط برخلاف نظر مدیرکل حقوقی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به استخدام وکیل با مبلغ سه میلیارد ریال اقدام نموده است.

3- پروژه چالوس:

عملیات اجرایی پروژه مسکونی چالوس بر روی زمین خریداری شده از تأمین اجتماعی به مساحت 14.021 مترمربع پس از اصلاح به میزان 10.188 مترمربع کاهش یافته واقع در خیابان 17 شهریور شهر چالوس با زیربنای مفید 22.735 مترمربع و غیر مفید 32.031 مترمربع در 195 واحد مسکونی شامل 5 بلوک از سال 1383 آغاز گردیده است.

27 واحد پیش فروش شده است.

بهای تمام شده برآوردهای مفید مترمربعی 8/15 میلیون ریال

بهام تمام شده برآوردهای غیرمفید مترمربعی 2/11 میلیون ریال

پیشرفت فیزیکی 77% می‌باشد.

4- زنجان:

براساس توافق انجام شده در سال 1384 بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان مسکن و شهرسازی استان زنجان، مقرر گردیده است نسبت به احداث 1200 واحد مسکونی در 4 قطعه اراضی واگذاری سازمان مسکن به تأمین اجتماعی اقدام شود.

پروژه توجیه اقتصادی نداشته است و به سازمان تأمین اجتماعی تکلیف شده است.

4% بازدهی اقتصادی در 52 ماه.

45 میلیارد ریال ادعای پیمانکاران جهت تعدیل قیمت‌ها و خسارت تأخیر در دست اجرا می باشد.

5- پروژه مرزداران:

الف) قرار گرفتن در طرح فضای سبز شهرداری.

ب) وجود برخی اماکن تجاری در ملک و واگذاری سرقفلی آنها توسط مالک بدون تعیین تکلیف

پ) قرار گرفتن کابل‌های فشار قوی بر روی ملک و عدم اجازه ساخت و ساز بر روی آن.

ت) وجود معارض برای دو دانگ از ملک و دارا بودن پرونده حقوقی از این بابت.

ضمناً ثمن معامله توسط کارشناس رسمی دادگستری یک روز قبل به ارزشهای متفاوت شامل 000,125 میلیون ریال و 000,138 میلیون ریال ارزیابی و شرکت بالاترین مبلغ را ملاک قرار داده است.

شرکت بازرگانی خانه‌سازی ایران (بازرگانی بین الملل)

این شرکت که تا سال گذشته از شرکتهای زیر مجموعه خانه سازی ایران بوده و اکنون با تغییر نام و ساختار مستقیما توسط حوزه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان نظارت می گردد حسب مصوبه ۱۵/۶/۹۰ هیات مدیره تأمین اجتماعی و با ترک تشریفات مناقصه در تاریخ ۵/۹/۹۰ قرارداد خرید یکصد دستگاه آمبولانس تیپ A1را با شرکت مه شکن سازه به مبلغ ۷۵.۴۸ میلیارد ریال منعقد می نماید و همزمان ۴۰ درصد مبلغ کل قرار داد را به شرکت یاد شده پرداخت می کند .شرکت فروشنده متعهد به تحویل آمبولانسها ظرف ۱۲۰ روزکاری بوده است که تاکنون فقط ۲۰ دستگاه آن تحویل سازمان شده که آنهم به دلیل فقدان مستندات تاکنون شماره گذاری نشده و عملاً بلا استفاده مانده است.

اهم مواردی که در مورد این قرار داد قابل ذکر است:

الف)شرکت بازرگانی خانه‌سازی، خود را نماینده انحصاری فروش آمبولانس و تجهیزات مرتبط با برند تجاری MEDCOM معرفی و با این ترفند مجوز ترک تشریفات را از هیات مدیره سازمان اخذ نموده است این در حالی است که دفتر حسابرسی داخلی سازمان در تاریخ 7/8/1391 به مشاور اجرایی وقت مدیر عامل متذکر می گردد که خرید این آمبولانسها از طریق شرکت بازرگانی خانه سازی مشمول ترک تشریفات مناقصه نیست.

ب)شرکت مه شکن سازه نوسانات نرخ ارز را بهانه نموده و ازعمل به مفاد قرارداد اجتناب می نماید.

ج)نقش واسطه شرکت بازرگانی بین الملل در این قرارداد مبهم و قانع کننده نبوده است.

د)متاسفانه علیرغم سپری شدن بیش از ۲ سال از قرارداد فوق اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است و این درحالی است که بخش درمان سازمان به صورت اضطراری به این آمبولانسها نیاز دارد.

نکات تکمیلی:

شرکت سرمایه گذاری خانه‌سازی به همراه شرکت‌های زیر مجموعه با فروش دارایی‌های ثابت و یا پروژه‌هایی که با گذشت زمان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و در واقع سود غیر عملیاتی، سود اصلی شرکت گردیده است.

افزایش سرمایه 129 میلیارد ریال بدون مصوبه مجمع بوده است.

حقوق و مزایای مدیرعامل و هیأت مدیره و منصوبین آنان مغایر آئین­نامه مربوطه می باشد (حقوق و دستمزد و مزایای متعلقه به مدیرعامل شرکت خانه سازی بیش از 600 میلیون ریال در شش ماه اخیر)

یک میلیارد ریال ودیعه مسکن به مدیرعامل بدون اخذ چک ضمانت پرداخت شده است. همچنین معرفی مدیرعامل توسط شرکت جهت اخذ وامهای مختلف از شرکت و بانکهای مرتبط که مغایر قوانین جاری شرکتها می باشد.

شرکت های زیر مجموعه فاقد توجیه اقتصادی حداقلی در نتیجه باعث اتلاف منابع و افزایش هزینه‌های سربار و از بین بردن فرصت های ممکن و نیز موازی کاری‌های عملیاتی و تکلیفی شده اند. بطور مثال شرکت طرح و اجرا مترمربعی حدود 20 میلیون ریال جهت ساخت و ساز پروژه‌های خود عمل کرده است. ضمناً مجموع حقوق و دستمزد رئیس هیأت مدیره و همچنین مدیرعامل شرکت طرح و اجرا در شش ماه اخیر مجموعاً یک میلیارد و دیوست میلیون ریال است. لازم به ذکر است شرکت طرح و اجرا با دارا بودن 250 کارمند، وظیفه ستادی و نظارتی دارد.

افتتاح حساب بانکی حقیقی توسط مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره و انجام تمام امور مالی شرکت با حساب مذکور بدون اخذ مصوب مجمع (مسدود شدن حساب‌های شرکت به دلیل مشکلات حقوقی)

با توجه به بررسی های انجام شده زمین‌های خریداری و فروخته‌شده و یا نگهداری شده به‌دلیل افزایش قیمت ناشی از تورم از ارزش افزوده مناسبی برخوردار شده اند. در بخش ساخت پروژه‌ها نیز مشاهده می‌گردد که شرکت نه تنها نسبت به بازیافت اصل مخارج انجام شده موفق نبوده، بلکه از نظر مقایسه با سایر فعالیتهای سرمایه‌گذاری بدون ریسک حدود 000,3 میلیارد ریال زیان اقتصادی نیز متحمل شده است. انحراف در زمان اجرای پروژه ها، بالا بودن قیمت تمام شده نسبت به نرخ صنعت ساخت، توقف مکرر فعالیت ها، نداشتن کنترل پروژه مناسب، تغییرات مکرر مدیریت و عوامل اجرایی و پیمانکاران، همگی باعث تعدیل در انجام پروژه ها و موجب فقدان بازدهی مناسب گردیده است.

بانک رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران که در سال 1339 با سرمایه ای بالغ بر 400 میلیون ریال از محل منابع سازمان تامین اجتماعی تاسیس گردیده است در آخرین مجمع فوق العاده در 25/5/92 سرمایه‌ای بالغ بر 23.326 میلیارد ریال به ثبت رسانده است . هیات مدیره بانک 7نفر می باشند که صلاحیت دو نفر از آخرین معرفی شدگان مورد تایید قرار نگرفته است.عمده سهام داران فعلی این بانک را سازمان تامین اجتماعی و 6 هلدینگ موجود در شستا تشکیل می دهند.

این بانک در حال حاضر دارای 1076 شعبه با 10600نفر پرسنل می باشد.اینک گزارش مالی که متاسفانه مبین وضعیتی ناگوار علی رغم آخرین سود ارسالی که منبع اصلی آن به جای فعالیتهای بانکی، تسعیر ارز است به رویت می‌رسد.

الف) تسهیلات مالی و اعتبارات اعطایی به مشتریان

شرح پایان سال 1391 حسابرسی شده

(میلیون ریال) پایان شش ماهه اول سال 1392

(میلیون ریال)

تسهیلات اعطایی 116,545,826 134,303,408

جمع کل مطالبات 34,825,407 34,513,938

جمع 151,371,233 168,817,346

زیان خالص بانک در صورت عملکرد مالی برای دوره منتهی به 31 شهریور 92 بیش از 1500 میلیارد ریال بوده است.

سال 31/6/92 30/12/91 31/6/91

میلیون ریال میلیون ریال میلیون ریال

سود(زیان)خالص (1.950.314) 286.618 (1.514.120)

از مطالبات مذکور در پایان سال 1391 معادل 1,521,985 میلیون ریال مربوط به مطالبات معوق (از 6 ماه تا 18 ماه) و مبلغ 15,590,337 میلیون ریال مربوط به مطالبات مشکوک الوصول می باشد، که از 18 ماه به بالا به حیطه وصول در نیامده است.

کل مبلغ سوء استفاده شده تا قبل از سال 91طی 84مورد مجموعا به میزان 74,592,083,084 ریال

کل مبلغ سوء استفاده شده مالی بعد از سال 91 طی 11مورد مجموعا به میزان 108,242,246,579 ریال

مواردیکه در رسیدگی به تسهیلات مالی و اعتبارات اعطایی به مشتریان می توان به آن اشاره نمود که منجر به مشکوک‌الوصول شدن مطالبات بانک گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

1- عدم شناسایی صلاحیت و اعتبار مشتری و همچنین استفاده از کل سقف اختیارات شعب در گشایش اعتبارات اسنادی بابت هر شرکت در قبال سفته بعنوان وثیقه غالب که در سنوات اخیر دارای رشد چشمگیری بوده است و بدون توجه به سابقه فعالیت مشتری در بانک که منجر به لاوصول شدن تسهیلات و اعتبارات اعطا شده، گردیده است.

2- عدم تناسب ظرفیت، کشش مالی و فقدان صلاحیت و اعتبار ضامن یا ضامنین در ارتباط با تعهدات پذیرفته شده و تسهیلات ارائه شده

3- عدم توجه به مصادیق ذینفع واحد در تسهیلات ارائه شده، از این جهت که ضامن سفته های اخذ شده بابت اعتبارات اعطایی یک نفر بوده

4- پرداخت تسهیلات مالی و اعتبارات اعطایی به مشتریانی که تسهیلات دریافتی در سنوات قبل خود را تسویه ننموده‌اند.

5- صدور ضمانتنامه های حسن انجام تعهدات بجای تعهد پرداخت.

6- صدور مصوبات مشروط، تغییر نوع وثیقه، اخذ سفته بجای وثیقه ملکی که بر خلاف مصوبه اولیه بوده است.

7- اعطای تسهیلات بیش از حد تعیین شده

8- اعطای تسهیلات به اشخاص ممنوع‌المعامله

9- عدم ارزیابی دقیق املاک جهت وثائق ملکی ترهینی مشتریان

بانک رفاه

ب) بررسی جذب و استخدام نیروی انسانی با توجه به آیین‌نامه‌های مربوطه

1- برخی از گزارشات واصله حاکی از انتصاب افراد بی صلاحیت در برخی از پست های کلیدی بانک در سنوات گذشته می‌باشد.

2- مدیریت عامل سابق بانک همزمان با بازنشستگی خود برای تعدادی از پرسنل بانک (عمدتاً مدیران و معاونین ادارات) بدون رعایت آیین نامه های مربوطه امتیازات خاصی که منجر به افزایش غیر متعارف حقوق آنان شده، قائل گردیده است.

3- تخلفات متعدد پرسنل شعب بر اساس گزارشهای اداره بازرسی بانک و عدم برخورد کمیته انضباطی با پرسنل متخلف بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوطه

موارد مالی درخصوص حسابها و مطالبات بانکی

1- بانک رفاه در پایان سال 1391 به استناد بخشنامه 263479/91 مورخ 04/10/1391 اقدام به تسعیر مانده تسهیلات ارزی اعطایی از محل وجوه صندوق ارزی به نرخ ارز مبادله ای نموده و تفاوت تسعیر آن به مبلغ 3,955 میلیارد ریال را به حساب سود و زیان سال منظور نموده است، در حالیکه تسهیلات مذکور مربوط به سنوات قبل می باشد و از این بابت تا تاریخ مورد گزارش مبلغی از آن تسویه نگردیده، بنابراین شناسایی مبلغ فوق الذکر در حساب سود و زیان بانک و دریافت آن قابل ابهام است.

2- میزان وجوه اختلاس شده از 10 شعبه بانک در سال 1391 به مبلغ 108 میلیارد ریال و نیز مبلغ 74 میلیارد ریال از سنوات قبل وجود داشته است که در این ارتباط وصولی های صورت گرفته تا تیر ماه 1392 به ترتیب مبلغ 7 میلیارد و 28 میلیارد ریال شده است. همچنین مبلغ 614 میلیارد ریال مطالبات بانک بابت اصل و فرع 2 فقره قرارداد خرید دین اعتبارات اسنادی داخلی-ریالی منعقده با شرکت فولاد جام اسپادانا (سهامی خاص) در اواخر سال 1389که از سوی مراجع ذیصلاح بعنوان بخشی از سوء استفاده مالی از سیستم بانکی توسط گروه امیر منصور آریا شناخته شده بود، تا این تاریخ وصول نگردیده است.

3- بر اساس بخشنامه‌های 299490/90 مورخ 11/12/1390 و 8166/91 مورخ 19/01/1391 اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، فروش ارز به صرافی ممنوع بوده و صرفاً تخصیص ارز به صرافی جهت انتقال از طریق انجام حواله های ارزی آن بانک مجاز می‌باشد، لیکن در سال مالی 1391 مبلغ 8/51 میلیون یورو مازاد بر حوالجات ارزی از سوی بانک به شرکت صرافی رفاه (شرکت فرعی بانک) تخصیص یافته و صرافی نیز مبلغ مذبور را حدوداً به نرخ رسمی ارز مستقیماً به شرکت های تضامنی صرافی حشمتی و شرکاء و بهزاد زرین قلم (کاج) فروخته است.

مؤسسه حسابرسی تامین اجتماعی

1- بر طبق قانون، اصلی‌ترین محل درآمد سازمان تأمین اجتماعی دریافت حق بیمه مستقیم کارگران و سایر حقوق مرتبط با آن می باشد که به صورت ماهیانه به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌گردد.

2- در طی چهار سال گذشته (91-1388)، بالغ بر 95% از وظایف موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی، حسابرسی بیمه ای از دفاتر قانونی واحدهایی بوده است که به درخواست شعب تأمین اجتماعی به این موسسه معرفی گردیده اند. این واحدها به روال عادی حق بیمه مربوط به خود را پرداخته‌اند، لیکن در بررسی‌های به عمل آمده مشخص گردیده، دیون دیگری نیز به سازمان تأمین اجتماعی داشته‌اند که از پرداخت آن خودداری نموده‌اند. البته باید گفت که در حال حاضر سازمان هیچگونه برنامه مدونی برای بازرسی و حسابرسی بیمه ای از کل واحد های فعال کشور را ندارد.

3- در طی چهار سال گذشته بالغ بر 26610 واحد مورد رسیدگی قرار گرفته که پرونده 20610 واحد به صورت محاسباتی و 6000 واحد نیز بصورت غیر محاسباتی به شعبه ها معرفی شده است. البته بیش از 16000 واحد نیز توسط شعبه ها معرفی و برای آنها درخواست رسیدگی صادر گردیده ولی تاکنون پرونده آنان مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

4- با توجه به بررسیهای صورت گرفته بر روی 200 پرونده برتر رسیدگی شده به صورت محاسباتی (50 پرونده برتر در هر سال) مشخص گردیده است که بالغ بر 12.323 میلیارد ریال از کل مبلغ 19.000 میلیارد ریال گزارش شده متعلق به این شرکتها است. به عبارت دیگر 65% از کل مطالبات مربوط به 200 پرونده بوده است.

5- بررسی این 200 پرونده برتر پس از طی مراحل در هیاتهای بدوی و تجدید نظر مشخص مینماید که صرفاً وضعیت 106 پرونده که ارزش مطالباتی اولیه آنها حدود 5.232 میلیارد ریال از 12.323 میلیارد ریال گزارش شده است در این هیات ها قطعی گردیده و در این بین تنها حدود 2.132 میلیارد ریال از آنها (حدود 40% از مبالغ گزارش شده اولیه) تاکنون قابل دریافت می‌باشد.

با توجه به روند مذکور پیش‌بینی می‌گردد که مبلغی بالغ بر 11.256 میلیارد ریال از مطالبات محاسباتی گزارش شده در طی چهار سال گذشته با عدم وصول مواجه گردد.

6- مطالب فوق و روند کنونی بیانگر این واقعیت است که یا گزارش های موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی به صورت حرفه ای و واقعی تنظیم و ارائه نشده است و یا هیاتهای بدوی و تجدید نظر تأمین اجتماعی از اختیارات ویژه ای برخوردارند که توسط آن قادر می باشند تا اصل بدهی های مربوطه را تا 40% مبلغ اولیه آن کاهش دهند.

از سوی دیگر با درنظر گرفتن اثرات ناشی از نرخ تنزیل، تورم سالانه و کاهش ارزش پول ملی در طی سالهای اخیر با روند کنونی و سرعت پایین وصول مطالبات عملاً مبالغ دریافتی فاقد ارزش واقعی سرمایه در زمان خود می‌باشند.

7- در بررسی گزارش های مربوط به چهار سال گذشته مشخص می‌گردد که بیش از 60% واحدهای مورد رسیدگی در استان تهران بوده و همچنین از 200 واحد برتر مورد رسیدگی نیز بالغ بر 60% آنها در استان تهران قرار دارند. این موضوع بدین لحاظ قابل اهمیت است که در استان تهران تعداد واحدهای فعال 372328 می‌باشد. در واقع نسبت واحدهای مورد رسیدگی در استان تهران کمتر از یک درصد کل واحدهای فعال می‌باشد. بدین معنی که در طی چهار سال گذشته برای 99% واحدهای استان تهران هیچگونه درخواستی به منظور رسیدگی از سازمان تأمین اجتماعی و شعبات آن واصل نگردیده است.

8- مطابق بند(1-5) گزارش بازرس و حسابرس قانونی موسسه حسابرسی برای سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه سال 1391 اعلام گردیده که بالغ بر 16000 درخواست رسیدگی نشده از سالهای گذشته بر روی هم انباشت شده که بیش از 6900 واحد آن مربوط به سال 1389 و قبل از آن می باشد. علت عدم رسیدگی به اینگونه پرونده ها برای این هیات مشخص نمی‌باشد.

9- علیرغم انتخاب اعضاء هیات مدیره جدید از تاریخ 26/10/1391، جلسات مزبور با حضور چهار نفر(شامل سه نفر از اعضاء قبلی) تشکیل گردیده است، لذا مفاد ماده(11) اساسنامه در رابطه با لزوم عضویت 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت دو سال رعایت نگردیده است. ضمناً ماده(106) اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده در اداره ثبت شرکتها و آگهی در روز نامه رسمی نیز در این خصوص رعایت نشده است.

شرکت مدیریت وخدمات ماشینی تأمین

1- تعدادی از کارکنان و مدیران این شرکت به اداره کل دفتر راهبری سیستم ها در سازمان تأمین اجتماعی منتقل گردیده‌اند و بدین ترتیب و از آنجاییکه طبق بند(الف) آیین‌نامه معاملات سازمان، امکان خرید سخت افزاری از این شرکت بدون برگزاری مناقصه وجود ندارد، خرید بخشی از تجهیزات مورد نیاز سازمان از حدود دو سال پیش، با نظارت و تایید این مرکز، توسط شعب و سایر ادارات و متقاضیان درون سازمانی از سایر تأمین کنندگان صورت می‌پذیرد.

2- با توجه به اینکه خرید تجهیزات سخت افزاری توسط این شرکت انجام نمی گیرد و با عنایت به تنوع و گستردگی خریدها و تمرکززدایی، موجب گردیده تا برنامه‌ریزی، سرویس‌دهی و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سازمان با مشکلات عدیده ای مواجه گردد. البته مشکلاتی در مورد تأمین و سرویس دهی از جانب این شرکت وجود داشته که مناسب تر آن است که با افزایش اهرم های کنترلی و نظارتی بر نحوه فعالیت‌های اجرایی این شرکت و یا با اصلاحات و بهبود مستمر فرایندها، خدمات مورد نیاز سازمان از طریق این شرکت صورت پذیرد و از سوی دیگر خطرات احتمالی ناشی از سوء استفاده و تخلفاتی که می‌تواند در صورت برون سپاری از اطلاعات موجود در سیستم بوقوع بپیوندد جلوگیری شود.

3- با بررسی گزارش تهیه شده از سوی بازرسان سازمان بازرسی کل کشور، توجه به موارد ذیل با اهمیت می‌باشد:

1-3- شرکت در سال 1387 اقدام به راه اندازی اتاق مرکز داده نموده ولی با هزینه کرد قابل توجه، هنوز بهره‌برداری و استفاده‌ای از این امکانات نشده و تجهیزات و قطعات خریداری شده بدون استفاده در حال مستهلک شدن است.

2-3- مبلغ 1168 میلیون ریال بابت جریمه دیر کرد تحویل کالا به سازمان تأمین اجتماعی، به حساب هزینه های شرکت منظور شده که دارای هیچگونه مستندات و ضمائمی نمی باشد. همچنین علت و ریز محاسبه فوق الذکر مشخص نیست.

3-3- برخی موجودی های انبار از قبیل مانیتور 17 اینچ سامسونگ مدل 1795 و ... به ارزش بیش از 715 میلیون ریال به رغم گذشت حدود 6 تا 15 سال از زمان خرید آنها بلااستفاده مانده است.

4-3- شرکت در سال 1390 بیش از 1300 میلیون ریال بابت پروژه های تحولی و بیش از 1150 میلیون ریال بابت پروژه پزشک خانوار هزینه نموده که در پایان سال به حساب دارایی شرکت منظور، ولی منجر به قرارداد نگردیده است. همچنین تا زمان تهیه گزارش، تصمیمی در مورد این دارایی‌ها اتخاذ نشده است.

5-3- در رابطه با معاملات کلان، ماده (12) آیین نامه معاملات شرکت مبنی بر اخذ مصوبه از هیات مدیره برای انجام معامله یا انعقاد قرارداد رعایت نشده است.

6-3- عدم تناسب میان عملکرد کارکنان متخصص و میزان دستمزد ها منتج به برآورده نشدن انتظارات شغلی ایشان شده است. این موضوع موجب شده که در طی سه سال اخیر بیش از 80 نفر از متخصصین با تجربه از شرکت منفک و جذب شرکتهای همکار در حوزه فن‌آوری اطلاعات گردند.

مؤسسه املاک و مستغلات تأمین اجتماعی

موضوع فعالیت مؤسسه: عبارت است از شناسایی، اداره تحصیل منافع، احراز و تثبیت مالکیت املاک و مستغلات سازمان اعم از عین و منافع املاک حاصله از تبصره(82) قانون بودجه سال 1362 و برطرف نمودن هرگونه موانع تصرف، واگذاری، انتقال و فروش عین و منعفت اموال غیر منقول و سرقفلی‌ها و منصوبات و متعلقات آنها (تلفن و غیره) در ادارات و نهادهای مربوطه شامل ثبت، شهرداری، دارائی، دادگستری و غیره، انجام تعمیرات و اتمام ساختمانهای نیمه تمام و خرید و معاوضه و سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت جهت ساخت و ساز اموالیکه متعلق به سازمان می‌باشد و یا اموالیکه از طرف سازمان و یا از محل بودجه سازمان برای خرید و فروش و مشارکت در اختیار این مؤسسه قرار می‌گیرد.

صد در صد سهام مؤسسه املاک و مستغلات متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است و هیأت مدیره سازمان، مجمع عمومی این مؤسسه محسوب می‌گردد.

واحدهای مسکونی شمس‌آباد: بر مصوبه مورخ 25/11/1389 هیأت مدیره سازمان مبنی بر استفاده «مدیران» بابت اسکان در واحدهای فوق‌الذکر و کسر مبلغ 000,500,1 ریال ماهانه جهت واحدهای 86 متری و 000,000,2 ریال ماهانه بابت واحدهای 104 متری اشکالات متعددی به شرح ذیل وارد است:

الف- هیچ مجوزی در آئین نامه های مالی و معاملاتی سازمان مبنی بر اجاره اموال به قیمت کمتر از «کارشناسی روز» وجود ندارد.

ب: علیرغم صراحت مصوبه هیأت مدیره در استفاده «مدیران» از این واحدها، حداقل در یک مورد آپارتمانی به متراژ 104 مترمربع به آقای محمدحسین دهقانی اشکذری تعلق گرفته که مشمول این قاعده نیست و جالب است که به ایشان به رغم روال جاری اجاره 2 ساله از هشتم خرداد 92 تا 94 داده شده است!

ج: در حالیکه مصوبه هیأت مدیره مربوط به سال 89 می­باشد، همان مبلغ اندک اجاره بها نیز در سال 92 تغییری نکرده است.

واحدهای تجاری پرند

جهت فروش تعداد 375 واحد تجاری واقع در شهر پرند از طریق مزایده در تیرماه 92 به قیمت پایه هر مترمربع 000,256,74 ریال آگهی منتشر شد که با عنایت به نامه مدیر کل دفتر بازرسی سازمان مبنی بر اینکه قیمت واقعی واحدهای فوق حداقل 2 برابر قیمت مزایده است و بررسی‌های درون سازمانی متعاقب آن، توقف حاصل شد. گزارشهای میدانی این هیأت نیز در بدبینانه‌ترین حالت نظر دفتر بازرسی را تأئید می نماید.

ملک خیابان زنجان (مجمع عالی نمایندگان کارگر):

آقای محمد یاراحمدیان، ریاست مجمع عالی نمایندگان کارگر از تاریخ 2/5/91 بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی (حسب دستور آقای مرتضوی) در ساختمانی به مساحت عرصه 62,298 مترمربع مستقر و با وعده خرید ملک از سازمان از امضاء قرارداد اجاره نیز خودداری و پس از اخذ تأییدیه از هیأت مدیره سازمان مبنی بر کمک «پنج میلیارد ریالی» سازمان به مجمع فوق (که در جلسات بعدی هیات مدیره لغوشد)و همچنین یک میلیارد ریال از محل منابع غیر مشمول هیأت مدیره بمنظور کمک به خرید این ملک، از امضاء مبایعه‌نامه نیز خودداری نمودند.

ملک یوسف آباد:

حسب درخواست جامعه اسلامی کارگران از مدیرعامل سازمان، آقای مرتضوی و موافقت ایشان، ملک مذکور واقع در خیابان یوسف‌آباد با موقعیت اداری و عرصه 672 متر و زیربنای 1302 مترمربع از تاریخ 14/5/92 در اختیار این حزب سیاسی قرار گرفته است. کارشناس رسمی مبلغ اجاره بهای ماهانه را یکصد و پنجاه میلیون ریال تعیین کرد و به تبع آن قرارداد اجاره نیز تنظیم شده است. بررسی‌های میدانی هیأت حاکی از آنست که این مبلغ حداقل 40% کمتر از بهای واقعی روز می‌باشد. ضمن اینکه بدلیل عضویت آقای علیرضا صابر کوچکسرایی، دبیرکل جامعه اسلامی کارگران، در هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، این اقدام مغایر قانون تجارت نیز بوده است.

نکته قابل توجه در این پرونده، مکاتبه معاون علمی و آموزشی حزب مذکور با مدیرعامل سازمان در سر برگ اختصاصی «دبیرکل جامعه اسلامی کارگران» است که مبیّن اطلاع آقای صابر از قوانین مربوطه بوده است. ضمن اینکه کارشناسان و مدیران مؤسسه املاک و مستغلات نیز می بایست آخرین ثبت و روزنامه رسمی این حزب را در گام اول و قبل از تنظیم مبایعه نامه اخذ می نمودند. در حال حاضر حزب مذکور بدون تأئید و مبادله اجاره‌نامه در ملک مذکور مستقر می‌باشد.

دانشگاه عدالت

عطف به درخواست رئیس هیأت اجرائی دانشگاه عدالت و موافقت آقای مرتضوی، هفت رقبه ملک در تهران و مشهد (دو باب ساختمان به مساحت 2468 مترمربع و 4494 مترمربع در منطقه نیاوران تهران، سه قطعه زمین (به مساحت 4529 مترمربع در منطقه فرمانیه تهران، به مساحت 1114 مترمربع در منطقه محمودیه تهران و به مساحت 1198 مترمربع در نیاوران تهران)، یک قطعه باغ به مساحت 46000 مترمربع در سوهانک تهران و حدود بیست هزار متر مربع از اراضی آبکوه شهر مشهد مقدس) با نرخ کارشناسی آماده واگذاری می گردد. هر چند به دلیل دستور مدیرعامل فعلی سازمان در هامش نامه دیوان محاسبات کشور عملیات واگذاری متوقف گردید، لیکن نکات ذیل قابل اشاره است.

1- نحوه دسترسی به اطلاعات املاک مؤسسه، ازجمله پلاک ثبتی، مساحت و نوع کاربری از سوی دانشگاه عدالت محل سئوال قرار گرفته که پاسخی داده نشد.

2- میزان قیمت کارشناسی اولیه حداقل 5 رقبه از املاک فوق با واقعیت بازار مغایرت دارد.

3- هیأت مدیره هیچ مصوبه ای جهت واگذاری خارج از مزایده املاک فوق نداشته است که البته درخصوص مصوبات هیأت مدیره جهت «فروش خارج از مزایده» ترتیبات خاصی وجود دارد.

شهرک IT قزوین

عطف به توافقات فی مابین استانداری قزوین و سازمان تأمین اجتماعی در 26/2/85 مبنی بر ایجاد و راه اندازی «شهرک فن آوری پیشرفته پارس» و مصوبه 20/12/86 هیأت مدیره سازمان مبنی بر خرید 450 هکتار زمین جنب شهرک صنعتی کاسپین قزوین، تفاهم نامه ای بین مؤسسه املاک و مستغلات سازمان با آقای محمد اسدی- رئیس کانون بازنشستگان استان قزوین – در تاریخ 27/12/86 منعقد و مشارالیه متعهد به انتقال قطعی موضوع تفاهم ظرف مدت یکماه کاری می شود. در این خصوص مطالبی به شرح ذیل حائز اهمیت است:

1- نقش آقای محمد اسدی با توجه به اینکه مالک زمینهای مذکور نمی باشد مبهم است.

2- مبلغ یکصد میلیارد ریال از کل مبلغ پانزده میلیارد ریال قرارداد به آقای اسدی پرداخت شده در حالی‌که ایشان فقط توانسته است 229 هکتار زمین را بنام سازمان منتقل نماید و عملاً امکان انتقال مابقی زمین وجود ندارد.

ملک آبشار اصفهان

خانم شیوا رسایی در تاریخ 22/5/90 برنده مزایده فروش 11 قطعه زمین با کاربری گردشگری و هتل به مساحت 10.823 مترمربع در خیابان آبشار اصفهان می‌شود. مطابق قرارداد فروش تنظیمی با دریافت 30% ثمن قرارداد، مورد معامله تحویل مشارالیها می گردد. در آئین نامه های مالی و معاملاتی مؤسسه هیچ اشاره ای به حداقل های دریافتی از برندگان مزایده جهت تحویل مورد واگذار شده وجود ندارد که خود محل اشکال است، در نتیجه خانم رسایی از کل مبلغ دویست و نود و هشت میلیارد ریال فقط 30% آن را پرداخت و به علت قصور مدیران مؤسسه در نحوه تنظیم قرارداد از پرداخت مابقی ثمن معامله 6,208 میلیارد ریال به‌علت وجود 75/2 مترمربع زمین فاقد مالک در میان قطعات به فروش رفته استنکاف ورزیده است.

درخصوص محور های تحقیق و تفحص

۱-۱- با مقایسه میان منابع و مصارف بودجه سنوات مختلف سازمان تأمین اجتماعی مشخص می گردد که مجموع هزینه های اداری- تشکیلاتی در فاصله زمانی سال‌های 79 تا 86 به نسبت 3.15 برابر رشد داشته و در این میان عدد قابل ملاحظه ای که به چشم می خورد هزینه پرسنلی یعنی حقوق دستمزد و مزایا است که رشدی برابر 4.46 داشته است. این در حالی است که سایر بیمه پردازان این سازمان از رشد حقوق و دستمزدی کمتر از یک برابر برخوردار بوده‌اند (گرچه برخی از این افزایش ناشی از رشد کارکنان است، ولی تنها عامل برای رشد هزینه ها نیست.)

هزینه های اداری سازمان در سال91 نیز با افزایشی 37درصدی نسبت به سال قبل به 5.160 میلیارد ریال رسیده است و هزینه‌های پرسنلی نیز با افزایش 40 درصدی نسبت به سال 90مبلغ 24.600 میلیارد ریال در پایان سال 1391 ثبت شده است که این افزایش غیرمنطقی است.

۱-۲- بخشی از منابع سازمان تحت عنوان وجوه در اختیار بانک ها از جمله بانک رفاه است که به علت عدم دریافت مطالبات صندوق تا کنون متحمل خسارات زیادی شده است و در این جهت بعضاً اقدام مؤثری از سوی بانک صورت نپذیرفته است.

۲- با وجود اینکه طی ادوار اخیر خصوصاً از سال 1380 به بعد کسری منابع و مصارف با پنهان کاری و کتمان حقایق تنظیم گردیده و عموماً سپرده ذخایر که مدیرعامل و هیأت مدیره مجاز به مصرف آن نبودند، در بودجه سالانه برای تأمین کسری تا سال 1389 منظور گردیده است اما در سال 1389 این عدم شفافیت که به شکل یک بیماری مزمن سازمان را تهدید می‌نمود، در شکل یک شبه ورشکستگی ظاهر می‌شود و به استناد جدولی که در ذیل می آید برای اولین بار از آنجائی که دیگر استفاده از ذخایر نیز این شکاف را پر نمی کند حدوداً 26.000 میلیارد ریال کسری بودجه آن هم بعد از گذشت 5 ماه از سال که این خود نیز در نوع خود بی سابقه است به تصویب می‌رسد تا حلقه بی‌انضباطی‌های مالی سازمان سر به فلک بگذارد. به‌عنوان مثال:

حسابها و اسناد پرداختنی:

مؤسسات طرف قرارداد در سال 1388 بالغ بر 8.974.698 میلیون ریال و در سال 1387 بالغ بر 4.307.122 میلیون ریال بوده است.

جمع کل منابع در بودجه سال 1389، 887,385,137 و جمع کل مصارف 864,678,163 بوده که طبق صورتجلسه هیأت مدیره مبلغ 000,987,292,26 ریال کسری و در سنوات 90 و 91 نیز وضع به همین منوال ادامه یافته است.

۳- اشخاص حقیقی و حقوقی وجود مطالبات قابل توجه از دولت بابت دیون حق بیمه مربوط به سالهای گذشته که بعضاً قطعیت رأی دارند که فقط درسال 91 حدود 4.68 هزار میلیارد ریال بدهی حق بیمه قطعی کارگاهها افزایش یافته است و بدهی تقویم شده دولت تا پایان سال 1391 نزدیک به 465.110 میلیارد ریال می‌باشد.

۴- براساس بند(ﻫ) ماده(7) قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی که مقرر می‌دارد «مطالبات سازمانها، صندوق و مؤسسات بیمه‌ای فعال در قلمروهای نظام تأمین اجتماعی از دولت بر مبنای ارزش واقعی روز و براساس نرخ اوراق مشارکت پرداخت خواهد شد.» دولت موظف به پرداخت سود بدهی های خود به نرخ اوراق مشارکت بوده که این امر تحقق پیدا نکرده و پیگیری که منجر به نتیجه شده باشد به عمل نیامده است. با این وجود مدیر عامل سابق سازمان مدعی شدکه همه این مطالبات بالغ بر 350 هزار میلیارد ریال واصل شده است. با توجه به گزارش نهایی مأخوذه از معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان بابت کلیه شرکت‌های واگذار شده به سازمان (رد دیون دولت)و حتی شرکت هایی که در شرف واگذاری هستند مجموعا حدود 39.9هزار میلیارد ریال ارزش گذاری شده است!

۵- هیأت مدیره سازمان در مصوبه ای همه دریافت های کارکنان اعم از دریافت های مستمر مثل حقوق و مزایا را به علاوه دریافتهای غیر مستمر از جمله اضافه کاری را مشمول پرداخت سنوات پایان خدمت قرار داده است. در حالی که در هیچ دستگاه دولتی و غیر دولتی و حتی در بخش خصوصی چنین پرداختی صورت نمی‌گیرد.

۶- متوسط بازده سرمایه گذاری پس از کسر هزینه ها در گزارش هیأت نظارت 5/8% اعلام شده که از سود کوتاه مدت یکساله بانک‌ها و کوتاه مدت و روز شمار مؤسسات مالی کمتر است در حالی که هزینه تأمین مالی همین سرمایه گذاری ها بین 25/17 تا 20% متغیر است.

۷- بررسی گزارش تفریغ بودجه 90 حاکی از آن است مبلغ 30.7هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب بخش سرمایه گذاری بوده که طی اصلاحیه بودجه به 11.8هزار میلیاردریال تقلیل یافته است و جالب اینکه عملکرد آن نیز کمتر از 9.9هزار میلیارد ریال بوده است.هرچند که این تغییر رویکرد در کاهش سرمایه گذاری از نظر هیات نظارت بر سازمان موجه نبوده است لکن اصل موضوع یعنی 18.9هزار میلیارد ریال هزینه فرصت از دست رفته سرمایه گذاری فقط در سال 90 تحمیل شده است.

۸- منابع ناشی از سود سهام سازمان در بخش سرمایه گذاری مستقیم مصوب بودجه سال 1389 مبلغ 11.916 میلیارد ریال است که عملکرد آن بالغ بر 7102 میلیارد ریال که نشان از انحراف 41 درصدی در این خصوص می باشد در سال 91 نیز فقط حدود 9.900 میلیارد ریال سود گزارش شده است! و از صد در صد منابع هزینه شده در بخش درمان مستقیم سال 90 فقط 14.7درصد به سرفصل هزینه‌های مصرفی مربوط به بیماران اعم از دارو، غذا، مصرفی اتاق عمل، مصرفی تجهیزات و موارد مصرفی رادیولوژی، آزمایشگاه، سی تی اسکن و غیره می باشد و بقیه 85.3 درصد باقیمانده به مصرف هزینه پرسنلی رسیده است.این رقم در سال 89 نیز حدود 17.2درصد بوده است.

۹- به استناد تصمیمات شورای عالی سابق تأمین اجتماعی، سازمان بایستی هر سال تا پایان آذرماه گزارش تفریغ بودجه را به هیأت نظارت ارائه نماید. هیأت نظارت نیز تا اوایل همان سال گزارش مربوط را به مقامات سازمان ارائه نماید. لذا اظهار نظر درخصوص انطباق عملکرد سال مالی مورد گزارش 91 با بودجه مصوب سازمان تأمین اجتماعی و بررسی انحرافات آن برای هیأت امکان پذیر نشد و از این رو هیأت تحقیق و تفحص نتوانست به یکی از مهمترین انحرافات سازمان دسترسی لازم را داشته باشد. پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت ضمن اخذ توضیح از دست اندرکاران مربوطه مدارک لازم جهت اعمال نظارت قانونی بر عملکرد بودجه‌ای سازمان در اختیار قرار گیرد.

10- مانده حساب بدهی کارگاهها بابت حق بیمه در پایان سال 91، مجموعا حدود 46 هزار میلیارد ریال می‌باشد که تا سال مالی قبل این رقم مبلغ 2715هزار میلیارد ریال بوده است. علیرغم اینکه طبق رویه مورد عمل سازمان معادل 20% مبلغ فوق ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در حسابها منظور گردیده، لیکن به دلیل عدم ثبت بدهی کارگاهها در دفاتر شعبه‌های سازمان تأمین اجتماعی و در نتیجه عدم امکان ردیابی آنها حصول اطمینان نسبت به انعکاس تمامی بدهی‌های مربوط، بازیافت مبالغ ثبت شده و ارائه هرگونه تعدیلات از این بابت برای این هیأت مقدور نگردید. زیرا وجود محدودیت در اجرای کامل رسیدگی توسط حسابرسی مستقل و نبود یک سیستم کنترل داخلی مناسب از جمله مواردی است که باعث برود چنین مشکلاتی می‌گردد. پیشنهاد می‌شود موضوع اصلاح ساختار نظام کنترل‌های داخلی توسط کمیته‌ای متشکل از افراد حرفه ای و منتخب توسط هیأت امنای صندوق مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه جهت اعمال اصلاحات لازم ارائه گردد.

2-1- در مقایسه بودجه سالهای مختلف، سهم درمان حدود 4 برابر افزایش نشان می دهد که هزینه های جاری درمان که عمده آنها حقوق پرسنل می‌باشد 4.51 برابر رشد داشته است اما ساخت و ساز مراکز درمانی کمتر از 3 دهم درصد یعنی 22 صدم درصد افزایش داشته است. اما برای استفاده از سایر منابع جهت پوشش دادن به کسری پنهان سازمان و به جای آنکه سرمایه­گذاری توسعه یابد و منابع آن افزایش پیدا کند در مقام مقایسه رشد منفی 54 درصدی به قیمت جاری که خود گویای نوعی منفی در منفی می‌باشد به نمایش درآمده است.

متأسفانه جمع کل هزینه‌ها 4.33% افزایش یافته و این افزایش کلان که در اثر سوء مدیریت تحمیل‌شده و عدم توجه به گزارش نظار دلسوز، سبب شده است که با وجود رشد 6 برابری درآمد در سه سال بعد یعنی در سال 1389 فاجعه کسری بودجه برای این سازمان اتفاق افتد و این نیست مگر آنکه نسبت به نظارت و گزارش نظار، حسابرسان و سایر مراجع در سایه بی انضباطی مطلق در هزینه‌ها و بی‌توجهی کامل به مصوبات شورای‌عالی در ضرورت حسابرسی شعب و بیمارستانها و سایر اجزای سازمان، مدیران عامل در کمال بی‌میلی و علیرغم اصرارهای شورای عالی و نظار از هر اقدام شایسته و مناسبی فروگذار کرده و یک سازمان آباد و ثروتمند را به یک سازمان فقیر و محتاج تبدیل نمودند.

2-2- به شرح مندرجات گزارشهای صورتهای مالی، چشم انداز منابع و مصارف صندوق بیمه‌های اجتماعی و چگونگی تعهدات آن تا سال 1400 توسط سازمان تأمین اجتماعی برآورده شده است. نتیجه‌گیری انجام‌شده سازمان مورد رسیدگی نسبت به اطلاعات مذکور که براساس مفروضات زیر محاسبه شده حاکی از آن است که در سال 1396 درآمدهای سازمان تکافوی هزینه‌های جاری را نخواهد داشت و از آن سال به بعد لازم است برای تأمین کمبود منابع از اندوخته‌های سازمان استفاده شود که در نهایت کسری منابع در سال 1400 مبلغ 737,344 میلیارد ریال خواهد بود.

قابل ذکر است که در صورت عدم ایفای تعهدات توسط دولت، کمبود منابع که از سال 1388 شروع شد در سال 1400 به مبلغ 291,563 میلیارد ریال خواهد رسید. مضافاً اینکه در صورت محاسبه چشم انداز استانداردهای حسابداری، احتمالاً نتایج حاصله، متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود و تفاوت حاصله می‌تواند با اهمیت باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد بررسی منابع و مصارف توسط هیأت مدیره در اولویت اصلی رسیدگی به امور سازمان قرار گیرد تا اصلاح وضع موجود هر چه زودتر عملی گردد.

5- عزل و نصب های غیر اصولی و غالباً سیاسی در مشاغل و مناصب صرفاً تخصصی، که این موضوع اساسی موجودیت سازمان را زیر سئوال برده و با خطر روبرو می‌کند. در این راستا بررسی های جامعی به‌عمل آمده که جملگی حکایت از وخامت اوضاع عزل و نصب ها در این سازمان دارد.

در سال 1380 جمعاً 4 نفر به عنوان مشاور مدیرعامل مشغول بوده­اند که عمر متوسط خدمت آنها به 1.15 سال نمی رسد و اکثر آنها مدارک غیر مرتبط داشته‌اند.

این رقم در سالهای بین 81 تا 84 به حدود 52 نفر در سمتهای مشاور مدیرعامل، مشاور معاونت های سازمان و مدیران کل ستادی و اجرائی رسیده است. در این دوران تعداد 46 نفر شامل 13 نفر مشاور مدیرعامل و 15 نفر مدیر ستادی و 18 نفر هم مدیران استانی عزل شده و افراد دیگری جایگزین آنها شده‌اند.

در طول سالهای 85 تا 88 جمعاً تعداد 76 نفر در پست‌های مختلف منصوب شده اند که نسبت به سالهای 80 تا 84 که 56 نفر بوده اند 20 نفر اضافه شده است. در سالهای 80 تا 84 که مشاورین مدیرعامل حدود 12 نفر بوده اند در سالهای بعد به 34 نفر رسیده است. در دوره بین 80 تا 84 نیز 46 نفر از سمت خود عزل شده‌اند و افراد دیگری جایگزین شده‌اند.

در دوره 4 ساله 81 تا 84 حدود 52 نفر در سمت های مختلف منصوب شده‌اند که از این تعداد 8 نفر به عنوان مشاور مدیرعامل، 22 نفر مدیر ستادی و 22 نفر مدیر استانی بوده‌اند. در دوره 4 ساله 85 تا 88، 76 نفر در سمتهای مختلف منصوب و 111 نفر از سمت خود عزل شده‌اند. مشاهده می شود که عزل و نصب های غیر اصولی و غالباً سیاسی در طول سالهای اخیر ضربه مهلکی به پیکره مدیریت سازمان وارد آورده که جبران آن سالهای متمادی طول خواهد کشید.

البته در حوزه‌های مختلف و زیر مجموعه سازمان وضع بهتری حاکم نبوده به طور مثال می توانیم از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا نام ببریم که در فاصله سالهای 88 تا 92 مجموعا 4.095تغییر و جابه‌جایی مدیران در شرکتها را شاهد بوده که این به‌معنای متوسط ثبات مدیریت 20 ماه بوده است. این روند تأثیر مستقیم بر عملکرد شرکتهای تحت پوشش و مؤسسات تابعه گذاشته است. لذا با توجه به جمیع جهات و بررسیهای کارشناسانه عملکرد یکی از مهمترین سازمانهای کشور متوجه می شویم که مجلس محترم شورای اسلامی می بایست دامنه نظارت خود بر دستگاههای مختلف را گسترش داده و امر مهم وظیفه نظارتی را در هیچ برهه‌ای از زمان به تعویق نیاندازد و همواره با ابزارهای نظارتی که یکی از آنها تحقیق و تفحص از عملکرد دستگاهها می‌باشد، فعالیتهای این مجموعه‌های عظیم اجرائی را رصد نموده و گزارشهای لازم را از کارشناسان دلسوز اخذ نماید.

6- با توجه به بررسی کارشناسان هیأت درمورد نحوه اجرای ماده(92) قانون نظام صنفی که طی آن سازمان مقید بوده است که فقط در صورت شکایت کارکنان واحدهای صنفی اقدام به بازرسی یا حسابرسی دفاتر قانونی و وضع جریمه نماید، تحقیق از سه هزار فقره پرونده از بیش از حداقل دو میلیون بازرسی غیر قانونی که از سال 1383 تا کنون صورت گرفته است، نشانگر آنست که فقط کمتر از 5 درصد آنها مطابق شکایت بوده است: پیشنهاد می‌گردد برابر دستورالعمل شماره 5544/52 مورخ 31/5/1383 کسانی که در استمرار خلاف قانون و هدایت آن نقش داشته‌اند ضمن معرفی به دادگاه، جریمه‌ای معادل هزینه‌های صورت گرفته از سوی سازمان که بالغ بر هشتصد میلیارد ریال می‌باشد، به سازمان پرداخت گردد تا منبعد مصوبات مجلس آنگونه که تصویب می‌شود به اجرا درآید و متولیان امر بدانند مطابق اصل(73) قانون اساسی خود حق تفسیر و تشریع قوانین را ندارند. بنابراین از آقای غلامرضا سلیمانی (رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل وقت) تا سایر مدیران عامل تا کنون و معاونین فنی و درآمد وقت تا کنون، مؤاخذه و هزینه­های صورت گرفته اخذ گردد.

7- با توجه به بررسیهای به‌عمل آمده و حسب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی متأسفانه مفاد ماده(3) قانون و تبصره(1) آن که زمان‌بندی شرایط و ترتیب صدور، تمدید و تعلیق کارت مهارت فنی را معلوم می‌کند، به نام سهمیه بندی جهت صدور دفترچه بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی مصادره شد و با گنجاندن در آئین‌نامه اجرایی، مجلس را ناچار به تصویب قانون جدید جهت رفع موانع اجرایی برای احقاق حق کارگران نمود. علیرغم ابلاغ قانون جدید کماکان تخلفات در مورد نحوه بیمه کردن کارگران ساختمانی استمرار یافته و بررسی آمار نشان داد که سازمان مزبور حتی به سهمیه اعلامی خود نیز پایبند نبوده است. چنانچه تا تاریخ تحقیق و تفحص و مطابق آمار پیوستی حدود 495 هزار نفر دفترچه بیمه دریافت کرده‌اند، در حالیکه این رقم که ناشی از رویه غلط آنان است از 700 هزار نفر عبور کرده باشد. این در حالیست که بخش قابل ملاحظه‌ای از این عده نیز مشمولین ماده(38) قانون تأمین اجتماعی بوده‌اند که در واحدهای ساخت مسکن مهر مشغول فعالیت بوده و هستند. بنابراین مجازات متصدیان امر در صدور و اجرای بخشنامه فوق در حوزه فنی و درآمد و رؤسا و مسئولین ادارات کل و شعب را درخواست می‌نماید.

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

تأسیس شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ضرورتی برخاسته از رسالت عظیم صندوق تأمین اجتماعی درحفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور می باشد سازمان بین المللی تأمین اجتماعی (ISSA )در چارچوب های هدایتی خود برای پایداری صندوقهای تأمین اجتماعی توجه به موضوع سرمایه گذاری را برای تمام صندوقهای مزبور امری ضروری می داند تا این صندوق ها درگذر زمان بتوانند ارزش دارائی‌ها و منابع خود را حفظ و صیانت نمایند . به همین منظور شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بعنوان یک مجموعه تخصصی در امر سرمایه گذاری در تاریخ 6/1/1365 بصورت یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال تأسیس گردید

هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت های تولیدی، خدماتی و بازرگانی می‌باشد. امروز پس از 5/2 دهه فعالیت مستمر ، شستا به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است.

1- پرداخت‌ها:

خلاصه

دستورالعمل های موجود در ارتباط با نحوه جبران زحمات کارکنان بیشتر بصورت شکلی بوده و موضوع پرداخت ها به صورت تفصیلی مد نظر قرار نگرفته است. به همین دلیل جبران زحمات کارکنان در سطح غیر متعارف و صرفاً بر اساس تشخیص مدیرعامل و متناسب با سمت افراد انجام گرفته است. علاوه بر مبالغ پرداختی بابت جبران زحمات، در برخی شرکت ها مبالغ غیر قانونی نیز تحت عنوان علی‌الحساب یا مساعده در اختیار مدیران قرار گرفته و یا در قالب مواردی مانند کارت هدیه یا سکه طلا به آنان پرداخت شده است. همچنین هیچگونه کنترلی بر انجام اضافه کاری و ماموریت اعمال نشده و ضرورت و میزان پرداخت اینگونه موارد صرفاً منوط به تائید مدیرعامل بوده است. بسیاری از اضافه کاری ها و ماموریت های پرداختی در عمل انجام نشده است و یا انجام آن در راستای اهداف شرکت نبوده و منافعی برای شرکت نداشته است.

متن گزارش

1-1- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شده است که ماهانه مبالغی (به شرح لیست ومدارک پیوست) تحت عنوان کارانه مدیران علاوه بر حقوق و مزایای ماهانه به تعدادی از مدیران قسمت های مختلف این شرکت پرداخت می‌گردد، ضمن اینکه هیچگونه دستورالعملی مبنی بر پرداخت ماهانه تحت این عنوان در این شرکت و هلدینگ مربوطه وجود ندارد.

علاوه برآن، مبالغ دیگری نیز مجدداً تحت عنوان کارانه مدیران هر سه ماه یکبار به همان افراد پرداخت می گردد که جهت 25 نفر مبلغ 725،808،462 ریال مطابق اسناد پیوست پرداخت شده است، که این پرداختی نیز بدون هیچگونه دستورالعملی انجام شده است. نمونه ای ازموارد پرداختی در مهرماه 92به‌شرح ذیل اعلام می‌گردد (پیوست شماره 1)

نام ونام خانوادگی حقوق ومزایای ماهیانه کارانه ماهیانه کارانه فصلی ماهیانه جمع ماهیانه

سعید جلیلوند (معاون فنی) 839/967/59 000/000/35 446/687/46 258/655/141

بهزاد رضائی پور

(معاون بازرگانی) 839/985/56 000/000/35 350/049/35 189/035/127

سیاوش طاهرخانی

(مدیر مالی) 555/688/40 000/000/35 933/121/48 480/810/123

2-1- در شرکت پرسی ایران گاز آقای حمید باقری (مدیر عامل) از سال 1389 لغایت 16/6/1392 فقط از 8 روز مرخصی استفاده نموده و در همین بازه زمانی 482 روز از ماموریت اداری استفاده نموده است (یعنی حدود 40 درصد از کل روزهای تقویم و بیشتر در روزهای چهار شنبه الی جمعه) و اکثر ماموریت ها نیز در روزهای تعطیل و به زادگاه ایشان یعنی استان مازندران بوده است و در ضمنا در مدت ماموریت علاوه بر دریافت حق ماموریت، اضافه کاری معادل 120ساعت نیز دریافت می دارد که با بند 3-7 ماده 3 آیین نامه ماموریت مبنی بر عدم پرداخت اضافه کار در ایام ماموریت مغایرت آشکار دارد. (پیوست شماره 2)

3-1- در شرکت پرسی ایران گاز در سالهای مورد بررسی (89 لغایت 92) پرداخت اضافه کار در ایام ماموریت برای سایر مدیران بصورت ماهیانه از جمله رییس هیات مدیره و مدیر کل امور مالی به مبلغ ماهیانه 005ر420ر12 ریال و سایر افراد نیز انجام شده است. (پیوست شماره 2)

4-1- در شرکت پرسی ایرانگاز پرداخت علی الحساب ها و مساعده ها بدون ضابطه و به درخواست افراد و بر حسب دستور مدیریت و بیشتر در ابتدای هر ماه و قبل از انجام وظایف کارکنان پرداخت شده واکثرا در اقساط متفاوت از گیرندگان کسر می گردد. به عنوان مثال در شش ماهه اول سال 1392 آقایان بابائی و باقری هر یک مبلغ 000ر000ر150 ریال مساعده و بترتیب مبلغ 000ر000ر300 ریال و 000ر000ر250 ریال نیز علی الحساب دریافت داشته و اقساط متفاوت از حقوقشان کسر شده است. (پیوست شماره 2)

5-1- در شرکت پرسی ایران گاز از سال 1389 لغایت 14/5/92 دفتر مدیریت عامل اقدام به خرید جمعاً مبلغ 000/000/150/1 ریال کارت هدیه نموده است که هیچ گونه مدارکی در خصوص اسامی تحویل گیرندگان یا نحوه تحویل آن ها ارائه نشده است. همچنین در مدت مذکور 194 عدد سکه بهار آزادی (اعم از ربع، نیم و تمام) خریداری شده و اسامی دریافت کنندگان نیز در اسناد هزینه مربوطه مشخص نگردیده است. (پیوست شماره 2)

6-1- در شرکت سیمان فارس و خوزستان بموجب ماده 7 آئین نامه نحوه پرداخت حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای موظف هیئت مدیره شرکتهای سرمایه‌پذیر مصوب 15/2/1387 به مدیران عامل به میزان حداکثر 120 ساعت و به سایر اعضای موظف هیئت مدیره به میزان حداکثر 100 ساعت اضافه کار قابل پرداخت می باشد. لیکن به موجب بررسیهای به عمل آمده، اضافه¬کار پرداختی براساس میزان کارکرد پرداخت نگردیده است.و بدون در نظر گرفتن ساعات کارکرد مدیران، حداکثر تعیین شده در آئین نامه فوق‌الذکر به طور ثابت و در برخی موارد مازاد بر آن پرداخت گردیده است. براساس نامه شماره 5038/1/13 مورخ 6/8/1392 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، بسته جبران خدمت مدیران شامل کلیه مبالغ اعم از حقوق و مزایا اضافه کاری فوق العاده ماموریت‌های داخلی پاداش احتمالی بابت کارانه بهره‌وری و بیلان و امثالهم می‌باشد که براساس مصوبه مجمع عمومی بصورت خالص تعیین می‌گردد. رویه شرکت بدین‌گونه است که در پایان سال کلیه پرداختها به مدیران محاسبه شده و مابه التفاوت بسته جبران خدمت محاسبه و به ایشان پرداخت می‌گردد. بنابراین مفاد نامه مورد اشاره با موضوع سقف اضافه کار 120 ساعت مطرح شده در آئین نامه نحوه پرداخت حقوق ومزایا تناقض دارد. (پیوست شماره 82)

2- سوء مدیریت

خلاصه

عدم اعمال کنترل‌های لازم از ناحیه شستا و شرکت های هولدینگ به همراه عدم کفایت و ضعف کنترل های داخلی موجب گردیده موارد متعدد ناکارآمدی و اتلاف منابع به وقوع پیوسته و از منابع موجود بهره کافی برده نشود.

حسب مورد در ارتباط با استیفای حقوق شرکت ها اقدامات جدی و موثر از ناحیه مسئولین مربوط انجام نگرفته است که موجبات ضرر و زیان شرکت را فراهم نموده است، این موارد شامل عدم بازده مناسب دارائی ها، عدم استفاده از ظرفیت های تولید، عدم توجه کافی به مواعد تسویه تسهیلات ارزی، عدم تعیین تکلیف بدهیهای شرکت، حذف واحد حسابرسی داخلی، عدم پیگیری خوراک پتروشیمی ها که موجب کاهش تولید و زیاندهی شده، پرداخت وجه به شرکت های خارجی بدون گشایش اعتبار و اخذ تضمین که در نتیجه عدم انجام تعهدات علاوه بر اصل وجه پرداختی موجب میلیاردها ریال هزینه پیگیری حقوقی شده است، خرید مواد اولیه مازاد بر نیاز و انبار نمودن آن بدون رعایت اصول صحیح انبارداری که موجب اتلاف آن شده است، خرید مواد اولیه فاقد کیفیت که بلا استفاده باقی مانده، خرید تجهیزات گرانقیمت که در مدت کوتاهی خراب شده و میلیاردها ریال زیان وارد نموده است، عدم فروش بموقع کالاهای تولیدی شرکت (علیرغم وجود خریدار) و انبار نمودن آن در محوطه که موجب اتلاف و صدمه آن شده است، عدم اخذ تضمینات کافی از پیمانکاران طرف قرارداد و تحویل کالا به آنها قبل از واریز وجه آن، عدم استفاده مناسب از وجوه نقد در اختیار، عدم حفاظت مناسب از دارائی های موجود و عدم انجام پیگیری های بموقع حقوقی بمنظور استیفای حقوق شرکت بوده است.

متن گزارش

1-2- در پتروشیمی امیر کبیر فروش خارج از بورس محصولات و تشکیل پرونده تعزیراتی و حکم اولیه جریمه 20 میلیارد ریال پتروشیمی امیر کبیر در سال 91 (پیوست شماره 3)

2-2- در پتروشیمی امیر کبیر عدم تعیین تکلیف بدهی سهم مشارکت تأمین اجتماعی در احداث پتروشیمی امیر کبیر به (NPS شرکت ملی پتروشیمی) که با توجه به سود 24% سالانه طبق توافق نامه تاکنون طبق دفاتر رسمی ثبت شده به مبلغ 1030 میلیارد ریال بدهی رسیده است. (پیوست شماره 4)

3-2- در پتروشیمی امیرکبیر عدم ابلاغ قرارداد به برندگان مناقصه بدون دلیل قانع کننده و گاها لغو پیمان پس از ابلاغ و دریافت ضمانت نامه شرکت های پیمانکار موجب ضرر و زیان شرکت شده است. به عنوان نمونه مناقصه تعمیرات و نگهداری مجتمع در سال 91 که شرکت پارس حساس با مبلغ 100 میلیارد ریال که برنده شده و ضمانت آورده اما به امضای قرارداد منجر نشده است. (پیوست شماره 5)

4-2- در شرکت نفت پاسارگاد در سال 1390 نسبت به دریافت تسهیلات ارزی از بانک توسعه صادرات شعبه میرداماد معادل ریالی با نرخ بهره تسویه 6% و جریمه تاخیر 12% اقدام می نماید لیکن با تاخیرهای انجام شده در تسویه بدهی¬های فوق و تغییر بخشنامه‌های بانک مرکزی در خصوص عدم تخصیص ارز مبادله‌ای و لزوم تهیه و تسویه بدهی از طریق ارز مبدا داخلی طبق جدول پیوست، شرکت نفت پاسارگاد علاوه بر پرداخت اصل و بهره وام در موعد مقرر در نامه بانک توسعه صادرات، زیانی معادل (461،174،306،227 ریال) بابت تهیه ارز از بازار آزاد تا تاریخ 27 /7/ 1392 متحمل می‌گردد. ضمناً شرکت جهت تسویه قسمتی از بدهی‌های فوق نسبت به تهیه مبلغ 4 میلیون یورو و با نرخ آزاد نموده است و کلیه خریدهای ارز نیز از شرکت تضامنی تحیری و شرکاء انجام شده است.(پیوست شماره 6)

5-2- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص گردید جمع مبالغ چکهای واخواستی تا تاریخ این گزارش مبلغ 100/ 311/ 920/ 32 ریال می باشد که اکثراً از سالهای 1389 و1390 تاکنون راکد مانده است و قسمت اعظم از این مبلغ معادل 200/290/056/21 ریال آن مربوط به شرکتی به نام شرکت مومیای دلیجان می باشد.

مطابق اسناد موجود حدود 1500 تن قیر در ابتدای سال 1389 به شرکت مذکور بصورت نقد فروخته شده است و علی‌رغم اینکه قرارداد فروش بصورت نقدی بوده متاسفانه این مبلغ تاکنون وصول نشده است و خریدار ادعا دارد که قیر خریداری شده در کارخانه¬اش دچار حریق گردیده و بدلایل نامشخص، پس از گذشت بیش از سه سال هیچگونه اقدام موثری درجهت استیفای حقوق شرکت انجام نگرفته است. (پیوست شماره 7)

6-2- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به گردش بالای وجه نقد شرکت نسبت به افتتاح حسابهای پشتیبان اقدام می‌نماید علی‌القاعده می‌بایست به این حسابها با داشتن میانگین موجودی بالا (روزانه مبلغ 209. 014. 292. 781 ریال) سود سپرده تعلق بگیرد. حسب نامه شماره 379/621018 مورخ 28 /8/ 1391 بانک ملت شعبه مستقل چهار راه ولیعصر، نرخ سود حساب کوتاه مدت 16% اعلام می گردد در حالیکه قبل از این تاریخ نرخ بسیار پائین تر از 16% (حدود 7%) بوده است و در تاریخ 15 /7/ 92 بانک ملت طی نامه شماره 442014/92/12 نرخ سود مزبور را 20% اعلام داشته در صورتیکه مدیریت شرکت می توانست با توافق بانک نسبت به افزایش سود سپرده گذاری اقدام و سود روزانه را طبق محاسبات ذیل مبلغ 810ر223ر23 ریال افزایش دهد.

میانگین مانده سپرده * تفاوت نرخ = سود روزانه

209،014،292،781*%(16-20)=23،223،810،309 ریال

لازم به ذکر است طبق اظهارات شفاهی مسولین شرکت نفت پاسارگاد نرخ سود سپرده ماقبل تاریخ 28 /8/ 1391 بین 6 تا 7% محاسبه گردیده است که این امر باعث کاهش شدید درآمد غیرعملیاتی شرکت شده است. (پیوست شماره 8)

7-2- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به بررسی های بعمل آمده از حساب های این شرکت مشخص شد اداره تعزیرات حکومتی استان تهران، شرکت نفت پاسارگاد را محکوم به پرداخت مبلغ 000ر000ر280ر14 ریال نموده است که پس از پرداخت مبلغ 2.000.000.000 ریال حق الوکاله به وکیل، نیز مقرر شده است مبلغ 2.280.000.000 ریال بابت جریمه گرانفروشی به اداره تعزیرات حکومتی پرداخت گردد. لذا با توجه به اینکه قیمت گذاری محصولات این شرکت از طریق بورس کالا صورت می پذیرد بنظر می رسد بدلیل ضعف کنترلهای داخلی و نامنظم بودن امورات در این شرکت این اتفاق رخ داده و شرکت را متضرر نموده است. (پیوست شماره 9)

8-2- در شرکت پرسی ایران گاز با توجه به گستردگی حوزه فعالیت شرکت پرسی ایرانگاز در سراسر کشور و تنوع محصولات ارائه شده، کسری محصولات (گاز مایع) وجود داشته است که اکثراً در گزارش های حسابرسی درج لکن به صورت جدی با آن برخورد نگردیده است و همچنین پی گیری های لازم از طرف هیات مدیره و یا مسئولین مربوطه صورت نگرفته است، نمونه‌ای از کسری ها بشرح ذیل است:

الف: در شرکت پرسی ایران گاز خراسان در سال 1390 کسری گازی به مقدار 022/ 137 کیلوگرم رخ داده است که طی صورتجلسه ای نسبت به رفع و رجوع آن اقدام گردیده است بار مالی چنین کسری در آن سال حدود 000/000/ 246 ریال گردیده است و تنها نسبت به کسرمبلغ 000/000/ 99 ریال از مقصرین اکتفا شده است.

ب: کسری گاز در واحد تولیدی ری به میزان 965/ 370/ 1 کیلوگرم با ارزش معادل 000ر720ر967ر10 ریال بدون بررسی لازم لاینحل مانده است.

مبلغ ریالی کسری فوق: 900/ 060/ 736/ 4 = 460/ 3 * 965/ 370/ 1 خانگی (ریال)

مبلغ ریالی کسری فوق: 000/ 720/ 967/ 10 = 8000 * 965/ 370/ 1 صنعتی (ریال)

ج: کسری گاز در شرکت تولیدی آبادان طبق صورتجلسه شرکت حدود 669/ 37 کیلوگرم بوده که تا این تاریخ لاینحل باقی مانده است.

000/ 042/ 678 = 18000 * 669/ 37 (پیوست شماره 10)

9-2- در شرکت پرسی ایران گاز خودرو پرشیا به شماره شهربانی 965ج 72 ایران 22 از تاریخ 25/ 5/ 92 (بیست و پنج مرداد ماه سال 92) از شرکت خارج گردیده و طبق گواهی نگهبانی تا تاریخ 30/ 7/ 92 به شرکت عودت نشده است و همچنین با پیگیری های فراوان مدیریت شرکت طی نامه شماره 2732 مورخ 30 /7/ 1392 ادعا نموده است خودرو فوق به منظور سرکشی و نظارت بر فروش سیلندرهای گاز مایع در اختیار بازرسان نامحسوس و در صورت نیاز در اختیار نمایندگان پخش فراورده های نفتی وصنعت ومعدن و تجارت و شرکت پرسی ایرانگاز قرار می گیرد. لازم به ذکر است که چنین رویه ای در شرکت رایج نبوده و حراست شرکت و امور اداری شرکت نیز از در اختیار گذاشتن خودروی فوق طبق اظهارات شفاهی آگاهی نداشته اند. همچنین یک دستگاه خودرو پژو 405 که سند مالکیت آن در دسترس بوده و در حسابها نیز منعکس گردیده اطلاعاتی ارائه نگردیده و خودرو نیز رویت نگردید. (پیوست شماره 11)

10-2- در شرکت نفت پاسارگاد با بررسی های بعمل آمده از اسناد و مدارک شرکت مشخص شد به دلیل غفلت و بی توجهی مسئولین شرکت برخی از پیمانکاران طرف قرارداد از نام این شرکت بر سربرگ و مهر شرکت‌های خود استفاده نموده اند که ممکن است سوء استفاده هائی از نام شرکت نفت پاسارگاد انجام شده باشد. (پیوست شماره 12)

11-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان تسهیلات ارزی دریافتی شرکتهای تابعه با نرخ ارز مرجع در تاریخ ترازنامه تسعیر و در حسابها انعکاس یافته است. با توجه به مفاد بخشنامه شماره 1038/ 6 مورخ 3/ 12/ 1391 بانک مرکزی مبنی بر تسویه بدهی ارزی با نرخ ارز مبادلاتی و همچنین اقدامات در حال اجرای شرکتهای سیمانی در خصوص کسب موافقت مراجع ذیصلاح و بانکهای عامل جهت تسویه تسهیلات دریافتی به نرخ مرجع در شرایط حاضر تعیین آثار مالی ناشی از تفاوت نرخ ارز در تسویه بدهیهای مذکور مشخص نمی باشد. براساس برآورد انجام شده مبلغ 3.093.231 میلیون ریال مابه التفاوت بدهی ارزی شرکتهای تابعه براساس نرخ مرجع و نرخ مبادله‌ای بشرح ذیل می باشد: (پیوست شماره 13)

(ارقام به میلیون ریال)

نام شرکت ارز مبلغ ارز نرخ ارز اعمال شده در دفاتر مبلغ طبق

دفاتر نرخ مبادله‌ای مبلغ براساس نرخ مبادله ای مابه التفاوت

سیمان آبیک دلار 11,538,231 12,260 141,459 24,580 283,610 142,151

سیمان آبیک یورو 66,391,244 15,817 1,050,110 31,710 2,105,266 1,055,156

سیمان آبیک یورو 24,132,864 31,710 765,253 31,710 765,253 -

سیمان غرب یورو 5,895,679 15,817 93,252 31,710 186,952 93,700

سیمان غرب درهم 6,283,488 6,692 42,049 6,692 42,049 -

سیمان خزر یورو 11,967,059 15,817 189,283 31,710 379,475 190,192

سیمان بجنورد یورو 27,599,058 15,817 436,534 31,710 875,166 438,632

سیمان خوزستان یورو 40,644,092 15,963 648,802 31,710 1,288,824 640,023

سیمان ساوه یورو 33,560,515 15,817 530,827 31,710 1,064,204 533,377

جمع 3,093,231

12-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان موضوع خرید یک قطعه زمین به مساحت 1000 متر مربع و به مساحت اعیانی 571 متر با کاربری تجاری در طبقه همکف و 9/ 2422 متر با کاربری اداری در 5 طبقه و 100 واحد پارکینگ در 4 طبقه زیر همکف واقع در سعادت آباد خیابان 26 شرقی که به انحاء زیر مورد ابتیاع قرار گرفته است:

توضیحات پیش پرداخت به میلیارد ریال مبلغ کارشناسی به میلیون ریال ثمن معامله به میلیون ریال موضوع مورد معامله شماره مبایعه نامه تاریخ مبایعه نامه شرکت

70 378،580 337،455 خرید پلاک ثبتی374 5134/1 20/ 08/ 1391 سیمان فارس و خوزستان

حذف بند خسارت 70 374،950 340،722 خرید پلاک ثبتی375 5134/1 20/ 08/ 1391 سیمان فارس و خوزستان

کد رهگیری: 1071004980412 150 753،530 678،177 خرید پلاک ثبتی 374-375 5774980 12/ 09/ 1391 سیمان تامین

موارد قابل ذکر:

1- مطابق جدول فوق در تاریخ 20/ 08/ 1391 شرکت فارس و خوزستان اقدام به انعقاد قرارداد پلاکهای ثبتی 374 و 375 نموده و شرکت سیمان تامین نیز قراردادی مشابه بابت پلاکهای ثبتی مزبور در تاریخ 12/ 09/ 1391منعقد نموده است.

2- دو فقره مبایعه نامه شرکت سیمان فارس و خوزستان در یک تاریخ و با یک شماره قرارداد منعقد گردیده است که در موارد ذیل با هم تفاوت دارند:

1-2- بند خسارت مربوط به فروشنده حذف گردیده است.

2-2- موضوع قرارداد (ساختمان مورد معامله) از پلاک ثبتی 374 به 375 تغییر نموده است.

3- در تاریخ 26/ 09/ 1391 شرکت اقدام به پرداخت 70 میلیارد ریال پیش پرداخت نموده است در حالیکه طبق بند 3-3 قرارداد فی مابین، می‌بایست 50 درصد از ثمن معامله به ارزش حدوداً 170 میلیارد ریال در زمان انعقاد قرارداد و طبق بند 4-3 قرارداد معادل 30 درصد از ثمن معامله طی 6 ماه و در سه مرحله توسط خریدار پرداخت می گردید.

4- در تاریخ 11/11/ 1391 فروشنده بموجب مکاتبه شماره 1712/ف/91 با شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان و سیمان تامین، اعلام نموده تشریفات فک رهن احتیاج به زمانی بیش از شش ماه نسبت به مواعد پیش بینی شده در مبایعه نامه ها را دارد و جهت تمدید مدت و یا فسخ قرارداد و پرداخت ثمن پرداختی به همراه پرداخت خسارت بر اساس حداکثر سود بانکی به میزان «30درصد رقم پرداختی» اعلام آمادگی نموده است.

5- طبق بند 1-3 مبایعه نامه منعقده توسط شرکت سیمان تامین با کد رهگیری 1071004980412 ، مبلغ 339 میلیارد ریال به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت گردیده است، لیکن بموجب مستندات مربوط مبلغ پرداختی 150 میلیارد ریال است.

6- بر اساس کلیه قراردادها، شرکت سیمان فارس و خوزستان در هیچ شرایطی مشمول پرداخت خسارت نمی باشد در مقابل طبق مفاد مواد 4 و 5 قرارداد شماره 5134 و ماده 5 و 6 قرارداد شماره 5774980 فروشنده مکلف به پرداخت خسارت بوده است.

7- ماده 4 قرارداد شماره 5134 و مفاد ماده 6 قرارداد شماره 5774980 خسارت تاخیر روزانه 20 میلیون ریال و ماده 5 قرارداد شماره 5134 و قرارداد شماره 5774980 خسارت عدم امکان انتقال ملک به مبلغ 134 میلیارد ریال تعیین گردیده است.

با توجه به مراتب فوق، علی رغم مورد اشاره شده در بند 4 بالا، به موجب اقاله نامه مورخ 18/ 06/ 1392 قرارداد مربوط به سیمان فارس و خوزستان بدون دریافت هیچگونه خسارتی فسخ گردیده است، و 70 میلیارد ریال پیش پرداخت مربوط بابت طلب سیمان تأمین و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی از بابت سود سهام به حساب شرکت سیمان تامین کارسازی و به عنوان بخشی از پرداختی سیمان تأمین به فروشنده تلقی گردیده است (پیوست شماره 14)

13-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان پیگیری های حقوقی 04/ 3،345 هکتار از اراضی شرکت سیمان آبیک و قرارداد فی مابین با آقای خلیل بابایی اراضی مزبور در اجرای ماده 37 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور به بنیاد علمی واگذار و سپس از سوی بنیاد مزبور به شرکت سیمان آبیک منتقل گردیده است. لیکن مدیریت امور اراضی تهران (هیأت هفت نفره واگذاری و احیاء اراضی) به‌موجب رأی شماره 8712/و/10 مورخ 23/ 08/ 1380، برابر با 04/ 3،345 هکتار از اراضی شرکت سیمان آبیک را موات اعلام نموده است.

در تاریخ‌های 12/ 04/ 1389 و 22/ 02/ 1390 به موجب رای شعبه سوم دادگاه حقوقی هشتگرد و شعبه شش دادگاه تجدید نظر استان البرز، رأی هیأت فوق‌الذکر تایید گردیده است. در تاریخ 27/ 02/ 1391 به منظور پیگیری موضوع مالکیت اراضی مورد اشاره، قرارداد وکالت فی‌مابین شرکت سیمان آبیک و آقایان خلیل بابایی و محمد رضائی ازندریانی منعقد گردیدکه اقدامات انجام شده توسط ایشان منجر به نقض کلیه دادنامه های قبلی در تاریخ 28/ 11/ 1391 گردیده است.

موارد قابل ذکر:

طی سنوات 1380 الی 1391 دادگاههای مربوطه، رأی به موات بودن اراضی مورد اشاره داده اند.

در تاریخ 27/ 02/ 1391 قرارداد وکالت فی مابین با آقایان بابایی و رضائی ازندریانی منعقد و در تاریخ 28/ 11/ 1391 ، شعبه 9 دادگاه تجدید نظر دادگستری کل استان البرز، رأی کلیه دادنامه های فوق الذکر را نقض و اراضی مربوطه را متعلق به شرکت سیمان آبیک دانسته است و رأی صادره را قطعی اعلام نموده است. مبلغ حق الوکاله وکلا پنج میلیارد ریال تعیین و پرداخت گردیده است. (پیوست شماره 15)

14-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان شرکت مایداتریدینگ در خصوص خرید 2500 تن سیمان سفید صادراتی از شرکت سیمان نی ریز با موضوع خیانت در امانت طرح دعوی با مبلغ مورد ادعا 10،000 میلیون ریال نموده است. علی رغم تمهیدات به عمل آمده در متن قرارداد در خصوص تحویل درب کارخانه با توجه به روند تعریف شده در نحوه صادرات، ارسال و ترخیص کالا که در نهایت به نام شرکت سیمان نی‌ریز ترخیص و برگ سبز صادر گردیده، لیکن مخاطرات احتمالی به موجب موارد اشاره شده می تواند متوجه شرکت باشد. (پیوست شماره 16)

15-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان مبلغ 2/ 18 میلیارد ریال از مطالبات شرکت سیمان بجنورد مربوط به واگذاری و برداشت اوراق مشارکت توسط مدیر مالی سابق شرکت (آقای محمد نصیری) بوده که تا تاریخ این گزارش علیرغم محکومیت نامبرده، وصول نگردیده است. آخرین پیگیری حقوقی شرکت در این رابطه منجر به صدور حکم بر محکومیت نامبرده به پرداخت 14 میلیارد ریال و یک سال حبس شده است که در حال حاضر نامبرده با قرار وثیقه آزاد هستند. برای سود اوراق مشارکت نیز ( براساس اطلاعات مندرج در صورتهای مالی سال منتهی به 30 اسفندماه 1391 شرکت سیمان بجنورد) دادخواست جداگانه تنظیم شده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است. (پیوست شماره 17)

16-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان مقررات بورس به‌شرح جدول ذیل رعایت نشده است:

نام شرکت موارد عدم رعایت مقررات بورس

سیمان غرب عدم رعایت حد نصاب 20 درصد سهام شناور موضوع بند 3 ماده 6 دستورالعمل بورس

سیمان فارس و خوزستان عدم افشای به موقع صورتهای مالی میان دوره-ای شش ماهه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه حداکثر 75 روز پس از پایان دروه شش ماهه عدم افشای صورتهای مالی سالانه حسابرسی نشده حداکثر 90 روز پس از پایان سال مالی عدم افشای پیش بینی عملکرد سالانه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه

سیمان بجنورد عدم تغییرات اعضای هیئت مدیره به سازمان بورس و اوراق بهادار

فارسیت اهواز عدم ارسال اطلاعات میان دوره ای حداکثر ظرف 30 روز پس از پایان مقاطع 3 ماهه عدم رعایت مواد 8 و 9 و 10 و 13 دستورالعمل افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس در خصوص افشای به موقع زمان و مکان مجمع عمومی افشای مصوبات صورتجلسه مجمع عمومی در مهلت مقرر و ثبت صورتجلسه مجمع عمومی در مرجع ثبت شرکتها و افشای فوری تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره

موارد عدم رعایت مقررات بورس هر چند با سوء نیت نباشد و ناشی از نبود فرصت کافی برای ارایه اطلاعات بوده باشد لیکن مخاطره پنهان کردن تعدیل سود را متوجه شرکت می نماید. در سنوات قبل نیز موارد عدم رعایت قوانین مقررات بورس مشاهده شده است. از جمله در گزارشهای حسابرسی شرکت فارسیت اهواز و فارسیت دورود در سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1389 (پیوست شماره 18)

17-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان و شرکتهای تابعه برای سال مالی منتهی به 30/ 12/ 1391 ظرفیت تولید بشرح زیر بوده است.

اطلاعات مربوط به ظرفیت تولید

نام شرکت ظرفیت عملی ظرفیت بودجه ظرفیت واقعی انحراف ظرفیت مساعد(نامساعد)

سیمان آبیک 3,025,000 3,363,417 3,192,453 167,453

سیمان دورود 1,244,880 1,108,739 1,063,925 180,955-

سیمان ساوه 2,510,400 2,140,000 2,340,167 170,233-

سیمان خوزستان 2,496,000 2,092,800 1,976,847 519,153-

سیمان غرب 1,248,000 1,300,000 1,294,024 46,024

سیمان بهبهان 1,080,000 1,025,000 1,048,642 31,358-

سیمان بجنورد 1,755,000 1,660,000 1,577,838 177,162-

سیمان خاش 811,200 811,200 910,981 99,781

سیمان خزر 1,248,000 1,144,000 975,527 272,473-

سیمان فارس نو 973,440 1,165,250 1,187,692 214,252

سیمان زنجان -

سیمان فارس 644,800 670,000 715,482 70,682

سیمان سفید نی ریز 163,000 166,400 162,392 608-

جمع سیمانی 17,199,720 16,646,806 16,445,970 753,750-

مقایسه ظرفیتها نشان می‌دهد طی سال مالی منتهی به 30/12/91 بطور کلی از ظرفیت عملی بصورت کامل استفاده نشده است. ظرفیت کل شرکتهای سیمانی 17.199.720 تن می‌باشد که طی سال مالی 91 مقدار 16.445.970 تن تولید شده و مقدار 753.750 تن انحراف نامساعد وجود دارد. (پیوست شماره 19)

18-2- در شرکت سیمان فارس و خوزستان و شرکتهای تابعه برای سال مالی منتهی به 30/ 12/ 1391 اطلاعات مربوط به سودآوری و بازده دارایی‌ها به‌شرح جدول ذیل بوده است:

نام شرکت تعداد کارکنان مبلغ فروش سود (زیان)

خالص سود هرسهم

ریال بازده داراییها

(درصد)

سیمان فارس و خوزستان –شرکت اصلی 54 1,050,214 907,359 202 10

پنبه نسوز نهبندان 317- 0

تحقیق و توسعه صنعت سیمان 17 5,829 759 1084 11

تهران بتن 71 83,568 6,041 525 20

خدمات مهندسی سیمان فارس و خوزستان 62 151,698 46,972 1146 7

ساخت و نصب صنعتی البرز 79 83,996 14,131- -785 14-

صنایع بسته بندی سیمان آذرپاد 1 0 0 0 0

فارسیت اهواز 128 62,545 20,180- -673 8-

فولاد و چدن ماشین و سازی دورود 105 54,455 5,347- -116 5-

گچ ماشینی فارس 28 69,900 12,083 2417 30

نوآوران صنعت سبز 66 84,252 10,024 10046 8

جمع(میانگین) غیرسیمانی 557

596,243

22,107

13644

38

سیمان آبیک 1,173 2,301,750 223,772 124 4

سیمان دورود 865 734,156 101,010 1,263 14

سیمان ساوه 859 1,834,758 539,211 829 28

سیمان خوزستان 575 1,593,013 370,474 570 13

سیمان غرب 543 975,429 302,589 1,009 26

سیمان بهبهان 350 893,037 331,170 6,021 55

سیمان بجنورد 320 1,015,717 234,682 599 12

سیمان خاش 303 642,860 136,589 1,093 24

سیمان خزر 301 687,576 114,813 499 14

سیمان فارس نو 271 814,826 228,562 653 23

سیمان زنجان 248 425,874 53,848 196 7

سیمان فارس 228 507,336 105,112 2,102 24

سیمان سفید نی ریز 190 259,541 102,001 2040 42

جمع(میانگین)سیمانی 6,226

12,685,873

2,843,833

16,998

22

میانگین بازده داراییها در شرکتهای غیرسیمانی 6 درصد و در شرکتهای سیمانی 22 درصد می باشد. این مطلب نشان می¬دهد در بخش سیمانی عملکرد بهتری وجود داشته است. بازده دارییها یکی از معیارهای مهم در ارزیابی عملکرد شرکتها بوده و از طریق نسبت سود خالص قبل از مالیات به داراییهای شرکت محاسبه می‌گردد.

شرکت سیمان آبیک با بیشترین تعداد کارکنان (1.173 نفر) و بیشترین میزان داراییها (6،927 میلیارد ریال) کمترین بازده دارایی¬ها (4درصد) را دارد.

بیشترین بازده داراییها مربوط به شرکت سیمان بهبهان است که تعداد کارکنان آن 350 نفر، میزان داراییها 648 میلیارد ریال و بازده داراییها 55 درصد بوده است. (پیوست شماره 20)

19-2-در پتروشیمی غدیر جلسات هیات مدیره بصورت نامنظم برگزار شده که موجب تعویق مجمع عمومی به مدت 4 ماه شده است. (پیوست شماره 21)

20-2- در پتروشیمی غدیر اخذ تسهیلات ارزی به ارزش 2/ 6 میلیون یورو، 1124 میلیون ین و 4/ 31 میلیارد درهم امارات در سال 91 با نرخ مرجع در گزارشات مالی تسعیر گردیده که با توجه به سیاست های ابلاغی دولت امکان تسعیر با ارز مرجع وجود ندارد و میبایست بر اساس نرخ مبادلاتی مبالغ تسعیر گردد که این امر باعث شده اطلاعات مالی ارایه شده به مجمع عمومی و سهامداران به صورت صحیح نباشد و در آینده مشکلات عمده ای را جهت بازپرداخت مبالغ ایجاد خواهد نمود. (پیوست شماره 22)

21-2- در پتروشیمی غدیر در سال 89 اقدام به سفارش 5000 تن EDC از شرکت هلندی OPUS می نماید که مبلغ 000/ 780/ 1 یورو به عنوان پیش پرداخت بدون گشایش اعتبار اسنادی و از طریق نمایندگی آن شرکت در ایران بنام شرکت SKARAS به حساب بانکی فروشنده نزد بانک فورتیس هلند واریز گردیده است که تاکنون کالاهای خریداری شده از طرف شرکت فروشنده ارسال نشده است و از سال 90 شرکت پتروشیمی غدیر اقدام به پیگیری حقوقی موضوع می نماید و یک نفر را در هلند به عنوان ناظر وکالت با مبلغ ساعتی 100 یورو و یک وکیل را با ساعتی 250 یورو برای پیگیری موضوع استخدام می نماید که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است و مدیران چندین بار برای حضور در دادگاه به هلند مسافرت داشته اند که هزینه‌های انجام شده تا پایان سال 91 حدود 1000میلیون ریال بوده است. (پیوست شماره 23)

22-2- در شرکت پتروشیمی فارابی عدم پیگیری مناسب جهت تأمین خوراک مورد نیاز در سال های 89 ال 91 موجب کاهش تولید تا ظرفیت بسیار پایین حدود 20 درصد شده که در نتیجه موجب افزایش بدهی ها، حذف فرصت های شغلی، کاهش سهم بازار و ... شده است که در صورت عدم اجاره مخازن به بخش خصوصی و درآمد زایی از آن طریق شرکت مذکور ورشکست می گردید. (پیوست شماره 24)

23-2- در شرکت پتروشیمی فارابی خرید سوییچ کندانسور به مبلغ 40 میلیارد ریال که پس از 25 روز کار در مجتمع به علت عدم کیفیت مناسب سوراخ شده و بیش از 3 سال است که بلا استفاده در محیط مجتمع فارابی بدون ایجاد شرایط مناسب نگهداری قرارگرفته که در حال حاضر تنها قابلیت فروش به صورت ضایعات آهن را دارد. (پیوست شماره 25)

24-2- در شرکت پتروشیمی فارابی آقای هاشمی زاده مدیرعامل وقت شرکت اقدام به انحلال حسابرسی داخلی شرکت نموده است. (پیوست شماره 26)

25-2- در شرکت پتروشیمی آبادان قیمت خوراک از پالایشگاه آبادان تعیین تکلیف نگردیده و بدهی انباشته حدود 500 میلیارد ریالی تا سال 92 در این خصوص ایجاد شده است. (پیوست شماره 27)

26-2- در شرکت پتروشیمی آبادان بدهی به صندوق بازنشستگی نفت بالغ بر 500 میلیارد ریال تعیین تکلیف نگردیده و مشکلات عدیده برای نیروهای رسمی استخدامی نفت که در شرف بازنشستگی هستند ایجاد نموده است. (پیوست شماره 28)

27-2- در شرکت پتروشیمی آبادان بیش از 9000 تن محصول تولید شده در محوطه شرکت بدون رعایت استانداردهای اولیه نگهداری انباشت شده که موجب آسیب به بسته بندی آن و همچنین تبدیل محصولات به گرید پایین و در نتیجه کاهش قیمت به دلیل عدم فروش محصول شده است. (پیوست شماره 29)

28-2- در شرکت پتروشیمی آبادان در سال 92 محصول از پتروشیمی بندر امام خریداری شده که بدلیل عدم کیفیت مناسب قابل استفاده نمی باشد. (پیوست شماره 30)

29-2- در شرکت پتروشیمی آبادان در سال 92 کاتالیست از مبدا چین خریداری و در کنار سایر کاتالیست های خریداری شده از قبل (هلند) انبار شده است که تقریباً 2 برابر سرانه مصرف هر ساله بوده است و عدم وجود فضای کافی در انبار مربوطه و نقص سیستم خنک کننده که موجب بروز آتش سوزی و سوختن اکثر کاتالیست ها و همچنین لودر پتروشیمی آبادان شده است. (پیوست شماره 31)

3- قراردادها

خلاصه

در ارتباط با قراردادهای منعقده کنترل های لازم در مراحل نیازسنجی، انتخاب پیمانکار، واگذاری کار و نظارت بر اجرای آن صورت نگرفته است که موجبات سوء استفاده و ضرر و زیان شرکت ها را فراهم نموده است. در برخی موارد واگذاری امور به پیمانکاران خارج از شرکت بر اساس نیازهای موجود نبوده است به عنوان مثال در حالیکه شرکت نفت پاسارگاد دارای تاسیسات کافی برای مظروف سازی قیر بوده که بصورت بلا استفاده باقی مانده اقدام به انعقاد قرارداد برای انجام این امور نموده است. واگذاری کارها به پیمانکاران بر اساس شرایط رقابت واقعی نبوده و در اغلب مناقصه ها یک یا دو پیمانکار خاص همواره برنده اعلام شده اند. پیمانکاران مذکور از حمایت های خاص نیز برخوردار شده اند بعنوان مثال شرایط پرداخت به نفع آنان تغییر یافته و از تخفیفات خاص بهره مند شده اند. در برخی موارد نیز کار راسا به پیمانکار واگذار و حتی استعلام قیمت اخذ نشده و مجوز ترک تشریفات نیز از مراجع مربوط اخذ نشده است. بر اجرای قراردادها نظارت کمی و کیفی لازم صورت نگرفته که موجب عدم انجام بموقع و کامل تعهدات و سوء استفاده پیمانکاران طرف قرارداد در کیفیت کار شده است.

متن گزارش

1-3- در شرکت نفت پاسارگاد در تاریخ 5/ 12/ 1391 دو قرارداد چهار ماهه هر کدام به مبلغ 13.520.000.000 ریال به شماره های 1585 و1586 از تاریخ 1/ 11/ 1391 لغایت 31/ 2/ 1392 جهت ساخت بشکه و مظروف نمودن 260.000 تن قیر فله با شرکت اسپادانا شیمی تجارت (سهامی خاص) در تهران و اصفهان منعقد گردیده است. بررسی های بعمل آمده نشان می دهد که قبل از انعقاد قرارداد هیچگونه مناقصه و استعلام بهاء کتبی انجام نشده است و طبق اظهارات کارشناس امور قرارداد های این شرکت با توجه به طرح در کمیسیون معاملات انتعقاد قرارداد با ترک تشریفات مناقصه انجام شده است در صورتی که مطابق آئین نامه معاملات این شرکت، ترک تشریفات مناقصه صرفاً می بایست با مصوبه هیأت مدیره شرکت انجام گیرد که در این خصوص مصوبه¬ای وجود ندارد. در دو قرارداد فوق نرخ ساخت بشکه و مظروف سازی به ازاء هر تن قیر خالص در تهران و اصفهان 104.000 ریال منظور شده است، پیرو این دو قرارداد در تاریخ 5/ 4/ 1392 مجدداً دو الحاقیه دیگر به شماره های 1585 و 1586 صادر می گردد که باز هم بدون استعلام بهاء کتبی یا مناقصه بوده که به ازاء هرتن قیر خالص در اصفهان 130.000 ریال و در تهران 124.200 ریال می باشد، در صورتی که امکان تعدیل میزان کار تا 25% کل کار در قرارداد اصلی قید می شد نیازی به قرارداد الحاقی نبوده و با همان قیمت ها تتمه کار انجام می گرفت علیرغم اینکه عرفاً و بر اساس اصول مدیریت در تمامی قراردادها این موضوع درج می شود در قرارداد اصلی هیچ اشاره¬ای به این موضوع نشده است. از طرف دیگر در همان تاریخی که قرارداد متمم یا الحاقی بدون اخذ استعلام بهاء یا برگزاری مناقصه منعقد شده، شرکت نفت پاسارگاد با یک شرکت دیگر نیز به نام خدمات مهندسی فنی پنج قاره نیز قراردادی به شماره 1633-81 ق مورخ 25/ 4/ 1392 منعقد نموده است.

با توجه به اینکه شرکت اسپادانا در قراردادهای قبلی تخلفات متعددی را از جمله آلودگی، مشعل زدن، رنگ نامطلوب، مخلوط نمودن ضایعات در بشکه های قیر و کاهش غلظت آن و همچنین قاچاق سوخت در بشکه های قیر انجام داده است و مسئولین شرکت از این موضوعات اطلاع داشته و درگیر آن بوده اند انعقاد مجدد قرارداد با شرکت مذکور جای سوال دارد. نکته مهم اینکه واحد حراست در خصوص تخلفات مذکور نتوانسته اقدام پیشگیرانه ای انجام دهد اما در رابطه با سایر شرکت ها (به عنوان مثال شرکت 5 قاره) که حاضر بوده کار را با قیمت های پائین تر انجام دهد افراد متعددی را به عنوان ناظر مستقر نموده است که نتیجه ای در بر نداشته است. همچنین مسؤولین شرکت اقدام قانونی در رابطه با قیرهای فاقد کیفیت مظروف شده توسط شرکت اسپادانا انجام نداده و بر اساس مکاتبات و مدارک موجود بر خلاف مقررات دستور حمل آن به مقصد نامشخصی را صادر نموده اند.

شایان ذکر است مسئولین آزمایشگاه شرکت نتایج نمونه برداری های خود از قیرهای پر شده توسط شرکت اسپادانا را که حاکی از فقدان کیفیت قیر می باشد را به مسئولین شرکت پاسارگاد اعلام نموده اند که اقدامات لازم برای برخورد با شرکت مذکور انجام نشده و منجر به پلمب انبارهای شرکت مذکور در بندرعباس توسط مراجع قانونی در مهرماه سال 1392 نیز گردیده است که خسارت آن متوجه شرکت پاسارگاد شده است. (پیوست شماره 32)

2-3- در شرکت نفت پاسارگاد با بررسی های بعمل آمده از اسناد و مدارک شرکت مشخص شده که آئین نامه معاملات در خصوص قراردادهای حمل و نقل بشرح ذیل به درستی رعایت نگردیده است:

در خصوص استعلام بهاء کتبی همواره به صورتی عمل شده که شرکت پیمانکاری حمل و نقل به نام ره‌آورد حمل پاسارگاد متعلق به آقای ماسیس بوداغیان برنده شده است و به‌گونه‌ای حمل و نقل این شرکت بصورت انحصاری در اختیارش بوده است، چون هر زمان استعلام کتبی اخذ شده این شرکت برنده ثابت بوده و دو استعلام دیگر از پیمانکاران نامعتبر که قادر به انجام این کار نیستند گرفته شده و این شرکت برنده استعلامات شده است. مسئولین شرکت برای شکستن این انحصار درخواست همکاری با شرایط بسیار مناسب را به شرکت حمل و نقل آبادان از شرکت های وابسته به شستا داده اند که علیرغم توافقات ضمنی به عمل آمده مسئولین شرکت مذکور به دلایل نامشخص از امضای قرارداد و انجام کار استنکاف نموده اند. شایان ذکر است شرکت مذکور به دلیل تخلف و تقلب های انجام شده در اراک قبلاً لغو مجوز شده و در لیست سیاه شرکت نفت قرار گرفته بود. همچنین تعدادی از این عملیات حمل و نقل (مطابق اسناد حسابداری به شماره عطف 1211،1310،1215،1768 سال 92 و...) بدون انعقاد قرارداد بوده است. در مناقصه های انجام شده معمولاً آئین نامه معاملات بدرستی انجام نگردیده است و اسناد و مدارک جهت برگزاری مناقصه کامل نبوده است و در مناقصه ای که در فروردین 1392 برگزار گردیده و منجر به قراردادهای شماره 1621-16.ق مورخ 12/ 3/ 1392 شماره، 1635-16ق مورخ 25/ 4/ 1392، شماره 1645-16.ق مورخ 23/ 5/ 1392 و شماره 1644-16. ق مورخ 23/ 5/ 1392 گردیده است که بدون اخذ ضمانت نامه و یا سپرده جهت شرگت در مناقصه می‌باشد و به‌گونه‌ای می توان گفت، مناقصه باطل می‌باشد.

همچنین در مناقصه‌ای که در فروردین ماه 1392 برگزار شده است به جزء پیمانکار مذکور هفت پیمانکار دیگر شرکت نموده¬اند که هیچکدام شرایط شرکت در مناقصه را نداشته¬اند ولی کمیسیون معاملات جهت برگزاری مناقصه تشکیل و بنا بر مطالب ارائه شده فوق مجدداً برنده مناقصه را پیمانکار یاد شده اعلام نموده است. حتی در این مناقصه شرکتی به نام پیمانکاری نجفی برنده مسیر اراک به اصفهان گردیده که بدلایل نامشخص پیمان با شماره قرارداد 1621-16.ق مورخ 12/ 3/ 1392 به همان شرکت ره آورد حمل پاسارگاد متعلق به آقای ماسیس بوداغیان سپرده شده است.

شایان ذکر است مسولین شرکت پاسارگاد با اعمال فشار بر سایر پیمانکاران مستقر در پالایشگاه که پس از طی مراحل قانونی مستقر شده‌اند دستور تخلیه آنان را صادر و بطور غیر قانونی ترتیبات استقرار کانکس شرکت ره آورد حمل پاسارگاد در پالایشگاه تهران را فراهم می‌سازند و از بابت آن نیز اجاره بهائی اخذ ننموده اند. استقرار کانکس زمینه ای برای انحصار حمل و نقل شرکت ره آورد حمل پاسارگاد و انجام اقدامات غیر قانونی بوده است.

نکته مهم دیگر اینکه شرکت اقدام به حمل قیر فله توسط آقای بوداغیان به بندرعباس و مظروف نمودن آن در بندرعباس می نماید حال آنکه کرایه قیر فله هرتن 650000 ریال و مظروف 450000 ریال است و قیر فله ارسالی بایستی بمنظور تخلیه کامل در بندر عباس مجدداً گرم شود که مستلزم هزینه است. ضمناً قیرهای مظروف شده در بندرعباس مجدداً بایستی بارگیری شده و به اسکله حمل شوند که هزینه مضاعف نیز دارد. همچنین از طریق حراست با مسئول امور قراردادهای شرکت که در جهت منافع پیمانکار همکاری ننموده برخورد شده و اخراج گردیده است. (پیوست شماره 33)

3-3- در شرکت پرسی ایران گاز "قرارداد کار موقت" با آقای نادر پدرام به شماره 1772 تاریخ 10/ 4/ 92 از تاریخ 1/1/ 92 لغایت 29/ 12/ 92 با موضوع مشاوره حقوقی، و روزهای کارکرد در هفته سه روز تعیین شده است. همزمان به استناد صورتجلسه شماره 638-03-1392 مورخ 28/2/92 با فرد مذکور مبادرت به قرارداد استخدام قراردادی به شماره 3436 تاریخ 4/ 6/ 92 با مبلغ 15.541.055 ریال شده است. با بررسی قرارداد استخدامی ایشان مشاهده گردید تاریخ شروع استخدام ایشان در تاریخ 1/ 12/ 87 بوده و هم کنون دارای گروه 12 می‌باشد.

همچنین بدون حضور فیزیکی در شرکت حقوق کامل دریافت داشته و بر خلاف مفاد قرارداد استخدامی بیمه کامل تامین اجتماعی برای نامبرده منظور می شود. شایان ذکر است نامبرده در سال 84 بر اساس رای دادگاه به شماره دادنامه 67- 1/ 10/ 84 و شماره کلاسه دادگاه 84/ 67 بدلیل اینکه با پروانه وکالت خرم آباد، در تهران فعالیت می نمود به توبیخ با درج در مجله کانون وکلا محکوم شده است. طی سنوات 89 تا 92 جمعا (18) مورد پرونده دعاوی حقوقی در شرکت شرکت پرسی ابران گاز مطرح بوده و این امر با وجود اشتغال سه کارمند در قسمت حقوقی مبادرت به انعقاد قرارداد کار موقت و قرارداد مشاوره بوده است. مبلغ دریافتی نامبرده صرفاً بابت یک پرونده به نام گیل عسگر در سالهای 89 لغایت 31/ 6/ 92 جمعاً معادل 258/ 263/ 429/ 3 ریال بوده است. (پیوست شماره 34)

4-3- در شرکت پرسی ایران گاز با فردی به نام سید توفیق موسوی به شماره ملی 1757734021 صادره از اهواز قرارداد مشاوره به عنوان کارشناس پیگیری امور مجلس و استان ها از طرف شرکت پرسی ایرانگاز منعقد گردیده است. مدت قرارداد از 1/ 4/ 92 لغایت 29/ 2/ 92 از قرار ساعتی 000/ 160 ریال و ماهیانه 60 ساعت بوده است که بررسی های نشان می دهد در مدت حضور این گروه در شرکت هیچگونه حضور فیزیکی از نامبرده مشاهده نگردیده و علیرغم پیگیری های مکرر و بررسی های انجام شده هیچگونه گزارشاتی از نامبرده جهت انجام امورمشاوره که طبق قرارداد بایستی در ازای دریافت حق الزحمه به شرکت ارائه نماید مشاهده نگردید. همچنین هیچگونه حضور و غیابی از نامبرده در شرکت ثبت نمی گردد و دریافتی نامبرده نیز ماهیانه 000/ 600/ 9 ریال می باشد. ضمناً نامبرده عضو غیر موظف هیات مدیره شرکت پرسی ایران گاز خوزستان نیز می باشد. به دلیل تکثر نوع قرارداد مشاوره در شرکت پرسی ایرانگاز، مشاورین شرکت غیر قابل احصاء می باشند وتعدادی نیز از طریق شرکتهای پیمانکار نیروی انسانی(کار و تامین) جذب شرکت شده اند مانند آقای حمید جمرک فرزند محمد رضا به عنوان مشاور مدیر عامل با شرکت کار و تامین قرارداد منعقد نموده لیکن بدون حضور فیزیکی از شرکت ماهیانه مبلغ 000ر500ر8 ریال حقوق دریافت می دارد همچنین علیرغم پیگیریهای فراوان فهرست و نوع قرارداد کلیه مشاورین مربوطه ارائه نگردید. (پیوست شماره 35)

5-3- در شرکت پرسی ایران گاز جهت تعیین پیمانکار نیروی انسانی هیچگونه مناقصه ای برگزار نگردیده است و تنها با شرکت کار و تأمین قرارداد منعقد می گردد. این در حالیست که بر اساس قانون مناقصات کشوری و آیین نامه معاملات، شرکت بایستی ضمن برگزاری تشریفات قانونی مناقصات نسبت به انتخاب پیمانکار اصلح اقدام نماید. پیمانکار مذکور از حقوق کارگران تحت پوشش (به تعداد 16 نفر) معادل 43 درصد (30 درصد بابت حق بیمه و 13 درصد بابت سایر کسورات) کسر و بقیه بدون فیش حقوقی به کارگران پرداخت می نماید گه این امر برخلاف قانون کار می باشد. به برخی از نیروهای شرکت کار و تأمین حقوق و مزایا پرداخت می شود به عنوان نمونه آقای عاشق ایرانپور (خواهرزاده آقای احمدی نژاد) در حالیکه در شرکت حضور فیزیکی ندارد ساعت ورود ایشان هرروزه دقیقاً 7.30 ثبت شده است (پیوست شماره 36)

6-3- در شرکت پرسی ایران گاز اکثر خریدهای شرکت پرسی ایرانگاز از کارگاهی به نام تکنوتراش رضاقلی انجام میگیرد که این خریدها بدون رعایت آیین نامه مالی و معاملاتی شرکت و بدون برگزاری مناقصه و یا مزایده بوده و تخلف محسوب می شود. و جمعاً در سالهای مورد رسیدگی مبلغ 436ر138ر631ر8 ریال خرید انجام گرفته است.

خرید سال 89: مبلغ 000ر822ر958 ریال

خرید سال 90: مبلغ 000ر689ر595 ریال

خرید سال 91: مبلغ 436ر951ر988ر4 ریال

خرید سال 92: مبلغ 000ر676ر087ر2 ریال لغایت 30/7/92

جمع کل : 436ر138ر631ر8 ریال (پیوست شماره 37)

7-3- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به بررسی های بعمل آمده مشخص شده در کارخانه تهران تمامی امور اجرائی پروژه های این کارخانه (از قبیل اخذ استعلام بها، دریافت پیش فاکتور، انتخاب پیمانکار، تهیه مواد اولیه، تایید پیشرفت کار و انجام پروژه و...) از سال 1390 تاکنون را از طریق تنها توسط یک فرد ( مدیر پروژه مقیم کارخانه، آقای زارعی) انجام می گیرد که این امر باعث تخلفاتی گردیده است. منجمله آدرس‌ها و محل نشانی فاکتورها و صورتحساب¬های اخذ شده به نام¬ پیمانکاری اسدی، پیمانکاری جلوه و پیمانکاری یکه فلاح یکسان بوده و وجود خارجی نداشته¬اند و عملیات بصورت صوری انجام میگیرد و این امر برخلاف آئین نامه معاملات بوده است. علیرغم گزارش امر توسط حسابرسی داخلی شرکت تاکنون نسبت به رفع موضوع اقدام نشده است. (پیوست شماره 38)

8-3- در شرکت نفت پاسارگاد با بررسی های بعمل آمده از اسناد و مدارک مشخص گردیده است که آقای علی توکلیان در سال 1385 بعنوان مدیر صادرات شرکت نفت پاسارگاد استخدام می‌گردد و نامبرده نیز خارج از شرکت نفت پاسارگاد به همراه همسر و فرزندانش سهامدار شرکتی به نام نفت بلیج بوده‌اند که در سال 1389 مقدار 60،288 تن قیر به مبلغ 255،086،635،703 ریال کالا به این شرکت فروخته شده است. این موضوع در گزارش هیأت مدیره به حسابرسان نیز افشاء نگردیده است. ضمن اینکه مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره این شرکت همزمان اعضاء هیأت مدیره شرکت بیناس بایا انرژی که بزرگترین مشتری نفت پاسارگاد است نیز می¬باشند. شرکت نفت بلیج در 8 ماهه اول سال 1389 جریمه دیرکردی به مبلغ 352/ 920/ 897/ 2 ریال داشته است که این مبلغ نیز به شرکت نفت پاسارگاد پرداخت نشده است. پس از مشخص شدن ارتباط شرکت نفت بلیج اویل با آقای توکلیان، شرکت جدیدی به نام بی ناس بایا تاسیس و نسبت به انجام معاملات اقدام می نماید تا جائی که در سال 1390 شرکت بی ناس بایا بزرگترین مشتری شرکت نفت پاسارگاد و شرکت بلیج اویل سومین مشتری گشته و در سال 1391 شرکت بلیج اویل از لیست مشتریان حذف می گردد. بر اساس دفاتر شرکت میزان فروش به بی ناس بایا در سال 1390 معادل 249.886.246.565 ریال و در سال 1391 معادل 2.622.886.823.807 ریال بوده است.

در سال 1391 حسب تصمیم کمیته اعتبار سنجی مشتریان شرکت بی ناس بایا مشتری طلائی تشخیص داده شده و مقرر گردیده فروشها بصورت 30% نقد یا ضمانت نامه بانکی و 70% چک و سفته اخذ شود که در موارد مشابه، چنین تسهیلاتی برای سایر شرکتها در نظر گرفته نشده است و برای سایر شرگتهاشرایط پرداخت 70% نقد و 30% اعتباری بوده است. در مقطع مذکور شرکت دارای کمبود نقدینگی شدید بوده و مجبور به اخذ وام بانکی شده است و بابت بازپرداخت آن متحمل هزینه های مالی سنگین شده است. علیرغم سررسید شدن بخشی از مطالبات اقدامی بمنظور وصول آن از طریق نقد نمودن ضمانت نامه های دریافتی صورت نگرفته است.

همچنین در سال 1391 تخفیفات خارج عرف و رویه شرکت نفت پاسارگاد به مشتری فوق اعطا گردیده (مبلغ 329ر791ر1 دلار با نرخ تسعیر 12260 ریال معادل 831ر897ر593ر21 ریال بابت 7 ماهه اول سال 1391)و این امر بارها توسط حسابرسی داخلی به مسولین شرکت اعلام گرددیده لیکن همان رویه ادامه داشته است (پیوست شماره 39)

ردیف شرح دلار ریال

1 میزان تخفیف اعطائی به شرکت 913ر682ر2 349ر521ر892ر32

2 میزان تخفیف اعطائی طبق رویه شرکت 584ر921 518ر623ر298ر11

3 تخفیف اعطائی بیش از حد مجاز 329ر791ر1 831ر897ر593/21

9-3- در شرکت نفت پاسارگاد با توجه به بررسی های بعمل آمده مشخص شده است که در تاریخ 25/ 4/ 1392 قراردادی به شماره 1633-81 ق، به مبلغ 4.992.840.000 ریال با شرکت مظروف سازی پنج قاره منعقد شده در صورتی که همزمان با شرکت مظروف سازی اسپادانا نیز قرارداد به همان مقدار و مبلغ منعقد نموده اند مقررات استعلام بهاء و فرایند رقابتی مطابق آئین‌نامه بکلی رعایت نشده است. در بررسی موضوع قرارداد فوق الذکر شرکت پنج قاره، مطابق صورتجلسه تنظیمی و گزارشات پیوست مشخص شده که در زمان انبارگردانی و بازدید، تعداد 3747 عدد از بشکه های خالی متعلق به شرکت پاسارگاد موجود نبوده و مطابق گزارشات، شرکت پنج قاره اقدام به فروش بشکه ها نموده و تخلفات دیگری از جمله اقدام به مخلوط نمودن شن، خاک و... با قیر دریافتی از شرکت نفت پاسارگاد انجام داده است. (پیوست شماره 40)

10-3- در شرکت نفت پاسارگاد قراردادی با شخصی به نام سید مجتبی موسوی قریشی به عنوان مشاور حقوقی با حقوق ماهیانه 50،000،000 ریال منعقد گردیده است در حالیکه شرکت دارای دفتر حقوقی با دو کارمند و همچنین وکیل مستقل می باشد. (پیوست شماره 41)

11-3- در شرکت نفت ایرانول قرارداد پیمان مدیریت منعقده فی مابین شرکت با "شرکت پارس سازه تأمین" به شماره 135/ 87 تاریخ 18/ 4/ 87 با موضوع ساخت و تکمیل ساختمان دفتر مرکزی واقع در خ. پاسداران به مبلغ 38.000.000.000 ریال، دارای ایراداتی به شرح ذیل می باشد:

- قرارداد با شرکت مزبور بدون برگزاری مناقصه و برخلاف آیین نامه معاملات شرکت صورت گرفته است.

- موضوع فعالیت شرکت پارس سازه تأمین، طبق اساسنامه شامل؛ سرمایه گذاری و مشارکت در تولید و فروش انرژی برق و احداث نیروگاه و ... می باشد که با موضوع قرارداد منعقده مغایرت دارد.

- در خصوص شرکت پارس سازه تأمین صلاحیت فنی از مراجع ذیصلاح علی رغم درخواست ارایه نگردید.

- حق الزحمه پیمانکار مدیریت معادل (13 %) کلیه مخارج طرح می باشد. مشخص نیست که این مبلغ بر چه اساس و معیاری صورت گرفته است. علی رغم پیگیری های متعدد پاسخی ارایه نشد.

- طبق جزء (ب) ماده (4) قرارداد مذکور، برآورد اولیه هزینه های خرید مصالح و تجهیزات و دستمزدهای اجرای پروژه به مبلغ 38 میلیارد ریال می باشد، که مبلغ مذکور مشخص نیست که بر چه اساس و معیاری صورت گرفته است. از طرفی با فرض صحت مبلغ قرارداد (38 میلیارد ریال)، جمعا حدود 57 میلیارد ریال پرداخت شده است. علی رغم پیگیری های متعدد در خصوص اضافه پرداختی (19 میلیارد) پاسخی ارایه نگردید.

- بر اساس ماده (5) قرارداد مذکور، کارفرما (شرکت ایرانول) مبلغ 3.500.000.000 ریال بعنوان تنخواه به شرکت مذکور پرداخت نموده است. در ضمن مبلغ 100.000.000 ریال نیز علی الحساب به شرکت مذکور نیز پرداخت شده است.

- با توجه به ماده (7) قرارداد مذکور، نظارت پیمان بعهده اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح واگذار خواهد شد. لیکن در این خصوص قراداد نظارت با شخص حقیقی (احسان کاسه چی) که، بدون تایید صلاحیت از مراجع ذیصلاح می باشد.

- بر اساس ماده (3) قرارداد مذکور و الحاقیه شماره (1) قرارداد، مدت زمان پیمان تا تاریخ 30/ 11/ 90 می باشد. لیکن تحویل قطعی پروژه، در تاریخ 16/ 11/ 91 ، با (11) ماه تاخیر صورت گرفته و از این بابت هیچ نوع خسارت تاخیر و ضمانت نامه ای از شرکت پارس سازه تأمین به نفع شرکت ایرانول ضبط نگردیده است. (پیوست شماره 42)

12-3- در شرکت نفت ایرانول قرارداد منعقده فی مابین شرکت نفت ایرانول با آقای احسان کاسه‌چی(شماره 21648-89 تاریخ 14/ 2/ 92) بابت نظارت بر انجام پروژه ساخت ساختمان دفتر مرکزی شرکت نفت ایرانول که دارای ایراداتی به شرح ذیل می باشد:

- قرارداد فی مابین کارفرما- آقای حسن کاسه چی مدیرعامل وقت ایرانول (پدر) و ناظر- احسان کاسه چی(پسر) منعقد گردیده است.

- ناظر (احسان کاسه چی) فاقد مجوز از مراجع ذیصلاح در خصوص نظارت بر ساخت می باشد.

- بر اساس مفاد هر دو قرارداد متوالی ، حق الزحمه ناظر به ازاء هر ساعت 110.000 ریال و 140.000 ریال و بر اساس 120 ساعت در ماه، که جمع پرداختی طبق دو قرارداد 369.000.000 ریال می باشد. لیکن در این خصوص 446.000.000 پرداخت شده است. علی رغم پیگیری های متعدد در خصوص اضافه پرداختی (77.000.000) پاسخی ارایه نشد. (پیوست شماره 43)

13-3- در شرکت نفت ایرانول قرارداد منعقده فی مابین شرکت نفت ایرانول با "شرکت پترو سینا" به شماره 92/ 88 تاریخ 6/ 2/ 88 با موضوع تهیه و تأمین و تجهیز (57) دستگاه مخازن ذخیره پالایشگاه آبادان و متعلقات آن به مبلغ 2.940.000.000 ریال می باشد که دارای ایراداتی به شرح ذیل می باشد:

- قرارداد با شرکت مزبور بدون برگزاری مناقصه و برخلاف آیین نامه معاملات شرکت صورت گرفته و صرفا بر اساس صورتجلسه (مورخ 2/ 6/ 87 ) فی مابین، قرارداد نهایی شده است.

- در خصوص شرکت پترو سینا در خصوص تهیه و تأمین دستگاه مخزن صلاحیت فنی از مراجع ذیصلاح ارایه نگردید.

- طبق ماده (3) قرارداد مذکور، برآورد اولیه هزینه اجرای پروژه به مبلغ 2.940.000.000 ریال می باشد، که مبلغ مذکور مشخص نیست که بر چه فهرست بها و معیاری صورت گرفته است. علی رغم پیگیری های متعدد پاسخی ارایه نشد.

- قبل از انعقاد قرارداد مبلغ 500.000.000 ریال علی الحساب طی سند شماره 220 تاریخ 10/ 6/ 87 و بعد از انعقاد قرارداد مبلغ 100.000.000 ریال طی سند حسابداری 3599 تاریخ 26/ 12/ 88 به شرکت مذکور پرداخت شده است.

- همچنین قرارداد منعقده با "شرکت پترو سینا" به شماره 157-88-2 تاریخ 18/ 7/ 88 با موضوع تعمیر و تعویض مخازن (10) دستگاه مخازن پالایشگاه آبادان به مبلغ 1.474.000.0000 ریال می‌باشد که دارای ایراداتی به شرح ذیل می باشد:

-قرارداد با شرکت مزبور بدون برگزاری مناقصه و برخلاف آیین نامه معاملات شرکت صورت گرفته است.

-در خصوص شرکت پترو سینا برای تعمیر و تجهیز، صلاحیت فنی از مراجع ذیصلاح ارایه نگردید.

-طبق ماده (3) قرارداد مذکور، برآورد اولیه هزینه اجرای پروژه به مبلغ 1.474.000.000 ریال می باشد، که مبلغ مذکور مشخص نیست که بر چه اساس و معیاری صورت گرفته است. علی رغم پیگیری های متعدد پاسخی ارایه نشد. (پیوست شماره 44)

14-3- پتروشیمی فن آوران در سال 1389 دارای قرارداد شماره 369 / 007/ 1-29 با شرکت پتروسینا بوده که قبل از این پروژه هیچگونه فعالیت در حوزه ابنیه و ساختمان نداشته است. برآورد اولیه قرارداد مبلغ 814/ 471/ 489/ 27 ریال بوده که ضرائب 3/ 1 بالا سری و 18/ 1 ضریب منطقه‌ای و 28/ 1 پلوس پیمانکار در آن ضرب شده و مبلغ 000/ 320/ 976/ 53 ریال گشته است.

-با توجه به این که برآورد براساس فهرست بهای سال 1388 بوده به هیچ وجه نباید ضریب بالا سری و منطقه ای در عدد ضرب می شد چرا که ضرائب مذکور طبق فهرست ابلاغی در سرجمع آیتم ها دیده شده است.

-موضوع قرارداد شامل ساخت 5 ساختمان اداری دو رستوران، ساختمان پیمانکاران، سر درب های ورودی و درمانگاه بوده است که کلا 3 ساختمان اداری، پیمانکاران، و سردرب های ورودی تکمیل شده اند و 2 ساختمان دیگر از قرارداد حذف شده است.

-زمان اجرای کار یکسال بوده که از سال 89 شروع شده و در سال 92 تقریبا تکمیل شده است.

-ضمن اینکه 2 ساختمان از پروژه کسر گردیده اما مبلغ پروژه و صورت وضعیت های پرداختی تاکنون حدود 000/000/000/ 69 ریال بوده که با فرض ابلاغ 25% افزایش پیمان از سقف قرارداد نیز بیشتر شده است.

-با فرض درست بودن قیمت اولیه پیمان تغییرات فراوان ایجاد شده در نقشه ها و همچنین عدم مدیریت صحیح پروژه موجب حذف 2 ساختمان درمانگاه و رستوران شده که اکنون رستوران با مبلغ 000/000/000/ 20 ریال مجددا در سال جاری به شرکت پتروسینا واگذار شده است.

-در سال 91 به دستور مدیرعامل وقت آقای سیفی مشاور پروژه شرکت ماندان خلع ید شده و خاتمه پیمان به آن ابلاغ می گردد که این امر موجبات ایجاد ضرر و زیان به شرکت فن آوران را فراهم ساخته است.

-بنظر می رسد با مد نظر قرار دادن برآورد اولیه، اتلاف زمان و هزینه های انجام پروژه و عدم منطقی بودن قیمت اولیه مبلغی بالغ بر 000/000/000/ 30 ریال به شرکت زیان وارد شده است. (پیوست شماره 45)

15-3- با توجه مناقصه عمومی طبخ و توزیع غذای گرم پتروشیمی امیرکبیر در اوایل سال 92 و نظر به اتمام قرارداد سال قبل در خرداد ماه طی جلسه 1323 کمیسیون معاملات در مورخه 25/ 02/ 92 شرکت صداقت نگین خوزستان برنده مناقصه عمومی با مبلغ 000/ 120/ 967/ 49 ریال می گردد و موضوع صورتجلسه شده است که پس از مشخص شدن این موضوع شرکت پیمانکار قبلی (جلوه، آب خرمشهر) که در مناقصه هم دوم شد اعلام میدارد حاضر است با 20% افزایش قیمت نسبت به سال گذشته (1391) مجددا پیمان را کسب کند که برخلاف قانون موضوع در هیأت مدیره طی جلسه 284 با مبلغ 000/000/000/ 44 ریال تأیید می گردد و اعلام می گردد شرکت اول (صداقت نگین خوزستان) انصراف داده در صورتیکه هیچگونه مدرکی دال بر انصراف شرکت مذکور جود ندارد. علاوه بر این پس از گذشت 5 ماه از قرارداد سال 91 به علت عدم توافق پیمانکار قبلی با کارفرما همچنان پرداخت ها بصورت علی الحساب می باشد و مبلغ درخواستی شرکت مذکور حدود 000/000/000/ 48 است که کاملا خلاف قوانین و مقررات مناقصات می باشد. (پیوست شماره 46)

16-3- با توجه به بند 2 صورتجلسه 1016 مورخ 01/ 06/ 89 کمیسیون معاملات پتروشیمی امیرکبیر مقرر گردید که پیمانکار قبلی خرید ضایعات ( آقای پرماس) با نرخ های ضایعات فلزی هر کیلو 2870 تومان و ضایعات پلاستیکی 4510 ریال به مدت یکسال مجددا منعقد شود در صورتیکه اولا نیاز به برگزاری مزایده بوده ضمن اینکه قیمت در طول سال متغییر است و قرارداد منعقده فی ما بین قیمت را بصورت قطعی اعلام داشته که این امر موجب وارد آمدن خسارت به شرکت امیر کبیر شده است. (پیوست شماره 47)

17-3- با توجه به صورتجلسه 1221 مورخ 26/ 06/ 91 کمیسیون معاملات شرکت امیرکبیر در خصوص عملیات حمل و نقل صادرات و واردات مواد شیمیایی و قطعات یدکی و محصول شرکت آدینه بار جنوب با مبلغ 400/ 814/ 319/ 17 برنده مناقصه شده است و مقرر شد پس از استعلام حراست در خصوص صلاحیت شرکت برنده ابلاغ گردد که حراست طی نامه مورخ 12/ 07/ 91 شرکت آدینه بار جنوب را فاقد صلاحیت اعلام نموده و نفر دوم مناقصه را برنده اعلام میدارند در صورتیکه شرکت آدینه بار جنوب در حال حاضر در بندر امام دارای پروژه حمل و نقل است و حراست هیچگونه مدرکی دال بر استعلام و رد صلاحیت شرکت مذکور تاکنون ارائه ننموده است. (پیوست شماره 48)

18-3- قرارداد ساخت مخازن 906 مجمع فارابی مبلغ اولیه 50 میلیارد ریال که با فرض ابلاغ 25% بها میلیارد ریال می شود در صورتیکه برابر آخرین صورت وضعیت پرداخت شده حدود 70 میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت شده است. (پیوست شماره 49)

19-3- قرارداد ساخت پروژه ساختمانی نفت پاسارگاد به شماره 1544-12ق مورخ 26/ 6/ 91 با شرکت سوله ایران (به مدیریت آقای فیروز محبی که در سایر شرکت های زیرمجموعه نیز معاملات غیر قانونی با ایشان انجام گرفته که در بخش های مربوط درج شده است) با قیمت هر متر مربع 15.000.000 ریال بدون برگزاری مناقصه منعقد شده است (حسب اطلاع واصله قیمت های منطقه هر متر ساخت 9.300.000 ریال بوده است. نهایتاً پس از دریافت مبلغ 3.293.000.000 ریال کار را بصورت نیمه تمام انجام که از شرکت مذکور خلع ید شده است. لکن هیچگونه وجهی بابت خسارت اخذ نشده است. شایان ذکر است مدیر پروژه مذکور که پیگیر تخلفات پیمانکار بوده است مدتی بعد اخراج می گردد. (پیوست شماره 78)

20-3- بر اساس صورتجلسه هیات مدیره هولدینگ نفت و گاز و پتروشیمی مبنی بر تجمیع دفاتر شرکت های تابعه در تاریخ 31/ 4/ 92 شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی زمینی به مساحت 2500 متر در منطقه 22 تهران (کوهک) خریداری که در دفتر اسناد رسمی 254 تهران به نام شرکت شده است مبلغ کل زمین (شش دانگ) در سند رسمی معادل 211.750.000 ریال قید شده است. حسب اظهار مدیرعامل شرکت مذکور با توجه به انتقال سند نیازی به مبادله مبایعه نامه نبوده و جهت صرفه جوئی مبایعه نامه مبادله شده است. بر اساس نظر کارشناس رسمی ارزش ملک مذکور معادل 167.500.000.000 (هر مترمربع 67.000.000 ریال) تعیین شده است. هیچگونه اسناد و مدارکی در خصوص میزان وجوه پرداختی به مالکان زمین در شرکت مذکور وجود نداشته و ارائه نگردید. در همان تاریخ در دفترخانه مذکور سه دانگ از زمین خریداری شده توسط شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی بصورت وکالت بلاعزل و بدون قید و شرط به آقای فیروز محبی فرزند مسیح ا.. انتقال داده می شود. نامبرده هیچگونه سابقه مالکیتی در زمین خریداری شده و یا ارتباط قانونی و رسمی با صاحبان زمین نداشته و نقش ایشان در این معامله مشخص نمی باشد. در تاریخ 21/ 5/ 92 (بیست و یک روز پس از انتقال سند) مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی طی نامه شماره 3862-10/ 92 به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران اعلام می نماید سه دانگ زمین مذکور خریداری و سه دانگ دیگر بطور امانی بنام شرکت به ثبت رسیده و ضمن معرفی آقای محبی به عنوان مالک زمین خواستار واریز ثمن سه دانگ دوم به حساب ایشان می شود حال آنکه در تاریخ 30/ 4/ 92 (یک روز قبل از انتقال سند) بر اساس نامه شماره 3693-10/ 92 مدیرعامل جمعاً مبلغ 78.750.000.000 ریال طی چهار فقره چک بانکی بانک رفاه در وجه آقای فیروز محبی پرداخت شده است. (ارزش سه دانگ ملک مذکور بر اساس نظر کارشناس معادل 83.750.000.000 ریال می شود که مبلغ پرداختی معادل 5.000.000.000 ریال کمتر می باشد) بر اساس مدارک موجود شرکت پتروشیمی فناوران نیز طی سه فقره چک جمعاً مبلغ 78 میلیارد ریال در وجه آقای فیروز محبی پرداخت نموده است. با توجه به مشخص نبودن کاربری ملک خریداری شده استعلام تلفنی از آژانس های معاملات ملکی منطقه مذکور با ذکر نشانی دقیق حاکی از ارزش هر متر زمین حداکثر تا 15.000.000 ریال می باشد. علیرغم درخواست های به عمل آمده هیچگونه مدارکی در خصوص پرداخت های صورت گرفته توسط شرکت پتروشیمی فناوران ارائه نگردید. شایان ذکر است آقای فیروز محبی مدیرعامل شرکت سوله ایران می باشد که زمینی را از یکی دیگر از شرکت های تابعه خریداری نموده است و با یکی از شرکت های تابعه هولدینگ قرارداد پیمانکاری داشته که بدلیل تخلفات انجام شده خلع ید گردیده است. بدیهی است در صورتیکه ملک خریداری شده دارای کاربری مورد نیاز (اداری) نباشد اقدام به خرید آن تصمیم نادرستی بوده است. (پیوست شماره 79)

21-3- در تاریخ 4/ 8/ 91 شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک یک قطعه زمین خود واقع در رویان شهرستان نوشهر به مساحت 840 متر مربع با 240 متر ویلا و انشعابات مربوط به مبلغ 2.600.000.000 ریال بر اساس نظر کارشناس رسمی به آقای فیروز محبی فروخته شده است. در این رابطه مصوبه هیات مدیره برای فروش ملک مذکور اخذ نشده و مزایده ای نیز برگزار نشده است. همچنین علیرغم اینکه مبلغ عمده وجه مذکور طی چک شماره 7483143 مورخ 25/ 12/ 91 پرداخت شده سند حسابداری بتاریخ 1/ 12/ 91 صادر شده است. (پیوست شماره 80)

4- انتصابات

خلاصه:

اختیارات مدیران عامل در ارتباط با موارد استخدامی (استخدام، انتصابات، اخراج) بسیار گسترده بوده که با توجه به عدم وجود آئین‌نامه‌های مصوب و فقدان کنترل های موثر منجمله اعمال نظارت های لازم توسط شستا و هولدینگ صرفاً بر اساس تشخیص مدیرعامل و بصورت سلیقه ای انجام گرفته است به نحوی که افراد دارای سابقه طولانی کماکان بصورت قراردادی بوده در حالی که افراد جدیدالاستخدام رسمی شده اند، شایستگی افراد در انتصابات مد نظر قرار نگرفته و افراد دارای مدارک غیر مرتبط با نمرات بسیار ضعیف به سمت‌های بالا منصوب شده اند. در انتصاب مشاورین به تخصص افراد و نیازهای موجود توجه نشده و صرفه و صلاح شرکت مد نظر قرار نگرفته است. برخوردهای قانونی با افراد متخلف صورت نگرفته و به اخراج آنان اکتفا شده است ضمن آنکه سنوات افراد مذکور به‌صورت تشویقی محاسبه و پرداخت شده است. در یکی از شرکت ها علی رغم اخراج های متعدد هیچگونه جلسه کمیته انضباطی طی مدت سه سال تشکیل نشده است. مستندسازی در رابطه با امور نیروی انسانی بسیار ضعیف بوده و مدارک کافی در رابطه با استخدام، ارتقاء و دلایل اخراج افراد در پرونده ها موجود نمی باشد. در برخی از موارد مدارک بدون هیچ دلیل منطقی توسط مسئولین پائین تر امحا گردیده و مستند اقدامات خود را اضهارات شفاهی مدیران عامل عنوان نموده اند. استعلامات لازم در رابطه با مدارک تحصیلی و خدمت وظیفه عمومی افراد از مراجع ذیربط صورت نگرفته و به روئیت اصل مدرک (حسب اعلام مسئولین) و اخذ تصویر مدارک اکتفا شده است. کنترل‌های لازم در حضور و غیاب افراد صورت نگرفته است بنحوی که برخی از افراد علیرغم عدم حضور در شرکت هر ماهه حقوق و اضافه کار دریافت نموده اند. کنترل های لازم به ماموریت و اضافه کار کارکنان اعمال نشده که موجب گردیده در موارد مذکور مقررات مربوط رعایت نشود.

متن گزارش

1-4- در شرکت نفت پاسارگاد هیچگونه آئین نامه جذب و نگهداشت نیروی انسانی وجود ندارد و افراد طبق دستور مدیرعامل جذب و یا ترک کار می شوند و اخراج کارکنان تنها با دستور مدیر عامل و تاییدیه حراست انجام می گردد و از برگزاری کمیته انضباطی جهت کارکنان متخلف خودداری می گردد به عنوان مثال اخراج خانم فریبا نجفی که با وجود داشتن تخلفات متعدد پاداش سنواتی معادل 2 ماه حقوق و به مبلغ 000ر000/ 484 ریال در پایان سال 1391 به ایشان پرداخت گردیده است یا آقای حسین محمد زاده که بدون اعلام هرگونه دلیلی اخراج گردیده است. در شرکت نفت پاسارگاد بایگانی پرونده پرسنلی افراد بطور اصولی و علمی انجام نگردیده و اوراق به طور دلخواه در پرونده کم و زیاد می گردد به عنوان نمونه پرونده خانم هاشمی (مسول کارگزینی). وهمچنین دفتر اندیکاتور سال قبل امحا شده است و هیچگونه استعلامی از بابت اصالت مدرک تحصیلی کارکنان و پایان خدمت آنان انجام نمی گیرد. در شرکت نفت پاسارگاد تبدیل وضعیت کارکنان از قراردادی به رسمی دارای نظم خاصی نبوده و به دلخواه مدیریت عامل انجام می شود به عنوان نمونه تبدیل وضعیت بدون ضابطه و تبعیض آمیز شش نفر از کارکنان در سال 1391 (خانم هاشمی، آقای نقدی و....) نحوه انعقاد قرارداد کارکنان از یک نظم خاصی برخوردار نبوده طبق مدارک موجود براساس نظر مدیران واحد در بازه زمانی سه ماهه،شش ماهه،.... و حتی 14ماهه انجام می‌شود. (پیوست شماره 50)

2-4- در پتروشیمی غدیر از افراد بازنشسته (آقای درویشی) به عنوان رییس امور اداری استفاده شده است. (پیوست شماره 51)

3-4- در شرکت پرسی ایران گاز

-دستور العمل خاص و تدوین شده ای جهت جذب، نگهداری و آموزش کارکنان وجود نداشته است و به کارگیری نیروها صرفاً با تشخیص و دستور مستقیم مدیر عامل شرکت انجام می شود. (خانم سلطانی در کرمان بامدرک فوق لیسانس مواد و متالوژی شاغل در امور مالی و فرزند مدیریت سابق همان شرکت)

-طبق آیین نامه ماموریت شرکت به افراد استفاده کننده از ماموریت اداری اضافه کار تعلق نمی گیرد لیکن به کلیه افرادی که در ماموریت بوده اند اضافه کار پرداخت گردیده است.

-ورود و خروج برخی از افراد به صورت صوری ثبت می گردد و با محاسبات ساده می توان دریافت که کارکرد ایشان از نصف کارکرد موظفی نیز کمتر بوده و در عین حال حقوق و مزایا و همچنین سایرمزایای مستمر و غیر مستمر نیز بصورت کامل پرداخت می شود. (به عنوان مثال آقای طارمی)

-در برخی از موارد ارتقا رتبه و یا افزایش حقوق بدون ضابطه و تنها با دستور شفاهی مدیر عامل انجام شده است یا بر اساس دستور شفاهی مدیریت از حالت قراردادی به رسمی تبدیل گردیده است (آقای حامد فتاحی با مدرک فوق دیپلم با گروه 12 قراردادی گردیده که طبق آیین نامه طبقه بندی مشاغل باید با گروه 9 صورت می پذیرفته است.

-تعدادی از کارکنان شرکت پرسی ایران گاز در استخدام رسمی شرکت بوده ولی بر خلاف قانون خدمات کشوری به ارگان های دولتی مامور گردیده و حقوق و مزایای خویش را علیرغم عدم کارکرد در شرکت مذبور از پرسی ایران گاز دریافت می دارند. (آقای مهران غلامی به صندوق مهر رضا) یا تعدادی از کارکنان به بیمه مرکزی مامور گردیده اند. (پیوست شماره 52)

4-4- در شرکت نفت پاسارگاد در تاریخ 17/ 7/ 1392 با شخصی به نام کیوان قیم اعلائی با شماره ملی 1465765808 فرزند بایرام تحت عنوان مشاور مدیر عامل و مدیر صادرات شرکت نفت پاسارگاد قرارداد منعقد گردیده است، بررسی اسناد و مدارک نشان می دهد نامبرده به همراه آقای ابراهیم نقدی مجدر (مدیر تدارکات و حمل و نقل فعلی شرکت نفت پاسارگاد ) دارای یک شرکت با مسئولیت محدود به نام شرکت پتروکامیاران پارسه با شماره ثبت 335712 می باشند و با عنایت به اختیار فروش و انتخاب پیمانکاران، احتمال سوء استفاده وجود دارد. (پیوست شماره 53)

5-4- شرکت نفت پاسارگاد شرکت در حال حاضر دارای 13 نفر مشاور می باشد که با برخی از آنها قرارداد مشاوره سالانه و با برخی نیز بصورت ساعتی قرارداد منعقد گردیده است. در پالایشگاه آبادان با آقایان سید محمد شاکر، موسی االرضا هارونی، مصطفی خضری و کرم منوچهری قرارداد مشاوره تحقیق توسعه منعقد گردیده است که همه قراردادها تحت عنوان تحقیق و توسعه بوده و گزارشی از این افراد دریافت نشده است. دو قرارداد مشاوره جهت مراسم مذهبی و فرهنگی با آقایان علیرضا عسگری و محمد جفت پسند منعقد گردیده و ماهانه 8،000،000 ریال به هرکدام پرداخت می شود در حالیکه شرکت فعالیت تولیدی دارد. (پیوست شماره 54)

6-4- مامؤریت آقای حمید رضا فلاح تفتی (برادر خانم سعید مرتضوی- مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی) از سازمان تأمین اجتماعی به شرکت نفت ایرانول با عنوان «مدیر پروژه احداث پایانه صادرات و واردات بندر امام خمینی» می‌باشد.

-در این راستا ماموریت شخص مزبور به استناد مصوبه شماره 27/ 9/ 91 هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی مندرج در نامه شماره 16963/ 91 تاریخ 28/ 9/ 91 مدیرکل امور اداری سازمان مذکور می باشد. با بررسی های به عمل آمده مشخص شد، مصوبه مذکور مربوط به خرید یک دستگاه MRI برای بیمارستان می باشد و هیچ ارتباطی موضوعی با ماموریت نامبرده به شرکت نفت ایرانول ندارد. همچنین با توجه به گفته مدیر منابع انسانی شرکت نفت ایرانول نامبرده از کارکنان رسمی تأمین اجتماعی بوده و ماموریت آن بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان صورت گرفته و ما ناگزیر به بکارگیری ایشان هستیم.

-هیچ نوع مدرک و مستندی دال بر رسمی بودن ایشان ارایه نگردید.

-در قرارداد منعقده با ایشان مدرک تحصیلی فوق دیپلم کامپیوتر قید شده که علی رغم درخواست تصویر مدرک ارایه نشد. (پیوست شماره 55)

7-4- در سال 1390 و 1391 در شرکت هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و شرکتهای تابعه 453 انتصاب اعضای هیات مدیره انجام شده است که مدت عضویت آنان بشرح جدول زیر می باشد:

مدت تصدی تعداد

کمتر از یک ماه 6

یک ماه تا سه ماه 65

سه ماه تا 6 ماه 84

شش ماه تا یک سال 217

بیش از یک سال 81

جمع 453

اعضای هیأت مدیره به شرح زیر طی یک سال مالی بیش از یک تغییر در انتصاب داشته‌اند:

نام و نام خانوادگی نام شرکت تعداد

داود اکبری شهرستانی سیمان نی ریز گچ ماشینی فارس نوآوران صنعت سبز 3

احمد مقصودی سیمان خزر سیمان غرب تحقیق و توسعه 3

نصرت اله توکل سیمان خوزستان سیمان غرب سیمان مازندران 3

سهراب اسماعیلی تهران بتن پنبه نسوز نهبندان سنگ تزئینی 3

داریوش بنی احمدی سیمان غرب سیمان خزر سیمان بهبهان 3

آرش حبیبی آزاد سیمان خزر خدمات مهندسی صنایع بازرگانی 3

عبدالحمید صالحی سیمان خزر سیمان بهبهان سیمان سپاهان 3

سعید جلالی سیمان سفید نی ریز گچ ماشینی فارس سیمان خاش 3

حمیدرضا لامعی رامندی سنگ تزئینی پنبه نسوز نهبندان سیمان خاش 3

کیوان سلیمی سیمان خوزستان سیمان غرب تحقیق و توسعه 3

مهدی کریمی سیمان آبیک سیمان خزر - 2

محمدحسن رضائی عراقی سیمان آبیک سیمان فارس - 2

مرتضی لطفی فارسیت اهواز سیمان بهبهان - 2

احمد شریفی خیرآبادی سیمان فارس نو سیمان بهبهان - 2

اسفندیار سالاروند سیمان آبیک ساخت و نصب - 2

امید علیجانی سیمان فارس صنایع بازرگانی - 2

تقی حاجیوند سیمان بهبهان سیمان فارس نو - 2

روز علی نیک آبادی سیمان خزر سیمان خاش - 2

سیدحسین شفیعی سیمان بجنورد سیمان سپاهان - 2

مجتبی حقیقت جو سیمان سپاهان سیمان مازندران - 2

علیرضا عبدالهی سیمان فارس تحقیق و توسعه - 2

علی اکبر الوندیان سیمان فارس تحقیق و توسعه - 2

فرهنگ ساکی سیمان خاش سیمان غرب - 2

مهدی یگانه سیمان فارس نو سیمان خزر - 2

عبدالوهاب کشاورزی سیمان خوزستان خدمات مهندسی - 2

نام و نام خانوادگی نام شرکت تعداد

محمدجعفر باجلان سیمان فارس نو تهران بتن - 2

سید جلیل حدیقه سیمان فارس نو نوآوران صنعت سبز - 2

مهدی دانشگر سیمان دورود فارسیت دورود - 2

حسین فاتح سیمان دورود سیمان خاش - 2

تغییر مکرر مدیران عامل در سال 1391 در شرکتهای ذیل قابل توجه می‌باشد:

نام شرکت نام و نام خانوادگی مدیران عامل تعداد

سیمان فارس و خوزستان محمدرضا منتظری اسفندیار سالاروند مرتضی لطفی 3

سیمان خوزستان مرتضی لطفی منصور قدمی اسداله نیکفر 3

سیمان فارس اسد اله نیکفر علی حسین قراچه مهرزاد پورکریم 3

سیمان دورود جعفر مطیعی تواندشتی عباس دیرین مهرزاد پورکریم 3

سیمان ساوه عبدالرضا شیخان روزعلی نیک آبادی - 2

سیمان غرب مسعودرضاشاکری کمال صدیقی - 2

سیمان آبیک اسفندیار سالاروند مرتضی لطفی - 2

سیمان خزر حمید اقبالیان منصور قدمی - 2

سیمان فارس نو ابراهیم نعمت الهی عبدالمجید نیکنام - 2

سیمان نی ریز عبدالمجید نیکنام جهرمی احمد شریفی خیرآبادی - 2

خدماتمهندسیسیمانفارسوخوزستان سید جلیل حدیقه ساسان رحیمیان - 2

فارسیت دورود حسین رحیمی حمید رضا لامعی رامندی - 2

بازرگانیسیمانفارسوخوزستان سید محمد حسینی علی شکوری گرکانی - 2

تهران‌بتون حسین نکونام هوشنگ آقاجانی - 2

در ارتباط با این تغییرات مدارکی دال بر انتقال تجربیات، تحقق برنامه های راهبردی و شاخص های مربوطه ارایه نگردید. مضافاً این ابهام وجود دارد که دلایل تغییرات مدیران مربوط به عملکرد مدیر بوده یا مورد دیگری داشته است. (پیوست شماره 83)

مدیران ارشد

عدم تناسب تخصص و رشته تحصیلی با سمت مدیران ارشد در شرکتهای تابعه:

نام شرکت نام و نام خانوادگی سمت مدرک تحصیلی رشته تحصیلی تاریخ انتصاب تاریخ عزل

تحقیق و توسعه صنعت سیمان مجید معدنی مدیر امور اداری کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی 85/01/01 90/05/01

سیمان خزر محمود مرتضوی معاون بازرگانی کارشناسی مهندسی شیمی 90/10/27 -

سیمان خزر ضیا مرادیپور مدیر فروش دیپلم کاربری کامپیوتر 91/09/25 -

سیمان ساوه سیدمحمد تقوی زاده معاون بازرگانی کارشناسی برق و مخابرات 92/05/02 -

سیمان ساوه هادی باقری مدیر فروش کارشناسی شیمی 90/11/08 -

مشاوران

عدم تناسب تخصص مشاوران با موضوع مورد مشاوره در برخی موارد:

نام شرکت نام و نام خانوادگی موضوع مشاوره مدرک تحصیلی رشته تحصیلی سابقه اجرایی تاریخ شروع به‌کار تاریخ خاتمه کار

سیمان خاش فریدون علی اکبری مشاور برق کارشناسی مهندسی شیمی 17 سال 1/ 91 2/92

5- خرید و فروش ارز

خلاصه:

با توجه به فعالیت شرکت ماکرو اینترنشنال که از شرکت های زیرمجموعه شستا بوده و در کشور امارات مستقر می باشد ارزهای حاصل از صادرات شرکت های زیرمجموعه هولدینگ توسط شرکت مذکور دریافت و در حساب های فیمابین منظور شده است. اغلب شرکت های هولدینگ برای فروش ارز اقدام به جلسات معاملاتی با حضور نمایندگان هولدینگ و اخذ استعلام قیمت از صرافی های مجاز نموده اند. پس از مشخص شدن بالاترین قیمت وجه ریالی توسط صرافی واریز و حواله دریافت ارز از ماکرو صادر شده و صرافان مبالغ ارزی را در امارات از ماکرو دریافت نموده اند. در این رابطه شایان ذکر است

- در کلیه موارد نرخ های ارز در داخل کشور ملاک قرار گرفته است حال آنکه محل تحویل ارز کشور امارات بوده و قاعدتاً نرخ ارز در محل تحویل بایستی ملاک قرار می گرفت شایان ذکر است با توجه به محدودیت های بانکی موجود صرافی ها کارمزدی تا حدود 7 درصد ارزهای انتقالی را بابت انتقال آن به کشور امارات دریافت می نمایند.

- در اغلب موارد از تعداد معدودی از صرافی ها استعلام قیمت اخذ شده است

- در اکثر موارد صرافی های ارزایران و اکسس برنده مزایده بوده اند

- در بسیاری از موارد ارز به نرخ های کمتر از قیمت بازار بفرش رسیده است

- در برخی موارد ابتدا ارز تحویل و پس از چند روز وجه ریالی دریافت شده است و برای مدت مذکور هیچگونه تضمینی بابت ارزهای تحویلی اخذ نشده است همچنین جرائم تاخیر مندرج در قرارداد اخذ نشده است

- در برخی موارد نرخ های مشخص تعیین نشده و نرخ ارز بر اساس مابه التفاوت نرخ رسمی و نرخ بازار تعیین شده است که به صرفه و صلاح شرکت نبوده است.

- در برخی از موارد ارز در یک جلسه معاملاتی با نرخ های متفاوت به صرافی های مختلف فروخته شده است

- در برخی از موارد نمایندگان هولدینگ در جلسات معاملاتی حضور نداشته اند

- در برخی از موارد نرخ های خرید یک صرافی مشخص (ارزایران) از شرکت های زیرمجموعه هولدینگ متفاوت بوده است.

متن گزارش

1-5- در شرکت نفت ایرانول قرارداد منعقده بشماره 33-91-2 تاریخ 17/ 3/ 91 فی مابین شرکت نفت ایرانول و شرکت تضامنی تحیری و شرکاء (ارز ایران) دارای ایراداتی به شرح ذیل می باشد:

کل فروش ارز درهم طی قرارداد فوق به‌شرح ذیل می باشد:

ردیف مبلغ درهم

(درهم) نرخ فروش

(ریال) کل مبلغ فروش درهم

(ریال) تعداد روزهای تاخیر

دریافت مبلغ ناشی از فروش ارز درهم

1 40.000.000 4.830 193.200.000.000 تاخیر در پرداخت از (1) تا (28) روز

2 20.000.000 5.190 103.800.000.000 تاخیر در پرداخت از (1) تا (4) روز

3 10.000.000 5.100 51.000.000.000 تاخیر در پرداخت از (2) تا (3) روز

4 10.000.000 5.700 57.000.000.000 تاخیر در پرداخت از (1) تا (6) روز

5 10.000.000 5.885 58.850.000.000 تاخیر در پرداخت (2) روز

6 10.000.000 6.525 65.250.000.000 تاخیر در پرداخت از (2) تا (3) روز

7 20.000.000 9.260 185.200.000.000 تاخیر در پرداخت از (1) تا (5) روز

جمع 120.000.000 - 741.300.000.000 -

- با توجه جدول فوق کلیه مبالغ درهم ابتدا به شرکت ارز ایران تحویل شده سپس با چند روز تاخیر معادل مبلغ ریالی آن دریافت می شود.

- مطابق با جزء (3-4) ماده (3) قرارداد طرف دوم قرارداد (ارز ایران) متعهد می شود حدکثر طی 24 ساعت معادل ارز دریافتی را به حساب طرف اول قرارداد (ایرانول) واریز نماید. لیکن در هیچ یک از مراحل فروش ارز درهم، این مفاد رعایت نشده است.

- مطابق با جزء (3-5) ماده (3) قرارداد مزبور چنانچه طرف دوم قرارداد (ارز ایران) تحت هر شرایطی پس از یک روز کاری اقدام به واریز وجه ننماید به ازاء هر روز تاخیر (0.1 % ) مبلغ واریزی می بایست بعنوان جریمه دیرکرد به طرف اول (ایرانول) پرداخت نماید. چنانچه مدت زمان تاخیر بیش از (15) روز بالغ گردد طرف اول مختار است تا ضمن فسخ قرارداد، مطالبات خود را اعم از اصل و جرایم تاخیر را از محل تضامین قرارداد وصول نماید و طرف دوم حق هر گونه ادعا و اعتراض را از خود سلب می نامید. لیکن از هیچ یک از دریافتی های با تاخیر خسارت و جریمه ای اخذ نشده است.

- بر اساس جزء (4-1) ماده (4) قرارداد مذکور و جزء (ج) ماده (1) متمم آن قرارداد، طرف دوم قرارداد (ارز ایران) می بایست تضمین های لازم به میزان 30 میلیارد ریال ضمانت نامه ملکی و 70 میلیارد ریال چک یا سفته با امضاء شرکت تضامنی و ظهر نویسی یکی از شرکتهای هم گروه در اختیار طرف اول قرار دهد. لیکن علی رغم درخواست تاکنون تضمینی ارایه نگردید. (پیوست شماره 56)

2-5- در تاریخ 19/ 8/ 89 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 23 میلیون درهم امارات می نماید که به صرافی GCM معادل 15میلیون درهم به نرخ 2845 ریال و به صرافی پارسیان 8 میلیون درهم به نرخ 2840 ریال فروخته شده است با توجه به اینکه به صرافی پارسیان 5 ریال ارزانتر فروخته شده است که خسارت وارده به شرکت برابر 40 میلیون ریال بوده است. (پیوست شماره 57)

3-5- در تاریخ 25/ 5/ 90 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 9.300.000 دلار به صرافی GCM با قیمت 10600ریال نموده است درحالیکه متوسط قیمت در آن روز حدود 11650ریال بوده که با فرض حاشیه سود 200 ریال برای خریدار حدود 850 ریال برای هر دلار ضرری بالغ بر 000/000/ 905/ 7 ریال به شرکت وارد شده است. (پیوست شماره 58)

4-5- در تاریخ 8/8 /90 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 000/ 400/ 1 دلار به شرکت GCM با قیمت 11700ریال نموده که در این تاریخ قیمت بازار آزاد 13100 ریال بوده که باز هم با فرض حاشیه سود 250ریال حدود 1150 ریال به ازای هر دلار زیان به شرکت وارد شده که جمعاً برابر 000/000/ 610/ 1 ریال می باشد. (پیوست شماره 59)

5-5- در تاریخ 6/6/ 90 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 622/ 610/ 6 دلار به شرکت اکسس تکنولوژی به قیمت 10670ریال نموده که در تاریخ فوق نرخ ارز در بازار آزاد 12040ریال بوده که با فرض حاشیه سود 250ریال به ازای هر دلار 1120ریال ضرر به شرکت وارد شده که برابر 640/ 896/ 403/7 ریال می باشد. (پیوست شماره 60)

6-5- در تاریخ 9/ 8/ 91 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 30 هزار درهم امارات به شرکت ارز ایران به قیمت 8185 ریال نموده که با فرض حاشیه سود 200ریالی و قیمت روز درهم که 8920 ریال بوده به ازای هر درهم 720ریال زیان به شرکت وارد شده که جمعاً برابر 000/000/ 600/ 21ریال می باشد. (پیوست شماره 61)

7-5- در تاریخ 23/ 12 /91 پتروشیمی فن آوران اقدام به فروش 000/000/ 30 درهم به شرکت اکسس تکنولوژی به مبلغ 9252 ریال نموده که در همان تاریخ 20 میلیون درهم به شرکت ارز ایران به مبلغ 9360ریال فروخته است که مابه التفاوت ایجاد شده که زیان وارده جمعاً مبلغ 000/000 /240/ 3 ریال می باشد. (پیوست شماره 62)

8-5- در تاریخ 23/ 12/ 91 پتروشیمی غدیر اقدام به فروش مبلغ 000/ 500/ 7 درهم به صرافی ارزایران نموده که مبلغ فروش آن 9260 تعیین شده در صورتیکه در همان تاریخ ارز ایران از پتروشیمی فن آوران 000/000/ 20 درهم به مبلغ 9360ریال خریداری کرده که خسارت وارد شده در این معامله 000/000/ 750ریال بوده است. (پیوست شماره 63)

9-5- در تاریخ 30/ 9/ 90 پتروشیمی غدیر اقدام به فروش 329/ 371/ 1 دلار به شرکت MMG به مبلغ هر دلار 14009 نموده که قیمت بازار آزاد 15300 ریال بوده که در هر دلار ضرری بالغ بر 1090ریال برابر 610/ 748/ 494/ 1 ریال به شرکت وارد شده است. (پیوست شماره 64)

10-5- پتروشیمی غدیر به جز یک مورد تمامی ارز خود را به صرافی ارز ایران فروخته است که منطقی به نظر نمی‌رسد. (پیوست شماره 65)

11-5- در سال 1391 پتروشیمی فن آوران اقدام به افزایش کارمزد شرکت ماکرو از 3 در هزار به 4 در هزار نموده که افزایش هزینه ای بالغ بر 5000 میلیون ریال به شرکت تحمیل نموده است این در صورتی است که شرکت ماکرو هیچگونه سودی بابت ارزهایی که از شرکت های پتروشیمی در اختیار دارد پرداخت نمی نماید. (پیوست شماره 66)

12-5- در سال 1391 پتروشیمی فن آوران اقدام به افزایش کارمزد شرکت اکسس تکنولوژی از 5/ 2 به 9/ 2 در هزار نموده که حدود 000/000/ 500/ 1 ریال هزینه به شرکت تحمیل شده در صورتیکه شرکت اکس هم تأمین کننده مواد اولیه هم نگهدارنده ارز و هم خریدار محصول فن آوران می باشد. (پیوست شماره 67)

13-5- شرکت پتروشیمی فارابی در سال های 90 و 91 مبلغ محصول صادراتی خود را به ترتیب جمعاً به مبلغ 870/ 760/ 736 ریال و 848/ 852/ 313/ 63 ریال به صورت ریالی دریافت نموده است که مابه تفاوت های ایجاد شده باعث ضرر و زیان به شرکت شده است. (پیوست شماره 68)

14-5- در تاریخ 7/ 3/ 92 پتروشیمی امیرکبیر اقدام به برگزاری جلسه مزایده و مناقصه برای فروش مبلغ 5 میلیون دلار از منابع ارزی خود برای تأمین منابع ریالی جهت خرید 3 میلیون یورو با منشاء داخلی می نماید که شرکت تضامنی حضرتی کیش با پیشنهاد 36500 ریال به ازای خرید هر دلار برنده می گردد که پس از آن مبلغ فروش به 10 میلیون دلار تغییر می کند. با توجه به روند پرداخت ها برای برنده مناقصه ارز که باید از 24 ساعت پس از ابلاغ شروع به پرداخت نماید و حداکثر تا 48 ساعت پس از اعلام کل تعهد خود را تسویه حساب نماید اما این صرافی اولین پرداخت را 8/ 3/ 92 به مبلغ 65 میلیارد ریال در 11/ 3/ 92 مبلغ 40 ملیارد ریال در 14/ 3/ 92 ، 25 میلیارد ریال، 23/ 3/ 92 مبلغ 6/ 35 ریال و آخرین پرداختی 15روز در سپردن تسویه و جمع پرداختی حدود 40 درصد از تعهد ریالی می نماید و دیگر پرداختی انجام نمی دهد. در تاریخ 8/ 4/ 92 با توجه به کاهش نرخ ارز پس از انتخابات ریاست جمهوری شرکت مذکور تقاضای برگزاری جلسه ای می نماید که نمایندگان امیرکبیر، صرافی حضرتی کیش و یک نماینده از صرافی ارزایران که خریدار اصلی بوده و با واسطه شرکت مذکور در فرآیند شرکت کرده است تشکیل می گردد که نشان دهنده عدم وجود سلامت در برگزاری بوده است که با توجه به عدم انجام مابقی معامله ضرری بالغ بر 31 میلیارد ریال به شرکت وارد شده است. (پیوست شماره 69)

6- فروش محصولات

خلاصه

عدم برگزاری مزایده برای فروش محصولات، عدم اخذ بموقع مبالغ فروش، فروش محصولات به شرکت های واسطه که موجب ایجاد بازار غیر رسمی شده است، فروش محصولات بصورت تعهدی و عدم دریافت ضمانت و وجوه مربوط قبل از تحویل محصول، بی نظمی در فروش ها و عدم صدور پیش فاکتور و صورتحساب، مشخص ننمودن نرخ مبنای تسعیر ارز در قراردادهای فروش و دریافت وجه فروش صادراتی سیمان بصورت ریالی بر اساس نرخ ارز مرجع و فروش صادراتی به نرخ های کمتر از فروش داخلی

متن گزارش

1-6- در پتروشیمی فن آوران طی سال های 90 و 91 فروش صادراتی محصولات پتروشیمی فن آوران با بی نظمی شدیدی همراه بوده است که گاها بدون صدور پیش فاکتور و گاهی بدون صدور صورت حساب بوده است. در برخی فروش ها تشریفات مزایده رعایت نشده است که 3 مورد از آن جمعاً مبلغ 358/ 010/ 6 دلار ارزش داشته در مواردی فرمول پیشنهاد قیمت و صورت حساب مغایرت دارد که 4 مورد در پیوست آورده شده است. همچنین صدور پیش فاکتور با مشخصات متفاوت و شماره یکسان (تکراری) موید بی نظمی و عدم مدیریت صحیح در بخش فروش بوده است. تأخیر در پرداخت های مبالغ فروش محصولات (طبق لیست پیوستی) با در نظر گرفتن سود 4% (عرف بازار ارز) خسارتی بالغ بر 738/ 342 دلار به شرکت وارد شده است و برخی فروش ها هم زمان وصول آنها مشخص نیست و قابلیت محاسبه تأخیرات را ندارند. در خصوص فروش داخل هم در برخی موارد در سال های 89 الی 91 فروش محصولات به شرکت های دلال و واسطه فروخته شده که می بایست به شرکت های تولیدی فروخته شده است. (پیوست شماره 72)

2-6- در شرکت پتروشیمی امیرکبیر سال 90 و 6 ماهه اول 91 اقدام به فروش محصول در بازار نموده که با عنایت به دستورالعمل های ابلاغی می بایست به شرکت های تولید کننده محصول را بفروشد که در این تاریخ ها سود حاشیه بازار حدود 8000 ریال در هر کیلو گرم بوده است. این شرکت متاسفانه اقدام به فروش محصول به شرکت های تجاری (دلال) و غیر تولیدی نموده است. به عنوان مثال شرکت دیبا صنعت مهر جهان دو محصول Ex3 که برای تولید لوله های پلی اتیلن کاربرد دارد به میزان 2000 تن و محصول LL209AA که برای تولید نایلون و نایلکس استفاده می گردد به میزان 5550 تن خریداری نموده که با توجه به سود حاشیه بازار حدود 000/000/ 400/ 60 ریال سود برده این در حالی است که شرکت مذکور نه تولید کننده است و نه دارای پروانه بهره برداری است و همچنین شرکت تولیدی همزمان هر دو محصول را مصرف نمی کند. (پیوست شماره 73)

3-6- در شرکت پتروشیمی آبادان فروش محصول به مبلغ 10 میلیارد ریال به یک شرکت بدون اخذ ضمانت های لازم انجام و محصول به شرکت مذکور تحویل گردیده که تا کنون مبلغ فوق وصول نشده است. (پیوست شماره 74)

4-6- در شرکت پتروشیمی آبادان فروش محصولات بصورت تعهدی و شرایطی و یا بازپرداخت مدت دار و گاهاً بدون دریافت ضمانت لازم انجام گرفته و محصول قبل از پاس شدن چک های دریافتی تحویل شده است. (پیوست شماره 75)

5-6- در شرکت سیمان فارس و خوزستان فروش¬ صادراتی شرکت¬های تابعه در سال مالی منتهی به 30/ 12/ 1391 که عمدتا به کشور عراق انجام شده است، از طریق افراد و شرکت¬های واسطه صورت پذیرفته و علی رغم معامله ارزی، معادل ریالی مبلغ فروش به نرخ ارز مرجع از خریداران دریافت گردیده است. فروش سیمان شرکت¬های تابعه طی سال مالی منتهی به 30/ 12/ 1391 بشرح زیر بوده است.

فروش داخلی سال فروش صادراتی جمع

درصد مبلغ-میلیون ریال درصد مبلغ-میلیون ریال مبلغ-میلیون ریال

سیمان آبیک 95 2,162,590 5 104,022 2,266,612

سیمان ساوه 93 1,743,679 7 141,080 1,884,759

سیمان خوزستان 56 843,512 44 670,297 1,513,809

سیمان بجنورد 95 967,683 5 48,034 1,015,717

سیمان غرب 41 399,129 59 576,229 975,358

سیمان بهبهان 45 402,631 55 490,406 893,037

سیمان فارس نو 94 779,557 6 46,773 826,330

سیمان دورود 76 568,846 24 179,412 748,258

سیمان خزر 96 665,041 4 29,870 694,911

سیمان خاش 81 517,548 19 125,312 642,860

سیمان فارس 93 473,467 7 33,869 507,336

سیمان زنجان 95 403,100 5 22,774 425,874

سیمان نی ریز 60 154,731 40 104,809 259,540

80 10,081,514

20 2,572,887

12,654,401

با توجه به اینکه معادل 20 درصد از کل فروش سیمان شرکت¬های تابعه به صادرات اختصاص داشته که براساس نرخ ارز مرجع در حساب‌ها منظور شده است. با فرض یکنواخت بودن فروش¬ صادراتی طی سال، موارد زیر قابل توجه می‌باشد.

- مابه¬التفاوت نرخ ارز مرجع و نرخ ارز مبادله¬ای برای 6 ماه دوم سال مالی 1391 مبلغ 1،261،890 میلیون ریال می¬باشد که در دفاتر اعمال نگردیده است.

- عدم رعایت حقوق دولتی به واسطه صادرات از طریق اشخاص واسطه.

- با توجه به مراتب فوق، به دلیل عدم دسترسی به منابع حاصل از تفاوت نرخ ارز صادرات، شرکت برای تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز، ناگزیر به اخذ تسهیلات ریالی و ارزی و تحمل هزینه مالی و زیانهای ناشی از نوسان نرخ ارز گردیده است. (پیوست شماره 76)

6-6- نرخ‌های فروش داخلی شرکت‌های سیمانی توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تعیین و با هماهنگی کمیته ماده (1) طرح جامع سیمان و با اخذ مصوبه هیئت مدیره انجمن مذکور به شرکت¬های سیمانی اجرا و ابلاغ می¬گردد. لیکن در مورد نرخ فروش سیمان صادراتی براساس توافق با مشتریان و مفاد قرارداد منعقده عمل می¬شود. به طوری که نرخ فروش سیمان در قرارداد به صورت"ریالی و یا ارزی معادل دلار بانک مرکزی" قیدگردیده است که در خصوص نرخ تسعیر آن ابهام وجود دارد. و طی بررسی بیشتر مشخص شد در کلیه شرکت-های سیمانی ارزی دریافت نشده و معادل ریالی آن به نرخ ارز مرجع محاسبه و دریافت شده است.

نرخهای فروش برخی از شرکت¬های زیرمجموعه در سال 91 بشرح زیر بوده که در برخی موارد نرخ فروش صادراتی کمتر از نرخ فروش داخلی می باشد.

فروش داخلی-91

نام شرکت نوع سیمان مقدار

تن نرخ متوسط

ریال مبلغ

میلیون ریال

سیمان خاش خاکستری 174,825 716,787 125,312

سیمان ساوه خاکستری 2,118,891 659,109 1,396,580

سیمان غرب خاکستری 607,236 621,987 377,693

سیمان فارس¬نو خاکستری 1,128,560 687,819 776,245

فروش صادراتی-91

نام شرکت نوع سیمان مقدار

تن نرخ متوسط

ریال مبلغ

میلیون ریال

سیمان خاش خاکستری 738,104 716,799 529,072

سیمان ساوه خاکستری 57,110 637,664 36,417

سیمان غرب خاکستری 700,746 822,334 576,247

سیمان فارس¬نو خاکستری 65,230 706,890 46,110

بررسی‌ها از سایت مجله گلوبال سمنت متوسط قیمت روز سیمان در کشورهای مختلف به ازای هر تن بشرح ذیل می باشد.

نام کشور مبلغ به دلار

امارات متحده عربی 81/ 87

ترکیه 90

مصر 77/ 87

چین 58/ 56 الی 98/ 66

لیکن نرخ صادراتی اعمال شده در شرکتهای تابعه که از طریق اشخاص واسطه انجام پذیرفته است 60 دلار می باشد. (پیوست شماره 77)

7-6- در شرکت سیمان غرب بر اساس یادداشت 1-1-10 صورتهای مالی منتهی به 30/ 12/ 1391 شرکت، مبلغ 13.852 میلیون ریال بابت پیش پرداخت خرید 420 تن کاغذ موندی به شرکت Delta پرداخت گردیده است. نکات قابل توجه در این ارتباط به شرح زیر می باشد.

قرارداد مربوط به خرید مذکور ارایه نگردیده است. لذا تاریخ خرید مشخص نمی باشد.

دریافت نامه ای از شرکت Del & Tec (که ظاهراً همان Delta می باشد؟!) با مضمون معرفی شرکت سایه سار جهت دریافت مبلغ 50 درصد صورتحساب به عنوان پیش دریافت به تاریخ آگوست 2011 ، بدون قید مبلغ و یا اشاره به تاریخ صورتحساب یا قرارداد.

ارایه توافقنامه مورخ 16/ 7/ 1392 فی مابین شرکت سیمان غرب با شرکت سایه سار به نمایندگی خانم جوادیان فرزانه در رابطه با ایفای تعهدات شرکت فروشنده راجع به تأمین و تحویل 420 تن کاغذ موندی اتریش.

با توجه با مراتب بالا، در نبود قرارداد یا صورتحساب اولیه، فاصله زمانی نامه شرکت Del & Tec با توافقنامه فی مابین شرکت سیمان غرب و شرکت سایه سار، ضمن تردید در بازیافت مبلغ پرداخت شده، کفایت مستندات احراز نگردیده است. (پیوست شماره 81)

گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین

شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین به عنوان یکی از شرکت های تخصصی یا هلدینگ، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در سال 1377 به صورت سهامی خاص تأسیس شده و از سال 1383 شخصیت حقوقی آن به (سهامی عام) تغییر یافته است.

عمده موضوع فعالیت شرکت عبارت است از خرید و فروش و پذیره نویسی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس و خارج از بورس و خرید و فروش کالاهای قابل معامله در بورس کالا در داخل و خارج از کشور و خرید و فروش انواع اوراق بهادار و اوراق مشارکت و نیز سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها و مؤسسات تولیدی، تجاری و بازرگانی و سایر نهادهای مالی در داخل و خارج از کشور می باشد.

شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین در حال حاضر دارای 8 شرکت فرعی به شرح ذیل می باشد.

1- شرکت کارگزاری با هنر (سهامی خاص) با سرمایه 30,000 میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 90 درصد سرمایه فوق می باشد.

2- شرکت کارگزاری صبا تأمین (سهامی خاص) با سرمایه 30,000 میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت صبا تأمین معادل 80 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد.

3- شرکت کارگزاری بیمه تأمین آینده (سهامی خاص) با سرمایه 2,000 میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 85/ 99 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد.

4- شرکت سرمایه گذاری هامون شمال (سهامی عام) با سرمایه 1,000 میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 98/ 99 درصد سرمایه شرکت فوق می‌باشد.

5- شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین (سهامی خاص) با سرمایه یک میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 96 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد.

6- شرکت خدمات بیمه تأمین آتیه (در حال انحلال) با سرمایه 30 میلیون ریال که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 60 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد.

7- شرکت ماکرواینترنشنال سرویسز با سرمایه 7/ 14 میلیوندرهم امارات که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 51 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد، 5/ 40 درصد سرمایه به شرکت نفت پاسارگاد و بقیه به اشخاص حقیقی و حقوقی مستقر در امارات تعلق دارد.

شرکت مذکور در جزیره "ویرجین" بریتانیا به ثبت رسیده و در حال حاضر در"جبل علی" امارات به فعالیت خود ادامه می دهد.

8- شرکت گلوب با سرمایه 450,000 درهم امارات که سهم سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین معادل 100 درصد سرمایه شرکت فوق می باشد، ضمناً شرکت مذکوردر "شارجه" امارات به ثبت رسیده است.

شرکت ماکرواینترنشنال سرویسز خود دارای 7 شرکت زیرمجموعه به شرح ذیل 3می باشد.

1- شرکت ماکروکمیکال (محل اقامت دوبی)

2- " گلوب آلمان (محل اقامت فرانکفورت آلمان)

3- " گلوب هنگ کنگ (محل اقامت هنگ کنگ)

4- " ساماکو (محل اقامت دوبی)

5- " فیتکو (محل اقامت شارجه)

6- " صبا (محل اقامت گرجستان)

7- " موا (محل اقامت گرجستان)

الف) بررسی رویدادهای مالی شرکت اصلی و شرکت های زیرمجموعه و انعکاس آن در دفاترقانونی شرکت

1- در سال 1391 شرکت اصلی مبلغ 803 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری های بلند مدت را قبل از تصویب مجمع شرکتهای سرمایه پذیر (بانک تجارت، بانک ملت و شرکت بیمه البرز) در دفاتر قانونی شناسایی نمود، درصورتیکه می بایست سود سرمایه گذاری ها پس از تصویب مجمع عمومی در دفاتر قانونی شرکت اعمال گردد

2- صورت های مالی شرکت های خارجی تلفیق شده بیش از 4 ماه قبل از پایان سال مالی شرکت اصلی (سرمایه گذاری صبا تأمین) می باشد در صورتیکه می بایست طبق استاندارد حسابداری تاریخ گزارشگیری شرکت های فرعی حداکثر 3 ماه قبل از پایان سال مالی شرکت اصلی باشد.

3- صورت‌های مالی 6 شرکت فرعی تحت پوشش شرکت ماکرو تلفیق نگردیده و افشای مناسب و لازم از این بابت در صورت های مالی شرکت اصلی بعمل نیامده است، ضمناً صورت های مالی و گزارشات حسابرسی 6 شرکت فرعی مذکور نیز ارائه نگردیده و با توجه به مراتب فوق آثار مالی احتمالی ناشی از ارائه و بررسی مدارک و مستندات فوق مشخص نمی باشد

4- بر اساس اطلاعات موجود یکی از شرکت های فرعی تحت پوشش شرکت ماکرو اینترنشنال (گلوب هنگ کنگ) به نام یکی از کارکنان خارجی شرکت مذکور(خانم هو) ثبت شده که با برداشت غیر قانونی به مبلغ 04/ 1 میلیون دلار و 18/ 1 میلیون یورو (مجموعاً حدود 7/ 2 میلیون دلار) از حساب بانکی اقدام به انحلال شرکت نموده که از سال 1390 تا کنون نتیجه پیگیری های انجام شده منجر به وصول طلب شرکت نشده است، همچنین ترازنامه تلفیقی گروه شامل مبلغ 98 میلیارد ریال خالص طلب شرکت های گروه از شرکت منحله گلوب هنگ کنگ است که ذخیره ای از بابت موارد فوق در شرکت های فرعی مربوطه منظور نشده است.

5- حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری گروه شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین شامل مبلغ 148 میلیارد ریال مغایرت حساب های فی ما بین شرکت های فرعی شرکت ماکرو با شرکت اصلی است که ماهیت آن مشخص نیست.

6- سر فصل حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت اصلی شامل مبلغ 151 میلیارد ریال (معادل 17 میلیون درهم امارات) بابت سود 2 شرکت فرعی خارجی"ماکرو اینترنشنال سرویسز" و "گلوب میدل" می باشد که مستندات و شواهد قابل قبولی برای ثبت آن ها ارائه نگردیده است.

ب) بررسی نحوه اداره شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین و شرکت های فرعی

1- در شرکت کارگزاری باهنر با توجه به ماده 45 اساسنامه شرکت در خصوص تعیین یک نفر شخص حقیقی از بین اعضاء هیأت مدیره یا خارج از هیأت مدیره، به سمت مدیریت عامل، تاکنون از جانب هیأت مدیره اقدام لازم به عمل نیامده و شرکت مذکور حدود 2 سال است که بدون مدیر عامل می باشد.

2- علیرغم وجود پست مدیریت سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین و اهمیت و حساسیت بسیار بالای پست مذکور، مسئول این واحد حدود 2 سال است که تحت عنوان سرپرست قسمت انجام وظیفه می نماید، و به نظر، لازم است در کوتاه ترین زمان ممکن تکلیف مدیریت واحد مذکور روشن شود، ضمن آن که مدیر قبلی پست مذکور در سال 1390 بعلت تخلف و ضعف مدیریت مستعفی و بعلت اتهام وارده تحت پیگرد قانونی می باشد.

3- آقای سرکانیان مدیریت امور اداری و مالی شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین، همزمان سمت مدیریت عاملی شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال را به عهده دارد، در صورتیکه به استناد نامه 209860/ 121 مورخ 17/ 11/ 1391 سازمان بورس و اوراق بهادار،تصدی سمت مدیریت عاملی شرکت مذکور مشروط به استعفاء از پست مدیریت مالی و اداری شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین (سهامی عام) می‌باشد.

4- در شرکت خدمات مدیریت صبا که پیش از این مدیریت عاملی آن را آقای محمود باقری مزید آبادی بعهده داشته است، از حدود 4 ماه پیش که ایشان استعفاء داده اند، فاقد مدیر عامل می باشد و در حال حاضر به وسیله سرپرست اداره می‌گردد.

5- آقای فرامرز غریب مدیر امور مالی سابق شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین از سال 1381 لغایت 1387 اقدام به جعل اسناد و برداشت‌های غیر قانونی از حساب های شرکت به مبلغ بیش از 20 میلیارد ریال نموده است که شرکت پس از گذشت حدود 6 سال بطور اتفاقی متوجه موضوع شده و از نامبرده به مراجع قضایی شکایت نموده است که تا کنون نیز علیرغم پیگیری های به عمل آمده بطور کامل طلب شرکت به حیطه وصول درنیامده است.

6- با توجه به چارت سازمانی شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین و وجود ادارات حسابرسی داخلی و مدیریت امور تحقیقات در چارت، مسئولین ادارات مذکور تعیین نگردیده و محل های سازمانی فوق نیز در شرکت وجود ندارد، ضمناً شرکت، فاقد شرح وظایف مدون برای مدیریت نظارت بر شرکت ها می‌باشد.

7- عضو هیأت مدیره جدید شرکت کارگزاری صبا تأمین از نظر صلاحیت فنی تا کنون مورد تأیید سازمان بورس قرار نگرفته و از این جهت اسامی هیأت مدیره جدید در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده است.

سایر موارد

1- در سال 1389 بدلیل تبانی مدیریت وقت شرکت کارگزاری شعبه اصفهان با آقایان اخوان و شفیعی بشرحی که در گزارش مدیر عامل شرکت کارگزاری صبا تأمین آمده است، مبلغ 3,200 میلیون ریال شرکت کارگزاری شعبه اصفهان محکوم گردیده است و از این بابت در هیأت داوری بورس و دیوان عالی کشور شرکت مذکور اعتراض نموده که تا تاریخ مورد گزارش به نتیجه قطعی نرسیده است.

2- شکایت شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین در خصوص مالکیت شرکت کابل باختر که در دادگاه کرمانشاه، در دست بررسی می باشد و تا کنون به نتیجه قطعی نرسیده است.

3- عدم رعایت مفاد مواد 101 اصلاحیه قانون تجارت و 27 اساسنامه مبنی بر انتخاب رئیس هیأت مدیره به عنوان رئیس مجمع عمومی از جانب شرکت

4- عدم رعایت مواد 114 و 115 اصلاحیه قانون تجارت و ماده 44 اساسنامه از سوی شرکت در خصوص تودیع سهام وثیقه مدیران نزد صندوق شرکت

5- طبق بررسی های انجام شده مشاهده گردید برخی از خریدهای عمده سهام شرکت های سرمایه پذیر قبل تصویب هیأت مدیره شرکت صورت پذیرفته است، از جمله خرید سهام شرکت ملی صنایع مس ایرانکه در تاریخ 14/ 09/ 1391 تعداد 15 میلیون سهم خریداری شده است، درصورتیکه تاریخ تصویب هیأت مدیره جهت خرید فوق مورخ 26/ 10/ 1391 می باشد.

6- برخی از معاملات انجام شده تقدم و تأخر تصمیم گیری رعایت نشده بدین صورت که ابتدا موضوع معامله در هیأت مدیره تصویب و سپس در جلسه کمیسیون معاملات مطرح شده است، از جمله خرید 96 میلیون سهام شرکت حفاری شمال با نرخ هر سهم 2,428 ریال ابتدا در جلسه مورخ 11/ 12/ 1389 هیأت مدیره شرکت مورد تصویب قرار گرفته و متعاقب آن در تاریخ 14/ 12/ 1389 در جلسه کمیسیون معاملات شرکت به تصویب رسیده است.

7- اعلام جرم بعمل آمده در خصوص سوء استفاده و نفع شخصی مستقیم و غیر مستقیم مدیریت سرمایه گذاری قبلی شرکت از طریق وابستگان خود که منجر به حدود 10 میلیارد ریال ضرر برای شرکت گردیده است تا این تاریخ به نتیجه قطعی نرسیده است.

شرکت صدر تامین

شرکت مس باهنر کرمان

در حال حاضر سرمایه شرکت بالغ بر 400 میلیارد ریال با نیروی انسانی 1270نفر و سود شش ماهه اول سال 1392 48 میلیارد ریال پس از کسر مالیات می‌باشد.

این شرکت طی دو سال گذشته دست خوش تغییرات شدید مدیریتی شده است. به طور که در طی دو سال 5 نفر به عنوان مدیر عامل معرفی و انتخاب شده اند(آقایان فراهانی،امینی،عسگری آزاد،بلوچی،رستمی) در حال حاضر با سرپرستی معاون بازرگانی که عضو هیات مدیره میباشد، اداره می‌شود.

قابل توجه است که طول دوره خدمت بعضی از مدیران عامل زیر یک ماه بوده است. این تغییرات مدیریتی که با سلایق گوناگون بوده است سبب بروز بی ثباتی و مشکلات گوناگون گردیده است.

الف : پروژه لوله مسی

از جمله مشکلات شرکت کمبود شدید نقدینگی به دلیل به ثمر نرسیدن خط تولید لوله مسی می باشد.

1- به دلیل بدهی بانکی (16-12 میلیارد تومان) و بهره و جرایم متعلقه و سر رسید شدن اقساط و عدم وجود درآمدزایی ناشی از این سرمایه گذاری بوده است.

2- خط تولید دارای اشکالات عدیده ای بوده و هست اما متاسفانه ضمانت نامه های مربوط به پیمانکار و نصاب دستگاه ها آزاد شده ، و با کلیه ابواب جمعی طرف قرارداد تسویه حساب شده است. شخص تایید کننده صورت وضعیت ها و تسویه حساب ها با پیمانکار ، (آقای مرتضوی) که از ابتدا مدیر همین پروژه بوده است، می باشد.

3- حسب اطلاع بدست آمده پس از اظهار نظر تکمیلی مهندسین یک شرکت فنی مبنی بر وجود اشکالات اساسی در کل خط تولید پروژه و تشکیل جلسات متعدد بررسی های تخصصی، مدیریت هلدینگ تصمیم به استفاده مجدد از وی میگیرد. جالب اینجا است که بخشی از اشکالات خط تولید نیز اکنون که با پیمانکار تسویه حساب شده، مورد تایید همین فرد قرار گرفته است.

4- لازم به اشاره است شرایط امکان سنجی و طرح توجیه پروژه (FS) از سال 4-1383 تا کنون تغییرات اساسی و عدیده داشته است. از جمله بازار فروش آن محصول است. ورود بخش خصوصی در تولید این نوع محصول و اشباع بازار ، عملاً تداوم پروژه مورد سوال است.

نامبرده در جهت پیگیری پروژه درخواست عقد قراردادی به مبلغ 4600 میلیون ریال نموده است.

ب : سایر مشکلات عمده شرکت

شرکت با مشکلات ارزی زیادی در سنوات گذشته به واسطه عدم تعیین تکلیف هلدینگ مواجه بوده. بخشی از این مشکلات مربوط به عدم هماهنگی با شرکت های هلدینگ و غیر تخصصی عمل نمودن شرکت ماکرو تحت پوشش مجموعه شستا در دبی بوده است.

خرید کاتد که یکی از مواد اولیه مهم فرآیند ذوب محسوب میشود و از شرکت مس سرچشمه خریداری میشود می بایست با گشایش L/C ریالی و پرداخت 40 درصد انجام شود. با توجه به کارمزدها و بهره الباقی وجه خرید، هزینه مالی تا 25% به شرکت تحمیل می گردد.

اخیراً با وجود پرداخت مبلغ سفارش فقط 3/ 1 کالا را دریافت نموده است.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل

رایتل با هدف فعالیت در حوزه فن‌آوری نوین اطلاعات و ارتباطات در سال 1386تأسیس شد و خدماتی را در زمینه‌های مختلف همچون فن‌آوری کارت‌های هوشمند، پورتال‌های سازمانی، خدمات انتقال داده‌ها و تأمین و تهیه سخت‌افزار ارائه کرد.

رایتل در راستای گسترش دامنه فعالیت­های خود، در سال 1389به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه کشور با انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل سوم موبایل علاوه بر خدمات نسل دوم نائل آمد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) که مسئولیت مدیریت سرمایه نزدیک به 30 میلیون بیمه‌گذار سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد، با تعهّد به سرمایه‌گذاری در صنایع نوینی که حداکثر عواید را برای ذینفعان خود به همراه می آورد، از ابتدا رایتل را بعنوان یکی از شرکت های تابعه اش، زیر چتر حمایت های مالی خود قرار داده است. متاسفانه هزینه فرصت از دست رفته و اتمام مدت انحصاری هم چنین عدم استفاده کامل از پهنای باند خریداری شده و بدهی ناشی از آن از عمده مشکلات فعلی این شرکت می‌باشد.

قراردادهای رایتل

1)شرکت ارتباطات تأمین شمس نوین در تاریخ 30/ 7/ 87 به‌منظور ارتقاء همکاری بین‌المللی و تشکیل شرکت مشترک با یک کمپانی خارجی(شرکت اتصالات کشور امارات) اقدام به انعقاد قرارداد با موسسه مطالعات اقتصادی و بین‌المللی روندپایا می‌نماید.

- در قرارداد مقرر شده یک فقره اعتبار اسنادی ریالی غیرقابل بازگشت به مبلغ چهار میلیارد ریال در یکی از بانکهای کشور که ذینفع آن مشاور می باشد افتتاح گرددو پرداخت با رعایت و دریافت موارد زیر صورت پذیرد:

الف- صورت حساب صادر شده توسط مشاور

ب- کپی برابر اصل قرارداد مشارکت

پ- رسید تحویل تمامی مدارکی که در مرحله ارزیابی کیفی مزایده اپراتور سوم

ت- کپی برابر اصل ضمانت نامه بانکی به نفع سازمان تنظیم مقررات ارائه شده توسط طرف خارجی به عنوان یکی از اعضا که متاسفانه هیچ کدام از موارد رعایت نشده و مبلغ مربوطه در اولین روز به صورت نقدی پرداخت گردیده است

2)قرارداد سه جانبه با شرکت سفره کام و ماکرو کمیکالز که نقش انتقال دهنده وجه بین دو شرکت دیگر را دارا بوده در حالی که در سیسیتم های مالی پرداختها از طریق شرکت ماکرو اینتر نشنال صورت پذیرفته است.

3)قرارداد با شرکت‌های ZTE,PANDA برای خرید تجهیزات و نصب و راه‌اندازی دکل آنتن اپراتور سوم در اسناد شرکت قرارداد به صورت EPCF(Engineering procurement construction finance) و BOI(Build operate transfer) یعنی کلیه عملیات پروژه از مهندسی تا تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی و تأمین مالی برعهده پیمانکار است بعد از اتمام ساخت نیز به مدت 3 سال بهره‌برداری نیز توسط پیمانکاران انجام می شودو سپس با هزینه پیمانکار کل پروژه انتقال داده می شود.

استخدام 500 نفر با حقوق 140میلیارد ریال در سال 90 برای کارهای فروش ،رگولاتوری ،خدمات مشتریان و زنجیره تأمین که عمدتا با برون سپاری قابل انجام هست ضروری نبود.

درسال 92 نیز 500 نفر نیروی جدید بدون ارزیابی نیاز به استخدام شرکت درآمده اند که پرداخت حقوق آنها با وضعیت فعلی شرکت توجیه و سنخیت ندارد.

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین

دارو و فراورده های دارویی بعنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی و حلقه های زنجیره درمان ، نقش بی بدیلی در تأمین سلامت پایدار جامعه ایفا می‌نماید. حجم اقتصاد داروی جهان سالیانه در حدود یک تریلیون دلار می‌باشد. میانگین سرانه مصرف دارو درجهان حدود 196 دلار بوده و سالیانه بطور متوسط 3% رشد داشته است. همچنین صنعت دارویی در جهان بعنوان دومین صنعت سودآور پس از صنعت تولید نفت خام مطرح شده و به شدت وابسته به تحقیق و توسعه می باشد . این صنعت در ایران با فروش سالانه حدود 4 میلیارد دلار از صنایع پیشرو است .

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین در تاریخ12/ 09/ 1382 در راستای تکمیل زنجیره تأمین صنعت اعم از تأمین مواد اولیه داروها، تولید (داروهای شیمیایی و داروهای بر پایه تکنولوژی‌های نوین) و در نهایت توزیع، فروش و عملیات بازرگانی و با هدف سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید و تهیه مواد اولیه دارویی و فراورده‌های بیولوژیکی تاسیس گردیده است. هم اکنون این شرکت سهم عمده‌ای در تولید (32%)، واردات (9%)، صادرات (70%) وتوزیع (40%) از بازار این صنعت درکشور را در اختیار دارد .متاسفانه به دلایل عدم نظارت مدیریتی اکثر شرکتهای این گروه دارای مشکلات ارزی و عدم شفافیت در قراردادها می باشند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم

1- عدم برنامه‌ریزی برای فعالیت شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران که از داروهای استراتژیک برای کشور است.

2- ازدست دادن سهام شرکت دانا در تبریزبعلت بی توجهی

3- وجود چندین شبکه پخش و حتی ایجاد شبکه پخش با وجود دارا بودن که به نظر قابل توجیه نیست

4- برخی از مدیران در 4 یا پنج شرکت عضو هیات مدیره می باشند با توجه باینکه خود مدیر عاملی یکی از شرکتها را بعهده دارند.

5-خرید های داخلی و خارجی یک کالا با قیمت های متفاوت در مجموعه شرکتهای هلدینگ

6- توزیع دارو در شبکه های بهم گره خورده در داروخانه های متعلق به مدیران یا وابستگان آنها

شرکت اوزان

1- اختصاص ارز مرجع دولتی به بخش خصوصی و عدم اجرای تعهدات طرفهای قرارداد دولتی در مورد شرکت گیل اذر مه صد در صد غیرقانونی بوده و سوء استفاده از اعتبارات دولتی به نفع اشخاص می باشد.

2- وارد شدن خسارت به اعتبار شرکت به لحاظ عدم اجرای بسیاری از قراردادهای منعقده

3- وارد نمودن خسارت به طرفهای قرارداد و سرمایه گذاری پولهای دولتی در امورات دیگر به جای ثبت سفارش و گشایش ارزی

4- عدم شفافیت قراردادها

شرکت مدیریت تولید و خدمات پارس دارو

این شرکت در سال 89 تعداد 4000عدد چسب بافت پزشکی را که فاقد گواهی تضمین محصول بوده و حداقل 7 ماه از تاریخ انقضای آن گذشته بود وارد ایران نموده و بیش از 80درصد آن نیز در مراکز درمانی کشور مصرف گردیده است.از آنجایی که این چسبهای منقضی حیات بیماران را به مخاطره انداخته است برخورد قضایی عاجل با خاطیان تایید و ورود این چسبها به ایران صورت پذیرد.

سرمایه گذاری عمران و حمل و نقل تأمین

صنعت حمل و نقل به دلیل وسعت بسیار زیاد و ارتباط گسترده آن با حوزه های اجتماعی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است . حدود 20% از تولید ناخالص کشورهای توسعه یافته ( که این میزان در ایران 10% است ) مربوط به حوزه حمل و نقل می‌باشد. رشد بالای تقاضای سالیانه در جابجایی بار و مسافر و درآمدزایی مناسب صنعت در بخش‌های مختلف آن از دلایل حضور گروه تأمین در این کسب و کار می‌باشد. همچنین با توجه به چشم انداز و سوددهی مناسب صنعت عمران و ساختمان و سهم بالای این صنعت در شکوفایی اقتصادی ، حضور در این کسب و کار می‌تواند به افزایش بازدهی سبد سهام گروه کمک نماید . بدین منظور شرکت سرمایه گذاری عمران و حمل و نقل تأمین بعنوان یک هلدینگ زیربنایی که از ادغام دو هلدینگ «حمل و نقل» و «عمران و ساختمان» تأمین ایجاد گردیده ، مصمم است با ایجاد هم افزایی لازم توان حضور مجموعه گروه را ارتقاء بخشد.

شرکت پارس سازه

شرکت پارس سازه تأمین در مورخ 28/ 8/ 86 به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده از شرکت تبدیل کارمایه پارس تغییر نام یافت. در حال حاضر شرکت پارس سازه تأمین جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه­گذاری عمران و حمل و نقل تأمین است و واحد تجاری اصلی نهایی گروه سرمایه­گذاری تأمین اجتماعی می‌باشد.

فعالیت شرکت عبارت است از:

- سرمایه گذاری و مشارکت در امر تهیه و خرید و فروش زمین و احداث ساختمانهای مسکونی، تجاری اداری، صنعتی، خدماتی و شهرک سازی و فروش واحدهای احداث شده با کاربریهای مذکور

- طرح، اجراء و نظارت هر نوع پروژه ساختمانی و امور مهندسی مشاور آن

- اقدام به سرمایه‌گذاری در اموری که به نحو مستقیم با موضوع شرکت ارتباط داشته باشد

اظهارات هیأت درخصوص عدم رعایت قوانین و مقررات و سوء مدیریت ها

الف) عدم رعایت و توجه به مفاد اساسنامه و آئین­نامه معاملاتی شرکت

ب) عدم نظارت از سوی مسئولین سازمان و بی توجهی به نحوه عملکرد شرکت

اهم موارد به شرح زیر می‌باشد:

درخصوص فروش و پیش فروش واحدهای احداثی توسط شرکت پارس سازه صرفه و صلاح شرکت در آئین نامه معاملات لحاظ نگردیده بصورتیکه تمامی واحدهای فروخته شده و یا پیش فروش شده (در پروژه­های ولنجک و گل سنگ) در زمان خود حداقل 30% زیر قیمت منطقه ای بفروش رسیده که گزارشات واصله حاکی از سفارشات شفاهی مدیران جهت واگذاری واحدها می باشد.

لازم به توضیح است قیمت کارشناسی واحدهای احداثی بصورت میدانی و فاقد کارشناسی معتبر می­باشد که برای مثال در صورتجلسه هیأت مدیره مورخ 7/ 12/ 91، اعضای هیأت مدیره بدلیل اطلاع از قیمت منطقه ای ملک گل سنگ با پیش فروش واحدها به قیمت 000/000/ 75 ریال به اصطلاح خود کشف قیمت نمودند. (پیش فروش 5 واحد)

در پروژه ولنجک علاوه بر آنکه قیمت آپارتمانها بسیار پائین تر از قیمت منطقه و بازار واگذار گردیده، (قیمت گذاری از 4 تا 8 میلیون تومان و قیمت منطقه ای از 12 تا 16 میلیون تومان بوده است) فروش به صورت اقساطی بلند مدت تا پایان سال 93 در نظر گرفته شده است. همچنین سود دوران اقساط حدود %22 بوده است.

درخصوص خرید مصالح ساختمانی صورت گرفته از جمله خرید بتن آماده عیار 400 حدود 50% بیش تر از قیمت روز و همچنین خرید میلگرد در ظرفیت های بالا حدود 750 ریال به ازای هر کیلوگرم بالاتر خریداری شده است.

مجموعاً خرید مصالح بدون رعایت ضوابط آئین نامه معاملات و بصورت دستوری از برخی شرکتها با مبالغ بالا صورت پذیرفته است (خرید بتن از شرکت جهاد خانه سازی رزمندگان «بتن البرز»)

تنخواه مدیرعامل به مبلغ 000/000/ 100 ریال در تاریخ 28/5/92 جهت مدیرعامل جدید شارژ و در تاریخ 10/ 7/ 92 بدون ارائه اسناد هزینه به مبلغ 000/ 500/ 93 ریال مجدداً شارژ گردیده است طبق دستور مدیرعامل به حساب پروژه صبا (آفریقا) منظور گردیده است.

شرکت ایران سازه

شرکت ایران سازه در تاریخ 18/ 11/ 68 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و طبق شماره 78552 مورخ 18/11/68 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ 1/ 7/ 75 به شرکت سهام عام تبدیل شده و مجدداً طی مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 10/ 7/ 81 به سهامی خاص تبدیل شده است

عمده موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه به شرح زیر است:

- سرمایه گذاری و مشارکت در امر احداث ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری و شهرک سازی

- مدیریت و نظارت بر اجرا و تهیه طرح ابنیه فوق الذکر ضمن عقد قراردادهای لازم با مهندسین مشاور

مبانی اظهارات هیأت درخصوص عدم رعایت قوانین و مقررات وسوء مدیریتها

الف) عدم رعایت و توجه به مفاد اساسنامه و آئین­نامه معاملاتی شرکت

ب) عدم نظارت از سوی مسئولین سازمان و بی توجهی به نحوه عملکرد شرکت

موارد ذیل به اطلاع می‌رسد:

درخصوص فروش واحدهای مسکونی و اداری علاوه بر تخلف در واگذاری واحدهای موصوف مبنی بر عدم رعایت مفاد آئین‌نامه معاملات و عدول از قوانین واگذاری (عدم درج آگهی مزایده) ضعف در کارشناسی تعیین بهای واقعی املاک واگذار شده مشاهده می‌شود.

بطور مثال واحدهای فروخته شده مجتمع مسکونی پروژه واقع در کامرانیه و همچنین واحدهای اداری واقع در برج سهیل پروژه نواب، 15 الی 20 درصد زیر قیمت منطقه­ای بفروش رسیده است.

گزارشات واصله حاکی از آن است که برخی از خریداران واحدهای فوق با پرداخت %50 از کل ثمن قرارداد و الباقی آن طی 15 ماه ملک خود را دریافت نموده است.

شرکت بین‌المللی کالای تجاری (I.G.I)

اولین شرکت ایرانی متخصص در زمینه بازرسی محصولات کشاورزی، صنعتی و مواد غذایی

با توجه به مصوبه شماره 261922,44301 مورخ 26,12,88 هیأت محترم وزیرات مبنی بر واگذاری 90% از سهام شرکت بابت ردّ دیون دولت به صندوق تأمین اجتماعی، سازمان خصوصی سازی نسبت به ثبت نقل و انتقال سهام از شرکت بازرگانی دولتی ایران به صندوق تأمین اجتماعی در دفتر سهام شرکت اقدام و متعاقب آن در سال 89 نسبت به فروش 88,447 سهم از 450 سهم به شرکت سرمایه¬گذاری حمل و نقل تأمین واگذار گردیده است.

.با این حال در پایان سال 91 داراییها و بدهیهای پولی – ارزی شرکت با نرخ-های مرجع تسعیر گردیده است.

-حسابها و اسناد دریافتی شامل مبلغ 492,12 میلیارد ریال اقلام انتقالی مشکوک‌الوصول (عمدتاً شامل کارخانجات آرد، قند و مباشرین توزیع) می‌باشد که از این بابت صرفاً مبلغ 311 میلیون ریال ذخیره در حسابها منظور شده است.

شرکت سهامی ساختمان، سد و تأسیسات آبیاری (سابیر)

شرکت سابیر در سال 1345 توسط وزارت نیرو تأسیس شده و در سال 1383 از فهرست شرکتهای دولتی خارج و اکثریت سهام آن به شرکت سرمایه­گذاری تأمین اجتماعی واگذار گردید و از سال 1389 نیز به میزان %51 از سهام شرکت به شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان و عمران تأمین تعلق گرفته است.

شرکتی بنام شرکت سابیر بین­الملل توسط برخی از وابستگان مدیران قبلی تأسیس و نسبت به اخذ قراردادهایی از جمله اجاره دستگاه TBM، پروژه راه شاگون - زیقر و ... با شرکت سابیر اقدام نموده است. دستگاه TBM که به مدت 10 سال به مبلغ 40 میلیارد ریال جزو مطالبات شرکت از شرکت فرعی سابیر بین­الملل می­باشد اخذ نگردیده است

با توجه به محکومیت شرکت و مسدود شدن حسابهای بانکی، شرکت اقدام به افتتاح حساب بنام آقایان سجادی و قارونی (حقیقی) نموده و تمامی پرداخت­ها و دریافت­های شرکت از این طریق صورت می پذیرد که با توجه به عدم صورتجلسه مجمع مبنی بر مجوز افتتاح حساب، تخلف محسوب می‌گردد.

عدم تحقق %8 سهم شرکت در پروژه راه تاجیکستان (شاگون- زیقر) به مبلغ 2,1 میلیون دلار پس از گذشته 2 سال که توسط مجری (شرکت آریانا تهران پرشیا) اخذ و به بشرکت پرداخت نگردیده است.

با توجه به عدم پوشش بیمه‌ای موجودی‌های مواد و کالا و دارایی های ثابت، شرکت در برخی پروژه ها از جمله 9 فقره ماشین آلات مدفون شده در پروژه قمرود و همچنین آتش وزی خوابگاه پروژه تاجیکستان و ... متضرر شده است و موارد به دلایل سوء مدیریت در پوشش بیمه ای مناسب به حساب هزینه منظور گردیده است.

براساس توافقنامه دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نقلیه تاجیکستان در سال 90 قراردادی بابت بازسازی تونل استقلال (پروژه انزاب تاجیکستان) بدون انجام برآوردهای لازم به مبلغ 6 میلیون دلار منعقد می­گردد تا این تاریخ زیان کل پروژه برابر با 1,53 میلیارد ریال طبق صورت­های مالی سال مالی 91 می­باشد. (از مبلغ 6 میلیون دلار 3 میلیون دلار مربوط به شرکت بوده است).

شرکت دورال

مطابق ماده 2 اساسنامه تهیه و ساخت، خرید و فروش، واردات و صادرات انواع فرآورده‌های آلومینیوم و سایر فلزات و درب و پنجره UPVC، سقف کاذب (لامپا) و نمای آلومینیومی (کامپوزیت) از اهم وظایف و اختیارات شرکت می‌باشد.

اهم موارد مرتبط با این شرکت به شرح ذیل است.

شرکت در سالهای اخیر با زیان مواجه بوده است و در سال 91 با فروش زمین و ساختمان سود غیر عملیاتی 4/33 میلیارد ریال شدن داده است.

حسب صورت‌های مالی سال 91 زیان انباشته شرکت در تاریخ ترازنامه بیش از سرمایه آن شده و لذا مشمول ماده 141 قانون تجارت گردیده است.

گزارش جمعی از پرسنل شرکت و تأئید حراست هلدینگ و شستا مبیّن انتصاب وابستگان و آشنایان مدیرعامل قبلی (ص- ر) در مناصب تصمیم¬گیر بوده است.

تعدیل نیروهای انسانی متخصص و مجرب، سوء مدیریت در جذب مشتری و ایجاد نارضایتی در میان آنها، برون سپاری برخی تولیدات که توان انجام آن در شرکت بوده است، بی‌توجهی به برند مشهور این شرکت و عدم توجه به نیاز روز بازار از اصلی ترین مواردی بوده است که شرکت را به بحران کشانده است.

در راستای سیاست کوچک سازی شرکت (با عنایت به مصوبه شستا) انتقال مجموعه به شهر صنعتی بهارستان در دستور کار قرار گرفته که به وضوح منتج به خروج نیروی انسانی متخصص شرکت و تعدیل نیرو (بعلت بعد مسافت) خواهد شد.

در اردیبهشت 89 شرکتی با نام آبنوس آلوم سازه با موضوع فعالیت مشابه شرکت دورال و با حضوربرخی مدیران وقت دورال ازجمله مدیر فروش، رئیس تدارکات و مدیر پروژه فروش و ... تأسیس می‌گردد. حسب اطلاعات بدست آمده از کارگران شریف این واحد بسیاری از مشتریان دورال توسط افراد فوق و منصوبان آنها به شرکت آبنوس آلوم سازه سوق داده شده¬اند که به تبع آن کاهش فاحش فروش شرکت دورال در سال 89 و 90 مشهود است.

فروش عرصه واعیان کارخانه شماره 2 دورال در آذرماه نود واقع در جاده قدیم کرج به مبلغ 1.95 میلیارد تومان مورد تأمل جدی است. حسب نظر دو کارشناس رسمی دادگستری و بررسی¬های میدانی این ملک حداقل %50 پائین¬تر از قیمت روز بازار به فروش رفته است. همچنین ساختمان دفتر مرکزی شرکت واقع در خیابان سید جمال¬الدین اسدآبادی به مساحت 35/333 مترمربع و اعیان حدود 1150 مترمربع در مردادماه 91 به مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش رفته است. هر چند دلایل فروش از نظر این هیأت قانع کننده نبوده، لکن مبلغ آن نیز حسب بررسی میدانی و نظریه کارشناس مرضی هلدینگ حداقل %30 کمتر از ارزش واقعی روز بوده است.

با توجه به برند معتبر شرکت و حضور نیروهای متخصص و کشش بازار در تولید و ساخت و نصب پنجره¬های UPVC و نماهای آلومینیومی (کامپوزیت) توان و تجربه شرکت می‌توان با تغییر استراتژیک و بهره¬مندی از مدیریت منسجم و علاقه¬مند بقای شرکت و سود آوری آتی آن را پیش‌بینی نمود.

شرکت سولیران

در سال 1343 تأسیس و در اردیبهشت 1373 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. فعالیت اصلی شرکت ساخت سازه‌های فلزی بوده و در جاده قدیم کرج مستقر است. این شرکت در پایان سال 1391 تعداد 239 نیرو داشته است.

اهم موارد مرتبط با این شرکت به شرح ذیل است.

جهت صورت‌های مالی سال 91 زیان انباشته شرکت در تاریخ ترازنامه بیش از سرمایه بوده و لذا مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت گردیده است.

مالیاتهای عملکرد تکلیفی شرکت در سال‌های 88 و 89 به مبلغ 15 میلیارد ریال و مسدود شدن موجودیهای بانکی شرکت بابت بدهی 231 میلیون ریالی به تأمین اجتماعی عملاً شرکت را دچار مشکل نموده است.

در 22 اردیبهشت 92 سازمان بورس اوراق بهادار شرکت را از فهرست شرکتهای بورس خارج و به بازار پایه فرابورس ایران انتقال داده است. زیان انباشته شرکت در پایان سال 91، هفتاد و پنج میلیارد ریال بوده است.

استفاده از ورقهای غیر استاندارد در شرکت مذکور که در قرارداد با شرکت ایران سازه و در خرید از شرکت اکسین به وقوع پیوسته حدود 44 تن انواع ضایعات بوجود آورده است که تا لحظه تنظیم گزارش نتیجه مباحث حقوقی فی‌مابین آنها روشن نشد.

شرکت سولیران در تیرماه 91 مهر قراردادی با شرکت تدبیر توسعه اروند، ساخت و نصب یک دستگاه اسکلت فلزی مربوط به حسینیه‌ای در شهر مقدس مشهد را عهده‌دار می‌گردد. در این قرارداد نکات ذیل حائز اهمیت است:

الف: سولیران با دریافت 10% مبلغ قرارداد ساخت این اسکلت را آغاز نموده که در عرف جاری سازندگان سوله و اسکلت فلزی این درصد غیر منطقی و غیر معقول است.

ب: دو فقره چک به تاریخ مهرماه و آذرماه 91 (18 میلیارد و دویست میلیون ریال و 8 میلیارد ریال) از شرکت تدبیر و توسعه اروند اخذ می‌گردد. شرکت سولیران چک‌های مذکور را بابت بدهی‌های خویش به شرکت شستا واگذار می‌نماید. هر دو چک با عدم تأمین موجودی وصول نمی‌گردد. پس از استقرار هیأت تحقیق و تفحص در شرکت شستا و پیگیریهای مکرر در تاریخ 4/ 6/ 1392 به این هیأت اعلام گردید که چک 8 میلیارد ریالی وصول گردیده است و از سرنوشت چک اول اطلاعی در دست نیست.

نکته قابل توجه اینکه اسکلت مربوط به میزان1580 تن در محل پروژه نصب و در تاریخ 2/ 10/ 1391 نیز حسینیه مذکور افتتاح شده است.

ج: مکاتبه‌ای در پرونده این قرارداد یافت گردید که طی آن مدیرعامل شرکت توسعه و تدبیر اروند در نامه‌ای به مدیرعامل وقت شرکت سولیران (29/ 5/ 92) به مذاکرات حضوری با مدیرعامل وقت شستا و توافق با مدیرعامل وقت سازمان (آقای مرتضوی) اشاره و خواستار تخفیف 25 درصدی به قرارداد می‌گردد.

د- کلیه دست اندرکاران انعقاد این قرارداد در شرکت سولیران هیچ توضیح قابل قبولی درخصوص مفاد این توافق ارائه نداده و تنها به ذکر این نکته بسنده می‌نمایند که انعقاد آن دستوری بوده است.

ﻫ - صورت وضعیت نهایی این قرارداد 73/ 42 میلیارد ریال می¬باشد که تا لحظه تنظیم این گزارش رقم دقیق وصول شده مشخص نگردیده است.

شرکت حمل و نقل و خدمات دریایی آبادان

این شرکت که درراستای ردّ دیون دولت، از وزارت بازرگانی منتزع و به سازمان تأمین اجتماعی واگذار گردیده است زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری حمل و نقل وعمران تأمین (وابسته به شستا) می باشد.

1- شرکت حمل ونقل وخدمات دریایی آبادان دارای 2 قطعه زمین به‌مساحت مجموع 000,55 مترمربع دراراضی چیتگر تهران (منطقه 22) می‌باشد. این زمین جزء لیست اموال قیمت‌گذاری شده توسط سازمان خصوصی‌سازی در زمان واگذاری شرکت حمل و نقل آبادان به تأمین اجتماعی بوده است. مالک اولیه زمین شرکت ایران تانکر بوده که در پی ادغام ایران تانکر و حمل و نقل آبادان به شرکت حمل و نقل آبادان واگذار می گردد.

در پی اعلام شرکت حمل و نقل آبادان مبنی بر مازادبودن این قطعه زمین، سند مالکیت آن بدون مبادله هیچگونه وجهی به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن انتقال می یابد. از طرفی شرکت تعاونی مسکن وزارت بازرگانی وقت نسبت به تصرف زمین و اخذ جواز برای آن اقدام می نماید و شکوائیه هایی در این خصوص به مراجع قضایی ارائه گردیده که با توجه به وارد شدن دولت در این مورد نیاز به رأی حکم از سوی دیوان عدالت اداری می باشد. نکته دیگر آنکه مدیرعامل وقت شرکت حمل و نقل آبادان براساس نامه حراست هلدینگ نسبت به جعل امضای مدیرعامل شرکت سرمایه­گذاری حمل و نقل تأمین درمکاتبه با سازمان خصوصی سازی اقدام نموده است.

2- شرکت حمل و نقل آبادان در راستای سیاست اتخاذ شده از سوی هیأت مدیره شرکت موضوع واگذاری ملک بندرعباس به متراژ 9044 مترمربع در 2 سند نسبت به مزایده اقدام می نماید. در مزایده "یک زوج" شرکت می نمایند که نفر اول برخلاف توافقات و شرایط پیشنهادی مندرج در آگهی مزایده داخلی در مواعید مقرره به تعهدات خود عمل ننموده، لذا وفق شرایط و مقررات قانون مزایده موضوع واگذاری به ایشان ملغی و مراتب با رعایت تشریفات به برنده نفر دوم ابلاغ می گردد.

نفر دوم مزایده نیز به جهت عدم تمایل و انصراف از مزایده، خواستار انتقال حقوق متصوره خود به نفر اول شده که به لحاظ مغایرت با ضوابط و مقررات حاکم بر مزایده مورد موافقت واقع نشده است. طبق بررسی صورت گرفته توسط مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره جدید قیمت واقعی ملک موصوف در حال رکود بازار بالغ بر 75 میلیارد ریال و در بهترین شرایط به مبلغ 100میلیارد ریال ارزیابی گردیده است. در حالی که طبق مزایده بعمل آمده نفر اول مبلغ 27 میلیارد ریال و نفر دوم مبلغ 25 میلیاردریال قیمت گذاری گردیده است. طبق گزارش شفاهی مدیرعامل فعلی برنده مزایده قصد پرداخت رشوه تا مبلغ 25 میلیاردریال را نیز داشته است.

3- در مورخ 20/ 7/ 1387 پیرو اتخاذ سیاست خصوصی سازی شرکت ایران تانکر در شرکت حمل و نقل آبادان ادغام می­گردد و کلیه اموال و دارایی‌های شرکت ایران تانکر براساس وکالت 1968 در دفترخانه 346 تهران به شرکت حمل و نقل آبادان انتقال می‌یابد که از این اموال مالکیت 3قطعه زمین به متراژ مجموع 435/ 383/ 1 مترمربع در استان البرز کمال شهر – جنب زندان قزل حصار می­باشد. این زمین توسط برخی کشاورزان و اشخاص مورد تصرف قرار گرفته است که بعضی از این افراد در شورای حل اختلاف منطقه مشغول به کار بوده و نسبت به تصرف سازمان دهی شده و تفکیک و فروش اقدام نموده‌اند.

براساس گزارش شفاهی مدیرعامل فعلی، مدیرعامل اسبق با وکالت اخذ شده نسبت به واگذاری قانونی برخی از قطعات همین زمین اقدام نموده که اسناد این وکالت نامه­ها و واگذاری­ها تا کنون مفقود می­باشد. بخشی از زمین نیز توسط سازمان امور زندان­ها تصرف گردیده است. علت این امر نیز عدم حضور به عمد وکیل شرکت آبادان در جلسات دادگاه متصرفین بوده که رأی به نفع طرف مقابل صادر گردیده است و تا کنون حدود 40 هکتار از این اراضی که عمدتاً از مناطق مرغوب زمین می­باشد به مالکیت قانونی متصرفین درآمده است.

4- ملک پلاک ثبتی 15/ 3705 واقع در خیابان ایتالیا به متراژ 529 مترمربع با کاربری مسکونی سالهاست در اختیار آقای عباس قبادی –مدیرعامل بازرگانی دولتی ایران- با اجاره24200 تومان ماهیانه بوده است (گویا درماههای قبل به800هزارتومان تغییریافته ) طبق آخرین نظریه کارشناس رسمی بابت زیر زمین مسکونی این ملک 000,500,8 ریال طبقه اول 000,500,22 ریال و طبقه دوم این ملک 000,500,19 ریال ماهانه اجاره ارزش گذاری شده است.

5- در تحقیقات دیگراز این شرکت مشخص گردیده است که اشخاص با حمایت رؤسای شعب نسبت به اخذ کرایه بیشتر ، ارائه و دریافت بارنامه­های مجعول، حذف رانندگان متخلف از لیست سیاه، سرقت محموله های خوراکی و درخصوص مدیرعامل سابق نیز علاوه برجعل امضاء مدیرعامل هلدینگ(براساس نامه مکتوب حراست هلدینگ)، بی اعتنایی به سلسله مراتب اداری و تعدیل بی حد و حصر و جابجایی نیروها به بهانه مختلف به چشم می خورد.

شرکت سرمایه گذاری آتیه تأمین اجتماعی

شرکت سرمایه گذاری آتیه تأمین اجتماعی که در حال حاضر وجود خارجی ندارد و کلیه اقدامات آن از طریق هلدینگ عمران و حمل و نقل تأمین پیگیری می شود 11مورد قراردادهای مشارکت و سرمایه گذاری با سود تضمین شده (ربوی)به شرح پیوست منعقد نموده است مجموع ارزش قراردادها 372میلیاردوششصد میلیون ریال می باشد که با زمان مشارکت دو ماهه تا یکساله قریب 93میلیارد ریال سود طبق قرارداد های منعقده می بایست وصول می شد. این قراردادها از نیمه دوم سال 87 تا پایان خرداد88منعقد شده است

در حال حاضر حسب اسناد ارائه شده به هیات مجموعا 323 میلیارد ریال از اصل و سود وجوه مذکوردریافت شده و 143/ 4 میلیارد ریال باقی مانده است.که عمده آن مربوط به شرکت قند و شکر سحر ماکو و بازرگانی آوند کالای نیاکان است. از 11 قرارداد مذکور 5 مورد آن به طور کامل تسویه و مابقی در حال پیگیری حقوقی است.باتوجه به موضوع خاص شرکت قند و سحر ماکو که برخی ارتباطات سیاسی و همچنین گزارشهای مجعول و عاری از حقیقت در مورد آن وجود دارد و بیش از 44میلیارد ریال ضررمالی وارد نموده است شرح آن ایفاد می‌گردد.

شرکت قند و سحر ماکو

شرکت قند سحر ماکو در تاریخ 11/ 5/ 83 با سرمایه اولیه 10 میلیون ریال تاسیس شد که میزان سرمایه در 17/ 12/ 1384 به 30 میلیارد ریال افزایش یافته است . موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه تبدیل چغندر قند به شکر و تفاله و تصفیه شکر و ... بوده است محل کارخانه در زمینی به مساحت 81هکتار از اراضی منابع طبیعی بوده که از وزارت جهاد کشاورزی اجاره شده است بر اساس بند 11 قرارداد اجاره مستاجر بدون هماهنگی و اخذ موافقت وزارت جهاد کشاورزی حق واگذاری به غیر را نداشته است و تخلف از این شرط موجب فسخ قرارداد خواهد شد . موسس شرکت آقای بایرام اکبری اقدم و اعضای خانواده ایشان بوده اند.

در تاریخ 30/ 3/ 1388 معادل 70% سهام شرکت بر اساس نظر کارشناس رسمی (که در تاریخ 8/ 2/ 1388ارزش آن را 63 میلیارد برآورد نموده است ) به مبلغ1/ 44 میلیارد ریال به شرکت سرمایه گذاری آتیه تأمین (که بعداً به شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین تغییر نام یافت )واگذار شده است قیمت زمین در توافقنامه مبلغ 20 میلیارد ریال تعیین لیکن در ارزیابی منظور نشده است.

بر اساس نظر کارشناس رسمی مورخ 11/ 3/ 1390 ارزش کل عرصه و اعیان مبلغ 166/ 37 میلیون ریال برآورد شده است.در نظریه کارشناسی مذکور ارزش زمین 000/000/ 200/ 16 ریال تعیین و در ارزش کل لحاظ شده است همچنین مبلغ 000/000/ 886/ 20 ریال از مجموع مبلغ ارزیابی شده بابت ردیف های 3 الی20صورت ریز ضمیمه گزارش کارشناسی مربوطه به ساختمان ها و مستحدثات زمین بوده که با توجه به عدم مالکیت زمین محل استقرار آنها قابلیت ارزش گذاری نداشته است لذا ارزش واقعی عرصه و اعیان که در گزارش قبلی 45 میلیارد تعیین شده بود در این گزارش 166/ 37 میلیون ریال تعیین شده که با کسر مبالغ مذکور عرصه و اعیان قابل ارزش گذاری صرفاً مبلغ 000/000/ 80 ریال بابت 4000 متر زمین ابتیاعی بر اساس قرارداد عادی مورخ 15/7/ 1383 بوده است.

با توجه به میزان سرمایه گذاری مورد نیاز که حدود 50 میلیون دلار برآورد شده است کاهش شدید سطح کشت چغندر قند و میزان تولید آن راه اندازی کارخانه دارای توجیه اقتصادی و سرمایه گذاری نبوده است.

بر اساس نامه مجعول شماره 3475/ 5/ 11 مورخ 10/ 3/ 1388 سازمان جهاد کشاورزی شهرستان ماکو موافقت سازمان مذکور برای واگذاری زمین اعلام که به دنبال تردیدهای ایجاد شده از آن سازمان استعلام که مراتب مجعول بودن نامه فوق اعلام می‌گردد.

شرکت صنایع عمومی تأمین

شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین ( سهامی خاص) درتاریخ 27/ 11/ 1382 به صورت شرکت سهامی خاص به نام شرکت سرمایه گذاری غذایی تأمین تاسیس وتحت شماره 217159 دراداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. درتاریخ 01/ 03/ 1387 به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شستا، با توجه به انتقال مدیریت تعداد7 شرکت، نام شرکت با عنایت به ماده(2) اساسنامه از شرکت سرمایه گذاری غذایی تأمین به شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین( سهامی خاص) تغییر یافت.

درحال حاضر شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین یکی از هلدینگهای شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) می باشد.

متاسفانه بیشتر واحدهای تحت پوشش این گروه از شرکت های پر مشکل و پر مسئله بدون سودزایی و غالبا با زیان تشکیل گردیده است که خلاصه گزارش آن به شرح زیر می باشد.

1- تغییر مکرر در انتصاب مدیران عامل شرکت مورد بررسی و بالطبع عدم ثبات در اتخاذ تصمیم مناسب مبتنی بر صرفه و صلاح مجموعه شرکتهای گروه که آن نیز متاثر از تغییرات مکرر در مدیریت شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی ( شستا ) بوده است.

2- وجود نقاط ضعف عمده در نحوه انتقال شرکتهای مشمول ساماندهی به شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین از سوی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا)و نیز اشکالات عدیده در امور محوله به شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین در خصوص واگذاری ها از بابت نحوه برگزاری مزایده، تنظیم قراردادهای واگذاری (از جمله عدم تعلق جریمه تاخیر در بازپرداخت اقساط چک های واگذاری و...) و در نهایت پیگیری وصول مطالبات.

3- عدم اعمال مدیریت صحیح و به موقع در بکارگیری وکلاء مجرب جهت پیگیری وصول مطالبات از خریداران شرکتهای واگذار شده.

توضیح اینکه تا تاریخ گزارش، تعداد 8 فقره چک دریافتی جمعاً بالغ بر 69 میلیارد ریال از خریداران شرکتهای واگذار شده بابت بخشی از مطالبات تقسیط شده واخواست گردیده که تاکنون اقدام عملی جهت وصول آنها صورت نپذیرفته است.

4- ابهام در تعیین ارزش واگذاری سهام شرکتهای انتقال یافته مشمول ساماندهی توسط شرکت خدمات مدیریت صبا تأمین و در نتیجه در برخی موارد فروش شرکتهای خارج شده به کمتر از قیمت ارزیابی گزارش کارشناسی.

5- ابهام در تعیین برنده مزایده های برگزار شده و یا واگذاری های صورت گرفته در فرابورس با توجه به انتخاب و انعقاد قرارداد فروش 2 شرکت از 3 شرکت به یک شخص حقیقی( به همراه همسر و 2 فرزند خود).

6- در پاره ای موارد حیف و میل دارائیها و منابع مالی به واسطه سوء مدیریت در بین مدیران ارشد و میانی شرکت مورد بررسی.

7- عدم رعایت کامل آئین نامه معاملات در خصوص برخی از قراردادهای منعقده شده از طریق برگزاری فرآیند مناقصه و در نتیجه ایجاد ضرر و زیان مالی.

8- وجود ضعف در اتخاذ برخی تصمیمات در هیات مدیره از جمله خروج بیش از 200 قلم از دارائیها و اموال شرکت بدون ثبت و ضبط و کنترل موثر آنها در حسابهای انتظامی و یا فروش از طریق برگزاری مزایده.

9- فقدان ابزار مناسب جهت کنترل عملیات بکارگیری مشاوران شامل عدم تعیین ناظر، تقدم و تاخر در تاریخ قرارداد و شروع کار مشاوران، عدم ارائه گزارش کار و ... توسط آنها.

10- عدم استقرار فردی جهت تصدی مدیریت واحد حسابرسی داخلی شرکت با عنایت به ابلاغ نظامنامه کنترل های داخلی از سوی شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا)

11- ابهام در وجود استدلال و تفکر منطقی در انتقال برخی از شرکتهای مشمول ساماندهی به شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین و مجدداً انتقال آنها به شرکت هلدینگی دیگر ویا برگشت به شرکت هلدینگ قبلی.

«پیشنهادات نهائی هیأت تحقیص و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شستا» جهت بهبود وضعیت واحقاق حقوق

1- هیأت نظارت بر سازمان تأمین اجتماعی که طبق اساسنامه و قانون سازمان مصوب 1354 یک مرجع سه جانبه با 3 عضو از دولت و کارگر و کارفرما اداره می شد یکی از دقیق ترین بخشهای نظارتی است که به استناد گزارشهای پیوست حساب سازمان در سال 90 مردود اعلام کرده است.هرچند این هیات یک دهه قبل از این تاریخ ضرورت وجود خود را به اثبات رسانده است. کافیست که این هیأت به شکل قبلی و مؤثر احیاء گردد و ارکان سازمان ملزم به اصلاح، پاسخگویی و توقف امور حسب گزارشهای این مرجع نظارتی باشند. هیأت تحقیق و تفحص پیشنهاد می کند که گزارشات این هیأت طی سنوات 80 تا 90 به عنوان ضابط طرف توجه دستگاه قضایی قرار گرفته و برخوردهای قانونی با متخلفان که به تهی شدن سرمایه این صندوق انجامیده است، صورت پذیرد.

2- استقرار دیوان محاسبات در سازمان تأمین اجتماعی که به نظر ما با وجود تزاحمی که در اجرا در یک نهاد عمومی غیر دولتی ممکن است پیش آید، مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات را مکلف می سازد که مانند تمام دستگاههای اجرائی در سازمان تأمین اجتماعی مستقر شده و این استقرار تا زمان گزارش مراجعی نظیر هیأت نظارت، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر مراجع نظارتی ادامه یابد.

3- دستگاههای نظارتی مکلف گردند که هر شش ماه یکبار به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، هیأت نظارت و هیأت امناء سازمان برای جلوگیری از استمرار تخلفات گزارش خود را ارسال نمایند.

4- تمام کسانی که منابع سازمان را به طور غیر قانونی یا برخلاف ضوابط مالی سازمان هزینه کرده اند و در این گزارش از آنها نام برده شده است یا مراجع نظارتی از آن ها یاد کرده اند مکلف به تأدیه منابع مذکور و رسیدگی قضائی و پاسخگویی به این مرجع برای ریشه یابی علل تخلف باشند.

5- هیأت امناء مکلف گردد با توجه به اینکه طی ده سال اخیر شورای عالی و هیأت امناء هیچ حساب تلفیقی را به موقع دریافت نکرده‌اند، هیأت مدیره و مدیرعامل حسابهای تلفیقی سازمان را براساس مصوبه هیأت امناء و حسب زمانبندی مصوب هیأت ارائه و در صورت تخلف علاوه بر برکناری به محاکم قضائی معرفی گردند. همچنین تمام کسانی که طی ادوار گذشته در عدم ارائه حسابهای تلفیقی مقصّر بوده اند به مراجع قضایی معرّفی و به عنوان مباشرت در تخلّفات تحت پیگرد قرار گیرند.

6- در موردسرمایه گذاری شرکت شستاتحت عنوان آتیه تأمین اجتماعی(موضوع شرکتهای قند سحر ماکو، طب ماکو، بازرگانی آوند کاکای نیاکان، راه و پل دیانا، نیرو سابین آریا و مرکز پژوهش فناوریهای نوین دانشگاه تهران) با توجه به اینکه زیانی بیش از یکصد و چهل و سه میلیارد ریال به اموال بیمه شدگان وارد گردیده مقصرّین شناسایی و مجازات گردند.

7- شرکت شستا مطابق ماده 22 قانون برنامه پنجم توسعه موظف به خروج از بنگاه داری و اعلام برنامه زمانبندی به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تضمین انجام این وظیفه قانونی گردد.

8- با توجه به تخلّفات مکرّر سازمان و شعب در اجرای تکالیف و قوانین مقرّر که در پیوست فنّی مشروح آن ذکر شده است در هر مورد مقصّرین شناسانی و سازمان علاوه بر رفع ظلم نسبت به پرداخت خسارات وارده به بیمه شدگان اقدام نماید.

9- با توجه به اینکه مشاهده گردید در موارد عدیده آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها که غالباً با روح قوانین مصوب در تضاد یا مغایرت است، توسط سازمان ابلاغ و اجرا می گردد، لذا سازمان مکلف به اجرای مًرّ قانون شده و تمامی دستورالعمل ها و بخشنامه هاکه بدون استناد به ماده قانونی در حال اجراست متوقف واین قبیل مصوبات در صورت تأئید هیأت تطبیق مصوبات مجلس و دولت استمرار خواهد گرفت.

10- هیأتهای تخلفات اداری به بیش از15 میلیون فقره بازرسی "خلاف ماده 92 قانون نظام صنفی" ورود و مقصرین را ضمن شناسایی و حسب مراتب مجازات نموده و کسانیکه نقش کلیدی در نقض آشکار این قانون و غرامت وارده را به سازمان که بیش از چهار هزار میلیارد ریال می‌باشد را داشته اند به دادگاه معرفی تا خسارات وارده از ایشان وصول و به حساب سازمان واریز گردد.رسیدگی ها نشان می دهد که بر اساس بخشنامه صادره مختص خبازی های استان تهران ،سازمان طریقه اجرای ماده مذکور را می شناخته و تعمدا در سایر بخشها به شکل دیگری عمل نمده است(حسب اسناد پیوست)

11- علیرغم چند نوبت اجتماع" کارگران نی بر" در مقابل مجلس شورای اسلامی ،ریاست جمهوری،وزارت تعاون و کار و امور اجتماعی و تصویب دو استفساریه برای حل مشکل آنها در باره تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی و استفساریه تبصره 36 و پیگیری های متعدد نمایندگان خوزستان و مقامات استانی و با وجود صراحت قانون به حل مشکل نیانجامید لذا در مجالس هفتم ،هشتم و نهم در کمیسیون اجتماعی بارها موضوع رسیدگی و اعلام نظر گردیده است .لذا اشتهار به استمرار بی عدالتی در مورد زحمت کش ترین کارگران به نظر هیچ وجهه حقوقی و قانونی ندارد لذا :

سازمان تأمین اجتماعی مکلف به احتساب سوابق بیمه ای "کارگران مظلوم نی بر"از زمان آغاز صدور دفترچه های بیمه تا کنون (که به موجب آن حق بیمه ناقص 9درصددریافت گردیده )می باشد.

سازمان مکلف هست بقیه حق بیمه این مدت را محاسبه و با جرائم آن از دو شرکت کشت و صنعت کارون و هفت تپه وصول نماید. همچنین پرونده جهت علت عدم ایفای تعهدات با وجود صراحت مواد36 و 76 برای بررسی و مجازات کسانی که به هر نحو باعث این تعلل گردیده اند به دادگستری ارجاع تا حداقل به انفصال از خدمت و مشارکت در جرائم این مدت محکوم گردند.

12- در بخش درمان کارگروه مربوطه اقدامات ذیل را جهت نیل به اهداف هیات لازم الاجرا می داند.

الف- برخورد با متخلفین و حذف آنها از چرخه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی

ب- نیاز شدید به برطرف نمودن ضعفهای مشهود نهادهای نظارتی از جمله بازرسی و حراست وجود دارد که باید اساسا این دو نهاد بررسی و بازسازی شوند.

ج- جهت امکان نظارت بر حوزه پزشکی لازم است که حتما" با همکاری وزارت بهداشت اقدام به ترمیم تعرفه ها در سرتاسر کشور نمایند.

د- تأمین اجتماعی خود را در رعایت آیین نامه ها و قوانین مربوط به گروهها شغلی مجزا از سایر کشور ندانسته و ملزم به رعایت قوانین جاری کشور از جمله قانون مجلس شورای اسلامی در مورد کار با اشعه ایکس باشد تا از طرح نا به جای دعاوی در محاکم قضایی توسط کارکنان جلوگیری شود.

ه‍- از تعدد عضویت افراد در هیأت مدیره ها جلوگیری و حسن شهرت و پاکدستی به جد مورد توجه مدیریت عالی سازمان قرار گیرد.

و- در بحث درمان غیرمستقیم آسیبهای وارده به منابع مالی بخش درمان غیرمستقیم کارشناسی شده و در صورت لزوم اصلاح قوانین برای طرح در کمسیون اجتماعی به کمسیون مربوطه ارجاع شود.

ز- سازمان تأمین اجتماعی مکلف باشد در صورت تصمیم به ساخت بیمارستانهای جدید ابتدا" موافقت وزارت بهداشت و تعهد این وزارتخانه را در تأمین نیروی انسانی به خصوص در مورد نیروهای متخصص اخذ نماید و به گسترش غیر کارای فضای فیزیکی درمانی اقدام ننماید.

13- کلیه مدیران و دست اندرکاران انعقاد قرارداد پروژه چهاردانگه (مربوط به شرکت خانه سازی)که

الف) درخرید زمین این پروژه نقش داشته اند

ب) ترتیبات اخذ وام را از بانک عامل تسهیل نموده و کل مبلغ وام را به شریک پروژه اعطاءنموده اند!

ج) مفقود شدن چک تضمین شریک به حوزه کاری آنان مربوط است.

د) صلح نامه فاقد ضمانت اجرایی را امضاءو تایید نموده اند.

شناسایی و به دادگاه معرفی گردند و خسارات وارده به سازمان مطالبه شود.

ضمنا مدیر عامل سازمان در سال 88 –آقای علی ذبیحی-بدلیل صدور مجوز پرداخت به شریک پروژه مغایر نظر هیات مدیره و بدون اخذ مصوبه شورای عالی وقت مورد پیگرد قرار گیرد.

14- کلیه اعضا هیات مدیره و مدیر عامل که حائز شرایط مندرج در ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تبصره های آن نبوده اند ،احضار و کل مبالغ دریافتی ایشان به صندوق تأمین اجتماعی عودت داده شود.

15- سازمان مکلف به اجرای دقیق سطوح و جدول امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و موظف می گردد تا پایان سال 92 این مهم را عملیاتی نموده و مانع از استمرار حقوقهای بی ضابطه و ÷رداخت های غیر متعارف گردد.

16- با توجه به بدهی های عظیم دولت (بالغ بر 465،000میلیارد ریال)دولت مکلف به تادیه این بدهی ظرف زمانی مشخص گردیده و خصوصا تعهداتی که در دولت قبل از طریق تأمین اموال و واگذاری شرکتها و موسسات دولتی پذیرفته شده بود وشرکت معظمی همچون معادن 2و3گل گهر که می تواند بخش قابل ملاحظه ای از این بدهی را تأمین کند،به سازمان تأمین اجتماعی واگذار و تصویب نامه شماره 111936/ت48485 دولت ج.ا.ا لغووعملیات واگذاری تکمیل گردد.

17- کلیه کسانی که موجبات دیرکردو زیان سنواتی در پروژه ائل گلی تبریز (متعلق به شرکت خانه سازی)را فراهم نموده اند شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

18-هیات مدیره ،مدیر عامل و کلیه مدیران سابق بانک رفاه که اقدام به پرداخت وامهای کلان بدون تضمین کافی نموده اند ،شناسایی و احضار و نسبت به تعیین جرم اقدام گردد.

19- با توجه به آراء صادره از سوی دیوان عدالت اداری در مورد مدیریت عامل آقای سعید مرتضوی و آن دسته از اعضای هیات مدیره که فاقد شرایط مدیریتی بوده اند به استناد ماده 104قانون تأمین اجتماعی تمامی برداشتها و وجوه صرف شده که در این گزارش یا سایر گزارشهای حسابرسی و سازمانهای نظارتی مندرج است در حکم "تصرف غیر قانونی "بوده و لازم است تعقیبات قضایی لازم صورت پذیرد.

20- استفساریه اصلاحیه تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی که بموجب آن 7300 روز اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور داشته‌اند، بدون بهانه تراشی به فوریت اجرا گردیده و کلیه بخشنامه ها،آیین نامه ها و دستورالعمل های مغایر با آن ملغی الاثر گردد.

21- با توجه به عدم تکمیل سهمیه «بیمه کارگران ساختمانی» مقرر می‌گردد فاصله 495000 تا 700 هزار در سال 92 اعلام و سهمیه تکمیل گردد.چنانچه به هر دلیل از این اقدام کوتاهی گردد مفاد قانون «مجازات متخلفان از قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» درمورد کلیه کسانی که مانع اجرا می‌گردند، جاری می‌گردد.

22- با توجه به پیچیدگی تفاهم نامه سازمان با هلدینگ سورینت قشم لازم است به استناد مندرجات این گزارش قرارداد از درجه اعتبار ساقط و چکهای صادره از سوی سازمان به شماره‌های 823،591356- 823،591355- 823،591354-823،591353- 823،591352 از سوی بانک مسکن ابطال و شرکت سورینت قشم مکلف یه عودت چکهای ابطال شده مذکور گردد.

23- اعضا هیات امنا و هیات مدیره و مدیر عامل سازمان و کلیه نزدیکان ایشان حق هیچ گونه معامله ای را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با سازمان و موسسات و شرکت‌های تابعه نداشته و کلیه معاملاتی از این دست ابطال و مکلف به جبران خسارات وارده به صندوق سازمان می باشند .بدیهی است مدیران موسسات و شرکتهای تابعه نیز مشمول قانون تجارت می‌باشند.

24- با بررسی تنها 121 برگ از انتصابات و عملکرد مدیرکل سابق اداری سازمان مشخص شد به‌کارگیری غیرقانونی افراد با مدرک تحصیلی نامربوط یا استخدام غیرقانونی افراد با شرایط سنی غیرمجاز، انتصابات افراد به ردیفهای کارشناسی به‌جای اعطای سرپرستی، انتصاب افراد بدون درنظر گرفتن امضای یکی از اعضای کمیته انتصابات و... به‌وقوع پیوسته که لازم است هیأت تخلفات اداری سازمان به موضوع رسیدگی و برابر آن رأی مقتضی صادر کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین