کد خبر: ۲۲۲۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷

انقباضی ترین بودجه پس از جنگ، تقدیم مجلس شد

مقایسه ارقام لایحه بودجه 93 با قانون بودجه سال 92 نشان از انقباض 17 درصدی دارد ولی عملکرد بودجه سال 92 نشان از انبساط 50 درصدی بودجه 93 دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی پاکزاد: لایحه بودجه سال 93 برای نخستین بار بعد از سال 1380 در موعد مقرر و در نیمه آذرماه به مجلس ارایه شد و به نظر می رسد دولت یازدهم تلاش دارد به قول هایی که داده یک به یک عمل کند.

اما فارغ از زمان ارایه لایحه ارقام مندرج در لایحه بودجه در مقایسه با ارقام بودجه طی دو دهه اخیر نشان میدهد،  بودجه عمومی کشور در مقایسه با قانون بودجه 92 معادل 17 درصد کاهش پیدا کرده است که این میزان کاهش حجم طی سالهای 68 تا 92 بی سابقه بوده است. تنها سالی که ارقام مصوب قانون بودجه کاهش داشته است سال 83 بوده است که میزان کاهش اتفاق افتاده معادل 5 درصد بوده است.

میزان بودجه کل کشور نیز معادل 8 درصد رشد پیدا کرده است که این میزان رشد به غیر از سال 88 که شاهد افت 5 درصدی بودجه کل کشور بودیم پایین ترین میزان رشد بودجه کل کشور محسوب می شود.

نگاهی به این ارقام کلی نشان میدهد که ار نظر عددی میزان ارقام پیشنهادی دولت در لایحه انقباضی ترین لایحه بودجه بعد از جنگ تحمیلی محسوب می شود ولی با در نظر گرفتن نکته ای که رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مطرح کرد، یعنی اینکه بودجه عمومی امسال در مقایسه با عملکرد سال 92 معادل 50 درصد رشد کرده است باید گفت که ارقانم قانون بودجه سال 92 غیر واقعی بوده است و با توجه به واقعیت اقتصادی کشور در سال جاری بودجه سال 93 انبساطی محسوب شده ولی تلاش شده است در لایحه سال 93 که با کاهش 17 درصدی در مقایسه با ارقام مصوب سال 92 به مجلس آمده واقع نگر تر باشد.

حجم بودجه عمومی

در زمینه قیمت نفت در لایحه بودجه شاهد افزایش 5 دلاری قیمت نفت نسبت به قانون 92 هستیم و از نظر قیمت ارز رسمی نیز با توجه به آنکه در نیمه دوم سال جاری نرخ رسمی به حدود2450 تومان افزایش یافته است نرخ 2600 تومان برای ارز در سال 93 معادل 6 درصد افزایش را نشان می دهد که البته این افزایش نرخ ارز میزان انقباض واقعی بودجه را در مقایسه با ارقام مصوب قانون سال 92 تشدید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین