کد خبر: ۲۲۲۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸

افزایش 18 درصدی مستمری بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش حداقل 18 درصدی حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال آینده خبر داد و گفت: تعداد بیمه شدگانی که طی سالهای گذشته بیکار شده و از بیمه بیکاری بهره مند شده اند افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید تقی نوربخش در نشست خبری روز سه شنبه به عملکرد 100 روزه تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: مشکلی برای اجرای بیمه خبرنگاران وجود ندارد. دو شعبه ویژه در خانه هنرمندان و همچنین وزارت ارشاد برای بیمه این افراد ایجاد شده و در شعبه 27 نیز یک بادجه به بیمه خبرنگاران اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وصول لیست حق بیمه در چند شعبه به صورت اینترنتی انجام می شود و تا دو ماه آینده در کل کشور پرداخت حق بیمه اینترنتی خواهد بود و دیگر نیازی به مراجعه نیست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد قانون الزام تامین اجتماعی اظهار داشت: قانون الزام مصوب سال 69 است و قرار است یک سیستم ارجاع داخلی راه بیندازیم تا اگر فردی برای درمان در شهری با مشکل مواجه بود سیستم ارجاع به جای دیگر منتقل شود که بیمارستان میلاد آخرین حلقه اجرای ماست و در مجموع یکی از برنامه های ما این است که به قانون الزام، الزام داشته باشیم.

دو میلیون کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه

نوربخش درخصوص بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: بر اساس تبصره بودجه سال 92، 200 هزار کارگر ساختمانی باید در سال جاری تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند و برای اجرا 900 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد اما تا شهریورماه هیچ مبلغی بابت اجرای این قانون به سازمان پرداخت نشد اما طی سه ماه گذشته توانستیم 300 میلیارد تومان برای بیمه کارگران ساختمانی بگیریم که با این حساب 150 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و علی رغم تخصیص یک سوم بودجه، 50 هزار نفر دیگر نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت اما در مجموع دو میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت پشت نوبت بیمه قرار دارند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش حداقل 18 درصدی حقوق مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال آینده خبر داد و گفت: در ارتباط با سقف افزایش مستمریها، هنوز چیزی مشخص نیست اما امیدواریم افزایش حقوق مستمری بگیران در سال آینده حداقل 18 درصد باشد.

وی در ادامه همچنین در مورد معاون 2 و 3 گل گهر سیرجان که در دولت قبل واگذاری آنها اعلام شده بود، اظهار کرد: معادن دو و سه گلگهر سیرجان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده بود، اما این مصوبه مجددا رد و فعلا لغو شده است، این در حالیست که این معادن می‌تواند مقدار زیادی از دیونات دولت را رفع کند.

نوربخش در مورد میزان پرداخت از جیب مردم و بالا بودن این میزان در هزینه‌های درمانی نیز گفت: برای اینکه بتوانیم یک درصد از پرداخت از جیب مردم را در هزینه‌های درمان کم کنیم، به 450 میلیارد تومان منابع نیازمندیم، بنابراین به ازای 10 درصد باید 4500 میلیارد تومان تامین اعتبار داشته باشیم.

عدم اجرای قانون همسان سازی علی رغم تخصیص اعتبار

وی درمورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی،اظهار داشت:موضوع یکسان‌سازی یک بار در سال 88 اتفاق افتاد و قانون‌گذار منابع آن را بر عهده دولت قرار داده است و چنانچه این منابع محقق شود، سازمان تامین اجتماعی مسلما به اجرای آن تمایل دارد. در سال 88، 2500 میلیارد تومان منابع برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان در نظر گرفته شده بود که 800 میلیارد تومان آن به سازمان تخصیص یافت و مابقی آن پرداخت نشده است و علی‌رغم عدم اجرایی شدن اعتبارات در نظر گرفته شده، از محل سهام مخابرات سازمان تامین اجتماعی این موضوع اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه این سابقه تاریخی، سابقه خوبی نیست گفت: این موضوع مربوط به دولت قبل است که تکلیفش را در این خصوص اجرایی نکرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد سرنوشت چک 3.5 میلیارد یورویی سازمان تامین اجتماعی، افزود: این موضوع مربوط به چک‌های تضمینی بوده که بلوکه شده است و از همان روزهای اول کمیته‌ای را در سازمان تامین اجتماعی تشکیل داده تا پیگیر امر مربوطه باشد و مکاتبات بسیار زیادی با مبادی مورد نظر انجام شد و هم‌اکنون در حال نهایی شدن است.

وی همچنین در مورد مکانیسم پرداخت‌ حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در ارتباط با حقوق مدیران در هیئت امنا مصوبه‌ای داده شده بود و بنده نیز تقاضای بازنگری در پرداخت حقوق مدیران را داشتم همچنین باید حق‌الزحمه مدیرانش نیز متناسب با حجم فعالیت یک بنگاه باشد و با توجه به عرف، پرداخت شود. از دو ماه پیش خواستار بازنگری در این زمینه بودم، بنابراین باید این موضوع پیگیری شود و خواستار بازنگری در این رابطه هستیم.

تصویب مکانیسم تعیین تعرفه پس از 18 سال

نوربخش با اشاره به اینکه نباید در سازمان تامین اجتماعی هیچ‌گونه مبلغی از ردیف شمول و غیرشمول این سازمان به جز در مورد بیمه‌شدگان هزینه شود، افزود: این ردیف غیرشمول حتی نباید برای هیئت مدیره و هیئت امنا استفاده شود و قوه مقننه موضوع تحقیق و تفحص در سازمان تامین اجتماعی را انجام داده و طبق قانون مواردی که نیازمند پیگیری باشد، رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مکانیسم تعیین تعرفه‌های پزشکی پس از 18 سال انجام شد، گفت: مکانیسم تعیین تعرفه‌ها پس از 18 سال در جلسه شورای عالی بیمه مصوب شد و این موضوع نشان دهنده هماهنگی وزارت رفاه و بهداشت در دولت جدید است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه استخدام 500 نفر در این سازمان طی مصوبه هیات امنا بوده است، افزود: روش استخدام در تامین اجتماعی باید از طریق امتحان و روش گزینشی صورت گیرد، اما در ارتباط با این موضوع، شکل ظاهری‌اش قانونی بوده است و در آینده اقدام به چنین کاری در ارتباط با استخدام‌ها نخواهیم کرد.

وی گفت: اینکه شکل قانونی در هیات امنا مصوب شود، تکرار نخواهد شد و این موضوع محدود به این دوره نیست. حتی در دوره‌های قبلی 5 درصد استخدامها در اختیار مدیرعامل بوده که بنده در دوره مدیریت خود از این شرایط استفاده نخواهم کرد و تمامی استخدام‌ها از مجرای قانونی انجام خواهد شد.

افزایش آمار بیمه‌شدگان بیکار طی سالهای گذشته

نوربخش به آمار بیمه‌شدگان اجباری این سازمان اشاره کرد و گفت: آمار بیمه‌شدگان اجباری رو به کاهش و آمار بیمه‌شدگان توافقی رو به افزایش است و به طور کلی آمار بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی دارای روندی رو به رشد است و طی سال‌های گذشته آمار بیمه‌شدگان بیکاری‌ما رو به افزایش بوده این موضوع نشان دهنده بالا رفتن آمار بیکاری در کشور است.

وی به آمار بیمه شدگان و همچنین اعتبار بیمه این افراد اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 90 ، 201 هزار نفر ببمه بیکاری دریافت کردند که این آمار در سال 91 به 216 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین اعتباری که برای پرداخت بیمه بیکاری به این افراد در سال 91 پرداخت شد یک میلیارد و 435 میلیون تومان بود که در 6 ماهه اول امسال این مبلغ به 872 میلیارد تومان رسید.

به گزارش مهر، نوربخش تاکید کرد: طبق آمارهای اعلام شده در مورد اشتغال، روند اشتغال‌آفرینی رو به افزایش عنوان شده بود، اما در سه سال گذشته با توجه به آمار صندوق بیمه بیکاری در مورد افزایش تعداد بیمه‌شدگان می‌توانیم بگوییم که آمار بیکاری رو به افزایش بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین