کد خبر: ۲۲۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
هشدار جیمی کارتر به کنگره آمریکا:

تحریم‌های جدید ضربه‌ای فاجعه‌بار به مذاکرات

جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدار داد که تصویب تحریم های جدید پیش از توافق صلح با ایران ضربه ای فاجعه بار به مذاکرات خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدار داد که تصویب تحریم های جدید پیش از توافق صلح با ایران ضربه ای فاجعه بار به مذاکرات خواهد بود.

 کارتر گفت: اوباما به همراه جان کری در مذاکرات برای رسیدن به توفاق کار درستی انجام دادند. وی افزود: من همواره از روابط دیپلماتیک و مذاکره ایران و امریکا دفاع کرده ام.

رئیس جمهور اسبق آمریکا اضافه کرد: امیدوارم که توافق صلح پایدار بماند،‌چراکه معتقدم بهترین رویکرد در جهت حل بحران بر سر برنامه هسته ای ایران است.

به گزارش انتخاب، وی گفت: اگر کنگره این تحریم های جدید را برای زمانی بگذارد که توافقی وجود ندارد و تفاهم از بین رفته، مشکلی ندارد.

 سناتورهای بی‌فکر همچنان در اندیشه تحریم 

همچنین در تعطیلات آخر هفته دیپلمات های ایران و 6 قدرت جهانی جزئیات توافق موقتی را نهائی کردند که هدف از آن ،کاهش فعالیت برنامه هسته ای ایران بود . اما یک گروه از ستاتور های آمریکائی از هردو حزب با بی فکری تمام به فشار ها برای تصویب قانون [جدید] تحریم ها ادامه می دهند .

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: در تعطیلات آخر هفته دیپلمات های ایران و 6 قدرت جهانی جزئیات توافق موقتی را نهائی کردند که هدف از آن ،کاهش فعالیت برنامه هسته ای ایران بود . اما یک گروه از ستاتور های آمریکائی از هردو حزب با بی فکری تمام به فشار ها برای تصویب قانون [جدید] تحریم ها ادامه می دهند.

به گزارش تیک، سناتور رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی که یکی از حامیان « قانون ایران عاری از سلاح های هسته ای سال 2013 » است، این قانون را یک «سیاست تضمینی» در صورت شکست مذاکرات می داند .اگر بخواهیم تعریف بهتری از این سیاست ارائه دهیم، می توانیم آن را « قرص مسموم کننده » بنامیم .

این قانون نه تنها تحریم های جدید را در زمانی مجاز دانسته که جهان تصمیم گرفته است بعضی جریمه های قبلی را به عنوان مشوقی برای کنار گذاشتن سلاح های هسته ای ایران کاهش دهد ، بلکه کاهش تحریم ها را با رفتار ایران مرتبط کرده است که هیچ ارتباطی با قدرت هسته ای ندارد . این قانون همچنین بیانگر « این احساس کنگره » است که در صورت حمله اسرائیل به ایران ، آمریکا باید از این رژیم حمایت کند .

«منندز» و دیگر حامیان این قانون ادعا می کنند که سعی دارند رئیس جمهور اوباما ودیگر رهبران به اصطلاح 1 + 5 ـ پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ـ را در تلاش برای رسیدن به توافقی فراگیر با تهران کمک کنند. آنها اشاره می کنند که این تحریم های جدید ، از جمله قانونی که هدف از آن، کاهش شدید صادرات نفت ایران است ، فقط در صورتی به اجرا در خواهد آمد که ایران تعهداتی را که قبلاً داده است نقض کند و از مذاکره با حسن نیت امتناع ورزد .

اما بهترین داور در باره اینکه آیا اجرای یک چنین « سیاست تضمینی» ای مذاکرات را تضعیف خواهد کرد یا نه کنگره نیست ، بلکه آن بخش از دولت است که در حال حاضر در این مذاکرات درگیر است .

وزارت امور خارجه در مخالفت با این قانون به یک ارزیابی اطلاعاتی اشاره کرده است که این تحریم های جدید « چشم انداز توافق موفق فراگیر هسته ای با ایران را تضعیف خواهد کرد » . همچنین تصویب این قانون می تواند در جبهه متحد بین المللی ای که بر ایران فشار آورده است ، شکاف ایجاد کند .

اوباما تهدید کرده است در صورتی که این قانون به وی ارجاع داده شود آن را وتو خواهد کرد ، اما حتی اگر امکان وتوی او وجود داشته باشد ـ که این امکان قابل پیش بینی هم نیست ـ دخالت بی جای کنگره به هر حال این مذاکرات حساس را پیچیده تر می کند .

همان طور که دولت اذعان کرده است ، رسیدن به توافقی که ایران در آن صرفاً با استفاده صلح آمیز از قدرت هسته ای موافقت کند ، مشکل خواهد بود . اما این قرارداد موقت که در واقع فقط به لطف فشارهای آمریکا و تحریم های بین المللی حاصل شده است ، دست کم امکان برداشتن گام نخست را در این باره به وجود می آورد . اگر مذاکرات فعلی شکست بخورد یا ایران تعهدات خود را نقض کند ، کنگره به اندازه کافی وقت دارد تا تحریم های جدیدی را وضع کند . در این میان، بهترین سیاست تضمینی کنگره برای پرهیز از به وجود آمدن ایرانی مسلح به سلاح هسته ای، شکیبائی است . 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین